Amorellan karilleajopaikalla jotain ylimääräistä

Anonyymi

Aika erikoinen tämä OTKESilta saatu tieto

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006650648.html

"Väylän kuvantamisen yhteydessä on löydetty, sanotaan sillä tavalla, että sellaista, mikä ei sinne kuulu"

"Nurmi kertoo, että kyseessä on jonkinlainen luonnonmateriaali, eikä siihen ainakaan alustavasti näytä liittyvän ihmisen toimintaa."

Siis mikä tuo on? Puu? Kivenlohkare?

Onkos tuo väylänpätkä suljettu, kun yksikään laiva ei vaikuta siitä ajavan?

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On melko epämääräinen kuvaus tosiaan, miksi?

    • Anonyymi

      Veikkaan, että jos lähdetään viistokaikuluotaamaan vanhoja väyliä, niistä löytyy aika paljon ylimääräistä kuten vaikka puunruonkoa tai muuta rojua.

    • Anonyymi

      Jos ajaa jääpoijun yli, niin on täysin mahdollista, että pohjakosketus on siirtänyt väylän reunalta jotain myös väylälle. Tuskin tuo tavara väylällä on kovin pitkään ollut, kun tuokin laiva ajaa tuosta kahdesti vuorokaudessa, eikä aiemmin ole kolahtanun.

      • Anonyymi

        Onko jo tietoa missä kohtaa tarkasti ajoi karille? Melko loogista olisi toki eteläpoijun yliajon jälkeen heti, mutta ei kai ole poissuljettua, että olisikin osunut ennen ja poijun yliajo olisi seuraus. Taisi koukata normaalia etempää ennen tuota eteläpoijua.

        Jos väylällä on jotain sinne kuulumatonta, voinee syväys olla matalampi kuin kartan mukaan pitäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jo tietoa missä kohtaa tarkasti ajoi karille? Melko loogista olisi toki eteläpoijun yliajon jälkeen heti, mutta ei kai ole poissuljettua, että olisikin osunut ennen ja poijun yliajo olisi seuraus. Taisi koukata normaalia etempää ennen tuota eteläpoijua.

        Jos väylällä on jotain sinne kuulumatonta, voinee syväys olla matalampi kuin kartan mukaan pitäisi.

        Siis etempää piti olla etelämpää.


    • Anonyymi

      Syväsukeltajien perästä jopa kuvaustekniikkakin on kehittynyt, joten mainiota jo pikkuhiljaa selvitä tämänkin.

    • Anonyymi

      Putinin virityksiä löytyy kaikkialta.

    • Anonyymi

      Sieltä naarataan joku puolimätä mökinlaituri, koska niitä ei kukaan mökkkiläinen uutta asentaessa ylös nosta vaan hinaa merelle.

      • Anonyymi

        Paitsi että paikalla jo käyneet kertovat ettei siellä ole mitään joka olisi lähtöisin ihmisen toiminnasta. Ja sitä paitsi, ei ehkä puolilaho mökkilaiturin rämä tulisi " 1 A Super- jääluokkaan rakennetun laivan pohjasta, osin vieläpä kaksoispohjan läpi...


    • Anonyymi

      No nyt sitten kerrotaan sen olevan 4x2x2 m kivilohkare, jonka matalin kohta on 7 m syvyydessä. Väylälä pitäisi olla vähintään 8,5 m ja tuo lohkare on ilmeisesti väylän reunalla. Mutta Amorellan syväys 6,35 m, joten eihän tuohon olisi pitänyt osua ja ei kai laivan olisi syytä nuolla väylän reunoja.

      • Anonyymi

        Hydrodynaamisten fysikanlakien tuntemus auttaa ymärtämään, että vaikka syväys amorellalla 6,35m niin kaksi eri asiaa voi laittaa sen uimaan syvemmällä nopeus ja tuo matalikon aiheuttama imu ilmiö...

        Hyvin on voinut kolahtaa tuohon kikkareeseen onkohan kiveä vai betonia?


      • Anonyymi

        Ja nyt on jo esitetty teoriaa että jää olisi saattanut kiven tuohon kuljettaa. Minulla olisi teoria että Amorella vaan ihan yksinkertaisesti ajoi väylän ulkopuolella ja löytyi kari eli kivi. Eihän se olisi poijuakaan kolhinut jos olisi väylällä pysynyt...Mainittavia jäitä näillä vesillä ei ole ollut ainakaan talven 2017- 2018 jälkeen kun jäätä ei ollut kuin nimeksi hetken aikaa mantereen matalimmissa lahdissa viime talvena. Siis jos kivi olisi jäiden kuljettama, se on ollut paikoillaan ainakin keväästä 2018 alkaen, satoja kertoja paikan ovat ohittaneet sen jälkeen niin Amorella kuin muutkin saman kokoluokan laivat.
        Ja oliko se pohjakosketus edes tämän kiven kanssa vai käytiinkö sitä jossain vielä enemmän poissa väylältä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hydrodynaamisten fysikanlakien tuntemus auttaa ymärtämään, että vaikka syväys amorellalla 6,35m niin kaksi eri asiaa voi laittaa sen uimaan syvemmällä nopeus ja tuo matalikon aiheuttama imu ilmiö...

        Hyvin on voinut kolahtaa tuohon kikkareeseen onkohan kiveä vai betonia?

        Tuo on kuitenkin varsin pieni laivan kokoon nähden ja YLEn jutussa mainittiin matalimmaksi kohdaksi 7,2 m tuon lohkareen kohdalla ja itse väylä pitäisi olla vähintään 8,5 m. Ei tuollainen lohkare ime laivaa 85 cm syvemmälle. Eri juttu jos olisi edes laivan leveyden suuruusluokaa, mutta kun tuo on vain 1/10 siitä.

        Nopeus sinänsä ei juuri syväystä muuta, varsinkaan maltillinen 15 solmua, mutta matalassa vedessä jonkinlainen squat-ilmiö syntyy. Kartan mukaan tuossa ei väylällä ole alle 10 m syväää kuin aivan reunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hydrodynaamisten fysikanlakien tuntemus auttaa ymärtämään, että vaikka syväys amorellalla 6,35m niin kaksi eri asiaa voi laittaa sen uimaan syvemmällä nopeus ja tuo matalikon aiheuttama imu ilmiö...

        Hyvin on voinut kolahtaa tuohon kikkareeseen onkohan kiveä vai betonia?

        Paremmalla tuntemuksella tietää ettei silti osu koska pienehkö kivi on eri asia kuin iso pinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kuitenkin varsin pieni laivan kokoon nähden ja YLEn jutussa mainittiin matalimmaksi kohdaksi 7,2 m tuon lohkareen kohdalla ja itse väylä pitäisi olla vähintään 8,5 m. Ei tuollainen lohkare ime laivaa 85 cm syvemmälle. Eri juttu jos olisi edes laivan leveyden suuruusluokaa, mutta kun tuo on vain 1/10 siitä.

        Nopeus sinänsä ei juuri syväystä muuta, varsinkaan maltillinen 15 solmua, mutta matalassa vedessä jonkinlainen squat-ilmiö syntyy. Kartan mukaan tuossa ei väylällä ole alle 10 m syväää kuin aivan reunassa.

        Kyllä nopeus muuttaa syväyttä amorellan kokoisessa vajaan 1m ääripäissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nopeus muuttaa syväyttä amorellan kokoisessa vajaan 1m ääripäissä

        Tuossa vielä hieman asiasta, tosin suuremmasta aluksesta, saivat tanskan viranomaiset kuumenemaan, kun eivät olleet pyytäneet lupaa tempulle.

        Laivassa oli teleskooppi pakoputket, mutta sillanalituksen aikaan kippari löi alukseen 20 solmua ja tällä saatiin lisää marginaalia alituskorkeuteen.

        https://youtu.be/RYf8F9-jULo

        Huomaa tuon pienemissäkin aluksissa, nopeuden lisääntyeessä syväys laske huviveneissä varsinkin perässä sen huomaa...


    • Anonyymi

      Tuollainen lohkare on pudonnut väylälle, laivan ajettua siihen.

      Ei noin vilkkaalla laivaväylällä, joka oh harattu mekaanisella haralla voi olla tuon kokoisia esineitä muuten. Tämä on tutkimattakin selvää.

      • Anonyymi

        Siis alun perin se on ollut väylän reunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis alun perin se on ollut väylän reunassa.

        Jos noin on, eiköhän siellä ole nähtävissä selvät jäljet osumakohdasta laivaan ja lohkareen liikkeestä.

        Jos jäät ovat liikuttaneet, voivat jäljet olla jo kadonneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noin on, eiköhän siellä ole nähtävissä selvät jäljet osumakohdasta laivaan ja lohkareen liikkeestä.

        Jos jäät ovat liikuttaneet, voivat jäljet olla jo kadonneet.

        Jäät eivät liikuttele 7 m syvyydessä olevia kiviä Ahvenanmaan eteläpuolisessa saaristossa. Eihän tuolle alueelle edes kerry mainittavasti ahtojäätä, joka periaatteessa voi jokllain matalikolla siirrellä kiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäät eivät liikuttele 7 m syvyydessä olevia kiviä Ahvenanmaan eteläpuolisessa saaristossa. Eihän tuolle alueelle edes kerry mainittavasti ahtojäätä, joka periaatteessa voi jokllain matalikolla siirrellä kiviä.

        No ei tietenkään, mutta voi työntää matalammalla olevan lohkareen syvemmälle. Voihan tuossa olla kohta, jossa tuo on ollut vaikka pinnalla ja sitten sitä 20 m työntämällä valuu jyrkännettä alas. Hjulgrundin kohdalla väylän pohjoisreuna on vain 10 m 3 m käyrästä. Tuo n. 2 m korkea lohkare on siis voinut olla jossai tuolla alle 3 m alueella lähes pinnalla ja siitä jäät sen työntäneet reunan yli väylälle.

        Mutta ei kai vielä ole edes kerrottu missä tuo lohkare tarkemmin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään, mutta voi työntää matalammalla olevan lohkareen syvemmälle. Voihan tuossa olla kohta, jossa tuo on ollut vaikka pinnalla ja sitten sitä 20 m työntämällä valuu jyrkännettä alas. Hjulgrundin kohdalla väylän pohjoisreuna on vain 10 m 3 m käyrästä. Tuo n. 2 m korkea lohkare on siis voinut olla jossai tuolla alle 3 m alueella lähes pinnalla ja siitä jäät sen työntäneet reunan yli väylälle.

        Mutta ei kai vielä ole edes kerrottu missä tuo lohkare tarkemmin on.

        Tällä alueella ei ole ollut edes grogilasiin riittäviä jäitä ainakaan keskitalven 2018- 2019 jälkeen, viimeinen talvi 2019- 2020 oli täysin jäätön, lähimmät vähäiset jäät olivat Merenkurkun vaiheilla. Yhteensä tuhansia kertoja on paikan ehtineet Amorellan kokoluokan laivat ohittaa viimeisten jäiden sulettua.
        Väylän sivuun tuossa on ajauduttu, ei se kolhittu poijukaan väylällä sijaitse ja vastahan väylävirasto ilmoitti tarkistaneensa ja todenneensa väylän olevan kunnossa siihen syvyyteen mikä aiemminkin on ilmoitettu. Oli tuo kivi ollut siinä aiemmin tai oliko laiva sitä raahannut sivummalta mukanaan ja aiheuttiko vauriot ylipäätään juuri tuo kivi, onko sillä merkitystä? Merkitystä on sillä että laiva ajoi sivuun väylältä ja erityisesti merkitystä on sillä miksi niin tapahtui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noin on, eiköhän siellä ole nähtävissä selvät jäljet osumakohdasta laivaan ja lohkareen liikkeestä.

        Jos jäät ovat liikuttaneet, voivat jäljet olla jo kadonneet.

        Amorellan jälkeen ei ole ollut jäitä.


    • Anonyymi

      Nyt jo sanotaan, että juuri tuo lohkare repi pohjan: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006651603.html

      Onko siitä löydetty jäljet? Missä se on? Vaikea kyllä uskoa, että olisi osunut nykyisellä paikallaan, kun pitäisi olla pelivaraa 85 cm ja oliko tuo osuma edes laivan syvimpään kohtaan.

      Erikoista myös, että tuolla sanotaan väylä viimeksi haratun 2009. 2013 onnettomuuden tutkintaraportissa mainitaan ja kartalla näkyy 9,2 m "matalikko" ko. kapeikon itäpäässä keskellä väylää. Nykyisessä kartassa tuossa ei näy alle 10 m aluetta ja on syvyyslukema 11,4 m. Milloin kartta-aineisto on päivittynyt? Miten se on voinut päivittyä 2013 jälkeen, jos 2009 on viimeksi harattu. Tietysti syvyysmittaus on eri asia kuin haraus, mutta kai siinäkin tuollainen lohkare olisi näkynyt 2010-luvun väliveistöllä.

      • Anonyymi

        Tuollainen 85 cm pelivara on käytetty jos laiva esim. tekee kohtuullisessa vauhdissa kohtuullisen tiukkaa käännöstä, laiva kallistuu kaarteen ulkopuoliselle suunnalle helposti niin, että pohjan ja kyljen taitekohta painuu 60- 80 cm sisäkurvin puoleisen vastavan kohdan tietysti noustessa ylöspäin. Onko laivassa huomattu oltavan poissa väylältä ja ryhdytty voimalliseen kääntämiseen, mene ja tiedä mutta mahdollista kai tuokin.


    • Anonyymi

      Nyt vihdoin kerrotaan, että lohkare on väylän reunaviivalla ja ei haittaa laivaliikennettä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viking-amorellan-turmareitilta-loytyi-nelimetrinen-lohkare-johon-laiva-on-saattanut-osua-silla-ei-ole-onnettomuuden-kanssa-sinansa-mitaan-tekemista/7938984

      Ei ole siis onnettomuuden syy, mutta saattaa olla seuraus. On myös kerrottu potkurin osuneen jääpoijun kettinkiin, joten alkaa olla selvää, että pohjakosketus on tapahtunut vain ja ainoastaan väylän pohjoisreunan ulkopuolella.

      Enää pitää tietää miksi ihmeessä Amorella taas sinne ajoi.

      • Olen kerran ajanut kivelle.Siihen jäi kyllä perävetolaitteen valkoista maalia muistoksi.Piäisihän pohjakosketuksen jälkeen jäädä maalijälkiä siihen mihin pohja osui ! Tästä en ole nähnyt manittavan mitään. Tuntuu siltä että ei kerrota kaikkea.
        Nurmi puhuu "luonnonmateriaaleista". Miksi ilmaista itseään näin oudosti ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Olen kerran ajanut kivelle.Siihen jäi kyllä perävetolaitteen valkoista maalia muistoksi.Piäisihän pohjakosketuksen jälkeen jäädä maalijälkiä siihen mihin pohja osui ! Tästä en ole nähnyt manittavan mitään. Tuntuu siltä että ei kerrota kaikkea.
        Nurmi puhuu "luonnonmateriaaleista". Miksi ilmaista itseään näin oudosti ?

        Nykyiset maalit ovat luonnonmateriaaleja, entisajan myrkkymaaleja ei enää saa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset maalit ovat luonnonmateriaaleja, entisajan myrkkymaaleja ei enää saa käyttää.

        Laivoissa saa käyttää edelleen aikamoisia myrkkyjä. Huviveneissä aivan eri säännöt.

        Mutta taatusti löytyy jäljet osumakohdista kalliosta, mutta eiköhän GPS ja VTS:n tutkaseurantakin kerro varsin tarkasti, missä laiva on seikkaillut ja osunut. VDR:ssä on tallessa kaikulukemat, nopeuslukemat, ruoriasennot jne. Ehkä myös kiihtyvyysanturin lukemat.

        Kovin erikoista tämä OTKESin tiedottamanen. Ymmärrän vielä jotenkin, että ei kerrota ollenkaan, mutta mikä logiikka on tiputella tietoa pala kerrallaan? Eikö voisi olla hiljaa ja sitten kertoa kaiken mitä aikoo kertoa.

        Siis viittaan lähinnä tähän lohkareeseen. Ensin kerrotaan, että tuolla on jotain luonnomateriaalia paikassa, jossa ei pitäisi olla. Muutama tunti myöhemmin kerrotaan, että se on 4x2x2 m kivilohkare. Sitten vuorokausi myöhemmin kerrotaan, että se on väylän reunaviivalla. Ehkä koordinaatitkin tulevat vielä lähipäivinä ja tieto siitä onko siinä maalijälkiä? Taatusti tuo jo tiedetään, kun tuo on havaittu ja sukeltajakin on käynyt katsomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoissa saa käyttää edelleen aikamoisia myrkkyjä. Huviveneissä aivan eri säännöt.

        Mutta taatusti löytyy jäljet osumakohdista kalliosta, mutta eiköhän GPS ja VTS:n tutkaseurantakin kerro varsin tarkasti, missä laiva on seikkaillut ja osunut. VDR:ssä on tallessa kaikulukemat, nopeuslukemat, ruoriasennot jne. Ehkä myös kiihtyvyysanturin lukemat.

        Kovin erikoista tämä OTKESin tiedottamanen. Ymmärrän vielä jotenkin, että ei kerrota ollenkaan, mutta mikä logiikka on tiputella tietoa pala kerrallaan? Eikö voisi olla hiljaa ja sitten kertoa kaiken mitä aikoo kertoa.

        Siis viittaan lähinnä tähän lohkareeseen. Ensin kerrotaan, että tuolla on jotain luonnomateriaalia paikassa, jossa ei pitäisi olla. Muutama tunti myöhemmin kerrotaan, että se on 4x2x2 m kivilohkare. Sitten vuorokausi myöhemmin kerrotaan, että se on väylän reunaviivalla. Ehkä koordinaatitkin tulevat vielä lähipäivinä ja tieto siitä onko siinä maalijälkiä? Taatusti tuo jo tiedetään, kun tuo on havaittu ja sukeltajakin on käynyt katsomassa.

        Totta.
        Ja jos se kivi on sinne siirtynyt jääkauden jälkeen, niin sekin jälki on nähtävissä ja kohta, mistä kivi on lähtenyt liikkeelle.

        Kun geologit pystyvät kertomaan maaperän historian, niin yhden uuden ajan kiven alkuperäisen paikan selvittäminen ei ole ongelma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset maalit ovat luonnonmateriaaleja, entisajan myrkkymaaleja ei enää saa käyttää.

        Tarkoitin että perävetolaite osui siihen kivern.Siinä ei ole myrkkymaalia vaan Volvon perävetolaitemaalia joka on valkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivoissa saa käyttää edelleen aikamoisia myrkkyjä. Huviveneissä aivan eri säännöt.

        Mutta taatusti löytyy jäljet osumakohdista kalliosta, mutta eiköhän GPS ja VTS:n tutkaseurantakin kerro varsin tarkasti, missä laiva on seikkaillut ja osunut. VDR:ssä on tallessa kaikulukemat, nopeuslukemat, ruoriasennot jne. Ehkä myös kiihtyvyysanturin lukemat.

        Kovin erikoista tämä OTKESin tiedottamanen. Ymmärrän vielä jotenkin, että ei kerrota ollenkaan, mutta mikä logiikka on tiputella tietoa pala kerrallaan? Eikö voisi olla hiljaa ja sitten kertoa kaiken mitä aikoo kertoa.

        Siis viittaan lähinnä tähän lohkareeseen. Ensin kerrotaan, että tuolla on jotain luonnomateriaalia paikassa, jossa ei pitäisi olla. Muutama tunti myöhemmin kerrotaan, että se on 4x2x2 m kivilohkare. Sitten vuorokausi myöhemmin kerrotaan, että se on väylän reunaviivalla. Ehkä koordinaatitkin tulevat vielä lähipäivinä ja tieto siitä onko siinä maalijälkiä? Taatusti tuo jo tiedetään, kun tuo on havaittu ja sukeltajakin on käynyt katsomassa.

        Tämä Nurmi on politiikkaan pyrkivä virkamies (oli ehdolla eduskuntaan).
        Pitää saada nimi mahdollisimman usein mahdollisimman moneen paikkaan.
        Yleensä puhuu ihan mitä sattuu, vaikkei OTKESin pitäisi ollenkaan spekuloida etukäteen.


    • Anonyymi

      Nyt alkaa olla selvää, että Amorella on käynyt selvästi väylän ulkopuolella ja tönäissyt tuon lohkareen väylän reunalla. Sekä lohkareesta että reunemmalta penkereeltä löytyy maalijälkiä ja lohkare on siirtynyt väylän ulkopuolelta.

      https://yle.fi/uutiset/3-11573504

      • Anonyymi

        Höpöhöpö, siellä on Estoniasta kadonnut rekka ja kaikki muut paitsi minä valehtelee.
        Ja on lääkitys kohdallaan. Ehkä.
        Kumpia piti ottaa aamulla punaisia vai raidallisia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe