kertokaapa

sucks

siis miten joku voi oikeesti tykätä partion harrastamisesta?? mä en voi ymmärtää sitä, siinä touhussa ei oo mitää järkeä!

13

1201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maarukki

      oikeastaan olisi pitänyt jättää tää viesti ihan omaan arvoonsa, mutta päätinpä nyt sitten kuitenkin vaivautua vastaamaan....Se on fakta, että partio ei harrastuksena varmastikaan ole kaikille ihmisille ihanteellinen, mutta jos sinulla ei ole tarpeeksi järkeä nähdä partiossa MITÄÄN järkeä, en usko sinun olevan tarpeeksi järkevä arvostelemaan sitä lainkaan. Kiitos.

    • Vincet

      Kun on tarpeeksi kauan ollut partiossa, niin harratuksesta tulee silloin jo elämäntapa. Ainakin minulle tuli ja on myös monelle muulle partiokaverille.
      Partioyhteisö on kuin iso perhe, joka tulee keskenään toimeen. Vaikka olisi kaksi tuntematonta partiolaista jotka joutuvat tekemään jotain yhdessä, niin se yhteinen sävel löytyy erittäin helposti.

    • Sakke

      Näin vähän vanhemmalla iällä tähänkin kysymykseen on helpompi vastata.

      Siihen aikaan kun itse aloitin partion, sain kuulla monenlaisia "nynny" solvauksia, herjoja ja huomauttelua "kiltistä partiopojasta", joka tietenkin tuohon aikaan ärsytti.

      Kerran kun olin partiopaita päällä partioviikolla koulussa, sain räät päälleni kotimatkalla, koska "olin niin typerän näköinen".

      Partioporukka jossa olin tuohon aikaan, koostui erittäin mukavista ihmisistä, joten tottakai jatkoin, koska siellä minut hyväksyttiin. Samaan aikaan lopetin monta muuta harrastusta, koska niistä ihmisiä savustettiin ulos... johtuen lähinnä liian kiivaasta kilpailuhengestä.

      Mitä järkeä partiossa sitten on? En minä tiedä, tule itse ja kokeile. Välillä tuntuu ettei siinä olekaan mitään järkeä, samalla voi kysyä itseltään, mitä järkeä on missään muussakaan toiminnassa?

      Olen edelleen partiolainen, nautin partioretkistä. En pidä kaikista partioon liittyvistä aatteista ja tavoista, mutta mahdun kuitenkin mukaan ja minut hyväksytään siellä.

      Partion kautta olen päässyt kokeilemaan lähes jokaista harrastusta mitä maailmasta löytyy. Partion kautta olen tutustunut vieraisiin kulttuureihin, maihin, ihmisiin.

      Olen aina saanut töitä, kun olen niitä tarvinnut - koska partiolaisilla on niin hyvä maine!

      Että eiköhän pidetä partiolaisten mainetta ylhäällä!

    • sucks

      kyllähän minä oon partiossa ollu ehkä jonku puol vuotta, mutta saakeli, että oli tylsää. varsinkin kun koitti ensimmäinen leiri, niin hohhoijaa siihen jäi se harrastus!!!

      • essi

        sä oot vissiin ollu partiossa joskus pienenä?
        oon kohta 16 ja mä en aijo lopettaa partiota pitkäääään aikaan...
        ekaks mulla on niin ihania kavereita siellä
        ja meillä on niin omaa juttua:D
        ja ilman partiota mä en koskaan ois tullu tapaamaan näitä ihania ihmisiä:D
        *me pidetään perhettä yllä;)*
        leireillä jotka ylittää lippukuntien rajat tunnelma on niin erilainen ku siinä oman vartion retkellä. siellä tapaa uusia ihmisiä ja tulee uusia kokemuksia ja elämyksiä.
        viikottaiset partiokerrat on täynnä kaikkia kivoja sattumia, ku unohetaan jotain tärkeitä juttuja kotiin ja muuta... muutenki niissä on rento meininki.
        partiossa oon oppinu kaikkee uutta, vaikka välillä joutuu tekemään vähän ilkeempiäki hommia ni oikeesti multa ois jääny paljon tästä elämästä elämättä jossen mä ois ollu partiossa...

        ja sitäpaitti ni kaikki tulvat ja eksymiset on ollu niin ihania muistoja jälkeenpäin... vaikka ne sillon tuntuki niin kamalilta ni aika kultaa kyl muistot.

        partiosta annetaan ihan väärä kuva...
        kyl me mummojaki kadun yli talutetaan jos ne pyytää, mutta niin tekis monet muutki ihmiset.
        partiolaisia yhdistää partioihanteet vaikka ei kaikki partiolaiset niitä sellasinaan toteuta.
        me ollaan oikeesti ihan tavallisia ihmisiä mut kuten sakke sanos, on ihan kiva että partiolaisuus antaa sellasen luotettavan kuvan. ja oon sitä mieltä et partio on tehny musta vastuuntunnollisemman ihmisen ku on pitäny pitää huolta noista pienemmistä. partio kasvattaa mun mielestä ihmisiä parempaan suuntaa...

        ja jos sä ajattelet jo etukäteen et onpa tuol tylsää ni sillo siel on tylsää... ennakkoluulot sucks


      • juups

        Tylsät muistot partiosta voivat johtua osaamattomista johtajista, jotka eivät ole kenties jaksaneet suunnitella ohjelmaa kunnolla tai eivät ole olleet motivoituneita. Itse olen ollut partiossa jo toistakymmentä vuotta ja saanut motivaationi ihanista innokkaista johtajista, jotka jaksoivat aina keksiä uusia juttuja. Mutta olen valitettavasti kuullut monen lopettaneen juuri sen takia, ettei kokouksissa tehdä mitään ja vartio muistuttaa juorukerhoa.. Ja ongelma taitaa olla ihan manlaajuinen.

        Ei asiat ole tylsiä, vaan tapa jolla ne esitetään! Toivoisinkin, ettei muutaman "tylsän" kokemuksen takia leimata koko harrastusta.


      • Sakke

        Kannattaa kokeilla jotain toista porukkaa, ainakin omassa lippukunnassa on mielenkiintoa riittänyt.

        Tiedän, että osa porukasta saattaa olla pelkästään tietokonefriikkejä, joiden kanssa on vaikea vaeltaa todellisuudessa.

        Itselläni oli vaikeuksia sietää partion tuomaa uskonnollista leimaa, mutta senkin oppii hyväksymään. Itse en kuulu kirkkoon, mutta toisaalta hyväksyn myös sen että joku siihen kuuluu.

        Leirit ovat aina olleet henkilökohtainen suosikkini. Teltassa nukkumista ja ulkona olemista ei voita mikään. Se on todellista juhlaa kun voi nauttia viikon putkeen pelkistä luonnon äänistä - ilman kännykkää ja tietokonetta.

        Puoli vuotta on aika lyhyt aika mielipiteen muodostamiseen, mutta jos sinusta siltä tuntuu, niin anna olla.

        Kaikesta huolimatta partio on melko suosittu harrastus, jonka piirissä on monenlaisia ihmisiä. Eli annetaan jokaisen harrastaa mitä ikinä kukin sitten haluaakin.


      • Sakke
        juups kirjoitti:

        Tylsät muistot partiosta voivat johtua osaamattomista johtajista, jotka eivät ole kenties jaksaneet suunnitella ohjelmaa kunnolla tai eivät ole olleet motivoituneita. Itse olen ollut partiossa jo toistakymmentä vuotta ja saanut motivaationi ihanista innokkaista johtajista, jotka jaksoivat aina keksiä uusia juttuja. Mutta olen valitettavasti kuullut monen lopettaneen juuri sen takia, ettei kokouksissa tehdä mitään ja vartio muistuttaa juorukerhoa.. Ja ongelma taitaa olla ihan manlaajuinen.

        Ei asiat ole tylsiä, vaan tapa jolla ne esitetään! Toivoisinkin, ettei muutaman "tylsän" kokemuksen takia leimata koko harrastusta.

        Monen harrastus lopahtaa huonoihin johtajiin. Huonot johtajat ovat syynä myös monen työpaikan ongelmiin. Erityisesti näin partiolaisena se on helppo todeta.

        Itselläni on kokemuksia monenlaisista johtajista, onnekseni omalla kohdallani johtajat ovat pääosin olleet erittäin asiallisia. Partiossa riittää että yrittää, ja usein se onkin ainoa asia jonka tarvitsee!

        Huonot johtajat - tai tietämättömät johtajat ovat ongelma. Porukkaa voi aina vaihtaa, jos siltä tuntuu.

        Kun aikoinani pääsin kiinni partion opetuksista, sekä niiden hyödyllisyydestä, en vain yksinkertaisesti enää osannut lopettaa. Uudet asiat eivät opettelemalla lopu.

        Pystyn nimeämään niin monta itseni kanssa samaa mieltä olevaa ihmistä, että tiedän etten ole yksin.


      • kukkuu87
        Sakke kirjoitti:

        Monen harrastus lopahtaa huonoihin johtajiin. Huonot johtajat ovat syynä myös monen työpaikan ongelmiin. Erityisesti näin partiolaisena se on helppo todeta.

        Itselläni on kokemuksia monenlaisista johtajista, onnekseni omalla kohdallani johtajat ovat pääosin olleet erittäin asiallisia. Partiossa riittää että yrittää, ja usein se onkin ainoa asia jonka tarvitsee!

        Huonot johtajat - tai tietämättömät johtajat ovat ongelma. Porukkaa voi aina vaihtaa, jos siltä tuntuu.

        Kun aikoinani pääsin kiinni partion opetuksista, sekä niiden hyödyllisyydestä, en vain yksinkertaisesti enää osannut lopettaa. Uudet asiat eivät opettelemalla lopu.

        Pystyn nimeämään niin monta itseni kanssa samaa mieltä olevaa ihmistä, että tiedän etten ole yksin.

        olin minäkin ensimmäistä vartiota johtaessani kokematon, omat vj:ni olivat surkeita, mutta opettaessani omia vartsuja omatkin taitoni karttuivat. Apua sain tarvittaessa muilta johtajilta. Nykyään olen taitoni hankkinut ja hyväksi todennut. Silti olen hiukan epäkiitollinen omille vartionjohtajilleni, jotka eivät tainneet kovin hyvin partio-ohjelmaa tietää.. Pitäisi johtajillekkin jotaki sanoa jos 10 hengen vartiosta seuraavana vuonna jatkaa kolme.

        Jos alkaa huomata että porukasta alkaa joku jäämään pois tai itse meinaa jäädä pois (sudari/vartsulainen) niin kannattaa jutella mikä mättää. Samat asiat saattavat olla toisten mielissä myös. Johtajakaan ei opi jollei saa palautetta.


    • pj87

      siis mä oon samaa mieltä ku aikas moni muukin täällä...
      siis jos vaa on ollut partiossa kauan, ni oikeest sillo partio ei oo enää pelkästään harrastus vaan partio on tapa elää....
      niin ainaki mulla, oon ollu partios jo pian 11 vuotta enkä todellakaan aio lopettaa!
      on kyl kans totta toi "nynny-juttu"....
      monet vaa pitää partiolaisia iha täysinä nynnyinä...
      mut si´ttenpähä pitää, ne ei vaa tiedä mitä partio iha oikeasti on....
      mullekin on auennut partio syvemmin nyt vasta ku ite oon jo vanhempi ja ite johtajana...
      varsinkin pj ja sampokurssin jälkeen on auennut monikin aisia....
      nyttenkin kun olin sampokurssilla oli tosi kivaa...
      ja en oo nauranu pitkään aikaan niin paljo ki eilen illalla....
      sanompahan vaan et partio on tapa elää, se on niinku elämäntapa....
      sen tajuaa vasta sitten kun on ollut kauan partiossa mukana....
      ei sitä pysty sanomaan vaikka yhden leirin tai koloillan perusteella, se on paljon isompi juttu...
      mutta jos/kun kaikki ei sitä tajua että miten hieno harrastus partio on ni sitten ei...
      ne ei vaan tiedä että mitä kaikkee ne menettävät..

      • Sakke

        Pommitan nyt tätä keskustelua...

        Tuosta "nynny-jutusta" tuli mieleeni. Tein kerran kaverini kanssa siten, että saimme houkuteltua pari "epäilijää" yhdelle reissulle mukaan.

        Oltiin yksi yö laavulla ja yksi kämpässä talviaikaan. Reissun jälkeen ei kumpikaan enää epäillyt. Oli kuulema niin hauska kokemus, että on helppo ymmärtää, mikä metsässä ja partiossa viehättää.

        Ei tuosta "nynnyjutusta" todellakaan kannata välittää. Kaikki eivät osaa olla lapsia, se on rikkaus jos mikä. Ainakin oman tutkijanurani alkuunpanija ovat olleet monet partiossa opitut asiat.


      • pj87
        Sakke kirjoitti:

        Pommitan nyt tätä keskustelua...

        Tuosta "nynny-jutusta" tuli mieleeni. Tein kerran kaverini kanssa siten, että saimme houkuteltua pari "epäilijää" yhdelle reissulle mukaan.

        Oltiin yksi yö laavulla ja yksi kämpässä talviaikaan. Reissun jälkeen ei kumpikaan enää epäillyt. Oli kuulema niin hauska kokemus, että on helppo ymmärtää, mikä metsässä ja partiossa viehättää.

        Ei tuosta "nynnyjutusta" todellakaan kannata välittää. Kaikki eivät osaa olla lapsia, se on rikkaus jos mikä. Ainakin oman tutkijanurani alkuunpanija ovat olleet monet partiossa opitut asiat.

        jeps oon ihan samaa mieltä....
        enkä mä oo ees koskaan välittänyt noist nynny jutuist, ite ne on nynnyi ketkä tollasii puhuu...


    • teak

      Ystävä kallis, kenelläkään meistä ei ole kaiken käsittävää tajuntaa. Jos sinä et voi ymmärtää jotain asiaa, et voi lähteä yleistämään niin, että asia on kerrassaan tyhmä.

      Otetaanpa arkisempi esimerkki. Jokainen meistä tietää, että tietokoneen prosessori laskee binäärilukuja huimalla vauhdilla. Meistä jokainen ymmärtää kyllä, että linkkiä klikkaamalla näytölle saa vaikka vähäpukeisen tytön. Mutta harva tietää, miten ne binääriluvut muuttuvat tytön kuvaksi. Paitsi laskemalla, mikä ei ihan selitä koko ilmiötä. Ja harva suhtautuu tietokoneen mahdollisuuksiin epäillen, vaikkei kokonaan sen toimintaa ymmärräkään.

      Mees nyt, ja ota selvää, miksi jotkut viihtyvät partiossa ja tee itsellesi selväksi, miksi sinä et, ennen kuin tulet tänne jankkaamaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe