Tavallinen kännykkä vai älypuhelin?

Anonyymi

Joko teillä kaikilla on älypuhelin? Minulla on n. 10 vuotta vanha nokialainen ilman älyominaisuuksia. Jos ei ole älykännyä, millainen liittymä teillä on? Nykyäänhän ei tahdo löytää operaattoria jolla olisi liittymä ilman nettiä.
Minulla on Globetelin liittymä jossa kuukausihintaan sisältyy 300 minuuttia puhetta ja 300 tekstaria, netin saa siihen jos haluaa. Pärjään tuolla liittymällä oikein hyvin, en ole mikään puhelimessajuoruaja enkä tykkää tekstareitakaan erikoisemmin näpytellä.

36

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla on yli 10v vanha pieni näppärä nokialainen. I padia käytän kaikkeen muuhun mahdolliseen, mitä netin kautta tänäpäivänä tehdään. Siis kaikki pankki-vero-lääkäriajat, e varauksella, labratilaukset , kirjojen lainaus e tavalliset ja äänikirjat, spotifyn kautta musiikki, chattailyt eri virastoihin ,jos kysyttävää, matkaliput jne, jne . Siis kaikki asiointi- suomi.fi Lehtien luku.
      Älykänny ei kiehdo pienen näytön takia, tapletti on loistava.

• Anonyymi

Ostin talvella vanhan tilalle uuden näpykännyn.. 59 €. Tietokone on pöydällä.
      En ole ikinä tarvinnut älykännyä toistaiseksi ulkona liikkuessani,
      mutta ehkä sekin aika tulee. Varmaan se on näpsä, jos tarvetta on.

• minullakin älytön kännykkä. läppärillä hoitelen asioinnin mitä netin kautta tarvitsee hoidella.

• Anonyymi

Olen entinen tietoliikennealan ammattilainen. Älykännyn ostin vasta viime tammikuussa. Ihan hyvä peli se on, mutta ei se nakkisormisella tietsikkaa korvaa. Mulla on tietsikkana pöytäkone ja ihan kunnon näppis, jota nakkisormikin kykenee käyttämään. Pankkiasioita olen alkanut hoitaa yhä enemmän puhelimella.

• Anonyymi

Molemmat löytyy, ihan oki olla molemmat.

• Anonyymi

Ei voi olla totta. Nakkisormi, mutta mukamas entinen tietoliikennealan ammattilainen. No, ehkä ammattilainen lankapuhelimien ajalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi olla totta. Nakkisormi, mutta mukamas entinen tietoliikennealan ammattilainen. No, ehkä ammattilainen lankapuhelimien ajalta.

Tietoliikennetekniikka ei ole hienomekaniikkaa. Kykenen huoltamaan ja korjaamaan tukiasemia, vaikka onkin nakkisormet. Ei nykyelektroniikkaa muutenkaan mennä enää
        kuusen juurella juottelemaan.

Itse asiassa lankapuhelimien aikaan tarvittiin paljon enemmän käsityötä kuin nykyään. Tiedän asian, koska minä kuten kaikki ikäiseni ovat aloittaneet lankapuhelinaikaan ja jopa kardaadipuhelimien aikaan. Teknisellä alalla jos on neljättäkymmentä vuotta hommissa, niin joutuu päivittämään osaamistaan monta kertaa. Sama taitaa nykyään päteä useimmissa ammateissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietoliikennetekniikka ei ole hienomekaniikkaa. Kykenen huoltamaan ja korjaamaan tukiasemia, vaikka onkin nakkisormet. Ei nykyelektroniikkaa muutenkaan mennä enää

Itse asiassa lankapuhelimien aikaan tarvittiin paljon enemmän käsityötä kuin nykyään. Tiedän asian, koska minä kuten kaikki ikäiseni ovat aloittaneet lankapuhelinaikaan ja jopa kardaadipuhelimien aikaan. Teknisellä alalla jos on neljättäkymmentä vuotta hommissa, niin joutuu päivittämään osaamistaan monta kertaa. Sama taitaa nykyään päteä useimmissa ammateissa.

Piti olla kardaanipuhelin, eli valintalevypuhelin. Ensimmäisert näppäinpuhelimet tulivat Suomeen 60- ja 70 lukujen vaihteessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kytkentärimojen ja ristikytkentöjen johdotuksessa ei juuri nakkisormien kanssa pärjännyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kytkentärimojen ja ristikytkentöjen johdotuksessa ei juuri nakkisormien kanssa pärjännyt.

Ihan hyvin pärjäsi. Vanhat ruuviliitosrimat olivat hyvinkin krovia tavaraa ja Kronehan ei vaatinut muuta kuin tyrkkäsi parin hahloihin ja napautti kämmenpohjalla krone-työkalulla päälle. Helppoa kuin heinän teko. Myähemmin, kun GAT-5 kaapelointi yleistyi, ristikytkennät tulivat varsin simppeleiksi, ainakin jos oli välikaapelit valmiina.

Ja kun Linström oli pihvin lisäksi keksinyt pihdit, niin se auttoi nakkisormea hankalampien moninapaisten D-liittimien teossa. Elcotkin muuttuivat alunb juotettavien jälkeen nopeasti puristettaviksi ja 56-napaisiakin oli nopea tehdä. Alfa-liittimiä pidin hankalina. Mielestäni sukupuolettomia liittimiä ei saisi edes tehdä.
        Kokonaan oma maailmansa ovat RF liittimet. Niitäkin on tullut väsätyksi yksi jos toinenkin malli. Erään Roope Mustin VHF/UHF radion "hengettömien" kaapeleiden liittimet piti kiristää miniatyyrikokoisella momenttiavaimella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ojankaivamisen ammattilainen jo vuodelta 1969.
        Vuosikymmeniä ojia kaivaneena voin sanoa, että kyllä lapioita piti päivittää monta kertaa. Aina muuttuivat mallit, tuli ergonomiaa ja aerodynamiikkaa.

Rukkasetkin uudistuivat monta kertaa, vuosittain meni monta paria. Pikirukkaset oli parhaita, niissä pysyi lapio.

Kyllähän minulle tarjottiin kaivinkonettakin monta kertaa, mutta en lähtenyt sellaiseen humpuukkiin pelleilemään. Niissä oli niin monta namikkaa, että en viitsinyt opetella.

Ylilapiomestarina jäin sitten eläkkeelle. En saanut kultaista lapiota. Mutta nipun halpahallin puutarhasormikkaita. Ne kädessä naputtelen tietokonetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ojankaivamisen ammattilainen jo vuodelta 1969.
        Vuosikymmeniä ojia kaivaneena voin sanoa, että kyllä lapioita piti päivittää monta kertaa. Aina muuttuivat mallit, tuli ergonomiaa ja aerodynamiikkaa.

Rukkasetkin uudistuivat monta kertaa, vuosittain meni monta paria. Pikirukkaset oli parhaita, niissä pysyi lapio.

Kyllähän minulle tarjottiin kaivinkonettakin monta kertaa, mutta en lähtenyt sellaiseen humpuukkiin pelleilemään. Niissä oli niin monta namikkaa, että en viitsinyt opetella.

Ylilapiomestarina jäin sitten eläkkeelle. En saanut kultaista lapiota. Mutta nipun halpahallin puutarhasormikkaita. Ne kädessä naputtelen tietokonetta.

Huumorinkukka, se o mualiman kaanein kukka.

Kiitos kommentistasi eläkkeellä oleva ylilapiomestari!

kylmätotuus

• Anonyymi

Älykännyssä halpa hidas liittymä, ei juuri sen kalliimpi ilman nettiä, ompahan enemmän iloa liikenteessä. Itse puhelimen käyttö on aika vähistä, WhatsApp sen käyttö on ilmaista kuitenkin viestittelen enimmäkseen.

• Anonyymi

Itsekin soittelen hyvin harvoi mihinkään. WhatsApp sen sijaan on paljon vilkkaammassa käytössä. Muita somesovellutuksia kuten Facea en sitten käytäkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekin soittelen hyvin harvoi mihinkään. WhatsApp sen sijaan on paljon vilkkaammassa käytössä. Muita somesovellutuksia kuten Facea en sitten käytäkään.

Edelleen simpukka...
        Beng

• Anonyymi

Olen luullut ettei enää saa puhelinliittymää ilman nettiä, mutta aloittajalla kuulemma on.
      Vaihdoin vuosi sitten älykännykkään, kun tarvitsen navigaattoria. Ihmettelin kun viimeksi ajoin ja huuteli vaan palaamista ja kääntymistä pois motarilta. Pysähdyin tutkimaan, oli päällä kävelijän reitin ohjaus.
      On DNA, pienikokoinen netti, 350 min puheluita ja 350 tekstaria, hinta 16,90, mutta kun teen vuoden-parin sopimuksen jota ei voi kesken lopettaa, antavat kolme euroa alennusta joten 13,90 euroa/kk. Siihen päälle tulee kuvaviestit, 40 senttiä ja palvelumaksupuhelut, esim. autohuoltoon. Ovat hyvin kaikki kysymykset hoitaneet. Varmaan ne muutkin operaattorit hyvin hoitaa, mutta ainakin miehelläni on Elisassa kalliimpi.

