Covid-pandemian seuraus: luksusristelijöitä viedään Turkkiin romutettavaksi

Surullistahan tuo on nähdä... erään aikakauden loppu? Ilmeisesti videollakin näkyy suomalaisvalmisteisia laivoja?

Turkey’s ship-breaking business steams ahead as coronavirus sinks global cruise liner industry: https://youtu.be/PymG1jV_xZk

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin halu risteillä loppuu tuohon. Tämä on sopiva hetki uusia kalustoa niille, jotka uskovat toiminnan jatkuvan.

    • Anonyymi

      Suurin osa ko.laivoista olisi romutettu jokatapauksessa 2-3v sisällä.

    • Anonyymi

      Satama / henkilöstömaksut niin kovia ja näköpiirissä ei ole milloin covid poistuu, siinä syy miksi kunnossa olevia vanhempia aluksia romutetaan, varustam ei halua kaatua näihin maksuihin.

      Toivottavasti carnivaalin laivat pernosta sadaan luovutettua, ettei Sanna Marinista pääministerinä tulisi laivanvarustaja.

    • Anonyymi

      Turkkiinko, kaiketi yli 90 % romutettavista laivoista kuitenkin romutetaan Intian rannoilla, sinne se ajettiin mm. Finnjet yms. Laivoja rakennetaan ja romutetaan ja laivojen elinkaari on myös kaiken aikaa lyhentynyt, rahtilaivoilla ja erityisesti öljytankkereilla käyttöikä on siinä 20- 25 vuotta.
      Toistaiseksi ei ole romutettu sellaisia aluksia joita todennäköisesti ei olisi joka tapauksessa pian romutettu, sikäli virusaika ei näy juuri mitenkään.
      Onko tämä aika "erään aikakauden loppu", sitä emme vielä suinkaan tiedä, toivottavasti niin olisi ja päätön hillitön turha kulutus ja luonnon tuhoaminen vähän vähenisi, saatan kuitenkin epäillä...

      • Anonyymi

        Kun rccl tilasi ns.genesis luokan risteilijät 40v oli elinkaari oletus, tietysti BW putkistoja, sisustusta yms. Korjaillaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun rccl tilasi ns.genesis luokan risteilijät 40v oli elinkaari oletus, tietysti BW putkistoja, sisustusta yms. Korjaillaan

        Kirjoitusosaamisesi puute paljastaa tietämyksesi vähäisyyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitusosaamisesi puute paljastaa tietämyksesi vähäisyyden.

        Ai, analysointi taitosi on siis, ehkä huonommalla tolalla, kuin lukihäiriöisen kirjoitus. Olen toimittanut kaksi megaluokan projektia ko. Laivoihin, joten jotain tiedän, vaiika kirjoitus taso ei sinua miellytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, analysointi taitosi on siis, ehkä huonommalla tolalla, kuin lukihäiriöisen kirjoitus. Olen toimittanut kaksi megaluokan projektia ko. Laivoihin, joten jotain tiedän, vaiika kirjoitus taso ei sinua miellytä.

        Niinpä, kumman takertuneita jotkut ovat kirjoitusvirheisiin vaikka kirjoitus sinänsä olisikin täyttä asiaa.

        Itsellekin käy usein niin että sormet eivät tottele vaikka pää tietää kyllä miten sanat oikeasti menevät. Sitten olen niin innokas postaamaan että jätän oikoluvun sikseen.


      • Anonyymi
        Nolime kirjoitti:

        Niinpä, kumman takertuneita jotkut ovat kirjoitusvirheisiin vaikka kirjoitus sinänsä olisikin täyttä asiaa.

        Itsellekin käy usein niin että sormet eivät tottele vaikka pää tietää kyllä miten sanat oikeasti menevät. Sitten olen niin innokas postaamaan että jätän oikoluvun sikseen.

        Jos jättää oikoluvun sikseen, eikö se ole samalla lukijan väheksyntää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos jättää oikoluvun sikseen, eikö se ole samalla lukijan väheksyntää?

        En ymmärrä miten olisi. Lukija varmaankin tarpeeksi älykäs näkemään missä virheet ovat ja pystyvät itsekin päättelemään mitä yritän sanoa ellen ole saanut sitä täysin solmuun.

        Oikoluvulla on merkitys enemmän sujuvan tekstin ja mukavamman lukemisen kannalta.


      • Anonyymi
        Nolime kirjoitti:

        En ymmärrä miten olisi. Lukija varmaankin tarpeeksi älykäs näkemään missä virheet ovat ja pystyvät itsekin päättelemään mitä yritän sanoa ellen ole saanut sitä täysin solmuun.

        Oikoluvulla on merkitys enemmän sujuvan tekstin ja mukavamman lukemisen kannalta.

        Miksi lukijan tulisi vaivautua lukemaansa korjailemaan ellet sinäkään vaivaudu edes itse kirjoittamaasi tarkastamaan, eikö silloin ole lukijan luontevinta vain jättää koko roska lukematta? Kyllä ainakin itse paljon kirjallisuutta lukevana luen mieluimmin hyvin ja sujuvasti kirjoitettua tekstiä kuin jotain siansaksaa.
        Kohtuullisesti virheitä sattuu vähän jokaiselle mutta jos niitä alkaa olla joka lauseessa tai esim. kirjassa joka sivulla, on se jo vähän liikaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lukijan tulisi vaivautua lukemaansa korjailemaan ellet sinäkään vaivaudu edes itse kirjoittamaasi tarkastamaan, eikö silloin ole lukijan luontevinta vain jättää koko roska lukematta? Kyllä ainakin itse paljon kirjallisuutta lukevana luen mieluimmin hyvin ja sujuvasti kirjoitettua tekstiä kuin jotain siansaksaa.
        Kohtuullisesti virheitä sattuu vähän jokaiselle mutta jos niitä alkaa olla joka lauseessa tai esim. kirjassa joka sivulla, on se jo vähän liikaa.

        En minäkään virheitä ihan vain muiden kiusaksi tee... nolojahan nuo virheet ovat minulle.

        Yritän kai sanoa ettei kannata tuomita kirjaa kannen perusteella.


    • Anonyymi

      Itse seuraan kansalinvälisiä osakemarkkinoita paljon, viime kevät oli öljytankkereiden kannalta erittäin mielenkiintoinen. Maavarastot olivat läikkymässä jo yli koska öljyä pumpattiin entistä tahtia mutta kulutusta ei ollut lainkaan, niinpä maailmasta loppui öljysäiliöt kesken minne öljyä enään mahtuisi. Muodostui hyvin erikoisia asioita, yksi iso öljydiileri ei mm. pystynyt toteuttamaan futuriaan eli ottamaan toimitusta vastaan ja niipä frontkuukauden öljybarrelihinta tipahti miinus 18 dollariin eli sinulle olisi maksettu siis 18 dollaria mikäli olisi ollut valmis ottamaan vastaan pari miljoonaa barrelia öljyä ja osoittamaan sille toimituspaikan.

      Öljytankkereiden osalta vaikutus oli kuitenkin vielä mielenkiintoisempi, niistä tuli kelluvia varastoja eikä tyhjiä ja ehjiä öljytankkereita saanut enään mistään ts. öljytankkerilaivat nautti tilanteesta ja niiden vuokrahinnastot myös nousi pilviin samasta syystä.

      Öljytankkereille tulee jälleen kova kysyntä mikäli cov pysäyttää talouden viruksen aaltokakkosessa koska OPEC ei koskaan pääse sopimukseen riittävästä määrin öljyn pumppaamisen vähentämiseksi. Putin haluaa öljyruplansa siinä kuin sauditkin vaikka maailman talous seisahtuisi paikalleen, näiden istuvien diktaattoreiden elämä on siitä kiinni ettei öljydollarit lopu kesken.

      • Anonyymi

        Entä sitten kun pian kuitenkin kaikki astiat ovat öljyä täynnä?


      • Anonyymi

        Futuuri vaan ei tarkoita toimituksen vastaanottamista vaan se tarkoittaa tietyn ennakolta sovittavan kaupan suhteen tehtävää vakuuttamista, toimijan tappion minimoimista jos tuotteesta ei saada odotettua hintaa. Esim. suomessa suurimmat sähköntuottajat harjoittavat paljon futuurikauppaa. sähkö on tuote jota on kuluttajalle toimitettava kun on niin sovittu vaikka hinta valuisi alle omakustannushinnan, näiden tilanteiden varalle otetaan vakuutuksia ja tällöin kaupankäyntiä nimitetään futuurikaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Futuuri vaan ei tarkoita toimituksen vastaanottamista vaan se tarkoittaa tietyn ennakolta sovittavan kaupan suhteen tehtävää vakuuttamista, toimijan tappion minimoimista jos tuotteesta ei saada odotettua hintaa. Esim. suomessa suurimmat sähköntuottajat harjoittavat paljon futuurikauppaa. sähkö on tuote jota on kuluttajalle toimitettava kun on niin sovittu vaikka hinta valuisi alle omakustannushinnan, näiden tilanteiden varalle otetaan vakuutuksia ja tällöin kaupankäyntiä nimitetään futuurikaupaksi.

        Futuurin haltijana sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko toteuttaa se tai rollata eteenpäin pitempiin sarjoihin. Futuurin toteutus tarkoittaa sitä että otat fyysisen tuotteen vastaan, mikäli näin ei haluta menetellä se rollataan.

        Luulen että tuossa tilanteessa oli ehkä kuitenkin kysymys siitä että pari pienempää öljyrahastoa yhdysvalloissa meni nurin kun öljyn spothinta muuten tipahti keskioluttuopin hintoihin, sinne viideen dollariin.

        Asian vierestä alkuperäiseen topikkiin, tuli juuri uutisista että karvenvaalin risteilyliikenne pysäytetään ainakin marraskuun ajaksi suurelta osin covin vuoksi.

        https://www.youtube.com/watch?v=5JvJy5ED0lk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten kun pian kuitenkin kaikki astiat ovat öljyä täynnä?

        Olisi niitä öljytankkereita varmaan maailmalta ehkä kuukauden verran vielä löytynyt vapaana, kun tarpeeksi isoja vuokrarahoja aletaan tankkereiden omistajille löymään käteen mutta sitten olisi jouduttu sulkemaan jo öljyhanoja.

        Autoliikenteestähän tuo on kiinni maailman suurimmissa talouksissa pyöriikö öljyralli normaalisti. En nyt välttämättä usko että coronan aaltokakkosessa tulee aivan samanlainen jarrutus kuin ykkösaallossa, hoitomenetelmät on kuitenkin jo kehittymässä ja viruksesta on opittu jo paljon kuinka se tarttuu sitten maaliskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten kun pian kuitenkin kaikki astiat ovat öljyä täynnä?

        Lisättäköön tähän kuitenkin että JOS wave II cov tulee rytinällä takaisin, niin jenkit tuskin hallitsee omaansa lainkaan, puikoissa kun on yksi höperö vanhus joka kärsii ilmeisestä narsismista, mutta kiinalaisilla on oma valvonta kunnossa, käytännössä kuumemittarit jokaisen firma eteisaulassa ja kadunkulmassa.

        Maailman talous on rakennettu aika stabiiliksi jatkumoksi, se kestää aika heikosti mitään häiriötilanteita että laivan moottorit leikkaa kiinni.

        https://www.youtube.com/watch?v=fXqw_04gfcw

        Katellaan nyt, teknologia ainakin lentää lahden takana ja omenalta huomenna uudet kapulatkin tulossa. Öljyyn en itse kyllä nyt koskisi tikullakaan, se jäi myös pysyvästi 20 % alemmas spothinnaltaan missä oltiin ennen virusta mikä antaa osviittaa siitä ettei teollisuustuotanto pyöri enään täysillä kierroksilla.


    • Anonyymi

      Jokainen on voinut seurata miten esim. Floridan edustalla merellä on jo puolisen vuotta maleksinut aikaa tappamassa kasapäin niin "karnevaaleja" kuin muidenkin varustamojen uusimpiin ja suurimpiin lukeutuvia risteilyaluksia.
      Se oli joku noita suurimpia risteilyvarustamoja kun ilmoitti varhain keväällä että vuoden päivät maksimissaan kestetään tappioilla pelaamista, sitten alkavat tupen rapinat. Pienemmillä vakavaraisuus ollee vielä vähäisempää, niin varustamoilla kuin muillakin matkailuyrittäjillä ja lopulta se lienee useilla jatko kiinni pankkien päätöksistä, nekin haluavat minimoida omat tappionsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe