Mistä hommata au pair?

Astama

Onko kellään kokemuksia au pairista? Mistä kannattaa hankkia, jonkun toimiston kautta vai miten? Mitä au paireille yleensä maksetaan taskurahaa? Onko kellään ollut au pairia Virosta? Meillä on 1 ja 3 -vuotiaat pojat, jotka tarttevat lähinnä iltaisin ja joskus viikonloppuisin hoitajaa. Mies on kaiken aikaa reissun päällä ja alan väsyä pyörittämään tätä arkea yksin.

8

1058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tii

Kannattaa laittaa ilmoitus vaikkapa tyovoimatoimiston sivuille. Tsemppia jatkoon :)

• Observeri

Kumpaa oikein etsit, lastenhoitajaa vai Au pairia??? Moni ei ehkä ole asiasta aivan selvillä (ei edes työvoimatoimisto!!!), mutta ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Ulkomaalaislain mukaan Au pair on henkilö joka tulee opiskelemaan suomenkieltä ja -kultuuria eikä hoitamaan lapsia. Au pairille tulee hankkia oleskelulupa ja hänelle pitää olla järjestettynä kielikurssit yms. Lastenhoitaja tarvitsee Suomessa oleskeluun työntekijän oleskeluluvan sekä säännöllisen kuukausipalkan eikä taskurahaa.

Au pairin tai lastenhoitajan hankkimisessa ulkomailta kannattaa olla hyvin kriittinen ja tarkkana eikä edes tunnettuihin alan toimistoihin kannata sokeana luottaa. Esimerkiksi länsi-afrikkalaiset käyttävät tätä tapaa yleisesti saapuakseen Eurooppaan. Oleskeluluvan saatuaan he eivät välttämättä edes koskaan saavu työnantajaperheeseen tai "katoavat" muutaman viikon kuluttua. Eikö epäilyksiä herätä sekin, että käytännöllisesti katsoen kaikki länsi-afrikkalaiset au pair -ehdokkaat ovat noin 30-vuotiaita miespuolisia henkilöitä...

Ota yhteyttä Ulkomaalaisvirastoon niin saat oikeaa tietoa. Tsemppiä!

• Melli

Käy www.aupair-world.net

Ei sinun tarvitse ottaa ketään afrikkalaista 30 vuotiasta miestä..=) Tottakai pyydät au pair ehdokkaita myös lähettämään työtodistukset suosituksineen ym. Au pairille maksetaan taskurahaa noin 350 euroa kuukaudessa, enempää ei ainakaan tarvitse. Au pairin viikottainen työaika tulisi olla vain noin 30 tuntia viikossa ja vähintään yksi vapaapäivä. Tosin työajasta ja palkasta voi tietenkin erikseen sopia, tärkeintä on se, että se sopii sekä au pairille että perheelle. Myös oma huone ja ruoka tulee au pairille tarjota. Au Pairille ei tarvitse maksaa kielikursseja ym. ellei erikseen niin ole sovittu. Au Pair ei myöskään tule opiskelemaan pelkästään kieltä, vaan nimenomaan hoitamaan lapsia. Palkka on niin naurettavan huono, että suurin osa au paireista on oikeasti lapsirakkaita. Sitäpaitsi suuri osa suomeen tulevista au paireista ei edes halua oppia suomea, vaan käyttää hoitokielenä englantia.

• Vanha konkari

Kyllä Observeri on tässä asiassa oikeassa. Aupair ja lastenhoitaja on kaksi eri asiaa ja lain mukaan aupair ei nimenomaan ole lastenhoitaja! Olen myös huomannut, että Työvoimatoimistot antavat ihan väärää tietoa ja heilläkin nämä käsitykset näyttävät olevan hieman sekaisin. Ottaisin myös ensin yhteyttä Ulkomaalaisvirastoon ja kysyisin miten menetellä jos ulkomailta asti pitää lastenhoito apua saada.

• Melli
        Vanha konkari kirjoitti:

Kyllä Observeri on tässä asiassa oikeassa. Aupair ja lastenhoitaja on kaksi eri asiaa ja lain mukaan aupair ei nimenomaan ole lastenhoitaja! Olen myös huomannut, että Työvoimatoimistot antavat ihan väärää tietoa ja heilläkin nämä käsitykset näyttävät olevan hieman sekaisin. Ottaisin myös ensin yhteyttä Ulkomaalaisvirastoon ja kysyisin miten menetellä jos ulkomailta asti pitää lastenhoito apua saada.

Olen itse ollut Au Pairina ja kyllä minä ihan lapsia lähdin hoitamaan. Tunnen myös n. kymmenen Au Pairia ja he ovat lähteneet matkaan ihan samoin aikein. Meillä on myös ollut kaksi Au Pairia kotona, ja ainakin he ovat sitä mieltä, että he ovat tulleet pääasiassa lapsenvahdeiksi. Kielen oppiminen tapahtuu sitten siinä sivussa, jos näin halutaan.

• Melli
        Vanha konkari kirjoitti:

Niin, eli sitä vielä, että tottakai lastenhoitaja ja Au Pair ovat kaksi eri asiaa. Au Pairista on paljon huötyä silloin kun hoitoajat eivät ole säännöllisiä tai kun hoidon tarvetta ilmaantuu lyhyellä varoitusajalla. Au Pairihan siis asuu perheessä ja on näin ollen helpommin saatavilla kuin "tavallinen" lastenhoitaja. Au Pairilla voi myös teettää kotitöitä.

• kyllä,kotiapulainen

Itsekkin hoidin lapsia,hain tarhasta,tein ruokaa. Vaihdoin vaippoja ja viihdytin kun perheen vanhemmat olivat töissä.Tein ruokaa,leivoin ja siivosin ja samassa lasten kanssa oppi hyvin kielen. Ihan koin olevani kotiapulainen ja sillä lailla siihen suhtauduinkin kun sinne menin.Itse voisin ottaa aupairin auttamaan perheen arkea,,täysin normaali hommaa jos rahaa on.

• exaupair

Suosittelen pistämään ilmoituksen Aupairworldiin. Siellä pystyt luomaan itsellesi/perheellesi oman profiilin ja selaamaan aupair-ehdokkaita valitsemastasi maasta. Itse löysin aikanaan sieltä oman host-perheeni ja olinkin au pairina reilut puoli vuotta Tukholmassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1668
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      163
      1247
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1209
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1145
    7. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      117
      1109
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      113
      1106
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      969
    Aihe