Isän väkivaltaisuus

Anonyymi

Mitä pitäisi tehdä, kun isä on aina käyttäytynyt väkivaltaisesti? Joskus menee paremmin, mutta yhtäkkiä isällä voi vain napsahtaa päässä, jolloin esim. retuuttaa ulos jäähylle, kiroaa, haukkuu tai uhkaa väkivallalla. Itse olen siis 14-vuotias, mutta minulla on yksi nuorempi sisarus. Tänään isä suuttui hänelle ja oli jo lyömässä risulla, kunnes ehdin väliin ja sanoin ettei niin voi tehdä. Syynä isän toimintaan oli se, että veli piti liian kovaa meteliä, kun isä nukkui päiväunia sohvalla. Sen jälkeen isä rauhoittui ja nyt esitetään niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Pitäisikö asiasta kertoa äidille tai muulle henkilölle? Tai mitä ylipäätään tässä tilanteessa kuuluisi tehdä?

5

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro jollekin aikuiselle. Mieluummin perheen ulkopuoliselle ammattilaiselle, koska äidillekin voi olla vaikeaa tuollainen tilanne. Se kuulostaa ikävältä, mutta joudut puhumaan näistä asioista vanhemmiltasi ja sisarukseltasi salaa, ettei isä kuule asiasta.
      Tähän tilanteeseen tarvitaan ammattilaisen aikuisen apua, joka osaa puhua isällenne ja auttaa perhettäsi. Jokaiselle teistä annetaan apu mitä tarvitaan, mutta kaikkia pitää suojella isäsi napsuhduksilta, myös häntä itseään.

      Hallitsemattomat napsahdukset kertoo siitä, että ihminen itse ei pysty omin avoin toimimaan oikeen. Siihen kannattaa puuttua mahdollisimman ajoissa, että ei tapahdu mitään isompia vahinkoja.

      Paras olisi jos itse pystyisit menemään kaupunkisi sosiaalitoimistoon ja pyytämään sieltä suoraan apua, mutta se voi olla vaikeaa päästä sinne aukioloaikoina.

      Jos et pääse menemään niin sinun kannattaa soittaa omassa rauhassa ja turvallisessa paikassa tuonne:

      nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/

      Oma rauhallinen paikka, että pystyt kertomaan kunnolla miksi soitat. Kerrot rehellisesti tilanteen ja vaikka kuinka pelottaa ja jännittää. Kuuntele heidän ohjeitaan, että mitä tehdä seuraavaksi. Painosta, että ei ole vain yhden kerran tapahtunut vaan tapahtuu usein, koska muuten tulee vain yksi käynti teillä ja se ei auta jatkossa.

      Hyvä, että pyysit apua, koska tämä on sellainen asia, mitä sinun ei kuulu huolehtia yksin tai hoitaa yksin. Se on ammattilaisen aikuisten tehtävä ja sinun, äitisi sekä sisaruksesi kuuluu olla turvassa. Joskus vanhemmatkin vain tarvitsevat apua, vaikka eivät sitä itse aina ymmärrä.

      Onneksi sinä näit, että nyt ei ole kaikki kohdallaan ja oikeasti..
      Tiedän, että on pelottaa ja vaikea mennä ilman vanhempien lupaa ja salaa hakemaan apua vierailta ihmisiltä, mutta se on turvallisempi niin, että aikuinen jolla on kokemuksia tällaisesta puhuu isällesi.

      • Anonyymi

        Toinen on, että koulussa menet kertomaan luotettavalle opettajalle tai terveydenhoitajalle.

        Jos et täysin viraille ihmisille millään uskalla. Painosta taas, että on jatkuva ongelma ja tarvitsette apua. Kerro mitä sanoit aloituksessa.

        Pääasia on, että kerrot jollekin ammattilaiselle perheen ulkopuoliselle aikuiselle, jonka kuluu auttaa sinua ja löytää teidän perheelle ne oikeat avut.

        Jos isä saa raivo/väkivaltakohtauksia jatkossa niin sinulla on myös niinä hetkinä oikeus soittaa 112 ja pyytää sieltä apua. Paras on kumminkin saada apu ennen kuin niitä tulee taas lisää.. Koska hätänumerosta ne voi tulla vain kerran käymään eikä aina pysty tekemään enempää taas jatkoa varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen on, että koulussa menet kertomaan luotettavalle opettajalle tai terveydenhoitajalle.

        Jos et täysin viraille ihmisille millään uskalla. Painosta taas, että on jatkuva ongelma ja tarvitsette apua. Kerro mitä sanoit aloituksessa.

        Pääasia on, että kerrot jollekin ammattilaiselle perheen ulkopuoliselle aikuiselle, jonka kuluu auttaa sinua ja löytää teidän perheelle ne oikeat avut.

        Jos isä saa raivo/väkivaltakohtauksia jatkossa niin sinulla on myös niinä hetkinä oikeus soittaa 112 ja pyytää sieltä apua. Paras on kumminkin saada apu ennen kuin niitä tulee taas lisää.. Koska hätänumerosta ne voi tulla vain kerran käymään eikä aina pysty tekemään enempää taas jatkoa varten.

        Kiitos vastauksesta. Olisi paljon helpompaa kertoa asiasta jos paikkakunta missä asun ei olisi näin pieni, jolloin perheelleni tulisi tietyn lainen leima siitä että isä on hullu. Isäni ei todellakaan aina ole tälläinen riippuu paljon siitä, että stressaako häntä jokin asia todella paljon. Itsestäni en varsinaisesti ole huolissani, sillä olen tajunnut että vika ei ole minussa, mutta eniten harmittaa sisarukseni puolesta koska hän ei ole kyllin vanha ymmärtämään mitä tapahtuu. Tämän päivän tapahtumien jälkeen äidin tultua kotiin isä kertoi version niin, että me emme olleet totelleet ja siksi hänen oli pitänyt ottaa risu jo odottamaan tuohon. Äiti tietysti uskoi eikä kumpikaan meistä lapsista uskaltanut sanoa mitään, eikä äiti tiennyt että isä oli oikeasti jo lyömässä kunnes tulin väliin. Paikkakunnalla missä asun ihmiset ovat hyvin vanhanaikaisia ja luulisin että vähintään joka toisessa perheessä tälläinen kurin pito on tavallista. En kuitenkaan tiedä missä kohtaa menee raja ettei tätä enää pystyisi sietämään. Itse en edes muista milloin viimeksi minua olisi "kuritettu", ehkä joskus pienenä tukistettu tai vastaavaa. Tämän päivän tapahtuma oli kuitenkin todella väärin, koska sisarukseni ei ollut tehnyt mitään. Tälläisiä isän kunnon hermostumisia sattui aika harvoin, mutta silloin kun niitä käy pelkään todella. Meillä on kuitenkin todella onnellinen perhe, vanhempien parisuhde voi hyvin, ja kaikki muukin on aivan mainiosti lukuunottamatta näitä isän hermostumisia. Itse olen oppinut sanomaan hänelle vastaan enkä pelkää häntä, mutta mitäs sitten kun muutan pois kotoa eikä äiti tai minä olla aina paikalla ja isä kurittaisikin sisarustani? Hän pelkäisi liikaa kertoa äidille ja isä manipuloisi ja vääristelisi tilannetta. Se minua pelottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olisi paljon helpompaa kertoa asiasta jos paikkakunta missä asun ei olisi näin pieni, jolloin perheelleni tulisi tietyn lainen leima siitä että isä on hullu. Isäni ei todellakaan aina ole tälläinen riippuu paljon siitä, että stressaako häntä jokin asia todella paljon. Itsestäni en varsinaisesti ole huolissani, sillä olen tajunnut että vika ei ole minussa, mutta eniten harmittaa sisarukseni puolesta koska hän ei ole kyllin vanha ymmärtämään mitä tapahtuu. Tämän päivän tapahtumien jälkeen äidin tultua kotiin isä kertoi version niin, että me emme olleet totelleet ja siksi hänen oli pitänyt ottaa risu jo odottamaan tuohon. Äiti tietysti uskoi eikä kumpikaan meistä lapsista uskaltanut sanoa mitään, eikä äiti tiennyt että isä oli oikeasti jo lyömässä kunnes tulin väliin. Paikkakunnalla missä asun ihmiset ovat hyvin vanhanaikaisia ja luulisin että vähintään joka toisessa perheessä tälläinen kurin pito on tavallista. En kuitenkaan tiedä missä kohtaa menee raja ettei tätä enää pystyisi sietämään. Itse en edes muista milloin viimeksi minua olisi "kuritettu", ehkä joskus pienenä tukistettu tai vastaavaa. Tämän päivän tapahtuma oli kuitenkin todella väärin, koska sisarukseni ei ollut tehnyt mitään. Tälläisiä isän kunnon hermostumisia sattui aika harvoin, mutta silloin kun niitä käy pelkään todella. Meillä on kuitenkin todella onnellinen perhe, vanhempien parisuhde voi hyvin, ja kaikki muukin on aivan mainiosti lukuunottamatta näitä isän hermostumisia. Itse olen oppinut sanomaan hänelle vastaan enkä pelkää häntä, mutta mitäs sitten kun muutan pois kotoa eikä äiti tai minä olla aina paikalla ja isä kurittaisikin sisarustani? Hän pelkäisi liikaa kertoa äidille ja isä manipuloisi ja vääristelisi tilannetta. Se minua pelottaa.

        Siksi isäsi tarvitsee ammattilaisen apua, että oppii hallitsemaan stressiä ja omia purkauksiaan. Ehdotukseni kuulostaa hurjalta, mutta se on sitä varten, että perhe saa tukea sekä apua. Perhe saa sitä helpommin kun lapsi itse menee kertomaan, että on sellainen hätä ja se otetaan silloin tosissaan. Aikuisten on muuten todella vaikea saada apuja nykyään mistään, joten se, että se vaikuttaa lasten elämään antaa takaoven nopeampaan apuun.

        Pelkäät ihan syystä äitisi tai pikkusisaruksen puolesta. Minä olin se pienempi sisarus. Ainoa vain, että vanhemmat olivat eronneet ja molemmilla isot omat ongelmansa. Vanhemmat sisarukseni jättivät minut yksin isänä kanssa. Kukaan ei tiennyt, enkä itse osannut kertoa kenellekkään ennen kuin olin kasvanut sinun ikäiseksesi. Niin kuin sinä, aloin ymmärtämään, että jokin ei nyt ollut kohdillaan.
        Neuvon sinua sen mukaan, ettet tee samoja virheitä kuin minä. Oma ja pikku sisaruksesi elämä on tärkein, että olette turvassa, mutta sinulla on mahdollisuus hakea apua koko perheelle. Se ei ole elämää, että sinä tai kukaan perheessä joutuu elämään pelossa. Vaikea uskoa, että sinun isälläsikään on hyvä olo, jos hän saa tuollaisia kohtauksia.

        Sitä varten tarvitaan ammattiauttajaa. Sinun sisaruksellesi voi jäädä jopa traumat päälle pelosta ja hyvä tarkistaa, ettei sinulla itselläsikin ole jotain oireita. Ne eivät ehkä näy lapsena, mutta voivat myöhemmin ilmetä esim. samanlaisina ilkeinä kohtauksina niin kuin isäsi käyttäytyy. Parhainta on, että avun saa ajoissa ja mahdollisimman hallitusti, se on aluksi vaikeaa, mutta lopulta tasaantuu ja menee turvalliseksi ammattilaisten auttaessa.

        Keneltä haetkin apua, sano joka kerta, että haluat teidän kotielämää tuetaan, valvotaan ja vanhempia sekä teitä lapsia autetaan. Teitä pelottaa ja sinua pelottaa turvallisuus. Tuo ilmi isäsi manipulointi, että voiko joku jutella äidin kanssa siitä. Aikuista on helpompi äidin uskoa kuin lasta tuollaisessa asiassa, mikä on kurjaa, mutta sellaisia me ihmiset ollaan.


    • Anonyymi

      Ei kukaan voi olla täydellinen. Välillä hermot vaan menee täydellisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe