amorella karille

Anonyymi

Tänään on laiva ajanut karille !

35

102

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laivoja ei enään ohjaa kapteeni vaan tietokone joka on yhdistetty GPS navikaattoriin
      ja näin laiva suunnistaa automaattisesti reitin väliä !

      • Anonyymi

        Ei laivoja ja lentokoneita ole vuosikausiin enään ohjattu ,vaan automaattipilot hoitaa homman !


      • Anonyymi

        Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
        Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
        Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita.

        Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !

        Laivaa ohjas MARINE TRAFFIK PILOT kun karahti kiville !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !

        Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.

        Karahti vikinline karille kun tietokone gps hoiti reitti ajamisen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karahti vikinline karille kun tietokone gps hoiti reitti ajamisen .

        Et ehkä tunne kovin läheisesti noita laiva- asioita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa laivoja on koskaan kapteeni ohjannutkaan, ainakaan reittiliikenteessä matkan aikana, ehkä satamaolosuhteissa?
        Silloin kun laivoja vielä ohjasi ihminen, sen hoiti ruorimies, eikä kapteeni. Hierarkiassa on vielä perämies välissä, ja heitäkin on yleensä useita.

        Asiat ovat kilpailun myötä muuttuneet. Kaikki kulut saatava mahdollisimman alas. Usein ainakin pienemmissä rahtilaivoissa kipparilla on ihan ikioma vahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivalla näkee monasti kun kannella on että ohjaamossa ei ole ketään !

        Kyllä siellä komentosillalla on merellä aina joku! Väite, että kannelta katsoen kertoo, että katsojan aika käydä optikolla.
        Periaatteessa jos vahtipäällikkö on yksin, niin jopa vessassa käynnin ajaksi pitäisi pyytää joku vahtiin. No käytännössä jättää veskin oven auki niin on muka keskeytyksettä vahdissa ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu komentosillalle pääsee matkustajat nykyään, voi juoda olutta ja ohjata laivaa.

        Pakinoitsija Origon versio yhden Ruotsin ja Ahvenanmaan väliä 1970-luvulla liikennöineen botskin rantaanajosta (siitä oli Hesarissa komea kuva, keula rantalepikossa): "humalainen suomalainen kiipesi komentosillalle ja luuli käskynvälitintä yksikätiseksi bandiitiksi!"


    • Anonyymi

      Vaikuttaisi AIS-jäljen perusteella että Märrskär:n saaren koilispuolella oleva pohjoispoiju on jäänyt väärälle puolelle. Tätä sattuu niin ammatilaisille kuin meille harrastelijoille, kokemusta on. Toki vika voi olla myös tekniikan pettäminen

      • Anonyymi

        Olettaa sopii että tekninen vika, esim black out. Brygalla on normaalisti min kolme henkilöä toimessaan, ei luulisi vahingossa ajavan väärältä puolelta viittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaa sopii että tekninen vika, esim black out. Brygalla on normaalisti min kolme henkilöä toimessaan, ei luulisi vahingossa ajavan väärältä puolelta viittaa.

        Sähkökatkosta olisivat innolla kertoneet heti jopa matkustajat, se voidaan sulkea pois! Olettaa sopii että inhimillinen erehdys on tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkökatkosta olisivat innolla kertoneet heti jopa matkustajat, se voidaan sulkea pois! Olettaa sopii että inhimillinen erehdys on tapahtunut.

        Tämä viesti on pelkkä inhimillinen erehdys:))))


      • Anonyymi

        Kannatta tutustua kuinka tuo AIS-jälki toimii ennen kommentointia; laiva ei jäljen pisteiden välillä kulje suoraa viivaa pitkin. Paikka on tiedossa ainoastaan pisteen kohdalla.
        Tässä Amorellan reitti AIS tietojen perusteella onnettomuus kohdassa: https://imgur.com/a/iPQ9pQW


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatta tutustua kuinka tuo AIS-jälki toimii ennen kommentointia; laiva ei jäljen pisteiden välillä kulje suoraa viivaa pitkin. Paikka on tiedossa ainoastaan pisteen kohdalla.
        Tässä Amorellan reitti AIS tietojen perusteella onnettomuus kohdassa: https://imgur.com/a/iPQ9pQW

        Mistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.

        Tosin nopeuskin on hidastunut reilusti jo ennen jääpoijua. Onkohan taas mennyt koneet ja brygga pois pelistä? Vai miksi tuossa olisi noin paljon hidastettu tahallaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs tämä on saatu? Maksullinen Marinetraffic? Maksamatta ei näy merikarttaa pohjana ja keskellä lähimpänä jääpoijua oleva piste puuttuu. Ohjausvirheeltähän tuo vaikuttaa. Vähän liian vasemmalle ajauduttu ennen kapeikkoa ja sitten korjattu liikaa.

        Tähän asti näkyneiden kartta- ja reittijälkikuvien perusteella vaikuttaa enemmänkin siltä, että siinä kapeikossa on tullut osuma eteläpoijujen eteläpuolella. Saattaa tulla mielenkiintoinen selvittely siitä, ovatko väylätiedot oikein jne. Pelivaraahan ei ole paljon ja kuten palstalla mahdollisesti joskus piipahtavat ammattilaiset tietävät ja osaavat minua paremmin selittääkin, ei se ole aina niin yksioikoista, että vesi riittäisi, vaikka virallisen vedenkorkeuden ja aluksen virallisen syväyksen välinen erotus olisikin positiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän asti näkyneiden kartta- ja reittijälkikuvien perusteella vaikuttaa enemmänkin siltä, että siinä kapeikossa on tullut osuma eteläpoijujen eteläpuolella. Saattaa tulla mielenkiintoinen selvittely siitä, ovatko väylätiedot oikein jne. Pelivaraahan ei ole paljon ja kuten palstalla mahdollisesti joskus piipahtavat ammattilaiset tietävät ja osaavat minua paremmin selittääkin, ei se ole aina niin yksioikoista, että vesi riittäisi, vaikka virallisen vedenkorkeuden ja aluksen virallisen syväyksen välinen erotus olisikin positiivinen.

        Täällähän on aiemmin tässä ketjussa linkki, jossa AIS-pisteet näkyvät kartalla. Tuossahan näkyy paikoista ja kursseista, että on kaartanut pohjoisjääpoijun lähellä. Ja sitten on valokuvia murjotusta pohjoispoijusta.

        Kai se nyt aika selvää on, että on osunut pohjoispoijun varoittamaan matalaan. Tuossahan on heti 6 m käyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällähän on aiemmin tässä ketjussa linkki, jossa AIS-pisteet näkyvät kartalla. Tuossahan näkyy paikoista ja kursseista, että on kaartanut pohjoisjääpoijun lähellä. Ja sitten on valokuvia murjotusta pohjoispoijusta.

        Kai se nyt aika selvää on, että on osunut pohjoispoijun varoittamaan matalaan. Tuossahan on heti 6 m käyrä.

        Eihän tuon linkin perusteella ole käynyt edes lähellä pohjoispoijua. Eikä sellaisesta ole kuviakaan ollut missään.

        Sinulta on tainnut mennä etelä ja pohjoinen sekaisin. Vihjeeksi: poijun nimi kertoo, miltä puolen se pitää sivuuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuon linkin perusteella ole käynyt edes lähellä pohjoispoijua. Eikä sellaisesta ole kuviakaan ollut missään.

        Sinulta on tainnut mennä etelä ja pohjoinen sekaisin. Vihjeeksi: poijun nimi kertoo, miltä puolen se pitää sivuuttaa.

        Joo, siis tietysti eteläpoiju!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika moni, eivät suinkaan kaikki kirjoittajat, on kuin Liisa ihmemaassa. Miehet ulkona asiasta kuin lumiukot, mutta vaan täytyy saada kommentoida. Eivät nämä paatit vielä nykyään kulje automaateilla miehittämättöminä, vaan ihmiset niissä hallitsevat tilanteita. Ottakaa selvää mitä automaattiohjaus tarkoittaa laivoilla, miten esimerkiksi komentosilta on miehitetty jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni, eivät suinkaan kaikki kirjoittajat, on kuin Liisa ihmemaassa. Miehet ulkona asiasta kuin lumiukot, mutta vaan täytyy saada kommentoida. Eivät nämä paatit vielä nykyään kulje automaateilla miehittämättöminä, vaan ihmiset niissä hallitsevat tilanteita. Ottakaa selvää mitä automaattiohjaus tarkoittaa laivoilla, miten esimerkiksi komentosilta on miehitetty jne.

        Totta kirjoitat. Eniten ihmettää kommentit ”miten laiva voi ajaa karille nykyteknologialla?” Ei selkeästi ymmärretä miten laivaa ohjataan, ei ymmärretä että tekniikka ei ole satavarmaa, ei ymmärretä että koulutettukin ammattilainen tekee virheitä eikä ymmärretä kuinka vaativia väyliä ruotsinlaivat ajavat. Paras kommentti oli kun joku oli kuvitellut että laivan pohjan alla on aina vähintään satoja metrejä vettä saaristossakin....oli kauhuissaan kun luki että ei sie välttämättä ole kuin pari metriä matalimmissa kohdissa.


    • Anonyymi

      Ei taida noilla vehkeillä irrota. Vatuloivat köysien kanssa ja ne näyttääkin aika heppoisilta noille hinaajille, jos vääntää nupit kaakkoon. IS llä suorana juuri nyt.

      • Anonyymi

        Vaikee sanoa, kun niin kaukaa kuvataan. Miehiin verraten ovat kyllä aika jykevää tavaraa.


      • Anonyymi

        Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.

        Nyt se viimein irtosi ja näytti siltä, että yksi hinaaja nykäisi sen ulos. Olisiko saatu vettä pumpattua niinpaljon, että keula keveni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinaajissa on kyllä ihan omat hinausvaijerit ja ne kestävät sen voiman minkä hinaaja kykenee kehittämään. Irrotusyritystä ei ole vielä edes aloitettu, tuo yksi hinaaja kiinni laivan perässä ainoastaan varmistaa että laivan peräpää ei pääse tuulen voimasta painumaan yhtään oikealle.

        Mikä kestää, mikä ei.
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
        Bollard pull 51 tonnia.
        Pulling power of winch 60 tons
        Towing hook Seebeck, 50 SW
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
        Towing hook Seebech 50 tons SW

        Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
        Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
        Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
        Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kestää, mikä ei.
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
        Bollard pull 51 tonnia.
        Pulling power of winch 60 tons
        Towing hook Seebeck, 50 SW
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
        Towing hook Seebech 50 tons SW

        Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
        Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
        Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
        Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia?

        Koukut mieltäsi vaivaavat...Kestävä ne koukut kuitenkin esim. jäänmurtajissa ja muissa kookkaammissa hinaajissa vaikka paaluvetokyky on 200- 400 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kestää, mikä ei.
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/
        Bollard pull 51 tonnia.
        Pulling power of winch 60 tons
        Towing hook Seebeck, 50 SW
        https://www.alfonshakans.fi/fleet/kraft/overview/
        Towing hook Seebech 50 tons SW

        Eli turvallinen kuorma koukulla 50 tonnia, mutta vinssi kykenee kiskomaan 60 tonnia.
        Jos käytössä on ankkuri ja/tai touvi maihin, niin vinssillä voinee vetää koukun rikki.
        Potkurin veto aluksen ollessa paikallaankin on tuon mukaan 61 tonnia, eli yli 50 tonnia.
        Riippuu kummasta linkistä lukee, että kestääkö koukku tuon. onko Safe working Load siis 50 tonnia vaiko 50 tonnia?

        Niillä koukuilla on "hieman" turvakertoimia. Hyvä jos vinssi kelaa sen minkä lupaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä koukuilla on "hieman" turvakertoimia. Hyvä jos vinssi kelaa sen minkä lupaa.

        Tarkoitat kai lujuus- eli varmuuskertoimia?
        Mutta olenpa ollut vuosia sitten jäänmurtajalla hommissa kun hinausvaijeri katkesi, se kun ei kuitenkaan saa olla samalla liian vahva. Juttu onkin niin että vaijerissa on heti siinä ulostulopäässä pätkä hieman muuta osaa ohuempaa vaijeria, se sitten katkeaa jos jotain katkeaa. Sinne peräkannelle ei hinauksen aikana menty tallustelemaan, tuollainen katkennut 50-70 millinen vaijeri sivaltaa tulla aika voimalla...
        Hinauksia ei suoriteta vinssillä kelaamalla, se olisi lähinnä varppaamista. Hinauksia tehdään hinaamalla.


    • Anonyymi

      Rimmaa: amorille karilla, amorilla karille.

    • Kiva meripelastusharjoitus hyvässä säässä ja lähes tyhjällä aluksella.

      Olisi ollut vähän toista syysmyrskyssä 2500 henkilöä paatissa...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1460
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1161
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1079
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1047
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      942
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      819
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      807
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      731
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      671
    Aihe