Tolppaväli vajakulmilla tehdyssä katoksessa?

Anonyymi

Edellisessä veneessä oli teräskulmilla kasattu pressukatos, mutta siitä on aikaa. Nyt kun taloon tuli taas vene, joka tarvitsee katoksen, niin ajattelin rakentaa samanlaisen. Pari kysymystä heräsi, kun edellisestä on aikaa ja muistona vain muutama valokuva. Mikä on sopiva tolppaväli parisataagrammaisella pressulla?

Kulmia oli parikymmentä vuotta sitten kaikilla rauta-, vene- ja tilpehöörikaupoilla, mutta nyt näyttää olevan hankalampaa löytää. Puuilo myy 48x48 mallia á 6€, joka riittää.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=37241

Motonetillä on ilmeisesti vain 50x100, joka on overkill viisimetriselle veneelle.

Muistikuvien mukaan tolppavälinä olisi ollut 1,5 metriä, joka toimi. Onko tuoreempaa kokemusta?

Noin puolen metrin korkeuteen laitan poikittaisen laudat, joihin kattopressu tulee kiinni. Samoin päätyihin tulee yksi poikittainen lauta. Muuten kulmilla kasattu runko oli ainakin viimeksi riittävän tukeva metrin pidemmän veneen kanssa.

8

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse käytän pienessä veneessä pelkkiä A tukia keulassa ja perässä. "Harja lautaan" voi laittaa yhden pysty "tolpan" riippuen mitä harjana käyttää.
      Nopea ja edullinen tehdä sekä helppo käyttää uudelleen.

      • Anonyymi

        Tämä on se toinen vaihtoehto, mitä olen miettinyt, mutta vaatinee 50x100 harjan ja A-tuet samasta tavarasta. 50x50 olisi kevyempi käsitellä, mutta monimutkaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on se toinen vaihtoehto, mitä olen miettinyt, mutta vaatinee 50x100 harjan ja A-tuet samasta tavarasta. 50x50 olisi kevyempi käsitellä, mutta monimutkaisempi.

        No mulla on kaikki tehty 28x100 laudasta. Keskisalko myös. Tämä tietysti "kantillaan". Vene 460 pitkä. Ei keskitukea. Keulan A tulee vähän keulan päälle joten A väli noin 440. Salko n.550.


    • Anonyymi

      Hieman lisää tietoa kaivattaisiin. Haluatko tehdä täysin vapaasti seisovan ”halli” tyyppisen katoksen, joka takaa mahdollisuuden veneen ympärillä touhuamisen?

      Jos tuo hallityyppinen on mielessäsi, niin minä laittaisin kattovasat metrin välein.
      Vesi - ja lumipussien välttely kannattaa ottaa todella vakavasti ja kuten myös säännöllinen tarkkailu, jotta vahinkoa ei pääse tapahtumaan.

      Noiden pussien välttämiseksi isäni laittoi sen pressun alle kovalevyt, jotta lumi valui aina itsekseen alas, eikä noita vaarallisia pusseja päässyt muodostumaan.

      Itse olen aina tehnyt korkean jyrkkälappeisen katoksen (650 g/m2 pressu) , jota ei tarvitse koko talvena mennä kohentelemaan.
      Katos on integroitu veneeseen, joten ulkotyöt ei onnistu sisätiloissa, mutta sisällä on tilaa.
      Reiska2K

      • Anonyymi

        Eli teet maahan asti ulottuvat tukevat A-tuet päihin ja Kakkosnelonen harjaksi?

        Edellinen oli "halli" jossa pystyi tekemään myös hiukan huoltotöitä, mutta sekin oli leveydeltään tasan trailerin levyinen. Laitoin viimeiset vuodet pressun kiinni rimoilla (tuki - pressu - ohut rima ruuvilla kiinni) tukeen, eikä pussi ongelmia enää syntynyt.

        Täytyy miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli teet maahan asti ulottuvat tukevat A-tuet päihin ja Kakkosnelonen harjaksi?

        Edellinen oli "halli" jossa pystyi tekemään myös hiukan huoltotöitä, mutta sekin oli leveydeltään tasan trailerin levyinen. Laitoin viimeiset vuodet pressun kiinni rimoilla (tuki - pressu - ohut rima ruuvilla kiinni) tukeen, eikä pussi ongelmia enää syntynyt.

        Täytyy miettiä.

        Minusta tuo A- pukki tyyppinen ratkaisu on pienelle veneelle aivan riittävä runko ja helppo koota.
        Jos siihen ostaa raskaan pressun jonka kiristää tiukalle, niin pussien vaarakin on pieni.
        Reiska2K


    • Anonyymi

      Itselläni oli aikanaan tuollaisilla kulmilla tehty ”mökki” veneen ympärillä. Runkotolppien välinä pidin yhtä metriä, jotta lumi ei pääsisi tekemään isoa pussia katolle. Jotkut näyttävät käyttävän tukilautaa vielä erikseen kummallakin puolella kaltevassa osassa kattoa harjapuun suuntaisesti estämään niiden lumipussien syntymistä.

      Minusta tuollaisen rakenteen tekeminen on kyllä turhan työlästä. Joka syksy ja kevät ruuvaat melkoisen määrän puuta. Apuun tarvitset lisäkäsiä saadaksesi tuon hallitusti kasaan ja purettua. Siksi siirryin itse alumiiniseen noa- pressukehikkoon. Helppo kasata ja purkaa yksin. Mahtuu säilytyksessä pieneen tilaan ja säästää monta hikipisaraa puurakenteisiin verrattuna.

      • Anonyymi

        Joo, minustakin liian työlästä jatkuvasti kasata ja purkaa. Tein kakkosnelosesta 60cm koolausvälillä, kattopressun päälle pelti ja seiniin puuverhoilu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe