As-diagnoosi kumottiin ja sain tilalle skitsofreniadiagnoosin

Anonyymi

Mä oon ollu masentunu 12-vuotiaasta saakka. Yläasteella koulukuraattori koitti saada mua nuorten psyk. polille, mutta koululääkärin mielestä tarvetta ei ollut, kun koulu meni niin hyvin. Oon yrittänyt itsemurhaa ekan kerran 13-vuotiaana, mutta lääkäri ei edes kysynyt, olenko koskaan sellaista yrittänyt ja teki vain omat päätelmänsä.

Lukioaikana pääsin lopulta nuorten polille, jolla tehtiin asperger-diagnoosi ja mut myös todettiin masentuneeksi. Aluksi masisdg oli lievä masennus, vaikka olin ihan hidastunut ja vaikka mulla oli tarkat itsemurhasuunnitelmat, koska olo oli niin kestämätön. Sain terapiaa ja masennuslääkkeet. Lisäksi mulle tuli kausia, jolloin kuulin ääniä, mutta noi oireet sivuutettiin aikalailla.

Lukiosta valmistuin oikeasti vaikean masennuksen takia niin huonoilla papereilla, etten päässyt sen paremmin yliopistoon kuin edes erääseen amiskoulutukseenkaan niillä. Amikseen pääsyyn saattoi vaikuttaa myös huono ulosanti haastattelussa.

Kaiken jälkeen menin pikkuhiljaa psykoosiin ja lopulta pelkäsin yliluonnollsia voimia ja mulla oli outoja harhakuvitelmia muutenkin sekä tietysti jatkuva äänien kuuleminen. Sain uuden diagnoosin: skitsofrenia. Samalla asperger-diagnoosi kumottiin. Ihmettelen nyt jälkikäteen, voiko mulla olla muka skitsofrenia, vai onko kyseessä yhä autismikirjon diagnoosi joku yksittäinen psykoosi tai jopa pelkkä dissosiaatiohäiriö.

Vaikka mulla yhä on päivittäin ääniä ja pelkoja, niin mä oon liian toimintakykyinen ollakseni hieman psykoottinen koko ajan. Mä opiskelen nykyisin avoimessa yliopistossa ja hoidan koiraani päivittäin. Ihmiset ei juuri kiinnosta ja huomaan, etten kykene tuntemaan oikein mistään mielihyvää, mut syytän siitä psykoosilääkkeitä.

Kuitenkaan mun kyvyttömyys ymmärtää sosiaalisia vihjeitä, huono motoriikka, aistiyliherkkyydet tai täysin erilainen ajatusmaailma muihin ihmisiin nähden ei oo kadonnu minnekään. Voiko skitsofreenikko saada virhediagnoosina aspergerin ennen psykoosin puhkeamista muka?

8

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse luin jostain, että diagnooseja olisi vaikea kumota. Kyse oli ihan ruumiillisista sairauksista. Miehelle oli tehty chronintautidiagnoosi, mutta myöhemmin se todettiin suolistossa olevaksi tuberkuloosiksi. Koska chronintautidiagnoosi oli tehty ensimmäisenä, kukaan ei koskaan edes ehdottanut muita mahdollisuuksia. Kunnes tilanne todettiin akuutissa suolistoleikkauksessa.

      Minusta tuntuu silti oudolta, että alkuperäinen diagnoosisi on "peruttu". Sehän kertoo, mikä tilanteesi oli aiemmin. Ehkä kannattaisi kysyä asia psykiatriltasi? Hänellä on varmaan hyvä selitys asialle.

      Itse muistan opiskeluaikanani ihmetelleeni, että kehitysvammaisilla oli skitsofreniadiagnooseja. Muistan yhden naisen, ja mielestäni hän oli varsin normaali kehitysvammasta ja skitsofreniasta huolimatta. Ihmettelen, oliko häntä edes voitu tutkia normaaliälyisten testeillä.

      Psykiatria on ala, jossa tehdään myös paljon virhediagnooseja. Harhasi olet myöntänyt itsekin, joten ne ilmeisesti ovat jotain todellista. Mutta myös vaikeaan masennukseen voi liittyä harhoja.

    • Anonyymi

      Mielestäni AS henkilö voi saada ensin virheellisesti skitsofrenia diagnoosin joka myöhemmin muutetaan AS:ksi. Jos sulla on noin selvät AS oireet niin on voitu tehdä virhediagnoosi kun on kumottu AS koska tarvitset apua myös siihen esim voit tarvita neuropsykologista valmennusta. Minusta sun kannattais kääntyä Asperger ja Autismiliiton puoleen ja potilasasiamiehelle ja päästä toiselle lääkärille.

    • Anonyymi

      On varmasti olemassa myös sellaisia asseja, joiden AS ilmenee hyvin
      skitsofreenisesti. Silloin molemmat diagnoosit ovat oikeita.

    • Anonyymi

      diagsooseja yhtä vaikeaa kumota kuin tapparafanin käsitystä tampereen makkaran ylivertaisuudeseta

      • Anonyymi

        Assi ja skitsofrenia ovat sukulaisia, mutta AS on sitä ”operatiivisella tasolla” kun skitsofreenikko on ”strategisella”. En nyt löydä parempaa tapaa kuvata. Ja virhediagnooseja on tehty, että AS on saanut skitsofrenia diagnoosin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Assi ja skitsofrenia ovat sukulaisia, mutta AS on sitä ”operatiivisella tasolla” kun skitsofreenikko on ”strategisella”. En nyt löydä parempaa tapaa kuvata. Ja virhediagnooseja on tehty, että AS on saanut skitsofrenia diagnoosin.

        Itse sain paranoidi skitsofrenia diagnoosiin 2014, perusteina olivat harhaluulot ja tunteiden latistuminen, eli kaksi oiretta mitä vaadittin diagnoosiin, pelkät harhaluulot eivät olisi riittäneet. Olin silloin myös hyvin masentunut ja pelkäsin näyttää tunteita hoitohenkilökunnalle noiden harhaluulojen takia. Nykyään hoitajani sanovat, että vaikutan hyvinvoivalta.

        Nykyään uudet lääkärit on kysyneet minulta, pidänkö skitsofreniadiagnoosia oikeana, mutta olen niin nöyryytetty, että vastaan joka kerta että uskon että minulla on skitsofreniadiagnoosi koska muistelen sitä nöyryytystä mitä oli silloin kun minulle se määrättiin enkä halua sitä nöyryytystä uudelleen ja pelkään mahdollisia seurauksia mitä tuo diagnoosin kiistäminen voisi aiheuttaa.

        Sain "Aspergerin oireyhtymän" diagnoosin 15-vuotiaana psykologin ja neurologin testien jälkeen.


    • Anonyymi

      No hei hei taas; olit 15v 1950 luvulla. Asbergersyndrooma otettiin käyttöön Hans Asbergerin aloitteesta 1980 luvulla...jotaa rotii !

      • Anonyymi

        Kuka on Hans Asberger? Minä tiedän vain Hans Aspergerin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe