Langaton tai langallinen "hälytin"?

Anonyymi

Tervehdys kaikki elektroniikan asiantuntijat!
Olemme vanha pariskunta, asumme isossa omakotitalossa, minä herrasmiehen nukun yläkerrassa ja vaimoni nukkuu alakerrassa ja ihan käytännön syistä, molemmilla oma unirytmi ja lukemis-yms harrastukset ennen unta.
Haluaisimme molemmille "hälytysnapin" jolla voisi herättää toisen jos on tarvetta, onko markkinoilla valmista tällaista vai pitääkö itse rakennella? En ymmärrä paljoa elektroniikasta mutta jotain kumminkin. Eli yksinkertainen summeri, johdolla tai ilman.
Kertokaa ehdotuksia.

4

121

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten olisi kaksi langatonta ovikelloa? Molemmille napit ja kun napista painaa niin toisen sängyn vieressä ovikello antaa äänimerkin.

Tuo on todennäköisesti yksinkertaisin ratkaisu ongelmaan, mikäli ovikellon signaali kantaa seinistä ja katosta lävitse. Helpointa tuo on kokeilla eli ostaa ensin yhden ovikellon ja katsoo saako sen toimimaan ensin ylhäältä alas ja sitten alhaalta ylös. Jos toimii niin sitten ostaa toisen samanlaisen ja ongelma ratkaistu.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta! Täytyy kokeilla, seinät ja välilaipio tiiltä/betonia mutta kokeilemalla selviää toimiiko.

• Anonyymi

Puhelimella voi vielä lisäksi kertoa mitä olis asiaa. (Esim. tuu lämmittää jalkoja!) Ei tarvi turhaan mitään ovikelloja viritellä. Tai jos haluua pelkän äänihälyn, niin kattila ja kapusta sängyn vieressäkummallakin. Ei luulisi kovin monimutkainen ongelma olevan.

• Anonyymi

langallinen on ainakin helppo tehdä:
      kaksi kpl tuollaisia(ja johto väliin):
      https://www.top-electronics.com/en/12mm-5v-83db-magnetic-audio-buzzer
      molempiin päihin sitten n. 5v patteri ja tälle kytkin, jolla sen saa kytkettyä kiinni.
      -Molemmat päät hälyttää
      -yhtä hyvin voi etsiä jostain vanhan puhelimet ja käyttää niitä samalla periaatteella. Tällöin soittojännite on vähän korkeampi, mutta 9V saattaa toimia ja jos noita laittaa 2 kpl, niin sitten ainakin pitäisi jo piristä. Oikeasti jännitteen pitäisi olla kai jossain 35V tienoilla, mutta vähempikin riittää, koska johtoa ei ole kymmeniä kilometrejä välissä? Äänenkin saa tuosta systeemistä kulkemaan, kun kytkee patterin soiton jälkeen vastuksen kautta, joka rajoittaa virran muutamaan milliamppeeriin. Vai oliko tuollainen vastus jo valmiina puhelimessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe