Näissä kovasti mainostetaan tuota G-vectoring juttua että parantaa paljon ajettavuutta ja kääntymistä mutkissa.. mutta kääntöpuolella siis käyttää jarruja automaattisesti ja huomaamattomasti tuon toiminnon toteuttamiseksi, Tämä toiminto ilmeisti ollut jo olemassa ainakin viimeistet viisi vuotta ainakin mazda 6:ssa ja varmaan muissakin?
Kysymykseni on siis että kuinka paljon enemmän tuo kuluttaa jarrupaljoja ja levyjä? Millä kilometreillä menee palaa ja levyä vaihtoon?`Paljonko maksaa kierros korjaamolla?
Itsellä on ollut Subaruja ja vaikka onkin todella hauskaa talvella vetää nelipyöräluisussa niin samalla luistonesto hakkasi jarruja ja lopputulos oli muutaman talven jälkeen kierros paloja ja levyjä noin 50tkm kohdalla, eikä se nyt kovin halpaa ollut mutta kyllä sen maksoi koska onhan sitä hauskaakin pidetty.
G-vectoring??
2
59
Vastaukset
- Anonyymi
G-vectoring järjestelmästä on kaksi erilaista versiota. Vanhempi G-vectoring järjestelmä ei käytä jarruja ollenkaan, vaan ainoastaan hiuskarvan verran rajoittaa moottorin voimantuottoa riippuen siitä, että miten paljon käännät rattia ajessasi mutkaan. Uudempi G-vectoring järjestelmä sitten tekee muuten samat asiat kuin vanhempi järjestelmä ajaessasi mutkaan. Mutta lisäksi mutkasta poistumisen yhteydessä erittäin kevyesti hipaisee ulomman puoleista jarrua silloin kun joudut kääntämään rattia nopeammin takaisin suoraksi sellaisessa tilanteessa jossa mutka onkin yllättävän lyhyt ja tie onkin taas suoraa. Eli mitään tehokasta jarrutusta G-vectoring järjestelmä ei rupea tekemään. Vaan mahdolliset tehokkaammat jarrutukset tekee tarvittaessa varsinainen ajoneuvonhallintajärjestelmä.
Mazdan ajoneuvonhallintajärjestelmä/luistonesto sallii pikkuisen enemmän renkaiden sutimista kuin useimpien muiden automerkkien autoissa. Mutta ei salli niin paljoa sutimista että auto lähtee kuskin hallinnasta. Jos Mazdan järjestelmä havaitsee sutimista niin ensisijaisesti järjestelmä rajoittaa hieman moottorin voimantuottoa, eikä käytä jarruja lainkaan jos tilanne oikeasti ei ole niin paha että jarruja on pakko käyttää. Tämän tarkoituksena on estää sellaista tilannetta tapahtumasta missä tavallinen ajoneuvonhallintajärjestelmä katkaisisi yllättäen kokonaan moottorin voimantuotannon, samalla jarruttaen voimakkaasti jokainen kerta silloin kun tapahtuu pientäkin renkaiden sutimista esim. ajettaessa liukkaaseen ja hieman mutkaiseen ylämäkeen sillä seurauksella, että auto pysähtyy paikalleen ja kuski joutuu peruuttamaan autoa takaisin ylämäen alapuolelle ja kiihdyttämään auton uudestaan vauhtiin päästäkseen mäen huipulle.
Tästä on hyötyä myös jos ohitat esim. rekka-autoa koska Mazdan järjestelmä ei katkaise moottorin voimantuotantoa jos ohituksen aikana tapahtuisi pientä renkaiden suitimista. Vaan järjestelmä antaa sinun ohittaa rekka-auton. Mazdalla asia menee niin että kuski lähtökohtaisesti hallitsee mitä auto tekee, järjestelmät sitten toimivat kuskin apurina mahdollisimman huomaamattomasti. Eivätkä järjestelmät saa häiritä auton ajamista, eikä kuski joudu olemaan ajossa sellaisena matkustajana jota auton järjestelmät hallitsevat. - Anonyymi
En oikeesti tiedä, miten temppu tehdään, mutta mulla oli sijaisautona Volvo V40, jolla yritin ajaa duunimatkan samalla vauhdilla ja mutkissa tuntui aika huikeelta. Jälkikäteen selvis, että Volvon mittarivirhe oli Mazdaa surkeampi, eli ajoin n. 3 km/h hitaammin. Pisteet Mazdalle 5-0.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k734001- 1013545
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823368Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia372747- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191154Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1201055