Hei ! Onko kellään kokemusta vaskulaarisen degeneraatio etenemisestä ?

Anonyymi

Merkitseekö se samaa kuin vaskulaarinen dementia ? Kulkevatko ne käsi kädessä ?
Olin korvan takia pään magneettikuvauksessa. Myöhemmin lausuntoa lukiessani järkytyin: Minulla on tämä toiselta nimeltään verisuonien rappeuma aivoissa,
aste fazekas 1. En tiedä vielä onko se pienten vai suurien suonien rappeuma. En ole vielä käynyt neurologilla vai pitäisikö minun mennä verisuonitautien lääkärille ?

Kuinka nopeasti tauti voi edetä ? Pelottaa, tulenko piankin kykenemättömäksi
huolehtimaan itsestäni riippuen miten verisuoniperäinen muistisairaus etenee.
Olen todella huolissani. Olen 70-vuotias eläkeläinen,
jolla on paljon myös sydänoireita, joiden syitä ei ole löydetty.
Tutkittu on. Pään magneettikuva on muista syistä otettu edellisen kerran 2014.
Siinä ei ollut vielä mitään poikkeavaa.

15

8369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole neurologi vaaan tavallinen sairaanhoitaja, mutta käsittääkseni samasta asiasta on kyse.
      Sinuna kysyisin sinua hoitavalta neurologilta, tällaiselta palstalta saadut vastaukset ovat usein mitä sattuu.
      Näissä asioissa ei saa luottaa maallikoihin.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta ! En tule aikoihin pääsemään millekään kunnalliselle neurologille,
        mutta tietysti menen ja ehkä joudun menemään yksityiselle.
        Koko terv. huoltohan on jumissa koronan takia.

        Ymmärrän kyllä sen verran, etten mutu-teorioihin usko,
        siksi kysyinkin jos jollakin on omakohtaista kokemusta tai ehkä läheisellä on,
        miten tauti etenee ja ymmärrän myöskin sen, että se voi edetä ja tod.näk. etenee eri vauhdilla eri ihmisillä.


    • Anonyymi

      ”Valkean aineen luokittelussa voidaan käyttää modifioitua Fazekasin neliportaista luokittelua 2, jossa Gr 0 on normaali, Gr 1 (a) vastaa yksittäisiä syvän valkean aineen < 10 mm:n kirkassignaalimuutoksia ja periventrikulaarista ohutta reunusta, Gr 2 (b) vastaa läiskäisiä 10–20 mm:n kirkassignaalimuutoksia ja periventrikulaarisesti paksua reunusta ja Gr 3 (c) vastaa konfluoivia muutoksia ja epäsäännöllistä paksua reunusta. Muutokset näkyvät parhaiten Flair-sekvenssissä. Tässä kuvasarjassa havainnollistetaan luokittelua vertaamalla rinnakkain kolmen eri potilaan Flair-kuvaa lateraaliventrikkelin korpusosan tasolta.” Netin sivuilta googlasin tuommoisen tekstin kuvineen . Elikkä ymmärsin, jos sinulla on FAZEKAS 1, niin tilanne ei ole paha (Fazekas 0) on puhdas,ei valk aineen kerääntymiä. Mutta älä hyvä ihminen vaivaa mieltäsi viikko/kuukausi tolkulla tuolla asialla, vaan tilaa aika tunnetulle yksityiselle NEUROLOGILLE, niin saat heti arvion ja mahdollisesti hyvän lääkityksen ,jos se edes on tarpeen. Eihän se yksityinen maksa kuin runsaan satasen. Mutta ota mukaan hänelle kaikki kuvat ,labrat sieltä missä on tutkittu. Kyllä ne sieltä saat, kun kerrot minne olet menossa.

      • Anonyymi

        Kiitos sinulle paljon vastauksesta, niin ajattelinkin tehdä, mennä yksityiselle, kunnalliselle saa odottaa ties kuinka kauan.

        Niin ymmärsin, että fazekas 1 on alkuvaihe ja toivoisin enemmin kuin mitään,
        ettei se etenisi nopeasti. Lukemani mukaan kakkosvaiheessa alkaa lääkitys,
        vaikka en tiedä mihin se auttaa, tuskin mitään hidastaa
        ja pelottaa se nimenomaan kuinka kauan pystyn itsestäni huolehtimaan.

        Oireista päätellen tauti on alkanut pari vuotta sitten. Silloin tuli päänverenkiertohäiröitä,
        muisti alkoi pätkiä enemmän kuin on normaalia, joudun hakemaan sanojakin ja
        tuli kömpelyyttä mikä kuuluu oireisiin.
        Päässä on myös usein tosi outo ja paha olo. Pahempaa kuin ns. "aivosumua".
        Olisin kiinnostunut miten muilla oireet ovat edenneet.
        Mitä on odotettavissa ja mitä vauhtia ?
        Sairaus pahenee lukemani mukaan portaittain ja voi pahentua viikossakin ihan radikaalisti.

        Olen autellut muistisairaita ja auttelen vieläkin kahta,
        tiedän muistisairauden karuuden.
        Se on äärimmäisen kamalaa ja surullista.
        Kun omista papereistani luin, että se on minunkin kohtaloni,
        järkytyin ja jysähti masennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle paljon vastauksesta, niin ajattelinkin tehdä, mennä yksityiselle, kunnalliselle saa odottaa ties kuinka kauan.

        Niin ymmärsin, että fazekas 1 on alkuvaihe ja toivoisin enemmin kuin mitään,
        ettei se etenisi nopeasti. Lukemani mukaan kakkosvaiheessa alkaa lääkitys,
        vaikka en tiedä mihin se auttaa, tuskin mitään hidastaa
        ja pelottaa se nimenomaan kuinka kauan pystyn itsestäni huolehtimaan.

        Oireista päätellen tauti on alkanut pari vuotta sitten. Silloin tuli päänverenkiertohäiröitä,
        muisti alkoi pätkiä enemmän kuin on normaalia, joudun hakemaan sanojakin ja
        tuli kömpelyyttä mikä kuuluu oireisiin.
        Päässä on myös usein tosi outo ja paha olo. Pahempaa kuin ns. "aivosumua".
        Olisin kiinnostunut miten muilla oireet ovat edenneet.
        Mitä on odotettavissa ja mitä vauhtia ?
        Sairaus pahenee lukemani mukaan portaittain ja voi pahentua viikossakin ihan radikaalisti.

        Olen autellut muistisairaita ja auttelen vieläkin kahta,
        tiedän muistisairauden karuuden.
        Se on äärimmäisen kamalaa ja surullista.
        Kun omista papereistani luin, että se on minunkin kohtaloni,
        järkytyin ja jysähti masennus.

        No ei kirjoituksesi perusteella näytä, että sinulla on pitkään aikaan hätää muistin
        katoamisesta !
        Koeta jaksella ja toivottavasti saat vastauksia !


    • Anonyymi

      Tarkoittaako harmaan aineen muutokset samaa kuin valkean aineen?
      Mulla näkyi kuvissa jo alle viisikymppisenä jotain harmaan aineen muutoksia.
      Ilmeisesti kuvissa näkyi myös jotain kalkkia.

      Onko näillä jotain merkitystä? Isovanhemmalla oli aikoinaan Alzheimer.

      • Anonyymi

        Harmaa aine aivoissa - googlauksella tulee paljon maallikollekin ymmärrettävää
        tietoa harmaasta aineesta.

        "Harmaa aine" on tarpeellinen aivoille.

        Liikuntaa tekee hyvää "harmaalle aineelle".
        Harmaata ainetta vähentää ikääntyminen ja siihen voi vähentävästi vaikuttaa myös tupakointi, alkoholi, verisuonisairaudet, diabetes jne.
        Harmaan aineen vähenemisellä on jotain yhteyttä mm. masennukseen, Alzheimeriin, unettomuuteen ym.

        Kun google-haun tuloksia lukee ei kannata kuitenkaan heti vetää äkkinäisiä johtopäätöksiä
        omalla kohdallaan.
        Jokainen tarvitsee henkilökohtaisen tutkimuksen ja erikoislääkärin, joka arvioi tilanteen.


    • Anonyymi

      Minulla ei ollut lausunnossa mainittu mitään valkeasta aineesta, mutta verisuonten
      rappeumaa on ja pelkästään se on kai sitten muistisairauden alkusoittoa.
      En ole vielä(kään) käynyt neurologilla, koska alunperin menin pään pään
      magneettikuvaan korvan takia, ja ilmeni, että onkin fazekas 1.
      ap.

    • Anonyymi

      Luoja. Kiva mennä korvan takia magneettiin ja lukea lausunnosta että onkin aivoverisuonten rappeuma ja muistisairaus tulossa !
      Miten olet sopeutunut ajatukseen ?
      nm. iäkäs

      • Anonyymi

        En ole vielä sopeutunut.


    • Anonyymi

      Kuinkahan nopeasti se etenee pahaksi ? Ja koska tulee kuolema muistisairaaksi muumioituneelle ?

    • Anonyymi

      Kukaan ei siis tästä asiasta mitään ?

    • Anonyymi

      Vaskulaarinen degeneraatio aiheuttaa joka viidennen muistisairauden,
      mutta kellään ei ole kokemusta . . . ?

    • Anonyymi

      Minullakin havaittiin vaskulaarista degeneraatiota, mutta päätelmä oli kuitenkin, että 'normaali löydös', kun olen 73 v.

    • Anonyymi

      Atrofia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe