Rehellisyys lestadiolaisilla?

Outoa käytöstä

Mäntsäläläinen lestadiolainen nainen (oli jopa "ystäväni" ennen) osti minulta jotakin, pitkällä maksuajalla, koska on alituisessa rahapulassa. Hän jätti kuitenkin kokonaan maksamatta ja myi omaisuuden silti eteenpäin. Hän siis käytännössä myi toisen omaa. Aikaa on kulunut yli vuosi jo, eikä edes pientä osaa ole maksanut.
Nyt hän on saanut tämän syntinsä anteeksi uskonsisariltaan. Näinkö toimii lestadiolaisuus? Kauan olen ollut viemättä asiaa poliisille, mutta nyt varmaankin täytyy jo viedä, kun ei näköjään rehellisyyttä heidän piireistään löydy. Poliisi tulee käsittelemään asian petoksena. Nähtävästi rikosrekisterikään ei kuitenkaan lestadiolaista haittaa? Ihmettelen, miten yhteisö hyväksyy moisen? Eikö rehellisyys ja reiluus ole joka uskonnossa perusperiaate? Vai, näinkö se toimii, että mitä vaan voi tehdä, koska siihenhän saa sitten anteeksiannon?
Aiemmin, kun hän oli yksinhuoltaja, vein hänelle ruokaa ja lainasin usein rahaa. Tällälailla sellainen palkitaan. Edes uskovaiseen ihmiseen ei voi luottaa, ei ole mikään ihme, että nykymaailmassa kaikki vain ajattelevat omaa etuaan, kun tulee puukotetuksi selkään, kun tilaisuus koittaa.
Kyseessä ei edes ollut suuri summa, mutta minulle tämä on periaatekysymys. En IKINÄ kehtaisi tehdä noin edes vieraalle, saatika tutulle. Ja kyseinen henkilö on silti olevinaan "oikea" uskovainen!? Itse en ole lestadiolainen, vaan ihan "tavallinen" kristitty, mutta rehellinen olen. Lestadiolaisilla sitä ei näköjään niin välttämättä vaadita.

75

4543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipi

      Älä sekoita lestadiolaisuutta tähän asiaan.

      Et ole oikein viisas itsekään kun näin kauan olet antanut asian vanheta. Jos allekirjoitettuja papereita ei ole, et ehkä tule saamaan mitään.

      Laisuus ei sinänsä merkitse yhtään mitään, miljoonien kavaltajilla on tänäänkin turvapaikka Kanadassa ja Yhdysvalloissa, noissa rostojen ja kapitalistien paratiiseissa. Siellä on oikein pyssymiehet takaamassa näiden roistojen turvallisuuden. On siinä meillä kaikkien valtioiden poliisi (:-(

      • alkup.

        Ei ole kysymys miljoonista, vaan lähinnä periaatteesta. Olen varmaan sitten tyhmä juu, kun olen kuunnellut hänen selityksiään rahapulasta ja ongelmista. Juuri tuota tarkoitin, tuo on sinunkin suhtautumisesi, oman hyvän tuijottaminen. Olen ollut tyhmä, kun olen yrittänyt ymmärtää ja antaa aikaa, kyllä se on tullut selväksi. Pois toki turha muiden ymmärtäminen, se onkin paheeni. Yritän oppia tästä sinun, (uskovaisen?) neuvostasi jatkossa miettimään enemmän itseäni. Kiitos vastauksestasi.


      • Tipi
        alkup. kirjoitti:

        Ei ole kysymys miljoonista, vaan lähinnä periaatteesta. Olen varmaan sitten tyhmä juu, kun olen kuunnellut hänen selityksiään rahapulasta ja ongelmista. Juuri tuota tarkoitin, tuo on sinunkin suhtautumisesi, oman hyvän tuijottaminen. Olen ollut tyhmä, kun olen yrittänyt ymmärtää ja antaa aikaa, kyllä se on tullut selväksi. Pois toki turha muiden ymmärtäminen, se onkin paheeni. Yritän oppia tästä sinun, (uskovaisen?) neuvostasi jatkossa miettimään enemmän itseäni. Kiitos vastauksestasi.

        Älä vie asiaa sivuun!

        Pääpaino viestissäni oli sillä, että lestadiolaisuudella ei ole tuon asian
        kanssa mitään tekemistä.

        Miljoonakavallukset joista kerroin, ovat tapahtuneita tosiasioita.
        ----------------------------------

        Voisimme pohtia tietenkin sitäkin, että miksi
        suksenne menivät yleensäkin ristiin. Miksi miksi ja miksi.

        Minä kysyin sitä, että miksi et ottanus asiaa aiemmin esille juridisesti. Kun kerran rahojasi kuitenkin nyt peräät takaisin.

        Jos nimittäin tuolla henkilöllä ei ole oikeasti varaa maksaa lainaansa sinulle, niin hän olisi voinut saada siihen tarvittaessa tukea yhteiskunnalta. KUN saatavasi olisi asetettu viralliseen hakuun.

        Eikö sinun tässä tapauksessa olisi tullut toimia tuon ystäväsi rinnalla. Nyt sinä sen sijaan yrität häväistä sekä hänet, että lestadiolaiset samalla kertaa.

        En voi sanoa tätä sinun toimintamalliasi tässä tilanteessa viisaudeksi.

        Valitettavasti en!!!


      • Anonyymi

        Ihmetyttää nuo lestadiolaiset miehet, eronneet vaimostaan sitten työllistetään nainen joka ei enää voi tulla raskaaksi, mennään kihloihin nostetaan työllistämisrahaa. Sormus sormessa ja olisi valmis menemään toisen naisen luokse asumaan elätettäväksi. Työllistetty nainen elää siellä miehen kotona toisella paikkakunnalla, luultavasti sen miehen pienempien lasten vahtina.
        Tällä työllistetyllä naisellakin on tyttö, joka elää sen miehen kotona. En käsitä koko touhua.


      • Anonyymi

        Olisko niin että pohjoisessa Suomessa Ruotsissa ja Norjassa on paljon lestadiolaisia? Kovin tuntuu siltä ettei siellä haluttu pitää mitään mitä on luvattu


      • Anonyymi

        Onko se venäläinen kahvila Eldorado nyt Mäntässä Mäntsälässä vai Jämsässä juttua ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmetyttää nuo lestadiolaiset miehet, eronneet vaimostaan sitten työllistetään nainen joka ei enää voi tulla raskaaksi, mennään kihloihin nostetaan työllistämisrahaa. Sormus sormessa ja olisi valmis menemään toisen naisen luokse asumaan elätettäväksi. Työllistetty nainen elää siellä miehen kotona toisella paikkakunnalla, luultavasti sen miehen pienempien lasten vahtina.
        Tällä työllistetyllä naisellakin on tyttö, joka elää sen miehen kotona. En käsitä koko touhua.

        On niillä salaa lapsia muiden kanssa usein ja irtosuhteita myös Thaimaa bordellien venäläisten ovet käy !


    • Kokemusta on

      Toimin viisi vuotta hyvin lestatiolaisvaltaisen alueen perintähommissa. Kyllä ne kaikkein suurimmat sutkit löytyivät juuri näistä uskon veljistä. He ovat oppimeet, että kun on maksanut osamaksulla hankitusta tavarasta yli puolet, tavaraa ei haluta ottaa omistajan taholta ns. tilitykseen. Tavoitettavuus on hankala, he osaavat paeta. Kirjeet eivät kulje perille. Puhelimeen ei vastata. Yrittäjillä kaikki omaisuus on vaimon ja lasten nimissä. Uskovaiset juristit auttavat ja opettavat näitä sutkeja. Eräskin Oulunsalolainen yrittäjä teki konkurssin, jäi velkaa 7 miljoonaa markkaa, mutta perusti uuden yrityksen ja jatkaa kuin mitään velkoja ei olisi koskaan ollutkaan. Jeesuksen veri puhdistaa myös veloista:D Ja näitä sutkeja on pikkusta vaille paljon!

      • Ihmetteijä

        Kuka tyhmä pankinjohtaja antaa velkaa tällaiselle? Syytä on hänessäkin.


      • Lestadiolainen

        Valittaen täytyy todeta, että noitakin "mustalampaita" löytyy meidänkin keskuudestamme.Eikä niissä ole mitään puolustettavaa. Mutta todettakoon,että näi käy, kun Jumalan sana on ihmisellä vain suussa (uskon kerskauksena) mutta ei sydämellä elämää ja vaellusta ohjaavana voimana! Nämä ovat niitä, joista apostoli sanoo, heidän kauttansa tulee Kristuksen nimi pilkatuksi pakanain seassa!
        Mutta väärin on varmaan myö se, jos näiden harvojen yksittäistapausten pohjalta tuomitaan koko uskovaisten jokko huijareiksi.

        Olen lapsuudetani asti seurannut el-lestadiolaiskristillisyyttä, ja tiedän , että missään ei ole opetus ja neuvo ollut vääryyteen. Päin vastoin, rehellisyyteen ja vastuuntuntoon. Ja missä vielä vikoihinkin on jouduttu, on katuvalle viat ja erheet anteeksi todistettu mutta myös neuvottu "korjaamaan jälkensä"!

        Ilmeisesti tuo mainitsemasi Oulunsalolainen tapaus on kuulunut vl-suuntaan, mutta uskon, ettei hedänkään opetuksesa ja neuvonsa ole ollut koskaan vääryyteen ja erärehellisyyteen maallistenkaanasiain kyseessä ollen.


      • kessu
        Ihmetteijä kirjoitti:

        Kuka tyhmä pankinjohtaja antaa velkaa tällaiselle? Syytä on hänessäkin.

        Toinen tyhmä tietenkin antaa veljelleen lainaa.


      • Anonyymi

        No hellarit judet muslimit vetää adventistit tosta vielä paremmaksi ja syyttää muita kyllä se on sama homoasiassa itse voi olla homoilemassa muita syyttää kiroaa tai huoraamassa muita silti syyttää.


      • Anonyymi
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Valittaen täytyy todeta, että noitakin "mustalampaita" löytyy meidänkin keskuudestamme.Eikä niissä ole mitään puolustettavaa. Mutta todettakoon,että näi käy, kun Jumalan sana on ihmisellä vain suussa (uskon kerskauksena) mutta ei sydämellä elämää ja vaellusta ohjaavana voimana! Nämä ovat niitä, joista apostoli sanoo, heidän kauttansa tulee Kristuksen nimi pilkatuksi pakanain seassa!
        Mutta väärin on varmaan myö se, jos näiden harvojen yksittäistapausten pohjalta tuomitaan koko uskovaisten jokko huijareiksi.

        Olen lapsuudetani asti seurannut el-lestadiolaiskristillisyyttä, ja tiedän , että missään ei ole opetus ja neuvo ollut vääryyteen. Päin vastoin, rehellisyyteen ja vastuuntuntoon. Ja missä vielä vikoihinkin on jouduttu, on katuvalle viat ja erheet anteeksi todistettu mutta myös neuvottu "korjaamaan jälkensä"!

        Ilmeisesti tuo mainitsemasi Oulunsalolainen tapaus on kuulunut vl-suuntaan, mutta uskon, ettei hedänkään opetuksesa ja neuvonsa ole ollut koskaan vääryyteen ja erärehellisyyteen maallistenkaanasiain kyseessä ollen.

        Joku venäläinen on kanssa tehnyt pankkiin velkaa eikä maksa katosi kuin pieru Venäjälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku venäläinen on kanssa tehnyt pankkiin velkaa eikä maksa katosi kuin pieru Venäjälle

        Näitä voi olla, mutta onko useita? Kysyn vaan, tietääkö joku tosiasioista tämän suhteen?

        Venäjällä se haju on sitä itseään?


    • mepa

      Luin tämän sinun kirjoitusken... Olen itse lestadiolainen ja siksi haluan kommentoida tähän sen verran että mielestäni "ystäväsi" ei toiminut oikein. Jos hän olisi oikein korjannut asiansa niin hän olis tullut maksamaan sinulle velkasi. Ei hän voi tätä asiaa painaa villasella ja sopia toisen uskovaisen kesken sen niin että asia jää korjaamatta. Ja vielä sen verran, että meitä uskovaisen nimen alla liikkuu niin monenlaista kulkiaa...monet sanoo olevansa uskovaisia mutta asiat eivät ole silti kunnossa.

      • wickedMan

        Niin juu, joku lestadiolainen suomeksi sanottuna varasti omaisuutta. Tämä tietenkin tekee kaikista lestadiolaisista varkaita? Hänhän oli suomalainen myös eikö niin? eikö tämä tarkoita että kaikki suomalaiset ovat varkaita? Luokallani oli ennen islaminuskoinen kaveri joka yritti vipata kaikilta rahaa muttei ikinä maksanut takaisin. Ilmeisesti kaikki islaminuskoiset ovat siis epärehellisiä! Näinkö heidän uskonnossaan opetetaan!!

        Ettekö te ihmiset tajua että jonkun ihmisen sukunimi tai jäsenyys jossain uskonnossa ei tee häntä koko uskonnon tai liikkeen taikka suvun edustajaksi?? Tiedän itsekin muutamia ihmisiä ketkä ovat "lestadiolaisia" tai "adventtikirkkolaisia" tai mitä sitten ovatkin, ja silti käyttäytyvät kuin idiootit, ryyppäävät kaduilla ja tappelevat yms yms. Noh, esimerkiksi nämä "lestadiolaiset" eivät tosiaankaan ole mitään aktiivikäviöitä, hyvä jos käyvät isommissa kokouksissa kerran vuodessa kääntymässä. Tämäkö siis tuomitsee koko liikkeen?

        Pointti oli siis: Jos joku joku töppäilee tai on epärehellinen, tämä on hänen henkilökohtainen asiansa, eikä liity välttämättä tämän muuhun ajatusmaailmaan. Miksi aina mollataan nimenomaan lestadiolaisia? varmaan kun asiasta ei tiedetä mitään tai sitten mollaajilla on vain paha olo. Harvemmin kuulee vaikka sosiaalidemokraattinuoria haukuttavan ku joku "heistä" on ollut epärehellinen tms.


    • Ihmettelen ja kyselen

      Eräs suruton osti tavaraa ja myi sen edelleen Mannelle. Jätti kuitenkin maksamatta.
      Toinen suruton sekaantui erääseen pikkutyttöön.
      Naapurissa eräs suruton mies viinapäissään hakkaa vaimoaan, miltei joka lauantai. Kuinka suruttomat voivat elää tällä tavalla?
      Kuinka jumalattomat keskuudessaan voivat hyväksyä tällaista? Olen hämmästynyt

      • Anonyymi

        Mikä tai kuka on "suruton"? Kirjoita selvästi!


      • Anonyymi

        Ai no turkin muslimi raiskasi 3 suomalaista lasta et ilmeisesti oppi on moskeijassa saatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai no turkin muslimi raiskasi 3 suomalaista lasta et ilmeisesti oppi on moskeijassa saatua.

        Vaiko vain sieltä, mistä sinäkin olet?


    • anteeksi

      Jos (ja niin haluan uskoa) olemme Kristuksen omia, niin eikö meidän kannattaisi keskittyä nimenomaan toisten armahtamiseen. Tietysti tuollainen teko harmittaa, mutta eikö tämä kohta Luukkaan evankeliumista sovi tähän kohtaan (jakeet 27-36):

      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 6:1&rnd=1112980720241

      En tiedä miten käytännössä itse toimisin vastaavassa tilanteessa, mutta jotenkin sitä toivoisi Jeesuksen tähden, etten alkaisi jahdata ja vaatimaan hyvitystä.

      Rehellisyys kulkee varmaan sydämen tilan mukana. Ei se, että sanoo olevansa jotain merkitse yhtään mitään. Jumala tutkii jokaisen sydämen.

      • Anonyymi

        Lestat syyttää hellarit syyttää kuitenkin jokainen joutuu tilille VAIN OMISTA synneistään eikä muiden. Terveisin luoja Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lestat syyttää hellarit syyttää kuitenkin jokainen joutuu tilille VAIN OMISTA synneistään eikä muiden. Terveisin luoja Jumala.

        Olet väärässä, niin täysin väärässä! Omista synneistäänhän kukaan ei joudu välttämättä tilille, koska Jeesus ne maksoi!
        Uskot vain!
        Siinä se on, ei tarvitse uskoa hellareihin eikä lestadiolaisiin, JOTKA VALHEELLISESTI VÄITTÄVÄT, että vain usko lestadiolaisuusoppiin pelastaa! Mitä sanoo lähetysmiehet?


    • Osakas

      Kannattaa huolehtia tarkoin, että perinnönjako menee oikein...

      Ahneus on kaiken pahan alku ja juuri.

      • Anonyymi

        Joillakin esikoislestadiolaisilla on ahneutta! Toki sen saa aina seuroissa anteeksi, jos on sillä varallisuutta hankkinut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin esikoislestadiolaisilla on ahneutta! Toki sen saa aina seuroissa anteeksi, jos on sillä varallisuutta hankkinut?

        Eiköpä se näin ole, sanoisiko Seppo tai tai se toinen Seppo jotakin? Kumpiko heistä on se varsinainen "Seppo" vai olivatko ihan kimpassa tätä uutta esikoislestadiolaisuutta perustamassa ja sitä nyt "johtamassa"? Siellä on pöljiä seuraajia jo kymmenkunta, ehkä jopa parikymmentä, mutta sääliksi käy. Ihmisoppiin lähtivät ja muutama vallanhimoon hurahtanut Pietiläistä hännystellyt "lapin vanhin" sai tämän aikaan!!!!

        Miettikää siellä Jällivaarassa ja Kiirunassa USKONNE perustuksia. Mihin te uskotte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin esikoislestadiolaisilla on ahneutta! Toki sen saa aina seuroissa anteeksi, jos on sillä varallisuutta hankkinut?

        Vartijat tappoi helluntailaiset ostarille mutta mikä olikaan näiden vartijoiden uskonto !??? Uskonto myös tappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköpä se näin ole, sanoisiko Seppo tai tai se toinen Seppo jotakin? Kumpiko heistä on se varsinainen "Seppo" vai olivatko ihan kimpassa tätä uutta esikoislestadiolaisuutta perustamassa ja sitä nyt "johtamassa"? Siellä on pöljiä seuraajia jo kymmenkunta, ehkä jopa parikymmentä, mutta sääliksi käy. Ihmisoppiin lähtivät ja muutama vallanhimoon hurahtanut Pietiläistä hännystellyt "lapin vanhin" sai tämän aikaan!!!!

        Miettikää siellä Jällivaarassa ja Kiirunassa USKONNE perustuksia. Mihin te uskotte?

        Hyvin sanottu, en vaan muista kirjoitinko ihan itse tuon. Allekirjoitan ainakin nyt.

        Lukekaa Sepot tai ainakin joku niistä pöljistä kymmenkunnasta ja KOMMENTOIKAA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu, en vaan muista kirjoitinko ihan itse tuon. Allekirjoitan ainakin nyt.

        Lukekaa Sepot tai ainakin joku niistä pöljistä kymmenkunnasta ja KOMMENTOIKAA!

        Ei ne Sepot mistään enää mitään tajua, aivan raukkoja ukkopoloisia ovat. Joutuvat aikanaan tilille kumpikin. Hännysmiehet myös. Vaimot eivät ole syyllisiä? Vaikka ovatkin joutuneet tuota sietämään, kenties joku heistä on ollut mukana tuossa valheessa?


    • lautamies

      Velvollisuutemme on saattaa rikollisaines oikeuden eteen koska ovat häpeämättömiä rottia ja kehtaavat puolustaa rikollisia sisariaan ja veljiään.
      Enkö ole kirjoittanut....

      • puolustettavaa

        on tällaisessa toiminnassa? Onhan se selvää varastamista.

        Yhtä väärin on viedä asiaa oikeuteen (eihän siellä edes mitään oikeutta välttämättä saa. Oikeuslaitos sanana hymyilyttää). Ei se tuota hyvää hedelmää, että asioista aletaan riitelemään. On kuitenkin hyvä sanoa kys. henkilölle, että olet tehnyt väärin - osoittaa tiedostavansa se selvästi, mutta valmis sen unohtamaankin. Ja silti on hyvä sydämessään antaa anteeksi toiselle, vaikkei toinen katuisikaan tekoaan.


      • Anonyymi

        Romanit hellareissa taas tekee kauppaa jumalajahven kanssa ihan ääneen rahasta keskustelee jahvelle että he antaa Jumala antaa takaisin Mooses sitä sitten pitää uhrata elukkaa joka viikko


    • uskonsisariltaan

      "Nyt hän on saanut tämän syntinsä anteeksi uskonsisariltaan."

      Onko hän siis rikkonut uskonsisariaan vastaan tässä tapauksessa - voiko hän saada sen anteeksi Jumalan silmissä siten (onko se oikeanlaista sydämen katumusta) vaikka teillä keskenänne on vielä riita ratkaisematta. Sitä en tiedä, mutta jos yrittää etsiä vastausta Jumalan sanasta, niin mielestäni teidän tulee ensin sopia keskenänne, ja sen jälkeen Jumala kuulee häntä (voin toki olla väärässä - kuitenkin jossain kohtaa Raamatussa on niinkin, että vaikka ihminen kuinka rukoilisi Jumalaa, niin Hän sulkee korvansa).

      Itse kysyisin naiselta, että miten hän tulkitsee jakeet 21-26 kyseisestä luvusta:
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 5:1&rnd=1113140433875

    • Vl-suvun ei-l vesa

      Minä ehdin yli 30 vuotta aina auttaa lähimmäistä hädässä. Lainasin rahaa, tein palveluksia, annoin omistani pois.

      Pikkuhiljaa elämä opettaa. Lainaamaansa ei saa koskaan takaisin, ei edes useiden satojen markkojen lainaa.

      Jos joku rehellisesti _pyytäisi_ että annan rahaa, eikä _katteettomasti_ lupaisi maksaa takaisin, antaisin mieluusti. Rehellisyyttä on se, että tunnustaa tahtovansa rahat suoraan, ja ettei aiokaan maksaa niitä. Epärehellisyyttä on luvata maksavansa takaisin ja olla maksamatta.

      Omalle veljelleni annan rahaa, ja korostan, että en halua rahaa takaisin. Poika vasta opiskelee, joten rahat menevät hyvään tarkoitukseen.

      Yhä teen palveluksia ihmisille: ne vievät vain aikaa, ja on kiva käydä toisten luona kylässä:)

      En enää lainaa kenellekään rahaa. En ole itsekään koskaan elämäni aikana lainannut keneltäkään yksityishenkilöltä (pankilta kylläkin, asuntolainan:-). Nyt olen päättänyt olla lainaamatta enää rahaa, koska se vain saa pahaa mieltä aikaiseksi. Ihmiset ovat niin kiireisiä, etteivät muista maksaa takaisin, ja on kiusallista olla penäämässä rahaa takaisin. Helpompi olla lainaamatta.

      On ihan sama onko lainaaja uskova tai ei-uskova, yhtä suuri synti se on lähteä epärehellisistä lähtökohdista liikkeelle. Jos hän tiesi alunperin, ettei pysty maksamaan takaisin, olisi ollut viisaampaa pyytää suoraan rahalahjoitusta ja varmistaa, että toisella on vara maksaa se.

      Mikä on motiivisi viedä asia oikeuteen? Jos olet liikkeellä kosto-mielessä, se ei tee sinulle enää hyvää. Kannattaa myös miettiä, saatko perittäviäsi ikinä takaisin oikeusteitse.
      Ikäväähän tämä on sinun kannaltasi. Tiedän, miltä se tuntuu, koska olen itse kokenut asian monta kertaa ylikilttinä ihmisenä.

      Olen ottanut opikseni, ota sinäkin.
      Jos vastaisudessa lainaat rahaa jollekin, kirjoita virallinen velkakirja. Ei tule epäselvyyksiä, ja toinen tuntee vastuunsa lainan takaisinmaksua ajatellen.

      • Anonyymi

        No tyhmä ei kannata olla mutta kuten Jeesus sanoi jos kristitty pyytää kristityltä anna ja unohda tai älköön toinen kätesi tietäjä mitä toinen antaa tai ÄLÄ KUULUTA KAIKILLE ETTÄ ANNAT vaan anna salassa ! Ettekö te Lieksan Raamattua ?


    • Anonyymi

      Hyi lestadiolaisia

      • Anonyymi

        Hyi kakkaa Jeesus puhui niistä joilla on lampaan vaate ulkonäkö mutta sisältö on saastaa tai susia.


    • Anonyymi

      ei lähtökohtaisesti kannata tukea mitään lestataustaista yritystä. enemmin tai myöhemmin ollut heidän kanssaan ongelmissa...

    • Anonyymi

      Ei heillä ole rehellisyyttä. Vain oma valheellinen kupla missä eletään...

      • Anonyymi

        niin just


      • Anonyymi

        Siltä tuntuu että jossain valheellisessa kuplassa ne elää, kun ei myönnetä mitään vaikka olisi itse nähnyt.


      • Anonyymi

        Todella valheellisessa kuplassa, joko ei muisteta mitään. Näin yhden lestadiolaisen miehen, sanoin että näin hänet, kun hän ajoi ohi, ja koko matkan hänkin katsoi ja näki varmasti kun kävelin ohi, sanoi että en muista. Sitten kysyin häneltä onko hänellä pieniä lapsia, ei ole kun 2, ajattelin sanoa että jos et vaan muista, että se siitä rehellisyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltä tuntuu että jossain valheellisessa kuplassa ne elää, kun ei myönnetä mitään vaikka olisi itse nähnyt.

        Venäläiset naiset on huijannut miesten rahat tyhjä nyt kassakoneet mutta myös thaimaalaiset siirtää kaiken Thaimaan pankkiin ukoilta menee rahat autot velat jää ! Ukot ei saa edes lapsilisästä mitään eikä toisten miesten lasten saamista rahoista thait maksa edes vuokraa lypsää ukkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläiset naiset on huijannut miesten rahat tyhjä nyt kassakoneet mutta myös thaimaalaiset siirtää kaiken Thaimaan pankkiin ukoilta menee rahat autot velat jää ! Ukot ei saa edes lapsilisästä mitään eikä toisten miesten lasten saamista rahoista thait maksa edes vuokraa lypsää ukkoja.

        On thainaisia, jotka pitävät suomimiehet hengissä ja järjissään. Älä valehtele kun et tiedä kaikkea mitä noihin, joita ostarilla näkee, parisuhteisiin kuuluu. Ja onhan ne thainaiset kauniita!


    • Anonyymi

      pystyykö tämä liike kriittiseen ajatteluun? pystyykö näkemään omassa toiminnassaan mitään vikaa?

      narsistisessa yhteisössä, jossa raha on ainoa päämäärä ei kriittinen ajattelu onnistu

    • Anonyymi

      Kyllä lestadiolaiset on niin epärehellistä porukkaa kun olla ja osaa, vaikka itse on nähnyt asian, niin sitten vaan sanoo että ei muista. Yksi lestadiolainen on itse myöntänyt että on niin vaikea olla rehellinen. Rakennusporukasta näköjään löytyy
      tätä epärehellistä sakkia.

      • Anonyymi

        Varsinkin kun rahasta on kyse niin epärehellistä porukkaa onpi


      • Anonyymi

        On ne ottanut adoptiolapsia rahan takia tuet kattaa asumiskulut ja ilmaiseksi eivät hoida ottavat maksun tyyliin kuin arabit mitään eivät anna ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Kyllä muslimeilla judeilla henkkareilla on jehovilla eroja on AVIOTTOMIA lapsia KOITTAKAA OLLA SYYTTÄMÄTTÄ


      • Anonyymi

        Yksi tai taikka kymmenenkin tuttuasi lestadiolaista voi olla tosi epärehellisiä. MUTTA ainakaan esikoislestadiolaisuuteen ei kuulu epärehellisyys maallisissa asioissa.

        Se on sitten aivan toinen juttu, kun he kertovat, että vain esikoislestadiolaisuuteen uskomalla voi päästä taivaaseen! Niin he totta tosiaan tekevät! Aivan käsittämätön väite heiltä!

        Elävätkö he, siis esikoislestadiolaiset, jonkinlaisessa valhekuplassa? iTSELLEENKIN VALEHTELEVAT?


    • Anonyymi

      Joustava moraali

    • Anonyymi

      Siltä tuntuu että lestadiolaiselta ei rehellisyyttä ole missään asiassa. Kirkkain silmin valehdellaan, ihan voisi epäillä että on jossain huumeessa kun puhuu ihan puuta heinää.
      Itse vielä sanoo että on kaikkein vaikein olla rehellinen. Sen olen kyllä huomannut kun olen tavannut yhden miehen joka käy meillä pieniä remontteja tekemässä. Olen todella ihmetellyt kuinka voi ihan pokkana valehdella, ja puhua ihan puppua. En ole koko aikana uskonut puoliakaan koko hänen puheitaan, mutta hän on niin hyvä tekemään töitä, niin olen siinä mielessä yrittänyt pitää hänestä kiinni. Mutta silti harmittaa viitsii puhua puuta heinää, ihan kun olisi jossain pilvessä. Ehkä hän sitten omilleen osaa puhua totta.

      • Anonyymi

        Siinähän on juuri se, että "kaikki synnit anteeksi" ihan vaan niks naks, eli...

        voiko se joitakin houkutella synnin tekoon, ihan vaan vaikka minkälaisen....?

        Olen kuitenkin vuosikymmeniä sitten ollut lestadiolainen, valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana ja ketään en ainakaan taloudellisesti ole pettänyt koskaan, enkä oikeasataan muutankaan., petetyksi ja hyväksikäytetyksi ainakin taloudellisesti olen todennäköisesti tullut ainakin satoja kertoja.

        Eikä minua estä muita pettämästä ainakaan esikoislestadiolaisuuden oppi! Enkä ajattele sillä pääseväni taivaaseen. Yksin armosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän on juuri se, että "kaikki synnit anteeksi" ihan vaan niks naks, eli...

        voiko se joitakin houkutella synnin tekoon, ihan vaan vaikka minkälaisen....?

        Olen kuitenkin vuosikymmeniä sitten ollut lestadiolainen, valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana ja ketään en ainakaan taloudellisesti ole pettänyt koskaan, enkä oikeasataan muutankaan., petetyksi ja hyväksikäytetyksi ainakin taloudellisesti olen todennäköisesti tullut ainakin satoja kertoja.

        Eikä minua estä muita pettämästä ainakaan esikoislestadiolaisuuden oppi! Enkä ajattele sillä pääseväni taivaaseen. Yksin armosta!

        ja taas valehtelit, voi voi voi ---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinähän on juuri se, että "kaikki synnit anteeksi" ihan vaan niks naks, eli...

        voiko se joitakin houkutella synnin tekoon, ihan vaan vaikka minkälaisen....?

        Olen kuitenkin vuosikymmeniä sitten ollut lestadiolainen, valehdellut olen vain muutaman kerran koko elämäni aikana ja ketään en ainakaan taloudellisesti ole pettänyt koskaan, enkä oikeasataan muutankaan., petetyksi ja hyväksikäytetyksi ainakin taloudellisesti olen todennäköisesti tullut ainakin satoja kertoja.

        Eikä minua estä muita pettämästä ainakaan esikoislestadiolaisuuden oppi! Enkä ajattele sillä pääseväni taivaaseen. Yksin armosta!

        Ympärileikkaus on tullut ympärileikkaamattomaksi synnin tähden


      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu, MUTTA niinhän he sanovatkin, ovat heikkoja syntisiä.. Ja sitten uskovat ja joskus uskaltavat ulkopuoliselle "tunnustaa", että vain he pääsevät taivaaseen, KUN vain pitävät KAKSIN KASIN KIINNI RISTILLISYYDESTÄ! Siis, että uskovat esiloislestadiolaisuuteen, (rekisteröity yhdistys Suomessa, noin 10 000 - 15 000 jäsentä) AINOANA AUTUAAKSI TEKEVÄNÄ OPPINA! Siis uskovat maalliseen yhdistykseen!


    • Anonyymi

      Hölynpölyä! Väärä todistus. Tuollaista anteeksiantoa ei ole lestadiolaisuudessa.

      • Anonyymi

        Lestoja hellareita näkyy synagogalla ja naimassa MOSKEIJAA budhaa siinä sitä opit ja henget sekoittuu.


    • Anonyymi

      Väkivalta on viime kädessä otettava käyttöön jos ei omaisuuttaan saa takaisin ! Kynnys on matala käyttää sitä , sen olen oppinut nykypäivästä että luota käsiesi voimaan loppupeleissä tai varaudu menettämään lainaamasi varat!

      En ihannoi sellasta elämää mutta vaihtoehdot on vähäiset !

      • Anonyymi

        Onko joku aamumuroihisi... no kyl sää tiedät niinku.


    • Anonyymi

      Ai tekeekö lestat syntejä miten voi olla yksinhuoltaja jos on lapsia on mies ainakin pannut. Miksi ne lainaa kun raamatus lukee älkää olko mitään velkaa kenellekään ja korot pitää antaa anteeksi ja korkoa ei saa kiskoa edes.Mitä lestat kiroaa muita ihmisiä muiden vioista synneistä saatanalle mutta itse tekevät kaikki synnit. Rasisteja.

      • Anonyymi

        Kyllä hellari lestoja muslimeja yökerhoissa näkyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hellari lestoja muslimeja yökerhoissa näkyy

        Mitä siinä nyt on ihmeellistä, tottakai ihmiset yökerhoissa käy? Mikä on pointtisi? Miksi meille kerroit siitä tosiasiasta, jonka me kaikki jo tiesimme?


      • Anonyymi

        Jo0s mies on pannut? Onko se naisen synti jos mies panee?


    • Anonyymi

      "...mutta nyt on metsästysaika mutta kesällä kun olet mustikassa unohtuu huolet murheet huomisen ja elämäntapa on ilo kiinalainen sananlasku "ilo on elämän aarre"sillä linjalla ei ole yhtään puhdasta suomalaista, vaikka se on oikea usko niin kuin ennen kansalaissotaa sodan välttäminen mustikanpoimimisella sienestämällä ja onkimalla ei elä mutta ennen on elänyt kaikki hometalot olisi voinut kuivattaa niin kuin autiotuvat mutta pitäähän se ¹⁰⁰% turvallinen sähkölämmitys olla talvella

      • Anonyymi

        Kiitos, hieno runo! Ilo on elämän aarre! Runostasi poimin tuon järisyttävän totuuden, vaikka sen toki jo ennenkin olen tiennyt, vaistonnut!

        Mitä ihminen ilokseen tekeekään, se on hyväksi hänelle! Voi olla raskastakin työtä!


    • Anonyymi

      Näitä saatanan kyykäärmeiden sikiöitä ja heidän lakeejoitaan liikkeessä riittää. Levittävät helvetin tulen pettämisineen koko suomeen.

      • Anonyymi

        "Näitä saatanan kyykäärmeiden sikiöitä ja heidän lakeejoitaan liikkeessä riittää. Levittävät helvetin tulen pettämisineen koko suomeen."

        Mikä on "lakeejo"? Kysyn vaan!

        Eiköhän tuon kirjoittaja ole vain joutunut ihan liian kauan joutunut olemaan esikoislestadiolaisten vaikutuksessa? Lestadiuksen saarnoista opittu "kyykäärmeitten sikiöt". Sitten saatanalla, siis sanalla "saatana" koristeli sen! Eiväthän esikoislestadiolaiset saisi kiroilla, miksi kiroili, no ensi sunnuntaina synnit saa anteeksi: :)!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näitä saatanan kyykäärmeiden sikiöitä ja heidän lakeejoitaan liikkeessä riittää. Levittävät helvetin tulen pettämisineen koko suomeen."

        Mikä on "lakeejo"? Kysyn vaan!

        Eiköhän tuon kirjoittaja ole vain joutunut ihan liian kauan joutunut olemaan esikoislestadiolaisten vaikutuksessa? Lestadiuksen saarnoista opittu "kyykäärmeitten sikiöt". Sitten saatanalla, siis sanalla "saatana" koristeli sen! Eiväthän esikoislestadiolaiset saisi kiroilla, miksi kiroili, no ensi sunnuntaina synnit saa anteeksi: :)!

        Tulehan sinäkin seuroihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulehan sinäkin seuroihin!

        "Tulehan sinäkin seuroihin!"
        Miksi?, Kerro joku syy, miksi pitäisi tulla seuroihin. Siis ihan ajatuksella, kerro miksi noin kirjoitat!

        Mitä siellä seuroissa luulet olevan sellaista, mitä ei muutenkin olisi ymmärrettävissä, jotakin manipulointia, siis uskonasioissa? Saadaan ihminen uskomaan johonkin -laisuuteen, kuten sinut on saatu? Älä nyt suutu, mutta jos ihminen tosissaan uskoo johonkin -laisuuteen, kuten esimerkiksi nyt vaikka vanhoillislestadiolaisuuteen tai helluntailaisuuteen, on hän väärällä tiellä? Ainakin jos hän väittää, että vain tämä hänen -laisuutensa ja uskonsa siihen voi pelastaa joutumasta helvettiin ja KAIKKI muut kuin tässä hänen uskossaan olevat joutuvat sinne edellä mainittuun kuumaan paikkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulehan sinäkin seuroihin!"
        Miksi?, Kerro joku syy, miksi pitäisi tulla seuroihin. Siis ihan ajatuksella, kerro miksi noin kirjoitat!

        Mitä siellä seuroissa luulet olevan sellaista, mitä ei muutenkin olisi ymmärrettävissä, jotakin manipulointia, siis uskonasioissa? Saadaan ihminen uskomaan johonkin -laisuuteen, kuten sinut on saatu? Älä nyt suutu, mutta jos ihminen tosissaan uskoo johonkin -laisuuteen, kuten esimerkiksi nyt vaikka vanhoillislestadiolaisuuteen tai helluntailaisuuteen, on hän väärällä tiellä? Ainakin jos hän väittää, että vain tämä hänen -laisuutensa ja uskonsa siihen voi pelastaa joutumasta helvettiin ja KAIKKI muut kuin tässä hänen uskossaan olevat joutuvat sinne edellä mainittuun kuumaan paikkaan!

        Galataisille 5luku.

        "18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt* ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän."

        Siinä sanoo apostoli selkeästi ettei eriseuraiset pidä taivaan valtakuntaan perimän!

        Mitähän siihen tulisi lisätä? Jos Henki vielä vastaa aamenta!

        Pitäisikö opettaa jotain uutta? Ei, vaan uskoa sitä ensimmäistä oppia, niin katso siis, ettet eriseuraa rakenna, tai elä yleinsyömyksessä niin kuin muutamilla tapana on, joista kirjoitettu myöskin on ettei senkaltaiset pidä taivaan valtakuntaan perimän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Galataisille 5luku.

        "18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt* ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän."

        Siinä sanoo apostoli selkeästi ettei eriseuraiset pidä taivaan valtakuntaan perimän!

        Mitähän siihen tulisi lisätä? Jos Henki vielä vastaa aamenta!

        Pitäisikö opettaa jotain uutta? Ei, vaan uskoa sitä ensimmäistä oppia, niin katso siis, ettet eriseuraa rakenna, tai elä yleinsyömyksessä niin kuin muutamilla tapana on, joista kirjoitettu myöskin on ettei senkaltaiset pidä taivaan valtakuntaan perimän!

        Esikoislestadiolaiset ovat eriseuraisia! Lue Raamattua, sieltä se aukeaa.

        Hehän väittävät, että Kristus Jeesus lukittujen ovien takana perusti esikoislestadiolaiset RY_:N, omin korvin olen kuullut tuon väitteen!! Kutsuvat sitä "kristillisyydeksi"!!! "Eläväksi kristillisyydeksi"!!!! Voiko olla suurempaa pilkkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset ovat eriseuraisia! Lue Raamattua, sieltä se aukeaa.

        Hehän väittävät, että Kristus Jeesus lukittujen ovien takana perusti esikoislestadiolaiset RY_:N, omin korvin olen kuullut tuon väitteen!! Kutsuvat sitä "kristillisyydeksi"!!! "Eläväksi kristillisyydeksi"!!!! Voiko olla suurempaa pilkkaa?

        Olisi tuohon kirjoitukseen hyvä saada lukea joitakin näkemyksiä niin sanotuilta LÄHETYSMIEHILTÄ.

        Heitä, näitä nuoria, en kadehdi?


        Kutka niistä d-kirjaimen osaavat puhua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi tuohon kirjoitukseen hyvä saada lukea joitakin näkemyksiä niin sanotuilta LÄHETYSMIEHILTÄ.

        Heitä, näitä nuoria, en kadehdi?


        Kutka niistä d-kirjaimen osaavat puhua?

        Ei osaa kovinkaan moni muukaan d-kirjainta lausua. Poliitikkoja ja toimittajia ynnä muita hörhöjä kun olen kuunnellut, ei D-kirjain jostakin syystä onnistu kuin silloin tällöin!!!!


    • Anonyymi

      Tornionjoki laaksossa valehtelu on ihan normaalia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe