sosiaalisuus/epäsosiaalisuus ja kiusaaminen

Anonyymi

"Sosiaalinen" on adjektiivi, jota henkilöä kuvailtaessa yleensä kai pidetään positiivisena adjektiivina? Sosiaalisuus on hyvin ristiriitainen käsite. En ymmärrä sitä. Tätä miettiesäni kysyin mieheltäni, "Mitä sosiaalisuus tarkoittaa?". Äkkiseltäänvastaus: "Kai se on jonkinlaista yhteistyöhalua ja - kykyä... Ja että yleensä haluaa mieluumin olla yhdessä toisten kanssa kuin yksin."

Tapetilla on viimeaikoina ollut iänikuinen aihe: koulukiusaaminen. Miksi kiusattu joutuu vaihtamaan koulua, eikä kiusaaja? Syy: ihminen on sosialinen eläin. Kun joku alkaa kiusata toista -aikuisten tai lasten ryhmässä- suurin osa porukasta menee kiusaamiseen mukaan. Näin koululuokassa kiusaamistapauksen tullessa ilmi, suurin osa luokasta joutuisi vaihtamaan koulua, jos kiusaajat vaihtaisivat koulua, eivätkä kiusatut.

Kiusaamiseen mukaan menevät ovat niin sosiaalisia. He haluavat kuulua porukkaan. He ovat niin yhteistyöhaluisia ja - kykyisiä, että sen tähden lähtevät vaikka sakinhivutukseen! Aikuisten kertoessa työpaikkakiusaamistapauksista, he yleensä kuvaavat jonkun "sosiaalisesti hyvin älykkään/lahjakkaan" henkilön aloittaneen kiusaamisen ja saaneen juonittelullaan muutkin siihen mukaan. Nämä pääkiusaajat, jollaisia yleensä tapauksissa on tarkkasilmäisen helppo löytää yksi tai kaksi ovat siis sosiaalisesti lahjakkaita. Siinäpä pohdittavaa ainakin minun pienelle päälleni!

1

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Edellisestä unohtui nimimerkkini MHHM Co, käytän sitä jatkossa.

Lisään. Exäni aikoinaan, oli lähinnä aspergerin liitännäisineen takia kuntoutustuella, psykoterapiassa ja poissa työelämästä.

Hän kertoi, että tutkimuksissa hänellä oli todettu epäsosiaalisen persoonallisuuden piirteitä. Hän kysyi, tiedänkö, mitä se tarkoittaa? Sanoin, että "Joo, suunnilleen". Ajattelin ystävääni, jolle vankilalääkäri oli diagnosoinut epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön. Ystävä on, mitä sydämellisin ihminen. Ihana, välittävä, toisiin yhteyttä kaukaakin pitävä ystävä. Hänellä on rankka tausta vauvasta asti, ajoittain lyhyt pinna ja päihdeongelma, jotka vetävät vankilaan. Ajattelin häntä, kun exä mainitsi epäsosiaalisen persoonallisuuden.

Sitten ex jatkoi: "Niin, se tarkoittaa, ettei kunnioita auktoriteettejä". Silloin palaset päässäni loksahtivat. Olin miettinyt omaa mahdollista pahuuttani, koska olin havainnut itsessäni monia epäsosiaalisen persoonallisuuden piirrelistan piirteistä.

Kuitenkin olen umpiherkkä ihminen, mistä suurimmat vaikeuteni elämässä juontuvat ja minut tuntevat yleensä kuvaavat minua esim. "hyvin sydämellinen ihminen" "empaattinen". Liiankin empaattinen kuulemma, ei pitäisi kuulemma ottaa omikseen jokaisen kadunmiehen ja naapurin koiran kummin kaiman murheita, vaan sulkea silmänsä ja jatkaa matkaa.

"Ei kunnioita auktoriteettejä" oli kuitenkin se, mikä loksautti palaset. En ole koskaan tosiaan kunnioittanut auktoriteetteja, enkä ymmärrä, miksi pitäisikään? En usein edes ymmärrä "auktoriteetin" kuvittelevan itsensä auktoriteettiasemaan minuun nähden ja ilmeisesti siitä juontuvat lukuisat vaikeuteni aikuisiällä työpaikoilla, kouluissa, lääkäreiden ja muiden terveydenhuoltoalan ihmisten kanssa. Heillä on tarve korostaa asemaansa, esim. "Olen opettaja ja johdan opiskeluasi", "Olen lääkäri ja olen terveyden asiantuntija". En vastaa tähän heidän statuksentarpeeseen, vaan pyrin yhteistyöhön itselleni luonnollisesti tasavertaisena: "Minä opiskelen, opettaja voi antaa neuvoja tai ehdotuksia", "Minä olen OMAN terveyteni asiantuntija, lääkäri voi ammattinsa puolesta järjestää tarvittavat tutkimukset, reseptit, sairaslomat jne.". Joten minut koetaan hankalana potilaana, opiskelijana, työntekijänä...

Olen epäsosiaalinen, koska en ymmärrä hierarkioita. Enkä ole motivoitunut niiden mukaan elämään, vaikka ymmärtäisinkin.

MHHM Co

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      85
      6020
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      319
      5117
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2658
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      48
      2599
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1832
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1669
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      109
      1497
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1402
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    Aihe