Impelleri pois talveksi vai ei

Anonyymi

Volvo Pentan syyshuollon ohjeissa neuvotaan ottamaan impelleri pois glykoliajon jälkeen ja säilyttämään sitä muovipussissa viileässä valottomassa paikassa. Näin ainakin vanhempien moottoreiden kohdalla. Kuitenkin VP:n huoltomiehet jättävät sen syyshuollossa yleensä paikoilleen. Jos on vaihdon aika, yleensä laittavat uuden paikoilleen glykoliajon jälkeen syksyllä. Miten teillä palstan lukijoilla tehdään, jos teetätte huollot huoltomiehellä? Jos itse tekee huollon, niin varmaan syksyllä glykoliajon jälkeen vaihtotarpeen ollessa ajankohtainen vanha vain pois ja laittaisin pumpun kannen kiinni ja keväällä uusi paikoilleen.
Keskustelin asiasta yhden veneilijän kanssa , jolla isompi tehdasvalmisteinen hollantilainen rautavene ja koneena Ford Lehman 150 hv moottori. Ostanut veneen uutena yli 30 vuotta sitten. Sanoi käyttävänsä aina alkuperäistä tuotetta, impelleri koko ajan paikoillaan ja vaihtavansa impellerin n. 10 vuoden välein. On kuulema aina ollut vielä hyvässä kunnossa vaihdon yhteydessä. VP:n ohjeissa vaihto viimeistään joka kolmas vuosi. Tietysti VP: kohdallavoi olla halu myydä noita melko kalliita varaosia, mutta niin voisi ajatella olevan myös Fordin mottoreiden kohdalla eivätkä siinäkään alkuperäiset impellerit ole kuulema sen halvempia kuin Volvon koneisiin.

30

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos haluaa pidentää impellerin käyttöikää, niin sille on varmaan hyvästä olla viileässä ja pimeässä paikassa kuten jääkaapin vihanneslokerossa.
      Epäilen kuitenkin, että useimmat vaihtavat impellerin niin usein ettei asialla ole käytännön merkitystä.

      Voi olla, että impellerien materiaali on aikoinaan ollut erilaista ja herkempää murtumaan ja mahdollisesti ihmiset ovat olleet säästäväisempiä. Minä vaihdan kumit joka toinen vuosi enköä irrota talven ajaksi. Poistettaessa impellerit ovat silmin katsottuna hyvässä kunnossa ilman murtumia.

      Joustavissa muoveissa ja kumeissa on pehmittimiä, jotka haihtuvat ajan mittaan riippumatta siitä, käytetäänkö tavaraa vai ei. Viileys ja pimeys hidastaa ilmiötä. Minun käytölläni impellerit vaihdetaan iän perusteella eikä kulumisen.

      • Anonyymi

        Eikös siellä ulkona säilytetyn veneen vesipumpussa ole viileää ja pimeää? Tuskin sisähallissakaan liian lämmintä on impellerille.

        Itse avaan pumpun muutaman vuoden välein keväällä ja tarkistan sekä tarpeen mukaan vaihdan impellerin. Vene ollut 10 kautta olisinko kerran vaihtanut. Silloin oli murtumia joidenkin siipien juurissa. Impelleri oli edellisen omistajan jäljiltä, mahdollisesti jo 10 vuotta vanha.


    • Anonyymi

      Tässä tulee taas juupas eipäs väittely.
      Varmaan riippuu pumpun pesästä että kuinka rutussa siivet ovat. Tämä vaikuttanee siiven käyttöikään?
      Mutta käsi pystyyn kuka irrottaa perämoottorista impellerin joka syksy? Eikö kukaan? No en minäkään. Mutta toisaalta kun aikanaan oli sisämoottori niin irrotin impellerin syksyisin kun suositeltiin ja oli helppo juttu mutta silti joku kesää impelleri hajosi kesken ajon vaikka oli paikalleen laitettaessa hyvässä kunnossa ja "aito" Volvo.
      Taitaa olla myös tuurilla jotain tekemistä asian kanssa.

    • Anonyymi

      Varmaa on, ettei siitä mitään haittaa ole, jos ottaa pois.

      Itse vaihdan apukoneen impellerin kerran kaudessa, kun on vain n.10€ pää koneen impellerin tarvittaessa ja tarkastan sen ennen vesille laskua ja syy on piheys n.135€. Nyt ajettu n.1000 tuntia / 4 kautta ja ajattelin vaihtaa ensi keväänä.

      Kyllä se talven jäljiltä hieman toispuolisen runtussa on, mutta kyllä se saa veden virtaamaan ihan normmaalisti ainakin lämpömittarin mukaan...

      Toisaalta voisi tuon syksylläkin otta pois ja tarkastaa, mutta olen ajatellut, että jos unohtaakin laittaa sen takaisin kaiken kevään kiireiden keskellä, siksi toimin, kuten jo mainitsin aiemmin.

      • Anonyymi

        Poistamisessa on se haitta, että joutuu laittamaan uuden tiivisteen. Samaa ei voi käyttää toista kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poistamisessa on se haitta, että joutuu laittamaan uuden tiivisteen. Samaa ei voi käyttää toista kertaa.

        Kyllä sen voi käyttää uudestaan, jos lähtee ehjänä irti. Mutta hyvä syy olla avaamatta vuosittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poistamisessa on se haitta, että joutuu laittamaan uuden tiivisteen. Samaa ei voi käyttää toista kertaa.

        Hmm, itse onnistunut laittamalla vesivaselinia väliin, ei ole vuotanut, mutta tietysti en takuuta voi antaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm, itse onnistunut laittamalla vesivaselinia väliin, ei ole vuotanut, mutta tietysti en takuuta voi antaa

        Voihan siihen laittaa vaikka silikonia, mutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan siihen laittaa vaikka silikonia, mutta...

        Yleensä (kokemusta 5 koneesta) pumpun pinta on koneistettu varsin sileäksi ja kansi on jämäkkä riittävän tiheään ruuvitettu, jotta tiivistää jo sellaisenaan, joissain on o rengas tai paperi varmistamassa, mutta ilmankin piitää.

        Vaseliinilla tilkitsee varmasti


    • Anonyymi

      Pumppu on sen verran alhaalla, että lirahtaa glykolit ulos kun kannen avaa. Mielestäni on parempi uittaa impelleriä glykolissa kuin moottori "kuivana". Keväällä sitten tutkitaan siipen kunto.

    • Anonyymi

      En oo koskaan ottanu pois talveksi ja vaihdan 2-3v. välein. Ei oo ikinä ollut mitään ongelmaa. Varaimpelleri aina veneessä mukana ja työkalut sen irroittamiseen jos reissussa jotain sattuisi.

      • Anonyymi

        "En oo koskaan ottanu pois talveksi ja vaihdan 2-3v. välein. Ei oo ikinä ollut mitään..."

        Tällä samalla periaattella menen itsekin, moottori on VP D1-30 purjeveneessä. Edellisessä veneessä vaihdoin vanhan VP 2003 uuteen D1-30 ja koemielessä ajoin impellerillä niin kauan kuin se kesti; reilu 8 vuotta ja 700h. Impellerin vaihtotyö tai sen hinta ei ole ongelma vaan vuosittainen ruuvien aukiruuvaus/kiristys, jonka seurauksena pikku ruuvien kierteet ovat kovilla ja vaarana ylikiristys ja kierteiden vioittuminen.


    • Anonyymi

      Veneeni Volvo Penta D4 moottorin huolto-ohjelman mukaan impelleri vaihdetaan kahden vuoden välein. Olen kuitenkin vaihdattanut sen varmuuden vuoksi vuosittain kausihuollon yhteydessä syksyisin. Impellerien materiaali on vuosien myötä muuttunut heikommaksi, sillä aikanaan niissä käytettyä materiaalia ei saa enää käyttää ympäristöhaasteiden takia. Itse en halua ottaa riskiä kalliin koneen kanssa säästämällä tuossa noin satasen varaosassa.

      Huoltoliike on ainakin minua muistuttanut siitä, että heillä säilytyksessä oleville veneilleen he vaihtavat impellerit vasta keväällä välttääkseen kaikki niihin liittyvät ongelmat. Eli kyllä osa ammattiaisistakin tuon riskin talven paikallaan seisovista siipipyöristä tiedostaa.

      • Anonyymi

        Miten sulla on niin kallis impelleri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sulla on niin kallis impelleri?

        Huoltoliike otta oman katteensa impeleristä 50% ja lisäksi tunnin parin työn, kun käyvät ostamassa sen ja kahvilla, itse vaihto 15 minuuttia, mutta kaikki hinnoiteltu minimi 1 tuntia.

        Tässä logiikka tuon pikku moottorin impellerin hinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoliike otta oman katteensa impeleristä 50% ja lisäksi tunnin parin työn, kun käyvät ostamassa sen ja kahvilla, itse vaihto 15 minuuttia, mutta kaikki hinnoiteltu minimi 1 tuntia.

        Tässä logiikka tuon pikku moottorin impellerin hinnalle.

        Joo, D4 impeleri 23€, on hyvä, että rahamiehiä löytyy jotka sinisilmäisesti maksavat sen mitä pyydetään.

        Myötähäpeää


      • Tarkistan impellerin silloin kuin muistan ja vaihdan ehkä joka viides vuosi. Silloin impelleri on kyllä aika rutussa mutta ilmeisesti se vielä toimii.Tässä kerrotaan että impellereissä ei saa käyttää enää samoja materiaaleja kuin ennen.Muistaakseni on kyse alkuaineesta Cadmium, raskasmetalli .Eron huomaa, laitoin alkuperisimoellerin takaisin, joka on mallia 1987, ja toimii hienosti. Ja että mistä tiedän että toimii hienosti. Olen korvannut lämmönvaihtimesta tulevan mustan kumiletkun läpinäkyvällä PVC letkulla. Siitä näkee keväällä millä nopeudella vesi liikkuu.Heinäkuussa se on niin sumentunut että siitä ei erota mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, D4 impeleri 23€, on hyvä, että rahamiehiä löytyy jotka sinisilmäisesti maksavat sen mitä pyydetään.

        Myötähäpeää

        Höpö höpö, alkuperäinen Volvo Penta D4 impelleri maksaa tarkasti katsoen tänään 91.02€ - nyt ei puhuttu Bilteman tuotteista.

        Mikäli oikeasti veneily on tuosta summasta kiinni ehkä kannattaa harkita harrastusta vielä uudestaan. Kyllä ainakin itse maksan tuon summan mielelläni vuosittain sen tuomasta luotettavuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, alkuperäinen Volvo Penta D4 impelleri maksaa tarkasti katsoen tänään 91.02€ - nyt ei puhuttu Bilteman tuotteista.

        Mikäli oikeasti veneily on tuosta summasta kiinni ehkä kannattaa harkita harrastusta vielä uudestaan. Kyllä ainakin itse maksan tuon summan mielelläni vuosittain sen tuomasta luotettavuudesta.

        Meinaat, että huoltoliike ei saa alennusta marmorin kuluttaja ovh hinnasta, itsekkin saan -30% pienellä ruinalla.

        Bilteman tuotteista en ota kantaa, mutta löytyy kelpomerkkisiä jotka sopivat ihmeelliseen volvoon.

        Huvittavaa tuo volvo uskoisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, alkuperäinen Volvo Penta D4 impelleri maksaa tarkasti katsoen tänään 91.02€ - nyt ei puhuttu Bilteman tuotteista.

        Mikäli oikeasti veneily on tuosta summasta kiinni ehkä kannattaa harkita harrastusta vielä uudestaan. Kyllä ainakin itse maksan tuon summan mielelläni vuosittain sen tuomasta luotettavuudesta.

        SVB:llä se maksaa vain 27€.
        Jos vaihdat vuosittain, niin kyllä tuo impelleri sen kestää.


    • Anonyymi

      2 Volvon impelleriä hajosi tänä kesänä. Huolto vaihtaa vuosittain molempiin koneisiin. Ilmeisesti Volvo materiaalilaatua heikentynyt oleellisesti. Onneksi on varaosa aina mukana, muuten olisi reissu jäänyt siihen. Noinkaan yksinkertaista osaa ei yllättävän monessa Volvon valtuutetussakaan huollossa ole hyllytavarana. Uusi tietysti keväällä sisään, turhaa se talvea siellä rutussa on.

      • Anonyymi

        Suosittelen jättämään volvon impellerin kaupan hyllylle ja hankkimaan muun brändin tuotteen.

        Ei volvo tee pumppuja tai impellereitä joten vaihtoehtoja löytyy.

        Hyviä kokemuksia synteettisestä neopreenistä valmistetuista impellereistä 1000 tuntia ja 4 kausi meneillään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen jättämään volvon impellerin kaupan hyllylle ja hankkimaan muun brändin tuotteen.

        Ei volvo tee pumppuja tai impellereitä joten vaihtoehtoja löytyy.

        Hyviä kokemuksia synteettisestä neopreenistä valmistetuista impellereistä 1000 tuntia ja 4 kausi meneillään

        Ja paras impelleri on ehkä tämä valmistajan gummiseos
        https://www.globemarinedirect.com/Impellers-s/176.htm
        Muistaakseni ollut jakelija suomessakin.

        Itse tilailen jenkeistä varaosia ja siinä sivussa muita huolto osia omaa varastoon


    • Anonyymi

      Ennen vaihdoin 2v välein "volvon alkuperäisen". Välitalven säilytin vesipurkissa ettei kuivu. Sitten kuulin juttuja että 7v menossa. En oo koskaan irroittanut talveksi jne.
      Tämä sai lisäämään vaihtoväliin yhden vuoden.
      Sitten kävi vielä niin hassusti että aloin käyttämään bilteman imprellereitä (joo toki tiedän että ne ei kuulemma kestä yli 4h, veijo esson baarin miesten mukaan 😉).
      Pähkäilin vielä että tekiskö volvo kuitenkaan ite noita.
      Nyt jätin viime talveksi biilteman pumppuun sisään ja keväällä vaihtaessa tutkin tarkkaan löytyykö mitään vikaa, ei löytynyt.

      No mitä olen vuodesta 1997 oppinut, no sen että mikään ratkaisuni ole ollut väärä (mulle).
      Parhaan mielen rauhan toki saa kun pistää sen talveksi vesipurkkiin, jollei keväällä vaihda sitten.
      Ja sen paperitiivisteen voi kuulemma käyttää uudelleen (jollei satu olemaan uutta mikä tulee bilteman mukana) kun sen voitelee vaseliinilla, ihan vaikka asennusta helpottamaan. En ole käyttänyt kun olen leikelly bilteman arkista uusia, silloin kun käytin vielä volvoa. Volvon tulee kuulemma kiinasta ja bilteman, made in eu

      • Anonyymi

        "Pähkäilin vielä että tekiskö volvo kuitenkaan ite noita."

        99% varmuudella Volvo ei tee yhtäkään impelleriä, öljynsuodatinta, polttoainesuodatinta, hehkutulppaa jne itse.


      • Anonyymi

        Tiivisteen voi hyvin tehdä vanhasta merikortista. Tämä paperi on hyvä materiaali siihen käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pähkäilin vielä että tekiskö volvo kuitenkaan ite noita."

        99% varmuudella Volvo ei tee yhtäkään impelleriä, öljynsuodatinta, polttoainesuodatinta, hehkutulppaa jne itse.

        Tekeekö Volvo pumppujakaan?
        Ettei vain koneen pässä olisi Jabsco...


    • Anonyymi

      Minä säilön impellerin 2-tahtiöljyssä.

      • Anonyymi

        Nyt lopettakaa nuo täysin väärien neuvojen antamiset. Jos on ehdottomasti pakko päästä kirjoittamaan, niin osallistukaa noihin selviin hömppäketjuihin ja antakaa sinne parhaanne.

        Palataan aiheeseen. Näiden tyypillisten venemoottoreiden vesipumpuissa ei saa käyttää tavallisia öljypohjaisia vaseliineja eikä moottoriöljyjä.
        Siipipyörän asennuksessa käytetään apuna glyseriiniä eikä mitään muuta sinne laiteta.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt lopettakaa nuo täysin väärien neuvojen antamiset. Jos on ehdottomasti pakko päästä kirjoittamaan, niin osallistukaa noihin selviin hömppäketjuihin ja antakaa sinne parhaanne.

        Palataan aiheeseen. Näiden tyypillisten venemoottoreiden vesipumpuissa ei saa käyttää tavallisia öljypohjaisia vaseliineja eikä moottoriöljyjä.
        Siipipyörän asennuksessa käytetään apuna glyseriiniä eikä mitään muuta sinne laiteta.
        Bootmann

        Onko fairy pahasta? Mitä pahaa silikoonirasvassa on, lukee ohjeissa kumi ja muvi tiivisteisii, o renkaisiin oikea valinta?

        Bootmann, älä ole puu silmä, avarra hieman mieltäsi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      560
      3352
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1465
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1301
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      34
      1284
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      166
      1237
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1193
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      102
      1040
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      972
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      922
    10. Idän uskontojen viisaita tekstejä...

      ... luettuani tulin siihen tulokseen, että esim, sielunvaellusessa en halua syntyä satiaiseksi jonkun h...an perzeezeen.
      357
      824
    Aihe