Miten tuo on mahdollista. Keskellä kirkasta päivää, eikä ainakaan tässä vaiheessa kukaan ole puhunut teknisestä viasta esim. ohjauslaitteissa tms. Tuulikin ollut melko maltillinen. Mitenkähän olisi käynyt Aila- myrskyn puhallellessa alueella muutama päivä sitten. Olisikohan laiva saatu pysymään riittävän tukevasti kiinni maissa vai olisiko lähtenty tuuliajolle. Nyt oli sen suhteen onnea. Kapteenilla taitaa olla vähän "selitettävää", tai ainakin ruorissa olleella. Todennäköisesti syynä on ollut inhimillinen virhe liian usein samaa reittiä ajaneella ruorimiehellä. Lopullinen syy selviää varmaan meriselityksessä.
Viking Amorella karilleajo
26
731
Vastaukset
- Anonyymi
Tätäkin aloitusta katsoessa on vaikea uskoa Suomen olevan niinkin korkealla lukutaitomittauksissa.
Alus ajettiin tahallaan karille uppoamisen välttämiseksi - tieto saatavissa jokaisesta uutislähteestä...- Anonyymi
Se ajettiin rantaan uppoamisen välttämiseksi. Kerran sillä matkustaneena ihmettelin, että puuttuukohan potkurista yksi lapa kun koko laiva tutisee niin, että kaikki näkyy kahtena ja selvinpäin vielä.
- Anonyymi
Väärin. Laiva ajoi ensin karille, ja sitten saaren rantaan ! Osaatko aakkosia ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Laiva ajoi ensin karille, ja sitten saaren rantaan ! Osaatko aakkosia ?
ainakin marinetrafikin reittitietojen mukaan alus on pysynyt väylällä koko ajan, kunnes ajettu hallitun näköisesti pienellä vauhdilla saaren rantaan. Nuo Marinentrafikin AIS paikat ovat minuutin, parin välein ja paikkatieto on ilmeisesti komentosillan kohdalta eli on voinut joltain osin käydä väylän ulkopuolella Inre julholmsklappenin kohdilla olevassa kapeikossa.
Eilen illalla samaisen lähteen perusteella MT2300 kävi luotaamassa väylää juurikin tuossa kapeassa paikassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ainakin marinetrafikin reittitietojen mukaan alus on pysynyt väylällä koko ajan, kunnes ajettu hallitun näköisesti pienellä vauhdilla saaren rantaan. Nuo Marinentrafikin AIS paikat ovat minuutin, parin välein ja paikkatieto on ilmeisesti komentosillan kohdalta eli on voinut joltain osin käydä väylän ulkopuolella Inre julholmsklappenin kohdilla olevassa kapeikossa.
Eilen illalla samaisen lähteen perusteella MT2300 kävi luotaamassa väylää juurikin tuossa kapeassa paikassa.On ajanut väylän pohjoisreunaa ja läheltä Yttre Julholmkläppeniä. Siellä olevan eteläpoijun Julgrund ympäristössä näyttää tuo MT2300 mittailleen. Navionicsin Sonar Chartin mukaan väylän pohjoisreunassa tuon Julgrund poijun jälkeen länteen jatkaen yli 6m syväyksellä voi saada pohjakosketuksen ihan väyläalueella.
Maallikolle näyttää tuo Julgrund poijun sijoitus huonolta.
- Anonyymi
Olisikohan tähysty unohtunut vai somepäivitys brygalla kesken kun kuvista päätellen on ajettu suoraan saarta päin!!!
- Anonyymi
Lue uutiset, niin et kirjoittele asiattomia.
- Anonyymi
En tiedä kenen kanssa aloittaja on puhunut, mutta ainakin uutisissa on puhuttu teknisen vian mahdollisuudesta alun alkaen.
Kannattaa jutella muidenkin kuin oman kissan kanssa, se avartaa :D- Anonyymi
Tekninen vika karttaplotterissa...
- Anonyymi
Känissä ne oli. Matkustajatkin puhalsi 1,7 romillee, paljonx sitte kapteeniluutnantti? Kaisse kiville mänöö noilla premisseillä.
Nimim. Varma tieto Moskovasta- Anonyymi
Samaa mieltä kännissä siellä on oltu. Kun seuraa vähänkin lehdistöä niin kuvista voi jokainen helposti nähdä että kyseessä ei ole mikään yllättävä pohjakosketus vaan samaan tapaan kuin Raumalla mennä viikolla on suoraan vedettu luodon päälle.
- Anonyymi
On todella kapea tuo jullholmin väylä, ajavat varmasti käsiohjauksella tuosta kohtaa ja aiemminkin, kun on se 90° tiukka kurva ennen haveri kohtas.
- Anonyymi
Eivät aja käsiohjauksella. Asia kerrotaan aivan selvästi OTKES raportisssa vuoden 2013 onnettomuudesta samalla aluksella ja samassa paikassa.
Tutkintaselostus M2013-06 ja linkki on:
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/JKQwDPa6B/Tutkintaselostus_M2013-06.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät aja käsiohjauksella. Asia kerrotaan aivan selvästi OTKES raportisssa vuoden 2013 onnettomuudesta samalla aluksella ja samassa paikassa.
Tutkintaselostus M2013-06 ja linkki on:
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/JKQwDPa6B/Tutkintaselostus_M2013-06.pdfSorry, en jaksanut lukenut raporttia mutta onko mahdotonta että olisi siirrytty käsiohjaukseen tuon 2013 haverin jälkeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorry, en jaksanut lukenut raporttia mutta onko mahdotonta että olisi siirrytty käsiohjaukseen tuon 2013 haverin jälkeen?
Hölömö
- Anonyymi
Ei näytä yksikään laiva ajaneen Marinetrafficin mukaan Hjulgrundin reittiä. Tietysti ymmärrettävää niin kauan kun Amorella oli tukkeena, mutta miksei vieläkään.
Milloin ja mitkä laivat tuosta yleensä ajavat? Nyt näyttää kaikki menevän Långnäsin kautta, vaikkeivat siellä satamassa kävisikään.- Anonyymi
Siksi että liikennevirasto ja/tai traficom on sulkenut kyseisen väylän.
Eikä avata ainakaan ennen keskiviikkoa. Väylän reunassa (mahdollisesti väyläalueella) on iso kivi, joka ei sinne kuulu. Sen mahdollista osuutta Amorellan haveriin selvitellään. eli oliko kivi siellä ennestään aiheuttaen haverin, vai siirtyikö kivi sinne Amorellan haverin seurauksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että liikennevirasto ja/tai traficom on sulkenut kyseisen väylän.
Eikä avata ainakaan ennen keskiviikkoa. Väylän reunassa (mahdollisesti väyläalueella) on iso kivi, joka ei sinne kuulu. Sen mahdollista osuutta Amorellan haveriin selvitellään. eli oliko kivi siellä ennestään aiheuttaen haverin, vai siirtyikö kivi sinne Amorellan haverin seurauksena.Se kivi on syvemmällä kuin väylän nimellissyvyys. Sillä kohtaa kiveen ei ole osuttu, mutta onhan se voinut siirtyä törmäyksessä.
Ei pitäisi olla vaikeaa löytää jälkiä osumasta kalliossa, johon on osuttu. Törmäyskohta on varmasti jo tiedossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kivi on syvemmällä kuin väylän nimellissyvyys. Sillä kohtaa kiveen ei ole osuttu, mutta onhan se voinut siirtyä törmäyksessä.
Ei pitäisi olla vaikeaa löytää jälkiä osumasta kalliossa, johon on osuttu. Törmäyskohta on varmasti jo tiedossa.Kivessä vai kalliossa, päätä nyt alkuun se?
- Anonyymi
Jos nyt muistat, Amorella ei ollut väylällä tukkeena, yhdenkään muun aluksen liikkumista se ei ehtinyt haitata koska siirtyi pysähtymättä siihen saaren rantaan, jookos? No, esim. Amorella- niminen laiva on käyttänyt ko. väylää satoja kertoja.
- Anonyymi
Tämän päivän uutisoinnin valossa ei ole ihme että kapteeni hetken hidastamisen jälkeen paahtoi vauhdilla matalikolle.
Tajusi että siinä mistä ajoi, ei voi tulla pohjakosketusta ja että homma haiskahtaa pahasti.
Siinä kun olisi jäänyt paikalleen, niin olisi uponnut syvempään veteen ja väylää tukkimassa olisi ollut laiva pitkäänkin.
Nimenomaan tukkimassa väylää. Kukakohan testasi väylän tukkimista...- Anonyymi
Jäät siirtelee matalikolla olevia kiviä/järkäleitä joka vuosi (tosin viime talvi saattoi olla tähän poikkeus).
Matalikolta väyläalueelle kivi siirtyy ihan painovoiman seurauksena kaltevalla pinnalla, varsinkin jos hienojakeisempi aines toimii laakerina välissä. Se prosessi taas voi olla hyvinkin nopea tai kestää useita vuosia.
- Anonyymi
Voi hellanduudeli alfon hookans käynyt pudottamassa ison lohkareen yöaikaan reitille!🤣😅😂😭😅
- Anonyymi
Se että Merivoimat teki jälkikäteen omia tutkimuksia kertoo jotain.
Väylävirasto ehti omiin tutkimuksiin perustuen ilmoittaa ettei väylällä ole mitään sinne kuulumatonta.
Merivoimat ilmeisesti kyseenalaistivat ko. tiedon, koska tekivät silti omat tutkimukset. Tiesikö Merivoimat tutkavalvontadatansa perusteella, ettei Amorellan sijaintinsa perusteella olisi pitänyt osua mihinkään ja sen perusteella osasivat lähteä etsimään väylälle kuulumatonta lohkaretta.
Vaikea keksiä muuta syytä, miksi olisivat kyseenalaistaneet väyläviraston tutkimukset. - Anonyymi
Jos Ruotsin viranomaiset olisivat saaneet peittää hylyn kivisarkofagilla kuten heti halusivat, olisi koko hylky uponnut pehmeään pohjasedimentiin, eikä mitään tutkittavaa enää löytyisi.
- Anonyymi
Entäpä jos siellä onkin ihan kivipohjaa, sellaista missä kampelatkin viihtyvät? Mistä syntyy tämä käsitys että pohjissa kaikkialla on pehmeää sedimenttiä, niin se vain ei ole?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852287Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen181700- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921416Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893