"Masentunut" puoliso

Anonyymi

Puolisoni on viimeiset 3 vuotta käynyt terapiassa masennuksen ja itsetuhoisuutensa takia. Todetun masennuksen takia hänellä jäi vuosi sitten opiskelupaikka saamatta. Tällä kertaa hän ei virallisesti ollut masentunut ja sai unelmiensa paikan. Ongelmana vain on se, että hän ei käy enää terapiassa tai saa muutakaan apua masennukseensa. Elämänhalu on vähentynyt, itsetuhoiset ajatukset ja itsetuhoisuus -kuten viiltely- lisääntynyt.
Hän ei voi mennä terapiaan, koska opiskelee sosiaali- ja terveysalalla, joten menettäisi vähintään vuodeksi opiskelupaikkansa masennuksen diagnosoinnin myötä. Eli virallisesti ei ole masentunut, koska ei voi sitä olla.
Onko ideoita? On nimittäin raskasta seurata tätä päivästä toiseen tietäen etten voi tehdä hirveästi mitään...

24

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö terapiasta ole ollut mitään hyötyä? Kolmessa vuodessa pitäisi jo alkaa tuloksia näkyä. Itse käyn terapiassa toista vuotta, ja tulen jatkamaan vielä useamman vuoden, koska traumataustani on sen verran vakava. Terapiasta on ollut suuri hyöty. Toimintakykyni on parantunut, olen onnellisempi, monenlaisia muutoksia on meneillään, jos toki vaikeuksiakin on edelleen paljon. Jos vuosi tai pari menee terapiassa niin ettei mitään tapahdu, niin täytyy jossain olla vikaa. Joko terapeutti on huono tai ei sovi asiakkaan ja hänen kemiat yhteen. OIetko kysellyt puolisoltasi, mistä kiikastaa? Onko hän koskaan harkinnut esim. terapeutin vaihtoa?

      Ikävää tuo ettei sos.terv.alalle pääse masennuksen vuoksi opiskelemaan. Toisaalta sen ehkä ymmärtää, koska masentuneena on vaikea mennä esim. harjoittelemaan. Ensin on hyvä hoitaa itsensä kuntoon, että voi alkaa auttaa muita. Kuitenkin ne, jotka ovat itse kokeneet jotain kovaa elämässä, kuten masennuksen tai vakavampaakin mt-ongelmaa, ovat loppupeleissä parhaita auttajia. Kykenevät syvällisempään empatiaan, ja lähestymään tasavertaisemmin ihmisiä, jotka tarvitsevat heidän tukeaan.

      • Anonyymi

        Terapiasta on ollut hyötyä ja ymmärtääkseni piti terapeutistaankin kovasti. Luulen, että tämä nykyinen tilanne on se "hyvä" tilanne. Ei ole ainakaan pariin vuoteen yrittänyt itsemurhaa, viiltely ei ole päivittäistä, halut siihen paljon pienemmät. Hän sanoi, että jossei hän ois päässyt terapiaan, niin ei häntä enää olisi, eli positiivista siinä mielessä missä se nyt voi olla positiivista. Sinulla terapia on toiminut niin kuin kuuluukin ja hyvä niin.

        Ymmärrän kyllä sen idean taustan, että ei voi olla sosiaali- ja terveysalalla, koska ei itse välttämättä kestäisi sitä. Toisaalta uskoisin, että hän masentuisi vielä enemmän, jos joutuis koulun jättämään kesken. Systeemi ei ihan hirveästi kannusta siis hakemaan apua. Olen samaa mieltä tuosta, että hyvät auttajat tietävät oikeasti mistä puhuvat, ei vain semmoista "Olen lukenut, että tämä on ikävää :)".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terapiasta on ollut hyötyä ja ymmärtääkseni piti terapeutistaankin kovasti. Luulen, että tämä nykyinen tilanne on se "hyvä" tilanne. Ei ole ainakaan pariin vuoteen yrittänyt itsemurhaa, viiltely ei ole päivittäistä, halut siihen paljon pienemmät. Hän sanoi, että jossei hän ois päässyt terapiaan, niin ei häntä enää olisi, eli positiivista siinä mielessä missä se nyt voi olla positiivista. Sinulla terapia on toiminut niin kuin kuuluukin ja hyvä niin.

        Ymmärrän kyllä sen idean taustan, että ei voi olla sosiaali- ja terveysalalla, koska ei itse välttämättä kestäisi sitä. Toisaalta uskoisin, että hän masentuisi vielä enemmän, jos joutuis koulun jättämään kesken. Systeemi ei ihan hirveästi kannusta siis hakemaan apua. Olen samaa mieltä tuosta, että hyvät auttajat tietävät oikeasti mistä puhuvat, ei vain semmoista "Olen lukenut, että tämä on ikävää :)".

        Olisiko terapia sitten vain jäänyt kesken? Monillahan se jää, resurssien puutteesta. Tai siksi, että terapeutti edustaa sellaista suuntausta tai terapeutilla on sellainen oma näkemys, jonka mukaan terapialla pitäisi olla joku "määräaika" jonka puitteissa ongelmien kuuluisi ratketa. Tosiasiassa kehitys on yksilöllistä, kuten ihmisen elämäkin. Jollekulle voi hyvin riittää puolen vuoden kestoinen ratkaisukeskeinen terapia, toinen tarvitsee useita vuosia tiivistä trauma- tai psykodynaamista terapiaa toipuakseen jostain kokemuksistaan. Turvallisuudentunne tai sen puute on keskeinen asia. Turvallisuus, jonka puitteissa traumoja voi käsitellä, syntyy yleensä hitaasti.

        Jotkut käyvät myös useampia pitempiä terapiajaksoja elämässään. Kelahan mahdollistaa kuntoutusterapian toisenkin kerran, kun välillä on vähintään 5 vuotta.

        Toivottavasti et hänen puolisonaan ota itsellesi liikaa kuormaa hänen tilanteestaan. Läheinen voi tukea ja kulkea vierellä, mutta vastuu avun hakemisesta ja omasta elämästä on jokaisella itsellään kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko terapia sitten vain jäänyt kesken? Monillahan se jää, resurssien puutteesta. Tai siksi, että terapeutti edustaa sellaista suuntausta tai terapeutilla on sellainen oma näkemys, jonka mukaan terapialla pitäisi olla joku "määräaika" jonka puitteissa ongelmien kuuluisi ratketa. Tosiasiassa kehitys on yksilöllistä, kuten ihmisen elämäkin. Jollekulle voi hyvin riittää puolen vuoden kestoinen ratkaisukeskeinen terapia, toinen tarvitsee useita vuosia tiivistä trauma- tai psykodynaamista terapiaa toipuakseen jostain kokemuksistaan. Turvallisuudentunne tai sen puute on keskeinen asia. Turvallisuus, jonka puitteissa traumoja voi käsitellä, syntyy yleensä hitaasti.

        Jotkut käyvät myös useampia pitempiä terapiajaksoja elämässään. Kelahan mahdollistaa kuntoutusterapian toisenkin kerran, kun välillä on vähintään 5 vuotta.

        Toivottavasti et hänen puolisonaan ota itsellesi liikaa kuormaa hänen tilanteestaan. Läheinen voi tukea ja kulkea vierellä, mutta vastuu avun hakemisesta ja omasta elämästä on jokaisella itsellään kuitenkin.

        En osaa sanoa olisiko terapia jäänyt kesken. Voihan vika siis olla terapeutissa, paha sanoa. Toivon tietysti, että jossain vaiheessa pääsee takaisin sinne -etenkin, jos tilanne tästä pahenee.

        Täytyy myöntää, että ennen otin siitä paljon enemmän taakkaa itselleni ja usein koin, että viiltely oli omaa syytäni, koska se usein tapahtui juuri silloin kun en olut paikalla tai oli kiireitä. Myöhemmin sitten opin ettei se ole oma vikani ja aina en vain pysty siihen mitenkään vaikuttamaan. Kuten hänen terapeuttinsa joskus sanoi "Jos viiltely on ainut, joka sut pitää hengissä, niin ei sitä voi kieltääkään."


    • Anonyymi

      Sosiaali- ja terveysala ei taida sopia puolisolllesi, vaikka olisi kuinka unelmien ala.

      Sosiaali- ja terveysalalla ollaan koko ajan tekemisissä apua tarvitsevien hankalienkin ihmisten kanssa. Oman mielenterveyden ja voimavarojen on oltava hyvässä kunnossa, muuten ei jaksa.

      Valitan!

      • Anonyymi

        Olen edellinen kommentoija, ja eri mieltä. Nimenomaan ne, jotka ovat kokeneet jotain raskasta, ja selättäneet vaikeutensa, ovat parhaita ja aidoimpia auttajia. Sosiaali- ja terveysala on täynnä tekopirteitä, itseensä hyvin vähän tutustuneita "auttajia", jotka pohjimmiltaan itse tarvitsisivat apua. Jokaisella on elämässään "pimeitä alueita", traumakokemuksia ja sisäisiä solmuja, jotka vaikuttavat nykyelämään vaikka niitä ei täysin tiedostaisikaan.

        Joillakin on jopa omat tiedostamattomat ongelmat ohjanneet hakeutumaan sosiaali- ja terveysalan hommiin, tehtäviin, jossa saa rauhassa projisoida juttujaan puolustuskyvyttömiin ihmisiin. Jos asenteessa on mukana - tietenkin tiedostamattomana - vielä ripaus narsismia, ei tällainen hoitaja koskaan kykene edes katsomaan peiliin ja sitä kautta kehittymään, vaikka saisi palautettakin.

        Aloittajan puolisolla kuulostaa tosiaan olevan ongelmia, terapiassaan ja elämässään muutenkin, nopeasti ratkaisua vaativia. Minkähän suunnan terapiassa hän on käynyt ? On iso ero esim. traumaterapialla ja lyhytterapialla. Viiltely ja itsetuhoisuus viittaavat vakaviin traumoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen edellinen kommentoija, ja eri mieltä. Nimenomaan ne, jotka ovat kokeneet jotain raskasta, ja selättäneet vaikeutensa, ovat parhaita ja aidoimpia auttajia. Sosiaali- ja terveysala on täynnä tekopirteitä, itseensä hyvin vähän tutustuneita "auttajia", jotka pohjimmiltaan itse tarvitsisivat apua. Jokaisella on elämässään "pimeitä alueita", traumakokemuksia ja sisäisiä solmuja, jotka vaikuttavat nykyelämään vaikka niitä ei täysin tiedostaisikaan.

        Joillakin on jopa omat tiedostamattomat ongelmat ohjanneet hakeutumaan sosiaali- ja terveysalan hommiin, tehtäviin, jossa saa rauhassa projisoida juttujaan puolustuskyvyttömiin ihmisiin. Jos asenteessa on mukana - tietenkin tiedostamattomana - vielä ripaus narsismia, ei tällainen hoitaja koskaan kykene edes katsomaan peiliin ja sitä kautta kehittymään, vaikka saisi palautettakin.

        Aloittajan puolisolla kuulostaa tosiaan olevan ongelmia, terapiassaan ja elämässään muutenkin, nopeasti ratkaisua vaativia. Minkähän suunnan terapiassa hän on käynyt ? On iso ero esim. traumaterapialla ja lyhytterapialla. Viiltely ja itsetuhoisuus viittaavat vakaviin traumoihin.

        Tässäkään asiassa ei voi yleistää, eivät kaikki he joilla on itsellään ollut vaikeaa yksinkertaisesti pysty tekemään hoitoalan hommia.

        Hyvin on yksilöllistä kuinka kenenkin voimavarat riittävät ja kenen eivät.
        Tietty tärkeintä on saada ensin omat asiat kuntoon ja elämän solmut oiottua.

        Se ei riitä että ajattelee kun on itsellä ollut vaikeaa ja tietää millaista se on niin sen takia haluaa auttaa muita.

        Yleensä joka asiassa on omakohtaisesta kokemuksesta hyötyä jos joutuu asioita käsittelemään jonkun toisen mahdollisesti samassa tilanteessa olevan kanssa.

        Se on sitä kokemusasiantuntijuutta, kaikkea kun ei lukemalla opi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen edellinen kommentoija, ja eri mieltä. Nimenomaan ne, jotka ovat kokeneet jotain raskasta, ja selättäneet vaikeutensa, ovat parhaita ja aidoimpia auttajia. Sosiaali- ja terveysala on täynnä tekopirteitä, itseensä hyvin vähän tutustuneita "auttajia", jotka pohjimmiltaan itse tarvitsisivat apua. Jokaisella on elämässään "pimeitä alueita", traumakokemuksia ja sisäisiä solmuja, jotka vaikuttavat nykyelämään vaikka niitä ei täysin tiedostaisikaan.

        Joillakin on jopa omat tiedostamattomat ongelmat ohjanneet hakeutumaan sosiaali- ja terveysalan hommiin, tehtäviin, jossa saa rauhassa projisoida juttujaan puolustuskyvyttömiin ihmisiin. Jos asenteessa on mukana - tietenkin tiedostamattomana - vielä ripaus narsismia, ei tällainen hoitaja koskaan kykene edes katsomaan peiliin ja sitä kautta kehittymään, vaikka saisi palautettakin.

        Aloittajan puolisolla kuulostaa tosiaan olevan ongelmia, terapiassaan ja elämässään muutenkin, nopeasti ratkaisua vaativia. Minkähän suunnan terapiassa hän on käynyt ? On iso ero esim. traumaterapialla ja lyhytterapialla. Viiltely ja itsetuhoisuus viittaavat vakaviin traumoihin.

        Ymmärtääkseni traumaterapiassa, taustalla kuitenkin erimuotoista hyväksikäyttöä :)


    • Anonyymi

      Mitä jos puolisosi hieman muuttaisi suunnitelmaa? Nuoriso-ohjaajaksi voisi sopia sellainen henkilö, jolla on kokemusta masennuksesta ja viiltelystä yms.
      Hän oman kokemuksensa ja opitun ammattitaidon kanssa voisi mahdollisesti nähdä merkit nuorissa tässä käytöksessä ja auttaa heitä ajoissa.
      Rakentaa omista ns. heikkouksistaan vahvuuden ja kokemuksen jolla voi tukea niitä jotka on joutumassa samaan kierteeseen.

      Hän saattaa joutuu taistelemaan jonkun verran myydäkseen tämän ns. ideana ja tuodessaan tämän tavoitteeksi opiskelussaan. Mutta hänen omaan kokemukseen kun lisää ammattitaidon niin siitä voi tulla todellinen hyötyä kun pitäisi pystyä huomaamaan lapsia/nuoria, joilla on saman tyyppisiä ongelmia.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä idea sinänsä, mutta ei aloittajan puolison tarvitse muuttaa mitään suunnitelmiaan sen takia, että hänellä on nyt elämässään ongelmia. Toimikoon kuten esitin viestissäni Eilen 23:40, niin tämän hetken vaikeuksista tulee hänelle kerran ne voitettuaan ammatillinen lisäresurssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä idea sinänsä, mutta ei aloittajan puolison tarvitse muuttaa mitään suunnitelmiaan sen takia, että hänellä on nyt elämässään ongelmia. Toimikoon kuten esitin viestissäni Eilen 23:40, niin tämän hetken vaikeuksista tulee hänelle kerran ne voitettuaan ammatillinen lisäresurssi.

        Ai sinäkö nyt heidän asioista päätät koska olet niin oikeassa, että kaikki muut on väärässä, ettei heillä ole muita vaihtoehtoa kuin sinun määräämä asia?
        Huh. Mie kun ehdotin ihan siinä mielessä, että heillä itsellään on oikeus omaan elämäänsä ja mikä vaikuttaa sopivalta heidän elämäänsä henkilökohtaisesti ja yhdessä. Ettei tunnu siltä, että on vain joko tai reittejä vaan muitakin polkuja voi löytyä, jos tuntuu sopivaksi.

        Mutta sinä olet sitä mieltä, että päätät aloittajan puolison elämästä?
        Eikö ole enää omaa puolisoa vankina vai missä mättää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinäkö nyt heidän asioista päätät koska olet niin oikeassa, että kaikki muut on väärässä, ettei heillä ole muita vaihtoehtoa kuin sinun määräämä asia?
        Huh. Mie kun ehdotin ihan siinä mielessä, että heillä itsellään on oikeus omaan elämäänsä ja mikä vaikuttaa sopivalta heidän elämäänsä henkilökohtaisesti ja yhdessä. Ettei tunnu siltä, että on vain joko tai reittejä vaan muitakin polkuja voi löytyä, jos tuntuu sopivaksi.

        Mutta sinä olet sitä mieltä, että päätät aloittajan puolison elämästä?
        Eikö ole enää omaa puolisoa vankina vai missä mättää?

        Ei tarvitse vetää hernettä nenään. Ideasi oli minustakin hyvä. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse vetää hernettä nenään. Ideasi oli minustakin hyvä. :)

        En minä hernettä siitä nenään ottanut vaan tyylistä miten kirjoitettiin. En välitä yhtään oliko idea hyvä vai huono, se oli vain idea, vaihtoehto, ehdotus josta voi olla hyötyä tai ei.
        Olen liian paljon kohdannut ihmisiä, jotka sanoillaan ja kielenkäytöllään manipuloi heikomassa hetkessä olevia tekemään vain näin. "Toimikoon" ei antanut paljoa joustoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä hernettä siitä nenään ottanut vaan tyylistä miten kirjoitettiin. En välitä yhtään oliko idea hyvä vai huono, se oli vain idea, vaihtoehto, ehdotus josta voi olla hyötyä tai ei.
        Olen liian paljon kohdannut ihmisiä, jotka sanoillaan ja kielenkäytöllään manipuloi heikomassa hetkessä olevia tekemään vain näin. "Toimikoon" ei antanut paljoa joustoa.

        ""Toimikoon" ei antanut paljoa joustoa." No sitten ymmärrän suuttumuksesi, jos tulkitsit sanani noin. Tarkoitin enemmänkin huumorimielessä, kun valitsin tuon ilmauksen. Olet siinä harvinaisen oikeassa, että näissä kuvioissa tapaa paljon määräileviä ja manipuloivia ihmisiä.

        Tuli vielä mieleen, että jos aloittajan puoliso ei tällä hetkellä voikaan opiskella siellä missä aikoi, niin olisikohan mahdollista jatkaa esim. avoimessa yliopistossa? Siellähän voi opiskella hyvin monenlaisia aineita, sos.terv.alaakin ja paljon sellaista humanistista ja yhteiskunnallista ym., mistä olisi paljon hyötyä tulevassa ammatissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Toimikoon" ei antanut paljoa joustoa." No sitten ymmärrän suuttumuksesi, jos tulkitsit sanani noin. Tarkoitin enemmänkin huumorimielessä, kun valitsin tuon ilmauksen. Olet siinä harvinaisen oikeassa, että näissä kuvioissa tapaa paljon määräileviä ja manipuloivia ihmisiä.

        Tuli vielä mieleen, että jos aloittajan puoliso ei tällä hetkellä voikaan opiskella siellä missä aikoi, niin olisikohan mahdollista jatkaa esim. avoimessa yliopistossa? Siellähän voi opiskella hyvin monenlaisia aineita, sos.terv.alaakin ja paljon sellaista humanistista ja yhteiskunnallista ym., mistä olisi paljon hyötyä tulevassa ammatissa.

        Riippuu hieman missä koulussa hän on.. Siksi ehdoton nuoriso-ohjaaja muutosta, koska se saattaa olla helpompi kuin muuttaa opiskelut avoimeen yliopistoon. Siinä on oma häslinkinsä ja stressinsä. Viimeaikoina tullut otettua selvää erilisista opinnoista ja tuista ja miten pääsee.. On taas byrokratiaa.
        Mutta ei voi tietää? Sekin on ehkä mahdollista. Mikä koulu? Mikä kaupunki?
        Onkohan heidän kaupungissa Ohjaamoa? Ne osaa oiekasti auttaa tällaisissa tilanteissa ja tehdä suunnitelman, että mikä kannattaa niin, että ei menetä opiskelujaan.

        Opiskeluista voi myös pitää joissain terveystapauksissa esim. vuoden tauon ja jatkaa siitä mihin jäi. Minun siskolla kesti 5 vuotta päästä lukio lävitse, koska joutui tauottamaan.
        Minä pistin silti paremmaksi.. Minulla kesti 6 vuotta päästä amis lävitse ja en edes virallisesti hakenut ja hankkinut väliaikoja.

        Todellisuussa kouluissa ei saisi olla noin kauan, etenkin toisen asteen, eikä saisi kestää opiskelut noin pitkään, mutta en ole nähnyt minkään tahon väkisin käyttävän tuota lakia(?) ja koulun kieltäytyvän, että ei opeta loppuun asti. Tukien suhteen voi olla oma mysteerinsä, mutta sielläkin on tällaisia hassuja väliaukkoja, että sinällään ei voi ottaa tukea pois, vaikka tavallaan et ansaitse.

        En ole kumminkaan varma, että onko asiat muuttuneet kun minä tai sisko näiden kanssa viimeksi sääti. Ohjaamo voisi tietää tuonkin jos vain menee kysymään. Oletan, että aloittaja ja hänen puolisonsa ovat alle 30 vuotiaita?


      • Anonyymi

        Yksi hänen vaihtoehdoistaan on nuoriso-ohjaaja ja olen siitä samaa mieltä kanssasi, että siinä pääsisi oikeasti jakamaan omia kokemuksiaan samanlaisten ongelmien kanssa taistelevien nuorten kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu hieman missä koulussa hän on.. Siksi ehdoton nuoriso-ohjaaja muutosta, koska se saattaa olla helpompi kuin muuttaa opiskelut avoimeen yliopistoon. Siinä on oma häslinkinsä ja stressinsä. Viimeaikoina tullut otettua selvää erilisista opinnoista ja tuista ja miten pääsee.. On taas byrokratiaa.
        Mutta ei voi tietää? Sekin on ehkä mahdollista. Mikä koulu? Mikä kaupunki?
        Onkohan heidän kaupungissa Ohjaamoa? Ne osaa oiekasti auttaa tällaisissa tilanteissa ja tehdä suunnitelman, että mikä kannattaa niin, että ei menetä opiskelujaan.

        Opiskeluista voi myös pitää joissain terveystapauksissa esim. vuoden tauon ja jatkaa siitä mihin jäi. Minun siskolla kesti 5 vuotta päästä lukio lävitse, koska joutui tauottamaan.
        Minä pistin silti paremmaksi.. Minulla kesti 6 vuotta päästä amis lävitse ja en edes virallisesti hakenut ja hankkinut väliaikoja.

        Todellisuussa kouluissa ei saisi olla noin kauan, etenkin toisen asteen, eikä saisi kestää opiskelut noin pitkään, mutta en ole nähnyt minkään tahon väkisin käyttävän tuota lakia(?) ja koulun kieltäytyvän, että ei opeta loppuun asti. Tukien suhteen voi olla oma mysteerinsä, mutta sielläkin on tällaisia hassuja väliaukkoja, että sinällään ei voi ottaa tukea pois, vaikka tavallaan et ansaitse.

        En ole kumminkaan varma, että onko asiat muuttuneet kun minä tai sisko näiden kanssa viimeksi sääti. Ohjaamo voisi tietää tuonkin jos vain menee kysymään. Oletan, että aloittaja ja hänen puolisonsa ovat alle 30 vuotiaita?

        Liian yksityiskohtaisesti en mitään sano, mutta olemme molemmat alle 30-vuotiaita, eli ensimmäinen korkeakoulupaikka siis kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian yksityiskohtaisesti en mitään sano, mutta olemme molemmat alle 30-vuotiaita, eli ensimmäinen korkeakoulupaikka siis kyseessä.

        Onko teidän kaupungissa Ohjaamoa tai vastaavaa palvelua? Heillä on ammattitaitoista väkeä, jotka osaavat käydä läpi mitkä ovat omat voimavarat ja mikä on paras ratkaisu kaikin puolin. He pystyvät katsomaan asiaa laajemmin ja heillä on myös kokemuspohja tällaiseen, joten sieltä voi tulla paljon parempia neuvoja kuin täältä. Heille voi kertoa avoimemmin, vaitiolovelvollisuuden takia.
        Mahdollisesti hän saa rakennettua heidän avuillaan selvän suunnitelman mitä edetä ja se jo pelkästään voi helpottaa oloa yleisesti kun joku osaavampi tekee asioista selkeämmät. En pysty lupaamaan mitään, koska en tiedä tarpeeksi ja hyvä niin. Mitään ei kumminkaan menetä jos selalisessa käy keskustelemassa näitä asioita läpi.


    • Anonyymi

      Tässä podcastissa YouTubessa haastatellaan psykiatria, jolla on itsellään ollut vakavia traumoja ja joka on selviytynyt niistä terapian avulla.

      https://www.youtube.com/watch?v=ohNmhPn9yZA

      MIELENTERVEYDEN TULEVAISUUS PODCAST:Osa neljä: Kestävä psykiatria

      Miten ihminen selviää emotionaalisesta traumasta? Miten hoito voi olla riittävän yksilöllistä? Markuksen vieraana psykiatri Anssi Leikola, joka on vihkiytynyt emotionaalisten traumojen, eli erilaisten dissosiaatiohäiriöiden, hoitoon. Jaksossa keskustellaan myös trauman laajemmista yhteiskunnallisista vaikutuksista ja merkityksistä, näkyvyydestä ja sen filosofisista kysymyksistä.

      Kukunori taistelee tasa-arvoisen ja kestävän sosiaalisen hyvinvoinnin puolesta sekä kehittää uusia ajatuksia ja toimintoja näiden haasteiden voittamiseksi. Kukunori on kansalais- ja ihmisoikeusjärjestö sekä ajatus- ja toimintahautomo. Yhdistys tuottaa skenaarioita, toimintaehdotuksia ja kokeiluja jäsenjärjestöjensä käyttöön kohderyhmien yhteen saattamiseksi uudenlaisten yhteiskunnallisten ratkaisujen luomiseksi. Tutustu kukunori.fi

    • Anonyymi

      Laadukas ravinto ja erittäin vahvat vitamiinit myös kannattaa mainita, vaikka saattaakin kuulostaa ihan turhalta neuvolta masennukseen, mutta saattaa kuitenkin muutamalla prosentilla nostaa vireystasoa.

      • Anonyymi

        Vireystaso on eri asia kuin monimutkaisista psykososiaalisista tilanteista selviäminen. Ja sosiaali- ja terveysalalla toimiminen vaatii niitä. Nimimerkillä "sairaseläkkeellä oleva virkeä entinen hoitaja". Eli olen tarkka ravinnon suhteen ja liikun, mutta kerran loppuun palaneena en vain pysty siihen, mitä mitä tässä yhteiskunnassa ihmiseltä työelämässä edellytetään. Seuraan kauhulla moniongelmaisia ihmisiä, jotka yrittävät väkisin tunkea itsensä hoiva-alalle. Se on hidasta köyden kaulaan sovittamista. Helpommallakin hengestään pääsee. Eli ei, vitamiinit eivät ole helppo ratkaisu tilanteeseen.


    • Anonyymi

      Älä kuluta itseäsi loppuun sairaan puolison vuoksi. Ihan oikeasti. Uppoavasta laivasta saa hypätä pelastusveneeseen, itse ei tarvitse hukkua mukana.

      Sinä et voi päättää siitä, mitä kouluja toinen käy. Etkä voi ottaa vastuuta toisen elämästä. Toisaalta ihmettelen, miten ihmeessä alaa pääsee opiskelemaan, jos psyykkinen oireilu aiheuttaa "hyllytyksen". Eli eikö oireilun olisi pitänyt olla alalle valinnalle este? Vai onko se katsottu selätetyksi ongelmaksi?

      Olen itse hoitoalan koulutuksen saanut vähän vanhempaan aikaan. En ole ollut vahvoilla koskaan, ja en alaa kauaa jaksanut. Sain eläkepaperit pari vuotta sitten. Työhistoria jäi niukaksi. Ihmettelen, ettei vuosikymmenten aikana sosiaali- ja terveysalan opiskelijavalinnoissa ole kiristetty kriteerejä. Toisaalta en taas ihmettele, sillä aika iso osa porukasta tarvitaan nykyaikana ja tulevaisuudessa sosiaali- ja terveysalalle.

      Jossain vaiheessa kävi mielessä, että käyn liimamassa pääkallotarroja yhteisvalintaoppaisiin hoitoalan kohdalle. Haluan varoittaa ihmisiä, jos ei ole vahva, niin hoitoalalla saa sököksi oman henkisen ja fyysisen terveytensä. Eikä kukaan tule päähän taputtamaan. Kukaan ei ole niin säälittävä kuin hoitoalalla sairastunut ihminen. Työssään uupuneen ja/tai sairastuneen hoitajan kohtelu voi olla todella tylyä. Eli varsinaiseen surmansuuhun puolisosi on itsensä työntänyt.

      En keksi mitään muuta, kuin että soitat ambulanssin, kun tilanne sitä vaatii. Loppu ei enää riipu sinusta, vaan sen jälkeen tehdään se, mikä on tarkoituksenmukaista. Puolisosi on sairas, eikä näe tilannettaan ja tulevaisuuttaan realistisesti.

      • Anonyymi

        "En keksi mitään muuta, kuin että soitat ambulanssin, kun tilanne sitä vaatii. Loppu ei enää riipu sinusta, vaan sen jälkeen tehdään se, mikä on tarkoituksenmukaista. Puolisosi on sairas, eikä näe tilannettaan ja tulevaisuuttaan realistisesti."

        Hyvin medikaalinen ja inhimillisyyttä kutistava katsantotapa. Kylmät väreet käy selkäpiitä pitkin. Sitäpaitsi - on vaihtoehtoja.


    • Anonyymi

      Mitäköhän tälle kävi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe