Emolevyn vaihdon jäkeiset toimenpiteet?

Anonyymi

Eli suunnitelmissa olisi vaihtaa emolevy, prossu, muistit ja koppa uudempaan. (Näytönohjain, virtalähde, SSD ja kovalevy pysyy samana) Uusi emolevy tulee olemaan Gigabyte B450 Gaming X ja prossu Ryzen 5 2600. Sitten kun olen uudet ja vanhat osat laittanut koppaan niin tarviiko jotain tiettyjä toimenpiteitä tehdä sen jälkeen (tai ennen sitä?). Se mitä oon jo itse saanut selville, oli windowsin aktivoimisesta:

https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Kiitos jo etukäteen avusta! :)

40

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hanki myös uusi virtalähde niin voit vanhan vaikka pistää kakkoskoneeksi tai myydä.

• Anonyymi

Ainakin Windowsin uudelleen asennus tiedossa ellei muuta.

• Anonyymi

Jos ei sitten vaihda parempaan käyttöjärjestelmään sovinnolla.

• Anonyymi

Hyvä niin, kun tällä "vanhalla" koneella on digitaalinen käyttöoikeus linkitetty MS-tiliin niin uuden emon kanssa tarvis vaan windowsin asennuksen jälkeen aktivoida se. (olen alkuperäisen kirjoituksen tekijä)

• Anonyymi

Eipä siinä oikeastaan ole kuin mahdollisia ajureiden asenteluja. Itse jouduin vaihtamaan jokin aika sitten hajonneen Asuksen emolevyn uudempaan MSI:n emoon. Muut komponentit säilyivät ennallaan. Windows lähti pienen tuumailun jälkeen automaattisesti käyntiin.

• Anonyymi

Ajurien asentelu? Mitä se on? Olen joskus asentanut Windowsin uudelleen ja se ihan itse, yllättäen ja pyytämättä asensi ajurit!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajurien asentelu? Mitä se on? Olen joskus asentanut Windowsin uudelleen ja se ihan itse, yllättäen ja pyytämättä asensi ajurit!

Vanhempaan rautaan löytyy aika hyvin ajurit valmiina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Windows tosiaan osaa jo tosiaan itse asentaa perusajurit. Ainoastaan näytönohjain on sellainen mihin pitää itse asentaa ajuri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhempaan rautaan löytyy aika hyvin ajurit valmiina.

W10 on aina ajuri ongelmat läsnä.

• Anonyymi

Eikö olis helpompaa vaan hankkia uus kone kokonaisena ja valmiina.

• Anonyymi

Valmiskoneet on harvoin mieluisia, ja niissä on yleensä huono laajennusvara. Itsellänikin on omassa koneessa 6 sisäistä kiintolevyä, passiivijäähdytys säädettävillä tuulettimilla jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valmiskoneet on harvoin mieluisia, ja niissä on yleensä huono laajennusvara. Itsellänikin on omassa koneessa 6 sisäistä kiintolevyä, passiivijäähdytys säädettävillä tuulettimilla jne.

Jep ja samalla rahalla saa paljon paremman itse kootun koneen jossa on laadukkaat ja tehokkaammat osat.

• Anonyymi kirjoitti:

Jep ja samalla rahalla saa paljon paremman itse kootun koneen jossa on laadukkaat ja tehokkaammat osat.

Ei saa samalla rahalla parempaa. Valmiskoneiden etu on että kun niitä valmistetaan paljon niin niiden hinnat ovat sitten halvempia kuin jos itse kasaa osista.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Ei saa samalla rahalla parempaa. Valmiskoneiden etu on että kun niitä valmistetaan paljon niin niiden hinnat ovat sitten halvempia kuin jos itse kasaa osista.

Valmiskoneiden etuna voi olla myös paljon parempi tuki (support), testatusti toimivampi kokonaisuus, pitempi takuuaika, vikatapausten nopempi & helpompi hoito.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Saa paljon parempaa monelta kannalta.

• Anonyymi
        malaire kirjoitti:

Älä taas valehtele.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mihin tarvitaan 6 sisäistä kiintolevyä? Vai ovatko ne jotain 32 gigan SSD-levyjä?

• Anonyymi

OIishan se toki helpompaa mutta itsellä kun budjetti on rajattu niin halvemmaksi tulee ostaa uudempia osia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mihin tarvitaan 6 sisäistä kiintolevyä? Vai ovatko ne jotain 32 gigan SSD-levyjä?

Pienin levy on 256Gt SSD. Pyöriviä 1–2 terasia taitaa olla suurin osa. Vähissä on levytila nytkin. Tehokäytössä sitä kuluu. 5 eri käyttistä. Kymmeniä virtuaalikoneita jne.

• Windowsin uudelleenasennuksen ja uusien ohjainten (mahdollisen) asennuksen lisäksi tuskin tarvitsee muuta tehdä. Uuudelleenaktivoinnin olet jo selvittänyt.

• Anonyymi

Ei välttämättä tarvitse edes asentaa Windowsia uudelleen. Yhdestä koneen raadosta siirsin Windows-levyn toiseen ja lähti toimimaan suoraan. Muuta yhteistä koneissa ei ollut kuin 64-bittinen AMD-merkkinen prossu, ja nekin olivat erityyppisiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei välttämättä tarvitse edes asentaa Windowsia uudelleen. Yhdestä koneen raadosta siirsin Windows-levyn toiseen ja lähti toimimaan suoraan. Muuta yhteistä koneissa ei ollut kuin 64-bittinen AMD-merkkinen prossu, ja nekin olivat erityyppisiä.

Ongelmia voi tulla tai olla tulematta. Sen takia varmuuden vuoksi itse asentaisin uudelleen, koska ei se ole pitkä homma, eikä kokeilu ilman asentamista ole mahdollisen sählingin riskin arvoista ottaa.

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

Ongelmia voi tulla tai olla tulematta. Sen takia varmuuden vuoksi itse asentaisin uudelleen, koska ei se ole pitkä homma, eikä kokeilu ilman asentamista ole mahdollisen sählingin riskin arvoista ottaa.

Päivitin muuten joku aika sitten kyseisen Windowsin 2004-versioon. Siirron aikana siinä taisi olla vielä ehkä 8 tai 8.1. Tiedä sitten onko asialla vaikutusta ja käyttäytyykö 10 eri tavalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Päivitin muuten joku aika sitten kyseisen Windowsin 2004-versioon. Siirron aikana siinä taisi olla vielä ehkä 8 tai 8.1. Tiedä sitten onko asialla vaikutusta ja käyttäytyykö 10 eri tavalla.

Kympin pitäisi oleman aikaisempia Windowsin versioita valmiimpi kestämään äkilliset raudan muutokset l. "päivitykset" sekoamatta. Muistan, kuinka etenkin XP saattoi mennä sekaisin kuin sementtimylly. ; )

Poikkeuksena tietysti OEM-Windows emolevyn vaihdon suhteen, sillä Kasista lähtien on OEM:n lisenssi tehdaskoneissa (yleensä) sidottu emolevyllä olevaan lisenssiavaimeen, eikä Microsoftilla ole mitään velvollisuutta antaa uutta lisenssiavainta emolevyn vaihtamisen jälkeen, vaikka ainakin vielä nykyisin niin tekisikin.

Tässä on oltava tarkkana, eli pidettävä varaus, että ei ehkä jatkossa toimikaan.

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

"asentaisin uudelleen, koska ei se ole pitkä homma,"

Sinähän se oletkin huumorimiehiä.

Tämmöisessä tapauksessa on järkevää ostaa vähintäänkin yksi SSD lisää (parempi mitä enempi) ja ottaa ainakin yhdelle uudelle SSD:lle levykopio siitä vanhasta. Sitten voi huoletta kokeilla ja kun toosa pyörii niin ottaa käyttöön FiFo backup menettely SSD pakan avulla. Minulla on neljä SSD:tä FiFo backup-pinossa plus yksi SSD joka päivittyy levykopiolla joka yö, per masiina.

• Anonyymi kirjoitti:

"asentaisin uudelleen, koska ei se ole pitkä homma,"

Sinähän se oletkin huumorimiehiä.

Tämmöisessä tapauksessa on järkevää ostaa vähintäänkin yksi SSD lisää (parempi mitä enempi) ja ottaa ainakin yhdelle uudelle SSD:lle levykopio siitä vanhasta. Sitten voi huoletta kokeilla ja kun toosa pyörii niin ottaa käyttöön FiFo backup menettely SSD pakan avulla. Minulla on neljä SSD:tä FiFo backup-pinossa plus yksi SSD joka päivittyy levykopiolla joka yö, per masiina.

Pari unetonta yötä uudelleen asentamatta jääneen oikuttelevan Windowsin kanssa painiessa naurattaa minuakin niin paljon, että riskiä en ottaisi. ; )

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Levyllä oli siirrettäessä muuten vielä Officekin. Sekin on päivittynyt aika ajoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Levyllä oli siirrettäessä muuten vielä Officekin. Sekin on päivittynyt aika ajoin.

2004 MS Office ei toimi kympissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

2004 MS Office ei toimi kympissä.

Jep eihän sellainen mitä ei koskaan ole ollut olemassa voi siinä toimia:)

• Anonyymi

Windows kannattaa tosiaan asentaa aina uusiksi jos tehdään näin suuria muutoksia rautaan. Samalla saa siivottua kaikki turhat pois ja aloitettua puhtaalta pöydältä.

• Anonyymi

Uusi windows ostettava jos emolevy vaihtuu. En suosittelisi laittomuuksiin.

• Anonyymi

Mulla on olemassa digitaalinen käyttöoikeus linkitetty MS-tiliin eli sitten uuden emon kanssa Windowsin asennuksen jälkeen saa aktivoitua windowsin eikä MITÄÄN laittomuuksia tule tehtyä. (Olen alkuperäisen kirjoituksen tekijä)

• Anonyymi

Aika naarettava väite

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on olemassa digitaalinen käyttöoikeus linkitetty MS-tiliin eli sitten uuden emon kanssa Windowsin asennuksen jälkeen saa aktivoitua windowsin eikä MITÄÄN laittomuuksia tule tehtyä. (Olen alkuperäisen kirjoituksen tekijä)

Ja uusi koodi maksaa Ebayssa 3 euroa joten ei väliä vaikkei toimisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sama juttu, tämä digitaalinen käyttöoikeus tuli windows 8 mukana, nyttemin kympissä sama oikeus ja tämähän on mulla kahdella eri koneella.

• Anonyymi

Ei tarvitse ostaa. Mikäli on olemassa Win7:n asennuskoodi, niin sillä voi edelleenkin asentaa 10:n.

• Anonyymi

JOS on olemassa "asennus tarvikkeet"- key code ym.. voi vain lakkauttaa lisensin voimassa olon edellisessä kokoonpanossa ja activoida uudessa... mutta jos on tehdas asennettu win10 ym.. on kinkkinen juttu.. joskus ei sitä lisensiä voi siirtää kun emo-levy on se lisensin näkökulmasta tietokone.. prossun vaihto/kovalevyn/muistien ym.. vaihto ei muuta licensin voimassaoloa.. paitsi jos vaihtaa liikkaa osia ja sitten se alkaa kyselemään onko sama kone (uudelleen activointia/todennusta)

HP-koneiden lisensit on sidottu Siihen emolevyyn ym... ei voi siirtää.. paitsi jos on jostain saanut asennus "tarvikkeet"...

• Anonyymi

Ainakin vanhemmissa HP Elitebook -koneiden Windows 7 Professional -koodeilla pystyi asentamaan Windowssin mihin koneeseen tahansa. Tämän olen testannut asentamalla Windowsin virtuaalikoneeksi, mutta myös ihan tavallinen asennus onnistuu. Koodi oli vanhemmissa koneissa akun alla, niin romutettavista koneista sai helpolla talteen useita koodeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin vanhemmissa HP Elitebook -koneiden Windows 7 Professional -koodeilla pystyi asentamaan Windowssin mihin koneeseen tahansa. Tämän olen testannut asentamalla Windowsin virtuaalikoneeksi, mutta myös ihan tavallinen asennus onnistuu. Koodi oli vanhemmissa koneissa akun alla, niin romutettavista koneista sai helpolla talteen useita koodeja.

Yleensä Windows XP->7 aikakauden "markettikoneissa" oli juurikin ylimääräinen lisenssi niiden pohjassa jolla sai Windowsin aktivoitua erimerkkiseen ja malliseen koneeseen ilman ongelmia koska koodi oli jo ennestään aktivoimaton.

• Anonyymi

Jos ja kun tiedät homman kyllä onnistuvan ja osaat kaikki perusasiat, niin turha etukäteen mitään miettä. Osta kamat ja asenna ne paikoilleen ja paina nappia. Korjaa mahdolliset virheet ja kone on valmis. Pahimmassa tapauksessa ei tule mitään virheitä ja kone nousee pystyyn ja toimii, etkä siis opi mitään uutta. Yritä uudestaan muutaman vuoden kuluttua hiukan haastavammalla kokoonpanolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      230
      3955
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      124
      2144
    3. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      213
      1768
    4. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1764
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      174
      1588
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      186
      1486
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      53
      1334
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1271
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1238
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1151
    Aihe