Autossa ei ole kulutusnäyttöä. Ohjeessa sen sanotaa kuluttavan 6,6 l/100lla. Vaikuttaa että se kuluttaa enemmän kun ajan pikkuteitäkin. Kun otan tankin täyteen bensaa, en koskaan uskalla ajaa edes niin tyhjäksi että valo syttyy. Onko mitään tapaa laskea kulutus jotenkin muuten?
Ei ollut ennenkään autoissa näyttöä ja muistaisin että nuorena rahattomina jotenkin se laskettiin. Kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta vaikka en enää ihan niin rahaton olekaan.
Miten saa lasketuksi auton bensan todellisen kulutuksen
42
402
Vastaukset
- Anonyymi
Nollaa trippimittari ( jos autossasi sellainen on ), kun tankkaat täyteen. Sitä seuraavalla tankkauskerralla vertaat kulutuksen ja trippimittarin lukeman.
- Anonyymi
Trippimittari on. Ei kulutusta litroina missään suoraan sanota.
Ellei sitten niin että kun tankkaan täyteen, katson kuitista litramäärän, Silloinhan pystyn laskemaan, paljonko edellisellä kerralla bensamäärä on tankista kulunut. Täysi tankki miinus täyden tankin ja nyt tankatun ero. Näin se muuten olikin. Sitä varmaan tarkoitit. Perehdyn asiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trippimittari on. Ei kulutusta litroina missään suoraan sanota.
Ellei sitten niin että kun tankkaan täyteen, katson kuitista litramäärän, Silloinhan pystyn laskemaan, paljonko edellisellä kerralla bensamäärä on tankista kulunut. Täysi tankki miinus täyden tankin ja nyt tankatun ero. Näin se muuten olikin. Sitä varmaan tarkoitit. Perehdyn asiaan.Trippimittarista näkee ajetut kilometrit ja tankkiautomaatista tankkiin mennyt polttoaine. Tankkiautomaatin mittarista (tai kuitista) näkee siis kulutuksen litroissa ja trippimittarista ajetut kilometrit. Noiden kahden luvun avulla pystyy asian laskemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trippimittarista näkee ajetut kilometrit ja tankkiautomaatista tankkiin mennyt polttoaine. Tankkiautomaatin mittarista (tai kuitista) näkee siis kulutuksen litroissa ja trippimittarista ajetut kilometrit. Noiden kahden luvun avulla pystyy asian laskemaan.
Minulla oli tapana pitää kirjaa kulutuksesta ja silloin laskin trippimittarin ja tankkauksen avulla kulutuksen päässäni. Vanhojen ihmisten pitää harjoittaa salitreenin lisäksi myös aivovoimistelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trippimittari on. Ei kulutusta litroina missään suoraan sanota.
Ellei sitten niin että kun tankkaan täyteen, katson kuitista litramäärän, Silloinhan pystyn laskemaan, paljonko edellisellä kerralla bensamäärä on tankista kulunut. Täysi tankki miinus täyden tankin ja nyt tankatun ero. Näin se muuten olikin. Sitä varmaan tarkoitit. Perehdyn asiaan.uuno
- Anonyymi
Esimerkki: Ajettu 600 km j a tankattu 40 litraa. (40 jaettu 600 kertaa 100).
40 litraa / 600 km * 100 = 6,67 litraa/km- Anonyymi
Taitaa olla kookas auto kun kulutus on 6,67 litraa kilometrillä?
- Anonyymi
6,67 l/km...??
- Anonyymi
Siis tietenkin sadalla kilometrillä. Fiksut tajusivat ja ääliöt vain piikittelivät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla kookas auto kun kulutus on 6,67 litraa kilometrillä?
Kulutus on 0,067 litraa kilomettriltä, eli 6,67 litraa sadalla kilometrillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tietenkin sadalla kilometrillä. Fiksut tajusivat ja ääliöt vain piikittelivät.
Toyota rav 4 hybriid neliveto
Kuluus 4.8 l kauounki
222hv
- Anonyymi
Ei sitä trippimittaria mihinkään tässä laskennassa tarvita: Kun tankatessa ottaa muistiin ajetut kilometrit ja vähentää ne aikanaan kun tankkaa uudelleen, siinä ne tankillisella ajetut kilometrit ovat. Ja pitää sentään kertaalleen uskaltaa ajaa niin kauan että se varoitus polttoaineen loppumisesta toimii, silloin on kyllä yleensä vielä polttoainetta tankissa useita litroja. Ja onhan aivan mahdollista pitää "testin" ajan vähän ylimääräistä polttoainetta mukana kanisterissa jos niin pelkää että ajo loppuu siihen varoitusvaloon...
Tehtaiden ilmoittama kulutus katsotaan jossain tietyissä olo- ja ajotilanteissa ja - vauhdissa, ei sillä mitään tee käytännössä, onhan se vähän kuin suuntaa antava. Jokaisen ajotyylikin on erilainen, ajonopeudet erilaiset jne., jne., ei kun tekemään se oma testi, yksi tankillinen kertoo jo paljon. - Anonyymi
Ei sitä trippimittariakaan tässä tarvita: Katsoo ja laittaa vaikka paperille ajokm:t tankatessa ja katsoo ne uudelleen taas tankatessa ja vähän vähentelee, siinä ne ajetut kilometrit ovat. Tankin voi yleensä huoletta ajaa siihen varoitusvaloon asti, sen ideana kyllä on juuri se, että silloin on vielä riittävästi polttoainetta jotta pääsee hyvin vähän etäämmälläkin olevalle mittarille.
Ja jos jossain oikein syrjäkulmilla liikkuu, voihan sitä pitää ainakin tuollaisen "testiajon" ajan muutaman litran ainetta kanisterin pohjalla jos se tuo mielenrauhaa. - Anonyymi
Kun tankkaa ajoissa, niin tuntuu paljon halvemmalta, kun mahtuu tankkiin vähemmän. Kyllä se tahtoo auto kuluttaa sen 8 litraa sadalla sekalaisessa ajossa.
- Anonyymi
Helppoa.
Ostat tankin piripintaan täyteen, lisäksi tarvitset varakanisterillisen pensaa( pensan määrä ylös), sekä suppilon.
Nollaa trippi, tai kirjoita matkmittarin lukema ylös.
Sitten vaat ajelet niin kauan, kunnes polttoaine on lopussa.
Kaadat kanisterillisen pensaa tankkiin, ajat lähimmälle huoltoasemalle ja tankkaat piripintaan.
Lasket yhteen tankkaamasi pensan määrä, sekä kanisterissa ollut pensanmäärä.
Lopuksi lasket pensankulutuksen.
Autojen matkamittareissa on heittoa, joten tulos ei ole täysin täsmällinen, mutta hyvin lähellä todellista kulutusta. Jos haluat mitata tarkemmin, osta mittanauha ja mittaa ajamasi matka.
=DW=- Anonyymi
Samalla mittarilla kun käy. Mittarilla/pumpulla kun tankkaa täyteen niin että pumppu katkaisee polttoaineen tulon. Nollataan trippimittari ja ajetaan tankki lähes tyhjäksi (ainakin pitkästi yli puolen välin). Sitten samalle mittarille/pumpulle tankkaamaan täyteen niin että pumppu taas katkaisee polttoaineen tulon. Sitten otetaan tankattu määrä ja trippimittarin lukema ylös. Loput on puhdasta matematiikkaa. Samalla pumpulla kun käy, niin todennköisyys sille, että polttoaine katkaistaan suurin piirtein samassa kohtaa täyttymistä, on suuri.
- Anonyymi
Pensa, se on kaupunki jossain idässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pensa, se on kaupunki jossain idässä.
Pensaa tankkiin ja reevereeltä katsellaan elokuvia.
- Anonyymi
Ei tarvitse muuta tehdä, kuin tankata kaikilla kerroilla samalla mittarilla, joka katkaisee polttoaineen tulon samalla tavalla. Tankataan siis täyteen, eli siihen kohtaan, jossa pistooli katkaisee polttoaineen tulon. Nollataan trippimittari ja ajetaan tankki melko tyhjäksi.
Sitten samalle mittarille tankkaamaan ja kirjataan tankattu litramäärä, sekä trippimittarista ajettu kilometrimäärä ylös ja suoritetaan niiden perusteella laskutehtävä.
Tankattu litramäärä jaettuna ajetuilla kilometreillä kertaa sata. Esim. 63 litraa / 970 km * 100 = 6,49 l/km - Anonyymi
^ Korjaus: 6,49 l/100 km tietenkin, eli 6,5 litraa satasella.
- Anonyymi
Minulla on ollut vuosia sama tapa;
Ajan matkamittarin tai osamatkamittarin mukaan sen 1000km eli joskus kuten viimeksi 1076 km ja tankkasin tankin täyteen ja sinne meni se n, 50 litraa suurin piirtein se mitä auton keskikulutusmittari näyttää eli 2015 mallin Volvo v 60 d4 144 kW autossa samaa tapaa käyttänyt vuosia .
Eli jos se kulutus mittari näyttää 4, 9 l /100km on se aika ok.
Sama tapaa käytin parinsadan tuhannen kilometrin verran Vw passatissa ja sama tulos; tonni matkaa ja 50 litraa tankkiin.
Mutta muutaman kerran viimeksi Hämeenkyrön Neste Express automaatilta otin tankkiin jossa oli varmasti monen tankkaus kerran perusteella ja samalaisella ajoalle vielä yli viisi ( 5 ) l pottoainetta onnistui tankkaamaan 68 litran tankkiin yli 70 litraa ,, reklamoin asiasta ko. jakelijalle mutta vastaukseksi sain kuinka usein mittarit tarkastetaan lätinää no empä tankkaile palviportillaan enään. - Anonyymi
Syökään vaikka Karjalanpaistia, kunhan kulkee ja pelaa. Mitä yleensäkään tuollaisella "tiedolla" kukaan tekee?
Jenkkirasseja omistaneena pidän näitä tavallisia kotteroita vähäruokaisina jota ovatkin.
Asiaan palatakseni, kesä ja talvi on aivan eri asia tuossakin, jos kesä'llä menee kosla jollakin 7-8 luokkaa satakilsaa, mene talvella melkein puolet enemmän. - Anonyymi
Aloittaja ja 10.10.2020 07:58 kirjoittaa.
Olipa tästä sukeutunut pitkä letka viestejä. Kiitos kaikille. Hurjin laskentatapa oli se että ostan täyden tankin, jonka ajan loppuun, katson trippilukeman ja kaadan varakanisterista bensaa tankkiin päästäkseni huolto-asemalle.
Ajan motaria aika usein, varmaan muut tykkäis kun autoni pysähtyis. Olen muuten vielä blondi enkä kovin mälsän näköinenkään. Voisin saada kuvani Iltikseen. - Anonyymi
Minulle ja mustalaisille ei bensan hinta nouse. Aina kahdella kympillä bensaa.
- Anonyymi
Todellinen kulutus lasketaan pitkältä ajalta. Tankatut litrat ja kilometrit monelta kuukaudelta, jopa vuodelta, ja niistä lasketaan kulutus. Ei yhden tankauksen lukemat kerro koko totuutta.
Kulutukseen vaikuttaa myös ajotapa, jos ajaa hiljaa niin kulutus on pienempi ja suurissa nopeuksissa tietysti suurempi.
Jos on paljon nykivää ajo, esinm just kaupunkiajo, liikennevaloissa yhtenään pysähtyminen ja lähteminen lisää kulutusta
Nopeuden kasvaessa ilmanvastus kovenee niin kulutuskin kasvaa.
Noin 70 km / h on se raja jossa kulutus alkaa kasvamaan reippaasti.
Hiukan voi myös vaikuttaa ajatko yksin vai onko koko suku mukana.
netistä voi löytää myös kulutusmittaritaulukon, syöttämällä siihen tiedot
bensamäärää ja ajettuja kilometrejä,
Kalkulaattori: bensalaskuri,- Anonyymi
Ajonopeuden vaikutus on yhteydessä korin aerodynamiikkaan.
Tylppäperäinen polo on moottoritien nopeudessa törkeä juoppo verrattuna esim. 80km/h maantieajoon.
Yleensä ajaminen maksimivääntömomentin kierrosluvulla tai hieman sen alle kuluttaa vähiten.
Jokainen nopeuden muutos syö polttoainetta, varsinkin jarrutus.
Moottorijarrutuksen käyttäminen vaatii ennakointia mutta säästää menovettä.
- Anonyymi
On katsoa autolehden testistä joko kotimaisesta tai maailmalta.
Mikä auto, niin voin ehkä auttaa.- Anonyymi
Studebaker Lark -63
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Studebaker Lark -63
Tietäisin vain Studebaker President 1938 lukemat
- Anonyymi
osta tankki täyteen, aja sata kilometriä, tankkaa taas täyteen, ja niin
paljon kun saat sopimaan autosi kuluttaa sadalla kilometrillä
nj - Anonyymi
Vertailtavaksi vanha Toyota Crown fa 70-luvulla mittasin erikseen. Maantieajossa 8 ltr/100 km. Rauhallisessakin yksinomaan kaupunkiajossa 17 ltr/100 km.
- Anonyymi
Sehän on sellainen iso, jykevä auto se Crown,,muistan kakarana kerran olleeni kyydissä. Ei voi kovin vähällä mennä.
Olikos siinä sähköllä takalasi, vai onko minulla valemuisto siitä..?:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on sellainen iso, jykevä auto se Crown,,muistan kakarana kerran olleeni kyydissä. Ei voi kovin vähällä mennä.
Olikos siinä sähköllä takalasi, vai onko minulla valemuisto siitä..?:)Sähköinen oli, joka minulla lakkasi toimimasta enkä saanut millään nostajaa pysymään pysyvästi kiinni lasissa. Sen kanssa oli väsäämistä, kun takaluukkua ei voinut avata ellei lasi ole alhaalla. Takasivuovet helpotti siinä.
Kliffa ajettava vaikka tosiaan jykevä laitos. Siitä syystä kaupunkikulutuskin oli kova. Anonyymi kirjoitti:
Sehän on sellainen iso, jykevä auto se Crown,,muistan kakarana kerran olleeni kyydissä. Ei voi kovin vähällä mennä.
Olikos siinä sähköllä takalasi, vai onko minulla valemuisto siitä..?:)muistat oikein farmari mallin Crown.in takalasi pelasi sähköisesti
seuraavan kerran kun tankkaat korkkiamyöten täyteen laita mittarilukema muistiin paperille ajelet minkä ajelet vaikka siten että on puolitankkia polttoainetta mee tankille ja tankkaa taas korkkiamyöten ja kilometrit ylös
vähennät kilometreistä ensimmäisen lukeman ajo kilometrit esim 630 km litrat
36,6l jaat litramäärän ajetuilla kilometreillä ja kerrot sadalla siitä se kulutus selviää elikkä 36,6 jaetaan 630=0,058095238 x 100=5,80l sadalle kilometrille uusissa autoissa oleva ns.ajotietokone valehtelee muutaman desin puoleen taikka toiseen- Anonyymi
Miksi tuo on sinulle tärkeää? Kuluttaa minkä kuluttaa. Ajotavallasi voit vaikuttaa siihen jonkin verran.
- Anonyymi
On se hvyä tietää. Voi sitten verrata kulutusta ajotavan mukaan ja katsoa muuttuiko. On toki eri asia ajaako 15 litraa satasella haukkaavalla jenkkiraudalla vai 4 litraa satasella kuluttavalla Toyota Yariksella.
- Anonyymi
Tankattu litramäärä jaettuna ajetuilla kilometreillä kertaa sata = kulutettu litramäärä satasella.
- Anonyymi
Mitä väliä, kaikki tankattu bensa kuitenkin autoa eteen päin vieväksi energiaksi muuttuu.
- Anonyymi
Kulutukseen voi omalla ajotavalla vaikuttaa ja näitä vaikutuksia halutaan kenties seurata. Onko se sinulta jotenkin pois, että joku muu haluaa tietä asioita?
- Anonyymi
Minulla on sama ongelma kuin aloittajalla. Tuntuu että juuri ajaessa auto kuluttaa enemmän...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005348597Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657