Paluumuuttaneet eläkeläiset: Kotipaikkakunnan valintaperusteet?

Anonyymi

Tämä aihe vaikuttaa nyt kiinnostavan monia. Laitoin siksi oikein gallupin pystyyn. Olisi mukavaa, jos paluumuuton Ruotsista Suomeen jo suorittaneet ELÄKELÄISET vastaisivat tähän. Samassa ketjussa voi keskustella muutenkin otsikon aiheesta. Eläkeläisten mielipiteitä kysytään, koska työikäiset tekevät muuttoperusteensa usein työpaikkojen perusteella.

GALLUP:
Mikä tai mitkä syyt vaikuttivat uuden kotipaikkakunnan valintaan Suomesta?

1. Entinen kotipaikkakunta tai kotiseutu:
"Halusin palata sinne, mistä Ruotsiin lähdin."

2. Sosiaalinen verkosto:
"Halusin muuttaa sinne, missä minulla oli vahvin sosiaalinen verkosto (eniten läheisiä tai tärkeimmät läheiset)."

3. Kiinteän omaisuuden vetovoima:
"Muutin kesämökin / sukutilan / metsäpalstan lähelle tai valmiina odottaneeseen perintöasuntoon."

4. Kotiseuturakkaus yhdistettynä järkeilyyn:
"Muutin kotimaakuntaan, missä puhutaan tuttua murretta, mutta kauas entisestä kotipaikastani hyvien palveluiden äärelle".

5. Elämän aikana syntynyt tottumus:
"Vaikka kasvoin maalla, olen niin vahvasti kaupunkilaistunut, että halusin muuttaa isoon kaupunkiin."

6. Kielellinen & kulttuurinen kompromissi:
"Ruotsinkielisen puolison / lasten & lastenlasten vuoksi muutimme Suomessa sellaiselle alueelle, missä pärjää ruotsin kielellä."

7. Unelmien toteuttaminen:
"Olen aina haaveillut asuvani rannikolla / järven rannalla / Lapissa / saaristossa / ruukkikylässä / Saimaan saaressa / maaseudulla / kalapaikkojen lähellä / ison kaupungin keskustassa / puutalossa / Pohjanmaan lakeuksilla / pikkukaupungissa / historiaa huokuvalla paikkakunnalla / hyvien hiihtolatujen äärellä / asunnossa, jossa on järvi-/merinäköala yms."

8. Taloudellisesti järkevä ratkaisu:
"Ennen muuttopäätöstä vertailin tarkkaan asuntojen hintoja / kunnallisveroprosentteja / kuntien taloustilanteita / asuntojen hintakehityksiä / väestöennusteita jne."

9. Tulevaisuuteen varautuminen:
"Tärkeimpiä valintakriteereitä olivat ikääntyneille tärkeät palvelut, senioreiden harrastukset ja ikäihmisille soveltuvan asunnon löytyminen."

10. Liiallisen pohtimisen välttäminen:
"Muutin tänne, kun tuttavat kehuivat paikkaa."
"Näin paikkakunnan mainoksen ja vakuutuin, että on hyvä paikkakunta kyseessä."
"Pari tuttavaa oli aiemmin paluumuuttaneet Ruotsista tänne ja kertoivat olevan rauhallista."
"Näin ilmoituksen ihanasta asunnosta ja sillä perusteella muutin tänne."
"Asuin tällä paikkakunnalla nuorena pari vuotta ja halusin palata."

11. Joku muu syy: Mikä?

9

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tärkeimmät syyt 2 ja 4. Myös syyt 5, 7, 8 ja 9 vaikuttivat.

      Kotoisin olen Haapavedeltä Pohjois-Pohjanmaalta. Ruotsissa tuli asuttua yli 30 vuotta ja Suomessa olen asunut nyt kolmisen vuotta. Kun järjestelin Suomeen muuttoa, täytyi pähkäillä minne sitä muuttaisi. Valinta oli lopulta varsin helppo. Kotiseudulle teki mieli, mutta vuosikymmenten aikana Haapavesi oli alkanut tuntua vieraalta paikalta. Haapavedellä ei enää ole oikein pikkuserkkuja läheisempiä sukulaisia. Haudoilla käydään siellä aina joskus ja muutamaa pikkuserkkua moikkaamassa.

