Kyllä vanhuus on ihanaa

Anonyymi

Olen 65v. naishenkilö. Olen uurastanut paljon kuntoni eteen mm. kävelemällä päivittäin ja olen mielestäni melko hyväkuntoinenkin, sopivan painoinen jne... Mutta nyt minulle on on tullut ikääntymisestä? johtuvaa masennusta. Kaikki tuntuu niin turhalta, liikkuminenkin pakkopullalta eikä tervellistä ruokavaliota jaksaisi noudattaa...Tuntuu kuin väjäämättä kävelisi kohti omaa hautaansa. Tekisi vaan mieli elää pelkällä suklaalla ja vetää peittoa korviin...Minulla menee Seronil 20mg päivittäin...Sain sen aikoinaan vaihdevuosiini, kuumat aallot kun jatkuvat iästäni huolimatta, tosin melko lievinä eniten yöaikaan. Rintasyöpäni takia en voinut enää käyttää estrogeeniä.. Olisiko kellään ideoita miten nousta tästä ylös....kiitos kommenteista!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloita jokin uusi harrastus.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä tämän kanssa. Kokeile jotain uutta. Jokin harrastus mitä et ole pitkään aikaan tehnyt, tai on ollut mielenkiintoa, mutta ei ole sitten lähtenyt kokeilemaan. Tai käy kokeilemassa jotain ihan uuttaa mistä et ole koskaan kuullutkaan - joskus niistä oppii mielenkiintosia uusia asioita ja saa idean mitä haluasi tehdä.


    • Anonyymi

      On ollut suuri virhe että vaihdevuosia on aikoinaan lääkitty (en tiedä tehdäänkö enää) psyykelääkkeillä. Kaikkea se lääketeollisuus lääkäreillä teettä!

      Tiedätkö että tuo pitkään syömäsi Seronil lääke alkaa turruttamaan ja lamaannuttamaan elimistöäsi ja psyykkeäsi. Siitä johtuu nykyinen olosi. Luepa lääkkeen mukana tullut pakkausseloste.

    • Anonyymi

      Itse olen lähinnä psykiatrisilla syillä eläkkeellä oleva keski-ikäinen nainen, enkä ole koskaan syönyt psyykenlääkkeitä. Eivät onnistuneet pakottamaan.

      Liikunnan itsessään pitäisi auttaa mielialaoireisiin. Tosin itselläni esim. vuodenaika vaikuttaa. Olen virkein syksyllä näihin aikoihin, ja kaikkein tahmaisin aika on kesähelteet. Nyt jaksan liikkua, kesällä teen sen väkisin, välillä kuolemanväsyneenä. Itselläni on siis selkeä rytmi oireissa. Kesäaikaan myös olen selkeästi virkein heti aamusta, mutta jo puolen päivän jälkeen iskee monen tunnin pöhnä. Tähän aikaan vuodesta jaksan koko päivän. Kaamoksen lähestyessä aamuista tulee tahmeampia, ja käynnistyminen on hitaampaa ja vaikeampaa.

      Onko sinulta tarkastettu, ettei ole mitään fyysistä sairautta, kuten piilevä diabetes, kilpirauhasongelmat tms? Puutetta voi olla myös B12-vitamiinistä (kaikilla se ei iän myötä imeydy). Iän myötä rappeutumissairauden lisääntyvät, joten voi olla mahdollista, että oireisto enteilee jotain muuta keskushermoston sairautta. Tosin psyykenpotilaaksi leimaaminen vaikeuttaa asiallisten tutkimusten saamista. Joskus aikanaan psykiatrisella osastolla samassa huoneessa kanssani oli vanhempi nainen, joka valitti, ettei muista. Hänelle toitotettiin, että hän on vain masentunut. En olisi niinkään varma asiasta. Myös masennus voi enteillä muistisairautta. Itselläni mieleenpainaminen eli oppiminen on vaikeaa, mutta en itsessään koe, että "en muista". Pystyn oppimaan uusia asioita, kunhan ne eivät ole runsasta ulkoa muistamista vaativia asioita.

      Joku sinulle ne herkut kaupasta eteen kantaa, sinä itse? Eli jätä ne syömättä tai aseta joku raja. Terveellisempiäkin vaihtoehtoja on, kuten pähkinät. Niistä saa myös aivoille tarpeellisia hyviä rasvoja. Pakota itsesi vaikka tavanomaista lyhemmille lenkeille. Lenkille kannattaa lähteä varsin aikaisin, aamupäivästä, kun on luonnon valoa. Muuten koko päivä menee sellaisessa aivotuhnussa. Jos aamuliikkuminen auttaa oloon ja virkistää, niin silloin mielestäni kyseessä on mielialaoireilu. Oman kokemuksen perusteella suosittelen myös syömään aamiaisen ja panostamaan siihen. Silloin ainakin yksi ateria päivästä on laadukas, jos muut menevät vähän pieleen. Kun ei jaksa, niin ruuan suhteenkin voi olla vähän armollinen. Etsiä terveellisempiä vaihtoehtoja valmiiden ja helposti tehtävien ruokien joukosta. Ei siis pussillista sipsejä, vaan mieluummin vaikka purkkihernekeittoa. Parempana päivänä kannattaa tehdä iso määrä ruokaa ja pakastaa sitä. Siitä sitten voit sulattaa kotiruokaa huonompina päivinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe