Syömishäiriö?

Anonyymi

Hei olen naispuolinen henkilö ja tarvitsisin hieman apua...
olen pitkän aikaa ollut epätyytyväinen kroppaani ja syömiskäyttäytyminen on ollut huonoa, omasta tahdosta. Toisinaan syön normaalisti enkä herkuttele mutta toisella viikolla saatan syödä joka päivä herkkuja. En urheile tai liiku tãllä hetkellä juurikaan.

Olen jo vuoden verran oksennellut tahallisesti syömiseni jälkeen. Joskus erittäin harvassa ja joskus en ollenkaan. On saattanut olla useita kuukausia välissä jolloin en ole tahallisesti oksentanut. Nyt tilanne on pahentunut. Viimeisen kahden viikon aikana olen ahminut ja sen jälkeen oksennellut miltei 5 kertaa. Olen huomannut myös pieniä fyysisiä oireita oksentelusta johtuen.

Olen paljon lukenut eri syömishäiriöistä ja olen tietoinen tilanteeni vakavuudesta.. Olisiko aika ottaa yhteyttä opiskeliterveydenhuoltoon tai muulle osaavalle taholle? Alan olla huolissani, mutta olen erittäin häpeissäni omasta tekemisestãni.

En kuitenkaan vielä täytä bulimian kriteereitä (vissiin), mutta olen varma että vähintään minulla on epätyypillinen sh.

3

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tilanne ei ehkä vielä ole ihan ryöstäytynyt käsistä mutta selvää bulimian oirettahan tuo alkaa olla.
      Ota ihmeessä yhteys opiskelijaterveydenhuoltoon! Mitä aikaisemmin saat hoitoon, sitä paremmat on mahdollisuudet parantua. Turha siinä on miettiä mikä diagnoosi nyt olisi kyseessä, se on sivuseikka. Pääasia tässä on se, että selkeää sh-käyttäytymistä alkaa olla.
      Minä olen aikuinen nainen joka sairastuin anoreksiaan jo hyvin nuorena. Tilanne pääsi hyvin pahaksi ja monta sairaalareissua on takana. On luunmurtumia useita ollut koska sain osteoporoosin. Hiukset kertaalleen menettänyt nyt kasvaneet takaisin. Paljon fyysistä ja vielä enenmmän psyykkksitä kärsimystä.
      Tällä hetkellä olen juuri normaalipainon rajoissa mutta syömiskäyttäytyminen edelleen anorektista. Oksentanut en ole koskaan. Nämä eivät ole hohdokkaita eikä tavoiteltavia sairauksia, voin taata.
      Älä mieti vaan mene puhumaan!

• Anonyymi

Kiitos tästä. Täytyy vielä mainita, että oksentelu on tosiaan pakonomaista eli olen jäänyt osittain jo kierteeseen. Tästä vielä varmaan kerkeää nousta. Vaikuttaa kuitenkin liian vaikealta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tästä. Täytyy vielä mainita, että oksentelu on tosiaan pakonomaista eli olen jäänyt osittain jo kierteeseen. Tästä vielä varmaan kerkeää nousta. Vaikuttaa kuitenkin liian vaikealta.

no sitten kun sun hampaat on huonossa kunnossa niin sit on jo myöhäistä.Ainahan uudet hampaat saa jos on rahaa.Mutta lopettaako se oksentamista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      119
      2562
    2. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      26
      2364
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1973
    4. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      30
      1833
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      330
      1383
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1083
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259