Sähkö-Dacia.

Anonyymi

2021 tulee myyntiin Dacia Spring electric.
Sähköauto maksaa Suomessa noin 10000€.

129

5525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Dacia sähkömopo 10000€.No deal..!!!!

    • Anonyymi

      Oletteko katsoneet ollenkaan tuon sähkö-Dacian specsejä? Kyseessä on laite, jolla nykyliikenteessä ei tee mitään. Moottoritehoa on 33 kW eli 44,86 hevosvoimaa. Yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan nykyajan hektiseen liikenteeseen ei kannata alle 100-hevosvoimaisella autolla mennä tupeksimaan, eivätkä muut valmistajat sellaisia juuri kehtaa tarjotakaan. Dacia siis onnistui ryssimään tämänkin. Yksi sähköautojen myyntivalteistahan on ollut, että ne ovat verrattain tehokkaita. No, tämä ei kyllä ole, kiihtyvyys 0-100 lienee noilla tehoilla ja katumaasturimalliselle sähköautolle tyypillisellä painolla vähän toista minuuttia. Eihän tuollaista patalaiskaa koppimopoa nykypäivänä kukaan osta! Onnettomimmassakin ooppelkorsassa on sentään jo vuosia ollut edes 55kW eli 75hv, ja sekin on vähän.

      • Anonyymi

        No tuo on kyllä tehty ihmisen jokapaiväiseen käyttöön ,töihin,postille,kauppaan yms. En kyllä millään saa päähäni että tuollaisiin ajoihin täytyy olla vähintään 100 hv. Itselläni on toisena autona 74 hevos voimainen enkä kärsi siinä mitään voimanpuutetta. Eikö sitä pitäis noudattaa nopeusrajoituksia. Onkohan se näin että kun sattuu vastahakoinen kottero jossa ei viihdy niin on kiire päästä määränpäähän . Sanoisin näin että ajot 50-100 km säteellä ja sitten varsinkin kaupunkiajot niin siinä paikkaa se on oikeaa tavaraa


      • Anonyymi

        Joku 80 hv voisi jo riittääkin. 44 hv voisi pelottaa vaikkapa motarille liityttäessä.


      • Anonyymi

        Katsotaan vain niin tuollekkin mallille on ostajansa ,ei kaikilla ole tarvetta että auton täytyy kiihtyä että veri karkaa polvista ja jatkuvaa ylinopeutta määränpäähän. Monella on jo tuo vauhdinhurma jo loppunut . !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo on kyllä tehty ihmisen jokapaiväiseen käyttöön ,töihin,postille,kauppaan yms. En kyllä millään saa päähäni että tuollaisiin ajoihin täytyy olla vähintään 100 hv. Itselläni on toisena autona 74 hevos voimainen enkä kärsi siinä mitään voimanpuutetta. Eikö sitä pitäis noudattaa nopeusrajoituksia. Onkohan se näin että kun sattuu vastahakoinen kottero jossa ei viihdy niin on kiire päästä määränpäähän . Sanoisin näin että ajot 50-100 km säteellä ja sitten varsinkin kaupunkiajot niin siinä paikkaa se on oikeaa tavaraa

        No jos sulla on toisena autona 74-heppainen niin onhan sekin nyt ihan eri asia kuin 44hv. Ja minkästehoinen sulla on sitten ns. ensimmäisenä autona? Enpä oikein usko että tuo Dacia noin alitehoisena paljoakaan tulee myymään, vaikka olisi halpakin. Siitähän on pois juuri se sähköauton suurin hauskuus eli voima. Hermothan siinä menee tai jopa henki jos tuollaisella yrittää nykyliikenteen tempossa pysyä. Saahan esim. saman konsernin Renault Zoeta 80-heppaisena, se olisi jo ihan toinen juttu ja veisi tonnin painoista kiulua jo kivasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sulla on toisena autona 74-heppainen niin onhan sekin nyt ihan eri asia kuin 44hv. Ja minkästehoinen sulla on sitten ns. ensimmäisenä autona? Enpä oikein usko että tuo Dacia noin alitehoisena paljoakaan tulee myymään, vaikka olisi halpakin. Siitähän on pois juuri se sähköauton suurin hauskuus eli voima. Hermothan siinä menee tai jopa henki jos tuollaisella yrittää nykyliikenteen tempossa pysyä. Saahan esim. saman konsernin Renault Zoeta 80-heppaisena, se olisi jo ihan toinen juttu ja veisi tonnin painoista kiulua jo kivasti.

        No jos sulla on toisena autona 74-heppainen::: Onhan niitä liikenteessä esim TOYOTA AYGO;;PEUGEOT 107:: ja CITROEN C1 ja muita vastaavia eikä niissä taida isoja eroja olla tuohon sähkö Daciaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sulla on toisena autona 74-heppainen::: Onhan niitä liikenteessä esim TOYOTA AYGO;;PEUGEOT 107:: ja CITROEN C1 ja muita vastaavia eikä niissä taida isoja eroja olla tuohon sähkö Daciaan .

        On noissa kaikissa mainitsemissasi mallista riippuen sentään 54-75 hv ja painoa vähemmän kuin Dacia Springissä. Nih.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan vain niin tuollekkin mallille on ostajansa ,ei kaikilla ole tarvetta että auton täytyy kiihtyä että veri karkaa polvista ja jatkuvaa ylinopeutta määränpäähän. Monella on jo tuo vauhdinhurma jo loppunut . !

        Mutta kai sähköauton sentään pitäisi olla sähköautomaisen sähäkkä, eikä laiska 33kW tehoinen Renault 5? Tesla on tehnyt sähköautoille hyvää peeärrää luomalla mielikuvan, että sähköauto on tehokas, nopea ja haluttava. Dacian sähköauto sen sijaan on alitehoinen, hidas ja nolo. Kummasta tulee synonyymi sähköautolle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo on kyllä tehty ihmisen jokapaiväiseen käyttöön ,töihin,postille,kauppaan yms. En kyllä millään saa päähäni että tuollaisiin ajoihin täytyy olla vähintään 100 hv. Itselläni on toisena autona 74 hevos voimainen enkä kärsi siinä mitään voimanpuutetta. Eikö sitä pitäis noudattaa nopeusrajoituksia. Onkohan se näin että kun sattuu vastahakoinen kottero jossa ei viihdy niin on kiire päästä määränpäähän . Sanoisin näin että ajot 50-100 km säteellä ja sitten varsinkin kaupunkiajot niin siinä paikkaa se on oikeaa tavaraa

        74 hevosvoimaa onkin ihan eri asia kuin Dacia Springin 44 hevosvoimaa. Sen tehoisia autoja oli Suomessa viimeksi 70-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        74 hevosvoimaa onkin ihan eri asia kuin Dacia Springin 44 hevosvoimaa. Sen tehoisia autoja oli Suomessa viimeksi 70-luvulla.

        Miten ihmeessä ihmiset ehtivät aikoinaan 1300 kuutioisella kuplalla (samantehoinen) aivan joka paikkaan, maantieajossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset ehtivät aikoinaan 1300 kuutioisella kuplalla (samantehoinen) aivan joka paikkaan, maantieajossakin.

        Aikoinaan oli aikoinaan, nyt on nyt.


      • Anonyymi

        70 hevosvoimaa 900kg autossa riittää vallan mainiosti. Unohdit supermini kategorian kommentistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70 hevosvoimaa 900kg autossa riittää vallan mainiosti. Unohdit supermini kategorian kommentistasi.

        Kategoriaan menee siis jo mainitut Aygo/C1/107 ja uusimpana tulokkaana 108. Kaikki Toyotan moottoreilla. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset ehtivät aikoinaan 1300 kuutioisella kuplalla (samantehoinen) aivan joka paikkaan, maantieajossakin.

        Vuoden 1977 Kupla kiihtyi nollasta sataan nopeammin kuin Dacia Spring. Kuplan aika on 17,3 sekuntia, Dacian 19,1 sekuntia. Eikö se varsinkin sähköautoksi ole nolon ja jopa vaarallisen hidas, näin nykypäivänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden 1977 Kupla kiihtyi nollasta sataan nopeammin kuin Dacia Spring. Kuplan aika on 17,3 sekuntia, Dacian 19,1 sekuntia. Eikö se varsinkin sähköautoksi ole nolon ja jopa vaarallisen hidas, näin nykypäivänä?

        Eiköhän Spring osteta kaupunkiautoksi ja kiihtyminen sataseen on toisarvoinen asia kun sitä nopeutta ajetaan harvoin. Oikeastaan tällaisissa kaupunkiautoissa pitäisi verrata vain 0-50 km/h kiihtyvyyttä ja uskoisin että se on tuossa Daciassa vertailukelpoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Spring osteta kaupunkiautoksi ja kiihtyminen sataseen on toisarvoinen asia kun sitä nopeutta ajetaan harvoin. Oikeastaan tällaisissa kaupunkiautoissa pitäisi verrata vain 0-50 km/h kiihtyvyyttä ja uskoisin että se on tuossa Daciassa vertailukelpoinen.

        Olisi kai se vertailukelpoinen, jos sitä voisi verrata johonkin. Äärimmäisen harvasta autosta ilmoitetaan mitään 0-50 kiihtyvyyksiä, koska se 0-100 on jostain ilmeisen hyvästä syystä muodostunut standardiksi. Eikä se Dacian 5,8 sek/0-50 mikään hyvä arvo ole, koska yhdellä katsomallani youtube-videolla joku tšekki oli saanut pienellä harjoittelulla ja sopivalla rengastuksella ihan tavallisen 1,3-litraisen Škoda Feliciankin kiihtymään 0-50km/h alle neljän sekunnin! Ja sitten tämä toimintasädepuoli: Normaalissa ajossa muun liikennevirran mukana Spring kuluttaa taatusti ilmoitettua enemmän, koska onhan se aivan selvää, että auto jolla alitehoisen moottorin takia joutuu ajamaan käytännössä koko ajan lappu lattiassa, kuluttaa enemmän kuin tehokkaampi, joka kulkee saman pintakaasulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Spring osteta kaupunkiautoksi ja kiihtyminen sataseen on toisarvoinen asia kun sitä nopeutta ajetaan harvoin. Oikeastaan tällaisissa kaupunkiautoissa pitäisi verrata vain 0-50 km/h kiihtyvyyttä ja uskoisin että se on tuossa Daciassa vertailukelpoinen.

        0-50km/h kiihtyvyys on Daciassa 5,8 sekuntia, mikä ei sekään ole nykyautolta mikään hyvä, koska patalaiskana pidetty 55KW VW Golf GTD:kin aikoinaan kiihtyi Auto Motor und Sport -lehden mittausten mukaan 0-50 km/h 5,6 sekunnissa! Jos vanha dieselikin lähtee kipakammin kuin uusi sähköauto, niin ei kyllä hyvältä näytä…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        74 hevosvoimaa onkin ihan eri asia kuin Dacia Springin 44 hevosvoimaa. Sen tehoisia autoja oli Suomessa viimeksi 70-luvulla.

        Sen ajan 47-heppaiset oli sangen tiheästi välitetty. Kaupungilla sai hämmentää tosissaan ja motarilla ne kiljui. Itselläni oli kupla.

        Nyt mulla on 1700kg painava hybridiauto jossa on 88hv sähkömoottori ja se tuntuu tosi tehokkaalta koska siinä on vääntö tapissa 0-130km/h vaudissa. Varovasti pitää painaa ettei rengas kulu. Vähän kevyempi täyssähkö 44hv:llä ei ole ollenkaan mahdoton ja kiihtyy varmaan 10 nollasta sataan. Ihan hyvä peli niille joille 10 000 on sopiva hinta.


      • Anonyymi

        Tässä alla täydellisen kusipää luuserin kirjoittaman teini keskeknkasvoine idiopotti kommentti BUAHAHHAA!!!!!
        Meneppä lapsi autokouluun nyt ensin.


        "Oletteko katsoneet ollenkaan tuon sähkö-Dacian specsejä? Kyseessä on laite, jolla nykyliikenteessä ei tee mitään. Moottoritehoa on 33 kW eli 44,86 hevosvoimaa. Yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan nykyajan hektiseen liikenteeseen ei kannata alle 100-hevosvoimaisella autolla mennä tupeksimaan, eivätkä muut valmistajat sellaisia juuri kehtaa tarjotakaan. Dacia siis onnistui ryssimään tämänkin. Yksi sähköautojen myyntivalteistahan on ollut, että ne ovat verrattain tehokkaita. No, tämä ei kyllä ole, kiihtyvyys 0-100 lienee noilla tehoilla ja katumaasturimalliselle sähköautolle tyypillisellä painolla vähän toista minuuttia. Eihän tuollaista patalaiskaa koppimopoa nykypäivänä kukaan osta! Onnettomimmassakin ooppelkorsassa on sentään jo vuosia ollut edes 55kW eli 75hv, ja sekin on vähän."


    • Anonyymi

      Auto niille jotka pärjää halvemmallakin ,eikös tämä ole Dacian ajatustapakin !!

      • Anonyymi

        Jos ei tarvitse kuin päästä osuuskauppaan ja r-kiskalle niin miksi pitäisi sijoittaa yhtään enemmän...?


      • Anonyymi

        Ei kai halpuuden silti sitä tarvitse tarkoittaa että auto on vaarallisen laiska? Tesla ja muutamat perinteisetkin merkit ovat tehneet hyvää työtä sähköautojen imagon eteen, niistä on tullut mielikuva että sähköauto on tehokas, nopea ja hauska. Nyt nämä halpismerkkien viritykset vievät mielikuvat takaisin niihin 90-luvun Elcatteihin, jotka olivat liian pieniä autoiksi, ja joiden huippunopeus oli 80 km/h ja toimintasäde 80km.
        Poliittistahan se tietysti on, rikkaita harmittaa kun tavikset voivat ajaa asiallisilla autoilla kuten mersuilla, audeilla, bemareilla, joskin vanhoilla ja käytetyillä mutta kumminkin. (Pakko)sähköautoistamisella saadaan palautettua tilanne, missä heti ajopelistä näkee mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluu, sillä kyllähän köyhyyden pitää näkyä ja tuntua.
        Kun sanotaan ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa paskaa, ei auta kuin odottaa että vakavasti otettavampia sähköautoja alkaa tulla käytettyjen markkinoille tavistyöläiselle sopivaan hintaan. Mutta sitten saattaakin jo olla ettei sähköautoon vaihtaminen hyödytä mitään, kun niillekin on varmasti siihen mennessä jo keksitty joku ryöstövero.

        -Proletaari-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei tarvitse kuin päästä osuuskauppaan ja r-kiskalle niin miksi pitäisi sijoittaa yhtään enemmän...?

        No sitten ostaa vaikka vanhan golfin tai corollan. Niitä saa pariin tonniin ja kulkee paremmin kuin tuo Dacian akkuporakone.


    • Anonyymi

      125km/h ja kiihtyvyys 15,0sek/100. Tuo jo riittää normaali käytössä ja varmaan tulee lisää sähkömalleja. !

      • Anonyymi

        On siinä meillä oikea sähikäinen😂
        Ikivanha 66kW TDI-golfinikin on tuohon nähden tykki😆
        No, nauru sikseen. Tuo Dacia on näemmä ihan sama malli kuin jo nyt Kiinassa myytävä Renault City K-ZE. Sama 33kW pesukoneen moottorikin. Maskikin on täysin saman mallinen, vain merkki nokalla ja ratin keskiössä on eri. Miksiköhän sitä ei myös Suomessa voida myydä Renaultin omalla nimellä? Sellaisena se olisi heti kiinnostavampi, koska Renaultilla on täällä selvästi parempi maine (ja ilmeisesti Kiinassakin). Autohan kuitenkin on sama. Tai ehkei IHAN sama kuitenkaan: viime vuonna Renault K-ZE oli AutoBildin esittelyssä, jossa kerrottiin: ”3,74 metrin mittaisen auton matkustamon pintamateriaalit ovat hyviä ja viimeistely asiallista.” Noin ei ikinä sanottaisi Daciasta.
        Kyseisessä jutussa kerrottiin että mallia myydään vain Kiinassa, mutta uumoiltiin että tulevaisuudessa se varmasti saadaan Euroopankin markkinoille.
        No, eipä valitettavasti saatu. Saatiin vain Dacia. Sama kuin jos odotat saavasi Audin mutta tuleekin Skoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä meillä oikea sähikäinen😂
        Ikivanha 66kW TDI-golfinikin on tuohon nähden tykki😆
        No, nauru sikseen. Tuo Dacia on näemmä ihan sama malli kuin jo nyt Kiinassa myytävä Renault City K-ZE. Sama 33kW pesukoneen moottorikin. Maskikin on täysin saman mallinen, vain merkki nokalla ja ratin keskiössä on eri. Miksiköhän sitä ei myös Suomessa voida myydä Renaultin omalla nimellä? Sellaisena se olisi heti kiinnostavampi, koska Renaultilla on täällä selvästi parempi maine (ja ilmeisesti Kiinassakin). Autohan kuitenkin on sama. Tai ehkei IHAN sama kuitenkaan: viime vuonna Renault K-ZE oli AutoBildin esittelyssä, jossa kerrottiin: ”3,74 metrin mittaisen auton matkustamon pintamateriaalit ovat hyviä ja viimeistely asiallista.” Noin ei ikinä sanottaisi Daciasta.
        Kyseisessä jutussa kerrottiin että mallia myydään vain Kiinassa, mutta uumoiltiin että tulevaisuudessa se varmasti saadaan Euroopankin markkinoille.
        No, eipä valitettavasti saatu. Saatiin vain Dacia. Sama kuin jos odotat saavasi Audin mutta tuleekin Skoda.

        Jos saat audin tilalle skodan, niin kävi enemmän kuin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saat audin tilalle skodan, niin kävi enemmän kuin hyvin.

        Riittääkö virta hesan keskustasta kehä 3 ulkopuolelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä meillä oikea sähikäinen😂
        Ikivanha 66kW TDI-golfinikin on tuohon nähden tykki😆
        No, nauru sikseen. Tuo Dacia on näemmä ihan sama malli kuin jo nyt Kiinassa myytävä Renault City K-ZE. Sama 33kW pesukoneen moottorikin. Maskikin on täysin saman mallinen, vain merkki nokalla ja ratin keskiössä on eri. Miksiköhän sitä ei myös Suomessa voida myydä Renaultin omalla nimellä? Sellaisena se olisi heti kiinnostavampi, koska Renaultilla on täällä selvästi parempi maine (ja ilmeisesti Kiinassakin). Autohan kuitenkin on sama. Tai ehkei IHAN sama kuitenkaan: viime vuonna Renault K-ZE oli AutoBildin esittelyssä, jossa kerrottiin: ”3,74 metrin mittaisen auton matkustamon pintamateriaalit ovat hyviä ja viimeistely asiallista.” Noin ei ikinä sanottaisi Daciasta.
        Kyseisessä jutussa kerrottiin että mallia myydään vain Kiinassa, mutta uumoiltiin että tulevaisuudessa se varmasti saadaan Euroopankin markkinoille.
        No, eipä valitettavasti saatu. Saatiin vain Dacia. Sama kuin jos odotat saavasi Audin mutta tuleekin Skoda.

        No ilmeisesti sitä ei mihinkään kymppitonnin hintaan voisi täällä myydä Renaultina. Tuonkaltaiset pienet kaupunkiautot ovat joka tapauksessa kysyttyjä Kiinassa, Euroopassa ei ehkä niinkään. Auton perusrakenne ja tekniikka voi olla täysin sama, mutta Daciaksi halvennettuna, vähän riisutumpana ja huokeammin materiaalein toteutettuna sen hinta voidaan painaa niin alas että se myy sillä.
        Ajattele nyt, uusi auto kymppitonnilla. Ei se ole kuin viisi tavallisen tehdasduunarin tiliä. Ei sillä voi kuvitellakaan saavansa luksusta, mutta nyt sillä voi sentään saada uuden auton! Sitäpaitsi tuo on vasta päänavaus. Jos myynti lähtee käyntiin, en ihmettelisi vaikka tuosta tulisi esim. Twingo Z.E. -moottorilla varustettu vähän tehokkaampi ja varustellumpi versio jossain vaiheessa. Ja jos on niin huono itsetunto että merkki hävettää, niin varmaan voi netitse tilata Kiinasta siihen varaosana Renault K-ZE maskin ja embleemit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ilmeisesti sitä ei mihinkään kymppitonnin hintaan voisi täällä myydä Renaultina. Tuonkaltaiset pienet kaupunkiautot ovat joka tapauksessa kysyttyjä Kiinassa, Euroopassa ei ehkä niinkään. Auton perusrakenne ja tekniikka voi olla täysin sama, mutta Daciaksi halvennettuna, vähän riisutumpana ja huokeammin materiaalein toteutettuna sen hinta voidaan painaa niin alas että se myy sillä.
        Ajattele nyt, uusi auto kymppitonnilla. Ei se ole kuin viisi tavallisen tehdasduunarin tiliä. Ei sillä voi kuvitellakaan saavansa luksusta, mutta nyt sillä voi sentään saada uuden auton! Sitäpaitsi tuo on vasta päänavaus. Jos myynti lähtee käyntiin, en ihmettelisi vaikka tuosta tulisi esim. Twingo Z.E. -moottorilla varustettu vähän tehokkaampi ja varustellumpi versio jossain vaiheessa. Ja jos on niin huono itsetunto että merkki hävettää, niin varmaan voi netitse tilata Kiinasta siihen varaosana Renault K-ZE maskin ja embleemit!

        Kyllä pienille kaupunkiautoille on Euroopassa kysyntää. Pariisi, Rooma ja monet muut eurooppalaiset kaupungit ovat täynnä pieniä kaupunkiautoja. Suomessakin niille oli Fiat Unojen ja Puntojen kulta-aikana kova kysyntä. Nyt väki on Suomessa ihmeissään, että mistä saa UUDEN pienen ja halvan kakkosauton lyhyeen kauppakassi ja työmatkapyörittelyyn.
        Hyvä, että Fiatin nukkuessa, edes Dacia on hereillä.


      • Anonyymi

        Uskoisiko tuota? Kiihtyvyys 15s/0-100 on nimittäin tehopainosuhteeseen (28,7kg/kW) nähden ihmeellisenkin hyvä! Meinaan, ei vanha 75hv corollakaan käytännössä tuon paremmin kiihdy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pienille kaupunkiautoille on Euroopassa kysyntää. Pariisi, Rooma ja monet muut eurooppalaiset kaupungit ovat täynnä pieniä kaupunkiautoja. Suomessakin niille oli Fiat Unojen ja Puntojen kulta-aikana kova kysyntä. Nyt väki on Suomessa ihmeissään, että mistä saa UUDEN pienen ja halvan kakkosauton lyhyeen kauppakassi ja työmatkapyörittelyyn.
        Hyvä, että Fiatin nukkuessa, edes Dacia on hereillä.

        Minäkin olen ihmetellyt, miksei meillä ole ihan erillistä VAIN kaupunki/nurkkapyöritykseen tarkoitettua ajoneuvoluokkaa. Tai, no, tavallaan on - mopoautot. Mutta niiden kolariturvallisuus on ihan surkea ja huippunopeus rajoitettu niin alas (45 km/h), että ovat kaupungeissakin tientukkoina. Ovat myös hemmetin kalliita verrattuna alkeellisuuteensa.

        Perheiden kakkosautona ja maaseudulla pappajen "kauppa-autona" varmasti tilausta vehkeelle, joka on ajettavuudeltaan ja turvallisuudeltaan mopoautoa parempi... ja jolle silti riittää 80...100 km/h marssivauhti ja joku 50 km toimintasäde.

        Sähkökäyttöisyys on aika luonteva valinta tällaiseen. Kaupungissa sähköauton hyödyt mm. päästöjen suhteen suurimmat ja huippunopeuden yms. rajaaminen alas säästää hinnassa, kun ei tarvita isoja ja kalliita akkuja.

        On tässä, meidän ilmastossamme, enemmän järkeä kuin Renault Twizyssä!

        http://puuhakoeajaa.blogspot.com/2017/10/renault-twizy-80-intens.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisiko tuota? Kiihtyvyys 15s/0-100 on nimittäin tehopainosuhteeseen (28,7kg/kW) nähden ihmeellisenkin hyvä! Meinaan, ei vanha 75hv corollakaan käytännössä tuon paremmin kiihdy.

        Ylioptimistisia arvoja. Aikoinaan 70-luvulla 900-kuutioisessa Fiat 127:ssa oli juuri täsmälleen tuo 33kW eli 44hv ja rapiat tehoa, mutta se painoi 750kg, Dacia Spring ymmärtääkseni 950kg. Eli teho-painosuhde oli näin ollen Fiudessa jopa hiukan parempi. Tekniikan Maailman testissä 127:n todelliseksi kiihtyvyydeksi nollasta sataan saatiin 20,0s. Kyllähän niilläkin siihen aikaan paljon ajettiin, mutta huutakoon hep se joka nykyliikenteeseen haluaa mennä Fiat 127:n kanssa?


      • Anonyymi

        ”125km/h ja kiihtyvyys 15,0sek/100.”
        Jokin ei nyt täsmää. 33kW eli 44 hevosvoimaa ei riitä viemään 950-kiloista autoa noihin lukemiin, ei ainakaan ennen ole riittänyt.


      • Anonyymi

        Dacian maahantuojan sivuille oli tullut lisää infoa. Kiihtyvyys 0-100km/h 19,1 sekuntia!
        Kyllähän tuolla kaupungissa ajaa, mutta jos 100km/h tiellä pitää ajella ja tulee ohitustilanne, niin kylmä hiki voi otsalle kohota.
        Tulisikohan siihen Spring Cargoon jo enemmän tehoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisiko tuota? Kiihtyvyys 15s/0-100 on nimittäin tehopainosuhteeseen (28,7kg/kW) nähden ihmeellisenkin hyvä! Meinaan, ei vanha 75hv corollakaan käytännössä tuon paremmin kiihdy.

        ei ole 15s, vaan 19,1s.
        Vähän kuin Fiat satakakslaiskalla aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ole 15s, vaan 19,1s.
        Vähän kuin Fiat satakakslaiskalla aikoinaan.

        Niillä 127:lla pärjättiin oikein hyvin. Eikä kaupunkiajossa tuon suurempaa kiihtyvyyttä ja huippunopeutta tarvitakaan. Suurta kiihtyvyyttä tarvitaan kaupungissa vain siihen että ehtii nopeasti seisomaan seuraaviin punaisiin valoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ole 15s, vaan 19,1s.
        Vähän kuin Fiat satakakslaiskalla aikoinaan.

        Sellainen ero näyttää specseissä olevan, että maksimi vääntömomentti on Springissä kaksinkertainen verrattuna siihen Fiat 127:aan, vaikka teho kilowatteina onkin sama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa, ei se kiihtyvyyttä ainakaan paljon paranna koska 20s/0-100km/h oli Fiatillekin saatu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen ero näyttää specseissä olevan, että maksimi vääntömomentti on Springissä kaksinkertainen verrattuna siihen Fiat 127:aan, vaikka teho kilowatteina onkin sama. Tiedä sitten miten se vaikuttaa, ei se kiihtyvyyttä ainakaan paljon paranna koska 20s/0-100km/h oli Fiatillekin saatu...

        No sitenhän se suoraan vaikuttaa, että Daciassa ei vaihteistoa tarvita. Fiudea tarttee tuossakin kiihdytyksessä kepittää niin perkeleesti, se kun vääntää vain yläkierroksilla ja sielläkin heikosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen ihmetellyt, miksei meillä ole ihan erillistä VAIN kaupunki/nurkkapyöritykseen tarkoitettua ajoneuvoluokkaa. Tai, no, tavallaan on - mopoautot. Mutta niiden kolariturvallisuus on ihan surkea ja huippunopeus rajoitettu niin alas (45 km/h), että ovat kaupungeissakin tientukkoina. Ovat myös hemmetin kalliita verrattuna alkeellisuuteensa.

        Perheiden kakkosautona ja maaseudulla pappajen "kauppa-autona" varmasti tilausta vehkeelle, joka on ajettavuudeltaan ja turvallisuudeltaan mopoautoa parempi... ja jolle silti riittää 80...100 km/h marssivauhti ja joku 50 km toimintasäde.

        Sähkökäyttöisyys on aika luonteva valinta tällaiseen. Kaupungissa sähköauton hyödyt mm. päästöjen suhteen suurimmat ja huippunopeuden yms. rajaaminen alas säästää hinnassa, kun ei tarvita isoja ja kalliita akkuja.

        On tässä, meidän ilmastossamme, enemmän järkeä kuin Renault Twizyssä!

        http://puuhakoeajaa.blogspot.com/2017/10/renault-twizy-80-intens.html

        Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107. Ole hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dacian maahantuojan sivuille oli tullut lisää infoa. Kiihtyvyys 0-100km/h 19,1 sekuntia!
        Kyllähän tuolla kaupungissa ajaa, mutta jos 100km/h tiellä pitää ajella ja tulee ohitustilanne, niin kylmä hiki voi otsalle kohota.
        Tulisikohan siihen Spring Cargoon jo enemmän tehoa?

        Räkästä naurua saa nauraa moiselle kiululle jopa toyota aygon ratista.


    • Anonyymi

      Miksi aina ja joka kerta pitää vääntää ääriasentoon tarve / hyödyke?

      Kyseinen auto palvelee varmasti kaupunkialueella autoa tarvitsevaa erittäin hyvin eikä ole mitään todellista tarvetta 0-100 päästä alle 10s.!?

      Työmatka-ajoon toimisi itselle erittäin hyvin 20km/työpäivä eikä juurikaan muuta "ajelua" kun kauppassa asiontikin tapahtuu työmatkoilla. Auto yleisimmin P-ruudussa 23t/vrk. n. tunti on arjen työmatkan aikataulu, julkisella se olisi tunti suuntaansa jos edes riittää...

      No talvea lukuunottamatta joitain matkoja omalla autolla tulee ajeltua ja hyvin harvoin tieosuudet ovat 100km/t alueita.
      Moottoritiet ovat tylsintä koskaan tieosiot josta ikinä osannut nauttia!

      Viimeisin 10kk öljynvaihtoon tulleet km oli 5500km ja syy siihenkin kesän mittainen pyörällä ajaminen työmatkat (s.pyörä) eikä reissaamista autolla Rukaa kauemmaksi mökille relax!

      Kyseinen auto ei ole suuniteltu jokaiselle vaan sen saa" bongata" muutoinkin kuin pelkkää oman miljoona km/v ajelun näkökulmasta....halooooo!

      • Anonyymi

        Mopoauto on halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoauto on halvempi.

        Mopoauto on halvempi.::: Mopoautot kyllä vain maksaa enemmän !!


    • Anonyymi

      Skodalla on myös tarjota sähköautovaihtoehto. En tiedä kumpi sitten olisi parempi.

      • Anonyymi

        Skoda vain ei enää hinnaltaan ole niin halpa auto. Taitaa Daciassa olla enemmän vastinetta rahalle. Tosin en kyllä usko tuohon aloituksessa mainittuun 10000€ hintaan, ei Suomessa mikään auto voi olla noin halpa.
        Tuo on kyllä tavallaan mielenkiintoista, kun usein sanotaan että sähköautoista on niin helppo ja halpa tehdä tehokkaita ja ripeästi kiihtyviä, ei se siihen olennaisesti lisää hintaa eikä kulutustakaan silloin kun sitä tehoa ei käytä. Mukavuutta ja hauskuuskerrointa sillä saa rutkasti, ja houkuttelevuutta. Mutta tässä on ilmeisesti ajateltu, että köyhän ihmisen halpa auto ei saa olla hauska, koska silloin niitä voisi ostaa varakkaammatkin, eivätkä pistäisi rahojaan konsernin kalliimpiin malleihin...? Tuon Dacian tehopainosuhde on 28,7kg/kW, ja se ei nykyään kaksinen ole. Taitaa olla Suomen markkinoilla uusien autojen jumbo, polttikset mukaan luettuna.
        Noin muuten kyllä kiinnostaisi päästä koeajamaan tuollainen Spring. Voi olla aika erikoinen kokemus, tavalla jos toisellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skoda vain ei enää hinnaltaan ole niin halpa auto. Taitaa Daciassa olla enemmän vastinetta rahalle. Tosin en kyllä usko tuohon aloituksessa mainittuun 10000€ hintaan, ei Suomessa mikään auto voi olla noin halpa.
        Tuo on kyllä tavallaan mielenkiintoista, kun usein sanotaan että sähköautoista on niin helppo ja halpa tehdä tehokkaita ja ripeästi kiihtyviä, ei se siihen olennaisesti lisää hintaa eikä kulutustakaan silloin kun sitä tehoa ei käytä. Mukavuutta ja hauskuuskerrointa sillä saa rutkasti, ja houkuttelevuutta. Mutta tässä on ilmeisesti ajateltu, että köyhän ihmisen halpa auto ei saa olla hauska, koska silloin niitä voisi ostaa varakkaammatkin, eivätkä pistäisi rahojaan konsernin kalliimpiin malleihin...? Tuon Dacian tehopainosuhde on 28,7kg/kW, ja se ei nykyään kaksinen ole. Taitaa olla Suomen markkinoilla uusien autojen jumbo, polttikset mukaan luettuna.
        Noin muuten kyllä kiinnostaisi päästä koeajamaan tuollainen Spring. Voi olla aika erikoinen kokemus, tavalla jos toisellakin.

        Sähköautossa menee hivenen erilailla tuo kilowattien suhde suorituskykyyn. Sähkömoottorissa vääntöalue on laaja, ja heti liikkeellelähdöstä alkaen on käytössä koko teho toisin kuin polttiksessa, jossa huipputeho ilmoitetaan kierrosluvulle vaikkapa 5000 rpm ja maksimivääntö kierrosluvulle esim 3800 rpm. Niiden alapuolella ei sitten paljon mitään tapahdukaan. Kapean vääntöalueen takia polttiksessa on vaihteisto, joko manuaalinen tai automaattinen, mutta kummassakin tapauksessa menee aikaa arpoessa kuhunkin tilanteeseen sopivinta välityssuhdetta. Sähköautolla kiihdytettäessä jotakuinkin täysi teho ja vääntö on käytössä välittömästi kun painat kaasupoljinta, ja jatkuu katkottomasti huippunopeuteen asti. Pelkkien kilowattien tai hevosvoimien tuijottelu ei suoraan toimi sähkö- ja polttomoottoriauton välillä käytännön suorituskykyä vertailtaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa menee hivenen erilailla tuo kilowattien suhde suorituskykyyn. Sähkömoottorissa vääntöalue on laaja, ja heti liikkeellelähdöstä alkaen on käytössä koko teho toisin kuin polttiksessa, jossa huipputeho ilmoitetaan kierrosluvulle vaikkapa 5000 rpm ja maksimivääntö kierrosluvulle esim 3800 rpm. Niiden alapuolella ei sitten paljon mitään tapahdukaan. Kapean vääntöalueen takia polttiksessa on vaihteisto, joko manuaalinen tai automaattinen, mutta kummassakin tapauksessa menee aikaa arpoessa kuhunkin tilanteeseen sopivinta välityssuhdetta. Sähköautolla kiihdytettäessä jotakuinkin täysi teho ja vääntö on käytössä välittömästi kun painat kaasupoljinta, ja jatkuu katkottomasti huippunopeuteen asti. Pelkkien kilowattien tai hevosvoimien tuijottelu ei suoraan toimi sähkö- ja polttomoottoriauton välillä käytännön suorituskykyä vertailtaessa.

        Siis kyllähän tehopainosuhde määrää suorituskyvyn eikä mikään muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa menee hivenen erilailla tuo kilowattien suhde suorituskykyyn. Sähkömoottorissa vääntöalue on laaja, ja heti liikkeellelähdöstä alkaen on käytössä koko teho toisin kuin polttiksessa, jossa huipputeho ilmoitetaan kierrosluvulle vaikkapa 5000 rpm ja maksimivääntö kierrosluvulle esim 3800 rpm. Niiden alapuolella ei sitten paljon mitään tapahdukaan. Kapean vääntöalueen takia polttiksessa on vaihteisto, joko manuaalinen tai automaattinen, mutta kummassakin tapauksessa menee aikaa arpoessa kuhunkin tilanteeseen sopivinta välityssuhdetta. Sähköautolla kiihdytettäessä jotakuinkin täysi teho ja vääntö on käytössä välittömästi kun painat kaasupoljinta, ja jatkuu katkottomasti huippunopeuteen asti. Pelkkien kilowattien tai hevosvoimien tuijottelu ei suoraan toimi sähkö- ja polttomoottoriauton välillä käytännön suorituskykyä vertailtaessa.

        Siinä voi audikuskilta verisuoni katketa päästä kun Dacia Spring lähtee liikennevaloista ripeämmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä voi audikuskilta verisuoni katketa päästä kun Dacia Spring lähtee liikennevaloista ripeämmin.

        No eikä kyllä lähde. Jos Dacia kiihtyy siis 0-100 19,1 sekunnissa ja minun ikivanha 22-vuotias 55kW polttiksenikin 15,4 sekunnissa ja se ei todellakaan ole nopea. Dacia kiihtyy melkein neljä sekuntia hitaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä voi audikuskilta verisuoni katketa päästä kun Dacia Spring lähtee liikennevaloista ripeämmin.

        Näytä mulle yksikin Audi joka kiihtyy hitaammin kuin 19,1s 0-100.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä mulle yksikin Audi joka kiihtyy hitaammin kuin 19,1s 0-100.

        Molemmille kommentoijalle:
        Kuka kaahaa sataa kaupunkikauduilla? Pienitehoinenkin sähköauto hakkaa mennen-tullen liikkeellelähdössä polttisauton suuremman vääntömomentin vuoksi nollanopeudessa. Sähkömoottori vääntää heti liikkeelle lähtiessä täysillä kun polttiskuski kytkintä luistattamalla ja kaasua lisäämälla alkaa tavoittelemaan liikkeelle lähtöön tarvittavaa voimaa. Yleensä lehdissä ei kerrota kiihtyvyyttä 0-30 tai 40 km/h nopeuteen, joka on tyypillinen kaupunkinopeus liikennevalokadulla. Ero näkyy vasta todellisessa liikenteessä kun lähdetään valoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmille kommentoijalle:
        Kuka kaahaa sataa kaupunkikauduilla? Pienitehoinenkin sähköauto hakkaa mennen-tullen liikkeellelähdössä polttisauton suuremman vääntömomentin vuoksi nollanopeudessa. Sähkömoottori vääntää heti liikkeelle lähtiessä täysillä kun polttiskuski kytkintä luistattamalla ja kaasua lisäämälla alkaa tavoittelemaan liikkeelle lähtöön tarvittavaa voimaa. Yleensä lehdissä ei kerrota kiihtyvyyttä 0-30 tai 40 km/h nopeuteen, joka on tyypillinen kaupunkinopeus liikennevalokadulla. Ero näkyy vasta todellisessa liikenteessä kun lähdetään valoista.

        En tiedä tuosta, kun en ole itse sähköautolla ajanut. Kuvittelisin kuitenkin, että se vasta hölmöltä tuntuisi, jos auto ensin nytkähtää liikkeelle tulisesti ja sitten hyytyy kuin täi tervaan. Sellaista se varmaan Dacialla kiihdyttäminen on? Kiihtyvyyttä 0-40 km/h ei lehdissä ilmoiteta, koska se ei monellekaan taida olla erityisen tärkeä tieto. Toisaalta ei ilmoiteta myöskään kiihtyvyyttä 50-100 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä tuosta, kun en ole itse sähköautolla ajanut. Kuvittelisin kuitenkin, että se vasta hölmöltä tuntuisi, jos auto ensin nytkähtää liikkeelle tulisesti ja sitten hyytyy kuin täi tervaan. Sellaista se varmaan Dacialla kiihdyttäminen on? Kiihtyvyyttä 0-40 km/h ei lehdissä ilmoiteta, koska se ei monellekaan taida olla erityisen tärkeä tieto. Toisaalta ei ilmoiteta myöskään kiihtyvyyttä 50-100 km/h.

        Niin ja lisäisin, että joku täällä tuntuu ihan pikkuisen fanaattiselta. Tuolla aiempana väitettiin, ettei sähkiksen ja polttiksen suorituskykyä voi verrata vertaamalla moottorin kilowatteja. Nytkö siis väitetään jo, ettei edes kellotettuja kiihtyvyysarvoja voi verrata? Menee mielenkiintoiseksi.
        On sellainen aforismi, jonka mukaan laki on kaikille sama, mutta tulkinta vaihtelee. Ulottuu nähtävästi myös fysiikan lakeihin?😆
        Harmi, ettei tuollaista Daciaa ole vielä koeajettavana missään. Ihan tässä uteliaisuus herää, että miltä 33kW ja 19,1s sähkis tuntuu verrattuna omaan 55kW ja 15,4s polttikseen🤔
        Taatusti käyn testaamassa heti kun tilaisuus tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä tuosta, kun en ole itse sähköautolla ajanut. Kuvittelisin kuitenkin, että se vasta hölmöltä tuntuisi, jos auto ensin nytkähtää liikkeelle tulisesti ja sitten hyytyy kuin täi tervaan. Sellaista se varmaan Dacialla kiihdyttäminen on? Kiihtyvyyttä 0-40 km/h ei lehdissä ilmoiteta, koska se ei monellekaan taida olla erityisen tärkeä tieto. Toisaalta ei ilmoiteta myöskään kiihtyvyyttä 50-100 km/h.

        Itsellä on 8 kW Vespa. Se toimii juuri niin, kiihtyy aivan upeasti 0-50, siitä eteenpäin huippunopeuteen 95 km/h todella hitaasti. Siinä jää liikennevaloissa melko rivakastikin kiihdyttävät autot taakse, kun härveli on luonteeltaan sellainen täydellä kaasulla kiihdytettävä. Uskoisin, että Dacia on aivan kelpo peli työmatkakulupeliksi, kunhan ei joudu ajelemaan motaria pitkin työmatkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa menee hivenen erilailla tuo kilowattien suhde suorituskykyyn. Sähkömoottorissa vääntöalue on laaja, ja heti liikkeellelähdöstä alkaen on käytössä koko teho toisin kuin polttiksessa, jossa huipputeho ilmoitetaan kierrosluvulle vaikkapa 5000 rpm ja maksimivääntö kierrosluvulle esim 3800 rpm. Niiden alapuolella ei sitten paljon mitään tapahdukaan. Kapean vääntöalueen takia polttiksessa on vaihteisto, joko manuaalinen tai automaattinen, mutta kummassakin tapauksessa menee aikaa arpoessa kuhunkin tilanteeseen sopivinta välityssuhdetta. Sähköautolla kiihdytettäessä jotakuinkin täysi teho ja vääntö on käytössä välittömästi kun painat kaasupoljinta, ja jatkuu katkottomasti huippunopeuteen asti. Pelkkien kilowattien tai hevosvoimien tuijottelu ei suoraan toimi sähkö- ja polttomoottoriauton välillä käytännön suorituskykyä vertailtaessa.

        Ei sähköauton vääntöalue mikään tasainen ole. Maksimivääntö on käytössä jotakuinkin 100-2500rpm välillä, sen jälkeen vääntö jyrkästi putoaa, mikä selittää sen että sähkis lähtee kepeästi liikkeelle mutta vauhdin noustessa kiihtyminen hyytyy. Springissä etenkin, kun siinä ei ole sitä tehoakaan. Pikkukierroksilla on vääntöä muttei tehoa, isoilla kierroksilla ei ole kumpaakaan. Eli asia on suunnilleen päinvastoin kuin polttomoottoreissa, mikä varmasti tuntuu aika oudolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmille kommentoijalle:
        Kuka kaahaa sataa kaupunkikauduilla? Pienitehoinenkin sähköauto hakkaa mennen-tullen liikkeellelähdössä polttisauton suuremman vääntömomentin vuoksi nollanopeudessa. Sähkömoottori vääntää heti liikkeelle lähtiessä täysillä kun polttiskuski kytkintä luistattamalla ja kaasua lisäämälla alkaa tavoittelemaan liikkeelle lähtöön tarvittavaa voimaa. Yleensä lehdissä ei kerrota kiihtyvyyttä 0-30 tai 40 km/h nopeuteen, joka on tyypillinen kaupunkinopeus liikennevalokadulla. Ero näkyy vasta todellisessa liikenteessä kun lähdetään valoista.

        Myös ne 0-50km/h lukemat on monella polttiksella paremmat kuin Dacia Springillä. Harvemmin vain niitä ilmoitetaan, koska niillä on normaalissa ajossa hyvin vähän käytännön merkitystä. On niitä silti joitakin kellotettu, ja melkein järjestään polttikset kiihtyy myös 0-50 km/h nopeammin kuin Dacia Spring.
        www.accelerationtimes.com sivustolta voitte käydä noita mulkoilemassa.


    • Anonyymi

      Saako sillä ajaa moottori tietä pitkin, Porvooseen?

      • Anonyymi

        Teknisesti ottaen saa... mutta en itse uskaltaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teknisesti ottaen saa... mutta en itse uskaltaisi.

        Pelkuri.


    • Anonyymi

      Hinta on tavattoman edullinen eli likimain sama minkä joutuu maksamaan Volkkarin dsg-vaihdelaatikon remontista. Dacia E on suorastaan jokapojan toiveauto kaupunkiliikenteeseen lyhyille matkoille ja lataus vielä voisi olla shukosta.

      • Anonyymi

        No niin, nyt on tullut lisää tietoa sähkö-Daciasta. Ei enää vaikutakaan kovin kiinnostavalta. Hinta Ranskassa 17000 €, kiihtyvyys tosiaankin 19,1s eikä suinkaan 15s kuten aiemmin sanottiin (se on muuten käytännössä aika tuntuva ero), ja myös tavaratilan koko on tarkentunut 270 litraan kun aiemmin sanottiin että 300 litraa, mitäköhän muita specsejä vielä tulee muuttumaan? Kyllä tuolla hinnalla löytyy parempiakin vaihtoehtoja. Ja miksi ihmeessä ostaisi sähköauton, josta puuttuu sähköauton hauskin ominaisuus eli ripeä kiihtyvyys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt on tullut lisää tietoa sähkö-Daciasta. Ei enää vaikutakaan kovin kiinnostavalta. Hinta Ranskassa 17000 €, kiihtyvyys tosiaankin 19,1s eikä suinkaan 15s kuten aiemmin sanottiin (se on muuten käytännössä aika tuntuva ero), ja myös tavaratilan koko on tarkentunut 270 litraan kun aiemmin sanottiin että 300 litraa, mitäköhän muita specsejä vielä tulee muuttumaan? Kyllä tuolla hinnalla löytyy parempiakin vaihtoehtoja. Ja miksi ihmeessä ostaisi sähköauton, josta puuttuu sähköauton hauskin ominaisuus eli ripeä kiihtyvyys?

        Kyllä tuollakin teholla nykäisee valoista liikkeelle riitävän nopeasti, eikä kaupunkiajossa tarvita kovaa kiihtyvyyttä sataseen. Tuokin on varmaa aivan käypä peli kaupunkiliikenteeseen ja suurin osa sähköautoilijoista ei muuta kaipaakaan. Jos vielä hinta jäisi Suomessa alle 20 000 euron, niin ostajia varmaan löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuollakin teholla nykäisee valoista liikkeelle riitävän nopeasti, eikä kaupunkiajossa tarvita kovaa kiihtyvyyttä sataseen. Tuokin on varmaa aivan käypä peli kaupunkiliikenteeseen ja suurin osa sähköautoilijoista ei muuta kaipaakaan. Jos vielä hinta jäisi Suomessa alle 20 000 euron, niin ostajia varmaan löytyy.

        Alle 20 000 euron hintaluokassa on jo Seat Mii, jossa on sentään 61kw tehoa mikä on lähempänä totuttua.
        Eikä se äkäinen paikaltaan lähteminen ole niinkään tärkeää, vetarit siinä vain rikkoo. Turvallisuuden ja mukavuuden kannalta on tärkeämpää miten auto kiihtyy välillä 50-120km/h. Näin kerrottiin Tekniikan Maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt on tullut lisää tietoa sähkö-Daciasta. Ei enää vaikutakaan kovin kiinnostavalta. Hinta Ranskassa 17000 €, kiihtyvyys tosiaankin 19,1s eikä suinkaan 15s kuten aiemmin sanottiin (se on muuten käytännössä aika tuntuva ero), ja myös tavaratilan koko on tarkentunut 270 litraan kun aiemmin sanottiin että 300 litraa, mitäköhän muita specsejä vielä tulee muuttumaan? Kyllä tuolla hinnalla löytyy parempiakin vaihtoehtoja. Ja miksi ihmeessä ostaisi sähköauton, josta puuttuu sähköauton hauskin ominaisuus eli ripeä kiihtyvyys?

        Jännä homma, että alkuperäisen renault k-ze:n kiihtyvyydeksi ilmoitetaan kaikkialla tosiaan se 15 sekuntia. Dacia springin paino on jostain syystä (kenties euroopassa pakollisten turvavarusteiden takia?) 49kg suurempi, ja kyllähän sen ymmärtää että suuremman massan liikkeelle kiskaisuun tarvitaan enemmän voimaa. Mutta voiko se vaikuttaa niin paljon, että spring lähtee peräti neljä sekuntia laiskemmin kuin k-ze? Jos näin on, niin ongelmahan ratkeaa sitten niinkin helpolla kuin keventämällä autoa tuon verran. Ei varmaan mahdoton temppu. Vai olisiko autoissa eri välitykset, sillä k-ze:n huippunopeus on vain 105km/h? Sehän kyllä jo riittäisi selittämään kiihtyvyyseronkin. Joka tapauksesa tuolla on merkitystä jo liikenneturvallisuuden kannalta, neljä sekuntia voi jossain tilanteessa olla pitkä aika. Carscoops.com -sivustolla kerrottiin että Springin kiihtyminen 80-120km/h kestää 26,2 sekuntia, siinä voi kiihdytyskaista äkkiä jäädä lyhyeksi🤣
        Lainaus Carscoopista:
        ”Dacia Spring EV Is The Perfect Sightseeing Car Because It’s Dead Slow. Officially, the 0 to 100 km/h (0-62 mph) takes 19.1 seconds, and from 80 to 120 km/h (50-75 mph), the Romanian automaker’s first electric vehicle needs 26.2 seconds. It will complete a standing kilometer (0.6 miles) in 40.5 seconds, and if the driver is patient, and the straight long enough, it will max out at 125 km/h (78 mph).”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuollakin teholla nykäisee valoista liikkeelle riitävän nopeasti, eikä kaupunkiajossa tarvita kovaa kiihtyvyyttä sataseen. Tuokin on varmaa aivan käypä peli kaupunkiliikenteeseen ja suurin osa sähköautoilijoista ei muuta kaipaakaan. Jos vielä hinta jäisi Suomessa alle 20 000 euron, niin ostajia varmaan löytyy.

        Jaa, tuntuu usein ettei Skoda Felician 50kW:kaan nykäse valoista liikkeelle riittävän nopeesti... paino suht sama ku tolla dacialla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 20 000 euron hintaluokassa on jo Seat Mii, jossa on sentään 61kw tehoa mikä on lähempänä totuttua.
        Eikä se äkäinen paikaltaan lähteminen ole niinkään tärkeää, vetarit siinä vain rikkoo. Turvallisuuden ja mukavuuden kannalta on tärkeämpää miten auto kiihtyy välillä 50-120km/h. Näin kerrottiin Tekniikan Maailmassa.

        Haastavaa olisi Tekniikan Maailmalle kaupunkiautotestin tekeminen mikäli pitäisivät siinä testissä tärkeämpänä 50-120 km/h kiihtyvyyttä kuin 0-40/50 kiihtyvyyttä.
        No oletusarvo on, että Dacia on aivan makea kaupunkiauto. Prisman tai Cittarin pihallekin sillä uskaltaa ajella ihan eri tavalla kuin Tesloilla, joita parkkeerataan 200 m päähän pääovesta, paikkaan jossa ketään ei tule kotteroa kolhimaan. Kun tulee maahan käyn varmasti kokeilemassa ja varmaan myös ostamassa. Ilmeisesti tämä on myös sähköauto joka on suunniteltu ladattavaksi tavallisesta pistorasiasta 16A sulakkeen takaa. Eli koti pihalla tankki täyteen ilman mitään lisäkustannuksia sähköukolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, tuntuu usein ettei Skoda Felician 50kW:kaan nykäse valoista liikkeelle riittävän nopeesti... paino suht sama ku tolla dacialla...

        Kyllä nykäisee! Kyse on 90%:sti kuskista, jos auto ei lähde. Jotkut vaan tupeksivat vaikka autossa olisi tehoa kuinka.


    • Anonyymi

      Teknisesti ottaen saa... mutta en itse uskaltaisi.:: Onko suomessa vielä noin vaaralliset tiet ??

    • Anonyymi

      On se hyvä että sähköautoja tehdään useisiin erilaisiin tarpeisiin , ja vanhemmalla väellä ei ole enää tarvetta kiihdytellä että veri valuu nokasta.Ne sokeri ja voipaketit kerkiävät normaali vauhdillakin kotiin kaupasta ja eihän tänäänkään saa ajaa lujempaa kuin 60-70 luvulla ja silloin oli peräti alle 30 hevosvoimaisiakin liikenteessä useita merkkejä, Minun mielestä jos on vaarallista ajaa 40 hevosvoimaisella autolla liikenteesä niin silloin on kyllä viisainta lopettaa autoilu siihen oli sitten kärry mikä hyvänsä ja koettaa pysyä muuten hengissä.

      • Anonyymi

        Missä latailet? Eipä ole meikän taloyhtiössa ainuttakaan latauspaikkaa, ja eihän siitä mitään tule kun pitää aina etsiä kaupungilla se latauspistike, eikä niitä ole yleensä kuin yksi siinä. Tuossa kirjaston yhteydessä on yksi ja siinä seisoo joku iso bemari tai mikä lie koko päivän.


      • Anonyymi

        No ehkei kannata verrata 60-70-luvun autoja ja liikennettä tähän päivään. Tiet olivat mitä olivat, liikennemäärät vähäisempiä ja kaikki muutkin autot olivat pääsääntöisesti pienitehoisia ja vauhdit pieniä. Nyt liikenne on paljon hektisempää, ja valtaosa nykyautoista on yli 100-hevosvoimaisia, ja sähköautoilta etenkin on totuttu odottamaan tiettyä kiivautta. Siihen sekaan 44 heppaa tuntuu erikoisen vähältä. Se on täsmälleen saman verran tehoa kuin oli aikoinaan 900-kuutioisessa Fiat 127:ssa, joka tosin painoi 200kg vähemmän kuin Dacia Spring eli tehopainosuhde oli parempi. Jos siis on satakakslaiskaa joskus nuoruudessaan ajanut, tietää suunnilleen mitä sähkö-Dacialta voi odottaa.


    • Anonyymi

      Ei sillä tee mitään. Sillä pitää päästä Helsingistä Inariin ja takaisin pysähtymättä kahden tonnin painoisen peräkärrykuorman kanssa. Näinhän se on kaikkien muidenkin sähköautojan kanssa.

    • Anonyymi

      Saa nähdä mikä tulee olemaan hinta ja saatavuus Suomessa.
      Seat Mi taisi olla hankintatuen kanssa alle 16000€, mutta siinäkin oli sentään 61kW tehoa.
      Joskus oman auton ollessa huollosa sain päiväksi käyttöön Toyota Aygon ja kyllä oli ensi alkuum melko pelottava kokemus ajella moisella kinnerillä ja siinäkin oli sentään 50kW.
      Kaupunkiautona varmaan ok, mutta kun oma työmatka sattuu olemaan kesäisin pääosin 100km/h rajoitusta ja raskasta liikennettäkin on, niin kuinkahan tuolla Dacialla kerkeää ohi. Luulen että pitää sen rekan perässä ajella ja takapuskurissa kyttää muut Dacian ohitusta.
      Muutoinhan tuo olisi kelpo peli, semmoinen nykyajan Lada 1200. Toivottavasti kuitenkin halpa hinta pistäisi hintakilpailua liikkeelle. Nyt arvonalenema sähkäreissä on vuelä melko pientä eli käytettysähköauto ei houkuttele.

      • Anonyymi

        Ja tuo akku... 26,7kWh! Lukiessa kokemuksia 22kWh akulla varustetusta Renault Zoesta voi sanoa näillä pakkaskeleillä tuon Dacian rangen olevan lyhyt ellei sitten lähde liikkeelle lämpöisestä tallista. Pääseekö edes 100km, epäilen.
        Toki kyllä se useimmille käyttäjile riittää, mutta työpaikalla ja kotona pitäisi olla latausmahdollisuus ettei tule ns. kylmä hiki varauslukemaa vilkuillessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo akku... 26,7kWh! Lukiessa kokemuksia 22kWh akulla varustetusta Renault Zoesta voi sanoa näillä pakkaskeleillä tuon Dacian rangen olevan lyhyt ellei sitten lähde liikkeelle lämpöisestä tallista. Pääseekö edes 100km, epäilen.
        Toki kyllä se useimmille käyttäjile riittää, mutta työpaikalla ja kotona pitäisi olla latausmahdollisuus ettei tule ns. kylmä hiki varauslukemaa vilkuillessa.

        Ennakkotietojen mukaan Dacia Springin WLTP-range olisi 225km. Kyllä kai ainakin puolet siitä pitäisi päästä tosielämässäkin normaalissa ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakkotietojen mukaan Dacia Springin WLTP-range olisi 225km. Kyllä kai ainakin puolet siitä pitäisi päästä tosielämässäkin normaalissa ajossa.

        Maahantuoja ilmoittaa että kyseinen auto tulee ennakkotilattavaksi vuoden 2021 aikana. Sehän voi tarkoittaa sitä että auton saa alleen ehkäpä 2022.

        Ihan kelvollinen nykytarpeeseeni. Ajot pääasiassa kaupungissa ja joskus kyläilyreissu muutaman kymmenen kilometrin päähän (huippunopeus riittää moottoritiellekin). Jos hinnat eivät nouse pahasti tuosta aloituksessa mainitusta niin voisihan tuon verran kuopaista pankkitililtä ja antaa vanha iso diesel pois hinnalla millä tahansa, tuossa tilanteessa voisi jo harkita paaliakin jos ei tarjottaisi edes 4000 euroa (=romutuspalkkio hankintatuki).


      • Älä vähättele sitä Lada 1200:sta!
        Tässä pieni annos historiaa!
        Kävin perheeni kanssa valkoisella Ludmilalla vuonna 1983 Pariisissa kiertämässä Riemukaaren!
        Harva lienee ylipäätään tehnyt tämän teon. Oli muuten seitsemän kaistaa samaan suuntaan!
        Ai, että oliko auto hidas?!
        Aivan kaikkea ei Saksassakaan tarvinnut konehuoneesta pyytää, koska autot tuohon aikaan olivat hitaampia, sillä eivät muutkaan tavalliset autot juuri 170 - enempää liikkuneet.
        Muistan käyttäneeni polttoaineen ostoon Ranskassa VISAn edeltäjää - OK-korttia, joka silloin oli harvinainen, koska pankkikortit olivat vasta tulleet markkinoille.


    • Anonyymi

      Tuossa 10000 euron sähködaciassa on 9000€ liikaa tyypilliselle dacia kuskille. Tonnin pommi se pitää olla. Kermaperseet ajelee sitten vähän kalliimmilla autoilla. Heh.

      -Osss

      • Anonyymi

        Osss.illa on kyllä halvat ja epätavalliset huvit,onkohan corona jo tehnyt tehtäviään pääkallossa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osss.illa on kyllä halvat ja epätavalliset huvit,onkohan corona jo tehnyt tehtäviään pääkallossa !!

        ”Osss.illa on kyllä halvat ja epätavalliset huvit,onkohan corona jo tehnyt tehtäviään pääkallossa !!”
        Todennäköisesti, tai ehkäpä jopa corolla🤣


    • Anonyymi

      Renault K-ZE olisi kiinnostanut minuakin. Ihan passeli kulkupeli alle 30 km työmatkalle, kuvista päätellen ihan nätti, eikä mahdollinen laiskuus minua niin haittaa kun ei nykyinen 1,3l bensa-autonikaan mikään tykki ole. Mutta Daciana en sitä kyllä huoli. Joku taso sentään on tavis palkansaajankin pidettävä, ettei lapsia aleta kiusata koulussa!

    • Anonyymi

      Ruetir.com sivustolla sanotaan esittelyn tapahtuvan tässä kuussa Italiassa ja siitä hinnasta:
      "But the most interesting aspect is the starting price which should be of 17.770 euro. With the incentives drops abundantly under € 10,000 and even more by adding i regional bonuses where they are expected."
      Ei taida tulla myyntimenestystä noilla tehoilla ilman 5000€ valtion tukea.

      • Anonyymi

        No ei tosiaan. Tuohon hintaan saa jo ihan oikeitakin autoja.


    • Anonyymi

      Paitsi että maksaakin euroopassa 17000. Ja autohan on siis jo kaksi vuotta Kiinassa myynnissä olleen Renault K-ZE:n riisuttu kopio. Silti melkein tuplastikalliimpi kuin mitä aito maksaa Kiinassa.

      • Anonyymi

        Tuohon vielä Suomessa verot päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon vielä Suomessa verot päälle.

        Siinä ei kyllä kahden tonnin romutuspalkkio vanhasta riitä tekemään tuosta houkuttavaa. Jos hinta olisi ollut se alkuun hehkutettu kymppitonni, niin asia olisi ollut toinen.
        Se Rellun K-ZE joka on teknisesti sama auto mutta paremman näköinen, ja ehkä paremmin varusteltukin, maksaa Kiinassa sikäläisten hankintatukien jälkeen 8000€. Sillä hinnalla jo olisin sietänyt sen alitehoisuudenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei kyllä kahden tonnin romutuspalkkio vanhasta riitä tekemään tuosta houkuttavaa. Jos hinta olisi ollut se alkuun hehkutettu kymppitonni, niin asia olisi ollut toinen.
        Se Rellun K-ZE joka on teknisesti sama auto mutta paremman näköinen, ja ehkä paremmin varusteltukin, maksaa Kiinassa sikäläisten hankintatukien jälkeen 8000€. Sillä hinnalla jo olisin sietänyt sen alitehoisuudenkin.

        Köyhä. Köyhän asialla dacia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä. Köyhän asialla dacia!

        Ei köyhä Dacialla aja. Köyhä ei yleensä halua huutaa maailmalle sitä köyhyyttään. Siksi köyhä ajaa mieluummin vanhalla käytetyllä laatumerkkisellä autolla.
        Mutta jos auton on pakko olla sähköauto, niin silloin tuollainen Dacia voi olla vaihtoehto niin kauan kuin markkinoilla ei ole samaan hintaan parempien merkkien käytettyjä sähköautoja. Nettiautossa halvin oikea sähköauto on 9300 € hintainen vuoden 2013 sammakko-Leaf. Jos uusi Dacia ei ole paljoa kalliimpi, niin kyllä varmaan moni sen mieluummin ottaisi kuin 180tkm ajetun Nissanin. On Daciakin sentään paljon nätimpi kuin mulkosilmä Leaf!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei köyhä Dacialla aja. Köyhä ei yleensä halua huutaa maailmalle sitä köyhyyttään. Siksi köyhä ajaa mieluummin vanhalla käytetyllä laatumerkkisellä autolla.
        Mutta jos auton on pakko olla sähköauto, niin silloin tuollainen Dacia voi olla vaihtoehto niin kauan kuin markkinoilla ei ole samaan hintaan parempien merkkien käytettyjä sähköautoja. Nettiautossa halvin oikea sähköauto on 9300 € hintainen vuoden 2013 sammakko-Leaf. Jos uusi Dacia ei ole paljoa kalliimpi, niin kyllä varmaan moni sen mieluummin ottaisi kuin 180tkm ajetun Nissanin. On Daciakin sentään paljon nätimpi kuin mulkosilmä Leaf!

        Tuo mulkosilmäisyys on japanintautia. Siellä on tapana vääntää autojen peltiä hassuille mutkille, mutta sillä saadaan ohutkin koripelti riittävän tukevaksi. Kolarikorjaukset tulee kalliiksi kun peltejä ei voi oikaista vaan vaihdetaan uusiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei köyhä Dacialla aja. Köyhä ei yleensä halua huutaa maailmalle sitä köyhyyttään. Siksi köyhä ajaa mieluummin vanhalla käytetyllä laatumerkkisellä autolla.
        Mutta jos auton on pakko olla sähköauto, niin silloin tuollainen Dacia voi olla vaihtoehto niin kauan kuin markkinoilla ei ole samaan hintaan parempien merkkien käytettyjä sähköautoja. Nettiautossa halvin oikea sähköauto on 9300 € hintainen vuoden 2013 sammakko-Leaf. Jos uusi Dacia ei ole paljoa kalliimpi, niin kyllä varmaan moni sen mieluummin ottaisi kuin 180tkm ajetun Nissanin. On Daciakin sentään paljon nätimpi kuin mulkosilmä Leaf!

        Dacia Springin hinta Saksassa olisi ilmeisesti 21700€. Seat Miin hinta on 24600€. Jos hintaero on saman verran Suomessakin, on täysin selvää kumpaan vaaka kallistuu. Seat Mii:ssä on lähes tuplaten tehoa ja paremmat varusteet. Muuten auto on suunnilleen saman kokoinen. Kyllä tuon väliin jäävän kolme tonnia repii sitten jo mistä tahansa, että saisi nykyautolta tuntuvan ajopelin tuollaisen sähköistetyn Trabantin sijaan.


    • Anonyymi

      Oli mersullakin 23 sekuntia sadalle kiihtyvä , 123 korinen 300 diesel, silti se oli erittäin suosittu taksina. Vm 75 127 oli muuten ripeämpi kuin 83, joka siskollani aikoinaan oli, silloin jo päästöjä eli tehoja alennettiin. Paljon asuu porvoo-tampere akselin yläpuolella asuvia, jotka ei oo moottoriteitä nähneetkään, muuta kuin kerran 5 vudessa lomareissulla. Kaupukien tai kirkonkylien läheisyydessä asuville tuo dasia ois passeli 15 kilsan työmatka- kauppareissuille, kakkos autona olisi kuitenkin oltava joku vetokoukullinen. Tosin citroen -pösö -mitsubichi suunnalta löytyisi erittäi vähän käytettyjä paljon halvemmalla tuohon tarpeeseen.

      • Anonyymi

        Kemissäkin on nykyään moottoritie. Älä pappa naurata elttaantuneilla kommenteillasi.


      • Anonyymi

        ”Tosin citroen -pösö -mitsubichi suunnalta löytyisi erittäi vähän käytettyjä paljon halvemmalla tuohon tarpeeseen.”
        Niin ihan sähköautoja vai? Vai tarkoitatko niitä outoja pieniä nelipyöräisiä munia, C-Zeroja, iOneja ja i-Mievejä jotka eivät paljonkaan autoa muistuta, ja jotka ovat vuodesta toiseen olleet Nettiautossa myynnissä kuten ne invaskootterin oloiset renault twizytkin? Siihen on varmaankin hyvät syynsä, ettei niitä kukaan ole ostanut...


      • Anonyymi

        Mersulla kuuluukin ajaa arvokkaan rauhallisesti. Pikkuisella Dacialla se olisi naurettavaa.


    • Anonyymi

      Tämä on vaatimattomalla toimintasäteellään varmaan vähän sellainen cityauto, niinkuin toyotqn aygo x sitten kun se lopulta valmistuu, paitsi että jo kaupassa, halpa ja paremmin ruosteelta suojattu?

      • Anonyymi

        *Huonommin ruosteelta suojattu ja rellun paskalla tekniikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *Huonommin ruosteelta suojattu ja rellun paskalla tekniikalla.

        Eikö se ranskalaismerkkien huono ruostesuojaus ole jo vähän vanhentunutta tietoa, näin olen kuullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ranskalaismerkkien huono ruostesuojaus ole jo vähän vanhentunutta tietoa, näin olen kuullut?

        Oikeastaan mikään 2010 tai uudempi ei ole erityisen huonosti ruostesuojattu. En ole ainakaan törmännyt. 2000-luvun alkupuolen pahin ruostuja Ford Ka ja ysäriltä niitä ruostepesiä löytyy joka lähtöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *Huonommin ruosteelta suojattu ja rellun paskalla tekniikalla.

        *Huonommin ruosteelta suojattu ja rellun paskalla tekniikalla..... Päivityksen paikka !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *Huonommin ruosteelta suojattu ja rellun paskalla tekniikalla..... Päivityksen paikka !!

        Tiedot ripulirelluista eivät tarvitse päivitystä.


    • Anonyymi

      Ei tämmöisiä kehityskaaren alkupään viritelmiä kukaan järkevä yksityiseen käyttöön osta kun muutamien vuosien päästä arvottomia ja ominaisuuksiltaan niin surkeita jotteivat kelleen kelpaa , kelpaako sitten firmoillekkaan , aika näyttää.

      • Anonyymi

        Dacia spring vs. Seat mii:

        Jos ennakkohuhut olisivat pitäneet paikkansa, olisi Dacia Spring ollut menestys (10000€ hinta, 15s. kiihtyvyys, 921kg paino, 300l tavaratila) mutta koska näin ei lopulta ollut, ei Seat Miin paikka kokonaisedullisimpana sähköautona vieläkään horju. Se on suunnilleen saman hintainen ja lähes sentilleen saman kokoinen, mutta lähes kaikilta ominaisuuksiltaan parempi. Dacian teho on 33kW ja vääntö 125Nm, Seatin 61kW ja 212Nm. Dacian kiihtyvyys on 19,1s. ja huippunopeus 125km/h, Seatin 12,3s. ja 130km/h. Dacian akku on
        26,8kWh, Seatin 36,8kWh. Dacian WLTP-range 225km, Seatin 260km. Daciassa kaksi värivaihtoehtoa: valkoinen ja pohjamaalin harmaa. Seatissa viisi: musta, helmiäisvalkoinen, punainen, sininen ja hopea. Lisäksi Seat on vakiona hurjan paljon paremmin varusteltu. Ja jos tosiaan Dacian hinta asettuu sinne 17000€ nurkille, niin hintaeroa ei näillä kahdella enää juuri ole, joten miksi helkkarissa kukaan järkevä ihminen ostaisi Dacia Springin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dacia spring vs. Seat mii:

        Jos ennakkohuhut olisivat pitäneet paikkansa, olisi Dacia Spring ollut menestys (10000€ hinta, 15s. kiihtyvyys, 921kg paino, 300l tavaratila) mutta koska näin ei lopulta ollut, ei Seat Miin paikka kokonaisedullisimpana sähköautona vieläkään horju. Se on suunnilleen saman hintainen ja lähes sentilleen saman kokoinen, mutta lähes kaikilta ominaisuuksiltaan parempi. Dacian teho on 33kW ja vääntö 125Nm, Seatin 61kW ja 212Nm. Dacian kiihtyvyys on 19,1s. ja huippunopeus 125km/h, Seatin 12,3s. ja 130km/h. Dacian akku on
        26,8kWh, Seatin 36,8kWh. Dacian WLTP-range 225km, Seatin 260km. Daciassa kaksi värivaihtoehtoa: valkoinen ja pohjamaalin harmaa. Seatissa viisi: musta, helmiäisvalkoinen, punainen, sininen ja hopea. Lisäksi Seat on vakiona hurjan paljon paremmin varusteltu. Ja jos tosiaan Dacian hinta asettuu sinne 17000€ nurkille, niin hintaeroa ei näillä kahdella enää juuri ole, joten miksi helkkarissa kukaan järkevä ihminen ostaisi Dacia Springin?

        No hintoja ilmoitellaan välillä valtion hankitatuen kanssa välillä ilman...tässä tapauksessa Dacia siis on 15000€ hintaluokassa hankitatuen kanssa, siihen romuauto päälle ja ollaan vain vähän yli 12000€ luokassa...taidan hakea omani jos ehtivät nykyisen romutuskampanjan aikana myyntiin. Yksi sulatuskelpoinen peli on nimittäin pihalla odottamassa sopivan halpaa sijoituskohdetta työmatka-ajeluun.


    • Anonyymi

      Joko niitä syksyllä saisi, kun vanha diesel alkaa kesän jälkeen olla vaihtokunnossa.

      • Anonyymi

        Tuollasta maanvaivaa ei kannata ostaa, Dacian kolariturvallisuus onnetonta ja vielä sellainen pitäisi ostaa ladattavana sähkövatkaimena. Ei tule kuuloonkaan.

        Ihan turhaan pidätte tätä keskusteluketjua ylhäällä väen vängällä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jo on sähkömopo. 19.1 sekuntia nollasta sataan xD. Toyota aygolla 14 sekuntia ja sitä jo monet mopoksi sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on sähkömopo. 19.1 sekuntia nollasta sataan xD. Toyota aygolla 14 sekuntia ja sitä jo monet mopoksi sanoo.

        Kiihtyvyysvertailut 0-100 km/h ovat lasten tai lapsellisten juttuja. Mitä teette niillä säästyneillä sekunneilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiihtyvyysvertailut 0-100 km/h ovat lasten tai lapsellisten juttuja. Mitä teette niillä säästyneillä sekunneilla?

        Kuvastaa hyvin sitä kuinka tuskaista tai helppoa on liittyä motarille. 10 tai alle niin ei tarvi erikoisemmin miettiä. 15 tai yli niin jo on tuskaista paskaa, pitää rukoilla että olisi mukavat autoilijat motarilla etteivät aja päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvastaa hyvin sitä kuinka tuskaista tai helppoa on liittyä motarille. 10 tai alle niin ei tarvi erikoisemmin miettiä. 15 tai yli niin jo on tuskaista paskaa, pitää rukoilla että olisi mukavat autoilijat motarilla etteivät aja päälle.

        Ja sama pätee kyllä kaupungissakin. Hyvällä kiihtyvyydellä mennään rennoin ottein muun liikenteen matkassa... jollain 60 heppasella mopolla saa lapun survoa lattiasta läpi ja pitää kepittää niin perkeleesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sama pätee kyllä kaupungissakin. Hyvällä kiihtyvyydellä mennään rennoin ottein muun liikenteen matkassa... jollain 60 heppasella mopolla saa lapun survoa lattiasta läpi ja pitää kepittää niin perkeleesti.

        Minulla on kakkosautona vanha dieselpaku. Ei mitään ongelmia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kakkosautona vanha dieselpaku. Ei mitään ongelmia liikenteessä.

        Siinä dieselpakussasi on varmaan enemmän tehoa kuin 33kW/44hv. Taatusti ainakin yli 75hv, ehkä jopa yli 100. Itsellänikin on diesel farkkupaku, 55kW/75hv, vääntö 150Nm. Ei todellakaan tykki, mutta on siinä 1,6-kertainen teho Springiin verrattuna ja huomattavasti parempi tehopainosuhde. Mutta se mikä itselleni merkkaa on toimintasäde. Noin 1000km tankkauksella kun ajaa n. 70km/h, mikä on omassa koslassani taloudellisin ajonopeus. Sähköautolla optiminopeus on kuulemma 30km/h. Pieniakkuista autoa täytyy ladata usein, ja akut kestää vain määrätyn määrän lataussyklejä. Eikä auta vaikkei ajaisi paljon, koska akut heikkenevät jopa 4% vuodessa käytti tai ei. Varsinkin jos ovat ilmajäähteisiä kuten tuossa Daciassa ja vanhassa Leafissa. 22 vuotta vanha diesel menee tankillisella suunnilleen sen kuin uutenakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvastaa hyvin sitä kuinka tuskaista tai helppoa on liittyä motarille. 10 tai alle niin ei tarvi erikoisemmin miettiä. 15 tai yli niin jo on tuskaista paskaa, pitää rukoilla että olisi mukavat autoilijat motarilla etteivät aja päälle.

        Kuvastaa hyvin sitä kuinka tuskaista tai helppoa on liittyä motarille.: Fredikin lauloi aikanaan jo että ISÄ KULJE HITAAMMIN !!!!!!


    • Anonyymi

      Niin tämähän sähködacia on varsinainen riemurasia. Mitätön toimintasäde, onneton ajettavuus, surkea laatu yhdistettynä TUNKKAISEEN IMAGOON. Elikkäs ei jatkoon.

    • Anonyymi

      Päivitys tänään:

      Dacia Springin myynti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin Euroopan isoilla markkinoilla ja autoja on tähän mennessä myyty jo yli 40 000 kappaletta. Kun vallitseva maailmanlaajuinen puolijohdepula lisäksi vaikuttaa autojen toimitusaikoihin, emme valitettavasti Pohjoismaissa pääse aloittamaan Springin ennakkomyyntiä toistaiseksi.
      Tiedotamme tilanteesta lisää sitä mukaa, kun tietoa on. Pysy siis kuulolla.

      Ystävällisin terveisin,
      Dacia maahantuonti

    • Anonyymi

      Sähkörasialle on myös kova kilpailija Sitikalta. Se ei tosin kulje kuin 45 km/h, mutta ei tarvitse olla ajokorttiakaan. Hesarin autotoimittaja oli ajellut sillä muutaman päivän. Lehden sivuilta löytyy raportti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Odotan kovasti springin myyntiin tuloa. Juuri oikea kunnon sähköauto vailla idioottimaista lapsellista törky tehoa. Ostan heti kun tulee myyntiin kunhan hinta on alle selkeästi 20000€. Auto on vastaus moneen käyttöön. Range todennäköisesti 200km ja talvelkakin pahimmillaan pääsee 100km varmasti,riittää monelle. Tehon riittämättömyyden mielipiteet on juuri niitä ääliöitä.

    • Anonyymi

      Liian vähän tehoa. Liian pieni range. Nou nou sanon Dacia rasialle.

    • Anonyymi

      Meillä on tämä Spring. On kyllä mukavan edullista kyytiä ja ihan näppärä auto. Range riittää vallan mainiosti, kerran olen "joutunut" käyttää julkisia latauspisteitä, muuten ollaan menty kotilatausasemalla. Paljon tulee kilometrejä kun ei tarvitse raahautua huoltoasemille ja kyyti on lähes ilmaista. Talven ajaksii Dacia menee talliin säilöön, lähinnä kesäauto. Eikä merkkikään herätä naapurikateutta.

      • Anonyymi

        Joo ei varmasti herätä kateutta, ja toinen hyvä puoli on ettei tule vahingossa ajettua ylinopeutta🤣


    • Anonyymi

      Nettiautossa on yksi käytetty Spring myynnissä.
      Hinta yli 20k
      Se siitä kymppitonnin sähköautosta.

      • Anonyymi

        Se siitä kymppitonnista mutta kuitenkin Suomen halvin !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se siitä kymppitonnista mutta kuitenkin Suomen halvin !!

        Ja halvalla saa hyvää vai kuinka se meni. Jos haluaa hyvää ja halpaa pitää ostaa kaksi eri tuotetta. Niih.


    • Anonyymi

      Ihan hienon näköinen, bongasin valkoisen Spring Dacian. Jännä futuristinen paluu tulevaisuuteen ääni lähti siitä kun ajoi ohi. Uiiiii. Tuleekohan jostain kauittimesta?

    • Anonyymi

      No nyt niitä Dacia Springejä olisi muutama Suomessa myytävänä. Hinta näkyykin olevan 25000 €. Eli lupaukset halvasta hinnasta olikin pelkkää sontaa. Se oli tietysti arvattavissa.
      Romaniassa, jossa valtio tukee avokätisesti sähköautojen hankkimista, sellaisen saa alle kymppitonnilla. Nähtävästi Suomi ei sittenkään oikeasti halua liikenteen sähköistyvän. Se haluaa vain rahastaa!

    • Anonyymi

      Kannattaa myös muistaa, että nuo maahantuodut springit eivät suinkaan ole dacian itsensä tuomia. Olin maili listalla moiseen vehkeeseen ja sieltä tuli nyt syksyllä viesti:

      "Valitettavasti Dacian 4-paikkainen täyssähköauto Dacia Spring ei ole tulossa Suomen maahantuontimallistoon, koska valmistaja ei toistaiseksi ole kehittänyt autosta ns. kylmän ilmaston versiota."

      Tässä vielä printscreen kun muuten palstan dacia uskovaiset alkavat mölistä ettei pidä paikkaansa: https://i.imgur.com/rAoKqpf.png

    • Anonyymi

      Eikö voisi lähteä töihin minuuttia aiemmin. Jos työmatka on 15 kilometriä ei käytännössä minuuttia voi kuroa millään kiinni vaikka olisi jokin porche alla.
      Nykyään on tyylinä riippua puskurissa kiinni mutta ohi ei pääse, ei millään, aina joku tulee vastaan. Kun pääsee työpaikalle, alkaa velttoilu. Ekaksi vessaan, sitten tupakille. Siinähän se menikin eka puoli tuntia. Ei kelpaa kiireiselle liikemiehelle sähködacia. Päivä menee samoiissa merkeissä vaan odotas kun mennään kotiin päin, johan alkaa kiire.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3672
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3008
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      59
      2737
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2385
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2182
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1767
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1756
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1737
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      304
      1710
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      60
      1559
    Aihe