Herkkä, kilpailullinen purjevene ulkoisella moottorilla

Anonyymi

Osaako joku auttaa etsimässä? Olisi hakusessa otsikon mukainen vene. Sisätilat eivät niin tärkeitä. Sitloodaan koko tärkeämpi. Osatakila suuri etu. Koko alle 30 jalkaa ja hinta max. 15 000 pintaan. Mieluusti alle.

22

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Banner 28 todella nopea.
      Hinta max. 5000e

    • Anonyymi

      Ruuhi, seagulfilla ja terhisail-paketilla, on järkipäätös.

    • Anonyymi

      Aika lavea määritelmä!

      Mieleen tulee Nettivenettä selailemalla ja ulkomuistista mm. First Class 8, Albin Express, X-79, Melges 24 ja Skippi 650. Ehkä myös Santer 760, jos sellainen jostain löytyy. J/80 taitaa mennä jo yli budjetin?

      • Anonyymi

        Ja tietysti myös Banner 23 ja Elvström 717 sekä Platu 25. Muita täälläpäin harvinaisempia J/24, JOD 24, Chess, CB66, Bavaria B/One jne. Onhan noita kauhea valikoima.


    • Anonyymi

      Onks toi "ulkoinen moottori" suomeksi perämoottori ...?

    • Anonyymi

      Noilla spekseillä vastaus on tietysti H-vene. Tai parikin.

    • Jos olet tosissasi, niin minulla olisi tuollainen myytävänä. Laita viestiä, niin kerron lisää.

    • Anonyymi

      Paljon tuli malleja esille. Albin Express testattu isompien jälkeen ja tuntui mukavalta. Ruotsista saisi sellaisen ainakin näppärään hintana. H- venettä täällä aina kehutaan mutta jäänyt testaamatta. Oikeasti en haluaisi pelata bensan kanssa yhtään vaan laittaa suoraan sähkömoottorin ja liikkua lähes aina purjeilla. Satamaan tulot ja lähdöt vain moottorilla. Siksi veneessä saisi olla vaikka huono moottori, jonka raaskisi vaihtaa heti sähköön.

      • Tiedän myynissä olevan paatin jota etsit. Laita sähköpostia vaikkapa [email protected]


    • Anonyymi

      Finn express 74, nopea ja herkkä, lisäksi "tilaihme" hauskana ominaisuutena sopivissa olosuhteissa saa veneen surffaamaan hienosti...

      • Anonyymi

        FE74 nopea ja herkkä? Ei ihan ensimmäisenä mieleentulevat adjektiivit. Tietysti, jos vertailukohtana on Folkkari tai Vega.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FE74 nopea ja herkkä? Ei ihan ensimmäisenä mieleentulevat adjektiivit. Tietysti, jos vertailukohtana on Folkkari tai Vega.

        Oletko kokeillut, vaikka on punkeron näköinen, niin kyllä on sporttinen ja reagoi tuuleen nopeasti, ei se tietysti mikään kisa mengels ole, mutta monet isommat purret eivät sille pärjää tai sitten olin , niin älyttömän taitava purjehtija aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut, vaikka on punkeron näköinen, niin kyllä on sporttinen ja reagoi tuuleen nopeasti, ei se tietysti mikään kisa mengels ole, mutta monet isommat purret eivät sille pärjää tai sitten olin , niin älyttömän taitava purjehtija aikoinaan.

        En ole kokeillut, mutta tuollaista vastaan olen kisannut. Eipä se LYS-lukuaan 1,03 ainakaan nopeampi ollut. Saman kokoluokan ja saman ikäinen First Class 8 1,16 ja uudempi Platu 25 1,19 kertovat aika karua kieltään, ettei tuo ole nopeaa nähnytkään. 70-luvun Avance 24:n 1,02 on käytännössä sama ja sillä on pärjätty loistavasti kisoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kokeillut, mutta tuollaista vastaan olen kisannut. Eipä se LYS-lukuaan 1,03 ainakaan nopeampi ollut. Saman kokoluokan ja saman ikäinen First Class 8 1,16 ja uudempi Platu 25 1,19 kertovat aika karua kieltään, ettei tuo ole nopeaa nähnytkään. 70-luvun Avance 24:n 1,02 on käytännössä sama ja sillä on pärjätty loistavasti kisoissa.

        Noiden kokoiset moottoriveneet pesevät nopeudella kevyesti nuo, joten jos nopeus on noin pienestä kiinni, niin purjehdus ei ole sitten se mitä haetaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kokoiset moottoriveneet pesevät nopeudella kevyesti nuo, joten jos nopeus on noin pienestä kiinni, niin purjehdus ei ole sitten se mitä haetaan...

        Jos oikein kovasti pinnistäisit, osaisitko keksiä jonkun vielä väsyneemmän viisauden. Tuskin osaat, minä en ainakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kokeillut, mutta tuollaista vastaan olen kisannut. Eipä se LYS-lukuaan 1,03 ainakaan nopeampi ollut. Saman kokoluokan ja saman ikäinen First Class 8 1,16 ja uudempi Platu 25 1,19 kertovat aika karua kieltään, ettei tuo ole nopeaa nähnytkään. 70-luvun Avance 24:n 1,02 on käytännössä sama ja sillä on pärjätty loistavasti kisoissa.

        Nyt kaivamaan Vene-lehden vertailutestiä menneiltä vuosikymmeniltä. Siinä testissä Ron Hollandin piirtämä FE 74 pesi mennen tullen testikaverinsa sevästi. Testaajat myös totesivat, että se ei ole aloittelijan vene. Itse koin saman kun venekauppojeni yhteydessä otin sellaisen vaihdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kaivamaan Vene-lehden vertailutestiä menneiltä vuosikymmeniltä. Siinä testissä Ron Hollandin piirtämä FE 74 pesi mennen tullen testikaverinsa sevästi. Testaajat myös totesivat, että se ei ole aloittelijan vene. Itse koin saman kun venekauppojeni yhteydessä otin sellaisen vaihdossa.

        Siinä annettiin suorituskyvylle sama 4 pistettä kuin Avance 24:lle, joka taas sai purjehdusominaisuuksista 4 FE74:n tyytyessä 2:een. Guy 22 sai molemmista 3. Pitää muistaa, että vertailukohtana oli vuonna 1976 esitellyt veneet, joista toinen vielä 80 cm lyhyempi. Silti tekstissä FE74 kuvattiin nopeammaksi vain reippaalla avotuulella, jossa se surffasi muilta karkuun leveällä perällään. Kolmioradalla pienemmässä aallokossa, mutta edelleen reippaassa tuulessa Avance 245 ja FE74 todettiin yhtä nopeiksi.

        Toisessa vertailussa oli sitten FE741, jossa on metrin korkeampi FE83:sta peritty masto ja enemmän kölipainoa. Sen LYS-luku on ollut 1,05 yleensä. Tuossakaan testissä ei ollut vastassa mitään kovin kummoisia pursia. Nordship 666 (siis vain 6,66 m), Dehler 25 (paremminkin Dehlya 25 eli nostokölillä ja vesipainolastilla varustettu traileripursi) ja Etap 23 (myöskin nostokölillä). FE oli kyllä joukon nopein, mutta Nordship pysyi hyvin vauhdissa ja oli joissain "kisoissa" nopeampikin. Myös Etap pysyi välillä FE:n vauhdissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä annettiin suorituskyvylle sama 4 pistettä kuin Avance 24:lle, joka taas sai purjehdusominaisuuksista 4 FE74:n tyytyessä 2:een. Guy 22 sai molemmista 3. Pitää muistaa, että vertailukohtana oli vuonna 1976 esitellyt veneet, joista toinen vielä 80 cm lyhyempi. Silti tekstissä FE74 kuvattiin nopeammaksi vain reippaalla avotuulella, jossa se surffasi muilta karkuun leveällä perällään. Kolmioradalla pienemmässä aallokossa, mutta edelleen reippaassa tuulessa Avance 245 ja FE74 todettiin yhtä nopeiksi.

        Toisessa vertailussa oli sitten FE741, jossa on metrin korkeampi FE83:sta peritty masto ja enemmän kölipainoa. Sen LYS-luku on ollut 1,05 yleensä. Tuossakaan testissä ei ollut vastassa mitään kovin kummoisia pursia. Nordship 666 (siis vain 6,66 m), Dehler 25 (paremminkin Dehlya 25 eli nostokölillä ja vesipainolastilla varustettu traileripursi) ja Etap 23 (myöskin nostokölillä). FE oli kyllä joukon nopein, mutta Nordship pysyi hyvin vauhdissa ja oli joissain "kisoissa" nopeampikin. Myös Etap pysyi välillä FE:n vauhdissa.

        Kuulehan pöljänderi, fe74 noissa sun lys höpinöissä on itse skuuttaavalla fokalla, mutta kun vaihdat genuan sen tilalle, niin alkaa tapahtua huikeita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan pöljänderi, fe74 noissa sun lys höpinöissä on itse skuuttaavalla fokalla, mutta kun vaihdat genuan sen tilalle, niin alkaa tapahtua huikeita...

        FE74:n taulukkoluku on 140% genualla. Vene-lehden testissä FE741:ssä oli genua. 74:ssa oli testissä itseskuuttaava, mutta kelikin oli sitä vaativan kova.


    • Anonyymi

      Banner 28 ilmeisesti vaikea löytää mistään ?

    • Anonyymi

      Onko vanhoja LYS taulukoita enää esillä missään esillä, josta nuo mainitutkin veneet löytyisi? Olis helpompi vertailla.

      SRS taulukon löysin ja sieltä löytyisi lähes kaikki. Keskenään vertailu onnistuu tuollakin, mutta voiko noita muuttaa jotenkin LYS luvuksi?

      SRS Taulukko
      https://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist?SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

      Mutta on veneet kyllä kehittynyt. FE74:n SRS on 0.85 ja metrillä lyhemmän Skippi 650cr:n SRS on 0.86!

      • Anonyymi

        LYS-taulukot AMP on piilottanut. Jonkun vanhan (2005?) voi vielä haulla löytää.

        SRS-luvut voi karkeasti muuttaa LYSiksi kertomalla 1,22:lla.

        FinRating-taulukosta saa LYS-taulukon kertomalla 1,275:llä poislukien veneet, joilla ORC-pohjainen luku (lähinnä OD-veneet). Todistuksille kerroin hiukan suurempi, ehkä 1,295.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe