Aktiivimallin paluu

Anonyymi

Budjettineuvottelut käynnissä ja aktiivimalli näyttää palaavan. Sitä mainostetaan hempeäksi, mutta siitä parhaimmillaan kehkeytyy edellistäkin pahempi.

43

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Auttasko se asiaa jos eläkehakemus vireillä.
      Eikös se siinä Sippilän versiossa kumonnut ainakin sen 5 % jutun.

      • Anonyymi

        Ei auta.


    • Anonyymi

      Paljon pahempi kuin edellinen. Saa olla toimeentulotukihakemusta ollar rukkaamassa vähän väliä. Ensin 10 päivän leikkurikuukaudelle, sen jälkeen 20 päivän.

    • Anonyymi

      Mikä vitun "hempeä" 20 päivän karenssi on?

    • Anonyymi

      Populisteilla on aina hankalaa kun pääsevät valtaan. Vihervasemmisto lupasi eläkeläisille satasan ja muille ummet ja lammet. Nyt köyhiä pamputetaan olan takaa, Suomi velkaantuu, veroja korotetaan ja rahaa jaellaan ulkomaille.

    • On vieläkin vakuutusoikeudessa nuo pöpilän jallituksen (ent. sipiln hallitus) aktiivimallin mukaiset työmarkkinatukipäätökset ja siten ne eivät ole vieläkään lain voimaisia kun Kelan automaattipyöveli ryssi nuo päätökset tekemällä anonyymeja päätöksiä josta sitten melkoinen soppa syntyi ja saattaa vielä syntyä myös jälkiruokakiisseli 😁 😆 😅 😂 🤣

      Minua ei tuo uusi malli koske koska en kohta vuoteen ole ollut TE-toimiston asiakas. Ihmetyttää kyllä se kun valitetaan työvoimapulasta ja silti työpaikkoja ei löydy vaikka niitä kuinka hakisi, jokin tuossa ei nyt täsmää. Suurin syy tuohon "työvoimapilaan" taitaa olla palkanmaksuhaluttomuus, eli omaa syytään ne parkuvat Antaa vaan parkua jos se helpottaa tai vaikka ei helpottaisikaan sillä kyllä ääntä maailmaan mahtuu.

      • Anonyymi

        Niinistö sanoi samoin jo vuosia sitten, vaikka häkämiehellä on omat visionsa.


      • Anonyymi

        Niin mahtuu, sinun "ääni" saisi jo kylläkin vaieta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mahtuu, sinun "ääni" saisi jo kylläkin vaieta.

        Jos et ymmärrä, että 167-176 ajaa meidän muidenkin samassa tilanteessa olevien asiaa, niin ei mahda mitään. Esim. Tuo automaattipyöveli kävi minullekin ilmoittamassa, että kela "harkitsee" tukien katkaisua, vaikka katkaisulle ei ollut mitään perustetta. Pyövelin takia päivärahat olivat melkein kuukauden myöhässä, koska pyöveli odotti työkkärin päätöstä. Sitä ei pidä missään nimessä sallia, että automaatti tekee päätöksiä ihmisten tukien katkaisusta. Kiitos kuuluu 167-176:lle, koska hän otti tuon automaattipyöveli asian käsittelyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä, että 167-176 ajaa meidän muidenkin samassa tilanteessa olevien asiaa, niin ei mahda mitään. Esim. Tuo automaattipyöveli kävi minullekin ilmoittamassa, että kela "harkitsee" tukien katkaisua, vaikka katkaisulle ei ollut mitään perustetta. Pyövelin takia päivärahat olivat melkein kuukauden myöhässä, koska pyöveli odotti työkkärin päätöstä. Sitä ei pidä missään nimessä sallia, että automaatti tekee päätöksiä ihmisten tukien katkaisusta. Kiitos kuuluu 167-176:lle, koska hän otti tuon automaattipyöveli asian käsittelyyn.

        Jotain tolkkua tuohon automaattipyövelin toimintaan on tulossa kun huomattiin että puuttuu laki tuolle toiminnalle ja sellainen on nyt sitten tulossa.
        Oikeuskanslerin lausunto automaattista päätöksentekoa koskevasta arviomuistiosta
        http://www.okv.fi/fi/lausunnot/2020/id/144/

        Kun huomasin tuon päätöksen puutteen niin en kyllä arvannut että se johtaisi kokonaan uuden lain säätämiseen. Tuli sitten työllistettyä virkamiehiä ja eduskuntaakin enemmän kun oli tarkoitus.

        Ja kaiken lisäksi vakuutusoikeus istuu kravatti kaulassa ja pieruaan pidätellen rakaisemassa sitä mitä tuolle valitukselleni pitäisi tehdä.
        Jos palauttavat päätökset Kelalle uudelleen tehtäväksi niin eipä ole enää lakia jonka mukaan Kela voisi tehdä uudet päätökset. Jos Kela kuitenkin tekee uudet päätökset kun ei se tapansa mukaa leista välitä niin alkaa uusi valituskierros.
        Jos vakuutusoikeus poistaa päätökset kuten vaadin niin sitten Kela-parka joutuu maksamaan minulle tuon alennuksen verran lisää työmarkkinatukea, yhteensä joitain n. 600€.
        Jos vakuutusoikeus hylkää valituksen ja hyväksyy Kelan päätökset niissä olevista puutteista huolimatta niin saatan hakea päätöksen purkua Korkeimmasta oikeudesta. Nuo muotovirheet on olemassa ja siitä ei pääse mihinkään.

        Loppujen lopuksi minulle on ihan sama kuinka tuossa käy mutta periksi en anna vaan lailliset päätökset on saatava.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Jotain tolkkua tuohon automaattipyövelin toimintaan on tulossa kun huomattiin että puuttuu laki tuolle toiminnalle ja sellainen on nyt sitten tulossa.
        Oikeuskanslerin lausunto automaattista päätöksentekoa koskevasta arviomuistiosta
        http://www.okv.fi/fi/lausunnot/2020/id/144/

        Kun huomasin tuon päätöksen puutteen niin en kyllä arvannut että se johtaisi kokonaan uuden lain säätämiseen. Tuli sitten työllistettyä virkamiehiä ja eduskuntaakin enemmän kun oli tarkoitus.

        Ja kaiken lisäksi vakuutusoikeus istuu kravatti kaulassa ja pieruaan pidätellen rakaisemassa sitä mitä tuolle valitukselleni pitäisi tehdä.
        Jos palauttavat päätökset Kelalle uudelleen tehtäväksi niin eipä ole enää lakia jonka mukaan Kela voisi tehdä uudet päätökset. Jos Kela kuitenkin tekee uudet päätökset kun ei se tapansa mukaa leista välitä niin alkaa uusi valituskierros.
        Jos vakuutusoikeus poistaa päätökset kuten vaadin niin sitten Kela-parka joutuu maksamaan minulle tuon alennuksen verran lisää työmarkkinatukea, yhteensä joitain n. 600€.
        Jos vakuutusoikeus hylkää valituksen ja hyväksyy Kelan päätökset niissä olevista puutteista huolimatta niin saatan hakea päätöksen purkua Korkeimmasta oikeudesta. Nuo muotovirheet on olemassa ja siitä ei pääse mihinkään.

        Loppujen lopuksi minulle on ihan sama kuinka tuossa käy mutta periksi en anna vaan lailliset päätökset on saatava.

        Ai jaa......


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Maailma rakastaa aktiivimallia, mitä ei sovi unohtaa.

    • Anonyymi

      Aktiivimalliin uskoivat ovat naiveja. Työtä ei synny näennäisesti työtä hakemalla.

    • Anonyymi

      Juhana Vartiaisen älynväläys "työ synnyttää uutta työtä" on järjetön, koska se ajatus voi perustua ainoastaan siihen, että työstä maksetaan hyvää ostovoimaista palkkaa.

      Kun kansalla on työn seurauksena rahaa jota kuluttaa, se toki lähtee taloudessa kiertoon, ja todella synnyttää uusia yritystoimintoja ja työpaikkoja.

      Mutta tässä nykysysteemissä jossa raha yritetään kaikin keinoin poistaa laskukaavasta, ei tietenkään tule tapahtumaan yhtään mitään uusia työpaikkoja.

      Suomessa monta muutakin taloustieteen tohtoria, jolta pitäisi ottaa tohtori paperit pois ja mahdolliset palkanlisät yms. periä takaisin. Mistä lienevät saaneet paperinsa.

    • Anonyymi

      Aktiivimalli palaa. Naurettavaa. Millä iholla vasemmisto sen purki vuosi sitten.

    • Anonyymi

      Pahempi siitä on tulossa, ja eritoten siitä syystä että netissä/puhelimitse asiointi ei enää onnistu vaan TE-toimistossa joutuu paikanpäällä käydä nöyristelemässä tietyn ajanjakson välein 2 kertaa kuukaudessa, jota kutsutaan "intensiivisemmäksi jaksoksi"

      Alunperin kaavailtu itsenäinen työnhaku, jossa oli tarkoitus että TE-toimisto luopuu työtarjousten lähettämisestä ja työtön hakee sekä todistaa hakeneensa itse töitä x määrän kuussa näyttää unohtuneen, ja työnhaun oman aktiivisuuden todistelu tulee vain TE-toimiston edelleen lähetettävien ja sitovien työtarjousten LISÄKSI mukaan.

      Eli TE-toimisto lähettelee edelleen osoituksia ties mihin paskanakkeihin jotka eivät 99% varmuudella ole palkkatöitä, ja nyt tähän on hyvin aikaa keskittyä, kun työtön hakee ja etsii niitä kiven alla olevia palkkatyöpaikkoja sitten itse haun todistamisvelvollisuutensa kera.

      Ja miksi otetaan ylipäätään takapakkia että suunnitelman tarkastiminen ei enää jatkossa onnistu netissä/puhelimitse, vaan pitää käydä itse toimistolla kuuntelemassa tuubaa? Mitään työllistävää vaikutusta tällä ei ole. Työpaikkoja joilla voi elättää itsensä ei edelleenkään riitä läheskään kaikille hakijoille. Useimmat ovat muutenkin hakeneet töitä tähänkin asti itsenäisesti, nyt vaan määrä pysyy samana mutta raportointivelvollisuus näistä haetuista paikoista TE-toimiston suuntaan tulee hakijalle. Tämä ei tuota mitään, mutta maksaa veronmaksajille olikos se nyty 1200 uuden TE-virkailijan palkkaamisen verran ja 70 miljoonaa euroa TE-toimiston lisäresursseihin. Mitä helvetin järkeä tässä on?

    • Anonyymi

      Jengi alkaa tajuamaan, miten hyvä hallitus Sipilän hallitus oli ja vastaava hallitus joutuu nykyhallituksenkin jäljet siivoamaan.

      • Anonyymi

        Mitä se sinun jengisi ketään kiinnostaa?


    • Anonyymi

      Tuo määrätty määrä työnhakuja on kuollut ajatus jo syntyessään. Se on perutuslain vastainen ,eikä voi mennä lainsäädännöstä läpi ,sillä perutuslaillisesti työttömyysturva on subjektiivinen oikeus työttömyyttä vastaan. Jotta tuo menisi läpi vaadittaisiin perutuslain muutos.

      Toiseksi on ihmeteltävä,kuka kustantaa nuo hakemukset. Lähettääkö te toimisto kirjekuoret kja postimerkit ja mihin on haettava vai edellytetäänkö omatoimisuutta jollain muotoa esim Pc:n välityksellä tehtäviä hakuja ,jolloin hakijoille on turvattava paikka jossa nuo haut voi käydä tekemässä ,jos tuo perutuslain muutos menisi ensinnäkin läpi eduskunnan äänetyksessä. Loppupeleissä olisi valvonta on suoritettava ja tuo vaatii jonkilaiset ,ei niinkään pienet resurssit. Toimi tulisi myös lisäämään turhia hakemuksia yrityksile jolloin potentiaalisten hakijoiden hakemukset hukkuvat hakemus tulvaan.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse perustuslain muutosta. Perustuslaissa sanotaan, että mm. työttömyysturvan ehdoista ja määrästä säädetään työttömyysturvalaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse perustuslain muutosta. Perustuslaissa sanotaan, että mm. työttömyysturvan ehdoista ja määrästä säädetään työttömyysturvalaissa.

        Taidat olla virkanilkki kun valehtelet lain sisällöstä, heille se on ihan tyypillistä mutta aina jäävät siitä kiinni.

        Ainoa kohta perustuslaissa jossa puhutaan työötmyydestä on 2 luvun 19§
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P19
        "19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan

        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

        Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä."

        Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla virkanilkki kun valehtelet lain sisällöstä, heille se on ihan tyypillistä mutta aina jäävät siitä kiinni.

        Ainoa kohta perustuslaissa jossa puhutaan työötmyydestä on 2 luvun 19§
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P19
        "19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan

        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

        Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä."

        Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä.

        Luepa perustuslaki tarkemmin.

        Et löydä siitä ensimmäistäkään täsmällistä määrettä. Siinä ei määritellä, millä tavalla välttämätön toimeentulo turvataan tai mitä katsotaan välttämättömäksi, ainoastaan ettei kenenkään pidä kuolla kylmään ja nälkään, ja jokaisella on oikeus terveydenhoitoon. Näistä siis säädetään käytännön tasolla normaalin lainsäädännön kautta. Perusturva on myös eri asia kuin (ansiosidonnainen) työttömyysturva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla virkanilkki kun valehtelet lain sisällöstä, heille se on ihan tyypillistä mutta aina jäävät siitä kiinni.

        Ainoa kohta perustuslaissa jossa puhutaan työötmyydestä on 2 luvun 19§
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P19
        "19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan

        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

        Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä."

        Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä.

        Tuossa perustuslain 19§ 3. momentissa nimenomaan sanotaan, että ”sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään”, eli ei vaadi perustuslain muutosta, vaan normaali lakimuutos riittää. Voit toki saivarrella, mutta tuskin menee purnauksesi missään läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa perustuslain 19§ 3. momentissa nimenomaan sanotaan, että ”sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään”, eli ei vaadi perustuslain muutosta, vaan normaali lakimuutos riittää. Voit toki saivarrella, mutta tuskin menee purnauksesi missään läpi.

        Juurikin näin.

        Perustuslaissa ei mainita mitään työttömyysturvan (tai muunkaan sosiaaliturvan) vastikkeettomuudesta, todetaan vain, että sosiaali- ja työttömyysturvasta säädetään lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Perustuslaissa ei mainita mitään työttömyysturvan (tai muunkaan sosiaaliturvan) vastikkeettomuudesta, todetaan vain, että sosiaali- ja työttömyysturvasta säädetään lailla.

        Ihmiskauppa ja pakkotyö. Ihmiskauppa on Suomessa rikos. Ihmiskauppaa on esimerkiksi:

        pakottaminen työhön, josta maksetaan liian vähän tai ei ollenkaan palkkaa.

        Yleisin ihmiskaupan muoto on toisen ihmisen pakottaminen työhön ilman palkkaa tai muuten huonoissa olosuhteissa.

        Työmarkkinatuki ei ole palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa perustuslain 19§ 3. momentissa nimenomaan sanotaan, että ”sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään”, eli ei vaadi perustuslain muutosta, vaan normaali lakimuutos riittää. Voit toki saivarrella, mutta tuskin menee purnauksesi missään läpi.

        "Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella."

        "Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut...."

        Perustuslaki takaa perustoimeentulon turvan. (lailla taataan)

        Lailla erikseen säädetään sosiaali- ja terveyspalvelut. (sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään)

        Jos jotain lakeja tehdään lisäksi, ne eivät voi olla myöskään ristiriidassa perustuslain kanssa. Perustuslain lisäksi tulee myös kansainväliset sopimukset.

        Kannattaa uskoa suosiolla, että perustuslain ja isoimpien lakien tarkoitus on suojella kansaa enemmistön tyrannialta. Vastikkeellisuuksia vaativat sen sijaan haluavat suojella enemmistön tyranniaa kansalta. Suomessa ylin valta on lain mukaan kansalla, ei ay-liikkeellä eikä Eteläranta 10:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla virkanilkki kun valehtelet lain sisällöstä, heille se on ihan tyypillistä mutta aina jäävät siitä kiinni.

        Ainoa kohta perustuslaissa jossa puhutaan työötmyydestä on 2 luvun 19§
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L2P19
        "19 §
        Oikeus sosiaaliturvaan

        Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

        Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

        Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä."

        Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä.

        "Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä."

        Suomessa on sekä ensisijainen että viimesijainen sosiaaliturva.

        Ensisijainen on työttömyysturva jota kontrolloidaan työvoimapolitiikalla, eli työmarkkinoilla valtaapitävät ryhmät määräilee muidenkin valintoja työmarkkinoilla.

        Viimesijainen sosiaaliturva sen sijaan on asia jota on paha alkaa työmarkkinoiden valtaapitävien mielipiteiden perusteella alkaa kontrolloimaan. Ei varmasti olla missään sovittu niin että he jotka ovat saaneet kartellit aikaan työmarkkinoilla, että heillä olisi oikeus katkoa muilta sosiaaliturvaa mielensä mukaan.

        Sosiaaliturvan tehtävä on lopulta suojella kansaa omassa maassaan liian vahvaksi kasvavien valtaryhmien päätöksiä vastaan.

        Vastikkeellisuus-ajattelut on täysi järjettömyys yo. asioiden näkökulmasta, sellainen tuhoaisi lopulta koko valtion. Työmarkkinoilta tuolileikitetään kansaa ulos täysin valtaryhmien mielivaltaan perustuen, ja mikäs järki siinä olisi että heidän työmarkkinakartelleja pitäisi suojella ohitse kansan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jotkut on jopa valehdelleet että perusturva on vastikkeellista mutta näin ei perustuslain mukaan ole eikä siten voi minkään muunkan lain perusteella olla. Tosin työttömyysturvalaissa on säädetty että pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja jotkut ääliöt vaativat että työttömän pitäisi olla kaikkien hyväksikäytettävissä."

        Suomessa on sekä ensisijainen että viimesijainen sosiaaliturva.

        Ensisijainen on työttömyysturva jota kontrolloidaan työvoimapolitiikalla, eli työmarkkinoilla valtaapitävät ryhmät määräilee muidenkin valintoja työmarkkinoilla.

        Viimesijainen sosiaaliturva sen sijaan on asia jota on paha alkaa työmarkkinoiden valtaapitävien mielipiteiden perusteella alkaa kontrolloimaan. Ei varmasti olla missään sovittu niin että he jotka ovat saaneet kartellit aikaan työmarkkinoilla, että heillä olisi oikeus katkoa muilta sosiaaliturvaa mielensä mukaan.

        Sosiaaliturvan tehtävä on lopulta suojella kansaa omassa maassaan liian vahvaksi kasvavien valtaryhmien päätöksiä vastaan.

        Vastikkeellisuus-ajattelut on täysi järjettömyys yo. asioiden näkökulmasta, sellainen tuhoaisi lopulta koko valtion. Työmarkkinoilta tuolileikitetään kansaa ulos täysin valtaryhmien mielivaltaan perustuen, ja mikäs järki siinä olisi että heidän työmarkkinakartelleja pitäisi suojella ohitse kansan?

        Siis, ensisijaiseen sosiaaliturvaan on leivottu sisään vastikkeellisuuksia jotka perustuu loppujenlopuksi mielivaltaan.

        Viimesijainen sosiaaliturva sen sijaan ei voi perustua mielivaltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Perustuslaissa ei mainita mitään työttömyysturvan (tai muunkaan sosiaaliturvan) vastikkeettomuudesta, todetaan vain, että sosiaali- ja työttömyysturvasta säädetään lailla.

        Siis lue yo. tekstit uudelleen.

        Siellä puhutaan "perustoimeentulon turvasta" joka taataan lailla.

        Sen lisäksi sielä puhutaan sosiaalipalveluista ja terveyspalveluista, joista säädetään erikseen lailla.

        Tässä ei mainittu mitään sosiaaliturvasta eikä työttömyysturvasta mistä itse sanot, eikä myöskään siitä että niistä säädettäisiin erikseen lailla. Kannattaa olla tarkkana kun tekstejä lukee, myös sanavalinnat kannattaisi lukaista oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse perustuslain muutosta. Perustuslaissa sanotaan, että mm. työttömyysturvan ehdoista ja määrästä säädetään työttömyysturvalaissa.

        Työttömyysturva on ensisijainen turva.

        Perustoimeentulo (eli toimeentulotuki) on viimesijainen turva.

        Viimeisijainen turva taataan sekä perustuslaissa että kv-sopimuksissa.

        Suomessa on tuet (työttömyysturva/toimeentulotuki) erilaisia siksi, että tukisysteemiin on ilmeisesti haluttu leipoa sisään myös vallankäyttö ja ehtoja (ensisijaiselle) tuelle, koska viimesijaiseen tukeen niitä ei ihan noin vain voida laittaa.

        Ensisijaisen tuen varassa olevan oikeuksia voidaan siis polkea koska tuen ehdot sallii sen. Perustuslaissa taataan että voit valita ammattisi, ensisijainen tuki sen sijaan työvoimapolitiikkansa kera voi sanoa että olet valinnut ammattisi väärin ja siksi sanktio.

        Sanktio on lisäksi työttömyysturvan oma viritys, eli ei voi perustua rikoslakiin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei se mene läpi, SAK tulee kaatamaan sen. Sehän on sama minkä SAK kaatoi myös viimeiksi.

      • Anonyymi

        Ei kaada, koska esitys tuli demarivetoiselta hallitukselta. Ja miksi kaataisi, eihän Marinin mallissa ole Sipilän mallin kaltaista päivärahaleikkuria.


    • Anonyymi

      "Keskiviikkona julkistetussa Marinin hallituksen versiossa hakematta jättämisestä selviää lyhyemmillä karensseilla, mutta ydinajatus on sama: työttömän pitää tapauskohtaisesti hakea 0–4:ää työpaikkaa, muuten kolahtaa karenssi. Hakemuksen kelvollisuutta arvioi TE-toimiston virkailija."

      Sitten kun TE-toimiston virkailija ei kelpuuta hakemusta, niin TE-toimiston virkailija voi karenssin uhalla pakottaa työttömän työnhakukurssille, missä moni työtön on ollut aikaisemminkin.

      • Anonyymi

        Nyt siellä istuu koulutettuja viisaita naisia eikä mitään viinalle ja valkosipulille haisevia miehiä jotka eivät saaneet mitään aikaiseksi. Työnantaja tulee paikalle sanomaan montako otetaan tällä viikolla ja virkailija sanoo ketkä lähtevät mukaan. Nyt asioissa on toiminta ja seuraus plus 70000 uutta työllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt siellä istuu koulutettuja viisaita naisia eikä mitään viinalle ja valkosipulille haisevia miehiä jotka eivät saaneet mitään aikaiseksi. Työnantaja tulee paikalle sanomaan montako otetaan tällä viikolla ja virkailija sanoo ketkä lähtevät mukaan. Nyt asioissa on toiminta ja seuraus plus 70000 uutta työllistä.

        Mitä tarkoittaa TYÖLLISTEN lisääminen?

        Määritelmä: työllinen = ” Työllisten osuus saman ikäisestä väestöstä. Työssäkäyntitilastossa työllisyysaste lasketaan 18–64-vuotiaasta väestöstä.”
        Lähde: https://www.stat.fi/meta/kas/tyollisyysaste.html#tab2

        Menetelmä lisätä TYÖLLISIÄ:
        Siirretään ikäluokasta sopiva määrä työttömiä työnhakijoita palveluiden piiriin, jolloin he eivät ole enää työttömiä työnhakijoita vaan kuntoutuksen ja palveluiden tarpeessa olevia avunsaajia. Jotta oikeasti voidaan puhua työssäkäyvien lisäämisestä otetaan ulkomailta lisää työvoimaa ja lasketaan mukaan osa tulevista aikuisista.

        Seuraus:
        2020 työtön työnhakija —> 2022 työvoimapalvelu/sotekeskuksen asiakas.

        RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ tarinan muodossa:

        Oletetaan, että meillä on yhteiskunta, jossa on 10 ihmistä. Heistä 2 ihmistä on yli 64 vuotiaita ja eläkkeellä ja 2 lapsia eli alle 18 vuotiaita. Lopuista 6 ihmisestä katsotaan työlliseksi 4, koska he käyvät työssä ja 2 on työttömiä työnhakijoita.

        Työllisten osuus samanikäisestä väestöstä on siis 2/3 eli n. 66,67%
        Malliyhteiskunnan työllisyysaste on siis 4/6 eli n. 66,67%.

        Ihmisten eläessä mallin yhteiskunnassa aikuisille nousee huoli lasten tulevaisuudesta. Työssä olevat 4 aikuista ovat huolissaan heidän 2 lapsen kyvystä elättää nykyiset eläkeläiset, eläkeläisiksi siirtyvät työttömät sekä nykyiset työssäkäyvät vanhemmat. Tietenkin heillä on eläkerahasto, jota työssäkäyvät kerryttävät, mutta sen kadotessa tai muodostuessa riittämättömäksi jonkun muun tulisi kustantaa kaikki.

        Yksi työssäkäyvä aikuinen sanoo ettei halua tehdä enää lapsia, mutta hän voi ottaa ulkomailta adoptiolapsen. Toinen työssäkäyvä aikuinen lupaa tehdä yhden lapsen lisää, mutta vaatii samalla lisää työllisiä.

        Sattumoisin yksikään työssäkäyvistä aikuisista ei ennätä eläkkeelle vielä 20 vuoteen, joten toisen adoptiolapsi ja toisen oma lapsi kasvattavat yhteiskunnan väestöä kahdella 12 ihmiseen, ja viimeistään 18 vuoden kuluttua työssäkäyvien määrä on kahta yksikköä rikkaampia, jos oletamme että molemmat lapset työllistyvät heti 18 vuotta täytettyään ja pysyvät työllisinä.

        Eläkeläiset ovat samaa mieltä työllisten kasvattamisesta, mutta toinen heistä vastustaa ulkomaista maahanmuttoa ja ehdottaa että oman yhteiskunnan 2 työtöntä voitaisiin palkata työhön.

        Valitettavasti työssäkäyvät todistavat eläkeläisille kuinka vaativaa on käydä työssä. Nootissaan eläkeläisille työssä käyvät esittävät että työn tekeminen vaatii TARKKUUTTA, TÄSMÄLLISYYTTÄ, PAINEEN SIETOKYKYÄ, TOIMELIAISUUTTA ja KOKEMUSTA, ja toteavat että nämä kaksi työtöntä ovat ensinnäkin koulutuksen että palveluiden tarpeessa.

        Ensinnäkin työttömyys ei kasvata kokemusta eikä lisää toimeliaisuutta. Sen lisäksi heille ei välttämättä ole riittävää paineen sietokykyä, mitä todistaa ehkä jo pelkkä työttömyys. Loppujen lopuksi he eivät ole täsmällisiä eivätkä tarkkoja, koska yhteiskunta ei voi kerätä veroja kuin työssä käyviltä, ja jotta saadaan riittävä maksukyky työssä käyminen on aloitettava 18 vuotiaana. Nyt toinen työtön on 32 vuotias ja toinen 42 vuotias eikä heillä kummallakaan ole kokemusta työssäolosta. Näin on siis selvää ettei työttömät ole osanneet olla TÄSMÄLLISIÄ saati TARKKOJA.

        Niinpä yhteiskunnan hallitus, joka on valittu demokraattisesti 4 työllisen ja 2 eläkeläisen voimin päättää seuraavaa:

        Perustetaan AUTTAVA PALVELUKESKUS, jonka tavoite on ensin selvittää haastatteluin ja tutkimuksin 2 työttömän palvelu- ja koulutustarve. Sen jälkeen keskuksen tavoite on kaikin mahdollisin tavoin auttaa asiakkaitaan.

        Jotta syrjintää ei tapahtuisi, palvelukeskuksen toimintaan liitetään velvoite palvella myös työssäkäyviä, jos he haluavat olla keskuksen asiakkaita. Keskuksen hallintaan siirtyy myös aikuiskoulutus, sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito, maahanmuuttojien kotoutus.

        Yhteiskunnan 2 työtöntä siirretään siis PALVELUKESKUKSEN asiakkaiksi, jolloin 18-64 vuotiaiden ikäluokassa työssä käyvien määrä säilyy samana eli 4 yksikön kokoisena ja työttömyysprosentti putoaa nollaan.

        Lopputulos:

        Työllisten määrä 66,67 prosentista nousi 100 %. Vuoden päästä nousua työssäkäyvien määrään syntyy yhden yksikön verran kun toisen työllisen 17-vuotias ulkomailta adoptoitu lapsi täyttää 18 vuotta ja siirtyy samaan työhön adoptiovanhemman työpariksi. Eli koko väestöä mittaava veroa maksavien osuus nousi 4/10:stä 5/11 eli 40% nousua 5 prosenttiyksikköä eli 45 prosenttiin.

        Kahden vuoden päästä toinen palvelukeskuksen asiakas siirrettiin keskuksen sisällä mielenterveyden ja kuntouksen piiriin ja toinen asiakas jatkoi mahdollisten koulutusvaihtoehtojen läpikäyntiä henkilökohtaisella terapian- ja työnhaun tavoiteohjelmassa.

        Jooo.. hyvää yötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa TYÖLLISTEN lisääminen?

        Määritelmä: työllinen = ” Työllisten osuus saman ikäisestä väestöstä. Työssäkäyntitilastossa työllisyysaste lasketaan 18–64-vuotiaasta väestöstä.”
        Lähde: https://www.stat.fi/meta/kas/tyollisyysaste.html#tab2

        Menetelmä lisätä TYÖLLISIÄ:
        Siirretään ikäluokasta sopiva määrä työttömiä työnhakijoita palveluiden piiriin, jolloin he eivät ole enää työttömiä työnhakijoita vaan kuntoutuksen ja palveluiden tarpeessa olevia avunsaajia. Jotta oikeasti voidaan puhua työssäkäyvien lisäämisestä otetaan ulkomailta lisää työvoimaa ja lasketaan mukaan osa tulevista aikuisista.

        Seuraus:
        2020 työtön työnhakija —> 2022 työvoimapalvelu/sotekeskuksen asiakas.

        RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ tarinan muodossa:

        Oletetaan, että meillä on yhteiskunta, jossa on 10 ihmistä. Heistä 2 ihmistä on yli 64 vuotiaita ja eläkkeellä ja 2 lapsia eli alle 18 vuotiaita. Lopuista 6 ihmisestä katsotaan työlliseksi 4, koska he käyvät työssä ja 2 on työttömiä työnhakijoita.

        Työllisten osuus samanikäisestä väestöstä on siis 2/3 eli n. 66,67%
        Malliyhteiskunnan työllisyysaste on siis 4/6 eli n. 66,67%.

        Ihmisten eläessä mallin yhteiskunnassa aikuisille nousee huoli lasten tulevaisuudesta. Työssä olevat 4 aikuista ovat huolissaan heidän 2 lapsen kyvystä elättää nykyiset eläkeläiset, eläkeläisiksi siirtyvät työttömät sekä nykyiset työssäkäyvät vanhemmat. Tietenkin heillä on eläkerahasto, jota työssäkäyvät kerryttävät, mutta sen kadotessa tai muodostuessa riittämättömäksi jonkun muun tulisi kustantaa kaikki.

        Yksi työssäkäyvä aikuinen sanoo ettei halua tehdä enää lapsia, mutta hän voi ottaa ulkomailta adoptiolapsen. Toinen työssäkäyvä aikuinen lupaa tehdä yhden lapsen lisää, mutta vaatii samalla lisää työllisiä.

        Sattumoisin yksikään työssäkäyvistä aikuisista ei ennätä eläkkeelle vielä 20 vuoteen, joten toisen adoptiolapsi ja toisen oma lapsi kasvattavat yhteiskunnan väestöä kahdella 12 ihmiseen, ja viimeistään 18 vuoden kuluttua työssäkäyvien määrä on kahta yksikköä rikkaampia, jos oletamme että molemmat lapset työllistyvät heti 18 vuotta täytettyään ja pysyvät työllisinä.

        Eläkeläiset ovat samaa mieltä työllisten kasvattamisesta, mutta toinen heistä vastustaa ulkomaista maahanmuttoa ja ehdottaa että oman yhteiskunnan 2 työtöntä voitaisiin palkata työhön.

        Valitettavasti työssäkäyvät todistavat eläkeläisille kuinka vaativaa on käydä työssä. Nootissaan eläkeläisille työssä käyvät esittävät että työn tekeminen vaatii TARKKUUTTA, TÄSMÄLLISYYTTÄ, PAINEEN SIETOKYKYÄ, TOIMELIAISUUTTA ja KOKEMUSTA, ja toteavat että nämä kaksi työtöntä ovat ensinnäkin koulutuksen että palveluiden tarpeessa.

        Ensinnäkin työttömyys ei kasvata kokemusta eikä lisää toimeliaisuutta. Sen lisäksi heille ei välttämättä ole riittävää paineen sietokykyä, mitä todistaa ehkä jo pelkkä työttömyys. Loppujen lopuksi he eivät ole täsmällisiä eivätkä tarkkoja, koska yhteiskunta ei voi kerätä veroja kuin työssä käyviltä, ja jotta saadaan riittävä maksukyky työssä käyminen on aloitettava 18 vuotiaana. Nyt toinen työtön on 32 vuotias ja toinen 42 vuotias eikä heillä kummallakaan ole kokemusta työssäolosta. Näin on siis selvää ettei työttömät ole osanneet olla TÄSMÄLLISIÄ saati TARKKOJA.

        Niinpä yhteiskunnan hallitus, joka on valittu demokraattisesti 4 työllisen ja 2 eläkeläisen voimin päättää seuraavaa:

        Perustetaan AUTTAVA PALVELUKESKUS, jonka tavoite on ensin selvittää haastatteluin ja tutkimuksin 2 työttömän palvelu- ja koulutustarve. Sen jälkeen keskuksen tavoite on kaikin mahdollisin tavoin auttaa asiakkaitaan.

        Jotta syrjintää ei tapahtuisi, palvelukeskuksen toimintaan liitetään velvoite palvella myös työssäkäyviä, jos he haluavat olla keskuksen asiakkaita. Keskuksen hallintaan siirtyy myös aikuiskoulutus, sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito, maahanmuuttojien kotoutus.

        Yhteiskunnan 2 työtöntä siirretään siis PALVELUKESKUKSEN asiakkaiksi, jolloin 18-64 vuotiaiden ikäluokassa työssä käyvien määrä säilyy samana eli 4 yksikön kokoisena ja työttömyysprosentti putoaa nollaan.

        Lopputulos:

        Työllisten määrä 66,67 prosentista nousi 100 %. Vuoden päästä nousua työssäkäyvien määrään syntyy yhden yksikön verran kun toisen työllisen 17-vuotias ulkomailta adoptoitu lapsi täyttää 18 vuotta ja siirtyy samaan työhön adoptiovanhemman työpariksi. Eli koko väestöä mittaava veroa maksavien osuus nousi 4/10:stä 5/11 eli 40% nousua 5 prosenttiyksikköä eli 45 prosenttiin.

        Kahden vuoden päästä toinen palvelukeskuksen asiakas siirrettiin keskuksen sisällä mielenterveyden ja kuntouksen piiriin ja toinen asiakas jatkoi mahdollisten koulutusvaihtoehtojen läpikäyntiä henkilökohtaisella terapian- ja työnhaun tavoiteohjelmassa.

        Jooo.. hyvää yötä.

        Unohdit tekstistäsi mainita vielä sen, että noista 4/6 työllisestä varsin suuri osa työskentelee kaikessa sellaisessa työssä, jossa työn kohteena on työttömät. Te-toimistot, pupukurssitukset, kaikenmaailman sosiaalijutut yms yms.

        Ei mikään ihme, että oikeita työpaikkoja ei haluta, koska monille se "oikea" työ on sitä että askaroidaan ja tilastoidaan työttömien parissa jotain, tehdään tutkimuksia tai neuvotaan tai ohjataan tai arvostellaan tai pidellään kädestä.

        Kun yhteiskunnassa on paljon työttömiä, sitten on paljon työpaikkoja heille jotka neuvoo ja opastaa ja taluttaa kädestä ja tutkii ja vaikka mitä, työttömiä.

        Myös eduskunnassa 200 melkoisen isopalkkaista verovaroista rahansa saavaa henkilöä saavat käyttää kallista aikaansa työttömien asioiden pohtimiseen mittavat määrät koko 4 vuoden aikana.

        Työttömiltä tosin ei kysytä mitään. Valtaryhmät ovat ottaneet oikeudekseen esittää paremmin tietävää työttömien asioista, tai ainakin he perustelevat sitä niin, jotta voisivat em. työttömyysbisneksen säilyttää kuvioissa mukana sopivasti, että he voisivat hyötyä siitä, että Suomessa on työttömiä.

        Edes elinkeinoelämä ei halua eroon työttömyydestä, se on hyvä tapa kiristää ay-liikettäkin palkkoja alaspäin.

        Työttömistä halutaan eroon, mutta ei työttömyydestä. Työttömyyttä ei tulla koskaan poistamaan koska moni hyötyy siitä, mutta työttömistä pitäisi hankkiutua heidän mielestään eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa TYÖLLISTEN lisääminen?

        Määritelmä: työllinen = ” Työllisten osuus saman ikäisestä väestöstä. Työssäkäyntitilastossa työllisyysaste lasketaan 18–64-vuotiaasta väestöstä.”
        Lähde: https://www.stat.fi/meta/kas/tyollisyysaste.html#tab2

        Menetelmä lisätä TYÖLLISIÄ:
        Siirretään ikäluokasta sopiva määrä työttömiä työnhakijoita palveluiden piiriin, jolloin he eivät ole enää työttömiä työnhakijoita vaan kuntoutuksen ja palveluiden tarpeessa olevia avunsaajia. Jotta oikeasti voidaan puhua työssäkäyvien lisäämisestä otetaan ulkomailta lisää työvoimaa ja lasketaan mukaan osa tulevista aikuisista.

        Seuraus:
        2020 työtön työnhakija —> 2022 työvoimapalvelu/sotekeskuksen asiakas.

        RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ tarinan muodossa:

        Oletetaan, että meillä on yhteiskunta, jossa on 10 ihmistä. Heistä 2 ihmistä on yli 64 vuotiaita ja eläkkeellä ja 2 lapsia eli alle 18 vuotiaita. Lopuista 6 ihmisestä katsotaan työlliseksi 4, koska he käyvät työssä ja 2 on työttömiä työnhakijoita.

        Työllisten osuus samanikäisestä väestöstä on siis 2/3 eli n. 66,67%
        Malliyhteiskunnan työllisyysaste on siis 4/6 eli n. 66,67%.

        Ihmisten eläessä mallin yhteiskunnassa aikuisille nousee huoli lasten tulevaisuudesta. Työssä olevat 4 aikuista ovat huolissaan heidän 2 lapsen kyvystä elättää nykyiset eläkeläiset, eläkeläisiksi siirtyvät työttömät sekä nykyiset työssäkäyvät vanhemmat. Tietenkin heillä on eläkerahasto, jota työssäkäyvät kerryttävät, mutta sen kadotessa tai muodostuessa riittämättömäksi jonkun muun tulisi kustantaa kaikki.

        Yksi työssäkäyvä aikuinen sanoo ettei halua tehdä enää lapsia, mutta hän voi ottaa ulkomailta adoptiolapsen. Toinen työssäkäyvä aikuinen lupaa tehdä yhden lapsen lisää, mutta vaatii samalla lisää työllisiä.

        Sattumoisin yksikään työssäkäyvistä aikuisista ei ennätä eläkkeelle vielä 20 vuoteen, joten toisen adoptiolapsi ja toisen oma lapsi kasvattavat yhteiskunnan väestöä kahdella 12 ihmiseen, ja viimeistään 18 vuoden kuluttua työssäkäyvien määrä on kahta yksikköä rikkaampia, jos oletamme että molemmat lapset työllistyvät heti 18 vuotta täytettyään ja pysyvät työllisinä.

        Eläkeläiset ovat samaa mieltä työllisten kasvattamisesta, mutta toinen heistä vastustaa ulkomaista maahanmuttoa ja ehdottaa että oman yhteiskunnan 2 työtöntä voitaisiin palkata työhön.

        Valitettavasti työssäkäyvät todistavat eläkeläisille kuinka vaativaa on käydä työssä. Nootissaan eläkeläisille työssä käyvät esittävät että työn tekeminen vaatii TARKKUUTTA, TÄSMÄLLISYYTTÄ, PAINEEN SIETOKYKYÄ, TOIMELIAISUUTTA ja KOKEMUSTA, ja toteavat että nämä kaksi työtöntä ovat ensinnäkin koulutuksen että palveluiden tarpeessa.

        Ensinnäkin työttömyys ei kasvata kokemusta eikä lisää toimeliaisuutta. Sen lisäksi heille ei välttämättä ole riittävää paineen sietokykyä, mitä todistaa ehkä jo pelkkä työttömyys. Loppujen lopuksi he eivät ole täsmällisiä eivätkä tarkkoja, koska yhteiskunta ei voi kerätä veroja kuin työssä käyviltä, ja jotta saadaan riittävä maksukyky työssä käyminen on aloitettava 18 vuotiaana. Nyt toinen työtön on 32 vuotias ja toinen 42 vuotias eikä heillä kummallakaan ole kokemusta työssäolosta. Näin on siis selvää ettei työttömät ole osanneet olla TÄSMÄLLISIÄ saati TARKKOJA.

        Niinpä yhteiskunnan hallitus, joka on valittu demokraattisesti 4 työllisen ja 2 eläkeläisen voimin päättää seuraavaa:

        Perustetaan AUTTAVA PALVELUKESKUS, jonka tavoite on ensin selvittää haastatteluin ja tutkimuksin 2 työttömän palvelu- ja koulutustarve. Sen jälkeen keskuksen tavoite on kaikin mahdollisin tavoin auttaa asiakkaitaan.

        Jotta syrjintää ei tapahtuisi, palvelukeskuksen toimintaan liitetään velvoite palvella myös työssäkäyviä, jos he haluavat olla keskuksen asiakkaita. Keskuksen hallintaan siirtyy myös aikuiskoulutus, sosiaalipalvelut, perusterveydenhoito, maahanmuuttojien kotoutus.

        Yhteiskunnan 2 työtöntä siirretään siis PALVELUKESKUKSEN asiakkaiksi, jolloin 18-64 vuotiaiden ikäluokassa työssä käyvien määrä säilyy samana eli 4 yksikön kokoisena ja työttömyysprosentti putoaa nollaan.

        Lopputulos:

        Työllisten määrä 66,67 prosentista nousi 100 %. Vuoden päästä nousua työssäkäyvien määrään syntyy yhden yksikön verran kun toisen työllisen 17-vuotias ulkomailta adoptoitu lapsi täyttää 18 vuotta ja siirtyy samaan työhön adoptiovanhemman työpariksi. Eli koko väestöä mittaava veroa maksavien osuus nousi 4/10:stä 5/11 eli 40% nousua 5 prosenttiyksikköä eli 45 prosenttiin.

        Kahden vuoden päästä toinen palvelukeskuksen asiakas siirrettiin keskuksen sisällä mielenterveyden ja kuntouksen piiriin ja toinen asiakas jatkoi mahdollisten koulutusvaihtoehtojen läpikäyntiä henkilökohtaisella terapian- ja työnhaun tavoiteohjelmassa.

        Jooo.. hyvää yötä.

        Työvoimapolitiikan ja muun lainsäädännön ero tuleekin varmasti koetukselle:

        Työvoimapolitiikan mielestä ihminen, joka ei saa työsopimusta (ei esim. halua tehdä itselleen huonoa sopimusta) on viallinen, joten hän on varmasti mielenvikainen tai työkyvytön.

        Lainsäädännön mielestä ihminen, joka valvoo sopimusehtojaan, noudattaa vain itselleen kuuluvaa sopimusvapautta. Ei sopiminen ole mikään aikamäärään sidottu asia.

        Lainsäädäntö ei varmasti anna työvoimapolitiikkaa edustavalle taholle oikeuksia tehdä em. kaltaisia tulkintoja saati sitten jaella niiden tulkintojen perusteella mielivaltaisia rankaisuja.

        Siksipä työvoimapolitiikka onkin vain politiikkaa, ja rikoslakiin ei sanktiot mitenkään liity. Sama koskee myös sosiaali- ja terveyspalveluja, on luultavasti täysin järjetön tilanne jos työmarkkinajärjestöjen mielipiteisiin perustuvalla työvoimapolitiikalla alettaisiin perustelemaan väitettä jonkun ihmisen olemisesta mielenvikainen tai työkyvytön, vaikka tosiasiallisesti ihminen ei välttämättä halua tehdä sellaista sopimusta kuin työvoimapolitiikalla yritetään pakottaa.

        Työvoimapolitiikka voi myös tehdä tilanteen, jossa perustuslaillinen ammatinvalinta muuttuukin työvoimapoliittisesti moitittavaksi asiaksi. Eihän se muuta tarvitse kuin mielipiteitä, sitähän politiikka on, mielipiteitä. Mielivallaksi se muuttuu kun siihen tulee lisäksi vielä jotain "kättä pidempää" rankaisuvälineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työvoimapolitiikan ja muun lainsäädännön ero tuleekin varmasti koetukselle:

        Työvoimapolitiikan mielestä ihminen, joka ei saa työsopimusta (ei esim. halua tehdä itselleen huonoa sopimusta) on viallinen, joten hän on varmasti mielenvikainen tai työkyvytön.

        Lainsäädännön mielestä ihminen, joka valvoo sopimusehtojaan, noudattaa vain itselleen kuuluvaa sopimusvapautta. Ei sopiminen ole mikään aikamäärään sidottu asia.

        Lainsäädäntö ei varmasti anna työvoimapolitiikkaa edustavalle taholle oikeuksia tehdä em. kaltaisia tulkintoja saati sitten jaella niiden tulkintojen perusteella mielivaltaisia rankaisuja.

        Siksipä työvoimapolitiikka onkin vain politiikkaa, ja rikoslakiin ei sanktiot mitenkään liity. Sama koskee myös sosiaali- ja terveyspalveluja, on luultavasti täysin järjetön tilanne jos työmarkkinajärjestöjen mielipiteisiin perustuvalla työvoimapolitiikalla alettaisiin perustelemaan väitettä jonkun ihmisen olemisesta mielenvikainen tai työkyvytön, vaikka tosiasiallisesti ihminen ei välttämättä halua tehdä sellaista sopimusta kuin työvoimapolitiikalla yritetään pakottaa.

        Työvoimapolitiikka voi myös tehdä tilanteen, jossa perustuslaillinen ammatinvalinta muuttuukin työvoimapoliittisesti moitittavaksi asiaksi. Eihän se muuta tarvitse kuin mielipiteitä, sitähän politiikka on, mielipiteitä. Mielivallaksi se muuttuu kun siihen tulee lisäksi vielä jotain "kättä pidempää" rankaisuvälineeksi.

        Palvelukeskukset eivät tarjoa oikeaa tuottavaa työtä. Palvelukeskusten pyörittäminen maksaa rahaa joka menee hukkaan. Palveluja tarvitsevat ainoastaan mm. alkoholistit ja huumeongelmaiset - näille ei työttömyyden perusteella pyörivä palvelukeskus tuota mitään, vaan nämä pitäisi yksilöidysti ohjata sellaisiin palveluihin jotka on tarkoitettu nimenomaan tämän ongelman kohtaamiseen, eli todistetusti huumeongelmainen ohjattaisi huumeongelmaisille tarkoitettuihin palveluihin.

        Työttömyyden keston perusteella pyörivät palvelukeskukset ovat täysin turhia instansseja jossa poltetaan aikaa hukkaan turhalla kohtaamisilla ja lässyttämisillä jossa valtaosa käyvistä asiakkaista on vailla tuottavaa työtä jolla voi elättää itsensä - jollaista palvelukeskus ei voit tarjoa joten se tarjoaa näille vaan väärää lääkettä eli sosiaalipalveluita, joita nämä työttömät eivät tarvitse - ja sitten hakuammuntana se joskus löytää yhden alkoholisoituneen tai huumeongelmaiset, jonka se ohjaa edelleen jatkopalveluun, vaikka tämä voitaisi seuloa varmasti tehokkaammallakin tavalla kun työttömille tarkoitetuilla palvelukeskuksilla, joilla ei ole itsellään oikein tarjota kenellekään mitään.

        Vastikkeeton perustulo olisi hyvä ratkaisu, ja sosiaalihuoltoa voitaisi kehittää jotenkin siten että olisi jokin todistettavuuspykälä jonka mukaan, jos jollain on todistettavasti huumeongelma, hänet voitaisi ohjata nykyistä tehokkaammin ja suuremmin tarvitsemaansa palveluun (joka ei liity työttömyyspalveluihin millään tavalla). Todistettavasti tarkoittaisi vaikka huumausainerikoshistoria tai poliisin tekemät huumetestit mm. rikosten ohessa, jossa kohdehenkilöllä olisi testeissä löytynyt huumausaineita verestä.

        TE-keskukset voitaisi lakkauttaa kokonaan ja jäljelle voitaisi rakentaa jonkinnäköinen työttömiä auttava instanssi, josta voisi halutessaan kysyä apua työllistymisasioissa, joka ei olisi pakollinen mm. perustulon nauttimisen ehtona. Työttömiä auttava puhelinneuvonta tjsp. jossa olisi ajanvarausmahdollisuus. Samalla mm. rutiinihaastatteluja tekeviä TE-tanttoja voitaisi irtisanoa suurin joukoin ja tiloja sulkea niin, että jäljelle jäisi marginaaliosa nykyisiten virkailijoiden ja tilojen määrästä vapaaehtoiseen työttömien neuvontaan, joka kohdentuisi suoraan tarpeeseen silloin kun työtön tarvitsee itse oikeasti yksilöityyn pulmaan apua. Ei siis turhia rutiinihaastatteluja suojatyöpaikkalaisille palkatuille tantoille, jotka eivät tuota mitään työllistymisen suhteen, mutta ovat kuluerä.


    • Anonyymi

      Saatiin aktiivi malli 2.
      - Työttömiä kiusaamalla nyt suomi nousuun !
      Säälittävää !

      Selvää osaamispulaa hallinnossa.

      • Anonyymi

        Jos tuo menee läpi loppu usko politiikkaan ja äänstämisellä vaikuttamiseen. Oli sitte viiimene kerta viime kerta ku uurnille vaivauduin.


    • Anonyymi

      Tuo osaamispula on huolestuttavaa. keroillaan satuja siitä kuinka malli perutuu Tansakan malliin ja Ruotsin malliin .

      Tanskalainen yhteikuntapohja on rakennettu täysin erilailla sosiaaliselta pohjata kuin Suomi ,eikä se ole sovelletatvissa Suoraan suomalaiseen yhteikunta malliiin .

      Vaikkakin näillä valtioilla on se yhteistä,että kaikki ovat itsenäisiä valtioita ,ei se merkitse sitä että sen enempää hallinto kuin lainsäädäntö olisivat samanlaisia .Kussakin maassa on rakennettu oma lainsäädäntö malli vastaamaan omaa yhteiskunta mallia ,jolloin niitä eui ole myöskään suoraan otettavissa siirrettäviä toimimalleja toisiinsa ,oppia kylläkin soveltaen asioita oman maan lakeihin ja toimimalleihin kylläkin,mutta tuolloin on jo lähtökohtaisesti huomioitva että Suomi on tasavaltainen demokratia ja esim Ruotsi tasavaltainen monarkia,jolloin on jo lähtökohtaisia hallinnollisia eroavaisuuksia jotka on huomioitava.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hallitusmuoto

      https://janne.isosavi.com/eurooppa/ruotsi-hallinto/

      Tanska on sinänsä sitten hallinnolliseti jo aivan toinen juttu jossa hallinto on toteutettu parlamentti vaalien kautta ja tuolla on opposition asema aivan toinen kuin Suomessa, sillä hallitusmuodostus mallina on hyväksytty oppositio hallitus muoto.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanskan_kuningaskunta

      https://yle.fi/uutiset/3-10140027

      Oppia voi ottaa mutta hallinollisia malleja ei ole suoraan siirrettävissä ilman lainsädäntömme ja olemassa olevia hallintomuotoja huomioon ottamatta kokonaisuutena.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4284
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3426
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3054
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      289
      2038
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1703
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1601
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1543
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe