Millainen olisi Estonian kohtalo jos se EI olisi uponnut?

Estonian uppoaminen oli oikeastaan kova oppitunti joka muutti monia asioita, mm. valmiustason merionnettumuuksia vastaan.

Se valmistui Viking Sallynä 70- ja 80-luvun taitteessa. Sen ikäisiä laivoja ollaan muutekin nykyään joko myymässä pois tai korvaamassa jollakin uudemmilla malleilla, ellei myymässä romumetalliksi.

Eli mikä olisi erilaista? Tai onko "mitä jos" -jahkailu vähän turhaa?

46

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se olisi jonkun afrikan alikehittyneimmän maan laivarekiserissä jonkin aikaa jossain kreikan saaristossa siniseksi maalattuna yhteyslauttana, kunnes jonkun tyyriimmän orastavan konevian tai korjaustarpeen ilmetessä sille otettaisiin vähän paremmat vakuutukset ja karautettaisiin karille vähän niin kuin birka princess seadiamond

    • Anonyymi

      Virolaiset olisi seilanneet monta merimatkaa jos jos punainen reuhka ei olisi ajanut miinaan?

    • Anonyymi

      Se rullaisi maanteillä tojon tai volkkarin logo keulilla. Nyt romutetaan jo kymmenen vuotta nuorempia paatteja.

    • Vastauksista päätellen Estonia ei olisi ollut läheskään yhtä legendaarinen jos se olisi kellunut edelleen.

    • Anonyymi

      Katso mikä oli kohtalo legendaarisella Finjetillä. Kovista yrityksistä saada se hotellilaivaksi Turkuun huolimatta sekin päätyi Intiaan viipaloitavaksi polttopillillä.

      Mikään ei ole enää pyhää- Kuten ei sekään että firma joka saa 20 miljoonaa euroa varustamotukea vuosittain Suomen veronmaksajilta, ei teetä laivaa Suomessa 240 millillä, vaan Kiinassa eli tämä 190 miljoonan egen kiinalainen Gloryhole joka tulee huhtikuussa 2021 seilaamaan puolityhjänä tuohon stokkan ja turun väliin

    • Anonyymi

      Onneksi Viro nyt pistää vauhtia uudelleen tutkimuksiin. Tässähän on selvästi ollut joko epäpäteviä tai täysin huijareita vetämässä lopputulosta Bildtin heti uppoamisen jälkeen tekemään ilmoitukseen, että "visiiri putosi". Ihmiset eivät olleet sokeita, mutta pääministerin päättämä asia oli se mikä oli ja sen mukaan kaikki piti kirjoittaman. Tuntuu kuin piru olisi lukenut raamattua.
      Tuohan ei ollut mikään onnettomuus. Wikipediassa on vielä valheellisesti tuo nimike.
      Onnettomuuslautakunta ei halunnut edes kuunnella laivanrakentajia eikä merikapteeneja. He tiesivät heti sanoa, että tässä on tehty jotain sabotaasia, kun ei edes karille voitu ajaa avomerellä.
      Toivottavasti asia jatkuu nyt vauhdilla ja Viro on väläytellyt jo Estonian nostoa ja sehän olisi oikea teko. Minä on kuullut tutuiltani, että antaisivat jopa 100 euroa, jos tuollainen nostopuuha saadaan aikaan. Se ei ole rahasta kiinni vaan salaisuuksien varjelemiselta enää. Omaisetkin haluaisivat vielä useimmat tuota nostoa. Tämä asia on helpottanut monen ruotsalaisenkin omaisen mieltä, kun asioista annetaan jo paljon sitä oikeaakin tietoa, ei valheita tuosta keulan veden hörpinnästä, mikä täälläkin palstoilla joskus vilahteli. Sehän oli aivan idioottimainen ehdotuskin asiantuntijoille. Autoramppi saattaa olla vieläkin paikallaan, jos eivät ole hitsanneet sitä auki jälkeen.

      • Anonyymi

        Nyt se korkki jo kiinni.


      • Anonyymi

        Viron tutkimuksiin vauhtia laitto on lähinnä laadukkaamman paprrisilppurin hommaus että 90 luvun meriasiakirjoista ei löydä edes papereita joista kävisi ilmi estonian edes käyminen koskaan virossa.


      • Anonyymi

        Mitä hyötyä nostamisesta? Valtava ruosteinen romukasa merenpohjassa. Onnettomuuden syyt selvitetty, ja miksi kyljessä reikä. Nykyajan somehypetys tuottaa vaihtoehtoista totuutta jota jopa jotkin poliitikot erehtyvät ”uskomaan todeksi” jotta tulisivat uudelleenvalituksi seuraavalle kaudella.

        Vaikka hylky nostettaisiin, edelleen viljeltäisiin salaliittoteorioita. Sehän olisi selvää että kun noston jälkeen ei paljastukkaa mitään mitä ei olisk ennen tiedetty, nostoporukka ja viranomaiset saisivat huijarin tittelin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyötyä nostamisesta? Valtava ruosteinen romukasa merenpohjassa. Onnettomuuden syyt selvitetty, ja miksi kyljessä reikä. Nykyajan somehypetys tuottaa vaihtoehtoista totuutta jota jopa jotkin poliitikot erehtyvät ”uskomaan todeksi” jotta tulisivat uudelleenvalituksi seuraavalle kaudella.

        Vaikka hylky nostettaisiin, edelleen viljeltäisiin salaliittoteorioita. Sehän olisi selvää että kun noston jälkeen ei paljastukkaa mitään mitä ei olisk ennen tiedetty, nostoporukka ja viranomaiset saisivat huijarin tittelin.

        Et ole tainnut lukea mitään muuta kuin ns. "virallisen raportin", jota vain harva enää uskottelee itselleen.
        Estonia täytyy nostaa, rahaa ja intoa riittää ja mitä jää sitten lopulta Tallinnan telakalla tutkimisen jälkeen, sen voivat virolaiset myydä hyvään hintaan huutokaupalla. Se ei siis ole mikään turha metallikasa vaan siellä on valtaisa määrä autoja, rekkoja ja tavaraa. Toivottavasti ei vaan konteissa pakolaisia kuolleina!?
        Kyllähän nyt on jo paljastunut totuus ja tuo vain pitää saada ylös ja vainajat siunattuun maahan. Sitä ovat lähes kaikki uhrien omaiset toivoneetkin.
        Kyllähän autokannen alla olevat tiesivät ensimmäisinä, että jotain epätavallista tapahtui, kun kitkerä haju kohtasi heidät ja vettä alkoi tulla jopa tuuletuskanavista. He olivat nopeimmat kannella ja paljon ennen kuin hätäilmoitukset annettiin.
        Politiikalla tässä ei saisi olla mitään asiaan liittyvää.
        Kyljessä ei ole ainostaan yksi reikä, kummallista, että näin usein kuulee. Keulaportin yläreunastahan ruotsalainen sukeltaja ei 1994 uskaltanut ottaa räjähdepakettia, joka oli suutari. Siinä kuitenkin oli englantilaista perää olevaa räjähdettä, samaa jota Jutta Rabe löysi myös sukellustutkimuksissaan. Häntä ei paljon kunnioitettu, se oli perin omituista, sillä hänellä oli vakavia todisteita. Nyt tämä toinen reikä sitten herätti paremmin. Näistä rei´istä vesirajan alapuolisina tuli niin paljon vettä, että pumppaaminen todettiin heti täysin mahdottomaksi ja ilmatiivis pohjaosa täyttyi ja kaatoi laivan kyljelleen, josta oli esim. hytteihin jääneillä lähes mahdoton enää poistua. Varmaankin lähes puolet jäi hytteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut lukea mitään muuta kuin ns. "virallisen raportin", jota vain harva enää uskottelee itselleen.
        Estonia täytyy nostaa, rahaa ja intoa riittää ja mitä jää sitten lopulta Tallinnan telakalla tutkimisen jälkeen, sen voivat virolaiset myydä hyvään hintaan huutokaupalla. Se ei siis ole mikään turha metallikasa vaan siellä on valtaisa määrä autoja, rekkoja ja tavaraa. Toivottavasti ei vaan konteissa pakolaisia kuolleina!?
        Kyllähän nyt on jo paljastunut totuus ja tuo vain pitää saada ylös ja vainajat siunattuun maahan. Sitä ovat lähes kaikki uhrien omaiset toivoneetkin.
        Kyllähän autokannen alla olevat tiesivät ensimmäisinä, että jotain epätavallista tapahtui, kun kitkerä haju kohtasi heidät ja vettä alkoi tulla jopa tuuletuskanavista. He olivat nopeimmat kannella ja paljon ennen kuin hätäilmoitukset annettiin.
        Politiikalla tässä ei saisi olla mitään asiaan liittyvää.
        Kyljessä ei ole ainostaan yksi reikä, kummallista, että näin usein kuulee. Keulaportin yläreunastahan ruotsalainen sukeltaja ei 1994 uskaltanut ottaa räjähdepakettia, joka oli suutari. Siinä kuitenkin oli englantilaista perää olevaa räjähdettä, samaa jota Jutta Rabe löysi myös sukellustutkimuksissaan. Häntä ei paljon kunnioitettu, se oli perin omituista, sillä hänellä oli vakavia todisteita. Nyt tämä toinen reikä sitten herätti paremmin. Näistä rei´istä vesirajan alapuolisina tuli niin paljon vettä, että pumppaaminen todettiin heti täysin mahdottomaksi ja ilmatiivis pohjaosa täyttyi ja kaatoi laivan kyljelleen, josta oli esim. hytteihin jääneillä lähes mahdoton enää poistua. Varmaankin lähes puolet jäi hytteihin.

        Mielenkiintoisia väitteitä. Nyt sinun tarvitsee enää todistaa väitteesi. Anna tulla. Muuten luulen että olet vain huuruinen paskanjauhaja.


    • Anonyymi

      Minä antaisin verorahat mielummin estonian nostoon kuin pakolais ja kehitysapuun tai maahanmuuttajien kotiutuspalveluihin.

      Syyksi nostolle olisi tekniikan kehittäminen että jos sellainen taas uppoaa, nostotekniikka olisi testattu jne. Mielestäni suomen kokoisella vauraalla länsimaalla tulisi olla omasta takaa tekniikka ja kalusto nostaa tuollainen. Katsokaa marinetraficista millainen kuhina lähivesillä käy yötä päivää. Sitäpaitsi suomi voisi alkaa nostelemaan niitä frow marioita, natsisukellusveneitä ym. Ihan urakalla. Uutta matkailuvetonaulaa rannikon tuppukaupungeille. Esim naantali saisi antaa kenkää sille lapselliselle virtahepo-muumiturismille, ja nostaa tilalle kailon saaren rantakalliot täyteen 100-500 vuotta vanhoja laivoja sadekatokseen. Tänne saataisiin ihan uutta matkailuvetovoimaa.

      • Anonyymi

        Miksi Suomen pitäisi nostaa kv-merialueella makaava Virolainen laiva, jonka mukanaan viemistä matkustajistakin suurin osa oli ruotsalaisia ja virolaisia?

        Virolaiset tai ruotsalaiset voivat tehdä hylylle mitä haluavat, mutta suomalsen verorahoja ei tule moiseen laittaa.


      • Anonyymi

        Norja tarjosi jo 1994 apua nostamiseen, mutta nostoa ei haluttu tehdä. Bildt ilmoitti jo ennen aikojaan ja ennen tutkimuksia, että keula putosi, vaikkei sitä oltu edes vielä tutkittu, ei edes sukellettu! Tätä pääministerin ohjetta sitten sokeasti noudatettiin ja kaikki muu oli kuin tuulen suhinaa korvissa. Todistajilta kerättiin vain johdatellen tiettyä tarinaa, joka tukisi Bildtin tokaisua.
        Nyt on nähty totuus, jota jo laivanrakentajakin tarjosi, Tutkimusta tehtiin, mutta salattiin tietoja, joita sukeltajakin paljasti. Hän kertoi reiästä ja panostuksesta keulaan. Ihmetteli kuitenkin, miten autokannelle päästiin tekemään videota, kun hän ei pystynyt reiästä menemään viiden pullon kanssa tai olisi ainakin jäänyt siihen kiinni.


      • Anonyymi

        Kyllä Estoniasta tuli valttikortti myös museona ja sinne tulisi varmasti satojatuhansia katsojia ihan jonotukseen asti!
        Samalla voitaisiin kertoa surullinen tarina siitä, miten laiva räjäytettiin ja mitä sen jälkeen tapahtui. Varoituksena samalla tuleville sukupolville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Suomen pitäisi nostaa kv-merialueella makaava Virolainen laiva, jonka mukanaan viemistä matkustajistakin suurin osa oli ruotsalaisia ja virolaisia?

        Virolaiset tai ruotsalaiset voivat tehdä hylylle mitä haluavat, mutta suomalsen verorahoja ei tule moiseen laittaa.

        Suomalaiset, minäkin annan 100 euroa jos rupeavat nostamaan. Samaa sanovat virolaiset, ruotsalaisiakin saadaan mukaan nostoon. Vain rikolliset voivat enää vastustaa nostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset, minäkin annan 100 euroa jos rupeavat nostamaan. Samaa sanovat virolaiset, ruotsalaisiakin saadaan mukaan nostoon. Vain rikolliset voivat enää vastustaa nostoa.

        Jos otetaan vähän vertailua, niin Costa Concordian nosto maksoi kaikkineen 800 miljoonaa dollaria, niin voi sanoa, että Estonia nosto tuskin maksaa yhtään vähempää.

        Costa Concordia oli lähellä rantaa puoliksi pinnalla kyljelleen kaatuneena. Estonia makaa 120 astetta kyljelleen kaatuneena keskellä Itä-Merta 80 metrin syvyydessä , ilman keulavisiiriä, ramppi auki ja vahingoittuneena, kyljessäkin mahdollisesti reikä ym vaurioita, autokansi täynnä autoja.

        Nostaminen olisi todella haasteellista ja kallista. Tämä on se syy, miksi sitä ei koskaan nosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos otetaan vähän vertailua, niin Costa Concordian nosto maksoi kaikkineen 800 miljoonaa dollaria, niin voi sanoa, että Estonia nosto tuskin maksaa yhtään vähempää.

        Costa Concordia oli lähellä rantaa puoliksi pinnalla kyljelleen kaatuneena. Estonia makaa 120 astetta kyljelleen kaatuneena keskellä Itä-Merta 80 metrin syvyydessä , ilman keulavisiiriä, ramppi auki ja vahingoittuneena, kyljessäkin mahdollisesti reikä ym vaurioita, autokansi täynnä autoja.

        Nostaminen olisi todella haasteellista ja kallista. Tämä on se syy, miksi sitä ei koskaan nosteta.

        Ei ramppi ole koskaan ollut auki - et ole perehtynyt lainkaan asiaan näemmä.
        Sukeltaja, joka kävi 1994 kertoi, että ramppi on paikallaan ja vain vähän raollaan toiselta puolen ylhäältä.
        Jos hautarauhaa ei ole rikottu, tuo ramppi on vieläkin paikallaan. Mene ja sukella !

        Lue ensin ja perehdy asioihin, ennen kuin annat vääriä kommentteja.


      • Anonyymi

        Kyllä norjalaiset tarjosivat jo 1994 nostoapua, mutta se ei kelvannut. Heillä on tarpeellista kalustoa jo öljynporauksen tiimoilta. Suurempiakin laitteita löytyy ja voihan verrata Costa Concordian nostoon. He tekivät työtä monin verroin isomman laivan kanssa ja sieltä se vietiin Genovaan asti tutkittavaksi ja purettavaksi. Se meni todella pahaan kuntoon.

        Ruotsin vastustus pitää vain murtaa ja heillä on omasta takaa toki nostoa haluavia näköjään ja ovat valmiita antamaan rahaa. Eräs taho sai Estonian nostoon jo rahaa Sveitsistä, eikähän tuo tuosta etene. Ihmetyttää vain vastustajat, mikä heitä riivaa tuossa kun ei muka edes kiinnosta, tulevat kuitenkin lukemaan tänne ja vuodattamaan vastustustaan. Kylä totuuden luulisi kiinnostavan hyvin monia ja tämähän on aika selvää rikollisuutta ja pitäisi kunnioittaa myös uhreja, jotka menettivät henkensä.


    • Anonyymi

      Tuo oli oppitunti, että joku voi sabotoida ja räjäyttää laivan, tuotahan tarkoitit?

      Moni ei ole varmaan edes tiennyt, että autokannen alapuolella olevilta saatiin tietoa, että kauan ennen hälytyksen antamista ihmiset haistoivat kitkerän hajun. Se mitä todennäköisimmin viittaa juuri siihen, mitä merikapteeni, joka tuolta alakannelta pelastui (alan ammattilainen muutenkin, jonka todistukset jätettiin tuolloin huomioimatta), että tuo haju johtui räjäytyksestä.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista. Alimmilla kansilla siis haistettiin kitkerä haju joka tuli räjäytyksestä. Kerrotko miksi itse räjöhdystä ei kuultu?

        Heh....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Alimmilla kansilla siis haistettiin kitkerä haju joka tuli räjäytyksestä. Kerrotko miksi itse räjöhdystä ei kuultu?

        Heh....

        Kyllä selviytyjät kuulivat jonkin räjähdyksen tapaisen kovan äänen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Alimmilla kansilla siis haistettiin kitkerä haju joka tuli räjäytyksestä. Kerrotko miksi itse räjöhdystä ei kuultu?

        Heh....

        Räjähdys vaimennettiin hyvin tehokkaasti kuorma-auton renkaista tehdyillä räjäytysmatoilla, joita oli ladottu 9 kappaletta räjähteen päälle, joten kuultiin mahdollisesti vaimea tussahdus, jos edes sitäkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räjähdys vaimennettiin hyvin tehokkaasti kuorma-auton renkaista tehdyillä räjäytysmatoilla, joita oli ladottu 9 kappaletta räjähteen päälle, joten kuultiin mahdollisesti vaimea tussahdus, jos edes sitäkään!

        "Räjähdys vaimennettiin hyvin tehokkaasti kuorma-auton renkaista tehdyillä räjäytysmatoilla, joita oli ladottu 9 ". Saanko lähteen tuohon tietoon kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Alimmilla kansilla siis haistettiin kitkerä haju joka tuli räjäytyksestä. Kerrotko miksi itse räjöhdystä ei kuultu?

        Heh....

        Tuolla lähes poikkeuksetta on kuultu kolmekin kovaa ääntä ja jotain laivan kylkeä pitkin raapinutta ääntä. Sen kertoi myös tuttuni ystävä, joka pelastui tuolta laivalta. Häneen voi luottaa. Laiva heilahti kuulemma vastoin kulkusuuntaa voimakkaasti, kallistuminen varmaan kylkirei´istä ihan luonnollisesti, kuten laivanrakentajakin kertoi ainoana mahdollisuutena upota kuten on kerrottu. Siitä ollaan yksimielisiä ja sitä todistusaineistoa ei voi kieltää rikollinenkaan, joka tuon teki tai sanotaan rikolliset. Todennäköisesti pakenivat ajoissa ja moottoroitu pelastuslauttahan löytyi paljon myöhemmin, kukaan ei nähnyt sitä lasketun mereen kun laiva alkoi upota.


    • Jaahas, tämäkin aloitus käännettiin sitten alkuperäisestä kysymyksestä Estonian nostoon ja teorisointiin? 🤔

      • Anonyymi

        Niin siinä aina käy. Asiallisetkin keskustelut sotketaan salaliitto-p*skalla.

        Salaliitoille on aivan oma palsta ja foliopipot voisivat mennä sinne väittelemään siitä onko maapallo litteä, käytiinkö kuussa ja upotettiinko Estonia. Jokaiselle löytyy varmasti mieleinen salaliitto.


    • Anonyymi

      Estonia oli noin 15-vuotiaana laivana käyttöikänsä puolessa välissä, joten varmaankin se olisi jatkanut liikennöintiä seuraavat 15 vuotta. Se että olisiko se ollut Itä-Merellä vai jossain muualla onkin sitten jo rankempaa spekulaatiota. Uskon että usean vuoden ajan se olisi jatkanut Tallinna-Tukholma reitillä. Mahdollisesti 2000 luvulla siirretty toiselle reitille tai myyty.

    • Anonyymi

      Rikollisuutta vastaan on vaikea taistella. Meksikossa meidät tarkastettiin laivalle mennessä ettei ole mitään aseita tai räjähteitä mukana.
      Estonialle mentäessä ei 100% tarkastettu tuolloin 1994 mitään, ei henkilöitä eikä autoja. Joku käytti räjähteitä kuitenkin. Ihmetyttää vaan, ettei Estonian kapteeni missään vaiheessa kuullut tai kukaan informoinut räjähdyksistä...vai onko nuo tiedot pyyhitty pois nauhotuksista? Luulisi, että hän olisi ollut muutenkin jo varuillaan, kun varustamo kieltäytyi mafian maksuista ja heitä uhkailtiin, että laiva ei Tukholmaan koskaan saavu. Joku ei ole tässäkään kohdallaan. Ainahan on asioitten sekottajia ihan tahallaan viemässä tutkimusta väärään suuntaan. Niinhän tuo ns. virallinenkin raportti osoittaa, että fiasko tuli ja väärää tietoa jaettiin tahallisesti .

      Nyt on aika aloittaa uusi tutkimus ja jos ruotsalaisten jauhot olisivat puhtaat pussissa, niin heidän pitäisi ehdottomasti nyt julkaista missä heidän sukellusveneensä olivat tuona yönä ja onko niitä korjattu 1994 tai onko tuona vuonna uponnut ruotsalainen sukellusvene.
      Venäjällä sinänsä ei luulisi olleen intressiä upottaa Estoniaa. He tarjosivat jopa apua tuon tapahtuman jälkeen pelastustöissä, mutta Ruotsi torjui kaiken avun...samoin myös norjalaisten avun ruumiitten nostamiseksi ja aluksen nostamiseksi

      • Anonyymi

        Norjalaiset vellihousu ei saaneet sieltä luolastakaan nostettua sukeltajaa ylös.


      • Anonyymi

        On sinulla kyllä paljon tietoja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinulla kyllä paljon tietoja...

        Asioista täysin pihalla olevat eivät osaa kommentoida kuin lyhyillä, mitään sanomattomilla lyhyillä lauseilla. Kyllähän se sattuu jos ei osaa mitään sanoa ja yrittää olla ns. fiksukin vielä näillä tokaisuillaan.
        Kuitenkin asioita tutkineet ja valistuneet osaavat näistä upotusasioista keskustella tuntejakin antamalla hyvin seikkaperäistä ja omakohtaisiakin kokemuksia ja tutkimuksia antamalla.
        Jos ei ole asioita kiinnostunut, mitä mieltä on tulla ylipäänsä lukemaan näitä asioita ja todellista nykyhetken tilannetta.
        Paljon tietoja on ruotsinkielisenä, menepä kuuntelemaan. Osa on englanninkielisenä, jos ruotsintaito on huonoa. Saksankielistä löytyy myös, ihan mielenkiintoista kuunnella heidänkin kommenttejaan. Suomeksi jonkin verran toki myös, mutta ruotsalaisista löytyy paljon enemmän juuri nyt ja he auttavat vaikka osa tietty ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asioista täysin pihalla olevat eivät osaa kommentoida kuin lyhyillä, mitään sanomattomilla lyhyillä lauseilla. Kyllähän se sattuu jos ei osaa mitään sanoa ja yrittää olla ns. fiksukin vielä näillä tokaisuillaan.
        Kuitenkin asioita tutkineet ja valistuneet osaavat näistä upotusasioista keskustella tuntejakin antamalla hyvin seikkaperäistä ja omakohtaisiakin kokemuksia ja tutkimuksia antamalla.
        Jos ei ole asioita kiinnostunut, mitä mieltä on tulla ylipäänsä lukemaan näitä asioita ja todellista nykyhetken tilannetta.
        Paljon tietoja on ruotsinkielisenä, menepä kuuntelemaan. Osa on englanninkielisenä, jos ruotsintaito on huonoa. Saksankielistä löytyy myös, ihan mielenkiintoista kuunnella heidänkin kommenttejaan. Suomeksi jonkin verran toki myös, mutta ruotsalaisista löytyy paljon enemmän juuri nyt ja he auttavat vaikka osa tietty ei.

        Siinäpä sitä taas tuli tärkeätä tietoa, paljon tietoa...


    • Anonyymi

      Jotain nuo Ruotsin sosialistit pitävät salassa vieläkin, vaikka kova halu on joillakin jo kertoa ja raottaa noita valheita.
      Jutta Raben tutkimus osoitti, että tuossa upottamisessa käytettiin englantilaista räjähdysainetta. Kuka sitä siis on ostanut?
      Jutta Rabe teki viidessä tutkimuslaitoksessa nuo analyysit ja ne olivat tulokseltaan samat.
      Tässäkin asiallista raporttia, joku taho yritti mustamaalata ja keksiä satuja. Ei konnille kelvannut virallinen tutkimus. Heille kelpasi ns. virallinen oma tutkimus, jota sitten pakkosyötettiin kansoille ja uskoteltiin aivan mahdottomiakin tarinoita.
      Laivan rakentajakin hermostui näihin kaheleihin, sillä eihän se laiva todellakaan uponnut siten kuin annettiin uskoa. Autoramppi on vieläkin paikallaan, jos eivät ole käyneet ns. hautarauhaa itse rikkomassa!!! Sorallakin häirittiin ja kiviä pudotettiin ruumiitten päälle..mikä nyt on sairasta jos mikä. Ei vain kaikille jos sitä vaikka lain voimalla. Taitaa olla niin, että tuolla on joukko suurpalkkaisia ollut ja on vieläkin joilla on nyt pupu pöksyissä jos tuo vyyhti alkaa tuosta purkautua ja todistajia tulee lisää ruotsalaisesta mädännäiisyydestä tämän asian tiimoilta!

      • Anonyymi

        Näille väitteille pitäisi löytyä todisteita? Jos todisteita ei ole, niin väitteet ovat täysin merkityksettömiä suoli24 foliokahelien vuodatuksia.


    • Anonyymi

      Oikeastaan oikea muoto olisi, kun ms Estonia upotettiin.
      Nythän on jo alettu kysellä nostokustannuksiakin monelta, mm. norjalaisilta.
      Tämähän on oikealta nimeltään RIKOSPAIKKA, joten sen tutkiminen on aina laillista.
      Tässä eivät tekaistut uudet lait päde, mitään hautarauhaa ei voi kansainvälisille vesille langettaa ja vahtia sitä. Tässä jos missä olisi sodan paikka, jos esim. amerikkalaisia tutkijoita ja virolaisten hyväksymää oman laivan nostoa vastustettaisiin.
      Kova kovaa vastaan vaan, kyllä rikollisten on antauduttava rehelliseen tutkintaan nostamalla laiva ja viemällä se virolaisten tutkittavaksi ja vaikka museoitavaksi.
      Sen nuo uhrit ovat varmasti ansainneet - ei petosta ja kuin pilkkaa heitä kohtaan ja vielä vierittämällä soraa ja kiviä heidän päälleen. Sitä he eivät varmasti olisi kukaan halunneet.

      • Anonyymi

        Että ihan sota pitäisi julistaa salkkari-hömpän vuoksi?

        Muista nyt kuitenkin, että salaliittoteoriat on viihdettä, eikä niitä ihan noin tosissaan kannata ottaa, että ihan sotimaan alettaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että ihan sota pitäisi julistaa salkkari-hömpän vuoksi?

        Muista nyt kuitenkin, että salaliittoteoriat on viihdettä, eikä niitä ihan noin tosissaan kannata ottaa, että ihan sotimaan alettaisiin.

        Lyhyet kommentoijat ovat aina melkeinpä niitä, jotka eivät asioista mitään tiedä, eivätkä haluakaan jostain kumman syystä. Eivät edes ymmärrä ehkä mistä on todella kyse. Antavat mielellään kusettaa itseään, kuin kääntää toisenkin posken lyötäväksi, kuten Jeesus käski tehdä. Lampaita emme kaikki ole lähestulkoon, emmekä anna kusetella itseämme.

        Uusin video todistaa nyt kaikille, että laivanvarustajan antama uppoamissyy on ihan oikea ja vahinkovaateet on Pariisissa hylätty. Tuosta video, josta uppoamisen syy näkyy myös:

        https://www.youtube.com/watch?v=t1Z4ID7git4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyet kommentoijat ovat aina melkeinpä niitä, jotka eivät asioista mitään tiedä, eivätkä haluakaan jostain kumman syystä. Eivät edes ymmärrä ehkä mistä on todella kyse. Antavat mielellään kusettaa itseään, kuin kääntää toisenkin posken lyötäväksi, kuten Jeesus käski tehdä. Lampaita emme kaikki ole lähestulkoon, emmekä anna kusetella itseämme.

        Uusin video todistaa nyt kaikille, että laivanvarustajan antama uppoamissyy on ihan oikea ja vahinkovaateet on Pariisissa hylätty. Tuosta video, josta uppoamisen syy näkyy myös:

        https://www.youtube.com/watch?v=t1Z4ID7git4

        Ai oikein PARIISISSA hylätty, kyllä se on sitten ilman muuta oikea hylkäys. Siinä Pariisin lähistöllähän tämä onnettomuus tapahtu

        ps. Kuka oli Estonia- laivan tapauksessa laivanvarustaja? Mitä tarkoitetaan käsitteellä laivanvarustaja?


    • Antakaa tämän aiheen jo kuolla... niin kauan kun Suomi24:llä ei ole tapaa peruuttaa tilausta saan jatkuvasti ilmoituksia tästä teorisoinnista.

      Tämä ketju on selvästi ylittänyt alkuperäisen tarkoituksensa rajan.

      • Anonyymi

        Mutta kukas se hetki sitten kyselikään aloituksessaan ruumiiden kunnosta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kukas se hetki sitten kyselikään aloituksessaan ruumiiden kunnosta?

        En minä vain tiedä? Sitä aloitusta ei tehty hetki sitten vaan vuonna 2012.


      • Anonyymi
        Nolime kirjoitti:

        En minä vain tiedä? Sitä aloitusta ei tehty hetki sitten vaan vuonna 2012.

        Jolloin uppoamisesta oli kulunut 18 vuotta...Aika typerä kysymys noin uhrien omaisiakin ajatellen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jolloin uppoamisesta oli kulunut 18 vuotta...Aika typerä kysymys noin uhrien omaisiakin ajatellen...

        Täytyy silti ottaa huomioon mahdollisuus että netissä tapaa vaikkapa lapsia jotka oikeasti eivät tiedä aiheesta paljon.


    • Anonyymi

      Kyllä kilkit kaluneet jo ruumiit luurangoiksi :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe