lävistykset synnytyksessä

korukasvo

olen kuullut että kaikki korut ja lävistykset pitäis poistaa synnytyksen ajaksi.. MIKSI?
siihen en ole löytänyt vastausta.

23

4037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ole kuullut

      No mistä tuollaista olet saanut päähäsi. En itse ainakaan ole koskaan kuullut moisesta.

      • korukasvo

        esimerkiksi äitini ja muut sukulaiset ovat sanoneet että sormukset ja korvakorut joutuu ottamaan pois. ainakin 90-luvulla vielä niin oli.
        ja jotkut on sanoneet että liittyy jotenkin hätäsektioon..? en kyllä tiedä miten.


      • Anonyymi
        korukasvo kirjoitti:

        esimerkiksi äitini ja muut sukulaiset ovat sanoneet että sormukset ja korvakorut joutuu ottamaan pois. ainakin 90-luvulla vielä niin oli.
        ja jotkut on sanoneet että liittyy jotenkin hätäsektioon..? en kyllä tiedä miten.

        Tatuoinnitkin pitää poistaa synnytyksen ajaksi👋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tatuoinnitkin pitää poistaa synnytyksen ajaksi👋

        Siitä voi tehdä lampunvarjostimen siksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä voi tehdä lampunvarjostimen siksi aikaa.

        Siis mitä


    • ...

      ...

      • korukasvo

        no ei kai ne nyt muuten vaan niin olis mulle sanonu..?! ehkä ajat on muuttunu mutta ainakin aikasemmin oli tollanen käytäntö täällä päin.


      • aida
        korukasvo kirjoitti:

        no ei kai ne nyt muuten vaan niin olis mulle sanonu..?! ehkä ajat on muuttunu mutta ainakin aikasemmin oli tollanen käytäntö täällä päin.

        Siis onhan sitä voinut aikaisemmin, vuosikausia tai -kymmeniä takaperin olla vaikka mitä käytäntöjä, mutta kysyjä varmaan tarkistaa tämänhetkistä tilannetta. Itse en ainakaan 2,5 v sitten joutunut synnytyksen takia mitään korviksia tai sormuksia pois kiskomaan, enkä ole kuullut, että kukaan muukaan olisi joutunut.


    • täälläkin

      synnytin lapseni -00 ja -03 ja jouduin ottaan lävistykset pois. perusteltiin sillä et ne ei ole hygieenisiä(tai jotain) eli paljon pöpöjä mukana...sit viel jos joutuu sektioon,ni leikkaus sali on steriili ympäristö,siel puhtaus tosi tärkeä.

      ei varmaan joka paikassa viilata pilkkua,mut kyllä jossain on suositukset näin...

      • korukasvo

        ite en haluais ottaa koruja pois (usempia lävistyksiä on), koska osa on suht uusia ja uskon että ne umpeutuu nopeasti jos otan ne pois.. ja lisäksi niissä on tulehdusvaara jos otan nyt pois joksikin aikaa ja sitten laitan takaisin, koska ne ei tosiaan ole vielä täysin parantuneita.
        toivottavasti ei kotkassa ole pakko ottaa niitä pois.


      • ei ollut
        korukasvo kirjoitti:

        ite en haluais ottaa koruja pois (usempia lävistyksiä on), koska osa on suht uusia ja uskon että ne umpeutuu nopeasti jos otan ne pois.. ja lisäksi niissä on tulehdusvaara jos otan nyt pois joksikin aikaa ja sitten laitan takaisin, koska ne ei tosiaan ole vielä täysin parantuneita.
        toivottavasti ei kotkassa ole pakko ottaa niitä pois.

        ainakaan vielä viisi vuotta sitten pakollista ottaa edes napalävistystä pois. Eivät edes maininneet koko asiasta. Sen sijaan Kuusankoskella vuotta myöhemmin piti ottaa (jos millään viitsisin).


    • kyllä

      Lävistysten korujen "juurilla", vai pitääkö sanoa alla, vallan vilisee bakteereja, sillä niitä harvoin pestään riittävän perusteellisesti. Varsinkin vanhat, jo osittain ihoon painuneet lävistykset ovat varsinaisia bakteeripesiä. Tällaisia samanlaisia bakteeripesiä ovat myös sormusten alueet käsissä.

      Siinä syy, miksi nämä kaikki pitää poistaa.

      • mie

        Synnytin 2 kk sitten, ja kyllä ainakin Lappeenrannassa piti ottaa kaikki korut pois. En tullut kysyneeks miksi, kun se ei siinä vaiheessa kauheesti kiinnostanut.... ;)
        Mutta eiköhän se ole juuri puhtaus syistä, ja sitten sen hätäsektionkin kannalta. Ei niillä lääkäreillä ole aikaa sitten niitä enää irroitella.


      • Anonyymi

        Lävistykset ovat muutenkin karseita, epähygieenisiä ja jotenkin naurettavia. Varsinkin kasvoissa rumia,nenässä siellä rään joukossa muhii, flunssan aikanakin. Tatuoinnit ,jos koko keho on niitä täynnä ovat järkyttäviä. Ihmiset ampuu yli välillä näiden muka niin( cool )juttujen kanssa. Ymmärrän täysin jos synnytyksessä tietyt korut on hyvä ottaa pois,mikä vaiva se muka on. Eiköhän jokainen ajattele syntyvän vauvan parasta, ettei vaan pöpöt leviä sieltä kymmenien sormusten kädestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lävistykset ovat muutenkin karseita, epähygieenisiä ja jotenkin naurettavia. Varsinkin kasvoissa rumia,nenässä siellä rään joukossa muhii, flunssan aikanakin. Tatuoinnit ,jos koko keho on niitä täynnä ovat järkyttäviä. Ihmiset ampuu yli välillä näiden muka niin( cool )juttujen kanssa. Ymmärrän täysin jos synnytyksessä tietyt korut on hyvä ottaa pois,mikä vaiva se muka on. Eiköhän jokainen ajattele syntyvän vauvan parasta, ettei vaan pöpöt leviä sieltä kymmenien sormusten kädestä.

        Jep


    • ***

      MInä otin napakorun pois mutta korvikset oli korvissa. Eipä niistä mitään sanottu. Kuvista huomasin että korvikset korvissa oli :) Minä olen kanssa luullut että kaikki korut pitää ottaa pois. Tuon napakorun muistin ottaa pois koska siitä aina neuvolassa toitotettiin ;)

    • Tuijaorava

      ..että yhdellä turposi sormet synnytyksessä niin että jouduttiin loppujenlopuksi leikkaamaan sormukset pois sormista. En tiedä eikö sitä turpoamista aikaisemmin huomattu, mutta näin kerrottiin. Mutta kai siinä on lääkäreillä parempaakin tekemistä kun murehtia koruja?

      Kasvolävistyksistä en ole kuullut mitään. Kannattaa kysyä ja perustella oma näkemyksesi! Jotenkin tuntuisi ettei kasvojen alueen koruilla olisi niin merkitystä, kun toiminta on ihan eri päässä :)

      • Pirjo

        Että kasvojen alueen runsaat ja isot lävistykset saattavat haitata äidin hengitysteiden turvaamista mikäli joudutaan pikaiseen nukutussektioon. Samaten löysä kieliläväri voi löytyä myöhemmin keuhkoista tällaisen tilanteen jälkeen. Kasvojen alueella käy kova myllerrys, jos tulee hätä ja lävistykset voivat myös repeillä. Mutta jos mielestänne on tärkeämpää näyttää coolilta kuin saada happea, niin jättäkää paikoilleen vaan...


    • Anestesiahoitaja+äiti -02

      Heippa!
      Olen itse sekä äiti että anestesiahoitaja joten vastaan sinulle molempien ominaisuudessa :)
      Itse olen synnyttänyt turussa ja täällä piti ottaa kieli- ja napalävistys pois. (En vielä synnyttäessäni ollut töissä leikkurissa missä myöskään henkilökunnan lävistyksia ei suopeasti katsota). Muita koruja ei oltu kiskomassa irti (eli sormukset ja korvikset saivat olla).

      Kielilävistys sekä esim. huulessa oleva lävistys tulee poistaa koska aina on vaarana joutua hätäsektioon jossa intubaation yhteydessä nuo korut voivat irrota ja joutua hengitysteihin taikka repeytyä irti. Lisäksi napalävisty on erityisesti sektion kannalta ns. steriilillä alueella ja sen juuressa kasvaa todella paljon bakteereja yms.

      Sormukset voidaan pyytää poistamaan koska niiden alla on runsaasti bakteerikasvustoa ja sormet voivat turvota todella paljon. Minuakin pyydettiin ottamaan sormukset pois mutta en suostunut, kukaan ei voi pakottaa, suositella vain! Korvakorut voivat olla tiellä mikäli leikkauksen aikana haluttaisiin laittaa happisaturaatiomittari korvalehteen, mutta itselläni ainakaan ei korvakoruja pyydetty ottamaan pois. Enkä olisi ottanutkaan :)

      Nänni- ja genitaalilävistykset.. Jokainen varmasti ymmärtää miksi ne poistetaan!!

      • mites joensuussa...

        tietääkö kukaan miten joensuussa toimitaan, menin äskettäin ottamaan ylähuuleen lävistyksen ja olen 28.viikolla raskaana. tyhmää jos sen joutuu sitten ottamaan poijes...


      • Anonyymi
        mites joensuussa... kirjoitti:

        tietääkö kukaan miten joensuussa toimitaan, menin äskettäin ottamaan ylähuuleen lävistyksen ja olen 28.viikolla raskaana. tyhmää jos sen joutuu sitten ottamaan poijes...

        Niinpä


    • Anonyymi

      Jos on häpy täynnä koruja ja ketjuja niin lapsi voi jäädä korvistaan kiinni tuohon romuläjään,kyllä ne on kerättävä sieltä pois.

      • Anonyymi

        Niinpä ja siitä voi seurata tulehdus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe