kiitos etukäteen
Purjehditko vaihde päällä
37
8737
Vastaukset
- päällä
ole hyvä
- päällä
alla taittuva 3-lapainen
- pyörii
ja aina pyörii eikä tarvii kuunnella purjeiden lepatusta!
- puuveneilijä
Sama täällä, pakki päällä (siis purjehtiessa), akselin päässä kiinteä kolmilapainen potkuri.
- Kerran pakit saanut
Miksi laitatte pakin purjehtiessa päälle, onko se vetolaitevalmistajan suositus vai mikä idea siinä on, kysyys epätietoinen.
- kdkdk
Kerran pakit saanut kirjoitti:
Miksi laitatte pakin purjehtiessa päälle, onko se vetolaitevalmistajan suositus vai mikä idea siinä on, kysyys epätietoinen.
joo on tosiaan vetolaitteen valmistajan suosituskin. tarkoituksenahan on estää potkurin pyöriminen purjehdittaessa. kun on pakki päällä, niin akseli/potkuri ei pyöri. taittuvalapainen pysyy kiinne ja kiinteä ei tuota niin paljoa vastusta (jälkimmäistä voi tietävämpi korjata).
- Joakim
kdkdk kirjoitti:
joo on tosiaan vetolaitteen valmistajan suosituskin. tarkoituksenahan on estää potkurin pyöriminen purjehdittaessa. kun on pakki päällä, niin akseli/potkuri ei pyöri. taittuvalapainen pysyy kiinne ja kiinteä ei tuota niin paljoa vastusta (jälkimmäistä voi tietävämpi korjata).
Pyörivän potkurin vastus on n. 1/3 paikallaan olevan vastuksesta. Kannattaisi siis pitää pyörimässä, jos vain vastus ratkaisee.
- Ukilainen
kdkdk kirjoitti:
joo on tosiaan vetolaitteen valmistajan suosituskin. tarkoituksenahan on estää potkurin pyöriminen purjehdittaessa. kun on pakki päällä, niin akseli/potkuri ei pyöri. taittuvalapainen pysyy kiinne ja kiinteä ei tuota niin paljoa vastusta (jälkimmäistä voi tietävämpi korjata).
Purjehdin aina kone käynnissä niin se on valmiina satamaan tultaessa ja akut täynnä.
Eikä vastuskaan ole niin kova kun laittaa vaihteen päälle ja kierroksia koneeseen. - Kiinteä potkuri
Joakim kirjoitti:
Pyörivän potkurin vastus on n. 1/3 paikallaan olevan vastuksesta. Kannattaisi siis pitää pyörimässä, jos vain vastus ratkaisee.
Onko todella noin, että pyörivän potkurin vastus on 1/3 osaa pienempi? Mihin perustat väitteesi?
- paikkansa
Kiinteä potkuri kirjoitti:
Onko todella noin, että pyörivän potkurin vastus on 1/3 osaa pienempi? Mihin perustat väitteesi?
Kyllä pitää paikkansa. kokeile vaikka kylpyammeessa.
Ja tähän on turha alkaa perusteleen mitään helikoptereista ja niiden autorotaatiosta. Niissä kun on muuttuvat lapakulmat ja kantava siipiprofiili. Nekin tulee kuin kivi alas kun veto loppuu lavoilta, mutta lavat pidetään pyörimässä negatiivisella lapakulmalla ja vasta viimehetkellä liike-energia otetaan käyttöön ja väännetään lavat nostoon ja näin vähän jarrutetaan sitä tömähdystä tonttiin. Jokatapauksessa se on rumaa jälkeä kun tullaan ilman vetoja alas. Tuntuu selässä vieläkin... - kippari
Ukilainen kirjoitti:
Purjehdin aina kone käynnissä niin se on valmiina satamaan tultaessa ja akut täynnä.
Eikä vastuskaan ole niin kova kun laittaa vaihteen päälle ja kierroksia koneeseen.Jos pidät konetta päällä purjehtiessasi, niin käytätkö myös jatkuvasti mustaa kartiota (kärki alaspäin) keulaosassa? Meriteiden säännöt edellyttävät sitä, jotta tiedotat toisille olevasi liikkeellä konealuksella ja noudattavasi sen mukaisia väistämissäntöjä.
- TAASKIN KERRAN
kippari kirjoitti:
Jos pidät konetta päällä purjehtiessasi, niin käytätkö myös jatkuvasti mustaa kartiota (kärki alaspäin) keulaosassa? Meriteiden säännöt edellyttävät sitä, jotta tiedotat toisille olevasi liikkeellä konealuksella ja noudattavasi sen mukaisia väistämissäntöjä.
On vissiin eriasia purjehtia kone käyden, kuin ajaa konella ja purjeilla !!!! jolloin merkkiä edellytetään !
- Joakim
paikkansa kirjoitti:
Kyllä pitää paikkansa. kokeile vaikka kylpyammeessa.
Ja tähän on turha alkaa perusteleen mitään helikoptereista ja niiden autorotaatiosta. Niissä kun on muuttuvat lapakulmat ja kantava siipiprofiili. Nekin tulee kuin kivi alas kun veto loppuu lavoilta, mutta lavat pidetään pyörimässä negatiivisella lapakulmalla ja vasta viimehetkellä liike-energia otetaan käyttöön ja väännetään lavat nostoon ja näin vähän jarrutetaan sitä tömähdystä tonttiin. Jokatapauksessa se on rumaa jälkeä kun tullaan ilman vetoja alas. Tuntuu selässä vieläkin...En ole helikopterilla lentänyt (kyydissä kylläkin), mutta autorotaatiolla tarkoitetaan tilannetta, jossa helikopteri liikkuu eteenpäin ja tämä liike saa roottorin pyörimään.
On nimittäin olemassa sellainen härveli kuin autgyro, joka muistuttaa helikopteria, mutta siinä ei ole lainkaan moottoria roottorille vaan ainoastaan perässä työntävä potkuri. Tämän lentäminen perustuu siihen, että siipiprofiilin vastus on "väärinpäin" virtaukselle paljon suurempi kuin oikeinpäin. Kun virtaus tulee edestäpäin roottori alkaa pyörimään ja pitää vekottimen ilmassa aivan vastaavasti kuin lentokoneen siivet. http://www.w-p.dds.nl/bookaut/index.htm
Potkurin vastuksia on mitattu pyörivänä ja paikallaan mm. täällä: http://www.irisoft-yacht.com/helices/revue-de-presse/ya-propeller-comparison-1997-02-table-en.pdf
Kolmilapaisen 15" potkurin vastus pyöriessä 8 kn nopeudessa 180 N, paikallaan 420 N. Vastaavasti 15-18" kääntyvä- ja taittolapaisilla 12-62,5 N (Gori paras, Volvo huonoin).
Lentokoneen ja helikopterin potkureilla tilanne saattaa olla toinen johtuen mitättömästä lapapinta-alas suhteesta. - testaaja
Joakim kirjoitti:
En ole helikopterilla lentänyt (kyydissä kylläkin), mutta autorotaatiolla tarkoitetaan tilannetta, jossa helikopteri liikkuu eteenpäin ja tämä liike saa roottorin pyörimään.
On nimittäin olemassa sellainen härveli kuin autgyro, joka muistuttaa helikopteria, mutta siinä ei ole lainkaan moottoria roottorille vaan ainoastaan perässä työntävä potkuri. Tämän lentäminen perustuu siihen, että siipiprofiilin vastus on "väärinpäin" virtaukselle paljon suurempi kuin oikeinpäin. Kun virtaus tulee edestäpäin roottori alkaa pyörimään ja pitää vekottimen ilmassa aivan vastaavasti kuin lentokoneen siivet. http://www.w-p.dds.nl/bookaut/index.htm
Potkurin vastuksia on mitattu pyörivänä ja paikallaan mm. täällä: http://www.irisoft-yacht.com/helices/revue-de-presse/ya-propeller-comparison-1997-02-table-en.pdf
Kolmilapaisen 15" potkurin vastus pyöriessä 8 kn nopeudessa 180 N, paikallaan 420 N. Vastaavasti 15-18" kääntyvä- ja taittolapaisilla 12-62,5 N (Gori paras, Volvo huonoin).
Lentokoneen ja helikopterin potkureilla tilanne saattaa olla toinen johtuen mitättömästä lapapinta-alas suhteesta.Ota tulevana vappuna "vappupropeli" ja heiluta sitä niin, että propeli on kiinni sitten heilutat samaa propelia niin, että se pyörii. Yllätyt varmaan tuloksesta. Tuloksen selvittämiseksi voi sitten ottaa jonkun neuvoa antavan.
- Anonyymi
Ukilainen kirjoitti:
Purjehdin aina kone käynnissä niin se on valmiina satamaan tultaessa ja akut täynnä.
Eikä vastuskaan ole niin kova kun laittaa vaihteen päälle ja kierroksia koneeseen.Miksi sitten omistat purjeveneen ,eikö moottorivene sopisi sinulle paremmin.
- täälläkin
Samahan se onko se pakki vai eteenpäin. Ei vaan huvita kuunnella akselivetoisen pyörimisääntä purjehtiessa.
- karhu3
Veneessäni on taittuva, 3 -lapainen potkuri ja koneen pysäytyksen jälkeen kyllä kuuluu lievä kolahdus kun potkurin lavat sulkeutuu eikä pyöri vaikka vaihde onkin vapaalla. Ajan siis vapaalla, eikä tarvitse kuunnella pyörivän potkurin ääntä kun muistaa rasvata lapojen taittomekanismin kauden alussa vesivaseliinilla.
- potkurit
Moi,
Ite laitan pakin päälle aina jos muistan. Jos en muista niin tietyssä nopeudessa potkurin liike tuntuu persuksissa. Eli sellainen vaimea tutina jonka siis saa pois pakilla.
Potkuri on kiinteä 3-lapainen.
-- - Vapaa
Mulla moottori odottelee laiturilla... Mut jos mukana, nii potkuri pois jonkasta ja vapaalle...
- vapaalla
On 3-lapainen taittuva, joskus saattaa jäädä auki ja pyörimään, silloin pysäytän vaihteella.
- vaarillakin
Vaarinkin vaihde on vapaalla, sen jälkeen kun 3-lapaisen pyöriminen on saatu pysäytettyä vetämällä vaihde hetkeksi päälle joko eteen tai taakse. Ei tunnu pyörivän.
Onko siitä jotain etua, että vaihde on vedettynä jatkuvasti taakse?- pakit
Ainakin joissakin vaihteistoissa pitää olla nimenomaan pakki päällä että potkuri pysähtyy. Omassani jos laittaa vaihteen eteen niin potkuriakseli pääsee pyörimään johtuen mekaanisesta rakenteestaan (kartiokytkin).
- kartio kans
pakit kirjoitti:
Ainakin joissakin vaihteistoissa pitää olla nimenomaan pakki päällä että potkuri pysähtyy. Omassani jos laittaa vaihteen eteen niin potkuriakseli pääsee pyörimään johtuen mekaanisesta rakenteestaan (kartiokytkin).
jos kartiokytkimellä varustetun vaihteen laittaa eteen se jää jumiin eikä mene vapaalle ennen kuin laittaa koneen käyntiin (yanmar). jor ropelisi pyörii eteen asennossa kaipaa kytkimesi säätöä tai korjausta.
- Pakit
kartio kans kirjoitti:
jos kartiokytkimellä varustetun vaihteen laittaa eteen se jää jumiin eikä mene vapaalle ennen kuin laittaa koneen käyntiin (yanmar). jor ropelisi pyörii eteen asennossa kaipaa kytkimesi säätöä tai korjausta.
Eipä ole ollut jumiutumis ongelmaa, ainakaan vielä, vaikka vetolaite on 30v vanha. En tunne Yanmarin konseptia, mutta ainakin volvo pyrkii "hyljeksimään" kartioita, joten sen jumiin jääminen eteenpäin vaihteella tuntuu vähän epäloogiselta. Volvossa (ainakin 100S, uudemmista en tiedä, mutta kuvien perusteella vaikuttaisi samalta) kartio kiristyy sitä lujempaan mitä suurempi on moottorin vääntömomentti ja jos voima on väärinpäin (vaihde eteen purjehdittaessa) puristaa pelkkä siirtojousi kartiota kytkinpintaa vasten. Kun voima on riittävän suuri, voittaa se jousivoiman ja näin kartio alkaa luistaan. Seurauksena se että kytkinpinnat kiillottuvat ja alkaa esiintyä kytkimen luistoa moottorilla ajettaessa. Ongelma korjaantuu hiomalla pinnat hiekkapaperilla/vastaavalla... Ropelini siis pyörii ihan käsivoimallakin samaan suuntaan kuin vaihde on, eikä vaihteessani silti ole säätämisen tarvetta.
- tarpeessako
kartio kans kirjoitti:
jos kartiokytkimellä varustetun vaihteen laittaa eteen se jää jumiin eikä mene vapaalle ennen kuin laittaa koneen käyntiin (yanmar). jor ropelisi pyörii eteen asennossa kaipaa kytkimesi säätöä tai korjausta.
Jos kytkimesi jää jumiin, SE kaipaa huoltoa/korjausta...
- ohoh
jos vapaalla?
- ohoh
vaihdatteko laatikkoon öljyt joka vuosi?
- vaihdan
ohoh kirjoitti:
vaihdatteko laatikkoon öljyt joka vuosi?
Kyllähän noi tulee vaihdettua. Samalla näkee onko vettä päässyt öljyn joukkoon.
- pakki päälle
minua ei kiinnosta, mitä laituriparlamentti on tästä mieltä. tyypillisesti noudatan mieluummin valmistajan ohjeita, kun muita tietäviä.
ja eipä tuosta pakille laitosta ole vaivaakaan ollut. - xxxxx
yksinkertaiseen viestiin!
Tietämättä asiasta liian paljon (olen purjehtija joten nämä moottoriasiat menevät hieman alle horisonttiini) yritän kuitenkin tuoda jotain tietoa tähän:
Ainoa syy antaa potkurin pyöriä on virtausvastuksen pienentäminen (mitä nimim. Joakim asiallisesti selitti). Kiinteän (varsinkin kolmilapaisen) potkurin vastus on niin suuri että se selvästi vaikuttaa matkavauhtiin (yhtä paha kuin laahata jollaa perässä), puoli solmu lähtee helposti. Näin olleen taittuvalapainen potkuri on ainoa järkevä vaihtoehto purjeveneessä (vaikka se maksaa paljon enemmän ja on tehottomampi (varsinkin peruutuksessa). Taittuvalapaisille tämä kysymys siis on vailla merkitystä.
Kiinteälapaisilla on kaksi (tai kolme) murhetta:
- Virtausvastus (pakki päällä)
- Värinä-ääni (vapaalla)
- Meri-vaihteen hajoaminen (vapaalla)
Kaksi ensimmäistä ovat itsestään selviä joten otan kantaa ainoastaan viimeiseen: Vaihde kärsii ainoastaan jos voitelu ei toimi asiallisella tavalla. Voitelutyyppejä on kaksi allasvoitelu ja öljypumppuvoitelu (en tiedä ovatko nämä oikeat suomenkieliset termit?). Jos on öljypumppuvoitelu se vaatii että moottori on käynnissä (Minulla on Suzuki 1100 GL raakavoimainen kaunis klassikkopyörä jota juuri tästä syystä ei voi hinata. Tappelen jälleen sen saatanan sähköjärjestelmän kanssa, lähes yhtä huono kuin Lucas!). OK, eksyin aiheesta. Merivaihteet (ainakin minun käsittääkseni) kuitenkin kaikki ovat allasvoitelutyyppisiä, eli voitelu hoituu samalla kun vaihteisto pyörii.
Ei kannata kuitenkaan luottaa minun ja muiden viisastelioiden neuvoihin. Puhelinsoitto moottorin (tai vaihteen) valmistajalle on huomattavasti halvempi toimenpide kuin mahdollinen korjaus jälkeenpäin.- puksuttaja
Jopas nyt. Siellähän ne lavat ovat siinäkin potkurissa! Mistäs se tehottomuus?
- 595947
Kyllä joo ja kaasu pohjassa
- Pohjaroppu
Vaikka tällä palstalla onkin ehdottomasti Suomen paras asiantuntemus kaikista asioista niin muistelen lukeneeni Nannin käsikirjasta, että 1 h on maksimi aika jonka potkuri saa pyöriä koneen ollessa sammuksissa. Suositellaan pakin pitämistä päällä tai käynnistämistä välillä. Syy tähän on mitä ilmeisimmin joko voitelussa tai jäähdytyksessä mutta toki voi olla aina parempiakin käytäntöjä. Minä pidän pakkia päällä ja mihin sitä eläkeläisellä niin kiire olisi. Taitaa olla tuo kiire vähän jo yliarvostettua. Mitä öljynvaihtoon tulee niin 0,8 l ATF:ää ei ole kovin iso kustannus vuodessa.
- Drag1
Minulla olleessa Volvo Penta 2001 mallisen (vm -90) käsikirjassa kehotettiin laittamaan pakki päälle purjehtiessa.
Jos minulla olisi purjevene kiinteälapaisen potkurin kanssa, en kyllä kuuntelisi sitä jurnutusta missään tapauksessa.
Kun purjeet ovat vedossa, niin ainoa ääni mikä saa kuulua on veden solina.
Moottoriajo ei olen minulle mitenkään vastenmielistä, mutta kun purjehdin, niin silloin en kestä mitään muita kuin luonnon ääniä.
- Luonnnon_ääniä
Pidän Yanmarini vaihteen aina vapaalla purjehtiessani eikä pyörivästä potkuristani kuulu lainkaan ääniää eikä pyörimistä havaitse muuta kuin menemällä katsomaan potkuriakselia.
Yachting Monthly testasi ja testin tulos oli että että kiinteälapainen lukittu potkuri tuottaa lähes kolminkertaisen vastuksen verrattuna vapaasti pyörvään kiinteälapaiseen potkuriin.
Tästä oli täällä jo keskustelu hiljattain:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15432450/potkuri-pyorimaan-vai-ei#comment-95278789 - sepoilmari
Peltigenua ei kuljeta, jos vaihde ei ole päällä.
- siinävastaus
kyllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782