G-vectoring??

Anonyymi

Näissä kovasti mainostetaan tuota G-vectoring juttua että parantaa paljon ajettavuutta ja kääntymistä mutkissa.. mutta kääntöpuolella siis käyttää jarruja automaattisesti ja huomaamattomasti tuon toiminnon toteuttamiseksi, Tämä toiminto ilmeisti ollut jo olemassa ainakin viimeistet viisi vuotta ainakin mazda 6:ssa ja varmaan muissakin?

Kysymykseni on siis että kuinka paljon enemmän tuo kuluttaa jarrupaljoja ja levyjä? Millä kilometreillä menee palaa ja levyä vaihtoon?`Paljonko maksaa kierros korjaamolla?

Itsellä on ollut Subaruja ja vaikka onkin todella hauskaa talvella vetää nelipyöräluisussa niin samalla luistonesto hakkasi jarruja ja lopputulos oli muutaman talven jälkeen kierros paloja ja levyjä noin 50tkm kohdalla, eikä se nyt kovin halpaa ollut mutta kyllä sen maksoi koska onhan sitä hauskaakin pidetty.

2

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      G-vectoring järjestelmästä on kaksi erilaista versiota. Vanhempi G-vectoring järjestelmä ei käytä jarruja ollenkaan, vaan ainoastaan hiuskarvan verran rajoittaa moottorin voimantuottoa riippuen siitä, että miten paljon käännät rattia ajessasi mutkaan. Uudempi G-vectoring järjestelmä sitten tekee muuten samat asiat kuin vanhempi järjestelmä ajaessasi mutkaan. Mutta lisäksi mutkasta poistumisen yhteydessä erittäin kevyesti hipaisee ulomman puoleista jarrua silloin kun joudut kääntämään rattia nopeammin takaisin suoraksi sellaisessa tilanteessa jossa mutka onkin yllättävän lyhyt ja tie onkin taas suoraa. Eli mitään tehokasta jarrutusta G-vectoring järjestelmä ei rupea tekemään. Vaan mahdolliset tehokkaammat jarrutukset tekee tarvittaessa varsinainen ajoneuvonhallintajärjestelmä.

      Mazdan ajoneuvonhallintajärjestelmä/luistonesto sallii pikkuisen enemmän renkaiden sutimista kuin useimpien muiden automerkkien autoissa. Mutta ei salli niin paljoa sutimista että auto lähtee kuskin hallinnasta. Jos Mazdan järjestelmä havaitsee sutimista niin ensisijaisesti järjestelmä rajoittaa hieman moottorin voimantuottoa, eikä käytä jarruja lainkaan jos tilanne oikeasti ei ole niin paha että jarruja on pakko käyttää. Tämän tarkoituksena on estää sellaista tilannetta tapahtumasta missä tavallinen ajoneuvonhallintajärjestelmä katkaisisi yllättäen kokonaan moottorin voimantuotannon, samalla jarruttaen voimakkaasti jokainen kerta silloin kun tapahtuu pientäkin renkaiden sutimista esim. ajettaessa liukkaaseen ja hieman mutkaiseen ylämäkeen sillä seurauksella, että auto pysähtyy paikalleen ja kuski joutuu peruuttamaan autoa takaisin ylämäen alapuolelle ja kiihdyttämään auton uudestaan vauhtiin päästäkseen mäen huipulle.

      Tästä on hyötyä myös jos ohitat esim. rekka-autoa koska Mazdan järjestelmä ei katkaise moottorin voimantuotantoa jos ohituksen aikana tapahtuisi pientä renkaiden suitimista. Vaan järjestelmä antaa sinun ohittaa rekka-auton. Mazdalla asia menee niin että kuski lähtökohtaisesti hallitsee mitä auto tekee, järjestelmät sitten toimivat kuskin apurina mahdollisimman huomaamattomasti. Eivätkä järjestelmät saa häiritä auton ajamista, eikä kuski joudu olemaan ajossa sellaisena matkustajana jota auton järjestelmät hallitsevat.

    • Anonyymi

      En oikeesti tiedä, miten temppu tehdään, mutta mulla oli sijaisautona Volvo V40, jolla yritin ajaa duunimatkan samalla vauhdilla ja mutkissa tuntui aika huikeelta. Jälkikäteen selvis, että Volvon mittarivirhe oli Mazdaa surkeampi, eli ajoin n. 3 km/h hitaammin. Pisteet Mazdalle 5-0.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      220
      3682
    2. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      16
      3647
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      94
      2639
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      17
      2229
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2199
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      1936
    7. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      51
      1761
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      15
      1629
    9. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1601
    10. Kenen luo menisit nyt

      jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      86
      1245
    Aihe