      Omat sisarukset olivat Suomessa jakaantuneet usealle paikkakunnalle. Nuorempi veli asuu Oulussa, pikkusisko asuu Tampereella ja isosisko Kalajoella. Mietin josko noista paikkakunnista joku sopisi minullekin ja Kalajokihan se sitten vei voiton. Kalajoen elämäntapa muistuttaa paljon Haapaveden elämää. Oulu ja Tampere ovat selvästi suurempia ja moninaisempia paikkakuntia, joissa on kaupunkien kiireet ja meteli aina läsnä. Kalajoella elämä on sopivan leppoisaa. Merenranta oli Kalajoella vetovoimatekijä, sillä olen aina aiemmin asunut sisämaassa. Jännähän se on tuota merta tuijotella, vaikka arkisin katselen enemmän jokimaisemaa.

      Kalajoen talous ja väestöasiat ovat hyvällä tolalla. Vasta täällä muutaman vuoden asuttuani kuulin, että Kalajoen imago on todella hyvä tutkimusten mukaan ja tänne haluaa lapsiperheetkin muuttaa. Kalajoella on hyvät julkiset palvelut ja matkailun vuoksi tavallista parempia yksityisen sektorin palveluita kuten ravintoloita, kahviloita, kylpylä SaniFani, liikuntapalveluita, artistien esiintymisiä ja muun muassa ravirata. Myös merelle ja saariin suuntautuvat risteilypalvelut ovat hyviä. Saaristo on täällä kaunis. Kannattaa vierailla myös Ulkokallan ja Maakallan saarilla.

      Asuminen Kalajoella on paljon edullisempaa kuin esimerkiksi Oulussa tai Tampereella. Uusille tulijoille on minusta löytynyt aika hyvin asuntoja. Minä löysin mieleisen rivitaloasunnon, joka on yhdessä tasossa. Tarvittaessa tähän voi teettää muutoksia, jotka helpottavat asumista voimien vähentyessä. Kylpyhuoneeseen saa kaiteita. Kynnyksiä sekä ulko-ovien sisääntuloja saa helpotettua. Eräs tuttava arvioi minulle muutaman rivitaloasunnon siitä näkökulmasta, että kumpi on esteettömämpi, niin tämän sitten valitsin. Tässä on sopivan kokoinen oma piha, jossa vierailee lintuja ja välillä siilikin käy kylässä. Naapurit ovat oikein mukavia. Arki on rauhallista ja helppoa.

      https://kalajoki.fi/vetovoimainen-kalajoki-kasvaa/

      https://www.pietarsaarensanomat.fi/uutinen/567235

      https://visitkalajoki.fi/aktivoidu/ulkona/lahde-risteilylle-saaristoon/

    • Anonyymi

      Hyvä ketju. Toivottavasti tulee paljon vastauksia.

      Minä mietin asiaa parhaillaan. Mietin miksei valitsisi unelmien toteuttamista. Ymmärrän monien haluavan sukulaisten luokse ja tuttuihin paikkoihin. Mutta entäs jos haluaisikin muuttaa sellaiseen paikkaan, joka on omasta mielestä kaikkein kaunein. Hyväksyisikö sukulaiset sellaisen ratkaisun? Löytyisikö uudesta paikasta ystäviä? Olisiko sellainen unelmapaikka kuitenkaan hyvä paikka asua pidemmän päälle? Pitäisikö uusi kotipaikka valita järjen vai tunteen perusteella?

      • Anonyymi

        Kiitos. Varmasti sukulaiset loukkaantuisi, jos en muuttaisi heidän luokseen. Maailmalle läksin maalaistalosta, jossa ei ollut sisävessaa eikä suihkua. Vuosikymmenten aikana olen tottunut niihin molempiin kuten myös pesu- ja tiskikoneisiin, jääkaappiin, pakastimeen ja mikroaaltouuniin. Tietokonekin on tuttu ja robotti-imuria tekis mieli. Maailma on muuttunut. Niin minäkin. Miksi olisi pakko palata lapsuuden kotikylään tai edes kunnan keskustaajamaan?


    • Anonyymi

      SYY NRO 11 oli tärkein:
      Muutin Turkuun, koska täällä on satama, josta pääsen helposti lasten perheiden luokse Tukholman seudulle. Hekin pääsevät helposti ja mukavasti risteillen sieltä tänne vierailemaan.

      Olen kotoisin Etelä-Karjalasta, joten en palannut kotiseudulle. Muutin kuitenkin kotiinpäin ja niin sanotusti puoliväliin. Nyt saan asua Suomessa, mutta Ruotsiin on helppo pistäytyä.

      On upeaa asua merenrantakaupungissa. Meri lumoaa päivittäin ja Aurajoki. En kaipaa maaseudulle enkä edes pienempään kaupunkiin. Täällä on hyvät palvelut ja kaikenlaisia tapahtumia sekä ohjelmaa. Ruotsin kieltä saa kuulla ja käyttää, jos haluaa. En tuntenut Turusta oikeastaan ketään kun muutin tänne, mutta olen viihtynyt hyvin ja saanut paljon uusia ystäviä ja tuttuja.

      Ei ole kukaan loukkaantunut, kun en muuttanut Etelä-Karjalaan. Ovat jo tottuneet päähänpistoihini. Ymmärtävät hyvin, että Tukholman seutu on minulle edelleen tärkeä. Meille on syntynyt uusia tapoja tavata Kaakkois-Suomen sukulaisten kanssa. Me tavataan jossain ihan uudessa paikassa, missä tutustutaan nähtävyyksiin, yövytään ja vietetään aikaa yhdessä. Ollaan tavattu Hämeenlinnassa, Porvoossa, Tuusulassa, Helsingissä ja Loviisassa. Suosittelen lämpimästi!

    • Anonyymi

      Minua tämä keskustelu muistutti vanhasta asiasta nimittäin Aarrekartta-työskentelystä. Onko se teille tuttu?

      Me tehtiin eräällä leirillä Aarrekarttoja ja se olikin mukavaa hommaa. Myöhemmin olen itsekseni tehnyt muutaman uuden kartan, kun olen halunnut pohtia omaa elämääni.

      Aarrekartta-työskentely auttaa monia omien unelmien pohtimisessa ja konkretisoimisessa. Jos tietää, mistä unelmoi, on helpompi pyrkiä kohti unelmiaan ja tehdä niistä totta. Jotkut kutsuvat tällaista aarrekarttaa unelmakartaksi. Olen kuullut myös sanottavan: "Leikkaa ja liimaa unelma todeksi". Englannin kielessä käytetään sanaa 'vision board', minkä vuoksi jotkut suomalaisetkin puhuvat visiotaulusta.

      Aarrekartan tekemiseen on monia erilaisia ohjeita. Jotkut ohjeet sisältävät esimerkiksi enemmän taulun valmistumisen jälkeistä pohdintaa ja työskentelyä. Toisen ohjeet ovat selvästi suunnattu opiskelijoille tai vaikka työttömille. Kannattaa siksi ennen työskentelyn aloittamista lukea ohjeet ja muokata niitä tarvittaessa omaan tilanteeseen paremmin sopiviksi.

      http://tyonohjaaja.blogspot.com/2012/02/aarrekartta-saksien-selkoa-unelmista.html?m=1

      http://www.koikkelastakajahtaa.fi/2017/01/unelmia-kohti-aarrekartan-avulla.html

      https://anna.fi/hyvinvointi/aarrekartta-viitoita-tie-unelmiisi

    • Anonyymi

      Kerronpa teille tarinani. Muutin Suomeen kuutisen vuotta sitten eli vähän ennen sitä Lähi-Idän suunnasta tullutta pakolaisaaltoa. Kuulemani mukaan sen jälkeen Ruotsissa ihmisten puheet ovat hieman muuttuneet, mutta kun minä järjestelin paluumuuttoani sain kuulla pelkkää ihmettelyä ja kauhutarinoita Suomesta.

      Minulle kerrottiin, ettei Suomessa palvelut toimi ja ihmiset ovat hyvin suvaitsemattomia. Sain kuulla, ettei Suomeen kannata muuttaa ollenkaan, mutta jos muuttaa niin kannattaa asettua Helsinkiin, Espooseen, Vantaalle, Tampereelle tai Turkuun. Muualla ei kuulemma mikään pelaa. Ei pankit, postit, julkinen liikenne eikä terveydenhuolto. Ihmettelin niitä puheita melkoisesti, mutta muutin silti Suomeen. Turvallisuuden hakuisena muutin Helsinkiin, koska ajattelin että pääkaupunki olisi suvaitsevaisempi ja kansainvälisempi sekä toimivampi. Helsingissä olin sentään käynyt risteilyillä ja ainakin niiden reissujen aikana metro ja ratitkat olivat toimineet.

      Kun olin saanut muuttokuormani purettua, aloin jännittyneenä tutustua uusvanhaan kotimaahani. Joka päivä jouduin yllättymään. Virastoissa asioiminen oli helppoa. Pankkivirkailija oli ystävällinen ja osasi asiansa. Ensimmäinen pankkiautomaatti, mitä kokeilin, toimi moitteettomasti. Joka paikassa ei ollutkaan "itäeurooppalaisia taskuvarkaita". Julkinen liikenne toimi kerta toisensa jälkeen hyvin. Pankkikortin kokoinen matkakortti oli näppärä maksumenetelmä. Kirjastot olivat toinen toistaan upeampia kokemuksia: Suomalaiset käyttävät kirjastoja paljon ja niissä on vaikka mitä tapahtumia. Uimahallit osoittautuivat puhtaiksi ja rauhallisiksi. Ruokakaupoissa on hyvät valikoimat ja asiointi on helppoa. Ympäristö tuntui turvalliselta ja viihtyisältä. Kukaan ei kertaakaan kohdellut minua rasistisesti, vaikka niin oli etukäteen varoiteltu.

      Asuttuani vuoden Helsingissä aloin haaveilla muunlaisesta elämästä, vaikka Helsinki on hyvin mukava kaupunki. Kaipasin kunnon talvea ja hiihtolatuja. Ajattelin miten ihanaa olisi asua niin lähellä järveä, että voisi pulahtaa järveen harvase päivä tai jopa katsella järvinäkymiä kodin ikkunoista. Kokeilin avantouintia Helsingin Rastilassa ja ihastuin siihen heti. Aloin haaveilla pysyvästä avantouinnin harrastamisesta lähellä kotia. Kesäisin olin nuorempana matkustanut paljon interrailaten ja muutenkin. Matkaharrastus oli kuitenkin hiipunut jo aikaa sitten. Mietin että tahtoisin edelleen matkustaa, mutta enemmän lähiseuduilla ja ympäristöystävällisemmin. Kaipasin luontoliikuntaa, kulttuuria sekä uusia ystäviä. Sukulaisten tai muiden ihmissuhteiden perusteella en halunnut asuinpaikkaa valita.

      Valitettavasti minulla ei enää ole jäljellä listaa, minkä perusteella valitsin uutta asuinpaikkaa Suomesta. Se oli kuitenkin tämän tyyppinen:

      - kunnon talvi & hiihtomahdollisuudet
      - avantouinti
      - mielellään uimahalli tai kylpylä lähellä
      - järven tai muun uimapaikan läheisyys
      - luontoliikunnan mahdollisuudet
      - kulttuuriharrastuksia lähiseudulla
      - mahdollisuus lähteä matkoille suhteellisen helposti
      - hyväkuntoinen asunto
      - tärkeimmät palvelut helposti saatavilla
      - asumisen hinnan ja laadun suhde hyvä
      - paikkakunta, joka "sykähdyttää"

      Kun juttelin haaveistani, aloin saada suosituksia eri paikkakunnista. Minulle suositeltiin Savonlinnaa, Mikkeliä, Lahtea, Jyväskylää, Heinolaa, Valkeakoskea, Varkautta, Kuopiota, Joensuuta, Tamperetta, Hämeenlinnaa, Sotkamoa ja montaa muutakin paikkaa.

      Yhdestä edellä mainitusta paikkakunnasta tuli uusi kotikuntani ja melkein kaikki toiveeni toteutuivat. Järvinäköalaa en saanut kotiini. Kävin katsomassa montaa järvinäköaloilla varustettua asuntoa, mutta ne kaikki olivat sellaisia, että on olisin joutunut turhan paljon luopumaan muista toiveistani. Oli pakko tehdä kompromissi monen eri haaveen välillä, mutta lopputulos tuntuu edelleen upealta. Järveä saan katsella päivittäin kävelylenkeillä ja lempikahvilan ikkunasta. Sitä paitsi ikkunoistani on kauniit näköalat puistoon.

      Helsingissä asuminen vuoden verran oli oikein mukava ajanjakso. Harmittaa lähinnä, että muutin sinne, koska uskoin liian paljon pelottelijoiden puheisiin. Se aika antoi minulle kuitenkin sysäyksen miettiä loppuelämän haaveita. Ylle kirjatun kaltaisen unelmalistan kanssa oli paljon helpompi etsiä uutta asuinpaikkaa.

      Uutta kotia etsiessä löysin todella monta paikkaa, missä olisin voinut asua. Suomi on täynnä paikkakuntia, joissa on upeita järviä, rantoja pitkin kulkevia ulkoilureittejä sekä patikkareittejä metsissä ja soilla. Avantouintipaikkojakin on melko paljon. Uimahalli ja kirjasto löytyy kaikista suuremmista paikoista ja useista pienistäkin. Kannattaa selvittää myös kirjastoauton palvelut. Jos haluaa hiihtää, kannattaa muuttaa riittävän pohjoiseen. Kuulemma Salpausselän pohjoispuolelle vähintään pitäisi muuttaa, mutta mieluummin vieläkin pohjoisemmaksi.

    • Anonyymi

      Hei nyt ne laittaa taas Suomen ja Ruotsin välisen rajan kiinni. Tulee karanteenipakko ja se on todella hyvä juttu.

      Miettimään kunnolla, mihin haluatte Suomessa muuttaa ja miksi. Olen kuullut, että jotkut ruotsinsuomalaiset ovat vain impulsiivisesti lähetelleet asuntohakemuksia sinne ja tänne. Osa on laittanut kouluhakemuksia Suomeen vitseinä.

      Tiedättekö ettei Suomessa vuokra-asuntoja saa vuokrata eteenpäin samalla tavalla kuin Ruotsissa monet tekevät? AirBnB on kielletty vissiin kaikissa vuokrayhtiöissä. Suomessa naapurit on tarkkoja ja käräyttävät, jos on aihetta. Suomessa kerrostaloissa eletään siivosti. Vuokra-asunnosta saa häädön, jos sitä vuokraa laittomasti eteenpäin.

      Ne ketkä haluavat oikeasti muuttaa Suomeen, teidän täytyy suunnitella se huolellisesti. Kun nyt istutte koronaa piilotellen kotona, teillä on hyvää aikaa tutustua Suomeen ja miettiä haluatteko muuttaa Suomeen. Jos haluatte, niin miksi ja minne. Ei teille kukaan ulkopuolinen voi niitä vastauksia täällä netissä antaa!!!! Ei kukaan täällä tiedä, mikä paikkakunta teille sopii!!!

      Noudattakaa karanteeneja, käyttäkää maskeja ja peskää käsiä. Ruotsinsuomalaisten maine menee ihan pilalle, jos se ramppaatte rajan yli tai Suomeen pidemmäksi ajaksi tullessa laiminlyötte karanteenimääräykset.

      • Anonyymi

        Joo, ei kuntien asuntoja voi vuokrata eteenpäin Suomessa. Eikä niitä voi myöskään pitää "kesämökkeinä".

        Ruotsinsuomalaisilla on vissiin sumentunut käsitys vuokra-asuntojen markkinoista ja niihin liittyvistä säännöistä, koska Ruotsissa se homma on niin pahasti sekaisin. Siellä on joillain ihmisillä useita vuokra-asuntoja, joita he vuokrailevat eteenpäin tai pyörittävät asunnoissa jotain rikollista kuten huumekauppaa, prostituutiota tai majoittavat laittomia maahanmuuttajia. Ruotsissa asioiden jostain syystä annetaan olla rempallaan, eikä hommaa laiteta kuriin. Kannattaa muistaa, että Suomessa asiat ovat ihan toisin.

        Jos joku tosissaan haluaa MUUTTAA Suomeen, niin se on sitten eri juttu.


    • Anonyymi

      Täällä ruosu-keskustelussa toistuu tosi paljon tietyt kunnat ja kaupungit, vaikka Suomessa on mielettömästi hyviä paikkakuntia. Tiesittekö edes, että Suomessa on 310 kuntaa, joista 107 käyttää kaupunki-nimitystä?

      Jos haluaa muuttaa Suomeen tai ostaa loma-asunnot Suomesta, on aika paljon kuntia, joista voi valita. Jos minun pitäisi suositella hyvää kotikuntaa, olisi Suomen kuntien joukossa satoja, joita voisin suositella. En kuitenkaan jaksa suositella niistä mitään, koska en jaksaisi saman tien suositella kaikkia niitä mielestäni hyviä kuntia. Minusta jokaisen Suomeen muuttajan tai Suomesta loma-asuntoa etsivän pitäisi itse tehdä se työ, että etsii itselleen sopivaa paikkakuntaa.

      Alla olevasta linkistä näette listan Suomen kunnista. Sivustolla on muutakin tietoa kunnista aakkosjärjestyksellisen listan lisäksi.

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe