Fordin omaa tunkkia ei pidä käyttää !!!

MaSV

Vaihtaessani kesärenkaat alle auton omasta tunkista korkkasi kierteet ja auto romahti alas. Onneksi tämä tapahtui kotipihalla, ja olin ehtinyt laittaa uusi pyörä alle ennen tapahtumaa. Nyt tunkki on kelvoton koska kierretappi pyörii tyhjää kierteissä. Auto on suht uusi, Mondeo -01.
Kyseltyäni asiasta Fordin maahantuojasta sain aika yllättävän vastauksen:

Pahoittelemme autonne tunkin rikkoutumista.
Auton tunkki on rakenteeltaan suunniteltu hätätapauksia varten satunnaiseen renkaan vaihtoon, ei kausittaiseen kesä- ja talvirenkaiden vaihtoon.
Autonne tehdastakuu on ollut yhden vuoden ensirekisteröinnistä ja umpeutunut jo kolmisen vuotta
sitten, joten uutta tunkkia ei voi enään veloituksetta saada.

Ystävällisin terveisin
OY FORD AB


Eli summa summarum, älkää hyvät ihmiset käyttäkö Fordinne omaa tunkkia renkaanvaihdossa, se ei ole tarkoitettu siihen !!!

52

19404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasse

      Minä en itse ole uskaltanut käyttää auton omia tunkkeja oikeastaan koskaan. Kyllä ne niin hempuleita ovat. Samoin kuin mutteriavain. Jos vaihtaa itse renkaat, niin kannattaa sijoittaa muutama kymppi edulliseen hallinosturiin ja ristikkoavaimeen, niin homma käy joutuin.

      Olen ajatellut heittää koko vararenkaan pois ja täyttää tilan hyödyllisimmillä välineillä. Jos kumi rajähtää, niin haetaan apua muualta. Olen nyt ajanut yli 500 000 km ilman, että olisi tarvinnut tien päällä korjata renkaita. Paikkauspullo riittäisi varmaan. Vetoköyttä, lapiota ja käynnistyskaapeleita sen sijaan tarvitsee aina silloin tällöin.

    • kysynyt

      Et kysynyt fordilta, että olisiko tilanne ollut toinen jos tunkki olisi pettänyt ns. sanotussa "hätätapauksessa"?. Eli tunkki on virallinen nostoväline, jossa täytyy olla tietyt varmuuskertoimet jos nosto tehdään oikein niin missään ei sanota, että minkälainen tilanne on tunkin pitää kestää myös kesäpyörien vaihdot auton alle. Katso myös onko ohjekirjassa varoitus ko. asiasta. Jos tunkki pettää ja mies jää alle niin vastuu on nykyisen tuotevastuun aikana nimenomaan myyjällä/valmistajalla edellyttäen, että olet käyttänyt tunkkia oikein. Jenkeissä tämä olisi sattunut niin Ford olisi kusessa ja tuomarit tekisivät rahaa. Nyt on Ford väärässä ja sinä oikeassa paina päälle ihan periaatteesta kuluttajansuojan kanta olisi myös mielenkiintoinen kuulla. Ford on ennenkin hävinnyt nämä väittämänsä ja joutunut maksamaan esim. vetarit ja oven ruosteet. KUKA ENÄÄ USKALTAA VAIHTAA RENKAAN FOORDIIN.

      • Pettynyt asiakaspalveluu

        ihan niinkuin asiakkaista pidettäisiin ihan tyhminä kun lukee näitä kertomuksia.

        Taitaa olla Fordilla vedätystaktiikka, jolla osa kuluttajista saadaan kyllästymään, väsymään.

        Onneksi on muitakin automerkkejä ja maahantuojia, joilla homma pelaa ja asiakasta kunnoitetaan ja asiakassuhteesta halutaan pitää kiinni. "Jopa takuuajan jälkeenkin"

        Nämä merkit sitten pärjäävät myös hyvin testeissä (Autobild). Markkinoinnin perussääntö 1/9 toimii myös autokaupassa.


      • Foortti ei ole auto

        Mutta ei se enää nykyään mitään maksa.


    • TTT

      Ihan tyypillistä fordilta. Yhtä hyvä vastine kuin vetonivelten kumien kanssa "pakkaskelillä pyöriä ei saa kääntää ääriasentoihinsa, koska kumit alkavat vuotamaan", prkl seinääkö päin sitten pitä ajaa jos ei fordissa rattia saa kääntää?
      Älä nyt missään nimessä jätä asiaa tähän. Tee juttu julkiseksi, kijoita tuulilasiin, puskuri-ohjelmaan yms. ja vie asia kuluttajasuojaviranomaisille. Kyllä auton mukana tulevaa tunkkia täytyy voida käyttää renkaanvaihtoon.
      Tuotevastuulaki edellyttää, että myyjä/maahantuoja/valmistaja vastaa tuotteen toimisesta sen NORMAALIN käyttöiän. Auton mukana tulevan tunkin normaali käyttöikä on auton käyttöikä tai ainakin huomattavasti kauemmin kuin 4 vuotta!!! Jos ohjekirjasta ei löydy kieltoa käyttää tunkkia renkaanvaihtoon niin eikun meteli päälle.

      • älämölöä

        Kyllähän tunkki on tehty auton nostoa varten eli renkaan vaihtoon. todella hölmö vastaus fortsonin myyjiltä. Kuluttaja-asiamies / tukes, olisiko näissä jo CE-merkintä vastuuhan tuolaisessa tapauksessa on myyjä/ valmistaja.Kaikissa nostolaitteissa on oltava jonkun sortin hyväksyntä ja varmuuskerroin.


      • julli

        Ehdottomasti asia eteenpäin!
        Niin periaatteesta kuin yleisen edun kannalta.

        Voin vain kuvitella, kuinka ketjun aloittajaa on v*t*tt*n*t kuullessaan, ettei muka tunkilla saa nostaa autoa!!!


    • MaSV

      Selasin nopeasti omistajan käsikirjan läpi, enkä löytänyt mistään kohtaa missä olisi sanottu että auton nosturi on tarkoitettu vain satunnaiskäyttöön.
      Toisaalta, kaikki renkaanvaihtoon liittyvät asiat on käsiteltu kappaleessa "Hätätapausten varalta".
      Tarkoittaakohan tämä sitten että Foordiin en saa vaihtaa renkaita kun hätätapauksessa?

      • ffwg

        Eli, älä jätä hommaa tähän. Laskujeni mukaan sulla lienee 9. renkaanvaihto (eli 36 nostoa ja laskua tehty) ollut käynnissä (jos olet joka vaihdon tehnyt itse). Vaikka renkaanvaihto olisikin "hätätapausten" kohdalla, niin ainakin tunkin kyljessä pitäisi olla merkintä, että ei saa käyttää kuin hätätapauksissa (kuten varapyörässä), mikäli Fordin viesti olisi jotenkin vahvoilla. Ei tämänkaltainen laite voi olla noin kintaalla turvallisuuden suhteen. Itseäkin oikein kylmää, että uskaltaako sitä omaakaan enää nostaa...


      • ffwg

        Kerro sitten tällä palstalla miten homma etenee.


      • skeptikko

        on hätätapaus.


    • päivän paras vitsi

      kaikkea sitä kuulee :-)))))))))))))))))))))))))

      • Mauno

        Mitä hauskaa tässä oli? Taidat olla Fordin maahantuojan palveluksessa!


      • kaikkea sitä

        kuulee :-)


    • ristikkoavaimessa

      Sama homma fordin "ristikkoavaimen" kanssa, eli se L-kirjaimen muootoinen lelu, joka nylppääntyi muutaman käyttökerran jälkeen sellaiseksi, että mitään mutteria sillä ei saa auki, vaan avain pyörii tyhjää ja pyöristää mutterit. Sen vuoksi onkin renkaan vaihtoa varten kunnon jatkovartinen avain (7 eur) ja pieni hallitunkki (16 eur)...

      • nosto

        voiko sillä hallitunkilla nostaa eikö nosto tule suorittaa siitä pokkauskohdasta merkkien välistä hallitunkki lyttää pokkauksen ja se ruostuu koska sauma vääntyy auki kommentteja..


      • FocusMies
        nosto kirjoitti:

        voiko sillä hallitunkilla nostaa eikö nosto tule suorittaa siitä pokkauskohdasta merkkien välistä hallitunkki lyttää pokkauksen ja se ruostuu koska sauma vääntyy auki kommentteja..

        Sain tunkin ilman mitään mutinoita.
        Onneksi en kerennyt nostaa autoa ilmaan, ennenkuin
        tunkki särky. Tuntuu olevan monissakin nykyautoissa heikoin lenkki tuo tunkki.

        Omassa autossa kylläin on takuu voimassa, joten olisiko se tunkki mennyt sitten sen piikkiin.


      • nosto pitää
        nosto kirjoitti:

        voiko sillä hallitunkilla nostaa eikö nosto tule suorittaa siitä pokkauskohdasta merkkien välistä hallitunkki lyttää pokkauksen ja se ruostuu koska sauma vääntyy auki kommentteja..

        Nosto pitää tehdä runkopalkin kohdalta, ei pokkauksen kohdalta. Lisäksi tunkin ja auton välissä olen käyttänyt pientä laudan palaa. Jääkiekko voisi olla vielä parempi tunkin ja korin väliin. Takana voi nostaa alatukivarren alapuolelta, eli johon iskri kiinnittyy. Se nostaa käytännössä suoraan rengasta, joten nosto korkeus on varsin pieni.


      • vastuulla
        nosto pitää kirjoitti:

        Nosto pitää tehdä runkopalkin kohdalta, ei pokkauksen kohdalta. Lisäksi tunkin ja auton välissä olen käyttänyt pientä laudan palaa. Jääkiekko voisi olla vielä parempi tunkin ja korin väliin. Takana voi nostaa alatukivarren alapuolelta, eli johon iskri kiinnittyy. Se nostaa käytännössä suoraan rengasta, joten nosto korkeus on varsin pieni.

        sen kun näkis, että nostat auton omalla "tunkilla" mondeos alatukivarren kohdalta. Ota kuitenkin ensin lapio käteen, kaiva 2m x 1m ja 1.5m syvä monttu maahan autos viereen jotta voidaan kuopata sut sinne kun oot litistyny autos alle tunkin kera. en suosittele kenellekkään kyseistä toimenpidettä, mutta jol ei muuta konstia oo niin omalla vastuulla


      • hallitunkki
        nosto kirjoitti:

        voiko sillä hallitunkilla nostaa eikö nosto tule suorittaa siitä pokkauskohdasta merkkien välistä hallitunkki lyttää pokkauksen ja se ruostuu koska sauma vääntyy auki kommentteja..

        Olen heittä lankun väliin ja nostanu sauman sisäpuolelta, siellä on vahvistus nostoa varten, sama paikka mistä koko auto nostetaan ilmaan hallinosturilla.

        Kun nostaa etunostokohdasta riittävän korkealle, niin takapyöräkin nousee ilmaan.


      • hallitunkki
        vastuulla kirjoitti:

        sen kun näkis, että nostat auton omalla "tunkilla" mondeos alatukivarren kohdalta. Ota kuitenkin ensin lapio käteen, kaiva 2m x 1m ja 1.5m syvä monttu maahan autos viereen jotta voidaan kuopata sut sinne kun oot litistyny autos alle tunkin kera. en suosittele kenellekkään kyseistä toimenpidettä, mutta jol ei muuta konstia oo niin omalla vastuulla

        Eipä ole mitään hinkua auton alle.

        Olen renkaita vaihaessa pitäny aina rengasta auton alla, jos tunkki pettää niin saa uuden tunkin helpommin väliin.


    • Ford viimeistelyä

      Tämän takia en osta Fordia. Kaikenlaiseen ylläriin voi varautua. Mitä ihmeellisemmät asiat voivat olla päin ...tua.

      • käteen

        no... itse kun otin ns."tunkin" käteen niin kyllä mieles juolahti etten mondeoani sen varaan jätä. hengenvaarallista peliä joten hain varaosaliikkeestä hallitunkin ihan itsesuojeluvaistoni ohjaamana. Onhan se sellanen lelu ettei sillä voi tosiaankaan kuin hätätapauksessa yrittää nostaa yli tonnin painavaa peliä. (kaikki ei kylläkään kohdistu nostokotaan). Jotta vaikka saisittekin sitten takaluukun täyteen "tunkkeja" niin ostakaa hyvät hyssykät jokin parempi hallitunkki vaihtojen suorittamiseen. En sitä kiellä etteikö se lelu olisi mutta voi vielä jotain isompaakin sattua, käsi tai jalka jäädä alle. Lycka till...


      • ffwg
        käteen kirjoitti:

        no... itse kun otin ns."tunkin" käteen niin kyllä mieles juolahti etten mondeoani sen varaan jätä. hengenvaarallista peliä joten hain varaosaliikkeestä hallitunkin ihan itsesuojeluvaistoni ohjaamana. Onhan se sellanen lelu ettei sillä voi tosiaankaan kuin hätätapauksessa yrittää nostaa yli tonnin painavaa peliä. (kaikki ei kylläkään kohdistu nostokotaan). Jotta vaikka saisittekin sitten takaluukun täyteen "tunkkeja" niin ostakaa hyvät hyssykät jokin parempi hallitunkki vaihtojen suorittamiseen. En sitä kiellä etteikö se lelu olisi mutta voi vielä jotain isompaakin sattua, käsi tai jalka jäädä alle. Lycka till...

        Niin, ostitko siis sellaisen 20€:n kinkkilässä valmistetun vai HALLITUNKIN? Ei nimittäin hääviä kokemusta sellaisesta halvasta hallitunkista. Sikäli se tietysti on turvallinen, että sillä ei saa välttämättä autoa ylös -> ei vaaraa :)
        Siis kyllä sen auton oman tunkin tulee kestää tavallisen autoilijan nostot ainakin 20 vuotta. Ammattimainen rengasliike-/korjaamokäyttö on asia erikseen!!


      • JJJ
        ffwg kirjoitti:

        Niin, ostitko siis sellaisen 20€:n kinkkilässä valmistetun vai HALLITUNKIN? Ei nimittäin hääviä kokemusta sellaisesta halvasta hallitunkista. Sikäli se tietysti on turvallinen, että sillä ei saa välttämättä autoa ylös -> ei vaaraa :)
        Siis kyllä sen auton oman tunkin tulee kestää tavallisen autoilijan nostot ainakin 20 vuotta. Ammattimainen rengasliike-/korjaamokäyttö on asia erikseen!!

        Auto oma tunkki on tarkoitettu vain rengasrikkoja varten, että voi tienpäällä vaihtaa vararenkaan tilalle.


    • mika

      Ja mitäpä mulle tänään tapahtui... Vittujen vittu! Aluks auto romahtaa irti ruuvatun renkaan päälle. Sitten putos toisella fordin tunkilla levylle. Alla betonilattia... No mut onneks mitään ei hajonnu jarrusta. rengas kyllä taitto vähän lokaria, mut se ei oo onneks kovin näkyvä. monikohan on jo autoansa hajottanu paskalla tunkilla. kyllä ne saatanan ääliöt aina jostain keksii säästää.

    • reku

      Soitapa huviksesi maahantuojan takuuasioista vastaavalle henkilölle. Taitaa olla nimeltään Tukiainen. Kerro sitten myöhemmin, miten hän asiaan suhtautui.

      Olen pariltakin taholta kuullut, että häneltä ei tahdo asiallista vastusta saada, vaan homma tahtoo mennä asiattomaksi huutamiseksi.

      • ex-mondisti

        Hep, yksi ääni täältä. Enpähän sitten ostanut enää fordia kun ei maahantuojaa taida asiakkaat kiinnostaa.


      • nähty
        ex-mondisti kirjoitti:

        Hep, yksi ääni täältä. Enpähän sitten ostanut enää fordia kun ei maahantuojaa taida asiakkaat kiinnostaa.

        ja kuultu :-(


    • Mundeo

      Mulla korkkas viime keväänä. Sama vastaus maahantuojalta, ja selittelyjä, että "...ei ne keski-euroopassa vaihda renkaita joka vuosi kuten täällä.. jne" skeidaa.
      Hommasin hallitunkin ja purkamolta varatunkin renkaan alle, jota en käytä kuin hätätapauksissa!

    • Antti

      Mulla tunkki petti samalla tavalla viime syksynä kun vaihdoin talvirenkaat alle.

      Ainakin Stockmann Autolla asiaan suhtauduttiin ymmärtäväisesti ja sain veloituksetta uuden tunkin ja jouduin antamaan vanhan rikkoutuneen tunkin vaihdossa (varsinainen takuuaika oli jo päättynyt, mutta vetosin tunkin normaalin käyttöikään).

      Ostin kuitenkin varoiksi 10 egellä biltemasta tukevamman tunkin, jolla hoidan varsinaiset renkaiden vaihdot; ei tuolla Foprdin tunkilla uskalla enää autoa ylös nostaa.

      • sillähän ei tee

        yhtään mitään :-(


    • Henkka

      Uskomatonta ihmisten halveksimista Fordin taholta.
      Kuvitella, jos autosta olisi puhjennut yöllä erämaataipaleella rengas ja sitä olisi pitänyt ruveta vaihtamaan.
      Tunkki olisi pettänyt ja kuskin jalka olisi jäänyt puristuksiin.
      Siinä olisi Ford-kuski vuotanut verensä kuiviin yksin yöllä.
      Mikähän olisi ollut Fordin vastaus ja vastuu?
      Veikkaanpa, että kalliiksi olisi tullut Fordille.
      Älkää helvetissä antako tällaisissa reklamaatiotapauksissa periksi, vaan painakaa periaatteen vuoksi päälle oikein rankemman jälkeen.

    • Mulukku

      Ettet vaan ollut MULKKU asiakas?

      • jammer

        Joo, oon antamassa kesäkuun tienoilla omaa -99 focusta vaihdossa uutukaiseen farkku-malliin...ja satuin eilen renkaanvaihdon yhteydessä tsekkaamaan vararenkaan alle, ett onko siellä Fordin oma tunkki, vai onko tuo käyttämäni tunkki auton oma, joka pitäis siis antaa vaihdossa mukana. No, sieltähän sitten löyty sellanen jonkulainen vekotin, joka muistutti osittain tunkkia. Näytti kyllä siltä tuo värkki, ettei tulis mieleenkään lähtee sillä nostamaan autoa ilmaan. Tosin, ihmettelen kyllä miks tollasessa on pitäny säästää, ja sit noi maahantuojan kommentit on kyllä aivan naurettavia.
        Asiakas on aina oikeessa...tai Fordin tapauksessa siis mulkku.
        Nythän ne koittaa joka mainoksessa toitottaa, että "tervetuloa ystävälliseen Ford liikkeeseen".

        Asiakas on mulkku.
        T. ystävällisesti Ford


      • osta mopo
        jammer kirjoitti:

        Joo, oon antamassa kesäkuun tienoilla omaa -99 focusta vaihdossa uutukaiseen farkku-malliin...ja satuin eilen renkaanvaihdon yhteydessä tsekkaamaan vararenkaan alle, ett onko siellä Fordin oma tunkki, vai onko tuo käyttämäni tunkki auton oma, joka pitäis siis antaa vaihdossa mukana. No, sieltähän sitten löyty sellanen jonkulainen vekotin, joka muistutti osittain tunkkia. Näytti kyllä siltä tuo värkki, ettei tulis mieleenkään lähtee sillä nostamaan autoa ilmaan. Tosin, ihmettelen kyllä miks tollasessa on pitäny säästää, ja sit noi maahantuojan kommentit on kyllä aivan naurettavia.
        Asiakas on aina oikeessa...tai Fordin tapauksessa siis mulkku.
        Nythän ne koittaa joka mainoksessa toitottaa, että "tervetuloa ystävälliseen Ford liikkeeseen".

        Asiakas on mulkku.
        T. ystävällisesti Ford

        ;-)


      • Urquell
        jammer kirjoitti:

        Joo, oon antamassa kesäkuun tienoilla omaa -99 focusta vaihdossa uutukaiseen farkku-malliin...ja satuin eilen renkaanvaihdon yhteydessä tsekkaamaan vararenkaan alle, ett onko siellä Fordin oma tunkki, vai onko tuo käyttämäni tunkki auton oma, joka pitäis siis antaa vaihdossa mukana. No, sieltähän sitten löyty sellanen jonkulainen vekotin, joka muistutti osittain tunkkia. Näytti kyllä siltä tuo värkki, ettei tulis mieleenkään lähtee sillä nostamaan autoa ilmaan. Tosin, ihmettelen kyllä miks tollasessa on pitäny säästää, ja sit noi maahantuojan kommentit on kyllä aivan naurettavia.
        Asiakas on aina oikeessa...tai Fordin tapauksessa siis mulkku.
        Nythän ne koittaa joka mainoksessa toitottaa, että "tervetuloa ystävälliseen Ford liikkeeseen".

        Asiakas on mulkku.
        T. ystävällisesti Ford

        Ajattelin vaan sivukommenttina (vähän off-topic) kertoa et on niillä vissiin foordilla vähän tullut kiinnostusta tuon asiakaspalvelun suhteen.
        Käytin oman Escon lukkohuollossa Espoon Stockmann autossa. Palvelu oli ihan ok ja lasku suuri, eli kaikki kunnossa.
        Yllätys oli suuri kun pari päivää myöhemmin soitti kaveri jostain gallupfirmasta ja varmisti, että olenko huollattanut autoani kyseisessä Ford-liikkeessä. Sitä seurasi pari kysymystä tyyliin: "olinko tyytyväinen palveluun ja tarjottiinko sijaisautoa?".

        Ihan hyvä jos asiakaspalveluun on alettu kiinnittää huomiota..


      • jon
        Urquell kirjoitti:

        Ajattelin vaan sivukommenttina (vähän off-topic) kertoa et on niillä vissiin foordilla vähän tullut kiinnostusta tuon asiakaspalvelun suhteen.
        Käytin oman Escon lukkohuollossa Espoon Stockmann autossa. Palvelu oli ihan ok ja lasku suuri, eli kaikki kunnossa.
        Yllätys oli suuri kun pari päivää myöhemmin soitti kaveri jostain gallupfirmasta ja varmisti, että olenko huollattanut autoani kyseisessä Ford-liikkeessä. Sitä seurasi pari kysymystä tyyliin: "olinko tyytyväinen palveluun ja tarjottiinko sijaisautoa?".

        Ihan hyvä jos asiakaspalveluun on alettu kiinnittää huomiota..

        Juu, itekkin huomasin jotain samantapasta. Lähetin tuossa taannoin Fordin sivujen kautta palautetta/kysymyksiä heille. Sieltä vastailtiin suht nopsaan. Ja lisäks about kuukauden päästä tuli postissa vielä sellanen tyytyväisyyskysely, koskien mun aiempaa yhteydenottoa. edistysä, dear Holmes.


    • uhg

      onko fordilla oma tunkkien toimittaja vai onko sama tunkki muissakin merkeissä. se L-muotoinen lelu on ainakin sama useissa automerkeissä 2001 eteenpäin.

      • osta focus

        Mulla on 02 focus ja siinä tunkki on juuri kuvailemasi lelu.Jäi talvirenkaat sillä vaihtamatta.


    • Pitää kestää !!!!!!

      Ei kannata tyytyä fordin vastaukseen ja siihen, että takuu ei enää ole voimassa. Tunkissa on selkeästi tuotevirhe, jolloin takuuaika ei lopu sen osalta. Tunkin pitää kestää auton normaalinkäyttöajan. Tapauksen osalta kannattaa ottaa kuluttajariitalautakunnan lausunto, joka on maksuton kuluttajalle ja kuvata tunkki sekä kirjoittaa tunkin käyttöhistoria.

      Onko muutoin käyttöohjeessa kielletty tai varoitettu tunkin käytöstä renkaidenvaihdossa? Tai kielletty tunkin käyttö?

      Jotakin renkaanvaihtoon ja takuuasioihinn liittyvää on käsitelty myös kuningaskuluttajan sivulla. Hakusanalla Ford löytyy.

      • hallitunkki parempi

        En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta käyttöohjeessa renkaiden vaihto neuvotaan teettämään valtuutetussa huolotliikkeessä ja oman tunkki on tarkoitettu vain hätätilanteita varten. Nykyisessä ei ole tunkkia lainkaan.

        Vaan enpä ole itse käyttänyt muidenkaan automerkkien omia tunkkeja talvi- ja kesärenkaiden vaihtoon, vaan olen ostanu sitä hommaa varten pienen 2000 tonnin hydraulitunkin, maksoi 16€. Sillä saa vaihettua yhdellä nostolla sekä etu että takarenkaan. Tosin tuo tunkki on siinä touhussa ihan äärirajoilla, nostokorkeus riittää just ja just. Pitäisi hankkkia vähän isompi hallitunkki.


      • hallitunkki parempi
        hallitunkki parempi kirjoitti:

        En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta käyttöohjeessa renkaiden vaihto neuvotaan teettämään valtuutetussa huolotliikkeessä ja oman tunkki on tarkoitettu vain hätätilanteita varten. Nykyisessä ei ole tunkkia lainkaan.

        Vaan enpä ole itse käyttänyt muidenkaan automerkkien omia tunkkeja talvi- ja kesärenkaiden vaihtoon, vaan olen ostanu sitä hommaa varten pienen 2000 tonnin hydraulitunkin, maksoi 16€. Sillä saa vaihettua yhdellä nostolla sekä etu että takarenkaan. Tosin tuo tunkki on siinä touhussa ihan äärirajoilla, nostokorkeus riittää just ja just. Pitäisi hankkkia vähän isompi hallitunkki.

        Joo'o... siis ei ollu 2000 tonnin tunkki, vaan 2 tonnin eli 2000 kilon tunkki.

        Mutta tuo soveltuu oikeastaan vain jos on betonialusta. Tunkissa on pienet renkaat ja ne uppoaa ainakin lämpimään asfalttiin. Pitäs hankkia joku 3 tai 4 tonnin tunkki, jossa on suurempi nostokorkeus ja leveämmät renkaan.


    • nimim. onnekas

      kun ostan auto, en katso minkälainen tunkki siinä on, koska se kestää korkeintaan 1-5 nostoa. hallitunkki max 3000 kg tai takapaksiin pieni neste-
      tunkki. olen ajanut autoa n 40 vuotta, enkä ole tunkkia tarvinnut matkoilla, mutta hyvät renkaat kylläkin.

      • Domcraft

        Samat sanat kun edellisellä, auton takapaxissa on ollut jo 20 vuotta mukana
        halpahallista ostettu hallitunkki joka nostaa 2000kg sillä on hoitunut talvi ja
        kesäpyörien vaihto ja jos on ollut pehmeä alusta niin vilmivanerilevy alle.


      • samaa laatua
        Domcraft kirjoitti:

        Samat sanat kun edellisellä, auton takapaxissa on ollut jo 20 vuotta mukana
        halpahallista ostettu hallitunkki joka nostaa 2000kg sillä on hoitunut talvi ja
        kesäpyörien vaihto ja jos on ollut pehmeä alusta niin vilmivanerilevy alle.

        fordin tunkit on samaa laatua kun autotkin,mitä sitä hyvää tunkia tuhlaamaan huonoon autoon,kestää parit renkaan vaihdot niin sehän riittää,autokin on jo romutus kunnossa


    • vaaran paikka

      onkohan kukaan loukannut itseään pahoin noita tunkkeja käyttäessä.

      • maailma muuttuu

        jos käyttää päätään ja uskoo ohjekirjaa, niin ei ole ongelmaa. Nykyautoissahan ei ole edes vararengasta vakionam joten ei tunkkiakaan.


    • mieti ensin

      No sama laulu se on nykyään kaikkien merkkien kanssa EIVÄT suosittele tunkin käyttöä kausirenkaiden vaihtamiseen ja syy on:EIHÄN ULKOMAILLA EDES TALVIRENKAITA OLE MONESSAKAAN MAASSA,itse en ole nostanut autoa koskaan kotona muulla kuin hallitunkilla ja vielä HYVÄLLÄ sellaisella ja tietrysti ristikkoavaimella avataan pultit/mutterit!
      Miksi valittaa AINA kun voi ostaa kunnon työkalut kerran elämässään ja vaihtaa sitten sen renkaan maantienpäällä JOS se menee sillä auton omalla tunkilla joka VARMASTI kestää sen muutaman kerran siihenhän se JUURI onkin tehty,eikä mihinkään muuhun remonttiin!!
      Samanlaisen lelutunkin löysin naapurin Kadetista oli jopa MUOVISET jengatkin joten eipä kestä jatkuvaa veivaamista,miettikää nyt edes ennenkuin tyhmäilette taas ja kirjoitatte aivan levottomia järjenkäyttökin on suotavaa!!

    • ei kannata pelleillä

      No minä vaihdoin 3v. muijan mondeoon orkkistunkilla renkaat! Nyt ostin halli tunkin
      koska Volvo V70:n tunkilla en voinut vaihtaa, koska se ei mahdu auton alle kunnolla ja on todella rimpula?!?!?

    • Nordman

      No selvisipähän ainakin miksi mun 2001 mallin mondeosta ei löytynyt alkuperäistä tunkkia eikä rengas-avainta :D

      Vanhemmanmallin mondeosta (-97) ne löytyi ja kesti käyttää jokavuosi renkaanvaihdossa.

      Pienellä hallinosturilla ja tarvikeavaimella mennään, tosin hakusessa on hyvät nostopaikat..

      • Toimii ku junan...

        Kyllä se on kestäny vuodesta 2002, ainaki minu mondeossani!!!
        Ja 2008 vuotisessani ei o enää tunkkia, ku on vaan pullo!!


    Ketjusta on poistettu 53 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe