Lasketun ankkuriköyden arviointi

Anonyymi

Miten käytännössä arvioitte ulospäästetyn ankkuriköyden pituuden?

Monella varmaan on samanlainen (ketju köysi) systeemi.

Ketjun pituus on tietenkin tiedossa mutta miten arvioidan päästetyn köyden pituus? Onko teillä jotain merkkejä köydessä tietyn välimatkoin vain menettekö mutu tuntumalla?

17

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jotkut laittaa teippejä tai pujottelee merkkilankoja, itse päästän ulos riittävästi.

• Anonyymi

Itse menen mutu tuntumalla. Köyden kulma antaa vinkkiä ulkona olevan köyden määrästä. Itselle tuo kulma on tärkeämpi asia kuin metrimäärä.

• Anonyymi

10 metrin välein narun pätkät solmittuna köyteen/kettinkiin. Yksi narun pätkä 10 metrin kohdalla, kaksi narun pätkää 20 metrin kohdalla, jne...

• Anonyymi

Mikä tarve sitä on arvioida? Keula rantaan ankkuroitaessa mitta tulee tiputuskohdasta, jonka valitse syvyyden mukaan. Pelkästään ankkurin varassa ollaan yleensä matalatassa vedessä ja harvemmin on kuitenkaan varaa laskea paljoa köyttä, jotta vene ei siirry liikaa.

• Anonyymi

Ei sitten tullut mieleem, jotta jotkut ankuroivat pelkästään vapaasti pyörimään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuli! Etkö lukenut kirjoitustani?

• Anonyymi

Kesällä ankkuroin keulasta veneen Nauvon Berghamnissa laiturin lähelle 13 metrin syvyiseen veteen, kun ei ollut vaihtoehtoja, siinä on kaikkialla syvää. Kyllä siinä täytyy jo vähän seurata. Minulla on ketju, johon olen 20 metriin asti merkinnyt maalilla 5 metrin välein ketjun pituuden. Siitä eteenpäin sitten fiiliksen mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän se on se paras tapa. Tuuli tulee aina keulan suunnasta mikä on sekä mukavinta että varminta ankkurin pitämisen kannalta.

Itse asiaan: merkit ankkuriköydessä viiden metrin välein.

• Anonyymi

Minulla on viisi metriä kettinkiä ja jatkona 35 metriä köyttä. Alussa menee arviokaupalla, jos tosi pitkästi pitää päästää niin helppoa on arvoida kiepissä jäljellä olevan käyden määrä. Kunhan muistaa ajoissa kiepauttaa knaapiin...

• Anonyymi

Sama vika, mutta 45 m köyttä ja pää sidottu vara-ankkuriin.

• Anonyymi

Kun harvemmin ankkuroidessa vettä on vain pari metriä, tarkoittaa 35 m köysi sitä, että kaikki lasketaan ulos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun harvemmin ankkuroidessa vettä on vain pari metriä, tarkoittaa 35 m köysi sitä, että kaikki lasketaan ulos.

Ilmeisesti ankkuroidaan kovin erilaisissa paikoissa. Mulla siis tuoo 45 5 m. Koskaan ei ole ollut kokonaan ulkona. Vapaasti ankkuroitaessa yleensä vettä on 4-7 m. Köyttä arviolta 15 m 5 m ketjun lisäksi.

Keula rantaan ankkuroidessa usein enemmän. ehkä tyypillisesti 20-30 m ketjun lisäksi. Joskus on vain 2-4 m vettä ankkuria pudotettaessa. Silloin ei kyllä ole järkeä noin kauas pistää ellei halua jonkun köliä tai potkuria ankkuriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti ankkuroidaan kovin erilaisissa paikoissa. Mulla siis tuoo 45 5 m. Koskaan ei ole ollut kokonaan ulkona. Vapaasti ankkuroitaessa yleensä vettä on 4-7 m. Köyttä arviolta 15 m 5 m ketjun lisäksi.

Keula rantaan ankkuroidessa usein enemmän. ehkä tyypillisesti 20-30 m ketjun lisäksi. Joskus on vain 2-4 m vettä ankkuria pudotettaessa. Silloin ei kyllä ole järkeä noin kauas pistää ellei halua jonkun köliä tai potkuria ankkuriin.

Jos vettä on 7 m, on köyttä ja ketjua ulkona 3 x syvyys, siis todella niukasti. Toimii, jos pohja on suotuisa, tulli kevyt, eikä käänny olellisesti ankkuroinnin aikana. Oppikirjat suosittavat ihan muuta. Ja pitää olla lähinnä hyvä säkä, että löytää niinkin matalan paikan ankkuroitua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos vettä on 7 m, on köyttä ja ketjua ulkona 3 x syvyys, siis todella niukasti. Toimii, jos pohja on suotuisa, tulli kevyt, eikä käänny olellisesti ankkuroinnin aikana. Oppikirjat suosittavat ihan muuta. Ja pitää olla lähinnä hyvä säkä, että löytää niinkin matalan paikan ankkuroitua.

Kuten sanoin ankkuroidaan varmaankin erilaisissa paikoissa. Mitä olen Saaristomerellä tai Ruotsissa ankkuroinut vapaasti (yleensä haluan keulan rantaan), olen etsinyt paikan, jossa ei ole pelkoa kovista tuulista tai varsinkaan aallokosta. Yleensä niissä on silloin aika matalaa ja ranta lähellä.

Pitkällä köydellä vene liikkuu liikaa ja voi löytää karikon, rannan tai naapuriveneen. Siksi melko lyhyt köysi. Ei ole vielä 10 kauden aikana ankkuri pettänyt tällä veneellä, vaikka onkin vain 10 kg Bruce-kopio 6 tn veneessä. Toki se 5 m melko tukevaa kettinkiä auttaa myös.

• Anonyymi

Rantautuessa muutama metri arviointivaraa, mutta periaatteessa kaikki ulos veden syvyydestä riippumatta, mitä sitä säästelemään?

• Anonyymi

Meillä myös rantaan keula edellä tullessa arvioidaan ankkurointietäisyys s.e. pelivaraa lukuunottamatta kaikki köysi on vedessä. Etäisyys vastakallioon mitataan vesillä lasertoimisella golf-etäisyysmittarilla.

ex-Santtu31

• Anonyymi

Ehkäpä pitää tarkentaa, että tarkoitin nimenomaan vapaasti keulasta ankkurointia.

Keula rantaan niin silloin itsekin käytän etäisyyttä rankasta mittana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      45
      3184
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2688
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1487
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82