olikohan 1957 Lieksassa riehui lavantauti eli silloin sanottiin Isolavantai. Lievempi oli Pikkulavantauti, olisiko sama mitä nyt sanotaan hiirilavantauti.
Penskoja alettiin kouluissa rokottaa mutta monen kotiväki sen sairasti. Onneksi oli jo silloin keksitty hyvät lääkkeet, jotta kenenkään ei tarvinnu siihen kuolla.
Kuka muistaa vielä sen kun 1950-luvun lopulla,
24
1195
Vastaukset
- Anonyymi
Jumala rankaisi Lieksaa jo silloin ja rankaisee nyt uudestaan synti elämän takia!
- Anonyymi
Lieksan lavantautiepidemia oli itse aiheutettu. Vesitorni valmistui vuonna 1955, mutta vedenpuhdistuslaitos ei vielä silloin, vaan puhdistamaton vesi pumpattiin vesitorniin entisen uimalaitoksen vieressä olleesta pumppaamosta melkein Muhelinpuron suulta. Vaikka ihmisillä oli omia kaivoja, jotkut rohkeat kansalaiset, joilla olivat vesijohdot jo valmiina, käyttivät jokivettä sumeilematta. Turhaa oli ihmetellä, mistä tauti oli kotoisin. Jumala ei osallistunut silloin veden pumppaamiseen, vaan sen suoritti kauppalan oma porukka.
- Anonyymi
Lahdessa oli ammattikoulussa 1970 syksyllä yksi pielisjärveläinen lavantautia kantanut oppilas.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/hiirilav.htm - Anonyymi
Lavantautiin sairastuttiin myös maalla, kaukana keskustasta misssä käytettiin omia kaivoja. Ei vesitorinin vesi voinut olla ainoa syypää.
- Anonyymi
Miten lavantauti leviää jos ei juonut vesitornin vettä ?
- Anonyymi
Ei oo pelkoa lieksassa leviämisestä, täällä kun juodaan vain pirkkaa ja köffiä, ei suinkaan mitään vettä...
- Anonyymi
Lavantauti leviää saastuneen käyttöveden ja ravinnon mukana. Onhan maalle voinut kulkeutua kauppalasta hankittua veden saastuttamaa elintarviketta. Tuskin sinne on vettä kuljetettu.
- Anonyymi
Usein elintarvikkeet ovat tekemisissä saastuneen veden kanssa, jolloin bakteeri siirtyy ruokaan ja sairaus leviää laajemmalle alueelle.
- Anonyymi
Liki Oulu ilmoittaja yhteensä kolme kertaa enemmän kuin vienyt joten pysykää ja pienet lapset kotiin hissanmaik hissanmaik hissanmaik
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liki Oulu ilmoittaja yhteensä kolme kertaa enemmän kuin vienyt joten pysykää ja pienet lapset kotiin hissanmaik hissanmaik hissanmaik
Miten Komu jakselee, voiko hissanmaika valaista asiaa?
Lavantautikin kesti yleensä monta viikkoa.
Lavantauti leviää muutenkin kuin veden kautta.
- Anonyymi
Yksi koulun oppilas oli laittanut ulostenäytteeseen lehmän lantaa... Ja joutui karanteeniin 😂😅🤪
- Anonyymi
Sitten on vielä ahnus!
- Anonyymi
Asuttiin Loimaalla vuosi oli 55-56 ku sairastettiin lavantautia, isän kans eristykseen jouduttiin, äiti sai olla nuorempien kans kotona, oltiin majoitettuna koululla, meit oli siel paljon aikuisia ja lapsia ja kivaa meil oli, muistaisin että 3 kk oltiin, pois pääsi ku 3 puhdasta näytettä
- Anonyymi
mä sain k-menusta lavantaudin
- Anonyymi
Lavantaudin tunnisti siitä kun tartunnan saanut meni heti Lavatansseihin.
- Anonyymi
Meitä asui 5 henkeä mutta vain yksi sai taudin vaikka ei mitenkään osattu varoa. Kouluissa aloitettiin rokotukset.
- Anonyymi
Ei lavantautia vastaan ole vielä keksitty mitään rokotetta.
- Anonyymi
Lavantauti levisi maitolavojen kautta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654