piparjuuri

ekaa kertaa

apua...onkos kellään tietoa miten piparjuurta kasvatetaan..tai siis mistä kaikki lähtee..kasvamaan

5

1839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anemone

      Piparjuuri ei pitkään ruukussa viihdy. Se on monivuotinen puutarhakasvi ja siitä käytetään juuret. Jos olet laittanut piparjuurta siemenistä, niin taimet olisi hyvä siirtää puutarhaan.

      Voithan toki kokeilla sisällä tai parvekkeella kasvattamista, mutta silloin se tarvitsee ison ja aika syvän astian, että juurilla on tilaa kehittyä.

      Olen istuttanut puutarhaan piparjuurta myös juuren palasta. Niinkin onnistuu. Siis samalla periaatteella kuin perunaakin kasvatetaan. Perunat van istutetaan kokonaisina.

      Perunasta tuli mieleeni, että yhtenä kesänä laitoin perunan aika isoon ruukkuun ja partsille. Se kasvoi hienosti ja syksyllä yllätyin, kun mullan alta löytyi kymmenkunta keskikokoista uuttaperunaa :)

      • ekaa kertaa

        kiva kiitti...kun mun pitäisi saada pipaprjuurta aikaiseksi kun tykkään siitä ja nyt olisi siihen mahdollisuus....olen ihan tosi huono viherpeukalo se on todella poissa kämmenestä, siis kaikki kasvitieto...koitan tuota ....kiitos tosi paljon..onnea sinulle taidat olla tosi taitava...toisin kun minä...nyyh


      • emmy
        ekaa kertaa kirjoitti:

        kiva kiitti...kun mun pitäisi saada pipaprjuurta aikaiseksi kun tykkään siitä ja nyt olisi siihen mahdollisuus....olen ihan tosi huono viherpeukalo se on todella poissa kämmenestä, siis kaikki kasvitieto...koitan tuota ....kiitos tosi paljon..onnea sinulle taidat olla tosi taitava...toisin kun minä...nyyh

        Piparjuuren paikka puutarhassa kannattaa valita tarkoin. Se nimittäin valtaa alaa kovalla vauhdilla. Ensimmäinen kasvimaani oli parin vuoden kuluttua piparjuuren istuttamisesta täynnä piparjuurta (sen poistaminen oli aivan mahdotonta, kun pieniä juurenpalasia jäi väkisinkin multaan).

        Tosi isossa ruukussa se voisi myös menestyä, ongelmana voi olla talvehtiminen.

        Muuten se on ihan kaunis kasvinakin (isot lehdet) ja onhan piparjuuri hyvä mauste oikeassa paikassa käytettynä.


      • anemone
        emmy kirjoitti:

        Piparjuuren paikka puutarhassa kannattaa valita tarkoin. Se nimittäin valtaa alaa kovalla vauhdilla. Ensimmäinen kasvimaani oli parin vuoden kuluttua piparjuuren istuttamisesta täynnä piparjuurta (sen poistaminen oli aivan mahdotonta, kun pieniä juurenpalasia jäi väkisinkin multaan).

        Tosi isossa ruukussa se voisi myös menestyä, ongelmana voi olla talvehtiminen.

        Muuten se on ihan kaunis kasvinakin (isot lehdet) ja onhan piparjuuri hyvä mauste oikeassa paikassa käytettynä.

        Piparjuuren (ja muutkin helposti leviävät kasvit) voi puutarhassa rajata maan alle kaivetulla pohjattomalla muoviämpärillä tai saavilla.


    • Anonyymi

      Voi hyvin käyttää myös lehdet!!! Isossa ruukussa vaikka perunan kaverina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      70
      3225
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2608
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1773
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1727
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1590
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe