Aktiivimallit ja mielenterveys

Anonyymi

Ihmettelen jos mielenterveyslan järjestöt eivät reagoi näihin työllisyystoimiin ja varsinkin nyt aktiivimalli Kakkoseen jota suunnitellaan. Ei siinä mitään terapiaa voida harjoitta tai lääkehoitoa kannata suunnitela jos perustoimeentulo on uhattuna samalla kun joutuu markkinoimaan omaa yksinäisyyttänsä ja pitkää työttömyyttään tuntemattomille työnantajille. Aktiivimallihan tarkoittaa suomeksi että työttömyys johtuu työttömän passiivisuudesta, ei edes laskuudesta vaan siitä ettei markkinoi omaa "erinomaisuuttansa" työnantajille. Väitän että tilastollisesti ajatellen näillä työllsyystoimilla on aiheutettu joukko itsemurhia, iso määrä perheväkivaltaa ja paljon voimaksta ahdistuneisuutta vuosien aikana. Nyt sitä taas joku haluaa lisää, ja Koronastakin huolimatta. Korona tappaa vähemmän. Alimpaa perustoimeentuloa ei pitäisi kysenlaistaa kuten ei myöskään kenenkään persoonaa. Sitä aktiivimallt tekevät. Vaikka ihan turhahan tästä on kirjoittaa, Ylen ja MTV:n viraliiseen totuuteen ei yllä oleva kuulu. Eikä se kuulu silloin Eduskuntaankaan. Mielenterjärjestöt voisivat siis vähän aktivoitua asiassa.

25

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei "hulluja" kuunnella ja ei niiden edustajilla ole resursseja tapella tai sanoa mitään.
      Ja edustajia "hulluille" ei ole enää paljoa, koska moni sen alan ammattilainen tykkää kuinka julkiselta puolelta leikataan mielenterveydestä pois niin voi perustaa taas lisää yksityisiä mielenterveyspalveluja kovaan hintaan. Viimeistään kaupunki joutuu työntekijöille maksamaan kun tarvitsevat lisää ammattilaisia kun omilla palkkauslistoilla ei ole enää kuin pari työntekijää.

      Minulle ei edes löydetty sopivaa koodia työkkäristä, mutta samaan aikaan minua ei voitu pakottaa hakemaan mitään tai samalle tasolle muiden kanssa. Tässä maassa ei ole missään välimaastoja vaan aina pitää olla joko tai niin saa helpoiten tilastot näyttämään hyviltä. Ja bunoksena tulee osinkoa poliitikoille yksityisiltä terveysfirmoilta. Poliitikot näkee vain win-win, etenkin nuo porvaripuolueiden poliitikot ja ne alkaa kiukuttelemeen tuhoavalla tavalla, jos muut ei suostu tähän win-win juttuun.

      Mielenterveysjärjestöt vielä pikkaisen aktivisoituu jos kyse on alaikäisten oikeuksista ja tarpeesta, mutta sekin on alkanut hiipua kun nykyään alaikäisetkin joutuu pitkiin jonoihin. Sentään niillä vielä on jonot missä jonottaa kun monille aikuisille ei sellaisia ole ollut pitkään aikaan.

    • Anonyymi

      Kenen sinun mielestäsi pitäisi käydä töissä, että sinä saat ruokaa, lämpimän asunnon ja muun elämässä välttämättömän?

      • Anonyymi

        Jonkun muun, vaikka sinun, pitää käydä töissä, jotta minä saan ruokaa, vaatteet, kivan kodin, harrastukset ja huvit ym. Heh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun muun, vaikka sinun, pitää käydä töissä, jotta minä saan ruokaa, vaatteet, kivan kodin, harrastukset ja huvit ym. Heh!

        Mutta kun minäkään en halua töihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun muun, vaikka sinun, pitää käydä töissä, jotta minä saan ruokaa, vaatteet, kivan kodin, harrastukset ja huvit ym. Heh!

        Suurin osa hulluista istuu päivät pitkät sotkuisen kämpän pöydän äärellä ja tupakoivat tai makaavat petaamattomassa sängyssä. Sinulla on nyt vähän väärä kuva mielenterveyspotilaan arjesta. Vaatteita ei osteta, ei edes pestä, itseäänkään ei pestä, ei siivota, ja aina ei käydä edes vessassa. Roskia ei viedä. Muka harrastuksiin aikaa - mikä vitsi!

        Ennen kuin poistatte tämän viestin, niin tiedoksi, että olen itsekin mt-potilas. Kaikki eivät ole epäsiistejä, mutta tahdoin sanoa, että potilaalla ihan perusasiat elämässä vievät energiaa ja usein jäävät hoitamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa hulluista istuu päivät pitkät sotkuisen kämpän pöydän äärellä ja tupakoivat tai makaavat petaamattomassa sängyssä. Sinulla on nyt vähän väärä kuva mielenterveyspotilaan arjesta. Vaatteita ei osteta, ei edes pestä, itseäänkään ei pestä, ei siivota, ja aina ei käydä edes vessassa. Roskia ei viedä. Muka harrastuksiin aikaa - mikä vitsi!

        Ennen kuin poistatte tämän viestin, niin tiedoksi, että olen itsekin mt-potilas. Kaikki eivät ole epäsiistejä, mutta tahdoin sanoa, että potilaalla ihan perusasiat elämässä vievät energiaa ja usein jäävät hoitamatta.

        Tosi masentuneet eivät myöskään ilmoittele itsestään näillä palstoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi masentuneet eivät myöskään ilmoittele itsestään näillä palstoilla.

        On muitakin sairauksia kuin masennus.
        Ja pahimmillaan, jopa tänne kirjoittaminen on liian vaikeaa ja vie kaiken energian. Silti kyllä ne masennuksen yms. tosi vaikean terveysongelman kanssa selvinneet kirjoittelee. Monet vain ei selviä tai on jo niin pahassa jamassa, että liian myöhäistä korjata.
        Suomessa kun nuo mielenterveysavut tulee vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo liian pitkällä sairaudessa, että vaikea korjata tai ei tule koskaan sellaista apua mikä sopii.
        Sentään monet pahassa jamassa olevat ovat yhä niin häpeissään muiden huutelun takia, että menee kaikessa hiljaisuudessa tappamaan itsensä.

        Jotkut hyppää junien tai rekkojen alle, tai jopa alkaa tappamaan muita, mutta turha valittaa kun tässä on lopputulos jos heistä jatkuvasti vain valitetaan, eikä tehdä ajoissa asialle mitään.


    • Anonyymi

      Sairaat ovat eläkkeellä ja hunsvotit joutuu nyt TÖIHIN hahaha hiki tulee tutuksi hahaha kaikki tuet poikki laiskureilta!

      • Anonyymi

        Asia ei vaan mene niin. Palvelut ja palveluntarvitsijat eivät kohtaa. Toisaalta samaan aikaan ylihoidetaan ja alihoidetaan. On totta, että moni mielenterveyspotilas on työvoimatoimiston asiakas. Vaikkei tule ikinä työllistymään. Pitkäaikaistyöttömyys itsessään sairastuttaa fyysisesti ja henkisesti. Sitten toiset pääsevät kuntoutustuelle ja eläkkeelle hyvinkin helposti.

        Hämmästyttää, miten harhaisia nk. normaalit terveet ihmiset ovat. Ensinnäkään työvoimatoimisto ei työllistä ketään. Ihminen työllistyy itse tai sitten ei työllisty. Työvoimatoimisto tarjoaa TOIMENPITEITÄ. Jos on kiltti ja tekee kaiken mikä käsketään (istuu turhilla kursseilla tai tekee suojatyötä työttömyyspäivärahalla), niin saa karkkirahaa. Jos ei ole kiltti, saa nimensä mustaan listaan.

        On osin sattumasta kiinni, kenenkä lääkärin pakeille joutuu ja miten homma etenee. Itse en saanut henkistä tukea nuorena, kun olisin sitä tarvinnut. Syrjäydyin varhain. Työhistoriani on vain muutaman vuoden, vaikka minulla on ihan hyvä koulutus. Olin vuosikymmenen joko kokonaan ilman tuloja ja asuntoa tai asuntolassa ja toimeentulotuella. En ollut työkkärin asiakas.

        Psyykkisillä syillä minun ei pitänyt päästä eläkkeelle, ja fyysisillä syillä minun ei pitänyt saada edes sairaslomaa, mutta kahden hyvän eri alan lääkärin ansiosta olen nyt keski-iässä eläkkeellä. Ihan yhtä hyvin voisin olla työkkärin kimputusjärjestelmässä. En vaan suostunut siihen alistumaan. Tiedän, että moni yhtä hullu tai yhtä sairas kuin itse olen ei ole minkään ASIALLISEN tukijärjestelmän piirissä. Työvoimatoimiston asiakkuus ei ole oikea ratkaisu silloin, kun ihminen on moniongelmainen. Tarvitaan ammattilaisia, jotka ymmärtävät monimutkaisia elämänhallinnan ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia ei vaan mene niin. Palvelut ja palveluntarvitsijat eivät kohtaa. Toisaalta samaan aikaan ylihoidetaan ja alihoidetaan. On totta, että moni mielenterveyspotilas on työvoimatoimiston asiakas. Vaikkei tule ikinä työllistymään. Pitkäaikaistyöttömyys itsessään sairastuttaa fyysisesti ja henkisesti. Sitten toiset pääsevät kuntoutustuelle ja eläkkeelle hyvinkin helposti.

        Hämmästyttää, miten harhaisia nk. normaalit terveet ihmiset ovat. Ensinnäkään työvoimatoimisto ei työllistä ketään. Ihminen työllistyy itse tai sitten ei työllisty. Työvoimatoimisto tarjoaa TOIMENPITEITÄ. Jos on kiltti ja tekee kaiken mikä käsketään (istuu turhilla kursseilla tai tekee suojatyötä työttömyyspäivärahalla), niin saa karkkirahaa. Jos ei ole kiltti, saa nimensä mustaan listaan.

        On osin sattumasta kiinni, kenenkä lääkärin pakeille joutuu ja miten homma etenee. Itse en saanut henkistä tukea nuorena, kun olisin sitä tarvinnut. Syrjäydyin varhain. Työhistoriani on vain muutaman vuoden, vaikka minulla on ihan hyvä koulutus. Olin vuosikymmenen joko kokonaan ilman tuloja ja asuntoa tai asuntolassa ja toimeentulotuella. En ollut työkkärin asiakas.

        Psyykkisillä syillä minun ei pitänyt päästä eläkkeelle, ja fyysisillä syillä minun ei pitänyt saada edes sairaslomaa, mutta kahden hyvän eri alan lääkärin ansiosta olen nyt keski-iässä eläkkeellä. Ihan yhtä hyvin voisin olla työkkärin kimputusjärjestelmässä. En vaan suostunut siihen alistumaan. Tiedän, että moni yhtä hullu tai yhtä sairas kuin itse olen ei ole minkään ASIALLISEN tukijärjestelmän piirissä. Työvoimatoimiston asiakkuus ei ole oikea ratkaisu silloin, kun ihminen on moniongelmainen. Tarvitaan ammattilaisia, jotka ymmärtävät monimutkaisia elämänhallinnan ongelmia.

        Käynyt pari kertaa mielessä, etää vahingossa murtaisi jonkun raajan pahasti tai puhkaisisi silmän. Sillä kaverillani, jolla on fyysisiä näkyviä synnynnäisiä kehityshäiriötä, mm näkövammainen, sai helposti kaikki avut ja on tuettu osa-aika työntekijä, en ole varma onko se osa-aika eläke yms.
        En sano, etteikö hän sitä tarvitse, mutta ärsyttää kun itse on valmis tekemään töitä, mutta ei saa siihen tarpeellista apua tai tukea, että voisi pysyä työ elämässä. Vain koska minun kehityshäiriöt ei näy fyysisesti ulospäin. Kaverini jolla on nuo fyysiset rajoittavat häiriöt pärjää huomattavasti paremmin työelämässä niiden kanssa kuin minä omieni kanssa.
        Aina tipun johonkin väliin, että olen liin sairas tai liian terve, että saisin mitään apuja mitä tarvitsen. Työkkäreissä ei ole edes koodia sellaiselle, joten sinua ei pakoteta minnekään, mutta ei sielä kuulu paljoa mitään neuvoja tai apujakaan. Ellet satu olemaan nuori, silloin ne pystyy laittamaan sinut johonkin nuorille tarkoitettuun projektiin. Enkä kieltäytynyt niistä, koska edelleen.. Haluan tehdä töitä. Enkä ole ainoa.

        Vaikka en jatkuvasti oireile ulospäin tai vammani eivät muutenkaan ole ulkoisia, ei se meinaa etteikö ne ole vakavia. Sama jos joudut esim. onnettomuuteen ja sen jälkeen sinulle jää epilepsia. Ei se epilepsia ulospäin näy ennen kuin tulee se hengenvaarallinen kohtaus.
        Miksi monia ei ulkoisia häiriöitä saa vapaasti venyttää, ärsyttää ja kiusata kunnes tulee sitten se kohtaus? Sama kun koko repisi paranevaa isoa haavaa auki uudestaan ja uudestaan.

        Tarpeeksi usein kun sitä haavaakin repii auki niin ei se enää pysty paranemaan kunnolla ja on mahdollisesti jatkuvasti tulehtunut.


    • Anonyymi

      Aktiivimalli lisää ohjausta, tukipalveluita, erillaisia työharjoittelu- ja koikeilupaikkoja eli kaikkea mitä mielenterveyskuntoutuja kaipaa. Ja jos tämän uskot, niin ostatko minulta myös hevosen.

      • Anonyymi

        Jos niitä tulee yhtään lisää niin taas ne on tehty pitkäaikaisille alkoholisteille, eikä kenellekkään muille. Helppo vaan laittaa ne muutkin sinne samaan ja todeta, että ei ne nyt vain parane. Yritettiin kun alkoholismi on täysin sama asia kuin mielenterveys tai neurologiset ongelmat niin olisi pitänyt toimia, mutta ei niitä voi oikeasti auttaa. Korjattiimpa hetkellisesti ihmisten terveyden hinnalla tilastoja nätimmäksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos niitä tulee yhtään lisää niin taas ne on tehty pitkäaikaisille alkoholisteille, eikä kenellekkään muille. Helppo vaan laittaa ne muutkin sinne samaan ja todeta, että ei ne nyt vain parane. Yritettiin kun alkoholismi on täysin sama asia kuin mielenterveys tai neurologiset ongelmat niin olisi pitänyt toimia, mutta ei niitä voi oikeasti auttaa. Korjattiimpa hetkellisesti ihmisten terveyden hinnalla tilastoja nätimmäksi!

        Pitkäaikaisalkoholistit siis arkadianmäenäkäset


    • Anonyymi

      Mielenterveyttä edistää työ, työ ja työ! Kaikki muu on turhaa pelleilyä.

      Työ kohentaa sekä yksilön että yhteiskunnan hyvinvointia!

      • Anonyymi

        Hiiliä kohennetaan.


    • Anonyymi

      Osaako yksikään noista mielenterveysongelmaisista ja työnvieroksujista sanoa, mistä se perustoimeentulo tulee? Kuka sen heille maksaa, kenen työllä se maksetaan? Kenen pöydästä he syövät ja juovat?

      Minäkin olen masentunut! Olen masentunut siitä, että minun pitää työlläni elättää turhaa roskasakkia, joka vain kuluttaa yhteiskunnan voimavaroja antamatta itse mitään.

      • Anonyymi

        "Minäkin olen masentunut! Olen masentunut siitä, että minun pitää työlläni elättää turhaa roskasakkia, joka vain kuluttaa yhteiskunnan voimavaroja antamatta itse mitään."


        Käy lääkärissä, sopiva lääkitys voisi auttaa tilanteessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minäkin olen masentunut! Olen masentunut siitä, että minun pitää työlläni elättää turhaa roskasakkia, joka vain kuluttaa yhteiskunnan voimavaroja antamatta itse mitään."


        Käy lääkärissä, sopiva lääkitys voisi auttaa tilanteessasi.

        Varsinkin jos hän on oikeasti hyvä veronmaksaja niin on hänellä on varmasti helposti saatavana laatu lääkäri työnantajan kautta. Mitä monilla muilla ei ole ja sitten sairaudet menee pahemmaksi, kun ei ole varaa apuun mitä tarvitsee. Jos tarpeet kohtaisi oikeissa paikoissa niin ei tarvitsisi maksaa myöhemmin näistä mielenterveyspotilaista.
        Yleensä työt ja työyhteisö alkaa vieruksimaan heitä ensin ennen kuin he vieruksivat töitä, että vastuu se on muillakin omasta käytöksestään. Heikompaa on vain kiva ja helppo kiusata, etenkin työpaikoilla.
        Mutta jos ei ole esim kunnollista terveydenhoitoa tai esimiestä kenelle sanoa eteenpäin, vaikka olisi huolissaan työtoveristaan, niin sekin vaikuttaa siihen, että hoidetaanko asiat ajoissa ennen kuin siitä tulee kaikkien taakka.

        Alkoholismi on asia erikseen ja se on kulttuuri ongelma. Jos asenteet yleisesti alkoholin suhteen ei muutu, niin saavat luvan kaikki siitä maksaa kun eivät olleet valmiita osallistumaan yhdessä yhteiskuntaremonttiin.


    • Anonyymi

      Olen nyt eläkkeellä, ollut jo vuosia mutta itse olen eläkettäni kerennyt nuorempana kartuttamaan myös työnteolla.

      Oli vuosia kun käytin runsaasti alkoholia, joten veroja on tullut sitäkin kautta maksettua aika paljon.
      Tupakoitsijana myös korkeat verorahat lykkään valtion kassaan.

      Voin sanoa rehellisesti että en tunne häpeää siitä että olen vielä nuorehko eläkeläinen.

    • Anonyymi

      Vastaan tähän provoon, että Aktiivimalli 2 oli siis Aktiivimalli 1:n päälle annettu lisärangaistus.

      Tämä nyt annettu "malli" ei ole rangaistus siksi että työtön voi lähettää työhakemuksen ja välttää rangaistus, mutta Aktiivimalli 2 ei antanut siihen mahdollisuutta.

      Joten mielenterveys säilyy.

    • Anonyymi

      Ajallisten ristiriitojen kompensoimiseksi presidentin tulisi esittää panttilainaamojen lakkauttamista viivyttelemättä.

    • Anonyymi

      Pressalla tuskin on valtaa puuttua panttilainaamoiden toimintaan.

    • Anonyymi

      Nyt katsotaan työttömien etua. Autetaan löytämään työpaikka ja jos osaaminen ei riitä koulutetaan. Hyvä, vihdoinkin työttömiä autetaan työhön, josta seuraa parempi elintaso. Mielenterveys kiittää, kun saa kokea olevansa tarpeellinen eikä mikään tyhjänmaleksija. Tämä koskee työkykyisiä. Osatyökykyiset autetaan myös toimintakykyään vastaaviin töihin. Hyvä.

      • Anonyymi

        Nuo suojatyöpaikat tuppaavat usein olemaan turhauttavia ja masentavia ja yksinkertaiset toistotyöt vain väsyttävät, Harjoittelupaikoissa joutuu kaikkien kiusattavaksi ja pomotettavaksi. Minulla ei taida olla yhtään hyvää kokemusta mistään työ tai harjoittelupaikasta, eikä mistään kurssistakaan. Viihdyn parhaiten kotona yksin , enkä ole kenellekään mitenkään häiriöksi


      • Anonyymi

        Missään en ole ikinä kokenut olevani yhtä tarpeeton kuin entisessä oikeassa työpaikassani, jossa kaikkein tärkeintä oli lusia tunnit täyteen, Nykyään kai voi pyöritellä peukaloita etänä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4177
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4026
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3029
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2528
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2528
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2406
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2245
    Aihe