225/60/17 muutos 215/65/17 kesärengas

Anonyymi

Miten muuttuu ajo-ominaisuudet? Rengasprofiili nostaa autoa 5mm ja rengasvalmistajasta riippuen leveys ei muutu tai muuttuu 10mm kapeammaksi. T Pohja nousee =hyvä asia.
Välitys harvenee=ei merkitystä.
Veteen ajaessa ei niin "töki" =hyvä asia.
Melu voi jopa pienetä=hyvä.
Huojakkuus lisääntyy=tuskin huomaa.
Kaatuu helpommin=en usko.
Näkee paremmin 5mm korkeammalta=hyvä.
Lähden kahville=hyvä.

12

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskn itse huomaa mitään eroa käytännössä. Toisaalta jostain syystä auton valmistaja on määritellyt eri autoille erilaisia rengaskokoja. Mahtavatko olla noin tehneet ihan vaan arpomalla?
      Itse ole pitäytynyt aina siinä rengastyypissä, jonka auton valmistaja on sille määritellyt. En ole keksinyt syytä miksi näin en tekisi. Enkä ole edes jaksanut pohdiskella koko juttua ja ihmettelen täällä tämän jutun esiin ottamista jatkuvasti.

      Edellisessä autossani oli 225-55-17, sitä ennen 225-50-17 ja nykyisessä 215-65-16. Autot ovat eri merkkisiä, mutta muuten suunnilleen samankokoisia ja nelivetoisia. Näihin rengaskokoihin olen siis tyytynyt.

      • Anonyymi

        Usein autoissa on uutena alla tyhmät renkaat esim 225/45/17 joka on erittäin huono koko suomeen. Parempi koko olisi esim 205/60/16..
        Ei se alkuperäinen koko ole se paras. Nytkin joissain autoissa on aivan liian matalaprofiilisia ensiasennusrenkaina ja esim tm lehdessäkin on saanut lukea että jokin toinen rengastus ja auto olisi parempi käytössä ja ihan tavis autoja. Uraisuus ei haihdu kun on matalaprofiilista alla mutta pienenee vaikutus kapeammalla renkaalla siis sen uran aiheuttama vetely ja ohjailu. Nyt voi sitten kirjoitella miten ei herra x:än auto vetele kun iso bemari tai audi tai bmw joka vaihdetaan aina uuteen ennen kuin renkaat on lopussa tms heh heh.
        Iso vanne ja leveä matalaprofiili rengas on kaunista katseltavaa ja esim jokin lambo olisi hyvin tyhmänäköinen esim 13" 135/80 sarjan rengastuksella. Aika harvassa on 365 käytettävät lambot työmiehillä joilla tehdään työmatkaa yms. Niissä autoissa on rengastus oltavakin hieno lopputulos. Suomi on vihreiden ja sdp hallinnassa yhä enenevissä määrin maasturin renkaiden soratie kuvioinnin maaksi hyvää vauhtia menossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein autoissa on uutena alla tyhmät renkaat esim 225/45/17 joka on erittäin huono koko suomeen. Parempi koko olisi esim 205/60/16..
        Ei se alkuperäinen koko ole se paras. Nytkin joissain autoissa on aivan liian matalaprofiilisia ensiasennusrenkaina ja esim tm lehdessäkin on saanut lukea että jokin toinen rengastus ja auto olisi parempi käytössä ja ihan tavis autoja. Uraisuus ei haihdu kun on matalaprofiilista alla mutta pienenee vaikutus kapeammalla renkaalla siis sen uran aiheuttama vetely ja ohjailu. Nyt voi sitten kirjoitella miten ei herra x:än auto vetele kun iso bemari tai audi tai bmw joka vaihdetaan aina uuteen ennen kuin renkaat on lopussa tms heh heh.
        Iso vanne ja leveä matalaprofiili rengas on kaunista katseltavaa ja esim jokin lambo olisi hyvin tyhmänäköinen esim 13" 135/80 sarjan rengastuksella. Aika harvassa on 365 käytettävät lambot työmiehillä joilla tehdään työmatkaa yms. Niissä autoissa on rengastus oltavakin hieno lopputulos. Suomi on vihreiden ja sdp hallinnassa yhä enenevissä määrin maasturin renkaiden soratie kuvioinnin maaksi hyvää vauhtia menossa.

        Auton valmistaja on ratkaissut asian kuljettajan puolesta. Valmistaja määrää mitkä rengaskoot ovat sopivat kuhunkin autoon ja ne on merkitty rekisteriotteeseen. Ellei sinne ole merkitty sitä rengaskokoa jota haluaisi käyttää, pitää tehdä muutoskatsastus, jolloin tarkistetaan ettei vierintäympärys muutu liikaa jotta mm. nopeus- ja matkamittarin näyttämä säilyy säädösten rajoissa. Myös renkaan sopivuus paikalleen tarkistetaan (ei saa ottaa mihinkään kiinni esimerkiksi jousituksen ääriasennoissa tai kääntyessä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton valmistaja on ratkaissut asian kuljettajan puolesta. Valmistaja määrää mitkä rengaskoot ovat sopivat kuhunkin autoon ja ne on merkitty rekisteriotteeseen. Ellei sinne ole merkitty sitä rengaskokoa jota haluaisi käyttää, pitää tehdä muutoskatsastus, jolloin tarkistetaan ettei vierintäympärys muutu liikaa jotta mm. nopeus- ja matkamittarin näyttämä säilyy säädösten rajoissa. Myös renkaan sopivuus paikalleen tarkistetaan (ei saa ottaa mihinkään kiinni esimerkiksi jousituksen ääriasennoissa tai kääntyessä).

        Juuri näin, valmistaja kyllä tietää ja laittaa oikean kokoiset renkaat ja vanteet alle. Ostaa sitten sellaisen auton missä on itselle se "oikea" koko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein autoissa on uutena alla tyhmät renkaat esim 225/45/17 joka on erittäin huono koko suomeen. Parempi koko olisi esim 205/60/16..
        Ei se alkuperäinen koko ole se paras. Nytkin joissain autoissa on aivan liian matalaprofiilisia ensiasennusrenkaina ja esim tm lehdessäkin on saanut lukea että jokin toinen rengastus ja auto olisi parempi käytössä ja ihan tavis autoja. Uraisuus ei haihdu kun on matalaprofiilista alla mutta pienenee vaikutus kapeammalla renkaalla siis sen uran aiheuttama vetely ja ohjailu. Nyt voi sitten kirjoitella miten ei herra x:än auto vetele kun iso bemari tai audi tai bmw joka vaihdetaan aina uuteen ennen kuin renkaat on lopussa tms heh heh.
        Iso vanne ja leveä matalaprofiili rengas on kaunista katseltavaa ja esim jokin lambo olisi hyvin tyhmänäköinen esim 13" 135/80 sarjan rengastuksella. Aika harvassa on 365 käytettävät lambot työmiehillä joilla tehdään työmatkaa yms. Niissä autoissa on rengastus oltavakin hieno lopputulos. Suomi on vihreiden ja sdp hallinnassa yhä enenevissä määrin maasturin renkaiden soratie kuvioinnin maaksi hyvää vauhtia menossa.

        Myös jarrujen koko ratkaisee usein sen totuuden ettei sinne sovi mitään mopoauton vannekokoja. Nykyään autot suunnitellaan paremmin ensiasennusrenkaat ja niiden koon huomioiden, ennen renkaat hoitivat osan joustoista ja nykyään jousitus pelkästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein autoissa on uutena alla tyhmät renkaat esim 225/45/17 joka on erittäin huono koko suomeen. Parempi koko olisi esim 205/60/16..
        Ei se alkuperäinen koko ole se paras. Nytkin joissain autoissa on aivan liian matalaprofiilisia ensiasennusrenkaina ja esim tm lehdessäkin on saanut lukea että jokin toinen rengastus ja auto olisi parempi käytössä ja ihan tavis autoja. Uraisuus ei haihdu kun on matalaprofiilista alla mutta pienenee vaikutus kapeammalla renkaalla siis sen uran aiheuttama vetely ja ohjailu. Nyt voi sitten kirjoitella miten ei herra x:än auto vetele kun iso bemari tai audi tai bmw joka vaihdetaan aina uuteen ennen kuin renkaat on lopussa tms heh heh.
        Iso vanne ja leveä matalaprofiili rengas on kaunista katseltavaa ja esim jokin lambo olisi hyvin tyhmänäköinen esim 13" 135/80 sarjan rengastuksella. Aika harvassa on 365 käytettävät lambot työmiehillä joilla tehdään työmatkaa yms. Niissä autoissa on rengastus oltavakin hieno lopputulos. Suomi on vihreiden ja sdp hallinnassa yhä enenevissä määrin maasturin renkaiden soratie kuvioinnin maaksi hyvää vauhtia menossa.

        Niin 225/45 17 on matalprofiili ehkä 15 " tai 16" renkaisiin mutta halpuuden vuoksi niitä asennellaan myös autoihin johin kuuluu 17" kokoisena 235-245 /50 sarjalainen rengas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein autoissa on uutena alla tyhmät renkaat esim 225/45/17 joka on erittäin huono koko suomeen. Parempi koko olisi esim 205/60/16..
        Ei se alkuperäinen koko ole se paras. Nytkin joissain autoissa on aivan liian matalaprofiilisia ensiasennusrenkaina ja esim tm lehdessäkin on saanut lukea että jokin toinen rengastus ja auto olisi parempi käytössä ja ihan tavis autoja. Uraisuus ei haihdu kun on matalaprofiilista alla mutta pienenee vaikutus kapeammalla renkaalla siis sen uran aiheuttama vetely ja ohjailu. Nyt voi sitten kirjoitella miten ei herra x:än auto vetele kun iso bemari tai audi tai bmw joka vaihdetaan aina uuteen ennen kuin renkaat on lopussa tms heh heh.
        Iso vanne ja leveä matalaprofiili rengas on kaunista katseltavaa ja esim jokin lambo olisi hyvin tyhmänäköinen esim 13" 135/80 sarjan rengastuksella. Aika harvassa on 365 käytettävät lambot työmiehillä joilla tehdään työmatkaa yms. Niissä autoissa on rengastus oltavakin hieno lopputulos. Suomi on vihreiden ja sdp hallinnassa yhä enenevissä määrin maasturin renkaiden soratie kuvioinnin maaksi hyvää vauhtia menossa.

        Voi joskus joku autotoimittaja ollakin tuota mieltä. Varminta kuitenkin on pitäytyä valmistajan määrittelemässä rengaskoossa. Jos nyt jotakuta asia niin kovasti kiinnostaa, että jaksaa perehtyä rengaskokojen vaikutusten ihmeelliseen maailmaan, niin tehköön niin ja uskokoon itse pystyvän autonvalmistajaa parempaan lopputulokseen.

        Minä, jolle renkaat ovat vain välttämätön auton varuste, tyydyn suosiolla valmistajan määrittelemään rengaskokoon. Itse asiassa en oikein jaksa ymmärtää miksi koko tämä asia näyttää olevan joillekin niin iso asia, että jatkuvasti pitää nostaa esille. Onneksi minun ei tarvitsekaan ymmärtää....


    • Anonyymi

      65 profiili pitää olla vähintään, Suomessa on tiet niin paskassa kunnossa...

      • Anonyymi

        Hyvä pappa, pysy tiukkana ja 70-luvulla.


      • Anonyymi

        Ja peltivanteet pappa corollassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pappa, pysy tiukkana ja 70-luvulla.

        Pappa kyllä olen ja 2000 luvun auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja peltivanteet pappa corollassa.

        Auto on kyllä subaru turbo papalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1313
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      986
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      781
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe