Virran mittaus ?

Anonyymi

Tarkoitus olisi mitata virta, minkä auto ottaa akusta ollessaan pysäköitynä (valot pois ja ovet lukossa).

Pihtivirtamittareista osa ilmeisesti osaa mitata pihtimittauksella vain vaihtovirtaa, vain paremmat (ja usein kalliimmat) myös tasavirtaa.

Pihtivirtamittari käsittääkseni perustuu siihen, että kun sen pihtipää lenkitetään johtimen ympärille (autossa siis esim. akun plus -navalta lähtevä johdin), niin virta kulkiessaan synnyttää magneettikentän, jonka tuo pihtivirtamittari sitten mittaa ja muuntaa virran suuruudeksi ja näyttää sen näytöllään.

Miksi sitten DC on vaikeampi mitata tuolla periaatteella kuin AC ?

voisiko rakentaa tai ostaa tai sekä että (siis ostaa komponentteja ja kasata itse) jonkinlaisen mittapään virran synnyttämälle magneettikentälle, ja liittää tuo mittapää yleismittariin ?

Pitäisikö esim. akulta lähtevä johto pujottaa ferriittirenkaan A läpi, ja kietoa tuon saman ferriittirenkaanA läpi 32 kierrosta johdinta, ja tuo sama johdin ensiönä TOISEN ferriittirenkaan B läpi yhden kierroksen, ja sitten silmukkana saman johtimen toiseen päähän.

Vastaavasti toinen johdin ferriittirenkaan B läpi 32 kierrosta, ja sitten vastuksen läpi saman johtimen toiseen päähän ; sitten mitataan jännite tuon vastuksen päiden välillä.

Toimisiko tämä mittaustapa myös DC:llä, vai onko tämä "vain AC" -mittaustapa ?

Jos on "vain AC" -mittaustapa, voisiko ongelman kiertää jotenkin ?

Ensin tulee mieleen pätkiminen....

Muuntajahan (jollaisena nuo ferriittirenkaat toimivat) periaatteessa toimii vain AC:lla.

Mutta usein tuota sääntöä näkee kierrettävän siten, että muuntajan käämiin johdetaan katkottua DC:tä. Tällä periaatteella toimii esim. sähkömailan varren sisään "piilotettu" jännitteen nostaja, joka katkoo 3V paristojännitettä transistorin avulla muuntajan käämille, ja ulostulo on useita satoja ellei yli tuhatkin volttia !

Ongelmana on se, että auton akulta tulevaa DC -virtaa on hieman hankala katkoa.

Toisaalta, jos tarkoitus on mitata vain auton pysäköitynä ottamaa virtaa, niin pitäisikö unohtaa koko pihtimittauksen käyttö, ja kytkeä tilapäisesti akun ja auton välille sarjavastus (ja sille ohituskytkin) ja sarjavastuksen jännite suoraan mittaamalla laskea virta ?

Silloin ainoaksi huoleksi jää se, että tuo kytkentä pitää muistaa poistaa, ennen kuin autoa yrittääkään käynnistää !

16

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo tuo AC-mittaustapa vaatii virran pätkimisen. Miltäs kuulostaisi, jos kiepauttaisit akun kaapelia pari kierrosta pultin ympäri, ja mittaisit pultin päästä Hall-anturilla magneettikentän voimakkuutta, siitä saisi kalibroitua virrankin.

      Toki voit myös laittaa tehoreleen virtamittarisi rinnalle ja tehorele sulkee sytytysvirrasta kärjet, kun laitat avaimet lukkoon.

      Meikä-

    • Anonyymi

      Ei DC-pihtimittaritkaan halvimmillaan maksa kuin muutaman kympin ja ihan suht tarkkojakin ovat

      • Anonyymi

        ET sitten viitsinyt mainita, mistä saa sellaisia pihtivirtamittareita, jotka osaavat mitata myös tasavirtaa, ja ovat hinnaltaan edullisia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ET sitten viitsinyt mainita, mistä saa sellaisia pihtivirtamittareita, jotka osaavat mitata myös tasavirtaa, ja ovat hinnaltaan edullisia ?

        Ei voi kyllä oikeasti olla vaikeaa googlata -samassa ajassa josssa tuon kirjoitit olisit varmasti löytänyt.
        Mutta laitetaan oikein esimerkkinä merkki ja malli eli UNI-T 210 jota saa reilulla kolmellakympillä lukuisista paikoista. Biltemastakin löytyy pariakymppiä kalliimmalla jotakin merkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi kyllä oikeasti olla vaikeaa googlata -samassa ajassa josssa tuon kirjoitit olisit varmasti löytänyt.
        Mutta laitetaan oikein esimerkkinä merkki ja malli eli UNI-T 210 jota saa reilulla kolmellakympillä lukuisista paikoista. Biltemastakin löytyy pariakymppiä kalliimmalla jotakin merkkiä.

        Mistäs saa 30 €:llä DC-version? Huomaa, että 210:stä on kaksi versiota, joista A on vain AC ja E myös DC.

        50-60 € saa noita AC/DC-malleja mm. Biltema, Motonet ja Claes Olhson. Pitää valita malli, jossa pienin skaala enintään 40 A ja resoluutio sillä 10 mA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs saa 30 €:llä DC-version? Huomaa, että 210:stä on kaksi versiota, joista A on vain AC ja E myös DC.

        50-60 € saa noita AC/DC-malleja mm. Biltema, Motonet ja Claes Olhson. Pitää valita malli, jossa pienin skaala enintään 40 A ja resoluutio sillä 10 mA.

        Edelleenkin siis vaikeaa -no vaikka Banggoodista 35€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin siis vaikeaa -no vaikka Banggoodista 35€

        Niin siis kuukauden toimitusajalla ja ilman ALV:tä.

        Virran voi myös mitata akkukaapelia vastuksena käyttäen. Miinuskaapelista saa yleensä helpoiten koko akusta lähtevän virran. Tuossa on vain haasteena se, että mittaa samasta paikasta hyvällä kontaktilla. Silloin voi kalibroida käyttäen vaikkapa ajovaloja kuormana. Ne ovat suuruusluokkaa 12 A. Niillä saattaa tulla suuruusluokkaa 0,1 V jännitehäviö miinuskaapeliin, voi tulla selvästi pienempikin eli vain 10 mV suuruusluokkaa. Halvoistakin yleismittareista löytyy 200 mV asteikko, jossa resoluutiona 0,1 mV. Jos 12 A:lla tuli 100 mV, vastaa 0,1 mV 12 mA:ta. Jos tuli 10 mV, 120 mA eli tuolloin vaadittaisiin lisää tarkkuutta yleismittarilta. Paremmista löytyy ainakin 0,01 mV resoluutio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kuukauden toimitusajalla ja ilman ALV:tä.

        Virran voi myös mitata akkukaapelia vastuksena käyttäen. Miinuskaapelista saa yleensä helpoiten koko akusta lähtevän virran. Tuossa on vain haasteena se, että mittaa samasta paikasta hyvällä kontaktilla. Silloin voi kalibroida käyttäen vaikkapa ajovaloja kuormana. Ne ovat suuruusluokkaa 12 A. Niillä saattaa tulla suuruusluokkaa 0,1 V jännitehäviö miinuskaapeliin, voi tulla selvästi pienempikin eli vain 10 mV suuruusluokkaa. Halvoistakin yleismittareista löytyy 200 mV asteikko, jossa resoluutiona 0,1 mV. Jos 12 A:lla tuli 100 mV, vastaa 0,1 mV 12 mA:ta. Jos tuli 10 mV, 120 mA eli tuolloin vaadittaisiin lisää tarkkuutta yleismittarilta. Paremmista löytyy ainakin 0,01 mV resoluutio.

        Kuka hullu nyt Suomesta tilaisi tuplahintaan ja vielä alvinkin haluaisi maksaa... -sinäkö siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä kolme aliexpressin myymää laitetta, joissa DC-mittaus:
        https://www.aliexpress.com/item/4001287061944.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6c7d6793fH4P9H&algo_pvid=be671f2e-f5c0-475b-a127-ae62baaaa5b1&algo_expid=be671f2e-f5c0-475b-a127-ae62baaaa5b1-2&btsid=0bb0624416005305476898869e1134&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

        https://www.aliexpress.com/item/4000184808604.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6c7d6793fH4P9H&algo_pvid=f4002d9c-8547-431f-9219-3b75bfdf57df&algo_expid=f4002d9c-8547-431f-9219-3b75bfdf57df-32&btsid=0bb0624516005307315237728edc14&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

        https://www.aliexpress.com/item/32916708562.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6c7d6793fH4P9H&ad_pvid=2020091908521118497760711772000003303290_2&s=p

        Mitä tällä tekisi, tämä on tarkoitettu auton akun kunnon tarkistamiseen.
        Jos valitsee UK Warehouse(halvempi kuin DE) niin tämän pitäisi tulla EU:n alueelta eikä ALV:tä tarvitse maksaa. Oliko vähän asian vierestä? Tämä kai tekee jonkun rasitustestin, ja laitteelle pitää antaa jotain akun virtatietoja akun kyljestä.

        https://www.aliexpress.com/item/4001156695365.html?spm=2114.12010612.8148356.4.17f3539auw7ENo


    • Anonyymi

      Mulla kun oli sama ongelma niin laitoin 60mV mittausvastuksen akun lups-napaan kiinni. siellä se o vieläkin ja eikä mitään ongelmia: auto starttaa niinku ennenkin.
      Oli tyttären lapset laittaneet sisävalon takana päälle eikä se näkynyt päivällä. Niimpä akku tyhjeni enkä tiennyt miksi auto ei startannut.

    • Anonyymi

      Mittarin rakenne on eri DC-virtamittarilla, kuin AC. Muuttuva virta luo magneettikenttään muutoksen, jonka pystyy mittaamaan melko vähällä 'toisiokäämillä' lankaan indusoituneesta AC-virrasta. DC virta ei tuollaista luo, vaan on mitattava 'staattista' sm-kenttää, mikä siis käytännössä tarkoittaa aina integroivaa mittaria. Tällaisessa on näyttämä hankala saada pidettyä oikeana pidempiä aikoja, kun tarvitaaan aina välillä nolla-kenttä kalibrointia. Toki kenttä on olemassa, mutta niin on myös muut häiriökentät kaikista lähistön kaapeleista ja jopa maan magneettikentästä.
      Galvaaninen mittaus voi olla parempi vaihtoehto: Joko käyttää olemassa olevaa kaapelointia ja mittaa esim. maadoituskaapelin yli olevan jännitteen tai lisää piiriin mittausvastuksen(jos pystyy), joku 0.1 ohmia tai 1 ohmi voi riittää tuollaisen pikkuvirran mittaamiseen 1 ohmi riittänee n. 1 ampeeriin ja 0.1 10A:han asti.

      • Anonyymi

        Huuhaajutut huuhaapalstalle.
        DC-pihtimittareissa on Hall-anturi joka tunnistaa magneettikentän.


    • Anonyymi

      Akkukaapeli irti ja virtamittari väliin.

      • Anonyymi

        Kunhan ei sitten vahingossakaan yritä startata, tai mittarista riippuen laita mitään suurempaa kuormaakaan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan ei sitten vahingossakaan yritä startata, tai mittarista riippuen laita mitään suurempaa kuormaakaan päälle.

        So not? Tavan yleismittarissa on 10 A sulake, joka palaa, jos ja kun virta menee yli 10 A.

        Jos auto ei ole historic -sarjaa, niin se voi haukata useammankymmentä A ihan vaan paikallaan seistessään. Kun lukituksen avaa, niin erinäistä väylää kytkeytyy päälle ja saattaapa vaikka jokin pumppukin (bensapumppu, vaihdelootan öljypumppu tms.) pyörähtää. Näiden sähkönsyöppöjen kuuluu kyllä sammuakin itsekseen - eihän akku tällaista kuormaa kestä tuntiakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe