Nenäverenvuoto

Anonyymi

Minulla on viimeisen vajaan viikon aikana vuotanut verta nenästä kaksi kertaa, kun olen pää alaspäin lavuaarilla pesemässä illalla kasvojani. Verta valuu paljon, mutta se tyrehtyy heti kun olen painanut nenän seinämää noin kymmenisen sekuntia. Nyt pelottaa, että minulla on leukemia tai joku muu syöpä. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tai neuvoja? Tätä aiemmin minulla on ollut nenäverenvuotoa ala-asteella.

25

1686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei ainakaan syöpää tarvitse pelätä ensimmäisenä. Yleensä nenäverenvuotoon vaikuttaa moni asia, nuha, heikot verisuonet nenässä (ilmeisesti sinulla koska ollut aiemminkin) tai vaikkapa B12 vitamiinipuutos (oletko vegaani?).

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Syön monivitamiinia päivittäin ja lisäksi biotiinia. En syö punaista lihaa tai kanaa, muuten ruokavalioni on kohtuu monipuolinen. Ei ole flunssaa enkä kaiva nenääni. Unohdin laittaa että olen 28-vuotias, eli ala-asteesta on aikaa. Tulee väkisinkin vaan syöpä mieleen :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Syön monivitamiinia päivittäin ja lisäksi biotiinia. En syö punaista lihaa tai kanaa, muuten ruokavalioni on kohtuu monipuolinen. Ei ole flunssaa enkä kaiva nenääni. Unohdin laittaa että olen 28-vuotias, eli ala-asteesta on aikaa. Tulee väkisinkin vaan syöpä mieleen :(

        Koska et syö lihaa (paras B12 vitamiinin lähde) kannattaa tarkistaa onko käyttämässäsi monivitamiinissa riittävästi myös B12 vitamiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska et syö lihaa (paras B12 vitamiinin lähde) kannattaa tarkistaa onko käyttämässäsi monivitamiinissa riittävästi myös B12 vitamiinia.

        Syön Sana-sol vegaani monivitamiinia, b12-vitamiinia näyttää olevan 400%:a päivän tarpeesta. Olen syönyt tuota valmistetta jo ainakin vuoden, syön kananmunia ja kalaa. Tämä verenvuoto alkoi ihan yllättäen viime perjantaina. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syön Sana-sol vegaani monivitamiinia, b12-vitamiinia näyttää olevan 400%:a päivän tarpeesta. Olen syönyt tuota valmistetta jo ainakin vuoden, syön kananmunia ja kalaa. Tämä verenvuoto alkoi ihan yllättäen viime perjantaina. :(

        Nenäverenvuotoa voi aiheuttaa niinkin yksinkertainen asia kuin nuha. Limakalvon ohentuessa, verisuonet tulee niin pinnalle että joku suoni voi puhjeta helposti.


    • Anonyymi

      Raudan puute eli anemia voi myös aiheuttaa nenäverenvuotoa.
      Nenän limakalvo-ongelmat voivat olla mahdollinen aiheuttaja.

      Paljon on mahdollisuuksia vuodon syihin, ei kannata ensimmäiseksi ajatella pahinta, syöpää.

      Olen huomannut että iso osa ihmisistä joille tulee jotain vaivaa alkavat ensimmäiseksi ajatella ja pelätä syöpää.
      Eikö olisi helpompaa aluksi pelätä/ajatella jotain harmottomampaa selitystä oireilulle.

      • Anonyymi

        Kiitos kaikille vastanneille! Tietenkin arvoni on voinut muuttua, mutta toukokuussa pvk:ssa oli leuk 5,9, hb 147 ja trom 328. Yritän nyt koittaa rauhoittua, vaikka se laittaa pelkäämään, kun mitään syytä en keksi verenvuodolle. Lisäksi se vuotaa vain silloin kun olen pää alaspäin lavuaarilla.


    • Anonyymi

      Tuli mieleen, voiko verenvuoto mahdollisesti johtua käyttämästäni Tranemax forte -karpalokapseleista. Löysin tällaisen lauseen pakkausselosteesta: ”Karpalouute saattaa muuttaa veren hyytymistä estävien lääkkeiden eli antikoagulanttien tehoa”.

      Osaako joku vastata tähän mitään? En haluaisi tauottaa kyseistä valmistetta, kun tämä on auttanut niin hyvin jatkuviin virtsatulehduksiin.

      Otan lääkkeen aina klo 22.30 ja kasvoni olen pessyt ennen puolta kahtatoista, joten aikakin täsmäisi.

      • Anonyymi

        Tutkimuksissa on todettu ettei karpalotuotteet auta virtsatietulehduksissa. Niillä, tai muilla vastaavilla (esimerkiksi puolukka) voi olla pientä hyötyä ennakkoehkäisyssä, mutta todisteita siitä ei ole.


      • Anonyymi

        Käytätkö verenohennuslääkkeitä ?, ne on antikoagulantteja, Marevan esim.

        Ehkä ei kannata käyttää valmistetta jos verenvuoto jatkuu.
        Ja voithan kokeilla olla ilman kapseleita muutaman illan ja katsoa tuleeko edelleen verta.
        Testaamallahan sen pitäisi selvitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytätkö verenohennuslääkkeitä ?, ne on antikoagulantteja, Marevan esim.

        Ehkä ei kannata käyttää valmistetta jos verenvuoto jatkuu.
        Ja voithan kokeilla olla ilman kapseleita muutaman illan ja katsoa tuleeko edelleen verta.
        Testaamallahan sen pitäisi selvitä.

        En käytä, pelkästään monivitamiinit, biotiini ja karpalokapselit. Siksi mietin voiko tuo lääke yksistään aiheuttaa jotain verenvuotoa. Täytyy pitää taukoa ja kysyä apteekista! Kiitos vastauksesta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytätkö verenohennuslääkkeitä ?, ne on antikoagulantteja, Marevan esim.

        Ehkä ei kannata käyttää valmistetta jos verenvuoto jatkuu.
        Ja voithan kokeilla olla ilman kapseleita muutaman illan ja katsoa tuleeko edelleen verta.
        Testaamallahan sen pitäisi selvitä.

        Myös E-vitamiini, Aspiriini ja kalaöljykapselit ohentavat verta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös E-vitamiini, Aspiriini ja kalaöljykapselit ohentavat verta.

        Kyllä, lopetin kalaöljykapselit vuosi sitten kun sain koko ajan mustelmia. Niiden tulo loppui heti sen jälkeen. E-vitamiinia saan kyseisestä monivitamiinista 100%:a päivän tarpeesta.


    • Anonyymi

      Ainakin lapsilla nenäverenvuoto on kuulemma usein nenän tulehduksesta johtuvaa (en nyt muista oikeaa nimeä, mutta limakalvoilla on jokin tulehdus).

      Käy apteekissa tai varaa lääkäriaika. Toki lääkärissä kannattaa käydä, jos vaiva jatkuu ja toistuu usein. Muistan, että meillä oli yksi opettaja, joka joutui usein hoitoon nenäverenvuodon vuoksi. Syy ei ole välttämättä vaarallinen, vaikka vaiva pelottava onkin.

      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00306

      • Anonyymi

        Kai pitää kyseinen lääke lopettaa pariksi viikoksi ja kokeilla jatkuuko vuotaminen. Olen syönyt tuota valmistetta ehkä vajaa pari kuukautta. Sitten jos jatkuu, varaan ajan lääkäriin.

        Osaisiko vielä joku muu ottaa kantaa tuohon lääkkeen haittavaikutuksiin, eli voisiko se olla syy?


    • Anonyymi

      Kiitos kun mainitsit tuon e-vitamiinin! :)

    • Anonyymi

      Vitamiineissakin on isoja eroja, kannattaa käyttää vahvoja ja laadukkaita jos jotain vitamiinivajausta haluaa paikata.

    • Anonyymi

      Taas äsken tuli verta :( olen ollut kaksi päivää ilman karpalokapseleita. Verta tuli tällä kertaa aika vähän ja sen tulo loppui heti kun nostin pääni lavuaarista. Jos sillä on jotain merkitystä, verta tulee aina vasemmasta sieraimesta.

      Pitääköhän tässä nyt mennä äkkiä lääkäriin? :( Kunnallisella varmaan vaan vähätellään. Pelottaa :(

      • Anonyymi

        Varaapa aika lääkärille.
        Kunnallisesta on ihan hyvä aloittaa, eivät ne välttämättä millään tavalla vähättele.
        Parempihan tuo on selvittää jo ihan mielenrauhankin takia.

        Itsellänikin on alettu nenän ja onteloiden ongelmia selvittää vasta nyt vaikka niistä olen valittanut jo nelisen vuotta.
        Mulla ei tosin ole verenvuotoa ollut kovin montaa kertaa, on muita vaivoja.

        Aika usein nenän vaivat ovat aika harmittomia eli ei siis mitään todella vakavaa tai vaarallista.
        Ei kannata heti pelätä kaikkein pahinta vaikka usein ihmisillä on sellaiseen taipumusta.


      • Anonyymi

        Verenpaine nousee hiukan jo siitäkin että kumartuu. Se voi olla liikaa jollekin heikolle kohdalle nenän verisuonissa. Nenää voisi tutkia miksi ja missä siellä on tuollainen heikko kohta. Tarvittaessa tuollainen jatkuvasti vuotava suonen kohta voitaisiin polttaa umpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varaapa aika lääkärille.
        Kunnallisesta on ihan hyvä aloittaa, eivät ne välttämättä millään tavalla vähättele.
        Parempihan tuo on selvittää jo ihan mielenrauhankin takia.

        Itsellänikin on alettu nenän ja onteloiden ongelmia selvittää vasta nyt vaikka niistä olen valittanut jo nelisen vuotta.
        Mulla ei tosin ole verenvuotoa ollut kovin montaa kertaa, on muita vaivoja.

        Aika usein nenän vaivat ovat aika harmittomia eli ei siis mitään todella vakavaa tai vaarallista.
        Ei kannata heti pelätä kaikkein pahinta vaikka usein ihmisillä on sellaiseen taipumusta.

        Kyllä tässä pelkää kaikkein pahinta jos pitää aikaa heti varata lääkärille :( itse kun ajattelin vielä seurata tilannetta jonkun aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verenpaine nousee hiukan jo siitäkin että kumartuu. Se voi olla liikaa jollekin heikolle kohdalle nenän verisuonissa. Nenää voisi tutkia miksi ja missä siellä on tuollainen heikko kohta. Tarvittaessa tuollainen jatkuvasti vuotava suonen kohta voitaisiin polttaa umpeen.

        Tätäkin mietin! Tuon toisen kerran jälkeen mittasin paniikissa silloin illalla ja verenpaineeni oli 135/95, syke 88. Seuraavana päivänä kun olin rauhoittunut, verenpaine oli 116/78, pulssi 77. Soitan tällä viikolla lääkäriin ja koitan saada aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tässä pelkää kaikkein pahinta jos pitää aikaa heti varata lääkärille :( itse kun ajattelin vielä seurata tilannetta jonkun aikaa.

        Älä säikähdä, en tarkoittanut että aika lääkärille olisi varattava heti, mutta jossain vaiheessa olisi ihan hyvä.
        Vaikka ihan sen takia mitä kirjoitin että saat mielenrauhan.
        Turha elää pelon kanssa kun asian pystyy varmasti selvittämään.

        Jos olisi esim. syöpää niin taitaisi olla kaikenlaisia muitakin oireita kuin nenäverenvuoto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä säikähdä, en tarkoittanut että aika lääkärille olisi varattava heti, mutta jossain vaiheessa olisi ihan hyvä.
        Vaikka ihan sen takia mitä kirjoitin että saat mielenrauhan.
        Turha elää pelon kanssa kun asian pystyy varmasti selvittämään.

        Jos olisi esim. syöpää niin taitaisi olla kaikenlaisia muitakin oireita kuin nenäverenvuoto.

        Kiitos rohkaisevista sanoista! Koitan pitää tuon mielessä.

        Soitin tänään terveysasemalle ja kävi niin kuin veikkasinkin, kehoittivat ostamaan a-vitamiinitippoja enkä päässyt lääkärille. Kai se täytyy soittaa taas uudelleen viikon päästä :( pelkään niin paljon sitä leukemiaa vaikka nyt yritän miettiä järkevästi :(


    • Anonyymi

      Piti vielä sekin mainita, että tällä hetkellä minulla on alkavaa flunssaa, aamuisin nenä on tukkoisen oloinen. Kun tämä oire alkoi, ei ollut mielestäni mitään flunssaan viittaavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe