Vanha linssi, aukkosäätö jumittunut

Anonyymi

Vanha mielenkiintoinen Minolta MD bajonetilla oleva prime löytyi kirpputorilta. Valitettavasti vain on siinä aukkosäätö jumittunut eikä toimi.

Uskaltaako yrittää purkaa ja korjata itse kotioloissa? Tarvitseeko jotain erityistyökaluja? Kuten kenties JIS-ristipäämeisseleitä, japanilainen linssi kun on kyseessä.

Linssin hinta oli todella olematon. Mutta näyttää hyvinkin hyvässä opt. kunnossa. Niin että rahallista tappiota ei tulisi vaikka korjausyritys menisikin poskelleen.

Hyviä pieniä meisseleitä minulla kyllä on. Ei kylläkään JIS-meisseleitä.

12

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ellei objektiivi ole kummoinen, niin yrittäähän voi. Sen korjaaminen ei ole helppoa ja kannattaa noudattaa äärimmäistä varovaisuutta ja puhtautta. "Lens wrench" on ainakin ehdoton pakko työkaluksi, lukkorenkaita ei kannata talttapäämeisselillä yrittääkään avata - saat vaan naarmuja yms. tuhoa aikaan.
      Kannattaa etsiä myös objektiivikohtaisia korjausvideoita, niin tietää miten edetä.

    • Anonyymi

      Kyllähän huoltojakin on olemassa. Saattaa vaan maksaa jonkin verran.
      Olen aikoinaan purkanut useita tuollaisia manuaali objektiiveja.
      Ainut hankaluus on, että himmennin on linssiryhmien välissä ja vaatii niiden irrottamisen, jos lamellit on jumissa.
      Jos sinulla on tuuria on vain säätörengas, tai himmentimen käyttövipu jumissa, eikä sen puhdistaminen ole vaikeaa.
      Siinä on vain pieni kuula, joskus kaksi, jotka helposti hukkuu, kun säätörenkaan irrottaa.
      Kannattaa pitää jotain suurta kaukaloa alla, että osat löytyy, jos ne pomppaa uslos.
      Voit joutua irrottamaan myös kumiosat ja kannattaa merkata kohta, missä tarkennuskierukka on ennen kuin sitä irrottaa jos yleensä tarvitsee. Samoin muutkin mahdolliset säädöt. Ettei kokoaminen mene kokeiluksi. Yleensä vain tarkennus voi mennä pieleen.
      Tarkempia ohjeita en voi antaa,koska en ole tuollaista purkanut.

      • Anonyymi

        Kun tämä on joku halpisobjektiivi niin tässä on kai siksi hyvin vähän osia oikeastaan.

        Mutta toisaalta, jos yksinkertainen rakenne on kestänyt vuosikymmenet, niin miksi sellainen ei ole suositumpi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tämä on joku halpisobjektiivi niin tässä on kai siksi hyvin vähän osia oikeastaan.

        Mutta toisaalta, jos yksinkertainen rakenne on kestänyt vuosikymmenet, niin miksi sellainen ei ole suositumpi?

        Muinaiset yksinkertaiset ja lujat rakenteet, joissa tarkennuskierä siirtää koko optiikka (aivan optiikan peruslakien mukaan) ei kelpaa nykyaikana, koska sellainen on toivottoman raskas ja hidas käännellä tarkennusmoottorilla. Nyt pitää olla salamannopeaa keveyttä, ja se onnistuu vain kikkailemalla linssiryhmien siirtelyllä optiikan sisällä.


    • Anonyymi

      Onhan minulla tuo Raynox. Mukava linssi - tekee lämpimänsävyistä kuvaa ja bokeh on hieno, siinä on vähän "saippuakuplaa". Tarkaksi sitä ei voi sanoa, enkä kyllä usko hetkeäkään noihin ed. kommentoijan linkittämiin testituloksiin.
      Ei pitäisi olla vaikea avattava. Kanta vaan irti ja takalinssiryhmä lähtee varmaankin käsin ruuvaamalla irti ja sitten mahdollisesti pääseekin jo himmentimeen käsiksi. Toisaalta tämä objektiivi on selkeästi niitä, joita ei ole tarviskaan himmentää kun tarkkaa ei tule kuitenkaan. Eli suosittelen kuvaamaan ihan täydellä aukolla ja "taidetarkoituksiin".

      Nimim. ensimmäinen vastaaja. Eikö tänne tosiaan voi kirjoittaa nimimerkkiä???
      Aika kätevä keskustella jos kaikki ovat "anonyymejä" :D

    • Anonyymi

      Tämähän on outoa kun ketjun aloittajana kerroin tämän päivän kommentissa että sain objektiivin korjttua, niin sekös viesti heti poistettiin.

      Ei sitten toista kertaa viitsi kertoa kaikkia yksityskohtia kerran ylläpidon asenne on tuollainen.

    • Anonyymi

      Yritänpä silti kertoa jotain yksityiskohtiakin korjausprosessista, vaikka ylläpito näyttääkin olevan merkillinen.

      Objektiivista ei tarvinnut poistaa kuin neljä pientä uraruuvia takaa. Sitten sai irti kaikki tarpeelliset osat (niitä oli vain pari kolme kpl, lähinnä bajonetti ja aukon säätörengas) että pääsi käsiksi itse ongelmaan.

      Ongelman aiheuttaja oli objektiivin sisällä patinan takia jumittunut kuparinen rengasmainen osa, joka välittää aukon säätörenkaan liikkeen himmentimelle. Hieman voimaa käyttämällä renkaan sai pyörimään, ja kohtapa se irtosikin melko helposti, jolloin sen saattoi puhdistaa ja laittaa takaisin paikoilleen.

      Objektiivin takaisin kokoaminen oli vähän vaikeampaa, mutta onnistuihan tuo, eikä menneet hukkaan edes se pieni jousi ja kuula.

      Nyt siis aukon säätö näyttäisi toimivan täydellisesti.

    • Anonyymi

      Kävin sitten toisenkin kerran samalla kirpputorilla tarkistamassa saman pöydän. Myyjähän oli innostunut laittamaan pöytään lisää objektiiveja, ilmeisesti myyntimenestyksen innoittamana.

      Nyt oli toinen tismalleen samanlainen Raynox 135mm, vieläpä myyntipakkauksessa alkuperäisine hintalappuineen, ja näyttää itse asiassa aivan käyttämättömältä. Mahdollisesti aivan mintti siis.

      Mutta tässäkin on himmennin jumittunut. Ilmeisesti johtuu käytön puutteesta. Hyllyssä tai varastossa seissyt ja jämähtynyt paikalleen.

      Nytpähän tiedän kuinka korjata.

    • Anonyymi

      Niin tuo ed. kommentissani mainittu myyntipakkaus on kokonaan saksankielinen, paitsi erikseen liimatussa tarrassa lukee "FOR MINOLTA". Malliksi ilmoitetaan Raynox Rubimat Tele-Objektiv 135 mm F 2,8. Hintalapussa on hintana 355:-. Jos on jotain Saksan markkoja tuo, 1970-80 luvun hintana, niin eihän tuo ole ollut edes mikään halpa objektiivi, Suomen tuon ajan markkoina lähemmäs 1000 mk.

    • Anonyymi

      Nämä ketjussa mainitut Raynox Rubimat 135 mm f/2.8 linssit tuli sitten kokeiltua.

      Optisesti melko vaatimattomia. Vertailukohtana oli pari kuuluisamman valmistajan vanhaa 135 mm linssiä, Canon ja Tamron, sekä 2 kpl telezoomia samoilta valmistajilta.

      Raynox Rubimatit jäivät hännänhuipuksi kuvanlaadussa. Eivät aivan täysin kelvottomia, mutta kun parempiakin saa suhteellisen halvalla, niin mitäpä noista pitämään.

      Myyntiin menivät ja halvalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2558
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1657
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1496
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1362
    Aihe