Talvirenkaat - enää ei pelkästään katsota kalenteria, vaan säätä

Anonyymi

Uuden tieliikennelain myötä talvirengaspakko ei enää ole sidottu entiseen tapaan tiettyyn kalenterikuukauteen vaan pikemminkin vallitsevaan keliin. Uuden lain mukaan talvirenkaat on siis oltava alla marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Jos ei edellytä, niin ei ole pakko olla talvirenkaita alla.

59

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lämmin ja musta talvi, niin ei ehkä ole tarve olla talvirenkaita kuin jokunen viikko vaan. Sää on se määräävä tekijä, eikä enää se kalenteri.

      Toki myös niin päin että pitää olla alla, jos keli on sellainen että vaatii talvirenkaat. Kylmä ja pitkä talvi vaatii kenties sitten pidemmän ajan alla.

    • Anonyymi

      105 §
      Talviaikana käytettävät renkaat

      Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

      1) henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

      2) pakettiauto;

      3) erikoisauto, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

      4) moottoripyörä, mopo, kolmipyörä, nelipyörä, raskas nelipyörä ja kevyt nelipyörä;

      5) 1–4 kohdassa tarkoitetulla ajoneuvolla vedettävä perävaunu, jonka luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.

      Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on kuorma-autossa, linja-autossa ja ...

    • Anonyymi

      Nojoo.

      Ei tässä kalenteria kovin tarkkaan ole ennenkään katsottu, enenpi säätä. Hö, arjalaisessa muskeliautossa onkin nastat alla jo valmiina. Tosin ei ole kesällä ole ollut ajojakaan. Kesällä nastoja kannata kenenkään pitää, talvirenkaat sulaa hetkessä lämpimässä. Ja liukkaalla ei slikseillä selviä ollenkaan.

      Suomi on pitkä maa ja säät vaihtelee, se ongelma. Tsadissa nurmikko kasvaa samalla, kun lapissa lumimyrsky. Jos ajelee eestaas, pitäis jatkuvasti olla renkaanvaihdossa tiettyinä aikoina keväisin ja syksyisin.

      Niettä renkaat kelin mukaan, kyllähän sen niin pitäis mennä. Oikeestaan pitäis olla välikelin renkaat, ehkä kitkat. Menis asvaltilla ja ois jotain pitoa jäällä. Juuri kenelläkään kai ei ole, koska renkaat maksaa ja niitten vaihtaminen kans. Pitäis niinkuin olla jonkinlaisia formula-tyyppisiä renkaanvaihtopisteitä, joitten kautta vois ajaa nopeesti, kuin pesukoneesta. Ei taida toteutua ikinä.

      Saapi näkee, paljonko paskalakeille tulee ylimääräistä duunia, kun ihmiset oletettavasti tulkitsee säätä jokainen omalla tavallaan. Se on kuitenkin varma, keleistä johtuvat turmat tulee kisääntymään, ainakin jonkinverran. Äkkiluikkaat yllättää kesäkumeilla ajelevia ja nastat ei ole kesärenkaan veroiset sulalla.

      Siihen ikuiseen aiheeseen, nastat vai kitkat, tais mielipiteeni jo tullakin. Jäälle nastat, ehdottomasti. Ja mä vahvasti mieltä, kitkat toimii pohjosissa paremmin, pakkasessa, kuin etelän vesiluikkailla. Vaan, en aio itekkään ostaa kolmatta rengaskertaa. Ammattiautoilijoilla harkinnan paikka.

      =DW=

      • Anonyymi

        Monelle nastat ovat vähän kuin vakuutus. Harvoin tarvitsee mutta silloin kun tarvitsee, niin on hyvä olla.


    • Anonyymi

      Aloituksen asia tuli selväksi, mutta tästä näppärä aasinsilta palstalle, jossa ajokokemusta on todnäk hiukan enemmän kuin junnuilla muutama sata kilometriä.

      Paremmat renkaat eteen vai taakse?
      Tästä aiheestahan ei ole puhuttu missään koskaan ennen.

      • Anonyymi

        Tuostakin on kahdenlaista ilmaa, tykännyt vetävillä pyörillä paremmat, vaan joku liikennetietäjäjä oli vahvasti; aina taakse paremmat. Noo, siitä valihtee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuostakin on kahdenlaista ilmaa, tykännyt vetävillä pyörillä paremmat, vaan joku liikennetietäjäjä oli vahvasti; aina taakse paremmat. Noo, siitä valihtee.

        Minä taas tykkään ohjata autoa sinne minne haluan mennä. Paremmat eteen, kun yleensä ohjataan edestä.

        Paljon liikkeellelähtöä tärkeämpi on funtsia millä matkalla tuon vekottimen saa pysähtymään.
        Lähtöön on monta keinoa, mutta pysähtymiseen vain yksi.


      • Anonyymi

        Pitäisi laittaa paremmat taakse, mutta laitan aina eteen, etuvetoiseen autooni.
        Nyt ostin kaksi uutta HKPL 8 rengasta ja ne laitetaan alle(eteen) joulukuun alussa.


      • Anonyymi

        Paremmat renkaat taakse koska takana olevan pidon menetys on useimmille se vaikeampi asia hallita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremmat renkaat taakse koska takana olevan pidon menetys on useimmille se vaikeampi asia hallita.

        Bingo! Oikea vastaus. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremmat renkaat taakse koska takana olevan pidon menetys on useimmille se vaikeampi asia hallita.

        Yhtenäkään talviaamuna en pääsisi kyläkaupan mäkeä ylös, jo edessä olisi huonot renkaat.
        Golfissa niin kevyt keula, että pyörät sutii koko ajan, monta kertaa on takana olevalla ollut kuumat paikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi laittaa paremmat taakse, mutta laitan aina eteen, etuvetoiseen autooni.
        Nyt ostin kaksi uutta HKPL 8 rengasta ja ne laitetaan alle(eteen) joulukuun alussa.

        Niiltä kvasiteoreetikoilta unohtuu aina yksi asia - vetävät pyörät kuluu enemmän
        Joten on syytä tasapainottaa etuvetoisessa laittamalla paremmat eteen niin kuluu tasaisemmin


    • Anonyymi

      Taakse.

      Aiheesta tosiaan kaks eriävää mielipidekantaa. Mun mielestä autoa ohjataan neljällä renkaalla, vaikka etupyörät aioina kääntyy. Ei ole mitään iloa kääntää rattia, jos takapää menee keskipakovoiman mukaisesti minne on menossa.

      Vetopäällä ei merkitystä, kuin ajotekniikan kannalta. Etuvedolla voi vedättää kurvissa, takatyönnöllä voi vetää sladdia. Vaan, vaikka ois edessä millaset rallinastat, ei auto käänny, jos peräpää ei pidä mitään. Kyse siis sivuttaispidosta.

      Liikkeellelähdössä pitää tietenkin vetäville olla pitoa. Mutta noin fysiikan lakienkin mukaan auton painopiste siirtyy taaemmas ja takapää ottaa enenpi painoa. Siinä kai suurin syy, miks paljon etuvaihtoehdosta puhutaan. Jos menee tosi jyrkäksi, takaveto siirtää autoa paremmin, koska pito lisääntyy. Siks takavedoissa hyvä, paremmat takana.

      Ajanut paljon etuvedoilla, nyt takavedolla kolmisenkymmentä vuotta. Tullut kokemusperäiseen lopputulokseen, paremmat rattaat taakse aina. Mä siis ajellut paljon pönden tosisurkeissa keleissä ja lapiokin on tullut tutuksi. Jos auto kiinni, tai ojassa, oikeestaan turha katella renkaita, syy löytyy peilistä :D

      Pitäis veres käyttöauto hankkia. Koska takavetoja nykyisin rajallinen valikoima, ehkä neliveto. Mun käsittääkseni siinäkään tapauksessa asia ei muutu, paremmat taakse.

      Niin, jokakulmassahan pitäis olla paras ratas, ei se niin käytännössä mene, vaikka paikkkoja vaihteleekin. Eturattaat kuluu enenpi aina. Vois olla ehkä hyvä systeemi ostaa kahta rengasta kerralla. Uudet taakse ja takaata pikkasen kuluneemmat eteen. Noh, itellä sen verran vähän tulee kilometrejä ja renkaat ei oikeestaan kulu, net lähinnä menee vanhemmiten liian koviksi, se enenpi onkelma, kuin kuluminen.

      =DW=

      • Anonyymi

        "Etuvedolla voi vedättää kurvissa,"
        Onko sulla käsitystä mitä tapahtuu, kun etuvedolla lisäät kaasua kaarteessa? Vai miten "vedätät"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Etuvedolla voi vedättää kurvissa,"
        Onko sulla käsitystä mitä tapahtuu, kun etuvedolla lisäät kaasua kaarteessa? Vai miten "vedätät"?

        Kokeile.

        Autoa ohjataan myös kaasulla, etuvetoistakin. Vedättäminen ei tarkoita liikaa suditttamista, jolloin pito menee ja auto puolestaan suoraan. Vedätettäessä pitää olla hiton tarkka, että tehoa rattaisiin välittyy enenpi, mutta ei liikaa.

        Takavedossa hallittusladdi ei sen helpompaa. Tosin vähän käänteisesti, pitää saada rattaat jopa sutimaan, mutta ei liikaa....

        Auton hallinnan menettäminen on vaarallista, sen hallintaan saaminen todella hankalaa. Kilometrit auttaa, mutta usein paljonkin ajaneilla tahtoo olla, että joskus auto vie ja kuski istuu kyydissä. Siks hyvä treenailla aina joskus, että ois niinkuin refleksejä olemassa, miettimisaikaa kun yleensä ei ole.

        Aikanaan, kun ostin takavedon, alkuunsa pelotti, että alkaa tiukassa paikassa tekemään etuvetotemppuja. Tavallaan turhaan, sillä kun autoon tottui, siinä sivussa tottui sen ominaisuuksiinkin. Kaikista hupaisin oli eka autoni, takatuuppari pikkufiiu. Aivan, kuten kuplafolkkarikin, sen ajo-ominaisuudet oli verrattavissa vasaraan. Pidän puolesta se ois kiivennyt vaikka puuhun, mutta kääntäminen ääriolosuhteissa oli älyttömän tarkkaa. Siitä, että nopeutta oli tarpeeksi, mutta ei yhtään liikaa.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile.

        Autoa ohjataan myös kaasulla, etuvetoistakin. Vedättäminen ei tarkoita liikaa suditttamista, jolloin pito menee ja auto puolestaan suoraan. Vedätettäessä pitää olla hiton tarkka, että tehoa rattaisiin välittyy enenpi, mutta ei liikaa.

        Takavedossa hallittusladdi ei sen helpompaa. Tosin vähän käänteisesti, pitää saada rattaat jopa sutimaan, mutta ei liikaa....

        Auton hallinnan menettäminen on vaarallista, sen hallintaan saaminen todella hankalaa. Kilometrit auttaa, mutta usein paljonkin ajaneilla tahtoo olla, että joskus auto vie ja kuski istuu kyydissä. Siks hyvä treenailla aina joskus, että ois niinkuin refleksejä olemassa, miettimisaikaa kun yleensä ei ole.

        Aikanaan, kun ostin takavedon, alkuunsa pelotti, että alkaa tiukassa paikassa tekemään etuvetotemppuja. Tavallaan turhaan, sillä kun autoon tottui, siinä sivussa tottui sen ominaisuuksiinkin. Kaikista hupaisin oli eka autoni, takatuuppari pikkufiiu. Aivan, kuten kuplafolkkarikin, sen ajo-ominaisuudet oli verrattavissa vasaraan. Pidän puolesta se ois kiivennyt vaikka puuhun, mutta kääntäminen ääriolosuhteissa oli älyttömän tarkkaa. Siitä, että nopeutta oli tarpeeksi, mutta ei yhtään liikaa.

        =DW=

        Ohjautuvuuden kannalta on etuvetoisessa parasta, kun polkasee kytkimen alas. Antaa etupyörien pyöriä vapaasti.
        Kaasu ei paranna ohjattavuutta; sillä varovasti tosin saadaan kompensoitua moottorijarrutusta pois, joka vastaa vapaata pyörimistä, mutta vaatii sen auton tarkkaa tuntemusta. Matkantekoa pikkukaasu ei auta, siksi kummeksuin "vedätystäsi".
        Vähänkin liika kaasu johtaa kaarteessa ulos sivuttaispidon mentyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjautuvuuden kannalta on etuvetoisessa parasta, kun polkasee kytkimen alas. Antaa etupyörien pyöriä vapaasti.
        Kaasu ei paranna ohjattavuutta; sillä varovasti tosin saadaan kompensoitua moottorijarrutusta pois, joka vastaa vapaata pyörimistä, mutta vaatii sen auton tarkkaa tuntemusta. Matkantekoa pikkukaasu ei auta, siksi kummeksuin "vedätystäsi".
        Vähänkin liika kaasu johtaa kaarteessa ulos sivuttaispidon mentyä.

        Et vain osaa ajaa.

        Etenkään nykyaikoina harva sen kummemmin osaa hallita autoa. En ole mikään rallikuski minäkään, kuitenkin hyvin paljon joutunut ajelemaan äärioloissa. Tsekkaas kuitenkin, miten rallikuskit ajaa, eip mennä kytkin pohjassa. Kyseessä tietenkin eri tyyppinen ajaminen, kuin normaaliliikenteessä, perusasia kuitenkin sama, kuski vie autoa, ei toisinpäin. Äärirajoilla tietenkin sitten lipsuu käsistä aina joskus, mutta siiililiikenteessä lipsuu usein, vaikkei mitenkään olla äärirajoillakaan, kuskit vaan siviilikuskeja.

        Yks, mistä piti kirjoittamani. Nykyautot täynnä ties mitä hilavitkuttimia, koittavat niinkuin tehdä autoista automaattiajavia. On luistonestot, mäkilähtöavustimet, jarruavustimet jne. Hö, joku taksari kertoi, sen auto kuulemma motarilla reagoi sivutuulipuuskiinkin ja kääntää tuulta vasten. Lisäks suunnalleen kaikki nykyautot kulkee kahtasataa, paljon ylikin. Paljon uutisoidaan kummallisista onnettomuuksista. Epäilyttää, autot kovin hyviä, kuskit ei.

        Tässä etiskellyt verestä käyttöautoa, käytettyä. Noh, pitäis löytää manuaalilaatikolla ja mahdollisimman vähällä elektroniikalla. Manuaali siks, helpompi hiijata eestaas, jos lumessa liukkaalla meinaa olla kiinni. Elektroniikkaa en halua siksikään, koska autoissa suunnalleen samat osat kuin ennenkin, lisäks sitten sitä elektroniikkaa. Pljon lisää hankaliakin vikakohteita. Mainittava yks poikkeus, ABS osoittautunut ihan käytännössä kerrassaan verrattomaksi laitteeksi, ilman sitä ois ajaminen paljon vaarallisempaa. Mutta vasemmanjalan jarrutuksiin se ei oikein käy.

        Olen sitä mieltä, mä ajan autoa, ei toisinpäin. Ja autoa tosiaankin käännetään kaasullakin, myös etuvetoja.



        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vain osaa ajaa.

        Etenkään nykyaikoina harva sen kummemmin osaa hallita autoa. En ole mikään rallikuski minäkään, kuitenkin hyvin paljon joutunut ajelemaan äärioloissa. Tsekkaas kuitenkin, miten rallikuskit ajaa, eip mennä kytkin pohjassa. Kyseessä tietenkin eri tyyppinen ajaminen, kuin normaaliliikenteessä, perusasia kuitenkin sama, kuski vie autoa, ei toisinpäin. Äärirajoilla tietenkin sitten lipsuu käsistä aina joskus, mutta siiililiikenteessä lipsuu usein, vaikkei mitenkään olla äärirajoillakaan, kuskit vaan siviilikuskeja.

        Yks, mistä piti kirjoittamani. Nykyautot täynnä ties mitä hilavitkuttimia, koittavat niinkuin tehdä autoista automaattiajavia. On luistonestot, mäkilähtöavustimet, jarruavustimet jne. Hö, joku taksari kertoi, sen auto kuulemma motarilla reagoi sivutuulipuuskiinkin ja kääntää tuulta vasten. Lisäks suunnalleen kaikki nykyautot kulkee kahtasataa, paljon ylikin. Paljon uutisoidaan kummallisista onnettomuuksista. Epäilyttää, autot kovin hyviä, kuskit ei.

        Tässä etiskellyt verestä käyttöautoa, käytettyä. Noh, pitäis löytää manuaalilaatikolla ja mahdollisimman vähällä elektroniikalla. Manuaali siks, helpompi hiijata eestaas, jos lumessa liukkaalla meinaa olla kiinni. Elektroniikkaa en halua siksikään, koska autoissa suunnalleen samat osat kuin ennenkin, lisäks sitten sitä elektroniikkaa. Pljon lisää hankaliakin vikakohteita. Mainittava yks poikkeus, ABS osoittautunut ihan käytännössä kerrassaan verrattomaksi laitteeksi, ilman sitä ois ajaminen paljon vaarallisempaa. Mutta vasemmanjalan jarrutuksiin se ei oikein käy.

        Olen sitä mieltä, mä ajan autoa, ei toisinpäin. Ja autoa tosiaankin käännetään kaasullakin, myös etuvetoja.



        =DW=

        Etuvetoisessa autossa, kun painaa kaasua sopivasti ja samalla jarrua, saa kässärikäännöksen ilman käsijarrua. Etupainotteiset jarrut saa takapainotteisiksi antamalla koneen vääntää jarruttaessa. Kun sen oppi, oli kiva vetää sivutiellä etuvetoisella autolla kurveista perä luistossa. Luisto oli myös paremmin hallittavissa kuin kässärillä. Saabilla kässäri vaikutti etupyöriin, eikä käsijarrukäännöstä edes voinut tehdä, mutta perän sai kivasti irti.


    • Anonyymi

      Käytän kitkoja E-Suomessa kun asun. Ne on voinut vaihtaa jo vähän aikaisemmin eli silloin kun jaksaa ja joutaa, ei ole tarvinnut allakkaa noudattaa. Aniharvoin on ollut liian liukasta kitkoille, jos vaikka aamuyöstä on lähtenyt ajamaan. Yleensä jo aamupäivällä ovat suola-autot kulkeneet. Kun viimeksi ostin auton, tein autoileville kuudelle perheeni jäsenelle callupin. Yksi ajoi kitkoilla ja viisi nastoilla.
      En ole koskaan kuullut huonojen ja vähemmän huonojen renkaiden paikoista, ei ilmeisesti ole renkaani niin vanhat olleet koskaan.
      Käytättekö te muut kitkoja vai nastoja?

      • Anonyymi

        Kitkat sopii vain kokeneille ja ennakointiin kykeneville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkat sopii vain kokeneille ja ennakointiin kykeneville.

        No voihan, sanoopi Tänään 11:02. Tuo lause ei sovi minuun. Miten olen pärjännyt reilut lähes 20 v. En kyllä kaahaa missään joten oisko varovainen oikeampi termi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan, sanoopi Tänään 11:02. Tuo lause ei sovi minuun. Miten olen pärjännyt reilut lähes 20 v. En kyllä kaahaa missään joten oisko varovainen oikeampi termi.

        En tarkoittanut sinua.


      • Anonyymi

        Yli kymmenen vuotta vanhojen kovien nastarenkaiden, joista suurin osa nastoistakin oli kaupunkiajon jarrutuksissa ja kiihdytyksissä sekä aina suolatun moottoritien vauhdissa kadonneet, eivät enää tarjonneet toimintaansa. Ostin kitkarenkaat vuosi sitten ja niillä on pärjännyt aivan hyvin. En vaihtanut edes kesäksi kesärenkaita . Täällä ei enää juuri ole lumisia pakkastalveja joten luulisin että näillä pärjää tulevaisuudessakin.
        Yritän pitää pikkasen enemmän väliä edellä ajavaan autoilijaan koska jarrut ovat huonot. Seuraavassa huollossa täytyy varmaan jarrulevytkin vaihtaa, sitä se teettää kun naisihmisenä ajaa varovaisemmin eikä tee niitä voimakkaita jarrutuksia joita pitäisi.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli kymmenen vuotta vanhojen kovien nastarenkaiden, joista suurin osa nastoistakin oli kaupunkiajon jarrutuksissa ja kiihdytyksissä sekä aina suolatun moottoritien vauhdissa kadonneet, eivät enää tarjonneet toimintaansa. Ostin kitkarenkaat vuosi sitten ja niillä on pärjännyt aivan hyvin. En vaihtanut edes kesäksi kesärenkaita . Täällä ei enää juuri ole lumisia pakkastalveja joten luulisin että näillä pärjää tulevaisuudessakin.
        Yritän pitää pikkasen enemmän väliä edellä ajavaan autoilijaan koska jarrut ovat huonot. Seuraavassa huollossa täytyy varmaan jarrulevytkin vaihtaa, sitä se teettää kun naisihmisenä ajaa varovaisemmin eikä tee niitä voimakkaita jarrutuksia joita pitäisi.
        Hytinäx1

        Väitetään, että kitkarengas kuluu voimakkaasti kesällä käyttäessä. Sen erilainen kumi ja rakenne aiheuttaa paljaalla asvaltilla renkaan käyvän kuumempana mitä se on tarkoitettu ja sitä kautta "sulavan silmissä".
        Huomasitko tällaista? 2 euron kolikko.

        Yksi kaveri käytti tunnetun tehtaan ( jota en nyt mainitse ) kitkarenkaita vielä kesällä. Huomasin sen joskus elokuussa, mutta tämä vakuutti, että kulutuspinta oli sama mitä joskus maaliskuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitetään, että kitkarengas kuluu voimakkaasti kesällä käyttäessä. Sen erilainen kumi ja rakenne aiheuttaa paljaalla asvaltilla renkaan käyvän kuumempana mitä se on tarkoitettu ja sitä kautta "sulavan silmissä".
        Huomasitko tällaista? 2 euron kolikko.

        Yksi kaveri käytti tunnetun tehtaan ( jota en nyt mainitse ) kitkarenkaita vielä kesällä. Huomasin sen joskus elokuussa, mutta tämä vakuutti, että kulutuspinta oli sama mitä joskus maaliskuussa.

        En ole vielä tarkistanut kulutuspintaa ja urien syvyyttä. Toivon ettei ne ole aivan loppu kun ajattelin ajeleskella vielä ainakin pari kautta ennenkuin laitan koko vanhan autoni pois käytöstä. Alla on juuri nuo kiinalaisvalmisteiset.
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli kymmenen vuotta vanhojen kovien nastarenkaiden, joista suurin osa nastoistakin oli kaupunkiajon jarrutuksissa ja kiihdytyksissä sekä aina suolatun moottoritien vauhdissa kadonneet, eivät enää tarjonneet toimintaansa. Ostin kitkarenkaat vuosi sitten ja niillä on pärjännyt aivan hyvin. En vaihtanut edes kesäksi kesärenkaita . Täällä ei enää juuri ole lumisia pakkastalveja joten luulisin että näillä pärjää tulevaisuudessakin.
        Yritän pitää pikkasen enemmän väliä edellä ajavaan autoilijaan koska jarrut ovat huonot. Seuraavassa huollossa täytyy varmaan jarrulevytkin vaihtaa, sitä se teettää kun naisihmisenä ajaa varovaisemmin eikä tee niitä voimakkaita jarrutuksia joita pitäisi.
        Hytinäx1

        Kitkarenkaan menevät kesäkuumalla nopeasti pilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitetään, että kitkarengas kuluu voimakkaasti kesällä käyttäessä. Sen erilainen kumi ja rakenne aiheuttaa paljaalla asvaltilla renkaan käyvän kuumempana mitä se on tarkoitettu ja sitä kautta "sulavan silmissä".
        Huomasitko tällaista? 2 euron kolikko.

        Yksi kaveri käytti tunnetun tehtaan ( jota en nyt mainitse ) kitkarenkaita vielä kesällä. Huomasin sen joskus elokuussa, mutta tämä vakuutti, että kulutuspinta oli sama mitä joskus maaliskuussa.

        Näin on. Talvirenkaat on tehty kylmille keleille. Kitkarengas on tavlirenkas ja tarkoitettu kylmille keleille. Menee pilalle alle aikayksikön lämpöisillä keleillä.


    • Anonyymi

      Voi tulla jopa sakkorysä tuosta uudesta laista, kun pitää olla marra-maaliskuussa talvirenkaat, vaikka keli olisi vain kerran joskus aamulla/illalla hieman liukas. Ei kai sitä joka lumihiutaleen vuoksi tarvitsisi renkaita vaihtaa, kun joidenkin on mentävä pakosta töihin.

      Tuosta renkaiden paikoista edessä/takana paremmat. Joskushan ne on pakko olla edessä paremmat, jos meinaa kuluttaa tasaisesti koko rengas-sarjan. Etuvetoinen kuluttaa huomattavasti nopeammin eturenkaat.

    • Lieneekö talvirenkailla laatukriteeriä. Jos vaikkapa kiinalainen valmistaja tekee talvirenkaan,jossa ei ole pitoa ollenkaan, niin voiko se tulla myyntiin.
      Viime talvena meni vetopyörästä rengas,. Siihen pantiin halpisrengas tilalle, jossa ei ollut pitoa ollenkaan..
      No nyt vaihtui autokin, siihen tulee uudet "kotimaiset" alu-vanteilla.
      Tuntuma, että peltivanne toimii talvella paremmin. Väittivät, että tuossa toimii aluvanne paremmin, saa nähdä.

      • Anonyymi

        Linglong GreenMax pesi kalliit renkaat TM-testissä. 252Nastaa.


      • Anonyymi

        On talvirenkailla huima ero.
        Keski-Euroopassakin myydään "talvirenkaina" jotain höpö-höpö-renkaita, jotka käyttäytyy aivan eri tavalla kuin vaikka tunnetut Nokiat.
        Niitä kuulemma tuodaan Suomeenkin myyntiin ihan M S-merkinnällä. Valmistusmaa vaihtelee.
        Tuontiautossa voi hyvinkin olla sellaiset.

        Ei ole koskaan tullut ajettua sellaisilla, mutta siitä oli aikanaan testi jossain lehdessä ja näiden renkaiden arvosanaksi tuli naurettava miinus.

        ***
        Mitäköhän eroa ajettavuudessa on alu- ja peltivanteella? En minä vaan tiedä.


      • Anonyymi

        Voi tulla myyntiin "välikelin" renkaita joilla talvella ei oikeasti tee mitään. Nyt pitää tarkemmin tietää mitä hankkii ja alle laittaa.


    • Anonyymi

      Laitatan joka vuosi talvirenkaat alle 1pvä joulukuuta.

      • Anonyymi

        Sakko saattaa napsahtaa.


    • Anonyymi

      Uudet renkaat eteen, että pääsen omasta pihasta nousemaan "isolle tielle" , helvatinmoinen ylämäki. Meillä oli nuorena mahdollisuus ajella järven jäällä, opetella auton käyttäytymistä ääriolosuhteissa. Minissä edessä talvirenkaat takana kesärenkaat, kovaa mentiin ja tehtiin vaikka minkälaisia temppuja. Pakilla kaasupohjassa ja käsijarrulla kääntö niin että jatkettiin pysähtymättä menoa eteenpäin. Kaikenlaista muuta temppuilua peilikirkkaalla jäällä, vauhtia 80km/h ja käsijarrulla 2-3 pyörähdystä ymym ja matka jatkui pysähtymättä.

      • Anonyymi

        Se oli hienoa aikaa, kun vielä järven jäillä sai ajaa ja kokeilla.

        Kokeilitteko talvirenkaat takana ja kesikset edessä? Jos kokeilitte, niin minkälaisia tuloksia jarrutusmatkassa ja ohjautuvuudessa, kun pito on takapäässä parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hienoa aikaa, kun vielä järven jäillä sai ajaa ja kokeilla.

        Kokeilitteko talvirenkaat takana ja kesikset edessä? Jos kokeilitte, niin minkälaisia tuloksia jarrutusmatkassa ja ohjautuvuudessa, kun pito on takapäässä parempi?

        Ei tullut mieleenkään laittaa parempaa pitoa taakse? Ei minullakaan, siksi paremmat aina eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hienoa aikaa, kun vielä järven jäillä sai ajaa ja kokeilla.

        Kokeilitteko talvirenkaat takana ja kesikset edessä? Jos kokeilitte, niin minkälaisia tuloksia jarrutusmatkassa ja ohjautuvuudessa, kun pito on takapäässä parempi?

        Miksi ei saisi? Ainakin reilu kymmenen vuotta sitten vielä sai.


      • Anonyymi

        Huimin jäälläajo tapahtui jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Kaverilla oli viisipyttyinen Audi 100, joka kulki mittarin mukaan yli 180 km/h. Järven jää oli vahvaa ja poikkeeuksellisesti peilikirkasta, kun lumet olivat sulaneet kertalleen ja vesi oli jäätynt järven pintaan. Kävimme ensin tarkastamassa reitin, ettei ole railoja tai muuta vastaavaa missään. Sitten Audiin sen verran vauhtia kuin polleista lähti ja nykäisy käsijarrusta. Siinä jäivät Linnanmäen laitteet kirkkaasti hopealle.

        Se oli silloin nuorena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huimin jäälläajo tapahtui jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. Kaverilla oli viisipyttyinen Audi 100, joka kulki mittarin mukaan yli 180 km/h. Järven jää oli vahvaa ja poikkeeuksellisesti peilikirkasta, kun lumet olivat sulaneet kertalleen ja vesi oli jäätynt järven pintaan. Kävimme ensin tarkastamassa reitin, ettei ole railoja tai muuta vastaavaa missään. Sitten Audiin sen verran vauhtia kuin polleista lähti ja nykäisy käsijarrusta. Siinä jäivät Linnanmäen laitteet kirkkaasti hopealle.

        Se oli silloin nuorena.

        Kuljettaja ei osannut luistonoikaisua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tullut mieleenkään laittaa parempaa pitoa taakse? Ei minullakaan, siksi paremmat aina eteen.

        Mineissä joita oli monta, nastarenkaat edessä, kesärenkaat takana.
        Nyt olen hommaamassa kahta uutta talvirengasta, myyjä kysyi laitetaanko eteen vai taakse, toivottavasti eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hienoa aikaa, kun vielä järven jäillä sai ajaa ja kokeilla.

        Kokeilitteko talvirenkaat takana ja kesikset edessä? Jos kokeilitte, niin minkälaisia tuloksia jarrutusmatkassa ja ohjautuvuudessa, kun pito on takapäässä parempi?

        Kesikset edessä etuveto autolla peilikirkkaalla jäällä. Pyörät pyörii tyhjääääää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saisi? Ainakin reilu kymmenen vuotta sitten vielä sai.

        Hki Munkkiniemenselällä oli monia vuosia, ehkä vuoskymmeniä aurattu ovaali, jossa sai kuka tahansa ajaa.
        Sitten tuli jostain korkealta kielto radalle. Muistaako joku paremmin?

        Tietääkseni nykyään Helsingissä ei ole missään siihen tarkoitettua aurattua jääaluetta tai aurattua maa-aluetta, joka kaikkien käytössä. On vain maksullisia liukasratoja ympäri maata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hienoa aikaa, kun vielä järven jäillä sai ajaa ja kokeilla.

        Kokeilitteko talvirenkaat takana ja kesikset edessä? Jos kokeilitte, niin minkälaisia tuloksia jarrutusmatkassa ja ohjautuvuudessa, kun pito on takapäässä parempi?

        Hyvä ystävä, en olisi päässyt metriäkään eteenpäin kesärenkailla, peilikirkkaalla jäällä.
        KAIKILLA oli silloin vuosina 68-72 kun ajelimme etuvetoisilla juuri tuollainen rengastus : Talvirenkaat edessä, kesärenkaat takana. Joka toisella Austin/Morris Mini.

        Siis tuo sekarengastus oli silloin luvallista ja lumitalvet minillä oli todella sellaista, kun jäit jumiin niin yksin et siitä selvinnyt.


    • Anonyymi

      Mielivaltaiseksi menee jos valvonta on poliisin vastuulla , ei taida heidän asiantuntemus riittää sään vuoksi sakottamiseen oikein asian suhteen , vai tuleeko huomautus tms ???

      • Anonyymi

        Loppuviikosta heitän talvikiekot alle.


      • Anonyymi

        Uudessa keliin perustuvassa mallissa vastuu talvirenkaiden käytöstä on entistä enemmän kuljettajalla.

        Miksi toisille on niin vaikea noudattaa sääntöjä ilman pelkoa valvonnasta ja poliisien läsnäolosta.


    • Anonyymi

      Niin muuten, hälytysajoneuvoissa on aina talvella nastarenkaat.

    • Anonyymi

      Talvirengaspakko alkaakin kuukautta aiemmin kuin ennen ja päättyy kuukautta myöhemmin kuin ennen, jos keli käyttöä vaatii. Mahdollistaa toki kesärenkaiden pidemmän käytön, jos keli ei vaadi talvirenkaita, mutta vaatii myös talvirenkaiden aikaisemman tai myöhemmän käytön, mikäli keli sitä vaatii.

      Kuski pitää itse osata arvioida tilanne. Viime vuonna, jos autoilija ajeli marraskuussa lumisateessa kesärenkailla, niin poliisi saattoi vain pitää autoilijaa tyhmänä, mutta sakkoja ei voitu kirjoittaa. Nyt marraskuun alusta lähtien, kesärenkailla talvikeleissä ajelevalle voi napsahtaa sakot. Samoin jos vaihtaa liian aikaisin, eli jos maaliskuussa ajaa kesärenkailla talvikeleissä, niin voi napsahtaa sakot.

      Yhteenveto: Uuden lain mukaan tarvitsee talvirengaspakon aikana käyttää talvirenkaita vain, jos keli sitä vaatii, mutta jos oikeasti sitä vaatii, niin on oltava aiemmin kuin ennen ja myös myöhemmin kuin ennen.

      • Juuh, pitäisi olla vähintään meteorologi.
        Vai pitäisikö olla toinen rengassetti takaluukussa ja kun kesken matkan rupeaa lunta satamaan, eikun tienposkeen ja vaihtamaan.
        No mulla menee nastarenkaat alle marraskuun eka ja on maaliskuun loppuun.
        Sitäkin jossain mainittin, että jos ajaa kolarin, keliin nähden väärät renkaat alla, voi korvaukset pienentyä.


    • Anonyymi

      Ostin HPL 8 renkaat on k?yt?ss? joustavat eik? rengas??net tule ajossa häiritse?n? autoon.

      te?v P?k?a

      • Anonyymi

        M?l?a piisaa, M?ten H?vÄ?


    • Anonyymi

      Välikauden rengas, ei tarvi pelleillä sääntöjen kanssa.

      • Anonyymi

        M S-merkittyjen renkaiden ei tarvitse läpäistä sertifiointitestiä. Renkaan soveltuvuus talviolosuhteisiin on täysin valmistajan päätettävissä.

        Jos valmistaja päättää että surkea rengas on hyvä, niin sitten hän päättää niin antaa sille merkinnän. Minä en ainakaan usko minkään valmistajan väitteitä, vaan ainoastaan riippumatonta tutkimustulosta. En lähde pelleilemään turvallisuuden kanssa.


    • Anonyymi

      Välikausirenkaista.

      Ketjussa ollut polemiikkia halpisrenkaista, joita nyt ihmiset kai tilailee netistä. Mun käsittääkseni kesärenkaat ei ole kuin tavallisia halparenkaita, mutta talvirenkaissa on isompia eroja.

      Suomi on pohjoinen maa ja täällä on kylmät kelit talvisin. Kylmää aluetta, eli aivan erilaiset lämpötilat, kuin noilla suurilla markkinoilla, mihin nyt lähes koko muu eurooppakin kuuluu. Se toi lämpötila vaikuttaa paljon siihen, millaisia ominaisuuksia renkailta vaaditaan lähinnä kumiseoksilta.

      Lämpimiin olosuhteisiin suunnitellut kumit ei toimi kylmissä keleissä. Ja toisinkin päin, itelläkin kokemus, kun piti ajella vanhat talvikummit kesällä ja nypin niistä nastat. Net käytännössä suli alle parissa kuukaudessa, vaikka pintaa oli keväällä rutkasti.

      Nasta nyt on nasta, mutta ei nastarenkaita lämpimissä maissa tarvita, edes kai aina saa käyttääkkään, ehkäpä renkaitten suunnittelussa ei nastoihin niin panosteta. Elikkäs sopimaton kumiseos ja nastoitus vähän niin ja näin, ei sellaiset renkaat ole parhaita vaihtoehtoja suomen talvikeleihin.

      Testeissä kotimainen talvirengas on aina menestynyt, tosin voi epäillä, liekö joillain testaavilla tahoilla mukana hieman kotimaisuuslisää. Mutta aina hyvin on menestyneet vaikkapa Michein ja Continental. Kaikki nämät on kalliita renkaita, se pitää ottaa huomioon, jos aikoo ostaa halpoja ja vertaa niitä kaliisiin kumeihin. Joku täällä surkea talvirengas voi olla suhteessa hyväkin toisenlaisissa keleissä.

      . Tällä hetkellä muuten suomessa normi syyskeli. Lapissa lunta ja tiet kai jo jäässä, tsadissa ihmiset leikkaa nurmikoita. Suomi pitkä maa, sille ei oi mitään. Jos ajaa maan päästä päähän kyllä siinä on monenlaista keliä nyt. Mutta pitäisköhän olla laki, että kelien mukaan renkaat ja käytössä kolme eri rengasta?

      Kesärenkailla mahdoton ajaa ympäri vuoden, Lainuudistus ei mun käsittääkseni oikein mitään muuttanut. Tähänkin asti saanut ajaa talvikumeilla kelin niin vaatiessa vaikka keskellä kesää, se ei muuttunut miksikään. Mutta ei toisinpäin. Nyt vaan niinkuin jätetään enenpi liukumaa, koska enenpi pitää ottaa huomioon keliolosuhteet, kuin kalenteri. Vain umpikaheli vetää jäisellä tiellä kesäslikseillä.

      Ja kesäslikseihin verrattuna halpistalvikumit kuitenkin varmasti parempi vaihtoehto.

      =DW=

    • Anonyymi

      Käytän kitkoja, CONTINENTAL ContiVikingContact 7. En osaa sanoa hyvyydestä, sellaiset laittoivat kyytiin kun auton ostin. Renkaat ovat jo alla, eikös tänään uhkailla lunta E-Suomeenkin.

      • E kai nastoja tarvitse kun vesijäätiköllä.
        Tuli ehkä turhaan ostettua nastarenkaat, voi ne vesijäätikkökelit jättää nyt jo ajamatta, Nykyiseen autoon saa nelivedon nuppia kääntmällä. Lumisella tiellä ja pakkaskelissä nastoista ei taida olla palon hyötyä
        Lieneekö niissä hintaeroa, onko nastoilla vai ilman.
        Vielä nuo on sulat tiet.


      • Anonyymi
        k-kotton kirjoitti:

        E kai nastoja tarvitse kun vesijäätiköllä.
        Tuli ehkä turhaan ostettua nastarenkaat, voi ne vesijäätikkökelit jättää nyt jo ajamatta, Nykyiseen autoon saa nelivedon nuppia kääntmällä. Lumisella tiellä ja pakkaskelissä nastoista ei taida olla palon hyötyä
        Lieneekö niissä hintaeroa, onko nastoilla vai ilman.
        Vielä nuo on sulat tiet.

        Neliveto kattelussa.

        Koska takavetoisia ei oikein markkinoilla, kuin muutamaa merkkiä, ajatellut nelivetoa seuraavaksi. Kuitenkin aina joskus joutuu ryösimään ties millaisissa keleissä pöndellä ja pääseehän sellaisella helpommin liikkeelle tsadissakin, kuin etuvetoisella. Saapi nyt näkee.

        Sitä meinasin mainita, ei pidä liikaa luottaa nelivetoon. Sellainen kelju puoli, sellaisen saa kaivettua pitemmälle ja syvemmälle kiinni, kuin kakspyörävetoisen. Ei kokemusta millanen muuten ajella, oletan, ehkä voi puskea helpommin. Toki kaikki riippuu itse autosta ja miten on rakenneltu systeemit. Ja miten autoa sitten oppii käsittelemään.

        Siitä pääseekin sujuvasti kummeihin. Meinaan vaan, neliveto ehkä lähtee liikkeelle paremmin, vaikka kitkoillakin. Mutta fysiikan lakeja neliveto ei kumoa. Liukkaalla jos ei kitkaa, kitkaa ei sitten ole. Siis kääntyminen ja pysähtyminen voi helpolla yllättää, koska eteenpäin liikkuessa pidosta tuleepi helposti liian hyvä olettamus kuskille.

        Siinä olet oikeassa, pakkasjäällä kitkoissakin on pitoa. Mutta on kaikenlaista jääkeliä, lunta jäällä, sohjoa jäällä, mustaa jäätä ja onhan net nastat karkeemmat, kuin kitkat, notta lumellakin niinkuin karkeemmat.

        Ite en uskaltas kitkoja alle laittaa, vaikka ois kuin sulat tiet, ei tarvi kuin sen kerran liukkaus "yllättää" ja aina ei voi autoa laittaa parkkiin odottelemaan kelien muuttumista. Mä siis ajelen aika usein pönden ja tsadin välillä ja joka reissulla tahtoo kelit vaihdella laidasta laitaan. Ja tsadissa kun sattuu tulemaan liukkaus, se on sitten tosi liukasta. Kun nastat juu kuluttaa asfalttia, mutta samalla tienpinnan karheuden takia pito on parempi. >siks suhtaudun kaavailtuun nastakieltoon epäilyksellä, hitto, kitkat kiillottaa muutenkin liukkaat tiet, etenkin jäiset kohdat.

        Niettä ole vaan tyytyäinen nastakumeihin, net on hyvät olla alla, ei neliveto kelejä muuta. Ja aina ei voi liukkaita välttää, kelit voi muuttua nopeesti, kesken matkankin.

        =DW=


    • Anonyymi

      Siellä se oli, saksalainen das-auto "renkaanvaihtoasennossa" katollaan, talvi yllätti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe