E85 pysyykö moottori puhtaana?

Anonyymi

Öljynvaihto on alle 10tkm joten se on kunnossa ja öljy on ihmeen puhdasta nykyään verrattuna vastaavan vaihtovälin e98 aikoihin ,miksi näin? Palaako etanoli puhtaammin ja palojätettä ei yksinkertaisesti vain tule niin paljon vaikka keittoa palaa litroina enemmäkin? Mikään ei ole muuttunut ajamisessani muuta kuin että joskus mennään tyhjillä teillä hiukan kovempaa nopeutta kun kun se kulutus ei nousekkaan enää niin paljon verrattuna bensaan. Turbo 2.5 kone. Kylmä käyynistyvyys on heikko ja jo plussan 5c alla alkaa se 5€ ensin bensaa tankiin ja e85 täyteen. Mutta mutta miksi öljyt puhtaampia etanoli aikakaudella?

5

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

on pesevää öljyä ja ei... mitähän öljyä käytät

• Anonyymi

Kyllä etanoli palaa puhtaammin kuin bensiini, silti et voi ruveta ollenkaan pidentämään öljyn vaihtoväliä vaikka autosi toimisikin etanolilla. Etanoli on kuitenkin erittäin tehokas pesuaine, eikä itsessään sisällä minkäänlaisia voitelevia ominaisuuksia.
      https://www.youtube.com/watch?v=vtz9367lCpQ
      Videossa näkyy hyvin kuinka bensiini palaa likaisemmin kuin etanoli.

• Anonyymi

Sama huomio on tullut tehtyä e-85:n läträilyn kanssa. Ensimmäinen öljynvaihto ja öljyt ovat tosi likaiset. Itse yritän vaihtaa öljyt 10 tkm jälkeen, kun se ei ole mikään suuri kustannus. Seuraavilla jo tosi puhtaat. Sytytystulpat, kun otat pois koet vielä yhden yllätyksen. Männät on kirkkaat ja karstattomat. Tulpat on kuin uudet.

• Etanoli sisältää osan palamiseensa tarvittavan hapen itsessään, joten periaatteessa ja käytännössäkin se palaa "täydellisemmin" ilman nokea ja savutusta.

Se etanolin sisältämä happi selittää myös sen, että etanolia kuluu enemmän saman tehon aikaansaamiseksi. Etanolin puristuskestävyys tosin on paljon suurempi kuin bensiinin, joten "viisas" moottorinohjauselektroniikka etenkin ahdetussa moottorissa osaisi hiukan kompensoida kulutuksen lisääntymistä lisäämällä sopivasti ahtopainetta.

Kasvanut ahtopaine kasvattaa palotilan lämpötiloja, mikä parantaa moottorin hyötysuhdetta. Sitä en osaa sanoa osaako juuri sinun autosi ECU reagoida polttoaineen muutokseen riittävän laajalla skaalalla. Ei liikaa, ettei kone hajoa! ; )

• Anonyymi

Toinen syy polttoaineen suurempaan kulutukseen on se, että etanolissa on hieman vähemmän energiaa kuin bensassa.
        https://www.youtube.com/watch?v=ltWcgiCm4NY
        Etanolin palaessa muodostuu hieman vesihöyryä joka jäähdyttää sylinterien palotiloja tehokkaammin kuin bensiini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe