apua

minä

tuntuu että koko odotusaika menee pilalle tästä jatkuvasta stressaamisesta... Epäilen jatkuvasti että vauvalla ei ole kaikki hyvin, vaikka ekassa ultrassa ja myöhemmillä neuvolakäynneillä kaiken on todettu olevan kohdallaan..Olen nyt rv 19. Ennen kuin tiesin olevani raskaana söin pari kertaa mm. maksaruokaa. Sen jälkeenkin olen vahingossa juonut syklamaatilla makeutettuja juomia vähän ja syönyt säilykkeitä ennen kuin tiesin niistä olevan vaaraa... Vauva on todella toivottu enkä voi antaa itselleni anteeksi jos olen aiheuttanut jotakin...

12

2469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheuttanut

vaaraa. Ihmiset olisi kuollut sukupuuttoon jo aikoja sitten, jos se noin tarkkaa olisi! Maksaa ei saa syödä, ettei vauva saa liikaa A-vitamiinia. Parista kerrasta ei kuitenkaan voi tulla vielä liikaa, jatkuvasta käytöstä kylläkin.

Taatusti kaikki syö raskausaikanaan vähintäänkin vahingossa jotain "kiellettyä" ruokaa. Ne on kaikki kielletty siksi, että niissä on jotain ainetta, lisäaine, vitamiini, ympäristömyrkky tms, jota ei saa saada liikaa. Jos kerran tai kahdesti satut syömään sellaista, ei se vielä voi nostaa elimistön pitoisuuksia niin korkealle, että siitä olisi haittaa.

Ainut poikkeus lienee pastöroimaton maito, jossa on listeriamahdollisuus. Jos sen listerian saa, voi seurauksena olla keskenmeno. Mutta kuinkakohan moni meidän vanhemmistamme on välttänyt pastöroimattomia tuotteita raskausaikoinaan? Ei ainakaan kukaan maalla asuva, joka on omien lehmien maitoa juonut. Tai ainakaan meidän isovanhemmista tuskin juuri kukaan käytti pastöroituja maitotuotteita.

Ei stressata ihan turhasta. Kyllä niitä oikeitakin stressin aiheuttajia keksii...

• Maalaisjärki

Ymmärrän kyllä että pelkotiloja tulee kaikille, joille ei oikeasti muuta voi kun yrittää järkeistää asioista, et pysty vaikuttamaan mitenkään jos jotain pahaa sattuu. Nämä asiat menee niinkun on tarkotettu.

Mutta taas kerran noista ruoka-aineista, minusta on ihan älytöntä hysteriaa mitä nuo "kielletyt"ruoka-aineet saavat aikaan. Tässä jos jossain tarvitaan sitä maalaisjärkeä, anteeksi nyt vaan suora tekstini, mutta ymmärrys ei jotenkin riitä.
      Ennen ei tiedetty näistä ruoka-aine-suosituksista (aivan, ne ovat suosituksia, ei kieltoja) ja tuskinpa keskenmenoja sen enempää tapahtui, tuosta stressaamista ja ahdistumisesta on kuule paljon enemmän vauvallesi haittaa kun sillon tällön syödystä maksasta.

Ja mikähän tuo säilyke-kielto mahtaa olla??

• rv 15

Minä olen kans tuon maalaisjärjen kannalla. Olishan tämä ihmiskunta aika kauan sitten kuollut sukupuuttoon, jos suositukset olisivat kovin ehdottomia.

Sitä paitsi siinä, missä meitä kehoitetaan välttämään maksaruokia, isovanhemmillemme on nimenomaan kehoitettu niitä syömään. Ehkäpä tämä kaikenlainen suositteleminen on enemmänkin tätä nyky-yhteiskunnan ylihuolehtivaisuutta?

Enkä myöskään ole koskaan kuullutkaan mistään säilyke-kiellosta...

• Milla.M
        rv 15 kirjoitti:

Minä olen kans tuon maalaisjärjen kannalla. Olishan tämä ihmiskunta aika kauan sitten kuollut sukupuuttoon, jos suositukset olisivat kovin ehdottomia.

Sitä paitsi siinä, missä meitä kehoitetaan välttämään maksaruokia, isovanhemmillemme on nimenomaan kehoitettu niitä syömään. Ehkäpä tämä kaikenlainen suositteleminen on enemmänkin tätä nyky-yhteiskunnan ylihuolehtivaisuutta?

Enkä myöskään ole koskaan kuullutkaan mistään säilyke-kiellosta...

Maalaisjärki tosiaankin kunniaan, sitä käyttämällä on huomattavasti helpompaa.

Tuo maksajuttu on muuten totta, että ennen vanhaan sitä kehotettiin syömään, mutta luulenpa että nykyajan rajoitukseen on ainakin osasyynä se, että eläimille syötetään erilaista ruokaa (rehua jne), ja niidenkin maksassa saattaa olla sitä A-vitamiinia siitä syystä enemmän. Ennen vanhaan elukat ovat olleet suurinpiirtein luomuruualla, ja onhan vielä sekin puoli että nykyään asioita tutkitaan paljon enemmän ja sitä tietoakin on vastaavasti runsaammin kuin ennen.

Nykyihmiset suurinpiirtein lilluvat lisäaineissa jo kohdussa ollessaan, sen verran ajat ovat muuttuneet. Mutta kyllä sitä maksaa saa syödä kohtuudella ilman että siitä on haittaa vauvalle. Minäkään en muuten ole ikinä kuullut mistään säilykekiellosta...

• mie

Moi!

Ihan vaan haluan helpottaa sen verran, että maksaakin voi syödä silloin tällöin ihan hyvällä omallatunnolla. Idea rajoituksessa on se, että A-vitamiini suurina annoksina kertyy pidemmän päälle elimistöön jne. Kyse on siis isoista määristä maksaa ja tosi usein, jotta siitä olisi haittaa. (Ja silti se ei maailmaa kaada) Äidilläni minua odottaessa oli himo maksaan ja veteli ihan surutta (silloin ei kieltoa ollut) ja ihan ok olen ;-)

Lisäksi syklamaattia ja sakariinia saa käyttää, samoin muitakin makeutusaineita, kunhan päivittäinen käyttö ei ylitä ns. ADI-arvoa päivässä. On siis vanhaa tietoa se, että S-alkuisia ei saa käyttää yms. Nla:ssa nykyään ihan ohjataan käyttämään makeuttajia, ettei paino nouse liikaa. Samoin diabeetikot käyttävät niitä myös. Eli kohtuukäyttö on ok. Säilykkeiden käyttökieltoa en ole kuullutkaan (???).

Eli nuo ovat niin pieniä rikkeitä, ettei ole mitään syytä hätään. Itse join alkoholia hurjat määrät 4:jänä päivänä peräkkäin lomalla (ihan humalaan asti), kun en tiennyt olevani raskaana, ja menkat piti juuri niinä päivinä alkaa. Siitä panikoin aluksi, mutta kaikki on ultrissa yms. ok, ja mulle on tuhannesti sanottu, että jos niin alussa jotain hurjan vakavaa on, raskaus menee kesken, jos vahionko sikiölle ehtinyt olla niin suuri. Sikiön solut yms. on uusituvaa sorttia alkuviikoilla (totipotentiaaleja) ja korvautuvat uusilla tarvittaessa. Monet käyttävät vahvoja hermosto-, kipu- yms. lääkkeitäkin tietämättään, ja kaikki menee ok.

Yleensäkin neuvolan suositukset ovat suosituksia, ja jos kaikki olisi niin kamalan tarkkaa, jo raskautta suunnittelevat ohjattaisiin neuvolaan ja annettaisiin tiukat ohjeet. Monestihan ekat neuvolatkin on vasta rv8-10 jne.

Eli ota rauhassa, mitään hätäää ei ole. Ja liika huolestuminen ja stressihormonit on enemmän pahasta, enemmän kuin nuo mainitsemasi asiat. Eli onnellista odotusta ja yritä rauhoittua, vaikka tiedän, että sitä on helposti kaikesta huolissaan, mutta noista ei ihan totta tarvi olla!!

T: Riina rv 29 (itsekin terveydenhoitaja)

• Milla.M

sen verran tuosta Syklamaatista ja Sakariinista sanoisin, että vaikka suositukset olisivatkin raskausajan suhteen muuttuneet( tosin ei ainakaan vielä parisen kuukautta sitten ollut..!) terveellisempi vaihtoehto on yhä edelleen Aspartaami tai Asesulfaami. Milloin nuo suositukset S-alkuisista makeutusaineista on oikein muuttuneet?
        Nimim. olin neuvolan asiakas vielä 2/05

• Riina 29 rv
        Milla.M kirjoitti:

sen verran tuosta Syklamaatista ja Sakariinista sanoisin, että vaikka suositukset olisivatkin raskausajan suhteen muuttuneet( tosin ei ainakaan vielä parisen kuukautta sitten ollut..!) terveellisempi vaihtoehto on yhä edelleen Aspartaami tai Asesulfaami. Milloin nuo suositukset S-alkuisista makeutusaineista on oikein muuttuneet?
        Nimim. olin neuvolan asiakas vielä 2/05

Moikka!

En osaa sanoa, milloin suosituksetovat muuttuneet, mutta tässä netistä löytynyttä tietoa raskaudesta ja makeutusaineista. Ehkä siksi aspartaami yms. parempia, että niitä saa käyttää "enemmän" vuorokaudessa kuin s-alkuisia ? Monethan ovat tosi tarkkoja, etteivät käytä em. aineita edes silloin, kun eivät ole raskaana. Mutta pääpointti lienee se, ettei niitä käyttämällä ap. varmaan ole saant mitääb oahaa aikaan. Tässä pari kysymystä ja vastausta ihan asiantuntijoilta,joita netistä löysin, osoite on:
        http://www.novodiabetespalvelu.fi/view.asp?id=70&expertShow=47&nocache=nocache#chosen

"Sakariinin ja syklamaatin käyttö raskausaikana Raskaus 16-12-2003 Kysymyksen lähettäjä Nimetön:
        Haluaisin tiedustella, onko todella niin, että sakkariinin ja syklamaatin käyttö raskauden aikana on todella sallittua? Itse olen 15. viikolla raskaana ja minulle annattiin neuvolasta tieto, että juuri näiden kahden makeutusaineen käyttö raskausaikana on kielletty sekä diabetikoilta että normaalia ruokavalio noudattavilta odottavilta äideiltä. Itse säikähdin todella kuin huomasin juoneeni c-vitamiiniporeen mukana satunnaisesti syklamaattia. Miten siis on asian todellinen laita? Ja miksi ne olisivat kiellettyjä?

Vastauksen lähettäjä Tuula Heikkinen:
        EU:n asiantuntijaneuvosto katsoo, että sakariini ja syklamaatti ovat turvallisia makeutusaineita myös raskauden ja imetyksen aikana, kunhan ADI-arvoja (eli sallittuja päivittäisiä annoksia) noudatetaan. Sakariinin ADI-arvo on 5 mg/kg/vrk ja syklamaatin 11 mg/kg/vrk. Sakariini ja syklamaatti ovat vanhimpia keinotekoisia makeutusaineita ja niitä äytetään enää hyvin vähän kotimaisissa elintarvikkeissa. Teollisuus välttää sakariinia ja syklamaattia edeleen niitä 1970-luvulla rasittaneiden syöpäepäilyjen vuoksi. Syöpäepäilyt on kuitenkin myöhemmin kumottu, sillä koe-eläimille syöpää aiheuttanut aine olikin ilmeisesti sakariinin epäpuhtaus eikä sakariini itse.

Sakarini ja syklamaatti eivät ole kuitenkaan hävinneet kokonaan kaupan hyllyiltä. Niitä myydään niin kutsuttuina pöytämakeuttajina: puristeina, jauheina ja liuoksina. Voit käyttää sekä sakariinia että syklamaattia raskauden aikana yllä mainittujen määrien puitteissa.

Onnellista odotusaikaa !

Tuula Heikkinen

ja

"Makeutusaineet ja raskaus Raskaus 17-12-2003 Kysymyksen lähettäjä Nimetön:

Minulla on rasva-ja sokeriaineenvaihduntahäiriö, jonka lääkäri arveli kehittyvän aikuisiän diabetekseksi. Olen alkanut välttää sokeria, ja käytän vain fruktoosia, ja myös maltitolia, aspartaamia, sakkariinia, ym. olen 7.viikolla raskaana, ja haluaisin tietää voiko näitä surutta käyttää?

Vastauksen lähettäjä Tuula Heikkinen:

Kaikkia mainitsemiasi makeutusaineita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
        Fruktoosi ja maltitoli sisältävät enrgiaa ja aspartaami ja sakariini ovat energiattomia ns. keinotekoisia makeutusaineita. Fruktoosin ja maltitolin suhteen tulee ottaa huomioon lähinnä se, että ne sisältävät energiaa, eikä niitä siksi tule käyttää hyvin runsaasti.
        Nykyisin sallitaan raskauden ja imetyksen aikana seuraavien keinotekoisten makeutusaineiden: sakariinin, syklamaatin, aspartaamin ja asesulfaami K-n käyttö, kunhan ns. ADI-arvo eli ylin sallittu päivittäinen annos ei ylity.
        Sakariinin ADi-arvo on 5 mg/kg, syklamaatin 11 mg/kg, aspartaamin 40 mg/kg ja
        asesulfaami K:n 15 mg/kg.
        Voit juoda keinotekoisesti makeutettuja virvotusjuomia tai mehuja aivan normaaleja määriä ja käyttää makeutusaineita ruoanlaitossa ja leivonnassa. Yleensä keinotekoiset makeutusaineet sopivat paremmin nesteiden ja jälkiruokien makeutukseen. Leivonta taas onnistuu paremmin sokerilla tai hedelmäsokerilla. "

• Milla.M

Nyt kuules mammukka lopetat sen stressaamisen ja jonninjoutavan miettimisen ettei se masuasukkikin saa kohta stressiä :)

Oikeasti, enemmän sinä tuolla stressaamisella teet hallaa vauvallesi ja myös itsellesi, ei ne satunnaiset maksansyönnit ja syklamaatin käytöt ole vaaraksi ollenkaan, voit olla ihan rauhassa!

• juu...

voi siisus.. siis et ole syönyt mitään kiellettyä!!! maksaruokaakin voi syödä silloin tällöin... mutta ei hirveän useasti...

MAALAISJÄRJEN KÄYTTÖ ON SALLITUA MYÖS RASKAANA OLLESSA ;)

onnellista odotusta!

• rikollinen

...olen rikkonut ihan kaikkia kieltoja ainakin kerran. Ei niin, et olisin tietoisesti mitään kiellettyä ostanut, mutta joskus kylässä yms. tilaisuuksissa en ole hennonut kertoa, että sori, ruoka näyttää hyvältä, mut en voi sitä syödä. Niinpä olen yrittänyt vaan rikkeeni unohtaa ja luottanut suomalaiseen hygieniaan.

• mitkä kielletyt?

Mun mielestä ei KIELLETTYJÄ RUOKIA OLEKKAAN, ON VAAN
      sellaisia joita voi käyttää vähemmän.
      Vielä tähän mennessä ei neuvolassa ole sanottu yhtään ruoka-ainetta jota en saisi syödä, ja jonkun aikaa siellä jo olen käynyt, maksalaatikkoa olen syönyt n. kerran kuukauteen/pariin, ei ole vauvalla ollut mitään hätää, eikä ole pois tullut!
      Jos joku kirjottaisi tälle palstalle ettei saa syödä kurkkua, tomaattia, perunaa, ruisleipää, ym perusterveellistä, niin kuinkahan moni uskoisi. En mie ainakaan!
      Ei me hyvät naiset sairaita olla, raskaudesta huolimatta!! On toki neuvola-tätejä joiden olen kuullut puuttuvan pieneenkin suupalaan, mutta äly hoi, näiden asioiden kanssa! Mie olen ainakin syönyt sitä mikä hyvältä tuntuu ja maistuu.

• Nimetön

makeutusaineet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe