etuuskäsittelijä

!!!

Millaista on etuuskäsittelijän työ sosiaalitoimistossa? Työmäärä? Vaikeus? jne....

4

6765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Kai siinä aika kovaa kiirettä saa pitää, mutta kuulemma ihan vain merkonomin koulutuksella hommaa tehdään.

    • sosiaalityöntekijä

      Etuuskäsittelijä tekee toimeentulotukipäätöksiä laskelman perusteella. Hakijan tuloihin ja menoihin perustuva laskelma näyttää, miten paljon toimeentulotukea maksetaan, jos maksetaan ollenkaan. Omaa harkintavaltaa ei juuri ole. Pitää olla erittäin hyvä stressinsietokyky, sillä kiire on jatkuvaa, työtä on todella paljon. Kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Työstä ei juuri kiitosta saa, valitusta sitäkin enemmän. Sossun asiakkaat ovat harvoin tyytyväisiä! Jos aiot etuuskäsittelijäksi, opettele sanomaan ei, sillä toimeentulotukipäätös on usein kielteinen. Mieti miltä sinusta tuntuu tehdä kielteinen toimeentulotukipäätös ja saada asiakkaan vihat osaksesi.
      Suuri osa etuuskäsittelijöistä on merkonomeja ja työssä pitää olla tarkka, päätökset pitää perustella kunnolla, hallita toimeentulotukilaki ja muun sosiaaliturvan tuntemuksesta on hyötyä. Työn vaikeus on siinä, että asiakkaiden elämäntilanteet ja ongelmat ovat moninaisia, mahdollisia ratkaisuja joutuu miettimään tovin jos toisenkin. Kiireen vielä kestää, mutta minusta kuormittavinta on, kun on puhunut ja mahdollisesti tavannutkin asiakkaan ja todennut että asiakkaan elämäntilanne on todella vaikea, ja sitten kuitenkaan ei voi mitenkään auttaa, ja jos vielä jälkikäteen joutuu useaan otteeseen perustelemaan ratkaisuaan asiakkaalle, joka alkaa käydä hankalaksi... Kaikenlaista saa kuulla. Tapaukset kummittelee välillä unissakin.
      Helpommallakin tavalla voi leipänsä ansaita, mutta toisaalta itse alalla olevana kaikesta huolimatta pidän työstäni ja voin suositella sitä muillekin.

      • unoh dus

        Unohdin palauttaa tuntilistan ajoissa, jolloin palkanmaksu tuli 2 vko myöhässä. Oma vikani. Palkkaa ei kutenkaan tullut silloin kun olisi pitänyt, no soitin palkanlaskentaan ja sain palkkani seuraavana päivänä. Koska joudun hakemaan työttömyysetuutta menin palkanlaskentaan kysymään kuittia, jonka toimitan kelalle. Sain kuitin

        Menin kuitenkin ensin sossuun, koska se meni kiinni aikaisemmin s(sisälle pääsee klo 15.30 asti) ja toimitin muiden liitteiden mukana saamani palkkatodistuksen. Menin kelalle. Siellä huomasin, että palkkatodistuksesta olisi pitänyt olla kopio, jota en muistanut ottaa... Joten painelin takas sossuun

        Paperini oli tällä välin ehtinyt neuvonnasta eteenpäin. Kopiota palokkatodistuksesta en saanut. Paikasta, jonne palautan tuntilistan, ei saa palkkalaskelmaa mutta todistuksen saa palkkalaskennasta. Minulle kerrottiinettä kuitin saan vasta muutaman päivän päästä.

        Koska minulla ei ollut kuittia tai todistusta palkasta, en voinut hakea kelan työttömyysetuutta. Soitin tästä soskuun, että vuokra on maksamatta (vuokranantaja odottaa kiltisti) että olisivat tehneet päätöksen nyt palkkatulon perusteella.

        KÄSITTELIJÄ SANO ETTÄ TYÖTTÖMYYSETUUDEN SUMMA PITÄÄ TIETÄÄ. sANOIN ETTÄ KELALTA LÖYTYY NETTILASKURI. KUN HÄN EI OLLUT INNOKAS LASKEMAAN SUMMAA PUOLESTANI EHDOTIN, ETTÄ TEEN SEN. Laskin summan hänen puolestaan ja soitin hänelle uudestaan. kerroin arvioidun summan hänelle. HÄN SANOI SELVÄ JA TOKAISI SINÄ HOMMAAT SEN PALKKAKUITIN. Olin jo 1. puhelun aikana sanonut, että en voi vielä hakea rahaa KELA.lta, koska minulla ei ole palkkatositetta. Kerroin myös että bruttopalkka näkyy palkka todistuksessa ja netto toimittamassani pikatilotteessa.

        Jos käsittelijä olisi käyttänyt maalaisjärkeä ja soittanut kelalle tai laskenut kelan nettilaskurilla arvion saamastani työttömyysetuudesta tai tehnyt päätöksen pelkän palkan perusteella, eikä tokaissut että "sinä hommaat sen palkkakuitin" olisi molemmilla parempi mieli.

        Perään viestilläni sitä, että etuuskäsittelijätkin ovat asiakaspalvelussa ja kyllä sitä omaa harkintaakin saa käyttää...EN YHTÄÄN IHMETTELE, ETTÄ MOISELLA TOIMINNALA SAACASIAKAAN VIHAT NISKAANSA.... Toki alunperin vika oli nyt minun, mutta maalaisjärjen käyttö silti sallittu.... Tapaus oli 1. laatuaan minun kohdalla


    • neuro34

      Jumalauta, älä vain mene! Olin itse yhden kesän kesätyöntekijänä (tradenomiopiskelijana)sossulassa Helsingissä, aivan kaamea paikka. Ihmisen täytyy olla henkisesti ja persoonaltaan kieroutunut ja sado-masokisti jos sossulaan haluaa töihin! Kuka haluaa vapaaehtoisesti ottaa vastaa juoppojen örinät ja somaleiden kalkatuksen sekä mannejen tappouhkaukset?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe