Maskin käyttö herättää hyvin erilaisia reaktioita vastaantulijoissa

Anonyymi

Aloitin pestävän maskin käytön julkisissa tiloissa muutama viikko sitten Käytin sitä kirjastossa, hakiessani tilaamaani kirjan., marketin hississä ja marketeissa sisällä. Osa tuntui pelästyyvän ja osa pakoilee ja väistää , ilmeisesti olettaen tai ainakin kuvitellen että olen sairas ja käytän siksi maskia. Osa taas jättää huomioimatta turvaetäisyyden, ajatuksena kai että kun sillä on maski ei ole niin väliä miten lähellä ollaan. Eli käytös ei ole sama kuin ilman maskia
Maskin kanssa näytän ehkä kiinalaiselta, ostin sen Kiinasta verkkokaupasta ja vaikka olen vedenpitävä monen polven suomalainen, olen tummasilmäinen ja tukkainen.
Maskin käyttö ulkomailla on pakollista, voisi se olla meilläkin. Sitä voisi verrata kondomin käyttöön hiv:n tartuntojen ehkäisykeinona... Ilman voi olla vain tuttujen ihmisten keskellä (tutun ihmisen kanssa)., tai riittävällä etäisyydellä.

50

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiahan on kovin uusi vielä. Suomalaiset ovat tunnetusti arkoja ja skeptisiä kaikkea uutta ja erilaista kohtaan. Kun maskien käyttö yleistyy, se muuttuu normaaliksi.
      Itse asun ulkomailla, ja tässä maassa maski ei ole pakollinen mutta vahva suositus kuitenkin. Valtaosa käyttää, ja se on täysin normaalia. Kukaan ei reagoi millään tavoin.
      Turvavälit on suurimmalle osalle täällä itsestäänselvyys, ja tuntuu itselläkin tulevan jo selkärangasta. Siitä automaattisesti pitää huolen, kuten muutkin.
      Totta kai tervejärkinen vastuuntuntoinen oihminen pitää huolen itsensä ja ympäristönsä suojelusta.
      Nämä uhmailijat ovat lapsellisia ja todella vastuuttomia. Kuin pikkukakarat; varmalla en sitä pidä!

      • Anonyymi

        Opettaja Leena Fredriksson puhui koulujen laittomista maskipakoista Kansalaistorilla viime toukokuussa:

        "Olen hyvin huolissani lapsista ja nuorista. En siksi, etteivätkö he itse pärjäisi, vaan koska heitä kasvattavat sairaat aikuiset. On väkivaltaista pakottaa lapsi käyttämään tutkitusti haitallista tuotetta.

        Ja vaikka te siellä kouluissa olisitte jo tottuneet siihen maskinkäyttöön, se ei tarkoita että se olisi normaalia. Tää maskiasia ei välttämättä vielä tunnu niin pahalta. Ajatellaan, että ei tässä ehkä niin kovin paljon järkeä ole. Ehkä ollaan luettu se maskipaketin kylki jossa lukee, ettei se suojaa viruksilta. Ollaan kyseenalaistettu vähän, mutta silti ajatellaan, että päästään helpommalla kun totellaan. Ajatellaan, että tämä on pian ohi, ja nopeammin, jos teemme kiltisti niin kuin käsketään. Mä voin kertoa teille opettajat, että se on täysin päinvastoin. Tämä loppuu kun päätämme lopettaa sen.

        Seuraava askel nimittäin voi olla pakkotestaukset, pakkoeristämiset ja pakkorokotukset. Ja joka kerta kun me sallitaan yksi toimenpide, joka on järkeä ja sydäntä vastaan me ollaan askelen lähempänä menettää täysin päätäntävalta meidän elämään, meidän lasten elämään ja niiden lasten elämään joita me käskytetään siellä koulussa.
        Nyt on siis aika, opettajat, valita millaisia opettajia me ollaan. "

        Puheen ajankohdan jälkeen on siis joissakin kouluissa toteutunut seuraava askel, kuten opettaja ennusti: lasten pakkorokotukset.
        Tällaista laittomuutta siis harjoitetaan Suomen kouluissa, viranomaisten hiljaisella hyväksynnällä.

        https://www.youtube.com/watch?v=IGRXSyQl7Pg


    • Anonyymi

      Vielä tällä hetkellä oletetaan että maskin käyttäjällä on oireita ja siksi pidetään suurempi turvaväli. Eiköhän tuo käytäntö muutu nyt kun maskin käyttöä suositellaan vahvemmin kaikille.
      Ainahan noita luupäitä löytyy jotka eivät pidä turvaväliä, olkoon maskia tai ei.

      Eihän kondomin käyttökään ole pakollista, vaan suositus eikä sen käyttämisestä kesustella perusoikeusasiana. Silti sitä käytetään koska se koetaan terveydelle tarpeelliseksi. Maskin käytön pitäisi tulla myös tällaiseksi itsestäänselvyydeksi.

      • Anonyymi

        Siksi hankinkin FFP3 luokan maskin, ettei tule oireita, kun niitä ei ole.
        Kirurginmaski on tarkoitettu estämään pisaroiden lentely, ei suojaa korona virukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi hankinkin FFP3 luokan maskin, ettei tule oireita, kun niitä ei ole.
        Kirurginmaski on tarkoitettu estämään pisaroiden lentely, ei suojaa korona virukselta.

        Kyllä kirurginmaskikin antaa jonkun verran suojaa, enemmän kuin ei mitään. Tästä on oikein tutkimustuloksiakin. Itse käytän FFP2 suojainta, on mukava käyttää. Nyt niitä saa Alepasta noin euro/kpl.


      • Anonyymi

        "Turvaväli" ei ole muuta kuin pelkoväli. Ihmisiä pyritään pitämään erillään toisistaan, jotta väestössä säilyy pelkotila joka mahdollistaa demokratiaa heikentävien rajoitusten jatkamisen tai niiden käyttöönotolla uhkaamisen.

        Etäisyyden pitäminen vieressä olevista voi olla paikallaan silloin kun on flunssanoireita. Silloin kannattaa muutenkin pysyä kotona. Terveet ihmiset eivät tartuta. Tämä on todettu laajoissa tutkimuksissa (terveiden tartuttavuus 0,7 prosenttia eli mitätön). Terveiden kannattaa elää täysin normaalisti. Käsidesejä voi käyttää silloin tällöin, mutta jatkuvasti käytettynä ne heikentävät immuniteettia, koska ihossa on tärkeitä hyödyllisiä bakteereja. Koronavirus ei muutenkaan tartu helposti pinnoilta.

        Medikalisaatio pyrkii muuttamaan kulttuuria siten, että ihmiset hahmottaisivat itsensä potentiaalisesti sairaina, ei terveinä. Terveet kun eivät tuota voittoja lääkeyhtiöille.
        Siksi korona-aikana on ruvettu puhumaan vain kahdenlaisista ihmisistä: sairastuneista tai "oireettomista." Aivan kuin terveet olisivat kadonneet maailmasta kokonaan. - Ihminen, jolla ei ole flunssan / hengitystiesairauden oireita, ei ole "oireeton" vaan terve.

        Luonnollinen vastustuskyky on lääkeyritysten voittoja kasvattavalle medikalisoivalle ajattelutavalle myrkkyä. Koronaplandemian myötä WHO, CDC ja muut täysin korruptoituneet viranomaiset ovat muutelleet lääketieteellisiä kantojaan monissa asioissa, mm. että laumasuojan muka voisi saada vain rokottamalla ihmisiä geeniterapiainjektioilla, ja että luonnollinen vastustuskyky ei muka voisi mitään koronavirukselle. - Tosiasiassa suurimmalla osalla väestöä on jo vuosia ollut täysi vastustuskyky koronalle. Se johtuu siitä, että koronavirus on vain yksi versio samasta viruksesta. Aiemmin Suomessakin on kiertänyt mm. SARS ja MERS, ja moni on kohdannut ne ja torjunut ne luonnollisella vastustuskyvyllään. (PCR-testi, jota ei ole tehty erottelemaan viruksia, löytää muuten toisinaan "positiivisina koronatestituloksina" vanhoja SARS:n ja MERS:n jäänteitä, kuten muidenkin virustautien toimintakyvyttömiä RNA-jäänteitä.)

        Geenipiikit heikentävät ihmisten immuniteettia, se on selvä asia. Joka niitä ottaa, pitäisi harkita jatkotoimia tästä näkökulmasta. - Ja koettaa hankkia puolueetonta tietoa, ei vain THL:n ym. propagandaa jota levittää mm. Hesari ja muut valtamedian lehdet joiden omistajat ovat ylikansalilsia pörssiyhtiöitä, kytköksissä samoihin tahoihin jotka korruptoivat viime kädessä WHO:ta ja sitä kautta THL:ää.


    • Anonyymi

      Minkä takia pitäisi ajatella miten muut suhtautuvat omaan käytökseen ja tekemiseen?
      Jos ja kun maskia haluaa käyttää niin siitä vaan, onpahan ainakin omaksi suojaksi, ja vähän muidenkin.

      Mulla oli maski yks päivä pysäkillä ja lenkkeilijä käveli siitä ohi, vilkaisi mua ja astui etäämmälle kiertäen vähän kauempaa.
      Pisti pikkuisen itseäni hymyilyttämään.
      Huvittavia nuo ihmisten reaktiot.

      • Anonyymi

        Korjataanpa tuo lause oikeaksi: Jos ja kun maskia haluaa käyttää niin siitä vaan, onpahan ainakin muiden suojaksi, ja vähän omaksikin. Maski suojaa ensisijaisesti muita ihmisiä tartunnalta kun se estää mahdollisen sairastuneen roiskeiden leviämistä. Itseä maski suojaa enemmän tai vähemmän koronaviruksilta (kangasmaskit 20-30%, kansanmaskit n. 60-70%, kirurgiset suu- nenäsuojat n. 80-90%, FFP luokitellut hengityssuojat 95-98%).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjataanpa tuo lause oikeaksi: Jos ja kun maskia haluaa käyttää niin siitä vaan, onpahan ainakin muiden suojaksi, ja vähän omaksikin. Maski suojaa ensisijaisesti muita ihmisiä tartunnalta kun se estää mahdollisen sairastuneen roiskeiden leviämistä. Itseä maski suojaa enemmän tai vähemmän koronaviruksilta (kangasmaskit 20-30%, kansanmaskit n. 60-70%, kirurgiset suu- nenäsuojat n. 80-90%, FFP luokitellut hengityssuojat 95-98%).

        Korjasit samalla tavalla kuin minäkin kirjoitin, eli muiden suojaksi ja vähän omaksi.
        Sitten kirjoitat että suojaa ensisijaisesti muita ja itseä enemmän tai vähemmän.
        Eikös ole ihan sama asia.

        Itse en henkilökohtaisesti niin noista prosenteista ole kiinnostunut kunhan suojaa on.
        Minä pidän ainakin tärkeämpänä etten levitä tautia muihin, jos sen itse saan niin sitten saan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjasit samalla tavalla kuin minäkin kirjoitin, eli muiden suojaksi ja vähän omaksi.
        Sitten kirjoitat että suojaa ensisijaisesti muita ja itseä enemmän tai vähemmän.
        Eikös ole ihan sama asia.

        Itse en henkilökohtaisesti niin noista prosenteista ole kiinnostunut kunhan suojaa on.
        Minä pidän ainakin tärkeämpänä etten levitä tautia muihin, jos sen itse saan niin sitten saan.

        "Korjasit samalla tavalla kuin minäkin kirjoitin, eli muiden suojaksi ja vähän omaksi.
        Sitten kirjoitat että suojaa ensisijaisesti muita ja itseä enemmän tai vähemmän.
        Eikös ole ihan sama asia."
        Katso vähän tarkemmin sanamuotoa. Selitetäänpä sitten eri tavalla. Maski siis suojaa enemmän muita ihmisiä koska maskin käyttäjä ei levitä köhiessään ja puhuessaan virusta muihin ihmisiin. Maskin suojausominaisuus tartuntoja vastaan sen käyttäjälle, on kuitenkin pienempi. Maskista riippuen pahimmillaan vain nimellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korjasit samalla tavalla kuin minäkin kirjoitin, eli muiden suojaksi ja vähän omaksi.
        Sitten kirjoitat että suojaa ensisijaisesti muita ja itseä enemmän tai vähemmän.
        Eikös ole ihan sama asia."
        Katso vähän tarkemmin sanamuotoa. Selitetäänpä sitten eri tavalla. Maski siis suojaa enemmän muita ihmisiä koska maskin käyttäjä ei levitä köhiessään ja puhuessaan virusta muihin ihmisiin. Maskin suojausominaisuus tartuntoja vastaan sen käyttäjälle, on kuitenkin pienempi. Maskista riippuen pahimmillaan vain nimellinen.

        Tuotahan minäkin oon tarkottanut koko ajan, ei siihen sanamuodoilla muutosta saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjataanpa tuo lause oikeaksi: Jos ja kun maskia haluaa käyttää niin siitä vaan, onpahan ainakin muiden suojaksi, ja vähän omaksikin. Maski suojaa ensisijaisesti muita ihmisiä tartunnalta kun se estää mahdollisen sairastuneen roiskeiden leviämistä. Itseä maski suojaa enemmän tai vähemmän koronaviruksilta (kangasmaskit 20-30%, kansanmaskit n. 60-70%, kirurgiset suu- nenäsuojat n. 80-90%, FFP luokitellut hengityssuojat 95-98%).

        Jos valittavana on kangasmaski tai FFP3 maski, niin kyllä minä FFP3 maskin valisen, koska tärkein asia maskissa on, että se suojaa koronalta.
        En tarvitse mitään maskia, joka yksistään estää pisaroiden levttämiseltä, koska en yski, aivasta, köhi enkä levitä pisaroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos valittavana on kangasmaski tai FFP3 maski, niin kyllä minä FFP3 maskin valisen, koska tärkein asia maskissa on, että se suojaa koronalta.
        En tarvitse mitään maskia, joka yksistään estää pisaroiden levttämiseltä, koska en yski, aivasta, köhi enkä levitä pisaroita.

        Et siis myöskään hengitä tai puhu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjataanpa tuo lause oikeaksi: Jos ja kun maskia haluaa käyttää niin siitä vaan, onpahan ainakin muiden suojaksi, ja vähän omaksikin. Maski suojaa ensisijaisesti muita ihmisiä tartunnalta kun se estää mahdollisen sairastuneen roiskeiden leviämistä. Itseä maski suojaa enemmän tai vähemmän koronaviruksilta (kangasmaskit 20-30%, kansanmaskit n. 60-70%, kirurgiset suu- nenäsuojat n. 80-90%, FFP luokitellut hengityssuojat 95-98%).

        Maskit eivät estä viruksen leviämistä.


    • Anonyymi

      Iso syy miksi just pelkään sitä, että jos nut kaikki käyttää sitä maskia niin samalla unohdetaan ne turva välit. Mitä huomasin kanssa tapahtuvan jo kun höllennettiin rajotuksia eikä pelkästään niiden maskien takia.. Miten ihmiset voi olla niin tyhmiä ja välinpitämättömiä? Tärkeintä on edelleen pitää niin paljon etäisyyttä kuin mahdollista.
      Itse olen sellaine, että räpläisin koko aika tajuamattani maskia, levittäen virusta sitten käsissäni kaikkialle, että en käytä maskia vaan vältän viimeiseen asti paikkoja missä on niin ahdasta ettei voi pitää välimatkoja.

      Kauppoihinkin menen kun ei ole ruuhkaa ja jos satuin tulemaan ruuhka-aikana niin jään odottamaan ulos tai jos on pyörä niin polkaisen toiseen kauppaan.

      • Anonyymi

        Enkä meinaa, että minulla olisi virus, mutta elän sillä oletuksella, että jos minulla on. Suojelen muita ja itseäni.


    • Anonyymi

      Puudelin ydin on siinä, että ihminen voi tartuttaa virusta jo muutamia päiviä ennen kuin huomaa itse olevansa kipeä. Oireet voivat tulla siis vähän jälkijunassa. Siinä mielessä maskin pitäminen vähentää tartuntavaaraa toislle ihmisille.

      • Anonyymi

        Maskin hyöty on kosmeettinen ja psykologinen. Sellaisen vuoksi ei pitäisi ruveta karsinoimaan ihmisiä ja rajoittamaan terveiden elämää.

        Aerosolihiukkanen on niin pieni, että se läpäisee tavallisen ja vähän paremmankin maskin helposti. Jos haluaa itseä tai muita maskilla suojata, sen pitäisi olla sellainen ammattilaismaski jota käyttävät esim. rakennustyöläiset, ja jotka maksavat 40-120 e kpl. Tosin monetkaan raksatyöläiset eivät niitä käytä, koska niissä on niin raskas hengittää että työstä ei tule mitään.


    • Anonyymi

      Kannattaa harjoitella takaperin tuloa. Tai sitt ei.

    • Anonyymi

      En tiedä, missä ap liikkuu, mutta meillä päin ainakin maskin käyttäjiin suhtaudutaan aivan samalla tavalla kuin maskia käyttämättömiinkin, siis usein kartetaan muita ihmisiä. Kaikki kierretään mahdollisimman kaukaa.

      Voi olla että kun tilanne vielä pahenee, suhtautuminen ilman maskia liikkuviin muuttuu tuomitsevaksi, olipa syy maskittomuuteen sitten mikä tahansa. Sääntö kuitenkin on, että syytä maskittomuuteen ei saa kysyä eikä siitä saa huomauttaa.

    • Anonyymi

      Ihmiset on kaikissa asioissa sen verran kak....apäitä että joka asiasta pitää huomauttaa ja arvostella.
      Jos joku muu ei tee niinkuin itse niin heti ollaan inisemässä.

      Kun oon liikkunut eri puolilla niin aika tasaisesti jakautuu maskien käyttö ja käyttämättömyys.
      Myös turvaväli vaikuttaa saaneen saman kohtalon, toiset varoo, toiset ei.

      Henkilökohtaisesti en kuitenkaan ihmisille huomauttele että voivoi nyt tulit liian lähelle tms. Näitäkin kyllä tuntuu riittävän jotka saavat hirveän hepulin ventovierastakin kohtaan.

    • Anonyymi

      Maassa missä asun vielä keväällä naureskeltiin kun kiinakaupassa myyjillä oli maskit, että "sen kaupan kierrän kyllä jatkossa kaukaa". Ei ole paljon aikaa kulunut ja tilanne on täysin päinvastainen, tyhmimmätkin alkaa ymmärtää että se että jollakin on maski, on hyvä asia. Ei kerro mitään kantajansa terveydentilasta, vain siitä että haluaa ottaaa kanssaihmiset huomioon. Taudilla on melko pitkä oireeton kausi, jolloin jo voi silti tartuttaa, joten puoliaivoista ajattelua että vasta kun sairastunut, ja on oireet, tulisi maskia käyttää. Siinä vaiheessa olet jo levittänyt tautia moneen, moneen ihmiseen.

      Niinkuin nyt monella taholla sanotaan, turha jeesustelu pois, maskit naamalla ja perushygienia kuntoon. Sillä pandemia pidetään kurissa siihen asti että rokotukset alkavat, ja alkavat luoda laumasuojaa. Jos niin hyvin käy että sellainen rokote löytyy.

      https://maskiset.fi/fi/tuote/kasvomaski-100-hengittava-polyesteri-5-kpl-kopio/

      • Anonyymi

        En laittaisi kauheesti laumasuojan varaan. On epäselvää, muodostuuko sellaita kunnolla.


      • Anonyymi

        Ai siinä oli ihan maskifirman mainos. No nehän tekevätkin nykyään paljon voittoa.

        Maskit aiheuttavat käsittämättömän paljon saastetta. Suomessakin on ollut lehdissä juttuja ja kuvia, kun linnut ovat tarttuneet jaloistaan ojassa lojuvaan käytettyyn maskiin, rimpuilleet ja kuolleet.

        Filippiinien koralliriutta on käytännössä tuhoutunut maskisaasteen vuoksi.


    • Anonyymi

      Hyvä, että asiasta keskusteltiin. Asiantuntijoiden mukaan maski suojaa enemmän muita kuin itseä. Toisaalta jos itse sairastaa tai on tulossa sairaaksi, maski todella suojaa enemmän muita, Jos henkilö on terve, hän ei tartuta ja maski on turha, mutta sitähän ei voi tietää. Maski joka tapauksessa vähentää pärskeiden aiheuttamaa painetta ja virukset leviävät pienemmälle alueelle , myös muutkin virukset ja bakteerit kuin korona. Toisaalta maski suojaa myös itseä jossakin määrin. Jos vieressä oleva henkilö pärskii ilman maskia, vähnetää oma suoja sitä virusten määrää, joka lentää suoraan suuhun ja sieraimiin. Oletettavasti tauti vaikka tarttuisikin on lievempi, jos saatu mikrobimäärä on pieni siihen verrattuna että sitä saa suuren määrän paineella hengityselimiin. Maski ei suojaa itseä ehkä kovin hyvin tilanteessa, jossa viruksia on pienhiukkasina paljon tietyn pientilan ilmassa ja jossa oleskellaan pitkän aikaa, kuten koululuokassa , hississä, tai bussissa saattaa olla, samoin lentokoneessa ,viimeksi mainituissa ilma lisäksi kiertää paineella.

      • Anonyymi

        Hallitukselta kummallista ja vääristelyä selityksiä MASKIN KÄYTÖSTÄ NYT SYKSYLLÄ.
        MINISTERI KIURU sanoi terveessä kun toimittaja kysyi miksi nyt maskin käytöstä onkin hyötyä vaikka selvityksen ja tutkimusten mukaan aikaisemmin ei ollut eikä siksi suositeltu.
        KIURU kommentoi...siksi ei suositeltu kun oli kesä ja lämpimät kelit. Puhui itsensä pussiin koska KORONAN ALKOI JYLLÄTÄ MAALISKUULLA EIKÄ LÄHELLÄKÄÄN LÄMPIMÄT KELI.
        Saatana kun jurppii nämä vihervasemmiston ylimieliset ja vääristelevät lausunnot ja vielä kirkkain silmin.
        PUHUSIVAT EDES TOTTA !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitukselta kummallista ja vääristelyä selityksiä MASKIN KÄYTÖSTÄ NYT SYKSYLLÄ.
        MINISTERI KIURU sanoi terveessä kun toimittaja kysyi miksi nyt maskin käytöstä onkin hyötyä vaikka selvityksen ja tutkimusten mukaan aikaisemmin ei ollut eikä siksi suositeltu.
        KIURU kommentoi...siksi ei suositeltu kun oli kesä ja lämpimät kelit. Puhui itsensä pussiin koska KORONAN ALKOI JYLLÄTÄ MAALISKUULLA EIKÄ LÄHELLÄKÄÄN LÄMPIMÄT KELI.
        Saatana kun jurppii nämä vihervasemmiston ylimieliset ja vääristelevät lausunnot ja vielä kirkkain silmin.
        PUHUSIVAT EDES TOTTA !

        Ei Kiuru mitään valehdellut, vaan on vain huono selittämään asioita.
        Keväällä maskeja ei ollut tarpeeksi edes terveydenhoidon henkilökunnalle, eikä tietoa niiden suojausvaikutuksista, ja THL pelotteli että voivat olla jopa vahingollisia. Siksi hallitus ei suositellut maskeja, vaan muita toimenpiteitä, kuten etäisyyden pitämistä.

        Kesällä korona väheni itsestään koska kesäisin virusepidemiat yleensäkin laantuvat.

        Mutta vihervasemmistoa sairaasti vihaaville mikään ei tietenkään kelpaa. Elätte omassa kuplassa.


      • Anonyymi

        Useimmat "asiantuntijat" jotka Hesarissa ja iltapäivälehdissä maskeistakin puhuvat eivät ole alan todellisia asiantuntijoita. Ne ovat ihan muualla kuin THL:n virkaeliitissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmat "asiantuntijat" jotka Hesarissa ja iltapäivälehdissä maskeistakin puhuvat eivät ole alan todellisia asiantuntijoita. Ne ovat ihan muualla kuin THL:n virkaeliitissä.

        Oletko hämäläinen kun heräsit kommentoimaan tasan vuoden myöhässä. Maskien käyttösuositukset ehti muuttumaan jo moneen kertaan.


    • Anonyymi

      Osaan laittaa maskin naamalleni ilman hallituksen ohjeitakin.
      Ei kaikesta voi hallitustakaan syyttää, kai nyt oma järkikin jotain sanoo.

    • Anonyymi

      Totuus on se, että tämä maa ei kestä toista (kevään kaltaista) korona aaltoa.

      Jos kevään rajoitukset tulevat uudelleen voimaan, tämä maa menee konkurssiin. Kenen syy se sitten on? Sitä miettiköön jokainen tykönänsä. Maskin kanssa tai ilman sitä.

      • Anonyymi

        Hallitus voisi kyllä ottaa syyt niskoilleen kevään laskien EI SUOSITUKSESTA. Eikä vai keksiä valheita miksi silloin ei suositeltu, oikein tutkimus teetettiin ( maksoi sekin ), KOSKA VARASTO HUUTI TYHJYYTTÄ VAIKKA TOISTA KERROTTIIN....IHAN VAIN REHELLISESTI EIKÄ KIERRELLÄ JA KAARRELLA VALHEESTA POIS.
        Tämä jos mikään tekee ihmisistä epätietoisia maskiin käytön hyödyistä.


      • Anonyymi

        Konkursseista itkee vain ravintola-ala ja erityisesti yökerhot. Ruokaravintolatkin selvisivät kohtuullisesti keväällä ulosmyynnillä, mutta yökerhot olivat kokonaan kiinni. Myös Lapin matkailu valittaa, koska siellä on tukeuduttu liikaa ulkolaisiin turisteihin, mutta eteläeuroopassa tilanne on tältä osin vielä pahempi. Miksi Suomessa pitäisi rahaa virrata laariin enemmän.

        Ravintolatkin pärjäisivät kun unohtaisivat suosiolla nuo aamuyön aukioloajat. Homma sujuisi ihan hyvin kun koko toiminta siirrettäisiin 5 tuntia aikaisemmaksi. Ravintolathan saavat olla auki jo aamusta alkaen ja musiikki esiintyjineen voisi aloittaa viimeistään klo 20, jolloin viinanmyyntiin olisi oikein hyvin aikaa ennen klo 24 tai 1 valomerkkiä. Myyntikatekin olisi parempi kun porukka ei ehtisi viettää etkoja kotona, vaan tulisi heti ravintolaan. Nyt on esimerkiksi Helsingissä havaittavissa että bussit tulee täysinä keskustaan vasta klo 22 eteenpäin tuoden "hyvässä vauhdissa" olevia bilettäjiä, kun yökerhot avaavat vasta myöhään ja ohjelma-aika alkaa klo 23 tai 24. Esiintyjätkin kiittäisivät kun ei tarvitsisi paahtaa aamuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konkursseista itkee vain ravintola-ala ja erityisesti yökerhot. Ruokaravintolatkin selvisivät kohtuullisesti keväällä ulosmyynnillä, mutta yökerhot olivat kokonaan kiinni. Myös Lapin matkailu valittaa, koska siellä on tukeuduttu liikaa ulkolaisiin turisteihin, mutta eteläeuroopassa tilanne on tältä osin vielä pahempi. Miksi Suomessa pitäisi rahaa virrata laariin enemmän.

        Ravintolatkin pärjäisivät kun unohtaisivat suosiolla nuo aamuyön aukioloajat. Homma sujuisi ihan hyvin kun koko toiminta siirrettäisiin 5 tuntia aikaisemmaksi. Ravintolathan saavat olla auki jo aamusta alkaen ja musiikki esiintyjineen voisi aloittaa viimeistään klo 20, jolloin viinanmyyntiin olisi oikein hyvin aikaa ennen klo 24 tai 1 valomerkkiä. Myyntikatekin olisi parempi kun porukka ei ehtisi viettää etkoja kotona, vaan tulisi heti ravintolaan. Nyt on esimerkiksi Helsingissä havaittavissa että bussit tulee täysinä keskustaan vasta klo 22 eteenpäin tuoden "hyvässä vauhdissa" olevia bilettäjiä, kun yökerhot avaavat vasta myöhään ja ohjelma-aika alkaa klo 23 tai 24. Esiintyjätkin kiittäisivät kun ei tarvitsisi paahtaa aamuun.

        Tää on ihan hyvä.
        Hyvinhän nuo ravintolat pärjäsivät 20-30 vuotta sittenkin vaikka eivät olleet auki aamuun asti.
        Tietty onhan koko taloudellinen tilanne ja elinkeinoelämä erilaista kuin ennen.

        Tuosta oon kanssa samaa mieltä että musiikki ainakin, bändit, voisivat aloittaa jo aiemmin eikä vasta puolen yön jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on ihan hyvä.
        Hyvinhän nuo ravintolat pärjäsivät 20-30 vuotta sittenkin vaikka eivät olleet auki aamuun asti.
        Tietty onhan koko taloudellinen tilanne ja elinkeinoelämä erilaista kuin ennen.

        Tuosta oon kanssa samaa mieltä että musiikki ainakin, bändit, voisivat aloittaa jo aiemmin eikä vasta puolen yön jälkeen.

        Kyllä moni toiminta voisi jatkua, jos asiat ajateltaisiin uudelleen. Ei niin mustavalkoisesti joko ei lainkaan tai ihankuten ennenkin. Uusia ratkaisuja tarvitaan ja kompromisseja. Teatterit voisivat myydä lippuja joka tosieen riviin ja joka kolmannelle penkille rivissä, ei jonotuksia ja väliaikoja, eikä teatteriviinereitä. Ravintolat voisivat olla porrastetusti auki pienryhmille. Syödessä ei voi kyllä käyttää maskia. Ravintolaruokaa voisi tuoda koteihin juhliin ja arkeen. Peleihin ym. rajoitetettu katsomo, mutta nykyisellä tekniikalla voisi monissa peleissä olla mukana aiankin kesäisin, siten että ääni kuuluu ja tapahtumat esitetään suurella tv näytöllä jossakin isommassa tilassa. jne. Teatteripaikkoja voisi ostaa myös kotikatsomoon koti tv voisi näyttää jopa ensi-iltoja maksullisena kotiin. Tekniikkaa tulisi lisätä ja ottaa kaikki mahdollisuudet käyttöön, jotta konkursseilta välttyttäisiin. Vaikka ja kun koronakriisi ratkaistaisiin, ei uusien mahdollisuuksien käyttö roskiin joutaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moni toiminta voisi jatkua, jos asiat ajateltaisiin uudelleen. Ei niin mustavalkoisesti joko ei lainkaan tai ihankuten ennenkin. Uusia ratkaisuja tarvitaan ja kompromisseja. Teatterit voisivat myydä lippuja joka tosieen riviin ja joka kolmannelle penkille rivissä, ei jonotuksia ja väliaikoja, eikä teatteriviinereitä. Ravintolat voisivat olla porrastetusti auki pienryhmille. Syödessä ei voi kyllä käyttää maskia. Ravintolaruokaa voisi tuoda koteihin juhliin ja arkeen. Peleihin ym. rajoitetettu katsomo, mutta nykyisellä tekniikalla voisi monissa peleissä olla mukana aiankin kesäisin, siten että ääni kuuluu ja tapahtumat esitetään suurella tv näytöllä jossakin isommassa tilassa. jne. Teatteripaikkoja voisi ostaa myös kotikatsomoon koti tv voisi näyttää jopa ensi-iltoja maksullisena kotiin. Tekniikkaa tulisi lisätä ja ottaa kaikki mahdollisuudet käyttöön, jotta konkursseilta välttyttäisiin. Vaikka ja kun koronakriisi ratkaistaisiin, ei uusien mahdollisuuksien käyttö roskiin joutaisi.

        Et ole ilmeisesti käynyt noissa "riennoissa" kun et tiedä nykykäytäntöä. Elokuvissa ja teattereissa paikkoja myydään jo ehdottamallasi tavalla. Ravintoloihin ei saa ottaa täyttä määrää asiakkaita ja jokaisella on oltava istuinpaikka (istuimet sijoitettu riittävän turvaetäisyyden välein). Ruokaa voi tilata kotiin lähettipalvelun tuomana. Urheilussa katsomot on jaettu osiin jolla saadaan riittävät välit (on sitten asia erikseen noudattaako yleisö rajoituksia).

        Kotona teatteria ja muuta ohjelmistoa katsellessa tuotanto ei saa niitä puuttuvia pääsymaksuja. Vain äärimmäisen harva suostuu maksamaan ohjelmasta jota katsoo kotona vaikka muuten menisi esimerkiksi teatteriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus voisi kyllä ottaa syyt niskoilleen kevään laskien EI SUOSITUKSESTA. Eikä vai keksiä valheita miksi silloin ei suositeltu, oikein tutkimus teetettiin ( maksoi sekin ), KOSKA VARASTO HUUTI TYHJYYTTÄ VAIKKA TOISTA KERROTTIIN....IHAN VAIN REHELLISESTI EIKÄ KIERRELLÄ JA KAARRELLA VALHEESTA POIS.
        Tämä jos mikään tekee ihmisistä epätietoisia maskiin käytön hyödyistä.

        Se että keväällä varmuusvarastoissa ei ollut tarpeeksi maskeja, ei ole nykyisen hallituksen syy, vaan edellisten hallitusten. Tai pikemminkin huoltovarmuuskeskuksen ja sairaanhoitopiirien, mutta laiminlyönti tapahtui edellisten hallitusten aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti käynyt noissa "riennoissa" kun et tiedä nykykäytäntöä. Elokuvissa ja teattereissa paikkoja myydään jo ehdottamallasi tavalla. Ravintoloihin ei saa ottaa täyttä määrää asiakkaita ja jokaisella on oltava istuinpaikka (istuimet sijoitettu riittävän turvaetäisyyden välein). Ruokaa voi tilata kotiin lähettipalvelun tuomana. Urheilussa katsomot on jaettu osiin jolla saadaan riittävät välit (on sitten asia erikseen noudattaako yleisö rajoituksia).

        Kotona teatteria ja muuta ohjelmistoa katsellessa tuotanto ei saa niitä puuttuvia pääsymaksuja. Vain äärimmäisen harva suostuu maksamaan ohjelmasta jota katsoo kotona vaikka muuten menisi esimerkiksi teatteriin.

        Uudet konstit ovat tarpeen, tässä joitakin:

        Ravintolat Storyville ja Rymy-Eetu hankkivat tehokkaat, koronaa tappavat ilmanpuhdistimet. Lisäksi ne tilasivat nanokäsittelyn, joka tappaa virukset pinnoilta jopa vuoden ajaksi.
        WTC-kahvilassa oli ennen koronaa hauskat, pleksistä tehdyt "kasvihuoneet" pöytien ympärillä, esti taatusti isompia pisaroita roiskumasta.
        Joissakin paikoissa asiakaspalvelijoilla on päässä visiirit, jos maskin pito on hankalaa. Tätä voisi käyttää vaikka karaokebaarissa laulajilla.

        Muitakin konsteja varmasti on. Ikävä kyllä moni yrittäjä on sekä tietämätön että aloitekyvytön, ja istuu vain tumput suorina. Ja sitten ihmetellään kun me järkevät asiakkaat pysymme poissa. Jäljelle jää kännisen nuorison rahastaminen pikkutunneilla.


    • Anonyymi

      Turha muiden mielipiteistä piitata, tai antaa muiden määritellä miten itse elää.

      Vuosi eteenpäin niin jopa Suomessakin on ihan normi, että kun menet ulos niin maski päähän. Änkyrät voi pyristellä sitä vastaan, mutta näin se vain tulee menemään. Paras alkaa samantien totuttelemaan, eikä piitata tietämättömien ja piittaamattomien mielipiteistä.

      https://maskiset.fi/fi/tuote/huipputyylikas-100-mulperisilkkinen-maski/

    • Anonyymi

      Itselläni on myös aasiasta verkkokaupan kautta tilattuja maskeja. Ja olin liene ensimmäinen tässä kaupungissa, joka aloitti kangasmaskien käytön. Itse en usko niihin ihmekapineina, mutta haluan näyttää esimerkkiä. Yleensähän riskikäyttäytyjät ovat kaikilta osin muutenkin piittaamattomia. Istuvat illat pitkät baareissa kuolaamassa tuntemattoman kaulaa vasten ja valittavat koronasalaliittoja.

      Suhtautuminen on kaksinaista. Toiset tulevat perstuntumaan, kuten ennenkin, ja jotkut harvat pelkäävät ja kauhistelevat. Ei ole minun ongelma - minulla on oikeus käyttää maskia. Ajan myötä maskeihin joka tapauksessa totutaan. Pian ne eivät enää kummastuta. Huono juttu siksi, että maskilla ei saa enää tilaa ympärilleen. Seuraavana minulla on tilauksessa visiiri.

      Sitä paitsi minä olen nyt tottunut maskin käyttöön, ihan helppoa se ei ollut. Alkuun huono olo tuli helposti. Pidän maskia kuorossa ja pidän kevyessä jumpassa. Jos maskipakko tulee, niin minulla on etua, kun olen treenannut sen käyttöä. Toiset vasta tuskailevat ilman riittävyyden ja lasien huurtumisen kanssa. Minä painelen iloisesti maski naamalla, ja tiedän, miten ja minkä verran sen kanssa jaksan.

      • Anonyymi

        Siinäpä käytät, kaikki eivät sellaista halua käyttää hyväksy se. Koronahysteerinen sairas mielesi ei välttämättä sitä käsitä. Olet tulevaa mielenterveyspalveluiden asiakaskuntaa. Siellä autetaan pelko-oireista.


    • Anonyymi

      Juuri pelko-oireisille maskin käyttö on hyvä juttu.
      Maskin taakse voi vähän niinkuin piiloutua, saattaa auttaa jopa paniikkihäiriöstä kärsiviä ihmisiä.
      Sama kuin aikoinaan itse kärsiessäni paniikkihäiriöstä huomasin aurinkolasien olevan hyvä keino päästä vähän piiloon.

      Sama periaate asiassa kuin että jänis laittaa pään pensaaseen niin se tuntee olevansa piilossa kokonaan.

      • Anonyymi

        Minulla auttaa aurinkolasit kanssa jos ahdistaa ihmiset ulkona. Jotenkin on itsevarmempi ja suojassa niillä. Maskia en ole käyttänyt kun olen sellainen räplääjä joka koko aika tajuamattaan vain koskisi siihen maskiin eikä osaisi olla sen kanssa.


    • Anonyymi

      No eikös maski ole sitä varten, että sillä saadaan suoja myös itselle.
      Hankin FFP3 tason maskin, en mitään kirurginmaskia, jonka tarkoitus on estää käyttäjän pisaroiden levittäminen, kun en yski, aivasta, enkä köhi, niin minulle tärkeintä on maskin antama suoja, ettei korona pääse hengitykseen.

      Jos kaikki käyttäisivät maskeja, niin mitään rajoituksiakaan ei tarvittaisi, koska maski pysäyttää pisarat eli koronan.

    • Anonyymi

      Oletteko huomanneet, että jotkut selluloosamaskit ovat toiselta puolelta väriltään sinisiä? Millähän aineella sinisyys on saatu? Jospa siinä on kemiallisessa WC:ssä käytettyä teknoseesamkempparia, joka tappaa kyllä mikrobeja, mutta on oltava määrätyn verran laimennettua, niin se olisi maskia biohajottava, kun se esim. kostuu. Kuivassa maskissa taas aine sitoutuu uloshengitettäessä hengitysilman mahdollisiin korona- tai a-viruksiin ja siten ehkäisee toisia saamasta tartuntaa. Mutta onko sellainen maksi pitkään käytettynä hyvä keuhkorakkuloille, ettei tule myöhemmin keuhko- tai kurkkusyöpä? WC-neste Thetfordissa on ympäristömyrkkyä, jota ei voi kompostoida, puhumattakaan, että maskin läpi olisi turvallista hengittää, jos siinä on yksi kerros paperia, jossa on tätä ainetta...

    • Anonyymi

      Suomalaiset ei kiinalaisilta tai muultakaan sellaiselta näytä edes maski päällä, vaan ihan eurooppalaisilta

      • Anonyymi

        Huomaatteko kuinka suhtautuminen on maskeihin muuttunut. Nyt maskia ei enää katsota kammoksuen tai pidetä maskin käyttäjää tartuttajana.
        Maskista on tullut asia, johon ei enää kiinnitetä huomiota.
        Minä siirryn ainakin uloshengitys mallisiin maskeihin sen jälkeen, kun maskisuositus kaupoista poistuu ja ihmiset luopuvat maskeita.
        Silloin maskin ei tarvitse olla sellainen, että se suojaa muita, kun eivät muutkaan enää suojaa muita, kun eivät käytä maskia ollenkaan.
        Uloshengitys venttiilisen maskin kanssa on helpompi hengittää.


    • Anonyymi

      Maskit keräävät saastaa hengitysilmaan, kirjaimellisesti. On tutkittu että maskin alla elää sienikasvustoja ja bakteerit ja virukset lisääntyvät siellä. Hengittele niitä sitten takaisin elimistöön.
      Kun hengitys ei ole vapaata kertyy hengitysilmaan liikaa hiilidíoksidia. Tutkimusten mukaan aivot tulkitsevat kohonneen hiilidioksidipitoisuuden siten että ihminen on tukehtumisvaarassa. Se herättää automaattisen hermostollisen pelkoreaktion. Mieliala on siis huonompi ja pelokkaampi maskin kanssa. - Ehkäpä se on tarkoituskin.
      Törkeyden huippu on että vaikka maski ei ole missään pakollinen (laki ei salli maskipakkoja) kouluissa jotkut rehtorit tulkitsevat vahvan suosituksen pakoksi ja oppilaita on pakotettu pitämään kaiket päivät maskia. Se on niin sairasta että tuntuu että missä ihmeen orwellilaisessa disneylandiassa me eletäänkään.

      Opettaja kertoo koulujen maskipakoista, Mikko Kemppe podcast

      https://tokentube.net/v/3162971696/-63---Leena-Fredriksson---Mitä-Kouluissa-Tapahtuu--Oppilaan-Ohjaajan-Näkökulma

    • Anonyymi

      Kasvot peittävät maskit ovat massojen hallintaväline. Sillä tehdään eroa ihmisten välille: totteletko vai et, jne. mihin ryhmään kuulut. Jokaisen on otettava kantaa, on tehtävä valinta. Valinta, joka näkyy kaikille.

      Kasvonilmeiden kätkeminen eristää ihmisiä toisistaan ja heikentää yksilöllisyyden havaitsemista. Ihmiset hahmottavat itsensä ja muut enemmän osaksi massaa kuin yksilöinä. Tämän vuoksi heitä on helpompi hallita.

      Terveysvaarasta viestivät maskit ylläpitävät pelkotilaa. Niin kauan kuin niitä näkyy, "tiedämme", kuten THL:n rokotepomo Hanna "Hihamerkki" Nohynek sanoi, että "jokainen olemme toisellemme uhka." - Hän oli valmis palaamaan Natsi-Saksan käytäntöihin tämän vuoksi.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/thl-n-ylilaakarilta-villi-ehdotus-hihamerkki-koronan-sairastaneille-talla-hetkella-jokainen-meista-on-toiselle-uhka/7788350

      Maskien hyödyistä tehdyt tutkimukset ovat ristiriitaisia, mutta kokonaisuutena on todettu että niistä ei ole hyötyä viruksen leviämisen estämisessä. Viranomaiset tietävät tämän eivätkä ole väittäneetkään muuta, silloin kun heiltä asiaa suoraan tivataan. Silti maskeja "suositellaan".

      Koronapländemia onkin koko ajan perustunut muuhun kuin lääketieteellisiin tosiseikkoihin. Ihmisiä johdetaan tietoisesti harhaan. Välttämättä kaikki THL:n tai muiden viranomaistahojen edustajat eivät näin toimi, mutta heilläkin on kyky uskoa siihen, mikä tuntuu edistävän omaa etua, työpaikassa pysymistä ja etenemistä ja imagoa.

      THL:n ja WHO:n johtavana koronavirusasiantuntijana tunnettu Jussi Sane tyrmää Turun kaupungin päätöksen ulottaa maskipakko alakouluihin. Hän miettii hanskojen heittämistä tiskiin ja toteaa, että "näyttöön perustuva kansanterveystiede on totaalisen kuollut".

      https://mvlehti.net/2021/03/24/epidemiologi-jussi-sane-tyrmaa-maskien-ulottamisen-alakouluihin-nayttoon-perustuvuus-kuollut-voipi-varmaan-vaihtaa-alaa/

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe