Pieksämäen kaupunki suunnittelee laittavansa 1,7 miljoonaa euroa Itäradan (Helsinki-Kouvola) suunnittelukustannuksiin. 1,7 miljardin euron hintaisella Itäradalla nopeutettaisiin matka-aikoja Kouvolan ja Helsingin välillä 13 minuuttia, eli kyseessä on yksi kannattamattomimmista ratahankkeista Suomessa pitkään aikaan. Yhden nopeutusminuutin hinnaksi tulisi 131 miljoonaa euroa mikäli rata päätettäisiin rakentaa (tuskin onneksi päätetään).
Kumma, ettei rautatiekaupungista löydy tämän enempää asiantuntemusta rautateiden suhteen, vaan isoja summia kuntalaisten rahaa ollaan valmiita laittamaan täysin kannattamattomaan haaveiluun. Varsinkin, kun samaan aikaan kaupungin talous on kriisissä ja palveluita karsitaan joka puolelta.
Pieksämäki aikoo laittaa 1,7 miljoonaa euron kannattamattomaan Itärata-haaveiluun
38
855
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenkiintoista...Miten tämä ratahanke Helsinki-Kouvola Pieksämäkeä hyödyttäisi?
- Anonyymi
No ei sitten mitenkään.
- Anonyymi
Parempi ratahanke olisi Lahti-Heinola-Mikkeli rata joka nopeuttaisi matkaa melkein tunnilla. Tässä olisi järkeä kun junan ei tarvitsisi kulkea Kouvolaan ja tulla sieltä sitten kohti länttä eli Lahtea. https://www.ekarjala.fi/liitto/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/uudet-ratalinjaukset-maakuntakaavoissa.jpg
- Anonyymi
En ole tutustunut hankkeeseen mutta on tuossa vähän järkeä. Jos tunnin vähenee matka-aika niin se on jo paljon. Vielä kun Pieksämäki saisi jotain muutakin houkutetta tuohon lisää..
Vaikkapa Pieksämäki-Helsinki välille edulliset liput Pieksämäellä asuville jotka opiskelee tai käy työssä Helsingissä tai jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tutustunut hankkeeseen mutta on tuossa vähän järkeä. Jos tunnin vähenee matka-aika niin se on jo paljon. Vielä kun Pieksämäki saisi jotain muutakin houkutetta tuohon lisää..
Vaikkapa Pieksämäki-Helsinki välille edulliset liput Pieksämäellä asuville jotka opiskelee tai käy työssä Helsingissä tai jotain.Kaupunjohtaja sanoi vasta että tarkastuslautakunta suhtautuuerittäin kriittisesti näihin lisääntyviin miljoona hankkeisiin kuten kaupungin omaan urheiluhalliin noin 3 M€.
- Anonyymi
Kyllä näitä fiksuja tuntuu löytävän tästä kaupungista. Kyse kun ei ole aivan yksinkertaisesta hommasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tutustunut hankkeeseen mutta on tuossa vähän järkeä. Jos tunnin vähenee matka-aika niin se on jo paljon. Vielä kun Pieksämäki saisi jotain muutakin houkutetta tuohon lisää..
Vaikkapa Pieksämäki-Helsinki välille edulliset liput Pieksämäellä asuville jotka opiskelee tai käy työssä Helsingissä tai jotain.Kaikkihan ajaa omalla autolla työmatkat. Kuka nyt junalla alkaisi kulkemaan..kuitenkin on autolla ensin ajettava Pieksämäellä rautatieasemalle niin se on ihan sama sitten samoilla tulilla ajella koko työmatka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tutustunut hankkeeseen mutta on tuossa vähän järkeä. Jos tunnin vähenee matka-aika niin se on jo paljon. Vielä kun Pieksämäki saisi jotain muutakin houkutetta tuohon lisää..
Vaikkapa Pieksämäki-Helsinki välille edulliset liput Pieksämäellä asuville jotka opiskelee tai käy työssä Helsingissä tai jotain.Se olisikin hyvä mutta tällä hankkeella lyhenee 13 min
- Anonyymi
Itä-Häme 8.9.2020
Arto Seppälä Kirjoittaja on kunnallisneuvos Mikkelin kaupungin hallituksen pj (sd).
Itäiseen Suomeen on esitetty kolmea vaihtoehtoista ratayhteyttä, joista kaksi kulkisi Porvoon kautta sivuuttaen Lahden.
Miksi Lahti ja Heinola ovat olleet aivan hiljaa tästä Porvoo-Kouvola ratayhteydestä? Tämä yhteys muuttaa koko Lahden seutukuntaa rataverkon varrella.
Toivon, että Lahden ja Heinolan seutukunnat alkaisivat ajaa voimakkaammin ns. HELMI-rataa (Lahti-Heinola-Mikkeli). Lahden oikoradasta on jo saatu hyötyä ja tämä tukisi jatkomahdollisuuksia Heinolaan ja Mikkeliin.
Tällöin koko Itä-Suomi linjalla Mikkeli-Kuopio-Kajaani saisi merkittävän elinvoimasysäyksen, joka on jo nähtävissä Lahdessa, oikoradan Kerava-Lahti väylällä.
Heinola ja Mikkeli tarvitsevat vahvaa tukea tässä tulevaisuuden ratahankkeessa.
On todettava myös, ettei Heinolan ja Mikkelin kaupunkien seutukuntien elinvoima lisäänny millään mittarilla Itäradan Porvoo- Kouvola välisellä osuudella.
PORVOO-KOUVOLA yhteys on hyötysuhteella mitattuna erittäin kallis hanke. Hanke ei vahvista tasapuolista yhteiskunnallista elinvoiman vahvistamista Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Kainuun maakunnissa.
Itäradan Porvoo-Kouvola hanke ei ole valtiontalouden näkökulmasta millään mittareilla järkevää. Keskeisin ratayhteys, oikorata Kerava-Lahti, rakennettiin yhteiskunnan rahoituksella, eikä sen yhteyttä saa heikentää uudella rinnakkaisväylällä. Yhteiskunnalla ei ole varaa missään nimessä rakentaa rinnakkaista ratayhteyttä ja siten muuttaa sen nykyistä toimivaa yhteyttä.
Porvoo-Kouvola ratayhteys muuttaisi Kerava-Lahti väylän paikallisliikenteen yhteydeksi.
Emme saa mitätöidä aikaisempia investointeja.
OLEMMEKO VALTIONA niin paljon köyhtyneet, että jo suunnittelukustannuksiin haetaan useiden kymmenien miljoonien eurojen tukia kunnilta? Lisäksi Itäradan Porvoo-Kouvola hankkeen pääomittamisessa haetaan kuntien sitoumusta puuttuviin suunnittelukustannuksiin!
Nyt on keksitty ikiliikkuja ratayhteyden suunnitteluun ja varmaan myös rakentamiseen. En voinut missään nimessä hyväksyä tätä hanketta Mikkelin kaupunginhallituksen käsittelyssä. - Anonyymi
Tässä puhutaan vuosikymmeniä vaikuttavasta hankkeesta joka luo elinvoimaa moneen Itäsuomen kolkkaan pitkällä aikavälillä ja mahdollistaa myös turistien liikkumisen paremmin pohjoiseen. Pieksämäkeä tämä hyödyttää oikein tehtynä siten että jossain välissä myös poikittaisrata välillä Imatra-Joensuu-Pieksämäki-Jyväskylä kannattaa sitten laittaa isompien matkustajamäärien myötä kuntoon. On typerää kitistä 1.7 miljardin hankkeesta joka vaikuttaa puoleen suomeen ja samaan aikaan katsella kun 5 vuoden välein tampere-helsinki-turku välillä laitetaan samanlaisia rahoja muutamaa sataa tuhatta ihmistä hyödyntäviin luksus-liikenne palveluihin. Muualle suomeen ei saada edes toimivia pyöräteitä.
- Anonyymi
Pieksämäen Korona sairaanhoitajille olisi pitänyt esittää 0,5 miljoonaa euroa niin olisi mennyt lukematta heittämällä läpi kaupungin hallituksessa.
- Anonyymi
Kerrankin joku fiksu!!! Juuri näin,vei pidä tuijottaa tätä päivää eikä tätä viikkoa. Näillä ratahankkeilla katsotaan kymmenien vuosien päähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieksämäen Korona sairaanhoitajille olisi pitänyt esittää 0,5 miljoonaa euroa niin olisi mennyt lukematta heittämällä läpi kaupungin hallituksessa.
Aivan, jos palkka olisi sairaanhoitajille kovempi niin ei tapahtuisi työssä uupumusta, kyllä sitä kovemmalla palkalla jaksaisi painaa työpäivät ja jäisihän sitä sitten enemmän rahaa vapa-aikaan, voisi aseman ravintolassa bilettää pe ja la yönä neljään saakka. Se rentouttaviin ja antaisi voimia taas seuraavaan työviikkoon.
- Anonyymi
Matka-aika nopeutuu 13 minuuttia. Siis 13 minuuttia. Saman 13 minuutin nopeutuksen saisi alle kymmenesosalla tuosta 1,7 miljardin euron hinnasta jos se raha käytettäisiin esimerkiksi radan oikaisuihin ja tasoristeyksien poistoon.
"Elinvoima pitkällä aikavälillä" sekä turistien liikkuminen paremmin pohjoiseen eivät kysy sitä, että kuinka suurella rahasummalla 13 minuutin nopeutus on saavutettu. Isompi rahasumma ei tuo isompaa etua.
Sitä paitsi moni esimerkiksi saapuu asemalaiturille odottamaan junaa hyvinkin 13 minuuttia ennen junan saapumista. Eli aikana tuo 13 minuuttia on hyvin lyhyt ja suurelle osalle matkustajista käytännössä merkityksetön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matka-aika nopeutuu 13 minuuttia. Siis 13 minuuttia. Saman 13 minuutin nopeutuksen saisi alle kymmenesosalla tuosta 1,7 miljardin euron hinnasta jos se raha käytettäisiin esimerkiksi radan oikaisuihin ja tasoristeyksien poistoon.
"Elinvoima pitkällä aikavälillä" sekä turistien liikkuminen paremmin pohjoiseen eivät kysy sitä, että kuinka suurella rahasummalla 13 minuutin nopeutus on saavutettu. Isompi rahasumma ei tuo isompaa etua.
Sitä paitsi moni esimerkiksi saapuu asemalaiturille odottamaan junaa hyvinkin 13 minuuttia ennen junan saapumista. Eli aikana tuo 13 minuuttia on hyvin lyhyt ja suurelle osalle matkustajista käytännössä merkityksetön.Turistien takiako tuo homma?😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matka-aika nopeutuu 13 minuuttia. Siis 13 minuuttia. Saman 13 minuutin nopeutuksen saisi alle kymmenesosalla tuosta 1,7 miljardin euron hinnasta jos se raha käytettäisiin esimerkiksi radan oikaisuihin ja tasoristeyksien poistoon.
"Elinvoima pitkällä aikavälillä" sekä turistien liikkuminen paremmin pohjoiseen eivät kysy sitä, että kuinka suurella rahasummalla 13 minuutin nopeutus on saavutettu. Isompi rahasumma ei tuo isompaa etua.
Sitä paitsi moni esimerkiksi saapuu asemalaiturille odottamaan junaa hyvinkin 13 minuuttia ennen junan saapumista. Eli aikana tuo 13 minuuttia on hyvin lyhyt ja suurelle osalle matkustajista käytännössä merkityksetön.Voi voi kuule kun noilla radoilla liikku muitakin junia eikä vaan Pieksämäen ohi meneviä junia, sinne pitää mahtua muutakin matkustajajunat, tavarajunat ja työkoneetkin.
Kyllä on todella kapeakatseisia ihmisiä jos noin ajattelevat. Apukoulussako koulunne kävitte?
- Anonyymi
Rahaa on miljardihankkeisiin, mutta ratojen perusylläpitoon ei löydy rahaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että keskinopeus radalla alenee huomattavasti, kun radan kunnon takia on alempia nopeusrajoituksia vähän ävliä.
Helsinki-Tampere välillä junan pitäisi paahtaa 200 kilometrin tuntinopeudella pääosa matkasta, mutta rajoitukset pudottavat tuntinopeuden sietämättömän usein sataseen tai jopa kahdeksaankymppiin.
Joten, jos jonnekkin tulee miljardeja maksava nopea rata, niin luuletteko, että sen ansiosta perusylläpitoon tarkoitetut varat nousee...
Koska uusi nopea rata tarvitsee enemmän hoivaa ja huoltoa, kuin joku dieselveturin käyttämä 80km/h rata...
Jos uusi rata valmistuu, niin ei mene montaa vuotta, kun radan keskinopeus laskee sen takia, kun radasta ei pidetä huolta.
Nuukailu kostautuu. Suomen pääradalla matka Helsingistä Tampereelle kesti viime vuonna aikataulun mukaan nopeimmillaan 19 minuuttia pidempään kuin vuonna 2006, jolloin välin suihkaisi junalla parhaimmillaan tunnissa ja 23 minuutissa. Tänä vuonna nopein aikatauluaika on taas tunti ja 32 minuuttia, siis edelleen roimasti pidempi kuin viime vuosikymmenellä.- Anonyymi
Ethän sinäkään jätä ostamatta uusia renkaita autoosi sen vuoksi että ne kuluu ja ovat parin kolmen vuoden kuluttua hyvinkin kuluneet vai ostatko uudet renkaat neljä kertaa vuodessa tai jopa useammin että ne olisivat aina priima kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ethän sinäkään jätä ostamatta uusia renkaita autoosi sen vuoksi että ne kuluu ja ovat parin kolmen vuoden kuluttua hyvinkin kuluneet vai ostatko uudet renkaat neljä kertaa vuodessa tai jopa useammin että ne olisivat aina priima kunnossa.
Vaikka rakennetaan uusi hieno rata, mikä maksaa miljardeja ja junat kulkee kovaa, mutta kuinka kauan ne junat kulkee kovaa.
Kulkeeko junat kolmen vuoden päästä yhtä lujaa kuin heti radan valmistumisen jälkeen vai alkaako rappeutuma kun ylläpitomäärärahoja on liian vähän.
Olisiko kuitenkin järkevää pitää nykyiset radat kunnossa, jolloin nopeudet keskinopeudet nousisi ja sitä kautta matkustusajat pienenee.
Ei liity talvipyöriin millään tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka rakennetaan uusi hieno rata, mikä maksaa miljardeja ja junat kulkee kovaa, mutta kuinka kauan ne junat kulkee kovaa.
Kulkeeko junat kolmen vuoden päästä yhtä lujaa kuin heti radan valmistumisen jälkeen vai alkaako rappeutuma kun ylläpitomäärärahoja on liian vähän.
Olisiko kuitenkin järkevää pitää nykyiset radat kunnossa, jolloin nopeudet keskinopeudet nousisi ja sitä kautta matkustusajat pienenee.
Ei liity talvipyöriin millään tavalla.Liittyypäs sinun talvipyöriin. Ei voi ajatella että että ei kannata rakentaa koska radat kumminkin ajan mittaan huononee, ei voi ostaa uusia talvipyöriä koska ne ajan mittaan huononee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittyypäs sinun talvipyöriin. Ei voi ajatella että että ei kannata rakentaa koska radat kumminkin ajan mittaan huononee, ei voi ostaa uusia talvipyöriä koska ne ajan mittaan huononee.
Kannattaako rakentaa hieno rata suurella rahalla, joka sitten jatkossa pilataan, kun sille ei myönnetä riittävästi määrärahaa ylläpitoon, huoltoon ja korjaukseen.
Nykyisille radoille on käynyt niin ja en usko ollenkaan että uusien ratojen valmistumisen jälkeen valtio toteaa, että tulipa tehtyä kalliit radat, joten laitetaan niiden kunnossapitoon myös lisää rahaa.
Laitetaan vielä loppukevennys aiheesta vuodelta 2019:
Ratojen riittävään kunnossapitoon ja korjailuun riittäisi aivan hyvin valtion budjettirahoitus. Haaveillut jättihankkeet ovat eri asia. Niiden suunnittelu voi alkaa budjettirahallakin, mutta toteutus vaatii muita rahoitustapoja.
”On selvää, että perinteinen budjettirahoitus ei riitä miljardihankkeisiin. Mikäli täysin uusien ratojen rakentamiseen ryhdytään, toivotamme lämpimästi tervetulleiksi esimerkiksi hankeyhtiöt”,
toteaa Väylän liikenneverkkojen suunnittelu -toimialan johtaja Mirja Noukka.
Hänen mielestään valtiovarainministeriön työryhmä osoitti joulukuussa, että yhtiömallissa voisi joustavasti hyödyntää muitakin rahan lähteitä kuin valtio tai kunnat eli veronmaksajat.
Niitä voisivat olla esimerkiksi käyttäjämaksut, Euroopan unionin tuki tai kiinteistökehityksestä tuleva maan arvonnousu.
Edellinen hallitus ehti perustaa hankeyhtiöille jo kattoyhtiön, mutta varsinaisia hankeyhtiöitä se ei ehtinyt perustaa.
Hallitusneuvotteluita vetänyt Antti Rinne taas on pitänyt hankeyhtiöitä huonona ideana, koska niistähän voi joku yksityinen sijoittajakin hyötyä.
Jos yksityiset eivät saa hyötyä, eivät he sijoita lanttiakaan. Silloin rahan lähteeksi jäisivät käytännössä vain veronmaksajat.
Raideliikennettä rakastava uusi hallitus ja eduskunta saa sitten päättää, panisiko pari sataa miljoonaa kunnossapitoon ja korjauksiin vai useita miljardeja ihan uusiin ratoihin. Silloin rakkaus punnitaan.
- Anonyymi
Luotijunat ovat nykyaikakauden junia.
- Anonyymi
Tuo itärata on kuin housut kusisi valtuustossa. Vähän aikaa se lämmittää ja valtuutettujen omat velat ja väärennetyt testamentit muuttuu saataviksi.
- Anonyymi
On ehottomasti kannattavaa kaupungilta laittaa 1,7milj jotta ihmiset pääsee tämänkin aseman ohi nopeammin.
- Anonyymi
Varsinkin kun Pieksussa noin typeriä ihmisiä.
- Anonyymi
Niillä rahoilla korjaisi teitä kummasti. Ei tarviaisi jyskeistä ja meluista kärsiä ympärivuorokauden...
- Anonyymi
Muuta korpeen jossa vain polkuja niin ei ole meteliä.
- Anonyymi
Olisi älytöntä laittaa tuollaista summaa teihin.
- Anonyymi
Hiihtoputki ois just se mitä kaupunki tarttis, tuolla 1,7miljoonalla pääsis alkuun ja loput sais nuijan koppautuksella.
- Anonyymi
Ne jotka äänesti itäradan puolesta pitävät junalippua liian kalliina Helsinkiin. Menevät omalla autolla tai Onnibussilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne jotka äänesti itäradan puolesta pitävät junalippua liian kalliina Helsinkiin. Menevät omalla autolla tai Onnibussilla.
Niin minäkin tekisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin minäkin tekisin.
Pohjoissa tehty ensilumen latuja ja mäkiä säilötystä lumesta.
Pieksämäellä käytetään avaruustiedettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjoissa tehty ensilumen latuja ja mäkiä säilötystä lumesta.
Pieksämäellä käytetään avaruustiedettä.Siinähän sulle hommaa kun alat sitä lunta säilömään ja tekemään ensilunta. Hullun hommaa, juoskoon hiihtäjät silloin kun ei ole lunta.
Ihan sama kun aletaan pururstoja tai metsäpolkuja talvella sulattamaan että juoksijat saisivat talvella juosta sulalla polulla!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne jotka äänesti itäradan puolesta pitävät junalippua liian kalliina Helsinkiin. Menevät omalla autolla tai Onnibussilla.
Varsinkin Pieksun Vihreät kaikki äänestivät itärataa vastaan, siinäpä meillä oikein Vihreät😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinähän sulle hommaa kun alat sitä lunta säilömään ja tekemään ensilunta. Hullun hommaa, juoskoon hiihtäjät silloin kun ei ole lunta.
Ihan sama kun aletaan pururstoja tai metsäpolkuja talvella sulattamaan että juoksijat saisivat talvella juosta sulalla polulla!!Pieksämäelle riittää yksi tykki jolta lunta varastoon ja maastoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin Pieksun Vihreät kaikki äänestivät itärataa vastaan, siinäpä meillä oikein Vihreät😂
Jospa vihreät ovat tajunneet ettei muutaman minuutin nopeammasta matkasta kannata maksaa miljardeja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa vihreät ovat tajunneet ettei muutaman minuutin nopeammasta matkasta kannata maksaa miljardeja?
Sinä vaan tuijotat tuohon muutamaan minuuttiin? Et taida olla sukusi terävimpiä😂
..Pieksussa on ihme tyyli tuijottaa omaan napaan ja sen hetkiseen tilanteeseen. Ei osata ajatella laajemmin asioita, siksi Pieksu on jäänyt vajaaksi.
- Anonyymi
Hukkainvestoinnit joutavuuksiin on tarpeellisia änkyröiden ja takakireiden vallassa pönkittämisiin ja puuhastelijoiden visiot on Pieksämäen strategia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po383289Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162595Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242564Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441816- 251536
- 1211301
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791258Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901229Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241146Arvasin että sen profiilin takana on sinä
Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉131110