Naapurin pihan kuvaaminen

Anonyymi

Naapuri ottaa itsestään markkinointitarkoituksiin valokuvia niin, että meidän piha ja kotieläimet näkyy taustalla. Joskus tulee ihan meidän pihallekin. En pidä siitä ja eihän tää voi olla OK? Vai?

10

159

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ahdistuuko ne sun lampaasi jos niiden kuva näkyy naapuri-pirtin myynti-ilmoituksessa?

• Anonyymi

Ei toki lammas, vaan minä itse.
        Meillä on nyt vaan tapana nusasta "Päkän" kanssa aina silloin tällöin.
        Ei muuten, mutta kun minulla on niin pikkuinen PiLi.

• Anonyymi

Aika vaikea siitä on rikosta löytää ? Salakatselu olisi silloin kyseessä, jos naapuri kuvaisi salaa pihamaalla olevaa henkilöä, eli ihmistä.
      Kotirauhan rikkominen taas silloin, jos naapuri ilman hyväksyttävää syytä tunkeutuu pihalle, tulisi sinne salaa, piiloutuisi sinne, tai ei poistuisi käskettäessä.

• Anonyymi

Kokolailla näin. Ja kotirauhan häirinnässäkin oleellista olisi "tunkeutuminen tai salaa tai harhauttaen meneminen". Avoimelle pihalle avoimesti käveleminen itsessään ei sinällään pääsääntöisesti ole kotirauhan häirintää.

Hallinnan loukkauksena kenties voisi mennä:
        "joka luvattomasti [...] käyttää toisen pihamaata kulkutienään..."
        Tosin kyseisessä rikoksessa on vähäistä suuremman haitan edellytys, parin kuvan nappaaminen ja nopeasti poistuminen tuskin aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa.

Aloittajan keinoksi jää määrätä naapuri poistumaan pihaltaan. Tällaista poistumiskäskyä tulee kyllä viipymättä totella.

• Anonyymi

Jo vuosisatoja sitten on kehitelty sellainen tekninen väline kuin aita. Sellaisen kun rakentaa tontin rajalle, niin jo pysyy vieraat poissa.

• Anonyymi

Lampaat ovat koiriin rinnastettavia perheenjäseniä silloin jos ovat koiran kaltaisia perheenjäseniä eikä niitä saa silloin ilman perheenjäsenien lupaa kuvata.

• Anonyymi

Voitko laittaa lampaiden ja koirien lisäksi listan niistä kotieläimistä, jotka ovat henkilöitä ja joita ei saa ilman niiden omistajan lupaa kuvata ? Saadaan tähänkin ceissiin vähän tolkkua.

• Anonyymi

Se on aivan sama, kuinka perheenjäsenenä lammasta tai koiraansa pitää. Se ei voi olla salakatselun kohteena. Ei edes, vaikka tämä eläinrakas itse pitäisi lammastaan "henkilönä" yrittäen näin laajentaa "henkilön" tulkintaa.

"Koska salakatselun kohteena tulee olla jonkun henkilön, pelkän tyhjän tilan kuvaaminen ei voi olla 6 §:n mukaan rangaistavaa. Rajaus merkitsee sitä, ettei myöskään eläinten, esineiden, rakennusten tai muun ympäristön kuvaaminen olisi salakatseluna rangaistavaa."
        (HE 184/1999 vp)
        Lammas ja koira ovat kiistatta eläimiä, eikä niiden subjektiivinen "henkilöys" tai "perheenjäsenyys" muuta sitä tilannetta.

Yleensäkään ottaen sinällään tietenkään perheenjäsenen X kuvaamiseen ei tarvita lupaa perheenjäseneltä Y. Kuvaamisen laillisuus tai lainvastaisuus ratkeaa ihan muilla tavoin.

• Anonyymi

Listaan voidaan lisätä myös kani, hamsteri, papukaija, orava jos sitä ruokitaan, ponit ja muut kavioeläimet, akvaariokala, jne., myös kirahvi jos sellainen on perheenjäsenenä. Perheenjäsenen lajilla ei ole väliä kunhan perheenjäsen on tosiasiallisesti rinnastettavissa perheenjäseneen ja elää perheenjäsenen kaltaista elämää.
        Mitä tulee mainitsemiinne hallitusten selityksiin, siinä ei määritellä henkilön käsitettä koskemaan vain ihmishenkilöitä, myös muilla elollisilla olennoilla on samanlaisia tunteita ja tarpeita kuin ihmislajilla, eikä eroa lopulta voida tehdä ihmislajiin lainkaan täsmällisesti, eikä esityksen nojalla siten voida sulkea yksityisyyden suojan piiristä minkäänlaisia perheenjäseniä.

Asia on pihvi. Murhattu eläinparka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Listaan voidaan lisätä myös kani, hamsteri, papukaija, orava jos sitä ruokitaan, ponit ja muut kavioeläimet, akvaariokala, jne., myös kirahvi jos sellainen on perheenjäsenenä. Perheenjäsenen lajilla ei ole väliä kunhan perheenjäsen on tosiasiallisesti rinnastettavissa perheenjäseneen ja elää perheenjäsenen kaltaista elämää.
        Mitä tulee mainitsemiinne hallitusten selityksiin, siinä ei määritellä henkilön käsitettä koskemaan vain ihmishenkilöitä, myös muilla elollisilla olennoilla on samanlaisia tunteita ja tarpeita kuin ihmislajilla, eikä eroa lopulta voida tehdä ihmislajiin lainkaan täsmällisesti, eikä esityksen nojalla siten voida sulkea yksityisyyden suojan piiristä minkäänlaisia perheenjäseniä.

Asia on pihvi. Murhattu eläinparka.

Saako eläimen murhasta saman tuomion kuin henkilön ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe