Voiko tämä olla totta, olemme lihavia

Anonyymi

"""Lihavuus on yhteiskunnan sairaus

Lähes kolme miljoonaa suomalaista painaa liikaa – eikä se ole oma vika. Päättäjien on puututtava lihottavien ruokien tarjontaan, sanoo lihavuuslääkäri Pertti Mustajoki.

Tilaajille
Tanja Vasama
2:00 | Päivitetty 14:33
Muistikuvia lapsuudesta: Tamperelainen lähikauppa myy kuivattuja porkkanoita herkkuina. Sokeri on 1940-luvun lopulla sananmukaisesti kortilla, joten makeiksi paloiksi kelpaavat kuivatut juureksetkin.

1950-luvulla pula-aika helpottaa, mutta makeat herkut ovat silti harvinaisuus. Seitsenlapsisen perheen äiti leipoo kerran viikossa, ja silloin saa pullaa. Mieleen painuvat ne kerrat, kun äiti antaa viisi markkaa ja koulumatkan varrella olevasta kivijalkakaupasta saa ostaa voipaperiin"""

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päättäjien puututtava ?! Ei pidä.
      Ihan tarpeeksi on jo holhousta ja terveysterrorismia
      ja myös runsaasti tietoa saatavana terveellisestä ruokavaliosta.

      Aikuisten ihmisten pitää itse ryhdistäytyä itsensä
      ja mahdollisen jälkikasvunsa suhteen.

    • Anonyymi

      50-luvulla oli yhtä juhlaa, kun sai jostain rahaa ja pääsi kerran viikossa lähimmästä muistaakseni Elannon maitokaupasta ostamaan mustikkapiirakan palan. Pikkupojan onnentaivas.

      Nyt on niin pahaksi päässyt, että läski-indeksi 25,1.

    • Anonyymi

      Olen kyllä samaa mieltä lihavuuslääkärin kanssa. Ei ole lihavuus oma vika vaan väärät tarjoilut. Itse pidän painoa kurissa, mutta en pystyisi jos söisin kaupan valmisruokia. Ne eivät mua pidä kylläisenä. Ei voi pysyä normaalipainoisena jos syö kaupan laatikoita, patoja tai keittoja, pitsaa, lihiksiä ja makkaroita. Niissä on niin vähän lihaa, kalaa, kanaa ettei proteiinin tarve täyty. Valmisruoat on maustettu omituisesti, kun syön valmispitsaa, kohta tekee mieli jotain ruokaa, ei se suoranaista nälkää ole, mutta ei ole kylläinenkään olo. Vai johtuuko vain siitä että niistä ei saa riittävästi tarvittavia ravintoaineita ja näin olo jää puutteelliseksi.
      Oli hiljattain tilasto mm. lapsista, joka neljäs on ylipainoinen, se oli yllätys. Aikuinen voi vielä syödä silloinkin kun ei ole nälkä mutta lapsi ei syö, ainakaan ne lapset joita minä olen hoitanut, jättävät ruoan kesken ja huikkaavat, ei ole enää nälkä. Tästä voisi päätellä että kaupan tai laitos/kouluruoan koostumus ei ole oikea.

    • Anonyymi

      Erilaiset lähtökohdat ja aineenvaihdunta.
      Synnyin 1943 valekuolleena, napanuoraan hirttäytyneenä mutta jäin henkiin.
      Alle kouluikäisenä olin uskomaton läskipallero. Jos joku muistaa takavuosien Michelin mainosukon niin se kuvaa hyvin hahmoani.
      Työläisperheen oöperöt olivat yksipuolisia eikä sokerilla eikä rasvalla juhlittu.
      Ilmeisesti koneeni kävi säästökierroksilla.
      Kärsin tilanteestani.

      Ilmeisesti pakollinen patikointi ja talvella hiihtäminen kouluun alkoi muuttaa profiiliani mutta hitaasti.
      Kaikkea työtä mihin vain pystyi oli painettava pirukseen.

      Murrosiässä alkoi hahmosta huolehtiminen mutta olipa tiukassa.

      Olin 28v ja aviossa kun teimme saman ikäisen tuttavapariskunnan kanssa 4,5:n viikon auto-teltta matkan Välimerelle.
      Kaveri oli minua pari vuotta vanhempi mutta saman pituinen. Olimme samassa työssä.
      Söimme samat sapuskat. Ryyppäsimme saman verran. Noiden viikkojen aikana kaveri laihtui 3kg ja minä lihoin saman verran. Painoeroa tuli 6kg.
      Myöhemmin sama heppu pönäköityi tuntuvasti.

      Kaloritaulukot ja painoindeksit ovat yleisiä keskuarvoja joiden soveltamiseen on syytä suhtautua varovasti.

      • Anonyymi

        Tämä. Ja usein vaikuttaa myös lapsuuden ajan terveys siihen, että lihooko vai laihtuuko kuinka helposti. Viime aikoina on mm. tullut löydöksiä, että jos on lapsena alipainoinen niin aikuisena on isompi riski sairastua 2 tyypin diabetteekseen, ihan sama minkä painoinen yms. on vaikka väitetäänkin pelkästään elämäntapa diabeteksi. Tietysti vaikuttaa asiaan sekin, että nykyään tiedetään, että diabeetteksen jakaminen vain 1 ja 2 osaan on liian rajoitettu - niitä on useampia ja johtuu monista eri asioista.

        Et esim. kauheasti voi lapsena vaikuttaa siihen onko vanhemmat laittaneet sinulle sopivasti aurinkosuojaa, ettet pala ja myöhemmin elämässä ole suuremmassa ihosyöpäriskissä. Samalla tavoin ne kohdussa tai kasvu iässä tapahtuneet asiat vaikuttaa pitkään, varsinkin suoliston hyvinvointiin, aivoihin ja aineenvaihduntaan.

        Joillain on huonompi pohja geneettisesti ja lapsuudesta lähtien. Sitten siihen lisätään se, että usein se epäterveellinen vaihtoehto on helpompaa ja halvempaa. Leivästäkin usein valitetaan, mutta jos ruoka jonoon menet ja leipää saat niin kehtaatko valittaa? Allerginen tai keliakikko nyt ihan syystä voi sanoa ja luulen, että sitten osa ihmisistä vaihtaa heidän kanssa tuotteita keskenään, jos ei ruoka avusta löydy.

        Miksi sitten etsitään helppoa ja halpaa? Kasvikset on halpoja kaupoista, tee vain keittoa tai jotain! Rahan puutteen lisäksi on stressi. Työnhaku on todella stressaavaa kun koskaan ei kelpaa ja aina pitäisi silti jaksaa vain hakea, rahatilannekin huono. Työpaikat vaihtuu koko ajan ja vakiotyöntekijät usein kiusaa uusia, ei se kiusaaminen todellakaan sinne kouluihin jää, kouluissa se on vielä helpolla tasolla. Opiskellessa pitäisi pystyä oppimaan mielellään 4-5 eri kieltä, ottaa mahdollisimman laajasti eri osaamisalueita ja muistaa koko aika, että vaikka opit kaiken tämän sekä extraa niin silti et välttämättä ikinä pääse minnekään töihin.

        Tuon kaiken lisäksi on pakko huolehtia ympäristöstä ja luonnosta niin monta kertaa enemmän, koska sen suhteen on vain jätetty kaikki tuleville sukupolville siivottavaksi ja nyt alkaa olla myöhäistä sen suhteen. Jatkuvasti on sotiakin kaikkialla ja ihmisoikeuksien puolesta täytyy nuorten jalkautua jo monessa maassa ja kaupungissa näihin sisäisiin sotiin. Maailma kirjaimellisesti palaa ja hukkuu ilmaston muutoksen alla. Jos yksikään kaveri asuu ulkomailla joudut joka kerta miettimään, että ne oli viimeiset sanat mitä heille puhuit.

        Aina pitää olla valmis kaikkeen ja mikään ei riitä. Stressi ei välitä syötkö vai etkö vai mitä tuli syötyä.. Se riehuu kehossasi ja on suurin apu siihen, että sinusta tulee lihava.

        Se, että jollain enää rahaa, aikaa tai jaksamista suunnitella sekä tehdä ruokansa on vain harvojen etuoikeus. Eikä ole oikeutta edes valittaa tilanteesta tai pyytää apua, koska mitä sinä valitat.. Kaupat täynnä ruokaa ja et ikinä ole ollut taistelemassa sodassa.

        ... Miksi sitten kaikki tuntuu kuin olisi sodassa? Jatkuvat kuvat medioissa eri sodista, mm. Ukrainan sodasta puhumattakaan Lähi-idästä. Mielenosoitukset, mellakat, liekkimeret, tulvat, taudit, kadonneet jäät ja talvet.. Tietämättömyys onko ystävä selvitynyt yön yli.
        Kaikki tämä vastuullasi huolehtia, siivota ja korjata - töitäkään ei saa ja sitten pitäisi muka jaksaa miettiä mitä söisi?

        ... Teksti karkasi aika pitkälle asian suhteen. Tiedän, ettei tätä moni lue tai monia ei edes kiinnosta, mutta tulipahan nyt kirjoitettua. Heittäkää mädillä tomaateilla jos siltä tuntuu.


    • Lampaat tarvitsee paimentajaa näemmä 🐑🥊

    • Anonyymi

      Tämä on pääasiassa nuorten ongelma. Monet kolmekymppiset ovat lihavampia kuin kuusikymppiset vanhempansa. Entäs nykyajan nuoret äidit, näissä on uskomattoman paljon muodottoman lihavia.

      Ei näin ollut vuosikymmeniä sitten. Kaloripitoista ruokaa saa nyt halvalla, esimerkiksi kuusi 200 gramman suklaalevyä kympillä. Energiasisältö yhteensä sama kuin kolmen vuorokauden normaali kulutus. Ei ihme, että paino nousee.

    • Anonyymi

      Syömishäiriöt johtuvat usein henkisistä ongelmista.
      Nyky-yhteiskunnan kelpoisuusvaatimuksia ei ole kaikkien helppo täyttää.
      Osalla ylipainoisista voi olla jonkunlaista henkistä laiskuutta.
      Mikä sitä aiheuttaa ? Oma merkityksettömyyden tunne yhteiskunnassa ?

    • Anonyymi

      Nojoo.

      Jos ihminen syö enenpi, kuin kuluttaa, lihoo. Toki sairauksia, jotka aiheuttaa lihomista, taitaa toi ylensyönti kuitenkin olevan yleisin syy. Ei sisätöissä läppäriä käyttävä kuluta samaa, kuin umpihangessa pakkasessa ojaa lapiolla kaivava.

      Varmasti merkitystä, mitä suuhunsa tunkee, se nykyisin pitkälti oma valinta. Kyllä ruokaa kaupoissa on, pitää ostaa sopivaa. Jos vetää sokeria ja läskiä on eri asia, kuin syödä lunta.

      Ei mun mielestä ole sen kummempaa, sopivaa murkinaa sopivat määrät, ei laihdu, ei liho. Että enenpi omista valinnoista kiinni. Valistusta nyt kyllä tungetaan joka paikkaan, ei siitä kiinni ole.

      =DW=

    • Anonyymi

      Sokeri on vakavasti sairastuttava myrkky ihmiselle.

      • Anonyymi

        Yeap, ja täydellinen elatusneste syövälle. - Nm. Syöpäsolu rakastaa sitä


    • Anonyymi

      Olen ”hengenvaarallisen” läski!

      Ruokaa on ja liikkua pitää! Syön ja liikun ihan tavallisesti. Minkäs teet!

      Sama se nuoremmilla, mutta ruokaa on niin helvetisti tarjolla ja tekniikka kutistaa liikkumisen minimiin. Se on sitä yhteiskunnan ”kehitystä”! Kaikkien pitää hullunaan skutsissa tyhjää ravata, että saa ”liikuntaa”, mutta ei kaikkia huvita se tyhjän ravaaminen, kun liikunta ei ole enää normi arkeen kuuluvaa.

      Minkäs teet!?

      • Anonyymi

        Ehkä syöt "väärin", vääränlaista ruokaa tai makeita, jotka tuhoavat laihtumisyrityksesi ?
        Yksikin namipala/liikaa sokeria päivässä tekee sen ettei paino mene alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä syöt "väärin", vääränlaista ruokaa tai makeita, jotka tuhoavat laihtumisyrityksesi ?
        Yksikin namipala/liikaa sokeria päivässä tekee sen ettei paino mene alas.

        Olen sanonut, että helppo lopettaa pullan, keksin, karkin, limun, alkoholin ym. ”nauttiminen”, kun en niistä muutenkaan ”nauti”. En ole koskaan pitänyt makean mausta. En kai itseäni muuten läskiksi sanoisi, jos ratkaisu olisi noin helppo.


      • Anonyymi

        Mitä tyhjän ravaamista se on, että pysyt kunnossa ja terveenä? - Nm. Asennevamma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tyhjän ravaamista se on, että pysyt kunnossa ja terveenä? - Nm. Asennevamma

        Tyhjän ravaamista, kun ei ole mielekästä. Ei tule hyvä olo, enkä saa siitä yhtään mitään. Ei se tyhjän ravaaminen mitään ”kuntoa ja terveyttä” takaa. Älä tyhjää höpise!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjän ravaamista, kun ei ole mielekästä. Ei tule hyvä olo, enkä saa siitä yhtään mitään. Ei se tyhjän ravaaminen mitään ”kuntoa ja terveyttä” takaa. Älä tyhjää höpise!

        Etsi itsellesi kuntoilumuoto, joka on mielestäsi "mielekästä" ja sopii kropallesi. Jos et, niin mikä on ongelman nimi? - Nm. Tekosyyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsi itsellesi kuntoilumuoto, joka on mielestäsi "mielekästä" ja sopii kropallesi. Jos et, niin mikä on ongelman nimi? - Nm. Tekosyyt

        Tiäts oon 65v ja luuletko, etten ole kaikkea kokeillut! Duunissa sain aikoinaan n. 40 vuotta ravata päivästä toiseen, että kun liikkumisesta kysyttiin, niin liikuin ”yliaktiivisesti”, eikä tarvinnut liikuntaa lisätä. Sain siitä niin tarpeekseni, että yhtään en ylimääräistä askelta ota, enkä portaita kävele. Pakolliset liikkumiset tietysti.

        Tekosyy; totaalinen kyllästyminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiäts oon 65v ja luuletko, etten ole kaikkea kokeillut! Duunissa sain aikoinaan n. 40 vuotta ravata päivästä toiseen, että kun liikkumisesta kysyttiin, niin liikuin ”yliaktiivisesti”, eikä tarvinnut liikuntaa lisätä. Sain siitä niin tarpeekseni, että yhtään en ylimääräistä askelta ota, enkä portaita kävele. Pakolliset liikkumiset tietysti.

        Tekosyy; totaalinen kyllästyminen!

        Juuri näin kaikki sohvaperunat perustelevat. - Nm. Toistan; asennevamma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin kaikki sohvaperunat perustelevat. - Nm. Toistan; asennevamma

        Miten selätät kyllästymisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selätät kyllästymisen?

        Minkä "kyllästymisen" ? - Nm. Todellinen ajattelun floppi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä "kyllästymisen" ? - Nm. Todellinen ajattelun floppi

        Jonninjoutavaan liikuntaan, joka vain väsyttää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonninjoutavaan liikuntaan, joka vain väsyttää!

        Sulta on jäänyt jotain väliin. Jos liikut säännöllisesti ja sen lisäksi nukut riittävästi yöunta ja syöt terveellisesti = saat tarvittavat ravinteet ruuasta, niin sinua ei väsytä. - Nm. Perusjutut kuntoon


    • Anonyymi

      " Eikä se ole oma vika. " ! - Nm. Kyllä on

      • Anonyymi

        Rasvapalloja suurin osa.
        Beng


    • Anonyymi

      En ole ylipainoinen. Olen painoon nähden ihan liian lyhyt.

      • Anonyymi

        Erittäin varteenotettava selitys! 😎
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin varteenotettava selitys! 😎
        Beng

        Liian lyhyeen varteen!


    • Anonyymi

      Painonkertymiset johtuvat paljolti elämän ongelmista, tunteiden käsittelyn ongelmista, ahdistuksesta jne.
      Eläkeläisillä ei niinkään, mutta nuoremmilla sukupolvilla.

      Laihdutuskuurien seurauksena häiriintynyt syöminen on lisääntynyt
      länsimaissa.

      Mitä enemmän on kieltoja ja muita sääntöjä, sen vaikeampi on laihtua normaalopainoon..
      "Ei saa syödä leipää.
      Ei saa syödä iltakuuden jälkeen.
      Lisää ei saa ottaa." Jne.

      Kuuriluontoiset laihduttamiset olisi syytä lopettaa ja alkaa syödä normaalisti
      ilman liikaa rasvaa ja sokeria.

      Kun antaa itselleen luvan syödä normaalisti ja pitää ruoka-ajoista kiinni,
      sopivan painon pitäminen ja ylipainosta eroon pääsy
      on helpompaa.

      • Anonyymi

        Säännölliset ruokailuajat! En kyllä ole koskaan osannut elää muutenkaan säännöllisesti. Se olis ihan mielenkiintoista tietää, miten.


      • Anonyymi

        Jos ylipainoa on rutkasti niin kuurilla on hyvä aloittaa mutta ENNEN kuurin aloittamista on suunniteltava kuurin tavoitteen saavuttamisen jälkeinen elämä kaikki lottuvuuksineen. Tietenkin ruokatottumukset tärkeimpinä.

        Rojautin itse täydellä atkinsilla painoa nopeasti pois 16kg. Olin suunnitellut jatkon ja paino pysyi tavoitteessa niin pitkään kuin tupakoin.
        Hiipineet lisäkilot pudotin kohtuullisen nopeasti niukalla sekasapuskalla ja olen pitänyt kilot kohtuudessa järkevällä ravinto / kulutus suhteella.
        Tuohon on nyt aikaa yli 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ylipainoa on rutkasti niin kuurilla on hyvä aloittaa mutta ENNEN kuurin aloittamista on suunniteltava kuurin tavoitteen saavuttamisen jälkeinen elämä kaikki lottuvuuksineen. Tietenkin ruokatottumukset tärkeimpinä.

        Rojautin itse täydellä atkinsilla painoa nopeasti pois 16kg. Olin suunnitellut jatkon ja paino pysyi tavoitteessa niin pitkään kuin tupakoin.
        Hiipineet lisäkilot pudotin kohtuullisen nopeasti niukalla sekasapuskalla ja olen pitänyt kilot kohtuudessa järkevällä ravinto / kulutus suhteella.
        Tuohon on nyt aikaa yli 20 vuotta.

        Rauhallinen aloitus elämänkestävällä ruokavaliolla pitää kutinsa.
        Puolen kilon painonpudotus viikossa tekee 24 kiloa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhallinen aloitus elämänkestävällä ruokavaliolla pitää kutinsa.
        Puolen kilon painonpudotus viikossa tekee 24 kiloa vuodessa.

        Lienee luonnekysymys? Minulle oli luonnollisempaa pudottaa paino nopeasti tavoitteeseen ja sen jälkeen jatkaa elämää ENNALTA SUUNNITELLULLA tavalla painon pysyessä oikealla alueella ilman mitään hivuttamista.
        Mutta, kuka mitenkin.
        Epäonnistujia on molemmilla menetelmillä. Nopeat jojoilevat herkästi. Hitailta pudottajilta puuttuu kestävyyttä. Päivän pihistys palkitaan suklaapatukalla tai ylimääräisellä viinerillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhallinen aloitus elämänkestävällä ruokavaliolla pitää kutinsa.
        Puolen kilon painonpudotus viikossa tekee 24 kiloa vuodessa.

        Jo vain neljässä vuodessa se tekee 96 kg, alkaa olla paino kohdillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee luonnekysymys? Minulle oli luonnollisempaa pudottaa paino nopeasti tavoitteeseen ja sen jälkeen jatkaa elämää ENNALTA SUUNNITELLULLA tavalla painon pysyessä oikealla alueella ilman mitään hivuttamista.
        Mutta, kuka mitenkin.
        Epäonnistujia on molemmilla menetelmillä. Nopeat jojoilevat herkästi. Hitailta pudottajilta puuttuu kestävyyttä. Päivän pihistys palkitaan suklaapatukalla tai ylimääräisellä viinerillä.

        "Ennalta suunnitellulla tavalla ..." ! Siis mässäämistä jatkaen. Dieetit ovat terveydelle vaaraksi eikä patukoilla ja pullilla itseään palkitseva laihdu terveesti ikinä. - Nm. Terveystiedot selvästi hukassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennalta suunnitellulla tavalla ..." ! Siis mässäämistä jatkaen. Dieetit ovat terveydelle vaaraksi eikä patukoilla ja pullilla itseään palkitseva laihdu terveesti ikinä. - Nm. Terveystiedot selvästi hukassa

        Kerran halusin laihduttaa ja laihduin onnistuneesti. Rakkaus laihdutti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ennalta suunnitellulla tavalla ..." ! Siis mässäämistä jatkaen. Dieetit ovat terveydelle vaaraksi eikä patukoilla ja pullilla itseään palkitseva laihdu terveesti ikinä. - Nm. Terveystiedot selvästi hukassa

        Oliko alkukappaleen ymmärtämisessä vaikeuksia?
        Ennen kuurinomaista, nopeaa painon pudotusta olin suunnitellut sen jälkeisen, terveellisen, järkevän ja painon säilyttämisen saavutetussa tavoitteessa tavan.
        Joka myös onnistui.

        Sinun tulkintasi kuvastaa tyypillistä jojoilijaa jonka ei kannata yrittääkään painonsa hallintaa koska se vaatisi hieman ymmärrystä ja himpun verran enemmän itsekuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran halusin laihduttaa ja laihduin onnistuneesti. Rakkaus laihdutti.

        Niiih, ei meitsissäkään ollut kuin luut ja nahka silloin, kun olin rakastunut, mitä se nyt sitten ikinä onkaan ja tarkoittaakaan. Sen jälkeen on onneksi piisannut järkeä sen verran, että on osannut pitää itsensä normaalikokoisena. - Nm. Ja / tai tietoa


    • Anonyymi

      Ison vattan takaa on niin komia kattella!

      • Anonyymi

        mä taas huomasin, kun ei vattaa, näkyy muutakin :))


    • Anonyymi

      Tämä aloitus kuuluu siis 80 palstalle.

      • Anonyymi

        Ylipainoisia iäkkäitä näkee paljon harvemmin kuin nuoria ylipainoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainoisia iäkkäitä näkee paljon harvemmin kuin nuoria ylipainoisia.

        Ylipainoisimmat iäkkäät ovat joko kupsahtaneet tai eivät jaksa liikkua eli näyttäytyä ja kun joka tapauksessa nuoret liikkuvat enemmän ja siis ovat useammin nähtävillä, totta kai heitä näkee muutenkin enemmän.
        Ihminen myös tyypillisesti vanhemmiten menettää ruokahaluaan ja laihtuu, se kai on suorastaan ongelma hoitopaikoissakin että vanhukset syövät liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainoisia iäkkäitä näkee paljon harvemmin kuin nuoria ylipainoisia.

        Jalat menneet, lähinnä makaavat jossain.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainoisimmat iäkkäät ovat joko kupsahtaneet tai eivät jaksa liikkua eli näyttäytyä ja kun joka tapauksessa nuoret liikkuvat enemmän ja siis ovat useammin nähtävillä, totta kai heitä näkee muutenkin enemmän.
        Ihminen myös tyypillisesti vanhemmiten menettää ruokahaluaan ja laihtuu, se kai on suorastaan ongelma hoitopaikoissakin että vanhukset syövät liian vähän.

        Esperit on ratkaisseet asian niin ,että säästetään ihan kaikessa,
        että osakkeenomistaja rikastuu enemmän.

        Erääseen esperiin tilattiin kuusi valmisruoka-annosta kymmentä vanhusta kohti.
        Ne kuusi sitten jaettiin kymmenen kesken.
        Siitä tulee suunnilleen puoli annosta per vanhus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esperit on ratkaisseet asian niin ,että säästetään ihan kaikessa,
        että osakkeenomistaja rikastuu enemmän.

        Erääseen esperiin tilattiin kuusi valmisruoka-annosta kymmentä vanhusta kohti.
        Ne kuusi sitten jaettiin kymmenen kesken.
        Siitä tulee suunnilleen puoli annosta per vanhus

        Eipä jaloillaan enää pysy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esperit on ratkaisseet asian niin ,että säästetään ihan kaikessa,
        että osakkeenomistaja rikastuu enemmän.

        Erääseen esperiin tilattiin kuusi valmisruoka-annosta kymmentä vanhusta kohti.
        Ne kuusi sitten jaettiin kymmenen kesken.
        Siitä tulee suunnilleen puoli annosta per vanhus

        Tuolla menolla jo viikossa säästyisi 28 annoksen hinta. Kertonet lämpimiksesi hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Jos tuo olisi totta ja tietäisit sen varmasti, sinun tulisi toimia eikä täällä viisastella, muuten olet osallisena ko. toiminnassa, poliisiasiahan taitaisi jo tuo olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla menolla jo viikossa säästyisi 28 annoksen hinta. Kertonet lämpimiksesi hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Jos tuo olisi totta ja tietäisit sen varmasti, sinun tulisi toimia eikä täällä viisastella, muuten olet osallisena ko. toiminnassa, poliisiasiahan taitaisi jo tuo olla.

        Vanhusten aliravitsemus on ihan yleistä. Mikä siitä rikollista tekee, jos ei hätäsesti mikrossa lämmitetyt valmisateriat maistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla menolla jo viikossa säästyisi 28 annoksen hinta. Kertonet lämpimiksesi hevosmiesten tietotoimiston juttuja. Jos tuo olisi totta ja tietäisit sen varmasti, sinun tulisi toimia eikä täällä viisastella, muuten olet osallisena ko. toiminnassa, poliisiasiahan taitaisi jo tuo olla.

        Ano 09:04

        Se on kirjoitettu lehdissä.
        2017-2019 sanomalehdet ja aikakausilehdet ja media olivat täynnä
        omaisten ja laitosten hoitajien kertomuksia kaltoinkohtelun eri muodoista.
        Myös TV:ssä oli uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa vanhushoivan huonosta tolasta
        ja sen epäkohdista.

        Ettekö katso ikinä muuta kuin salkkareita ja kauniita ja rohkeita ?

        Ettekö tiedä mitään maailman menosta ?

        Ettekö tiedä mitään mitä tapahtuu omassa yhteiskunnassamme ?

        Ettekö ikinä lue edes iltalehtiä ? Niissäkin oli lähes päivä näistä asioista.

        Eniten luen Hesaria, mutta muitakin medioita seuraan ihan päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano 09:04

        Se on kirjoitettu lehdissä.
        2017-2019 sanomalehdet ja aikakausilehdet ja media olivat täynnä
        omaisten ja laitosten hoitajien kertomuksia kaltoinkohtelun eri muodoista.
        Myös TV:ssä oli uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa vanhushoivan huonosta tolasta
        ja sen epäkohdista.

        Ettekö katso ikinä muuta kuin salkkareita ja kauniita ja rohkeita ?

        Ettekö tiedä mitään maailman menosta ?

        Ettekö tiedä mitään mitä tapahtuu omassa yhteiskunnassamme ?

        Ettekö ikinä lue edes iltalehtiä ? Niissäkin oli lähes päivä näistä asioista.

        Eniten luen Hesaria, mutta muitakin medioita seuraan ihan päivittäin.

        Katson Pikku Kakkosta😊 Ainoa oikea meedia😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano 09:04

        Se on kirjoitettu lehdissä.
        2017-2019 sanomalehdet ja aikakausilehdet ja media olivat täynnä
        omaisten ja laitosten hoitajien kertomuksia kaltoinkohtelun eri muodoista.
        Myös TV:ssä oli uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa vanhushoivan huonosta tolasta
        ja sen epäkohdista.

        Ettekö katso ikinä muuta kuin salkkareita ja kauniita ja rohkeita ?

        Ettekö tiedä mitään maailman menosta ?

        Ettekö tiedä mitään mitä tapahtuu omassa yhteiskunnassamme ?

        Ettekö ikinä lue edes iltalehtiä ? Niissäkin oli lähes päivä näistä asioista.

        Eniten luen Hesaria, mutta muitakin medioita seuraan ihan päivittäin.

        Olen klo 09:04 kommentoija. En ole eläissäni katsonut Salkkareita tai kauniita ja rohkeita, minulla ei ole ollut telkkaria ainakaan noin 20 vuoteen.
        Maailman menosta en tietenkään voi paljoa tietää, lähinnä luen historiaa yms. ja vuosittain lukemani sivumäärä on vaihdellut siinä 25000 ja 50000 sivullisen vaiheilla. päälle päätteeksi toki jonkin lehdenkin selaan vaikka pyrinkin vilkaisemaan vaikka kirjastoissa vähän muidenkin alueitten lehtiä.
        Tiedän että meillä pidetään suurena ongelmana esim. valkoposkihanhia, se vähän herättää ihmetystäni koska tiedän myös että Guanon eli merilintujen p_skan omistuksesta ja myyntioikeuksista on maailmalla jopa sodittu, samoin kuin Maustesaarien hallinnosta käytiin ns. muskottisodat.
        Maailmaa en ole paljoa nähnyt, esim. Teneriffalla tai Mallorcalla en ole ikinä käynyt enkä yhtään Unescon maailmanperintökohdetta käynyt kuvaamassa, joku muu lyhyt piipahdus toki on tullut tehtyä, eteläisin Etelänapamantereelle ja pohjoisin Jäämerelle ja jotain pientä kiertelyä siltä väliltä.

        Kertoisitko mitä yhteiskunnassamme tapahtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen klo 09:04 kommentoija. En ole eläissäni katsonut Salkkareita tai kauniita ja rohkeita, minulla ei ole ollut telkkaria ainakaan noin 20 vuoteen.
        Maailman menosta en tietenkään voi paljoa tietää, lähinnä luen historiaa yms. ja vuosittain lukemani sivumäärä on vaihdellut siinä 25000 ja 50000 sivullisen vaiheilla. päälle päätteeksi toki jonkin lehdenkin selaan vaikka pyrinkin vilkaisemaan vaikka kirjastoissa vähän muidenkin alueitten lehtiä.
        Tiedän että meillä pidetään suurena ongelmana esim. valkoposkihanhia, se vähän herättää ihmetystäni koska tiedän myös että Guanon eli merilintujen p_skan omistuksesta ja myyntioikeuksista on maailmalla jopa sodittu, samoin kuin Maustesaarien hallinnosta käytiin ns. muskottisodat.
        Maailmaa en ole paljoa nähnyt, esim. Teneriffalla tai Mallorcalla en ole ikinä käynyt enkä yhtään Unescon maailmanperintökohdetta käynyt kuvaamassa, joku muu lyhyt piipahdus toki on tullut tehtyä, eteläisin Etelänapamantereelle ja pohjoisin Jäämerelle ja jotain pientä kiertelyä siltä väliltä.

        Kertoisitko mitä yhteiskunnassamme tapahtuu?

        Media kertoo. Seuraa sitä. En ala eläkeläisikäistä valistamaan.
        Ei ole aikaa, koska seuraan mm. mediaa ja teen muutakin.
        Luen myös jonkun verran, 10-15 kirjaa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen klo 09:04 kommentoija. En ole eläissäni katsonut Salkkareita tai kauniita ja rohkeita, minulla ei ole ollut telkkaria ainakaan noin 20 vuoteen.
        Maailman menosta en tietenkään voi paljoa tietää, lähinnä luen historiaa yms. ja vuosittain lukemani sivumäärä on vaihdellut siinä 25000 ja 50000 sivullisen vaiheilla. päälle päätteeksi toki jonkin lehdenkin selaan vaikka pyrinkin vilkaisemaan vaikka kirjastoissa vähän muidenkin alueitten lehtiä.
        Tiedän että meillä pidetään suurena ongelmana esim. valkoposkihanhia, se vähän herättää ihmetystäni koska tiedän myös että Guanon eli merilintujen p_skan omistuksesta ja myyntioikeuksista on maailmalla jopa sodittu, samoin kuin Maustesaarien hallinnosta käytiin ns. muskottisodat.
        Maailmaa en ole paljoa nähnyt, esim. Teneriffalla tai Mallorcalla en ole ikinä käynyt enkä yhtään Unescon maailmanperintökohdetta käynyt kuvaamassa, joku muu lyhyt piipahdus toki on tullut tehtyä, eteläisin Etelänapamantereelle ja pohjoisin Jäämerelle ja jotain pientä kiertelyä siltä väliltä.

        Kertoisitko mitä yhteiskunnassamme tapahtuu?

        Sinullahan on yleissivistystä paljon. Telkkariuutisista ja ajankohtaisohjelmista
        saisi pikakatsauksen mitä maailmalla tai meillä tapahtuu, suppean kylläkin,
        mutta pääuutiset.
        Netti on laajempi uutistietolähde. Sehän sinulla olisi käytössä.

        Itse luen paljon erilaisia kirjoja, myös sellaisia, jotka käsittelevät ajankohtaisia asioita,
        etten putoaisi ihan kärryiltä.
        Niistä kirjoista saa yleensä laajasti tietoa paljon muustakin kuin vain siitä yhdestä
        aiheesta, joka on kirjan pääaihe, koska "kaikki liittyy vähän kaikkeen".

        Kyllä sitä voinee kohtuullisesti elää, vaikka ei kaikkea seuraisikaan,
        minusta on se kiinnostavaa tietää missä mennään ja mitä kaikkea on
        asioitten ja tapahtumien taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katson Pikku Kakkosta😊 Ainoa oikea meedia😂

        Minä menen vessaan ja väännän Ison Kakkosen ilman telkkaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä menen vessaan ja väännän Ison Kakkosen ilman telkkaria.

        Hyvä niin ja pysyt kartalla!


    • Anonyymi

      Olen pariin otteeseen yrittänyt katsoa Yle Areenan kautta ohjelmaa Gerard Depardiun Eurooppa, miehen nimi nyt saattoi mennä väärin mutta suunnilleen noin se on. Rankasti ylilihava vähän nuhruisenkin oloinen elähtänyt näyttelijä ahtamassa aina vain lisää ruokaa itseensä, lähes vastenmielistä katsottavaa. Taas yksi ohjelma jota en halua katsoa!

    • Anonyymi

      Oli pakko katsoa kuinka lihava olen:

      """Uusi painoindeksisi on 25,00

      Perinteisen laskutavan mukainen painoindeksisi olisi: 26,00"""

    • Anonyymi

      Painoindeksit ja nykysuositukset on ääriimäistä hoikkuutta ihannoivia.
      Vain alipainoinen on niitten mukaan normaalipainoinen.

      Nuoruusaikoinani neuvottiin vähentämään pituudesta 100.
      Esim. 170 cm:n pituudesta miinus 100, jää 70 (kiloa)
      Jos sen alle painoi, paino laskettiin normaalipainon rajoihin.
      Hoikempikin voi olla, mutta muutamaa ylimääräistä kiloa
      ei laskettu rikokseksi niinkuin nykyään.

      Nykyään 170 cm pitkä saisi painaa noin 55 kiloa, jos sitäkään ?

      • Anonyymi

        Läski on jatkuva puheenaihe ja ongelma ja ihmiset eikun lihoo vaan😂


      • Anonyymi

        Meidän ikäisenä lasketaan just noin eli pituus miinus 100. Itse olen 160 ja painan 60 kg. Kukaan ei voi sanoa että näytän lihavalta. Kävin lääkärissä jalkakipujen takia, tämä oli arvioinut Omakantaan minut hoikaksi. Tällä painolla rasvaprosentti laskettuna perinteisen mukaan on 23.44. Uuden laskutavan mukaan 24,10. Olen ryhmässä normaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läski on jatkuva puheenaihe ja ongelma ja ihmiset eikun lihoo vaan😂

        Siinäpä läski lätisee.


    • Anonyymi

      Lihavuus? Mitä se on?
      Jos painosta ei ole terveydellistä haittaa eikä se häiritse normaalia liikkumista niin silloinhan paino on sopiva!

      Jos haluaa paneutua asiaan ja mahdollisesti kehittää itseään niin luotettava kehon koostumusanalyysi on hyvä alkutieto.
      Indeksit saa työntää hanuriinsa!
      Olen propagoinut tätä useammassakin yhteydessä.
      76v ikäinen ukko- Pituus 172cm. Paino82,2kg. Eikö ole kamalaa? Painoindeksi27,8 !!!
      Kuitenkin ukon rasva on 16% viitealueen ollessa normaali 10 %- 20%. Keskialueella.
      Vatsaontelon vaarallinen se vasta hurja on. ukon sisäkalujen ja ontelon rasvalukema on 67,8 kun viitealueen ikämaksimi on noin 160 ja iästä riippumaton, hyvä tavoite on 100 tai alle sen.
      Jos ketä kiinnostaa niin hankkikaa itsestänne tietoa!
      Itse teetän analyysin vuosittain ja siitä saa runsaasti muutakin vertailutietoa kehonsa muutoksesta.
      Tiedä enemmän! Luulet vähemmän!

    • Anonyymi

      Kuka hömö menee kehon koostumusanalyysiin.

      • Anonyymi

        Kuka tekee noin hölmön kysymyksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tekee noin hölmön kysymyksen?

        Se, joka on 157 cm ja painaa 186 kiloa - vääristymä 2 kiloa suuntaan tai toiseen.


    • Anonyymi

      Päättäjienkö puututtava lihottavien ruokien tarjontaan? Mutta kun ruoka kuin ruoka lihottaa jos sitä syödään enemmän kuin elimistö kuluttaa, ruoan energiasisältö on se ratkaiseva tekijä.
      Nyt kyllä Kristan ja Annikan tulee antaa määräykset miten syödään...ja EU- meppi Sirpa saisi sanoa oman sanasensa!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe