Voiko yli 20v vanhoihin perämoottoreihin luottaa ?

Anonyymi

Eli mielipiteitä / tietoa siitä, toimivatko vanhemmat perämoottorit vielä ihan hyvin ?
Tai siis toki riippuu käyttötunneista, mutta...
Esim. mitkä merkit ovat parhaita & kestäviä käytössä ?
Juniorille katselen venettä järvelle ja aika paljon tosiaan 1990 luvun veneitä&koneita myynissä, kannattaako näitä edes harkita ?

20

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      vastahan se on nuorukainen tuollainen parikymppinen!

    • Anonyymi

      Oletko koskaan ihmetellyt miksi niitä on niin paljon myynnissä?

    • Anonyymi

      Minulla on 45v vanha Seagull jonka ostin nuorukaisena ja toimii vielä hyvin.

    • Anonyymi

      Kyllä sen ikäiset koneet alkaa olemaan epävarmoja hankintoja, ja on melkoista arpapeliä millaisen vastineen rahoilleen saa. Ainakin pienen koneen ostaisin uutena.

      Isommat moottorit, jos hyvin pidetty ja vähän ajettu, saattavat olla pitkä-ikäisiä. Mutta kyllä kaikkiin koneisiin ikä vaikuttaa, ja suuri vaikutus myös onko olleet meressä tai järvessä jne.

      • Anonyymi

        Ne on huonosti tehtyjä, moottorin kyllä pystyy tekemään niinkin, että se kestää huoltamalla periaatteessa vaikka kuinka kauan. Nykyaikaisille perämoottoreille ei voi kovin pitkää käyttöikää povata joskaan ei niistä kannata paljon maksaakaan edes uutena.


    • Anonyymi

      Aloittaja täällä. No en siis ole ihmetellyt, ensimmäistä kertaa vanhempaa edes katselen - aika uusia ovat nuo aikaisemmat olleet.
      Vaan nyt veneet mitkä sopisivat käyttötarkoitukseen, ovat vanhempia - ja niissä näyttäisi olevan vanhemmat koneet.

      Mies ei näistä vanhoista "romuista" innostu, siksi teen vähän taustatyötä jotta kannattaako semmoista hakkia ettei tarvitse sitten kuunnella "mitäminäsanoin" juttuja....

      Vaan ehkä tämä on ihan tuuria, voi saada hyvän ja toimivan koneen - tai sitten sen joka hajoaa ekalla käyttökerralla !!

      • Anonyymi

        Ehdottomasti koe käyttö. Miten helposti lähtee käyntiin, ja käykö tasaisesti. Kiertääkö vesi. Missä kunnossa alaevä ja potkuri. Kato peräöljyt, jos ne on maitomaisen harmaata kuraa, tai teelusikallinen mustaa tervaa, älä osta.


    • Anonyymi

      Koeajo pitää tehdä.

    • Anonyymi

      Soutumatkan päästä niin uskaltaa vanhan ostaa ja sittenhän oppii korjaan koneet.

      • Anonyymi

        Ei mihinkään pitkille reissuille, uusiinkaan en luota, mutta toimivat.


    • Anonyymi

      Olen ajellut tämänkin kesän yli 35 vuotta vanhalla Suzuki 28 hv 2-tahtisella. Koko aikana vesipumppu on vaihdettu kerran, käynnistimen sokka ja bensaletkun liitin. Käynnistyy hyvin kuten aina.

    • Anonyymi

      Taitavat kaikki olla 2-tahtikoneita niiltä ajoilta, ja arvaan että kokoluokka juniorille olisi max 20 hp. Oma kokemukseni käytetyistä 2-tahtikoneista perustuu kahteentoista käytettynä ostettuun teholuokassa 1,5-35 hp, noin 20 vuoden ajalta. Joitakin näistä on minulla vielä vähäisessä käytössä. Neljään hankintaan olen ollut tyytymätön seuraavista syistä:

      -Liian kova ääni tai oikeastaa omille korville epämieluinen taajuusalue ( 4 hp )
      -Käyntihäiriöitä, yski välillä käytössä, enkä osannut silloin tehdä asialle mitään (35 hp)
      -Käyntihäiriöitä - myöhemmin ymmärsin, että kopan maalin sisäpuolinen hilseily aiheutti silloin tällöin ongelmia (30 hp)
      -Ostin koneen "toimivana", jossa oli useita vikoja, en saanut koskaan täysin kuntoon, vaikka sain osan vioista korjattua. ( 70 luvun 20 hp )

      Luonnollisesti puolet näistä epäonnistuneista ostoksista olisi ollut vältettävissä koekäytöllä jota en eri syistä silloin tehnyt, ja toinen puoli olisi kokemuksen kartuttua tänä päivänä selvitettävissä. Mitään ostosta en kadu. Kaikki ovat ollet opettavaisia. Mutta kone, johon en luota edellyttää asian huomioimista eri tavoilla. Minulla oli muiden yleensä lyhehköön matkaan vaikuttavien tekijöiden lisäksi nillä koneilla aina hätävarana pieni apukone (2 hp) jota joiduin joskus käyttämään.

      Nelareissa järvikoneet ovat olleet ulkoisesti selvästi hyväkuntoisemman näköisiä kuin merkäytössä olleet vastaavan ikäiset, Ulkoinen tila on aika hyvin vastannut käsitystä moottorin kunnosta. Nelareita on ollut 8 kpl käytettynä ostettua , joista kahdessa pikkuharmia:

      -ajoittainen käynnistyshäiriö (4 hp , sain korjattua)
      - huoltolaiminlyöntejä ( 25 hp , hihna, trimmimoottori y.m.)

    • Anonyymi

      Käytetty moottori on aina arvoitus sisäisen kunnon suhteen. Osta kuitenkin mielellään Japanilainen moottori Yamaha/Suzuki ja vaadi koeajoa.

      • Anonyymi

        Ne on syöpyny ruppanaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on syöpyny ruppanaksi.

        Joo, näinkin voi olla


    • Anonyymi

      Aloittaja täällä.
      Kiitos paljon kommenteista. Sen verran mietitty, että kun itse ei tosiaan osata (varmaan) korjata, ei ihan vanhaa uskalla ostaa.
      Viikonloppuna juniori menee kokeilemaan venettä, jossa hieman uudempi moottori - josko tällaisen uskaltaisi ostaa:

      Merkki: Mercury
      Malli: 60 EFI
      Moottorityyppi: Perämoottori,4-tahti
      Riki: Pitkä riki
      Teho: 60 Hv
      Käyttövoima: Bensiini
      Vuosimalli: 2006
      Käyttötunnit: 120 h
      - Juuri huollettu.

      • Anonyymi

        Itse tarkistaisin ettei kone ole tehokkaampi kuin veneeseen suositeltu ja varmistaisin että kone on rekisteröity veneeseen.

        Katsoisin kopan alle - omat n. 15 vuotiaat koneeni ovat olleet varsin siistejä kopan alla.
        Tarkistaisin potkurin - ei puuttuvia paloja tai vääntyneitä kohtia. Tarkistaisin myös ettei koneen perässä näy jälkiä jotka viittaavat kivilleajoon.

        120 h n. 15 vuodessa on aika vähäinen käyttö - tosin keskiarvo taitaa olla vain noin 20 h vuodessa. Jos 120h on mittarissa, niin todennäköisesti se on todellinen lukema.

        Järvikäytössä tuskin kovin paljon korroosiota on kertynyt, suolavedessä on saattanut tulla jonkin verran. Yksi korroosiolle altis kohta on trimmimoottori, jota kannattaa katsella kun kone on nostettu. Tämä on kyllä kulutustarvaraa, ja oma 15 vuotias suolavesikoneen trimmimoottori on ruosteessa ja elinkaarensa lopussa - mutta toimii vielä.

        Juuri huollettu voi tarkoittaa mitä vain, jos ei ole liikkeen tekemä - ja siinäkin liike tekee mitä asiakas haluaa. Itse pyrin esim. nykyään välttämään liian vanhalla hihnalla ajamista - hihna tulisi vaihtaa vähintään viiden vuoden välein riippumatta käytöstä, tai kun tunnit tulee täyteen. Hihnavaurio ajossa johtaa usein koneen täystuhoon. Itse vaihdatin hihnan, kun en tiennyt miten vanha se oli kun viimeksi ostin käytetyn nelarin.

        Luultavasti ostaisin koneen noiden tietojen ja koeajon ja tarkistuksien perusteella ei löytyisi huomautettavaa, jos hinta on kohdallaan. Suomalaiset huijaavat harvoin. Muitakin mielipiteitä varmaankin löytyy.


      • Anonyymi

        Olisit ottanu testivoittajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tarkistaisin ettei kone ole tehokkaampi kuin veneeseen suositeltu ja varmistaisin että kone on rekisteröity veneeseen.

        Katsoisin kopan alle - omat n. 15 vuotiaat koneeni ovat olleet varsin siistejä kopan alla.
        Tarkistaisin potkurin - ei puuttuvia paloja tai vääntyneitä kohtia. Tarkistaisin myös ettei koneen perässä näy jälkiä jotka viittaavat kivilleajoon.

        120 h n. 15 vuodessa on aika vähäinen käyttö - tosin keskiarvo taitaa olla vain noin 20 h vuodessa. Jos 120h on mittarissa, niin todennäköisesti se on todellinen lukema.

        Järvikäytössä tuskin kovin paljon korroosiota on kertynyt, suolavedessä on saattanut tulla jonkin verran. Yksi korroosiolle altis kohta on trimmimoottori, jota kannattaa katsella kun kone on nostettu. Tämä on kyllä kulutustarvaraa, ja oma 15 vuotias suolavesikoneen trimmimoottori on ruosteessa ja elinkaarensa lopussa - mutta toimii vielä.

        Juuri huollettu voi tarkoittaa mitä vain, jos ei ole liikkeen tekemä - ja siinäkin liike tekee mitä asiakas haluaa. Itse pyrin esim. nykyään välttämään liian vanhalla hihnalla ajamista - hihna tulisi vaihtaa vähintään viiden vuoden välein riippumatta käytöstä, tai kun tunnit tulee täyteen. Hihnavaurio ajossa johtaa usein koneen täystuhoon. Itse vaihdatin hihnan, kun en tiennyt miten vanha se oli kun viimeksi ostin käytetyn nelarin.

        Luultavasti ostaisin koneen noiden tietojen ja koeajon ja tarkistuksien perusteella ei löytyisi huomautettavaa, jos hinta on kohdallaan. Suomalaiset huijaavat harvoin. Muitakin mielipiteitä varmaankin löytyy.

        Huijaukseenhan se vanhojen myynti perustuukin. Hinnasta heti puolet pois, olipa miten hieno tahansa, varsinkin jamahoista.


    • Anonyymi

      Aloittaja taasen.
      Vene käyty koeajamassa. Hyvin toimi koko paketti.
      Tuo on suurin sallittu moottori ko veneeseen ja tuntui toimivan sillä hyvin.
      Erittäin siistissä kunnossa oli, päällepäin kaikki siistin näköistä myös moottorissa.
      Eli kyllä me maanantaina tarjouksen tuosta paketista teemme.
      Kiitos kaikille vastanneille !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe