Kun omasta asunnosta tuli vankityrmä

Anonyymi

Tiedätkö sitä ahdistuksen tunnetta, kun omasta kodista tulee naapurin äänten takia käytännössä vankiselli, jossa et halua olla? Monesti puhutaan myös misofoniasta eli jatkuvan tai kovan äänen aiheuttamasta ahdistuksesta.
Itsellä hermot menivät tämän takia täysin, ja kerron tässä tarinani ihan vaan jos joku tappelisi saman ilmiön kanssa juuri nyt. Suurin osa Suomi24-ihmisistä ei tiedä tästä mitään ja lähinnä heittää jotain "miksi vakoilet naapureitasi?" -tyyppisiä vastauksia, mutta kirjoitan tämän senkin uhalla.

Teen etähommia, eli joudun olemaan kotona koko päivän, joka päivä. Valitettavasti yläkerran naapureilla sama homma. Eivät poistu koskaan kotoa. En muista viimeisen 6kk ajalta että asunnossani olisi koskaan ollut hiljaista hetkeä, joten he ovat aina samaan aikaan kotona kuin minäkin.
Aamusta keskiyöhön kuuluu kovaa puhetta, perus 'keilapallojen tiputtelua' ja sellaista ääntä kuin vessassa raahattaisiin nojatuolia. Maaliskuun lopulla ajattelin, että noh eipä ole minun asiani. Yritin tulla sujuiksi elämisen äänten kanssa. Käytännössä jouduin silti muuttamaan unirytmiäni heidän takiaan. He määräävät milloin pääsen nukkumaan ja monelta herään heidän kolinaansa. Korvatulpat eivät auta. Kokeilin jopa laittaa korvatulpat ja niiden päälle kuulosuojaimet! Ääni tulee silti läpi, niin kovaa se on. Jotenkin sopeuduin elämään samaa päivärytmiä kuin naapurit, vaikka se ärsytti kun omasta kodista on kyse. Sitten melu päiväsaikaan vain lisääntyi. Tällä hetkellä ollaan sellaisessa pisteessä että asuntooni kuuluu oikeastaan joka sekunti jotain yläkerrasta. Koskaan ei ole sellaista normaalia ja hiljaista kuten kaikkien ystävieni kodeissa. Muiden kotona ei kuulu mitään. Minun kotona kuuluu jatkuvasti mitä yläkerrassa tehdään. Ja siellähän tehdään. Aluksi tämän kanssa pystyi jotenkuten elämään, ajattelin että en minä tämän takia muuta kotoani. Sitten aloin pikkuhiljaa jo muistamaan ulkoa mitkä kaikki äänet kuulen päivän aikana. Joka päivä tulee tiettyyn kellonaikaan ne samat turhat äänet joita omassa kotonaan ei pitäisi kuulla. Kun aika kului, tämä alkoi ärsyttämään enemmän ja enemmän ja enemmän.. 6 kuukautta kestin päivittäistä naapurien elämän pakkokuuntelua. Jossain vaiheessa hermot paloivat kun muistin jo ulkoa milloin alkaa neljän tunnin pyykinpesut, illanistujaiset jne. Ja mitään kontrollia tähän ei ole. Aloin jossain vaiheessa tietoisesti viettämään kaikki päivät ulkona, että saan olla rauhassa, omassa tilassani ilman että joku tunkee reviirille jatkuvasti. Monesti olen kävellyt ulkona sateessa että pääsee pois omasta kotoa, josta olen maksanut. Jostain psykologisesta reviirin valtaamisesta ja kiinalaisesta vesikidutuksesta tässä on kyse. Siinä on jotain perustavanlaatuisesti raastavaa, kun oman elinympäristösi ja reviirisi atmosfääri on täysin toisten sanelemaa. Ääneen suhtaudun negatiivisesti jo senkin takia, että lähestyin naapureita äärimmäisellä kohteliaisuudella keväällä, mutta käskivät painua h*lvettiin. Heitä ei kiinnosta. Huomautus ei saanut heitä hiljentämään touhuaan desibeliäkään, mistä syystä pidän heitä narsisteina.

Lopulta en kestänyt enää. En pystynyt keskittymään töidentekoon. Joka ikinen päivä ahdisti, kun tiesin että taas kuunnellaan sitä peetä yläkerrasta 18 tuntia jonka jälkeen tulpat päässä nukkumaan. Lopetin duunit ja aloin ryyppäämään että pää on sen verran sumea ettei tarvitse havaita mitään ulkomaailman tapahtumia. Ja tässä sitä sitten ollaan.
Nyt on paha mitään omakotitaloa alkaa etsimään kun on perseet olalla 24/7 että kestää olla olemassa. Ja kaikki alkoi vain siitä, että olin jumissa naapurini kanssa etätöissä. Halavatun pakana.

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä aloitus kertoo tästä palstan aktivoijasta?

      • Anonyymi

        Mitä vastauksesi kertoo sinusta?


    • Anonyymi

      kyllä se on niin notta hullu pitää olla jos tämmösestä ahdistuu, kjeh kjyh.. :-)
      itellä on täysin hiljane omakotitalo ei siellä mittään kuulu. koskaan mitään tämmösiä ongelmia ollu.. joten ei niitä voi olla muillakaa. valkotakkiset tulee hakemaan hiljaseen huoneeseen jos jotain naapurin ääniä tulee vakoiltua kjäh kjäh

      • Anonyymi

        Voi sinua parkaa. Minulla naapurissa tollanen hullu pariskunta. Mies oli ennen töissä enää. Joka päivä tulee komboon jotain uutta. Onneksi vain yksi seinä heidän kanssaan yhteinen. Loppusuora häämöttää siinä suhteessa. Itse kyllä muutan omakotitaloon. Kerrostalo alkaa olla osaltani niin huono vaihtoehto. Ehkä sinullekin tulee jokin ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua parkaa. Minulla naapurissa tollanen hullu pariskunta. Mies oli ennen töissä enää. Joka päivä tulee komboon jotain uutta. Onneksi vain yksi seinä heidän kanssaan yhteinen. Loppusuora häämöttää siinä suhteessa. Itse kyllä muutan omakotitaloon. Kerrostalo alkaa olla osaltani niin huono vaihtoehto. Ehkä sinullekin tulee jokin ratkaisu.

        Melkoisen huonoa kirjallista totetutusta, noinkohan riittää elämässä niin pitkälle, että pääsee omakotitaloon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisen huonoa kirjallista totetutusta, noinkohan riittää elämässä niin pitkälle, että pääsee omakotitaloon?

        Toteutusta siis...paska näppis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toteutusta siis...paska näppis.

        No, minun ei tarvitse kiroilla niinkuin sinun. Elikkä aikaa huonoa toteutusta sinultakin. Eivätkä raha-asiani sinulle kuulu myöskään. En pidä omakotitaloon muuttamista minään pääsemisenä. Aika halpoja ovat Suomessa vielä.


    • Anonyymi

      Itsellä oli aikanaan tilanne kun yläkerrassa asui pari sossun elättiä joilla oli tapana tulla valomerkin jälkeen kotiin, jolloin alkoi huutaminen, esineiden heittely ja kovaääninen musiikin kuuntelu.

      Yritä sitten nukkua kun aamulla olisi töihin pitänyt mennä.

      Sitten keksin että aamuisin olisi kiva kuunnella musiikkia samalla kun käy suihkussa.

      Ei kun selaamaan kokoelmaa, josta löytyi jokin ties mistä hankittu teknomusiikkilevy, niin ei muuta kuin soittimeen, nupit kaakkoon, ja suihkuun.

      Seuraavana viikonloppuna yläkerrassa oltiinkin hiirenhiljaa...

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä, itse olen myös toiminut vastaavalla tavalla :D


    • Anonyymi

      Hollolassa ihan perusmeininkiä. Kääpiö mölyää

    • Anonyymi

      Olisit palkannut hiljentäjät,niitä kyllä löytyy.

    • Anonyymi

      Hyvä blogikirjoitus aloitus on. Minäkin olen käyttänyt korvatulppia ja sangallisia kuulosuojaimia. Meteli on minun puolellakin kuuloa vaurioittavaa välillä. Naapurit eivät välitä omasta kuulostaan. Naapurit olivat jo vuosi sitten A-klinikan katkaisuhoidossa ilman mitään mainittavaa parannusta.

      • Anonyymi

        Kiitos makeista nauruista, se että huoneistosta toiseen kuuluisi ääni kuuloa vaurioittavalla tasolla vaatisi vähintään lentokoneen suihkumoottorin tasoisen äänen. Millä kuvittelet naapurisi saavan aikaan moisen äänitason?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos makeista nauruista, se että huoneistosta toiseen kuuluisi ääni kuuloa vaurioittavalla tasolla vaatisi vähintään lentokoneen suihkumoottorin tasoisen äänen. Millä kuvittelet naapurisi saavan aikaan moisen äänitason?

        Naapurin miehellä on vahvat äänentoistolaitteet. Hän on päihteiden sekakäyttäjä ja hänellä on todennäköisesti aivovauriota tullut käytöstä. Hän ei välitä tosiaan omasta kuulostaan enää. Talossa on on erittäin huonot äänieristeet ja meteli on minun puolella ollut hyvin kovaa ajoittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurin miehellä on vahvat äänentoistolaitteet. Hän on päihteiden sekakäyttäjä ja hänellä on todennäköisesti aivovauriota tullut käytöstä. Hän ei välitä tosiaan omasta kuulostaan enää. Talossa on on erittäin huonot äänieristeet ja meteli on minun puolella ollut hyvin kovaa ajoittain.

        Minä ehdin jo muuttaa uuteen asuntoon. Omistan sen vanhankin vielä ja kävin siellä tänään. Häirikön asunto on täysin pimeänä ja lumityöt tekemättä. On voinut nyt saada lopullisen häätöpäätöksen, toinen vaihtoehto on, että on joutunut hoitolaitokseen. Isännöitsijä pimitti minulta tietoja, olisi voinut kertoa minulle, jos lopullinen häätöpäätös on tehty. Mutta mukavahan tätä on vielä seurata, nyt minulla on vain 2 asuntoa.


    • Anonyymi

      I can feel you, ketjun aloittaja. Lisäisin vielä listaan pattereiden rämäyttelyn ja puukengät, korkokengät tms jaloissa edes takaisin kävelyn, kovaäänisen puheen lähellä pattereita. Tiedän heidän parisuhteestaan ja asioistaan tahtomattani aivan kaiken. Nuo ihmiset ovat pisimmillään viisi minuuttia paikoillaan ja hiljaa. Pitäisi opiskella tässä metelissä. Nuo ihmiset tekevät ihan kaiken kovaäänisesti. Ilmeisesti heidän ystävänsä ovat huonokuuloisia kun kovaääninen kailotus loppuu usein SOITELLAAN lausahdukseen. Ja pitäähän tietenkin myös musiikin pauhata täysillä.

    • Anonyymi

      Itse joudun pitämään kuulokkeita tai korvatulppia aina kun ilmanvaihto on päällä. Katolla oleva tuuletin pitää hirveää meteliä. Taloyhtiö ei suostu korjaamaan koska ääni ei muille kuulu.
      Aamulla herätys klo 6 kun jyskytyst alkaa ja kestää kolme tuntia. Yhteensä 10 h vuorokaudessa.

    • Anonyymi

      Pari huomiota tähän:

      Isännöitsijän kanta on aina että mene itse sanomaan kohteliaasti näille naapureille että meteli häiritsee. Ongelma onkin että kun koskaan ei voi tietää millainen asukas kyseisessä asunnossa asuu, huomatuksen jälkeen tilanne saattaa pahentua ja sinuun voidaan käydä käsiksi tai aiheuttaa vahinkoa = paskaa postilaatikosta ym,,,

      Kyseisestä metelöivästä naapurista sanotaan klassinen: "Muuta maalle jos et kestä normaaleja elämisen ääniä!" Tilanne ei muutu miksikään.

      Suurin ongelma kerrostalossa eivät ole ihmiset pelkästään vaan onnettoman huono rakennuslaatu eli asunnot ovat tehty niin että äänet kuuluvat asunnosta toiseen, erityisesti vanhoissa kerrostaloissa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      66
      1063
    Aihe