Mondeon tyyppivioista on kerrottu tavallista enemmän. Esiin ovat nousseet ennen kaikkea vetoakselien sisänivelet. Niistä pääsevät rasvat ulos ja tilalle tulee kuraa. Nivelet kuluvat siis tavallista nopeammin. Aluksi Ford torjui takuuvaatimukset, mutta myöhemmin suhtautuminen on muuttunut. Sama ongelma on kiusannut myös Ford Focusta, ehkäpä vielä pahempana.
Myös ruoste on tuottanut ongelmia. Ovipeltien taitesaumojen tiivistysmassa on tarttunut peltiin huonosti, ja alle on päässyt syntymään ruostetta. Näitäkin vaurioita on korjattu takuuna paljon virallisen takuuajan jälkeen, koska kyseessä on virhe valmistusprosessissa.
Vähemmän on kerrottu ovisaranoiden heikkoudesta. Kokemustemme mukaan kuitenkin kuljettajan ovi alkaa roikkua jo varhaisessa vaiheessa saranoiden kulumisen takia niin, että oven sulkeminen ei tahdokaan ensi vedolla onnistua.
Myös takajarrujen ongelmista on kerrottu kovin vähän. Takajarrut pyrkivät ryytymään, jarrut alkavat hangata, mikä johtaa kuumenemiseen ja ennenaikaiseen kulumiseen. Toimiakseen hyvin ne kaipaavat herkistystä pari kertaa vuodessa.
Maahantuojan viralliset lausunnot vioista ovat tietenkin juristien muotoilemia. Myyjät sen sijaan pitävät kiinni asiakkaistaan, joten takuukäytäntö on usein joustavampaa kuin lausunnot antavat olettaa.
Yleiseen tietoon ei ole kerrottu sitäkään, että vetonivelten rasvat saadaan pysymään nivelissä, jos asia halutaan hoitaa. Huhu kyllä kiersi jo että Tikkurilan Stockmann-Autolla nivelet saadaan pitämään.
Tikkurilan keino on se, että ensimmäisessä huollossa suojuskumin ja vetonivelen liitoskohta puhdistetaan, ja siihen laitetaan liimamassaa. Massa on mustaa ja tyypiltään ”jotakin Sikaflexin ja silikonin väliltä”, kuten asentaja kuvaili. Aine tulee verstaalle Fordilta!
On aika ihmeellistä, että ilmeisen toimiva korjauskeino ei liene käytössä kaikissa Ford-korjaamoissa. Ja uskomatonta on se, ettei kikkaa ole otettu käyttöön jo tuotannossa.
Kallistuksenvakaajan välivarsi eli ns. koiranluu alkavat Mondeossa normaalisti ollakin jo 80 000 km mennessä vaihtokunnossa.
Mondeo tyyppiviat
13
5143
Vastaukset
- 2001 mondeo
Juuh tuttua tekstiä,
ovia on vaihdettu, niveliä ja koiranluitakin on vaihdettu (800euron remppa), takaa meni toisen puolen jarrut...mitäs vielä??
Mutta iso,tilava perhe wagoni se on kyllä.
Ja aika kiva ajaa maantiellä ei voi kieltää.
Voimaa saisi olla enemmän,niinku aina- Moti
...hajoavat renkaan vaihdon yhteydessä helposti, tosin pysyvät rikkonaisenakin kiinni kuin tauti, yksi syy lisää vaihtaa alumiinivanteet =)
- -01 mondeo
Kallistuksen vakaaja vaihdettu eteen.. kaikki ovet uusittu, takaluukun "mikrokytkin" vittuilee... kuulemma yleistä tämäkin. Ei tahdo mennä lunkka kiinni.
Nyt lähdössä takaiskarit vaihtoon kun kolisee niin perkuleesti. Mittarissa 103tkm. - Moti
-01 mondeo kirjoitti:
Kallistuksen vakaaja vaihdettu eteen.. kaikki ovet uusittu, takaluukun "mikrokytkin" vittuilee... kuulemma yleistä tämäkin. Ei tahdo mennä lunkka kiinni.
Nyt lähdössä takaiskarit vaihtoon kun kolisee niin perkuleesti. Mittarissa 103tkm...huollossa olet autoa käyttänyt ja missä korjaukset on tehty? Milloin ovien ruostuminen havaittiin ensimmäisen kerran ja paljonko autolla oli tuolloin ajettu? Oliko kaikki ovat ruosteessa? Maalattiinko vain ovet uudelleen vai koko auto?
Mulla 63tkm ajettu -02 ja polttoaine-anturi sekä takajarrut ja palat vaihdettu kitinän takia n. 40tkm kohdalla. Muuten auto on pelannut hyvin, nyt kuljettajan oven alareuna ruosteessa. - Monteo
Moti kirjoitti:
...hajoavat renkaan vaihdon yhteydessä helposti, tosin pysyvät rikkonaisenakin kiinni kuin tauti, yksi syy lisää vaihtaa alumiinivanteet =)
Näyttää olevan joka kaupassa pölykapselit 9,90€/4kpl, eli ei kallista uusia joskus! :-)
- Pekka M
Mulla on 2001 vuoden farmari Mondeo. Ollut nyt vuoden. Tänään sitten pesun jälkeen sain shokin kun rupesin tutkimaan ovien alaosia sisäpuolelta. Aivan ruosteessa ja maali ja saumalistat vain tippui pois. Jumalauta noin uusi auto, pakko tehdä joku valitus ja yrittää takuuseen vaikka ei olekaan enää uuden auton takuuta voimassa. Onkohan mitään mahdollisuuksia???
- Moti
Pekka M kirjoitti:
Mulla on 2001 vuoden farmari Mondeo. Ollut nyt vuoden. Tänään sitten pesun jälkeen sain shokin kun rupesin tutkimaan ovien alaosia sisäpuolelta. Aivan ruosteessa ja maali ja saumalistat vain tippui pois. Jumalauta noin uusi auto, pakko tehdä joku valitus ja yrittää takuuseen vaikka ei olekaan enää uuden auton takuuta voimassa. Onkohan mitään mahdollisuuksia???
Jos autossa on koritakuu (12v) voimassa (kori ja maalipinnat tarkastettu kerran vuodessa) asiasta ei tarvinne alkaa edes riitelemään, muussa tapauksessa voi joutua olemaan tiukkana. Itsellä 2002 kuskinovi ruosteessa, mutta koritakuu voimassa 2014 saakka.
- semmoista se on
Moti kirjoitti:
Jos autossa on koritakuu (12v) voimassa (kori ja maalipinnat tarkastettu kerran vuodessa) asiasta ei tarvinne alkaa edes riitelemään, muussa tapauksessa voi joutua olemaan tiukkana. Itsellä 2002 kuskinovi ruosteessa, mutta koritakuu voimassa 2014 saakka.
niitten voorttien kanssa!
- monreo
Pekka M kirjoitti:
Mulla on 2001 vuoden farmari Mondeo. Ollut nyt vuoden. Tänään sitten pesun jälkeen sain shokin kun rupesin tutkimaan ovien alaosia sisäpuolelta. Aivan ruosteessa ja maali ja saumalistat vain tippui pois. Jumalauta noin uusi auto, pakko tehdä joku valitus ja yrittää takuuseen vaikka ei olekaan enää uuden auton takuuta voimassa. Onkohan mitään mahdollisuuksia???
Älä masennu kaikki menee takuun piikkiin. Mese kuskeilla sama kittivika ja ne on maksanut 20 000 enempi samasta ongelmasta.
- se väyrynen
monreo kirjoitti:
Älä masennu kaikki menee takuun piikkiin. Mese kuskeilla sama kittivika ja ne on maksanut 20 000 enempi samasta ongelmasta.
on täys pommi :-(
- Kpe
Pekka M kirjoitti:
Mulla on 2001 vuoden farmari Mondeo. Ollut nyt vuoden. Tänään sitten pesun jälkeen sain shokin kun rupesin tutkimaan ovien alaosia sisäpuolelta. Aivan ruosteessa ja maali ja saumalistat vain tippui pois. Jumalauta noin uusi auto, pakko tehdä joku valitus ja yrittää takuuseen vaikka ei olekaan enää uuden auton takuuta voimassa. Onkohan mitään mahdollisuuksia???
Voit saada koritakuun kautta jos huoltokirjassa on merkinnät koritarkistuksista.
Muuten menee kerjuupuolelle.
Onneksi itse huomasin jutun reilun vuoden kuluttua ostosta.
- mikä pommi
on :-((
- jumitus
Maahantuojalta on tullut huolto-ohje (kiertokirje korjaamoille) jo yli kaksi vuotta sitten kuinka takajarrujen jumitus saadaan pois päiväjärjestyksestä. Siinä avataan sekä putsataan jarrut ja voidellaan jollain "ihmerasvalla". Tämäkään ei kuitenkaan kuulu ilmeisesti rutiinihuoltoihin. Ovien saranat saa kyllä kestämään kun muistaa parin kk välein rasvata niitä. Tietysti ovia auotaan eri tahtiin, mutta kuitenkin. Hyvin voideltua saranaa tuskin saa kulumaan kovin helposti. Käytä tunkeutuvaa vaseliinia.
Kalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789