• Anonyymi

Älykännyn liittymä maksaa jotain kympin verran, kun puhelut WhatsAppin kautta puhelimen käyttömaksut on olemattomat.

Operaattoreista tarjotaan kilpailumielessä liittymiä, samaa se on sähköliittymien tarjojat saat olla vaihtamassa liittymiä tuon tuosta jos menet heidän mukaan.

• Anonyymi

Vaimollani on tuollainen ikivanha mutta toimiva nokialainen.
      Itselläni on näppäin Doro, tai jotain sinne päin.
      Mitään täsmällistä en muista sopimuksista. Meillä molemmilla on, puhelimien lisäksi omat läppärit joita käytämme tarvittaessa ristiin.
      Minulla on lisöksi ipatti, tai miksi niitä nyt kutsutaankaan.
      DNA laskuttaa kaikista suoraan käyttelytiliämme. Toistaiseksi yhtään perunaa ei ole jäänyt syömättä tuon vuoksi.

Noilla älypuhelimilla on joihinkin robotoiva vaikutus. Ei ole kovin harvinainen näky, että ihminen hiipii eteen päin kuin robotti näkemättä muuta kuin sen kourassaan olevan läpyskän jonka näyttöä vetelee sormellaan.

• Kävin tänään ostamassa tommosen ikivanhan, vääräjalkaisen klaffilipaston paikkakunnalta, missä koskaan käynytkään. Monen mutkan takana, mutta navigaattori ohjasi hyvin perille. Eli älypuhelin on. Navigaattori ja kamera tärkeimmät asiat älypuhelimen omistamiseeni.

• Anonyymi

Kyllä noi älypuhelimet ovat oikeasti elämää helpottavia monessakin asiassa. Viisaiden isnsinöörien kehittelemiä.
        Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi toinen viisas insinööri.

Olen kyllä kuullut insinööreistä ihan muutakin juttua.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä noi älypuhelimet ovat oikeasti elämää helpottavia monessakin asiassa. Viisaiden isnsinöörien kehittelemiä.
        Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi toinen viisas insinööri.

Olen kyllä kuullut insinööreistä ihan muutakin juttua.

Juu, ihan tavallisia ihmisiä ne on insinööritkin. Ei aina voi onnistua, mutta hyvä, että edes joskus;)

• Anonyymi

Jokaisella laite varmaan tarpeen mukaan. Minä olen vielä pärjännyt vanhalla simpukalla ja läppärillä, niillä saan kaikki tarvittavat asiani hoidetuksi. Kaupungillakin osaan liikkua ilman navigaattoria ja kunnon kameralla saan hyviä kuvia.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä.
        Jokainen ostaa sellaiset laitteet, joita katsoo tarvitsevansa.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä.
        Jokainen ostaa sellaiset laitteet, joita katsoo tarvitsevansa.

kylmätotuus

Totesin jo aikaisemminkin, että kun ostaa laitteen, jota ilman on pärjännyt aina, siitä tuleekin välttämättömyys. Koskee tietenkin vain niitä laitteita, jotka toimivat selvästi vanhoja paremmin.
        Olen tehdyt viimeisen vuoden aikana kaksi "uuslaite" hankintaa. Ostin älykännykän ja akkukäyttöisen varsi-imurin. Nyt en luopuisi kummastakaan, vaikka tulin ilman niitä toimeen 65 vuotta.

Josku "viisas" on joskus sanonut, ettei rikkautta mittaa se mitä omistaa, vaan se mitä ilman voi tulla toimeen.
        Tiedä häntä. Tarkoitti kai jonkinlaista askeesiin perustuvaa "henkistä rikkautta"

• Anonyymi

Se taitaa tuo tarpeelliseksi ja lähes välttämättömäksi katsotun ja tarpettoman raja useimpien kohdalla kulkea siinäkin mikä itselle taloudellisesti on mahdollista hankkia?

• Anonyymi

Ei aina. Olin työurani tekniikan ammattilainen ja yksi asia minkä opin, oli se, ettei tekniikkaa kannata hankkia pelkän tekniikan vuoksi. Päin vastoin. Järjestelmän tulisi olla juuri niin tekninen, että se täyttää sille asetettavat vaatimukset. Kaikki ylimääräinen himppuhamppu on sekä kallista että lisää järjestelmän vikatodennäköisyyttä.

Nykyiset kännykkäni ja tietokoneeni ovat hintahaitarin alapäästä. Kukaan ei enää edes tee niin heikkotehoista tietsikkaa, etteikö sen ominaisuudet riittäisi tarpeisiini. Käytin joskus töissä ollessani liikaan tekniikkaan höyrähtäneille vertausta: Jos minulla on tarvis kuskata saunapuita vajasta saunalle, en hanki sitä varten metsätraktoria, vaikka se on ihan puiden käsittelyyn suunniteltu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei aina. Olin työurani tekniikan ammattilainen ja yksi asia minkä opin, oli se, ettei tekniikkaa kannata hankkia pelkän tekniikan vuoksi. Päin vastoin. Järjestelmän tulisi olla juuri niin tekninen, että se täyttää sille asetettavat vaatimukset. Kaikki ylimääräinen himppuhamppu on sekä kallista että lisää järjestelmän vikatodennäköisyyttä.

Nykyiset kännykkäni ja tietokoneeni ovat hintahaitarin alapäästä. Kukaan ei enää edes tee niin heikkotehoista tietsikkaa, etteikö sen ominaisuudet riittäisi tarpeisiini. Käytin joskus töissä ollessani liikaan tekniikkaan höyrähtäneille vertausta: Jos minulla on tarvis kuskata saunapuita vajasta saunalle, en hanki sitä varten metsätraktoria, vaikka se on ihan puiden käsittelyyn suunniteltu.

Erinomainen vertaus.

kylmätotuus

• Anonyymi

Minulla on sama liittymä kuin aloittajalla, mielestäni ei ole mitään järkeä maksaa liittymässä netistä jos ei sitä tarvitse ja käytä. Muilla liittymän tarjoajilla netti tulee liittymään ja sehän on selvä että siitä silloin myös maksaa perusmaksussa. Minä saan liittymäni ja tarvitsemani puheajan lähes samaan hintaan kuin toisilla tarjoajilla on pelkkä kk-maksu.

• Anonyymi

Että sama liittymä aloittajan kanssa, tuohan kätevältä vaikuttaa...

• Anonyymi

En ole vielä löytänyt syytä älypuhelimen hankintaan. Mutta, olen löytänyt yhden älypuhelimen. Helvata, enhän minä osannut edes vastata siihen kun puhelimen omistaja soitti. Painoin vihreää luurin kuvaa niin että lasi rutisi;)
      Ruudussa oli numero ja soitin näppäinluurilla siihen ja nuori neiti sai puhelimensa takaisin.

• Anonyymi

-on sininen Nokia 1100 ja täs pöydällä käytettynä hommattu kotitietokone, näillä pärjää hyvin.
      Radiouutisis sanottiin aamulla et koko maassa sateista, täällä on paistanut koko päivän aurinko, aamulla oli hieman pilviä, ei sadetta, pitäs lähteä omppuja puusta kurkottelemaan.
      äijä-

• Anonyymi

Meillä ei aamupäivällä satanut, sitten klo 14.07 alkoi sataa, klo 15.10- 1612 ei satanut, sitten taas satoi mutta nyt ei sada, varmaan pian taas sataa jonka sateen loputtua ei sada.

• Anonyymi

Jo pelkästtän siksi, ettälapset/lapsenlapset voivat lähettää laadukkaita vidoita ja valokuvia, mummolle ja papalle.

• Anonyymi

Hyvä pointti.

• Anonyymi

Ostin älypuhelimen viime keväänä, vanha nokialainen kun alkoi vedellä viimeisiään. Käytän älypuhelintani samoin kuin vanhaa kännykkääkin, siis puheluihin. En siitä erikoisemmin tykkää enkä tarvitse kännykässä nettiä kun on sitä varten muut härpäkkeet, mutta onhan nyt sitte.

• Anonyymi

Jos vain soittaa ja vastaa ja kirjoittaa joskus jonkun tekstiviestin tai pari, niin ei mitään älyä tarvita. On toki hyvä ominaisuus, että löytyy myös älyä, jos sitä joskus tarvitsee. Näin ei tarvitse olla jotakin toista laitetta tarkoitusta varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      73
      4258
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3075
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3040
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2126
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      213
      1231
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1193
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1034
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1022
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe