Helppous voittaa järjen

Anonyymi

Mikä saa ihmiset valitsemaan iPhonen ja päivittämään sen uusimpaan malliin vuosittain? Erinäiset muotitavarat ovat jo kauan toimineet statussymboleina omistajillensa. Ilmiötä esiintyy jopa esikouluikäisillä; jos ei omista uusinta ja hienointa lelua, on ihan nolo.

Aivan yhtä kärkkäästi eivät iäkkäämmät ja kypsemmät ihmiset käsittele asiaa, mutta erityisesti älypuhelimen valinnassa voidaan huomata muodin vaikutus. Jos ei omista uusinta iPhonea, on varmasti joku köyhä juntti. Toki Apple syytää oheistuotteita ja päivityksiä kuin viimeistä päivää, mutta tuotteiden hintojen ylittäessä ja laadun alittaessa muiden valmistajien vastaavat, jää suosion syy ihmeteltäväksi.

Syynä lienee Applen taidokas päivittämiseen kannustava myyntikikkailu, johon muutkin suuryhtiöt ovat hiljattain sortuneet. Aina uuden mallin saapuessa markkinoille aikaisempien luurien käyttöjärjestelmät jäävät jälkeen kehityksessä. Tämä saa vannoutuneimmat fanit sukeltamaan viheliäiseen kierteeseen, johon tuhlaantuu paljon rahaa, muttei aikaa. Viimeistään suoritusnopeuden hidastuessa ja akun kuluessa ennenaikaisesti tulee jo ostaa uusi laite. Tämä tapahtuu todennäköisesti alle vuoden kuluessa aikaisemman laitteen hankinnasta. iPhonen hankintaa perustellaan yleensä laitteen tyylikkyydellä tai helppokäyttöisyydellä. Laitteen laatuun luotetaan tuntematta teknologiaa tai vertailematta sitä muiden valmistajien tuotteisiin. Tällaiset kuluttajalampaat tekevät Applen kaltaisten yhtiöiden työn erittäin helpoksi. Apple voi käyttää tuotteissaan huonompia komponentteja ja silti pyytää tuotteistaan enemmän kuin kilpailijat.

Applen tuotteiden positiivinen status heijastuu kilpailijoiden tuotteisiin kohdistuvissa asenteissa. Suurien firmojen kuten Samsungin, HTC:n ja Sonyn älylaitteet ovat välttyneet rankimmilta haukuilta, mutta pienempien yhtiöiden tuotteiden omistajat voidaan leimata teennäisiksi hipstereiksi, valtavirran välttäjiksi. Ironista lienee, että muutama vuosi sitten iPhone oli näiden flanellipaitaisten rillipäiden ykkösasuste. Nämä asenteet huomioiden erot hinta-laatusuhteissa pienempien yhtiöiden ja suurien menestyjien tuotteiden välillä voivat olla yllättäviä. Tuntemattomalta kiinalaisyritykseltä voi tilata viimeisintä huipputeknologiaa sisältävän älypuhelimen, joka on yli puolet halvempi kuin tunnettujen brändien samankaltaista (tai iPhonen tapauksessa pari vuotta jäljessä olevaa) teknologiaa käyttävät laitteet. Tyypillisesti moisen hipsterismin harrastamista kyseenalaistetaan kiinalaisten tuotteiden tunnetulla ”huonolla” kestävyydellä tajuamatta kuitenkaan, että lähes kaikki teknologiatuotanto sijoittuu nykyään joko Kiinaan tai Etelä-Koreaan. Älypuhelimissa käytetään usein samojen valmistajien komponentteja: esimerkiksi Samsungeissa LG:issä ja HTC:issa voi olla sama prosessori. Applen älypuhelimissa käytetään puolestaan yhtiön omatekoista teknologiaa, joka on kilpailijoihin verrattuna vanhentunutta.

Tuotteen kehittyessä muoti-ilmiöksi kehittyy myös kuluttajakunnan laiskuus. Ketään ei kiinnosta selvittää tuotteen teknisiä vahvuuksia, jos naapurilla, anopilla ja pääministerillä on sama murikka käytössä. Omistamalla muotipuhelin osoitetaan trendikkyyttä ja yhdenvertaisuutta (lue: paremmuutta) siinä missä näkyvämmillä muotiasusteilla kuten käsilaukuilla ja hatuillakin. Lisäksi kallis on hyvä. Laadusta täytyy aina maksaa. Jos omistan iPhonen, kaikki pitävät minua rikkaana ja hienostuneena. Nämä oletukset ohjaavat kuluttajia ostamaan sian säkissä ja he ihastuvat siihen sokeasti tietämättä, että aidan toiselle puolelle jäi paljon vihreämpi sika. Kilpailijoihin ei edes haluta tutustua, eikä hintoja vertailla, koska useampia paremmuuden ominaisuuksia ei ymmärretä. Ulkonäkö ja status kertovat kaiken — tekniikka ei mitään. Lammaslauma on loputon.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on paljon rahaa niin pitäähän se raha johonkin käyttää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe