Miten selvitä eläkkeelle tästä työstä?

Anonyymi

Tarkoitan siis sitä, että miten pystyä olemaan töissä eläkkeelle asti, siis pitämään työpaikkansa siihen asti? Nyt kun eläkeputkeakin ollaan poistamassa. Pitääkö viikonloput opiskella uusia tekniikoita ja miten pitää muistinsa kunnossa, sitäkin tässä työssä tarvitaan?

Jos vielä kymmenen vuotta sitten osasi hyvin tai erinomaisesti jonkin teknologian, siitä ei ole tänä päivänä eikä varsinkaan viiden vuoden päästä mitään hyötyä. Miten 60-vuotiaana voi oppia uusia teknologioita? Miten 60-vuotiaana selviää kolmekymppisten vasta amk:sta valmistuneiden halveksivista katseista joista näkee ajatuksen "miksi tuokin toinen jalka haudassa oleva on täällä vieläkin".

Sääliksi käy noita 30-vuotiaita vasta amk:sta valmistuneita. Minä sentään pääsen viiden vuoden päästä eläkkeelle (jos siis pidän työpaikkani siihen asti, nytkin on yyteet päällä). Heillä on ainakin 40 työvuotta jäljellä, ehkäpä jopa 50. Tai voihan olla, että heille ei enää eläkettä olekaan tarjolla. Elleivät sitten hoida eläkesäästämistään jotenkin itse. Ehkä kannattaisi.

32

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yli sata vuotiaaksi pitää tehdä ahkerasti töitä ja maksaa veroja sitten vasta pääsee eläkkeelle.

    • Anonyymi

      Norjalaisilta minkkitarhaajiltakin loppuu minkit ennen kunnollista eläkeikää.

    • Anonyymi

      IT-ala vaan ei sovi vanhemmille ihmisille. Pitäisi hyvästä urasta huolimatta opiskella neljänkymmenen ikävuoden paikkeilla uusi ammatti, missä ikä ja kokemus on plussaa (rakennus, sairaanhoito tai vaikka esimiesura).

      Virhe on tapahtunut siinä, että ehkä kuvittelit IT-alan olevan siisti sisätyö, jossa fiksu pärjää. Todellisuus on ehkä enemmän siihen suuntaan, että IT-ala on raadollinen kilpailuympäristö missä oma osaaminen happanee huomaamatta käyttökelvottomaksi ja uutta ja ”arvokkaampaa” osaamista puskee ovista ja ikkunoista sisään joka vuosi.

      Ja jos ne kolmekymppiset amk-jannut ahdistavat niin heidät tullaan hyvin todennäköisesti korvaamaan intialaisilla tai tekoälyllä eikä heidän ikäpolvella todennäköisesti tule olemaan eläkettä ellei nyt itse sellaista säästä.

      Jos nyt ihan ahdistaa niin säästä kovasti rahaa sille varalle, että jäisit pois työelämästä vaikka 2 vuotta ennen varsinaista eläkeikää. Pidä vaikka hippivuosi Thaimaassa tai rakenna vene ettei tarvitse ihan pahalla mielellä lähteä eläkkeelle.

      • Anonyymi

        "oma osaaminen happanee huomaamatta käyttökelvottomaksi"

        Ihan oma vika jos päästää osaamisensa vanhenemaan. Silloin pitää vaihtaa työpaikkaa jos osaaminen meinaa jämähtää eikä talon sisältä löydy tehtäviä jotka kehittävät osaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oma osaaminen happanee huomaamatta käyttökelvottomaksi"

        Ihan oma vika jos päästää osaamisensa vanhenemaan. Silloin pitää vaihtaa työpaikkaa jos osaaminen meinaa jämähtää eikä talon sisältä löydy tehtäviä jotka kehittävät osaamista.

        Niin siinä vaan tuntuu käyvän vaikka olisit kolmikymppisenä kuinka haluttua työvoimaa. Suomessahan on vielä sellainen erityispiirre, että lainsäädännön takia yli nelikymppiset ovat epäkurantteja työnhakijoita osaamisesta riippumatta. Toki löytyy joitakin työvoimapula-aloja kuten lääketiede ja hoitoala, joita edellinen ei koske. Reilu kolmekymmentä vuotta it-alalla riitti mulle. Voi olla, että jatkan vielä it-alalla yrittäjänä, mutta epävarmaa on sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oma osaaminen happanee huomaamatta käyttökelvottomaksi"

        Ihan oma vika jos päästää osaamisensa vanhenemaan. Silloin pitää vaihtaa työpaikkaa jos osaaminen meinaa jämähtää eikä talon sisältä löydy tehtäviä jotka kehittävät osaamista.

        ” Ihan oma vika jos päästää osaamisensa vanhenemaan”

        Sairaanhoitajan ei tarvitse vapaa-ajalla ostella uusimpia välineitä ja harjoitella niiden käyttöä eikä rakennusmiehen tarvitse lomilla harjoitella eri nosturin käyttöä. IT-ala on siitä eipäkiitollinen että työtaito muuttuu helposti tarpeettomaksi.

        Totta kai voi olla oma vika jos osaaminen vanhenee mutta tilanne voi olla esimerkiksi sellainen että istuu asiakkaalla tekemässä asiakkaan järjestelmiä monta vuotta ja on suhteellisen iso kynnys vaihtaa vaikka firmaa sen vuoksi että oppisi jotain uutta jos YT-neuvottelujen aikana on projekti missä olla.

        Pitää myös muistaa että kolmekymppiset haetaan suunnilleen kotoa töihin ja viisikymppisten työhakemuksiin ei edes vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oma osaaminen happanee huomaamatta käyttökelvottomaksi"

        Ihan oma vika jos päästää osaamisensa vanhenemaan. Silloin pitää vaihtaa työpaikkaa jos osaaminen meinaa jämähtää eikä talon sisältä löydy tehtäviä jotka kehittävät osaamista.

        Kuullostaa Goforelta!
        Otetaan vanhaa julkkariprojektia vaan firmaan ylläpidettäväksi. Tietämättä siitä mitään.


    • Anonyymi

      IT-alalla se mikä nyt on "HOT", on viiden vuoden päästä vanhaa. Alalta ainoa tapa päästä eläkkeelle on sairaseläke loppuunpalamisen kautta.

      • Anonyymi

        Väärin.

        Pidä itse huoli että et jämähdä. Älä tee töitä vanhentuneilla teknologioilla. Pidä huoli markkina-arvosi säilymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin.

        Pidä itse huoli että et jämähdä. Älä tee töitä vanhentuneilla teknologioilla. Pidä huoli markkina-arvosi säilymisestä.

        Hyvinkin totta. IT-alaa rakastaa samalla intohimolla kuin sitä rakasti nuorena opiskelijana. Koodata vapaa-ajat omia juttuja, opiskella työn ohessa, tehdä pitkää päivää, vaihdrlka työpaikkoja useasti.
        Erittäin monet ei vaan tälläistä halua tai sellaiseen ei ole mahdollisuuksia kun ikää tulee. Tulee vaimoa, lapsia ja perhettä. Lasten harrastuksia jne. Nämä vie hirveästi aikaa tehokkaalta koodaukselta. Ehkä monelle itselleenkin tulee jotain muitakin kiinnostuksen kohteita tai koodauksen ulkopuolisia harrastuksia elämään. Joku tykkäisi esim. kalastaa tai maastopyöräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin.

        Pidä itse huoli että et jämähdä. Älä tee töitä vanhentuneilla teknologioilla. Pidä huoli markkina-arvosi säilymisestä.

        "Älä tee töitä vanhentuneilla teknologioilla"

        Ihanaa, nuorta konsulttia liikkeellä.

        Tuo on ihan totta, mutta ongelma on että jotta tämä toteutuisi, pitäisi vaihtaa duunia 2-3 vuoden välein. Kun mittarissa on se 50v niin se on jo melkoinen riski että sitä seuraavaa duunia ei tuukaan. Liksa EI enää nouse loppuvaiheessa, kuten se alussa nousee.

        Käytännössä ikääntyvän (40 ) koodarin edessä on vaihtoehdot:
        a) Erikoistu ja ala itsenäiseksi konsultiksi. Laskuta niin maan perkeleesti niin kauan kuin terveys kestää, säästä kaikki ja heittäydy eläkkeelle kun ei enää kestä.

        b) Ala esimieheksi ja toivo että firma jossa olet ei heitä pihalle. Hilaa liksa tappiin ja säästä, heittäydy eläkkeelle / hanttihommiin kun ne lopulta kuitenkin heittää pihalle

        c) Ala ylätason arkkitehdiksi / käsien heiluttajaksi ja pidä itsesi jotenkin kärryillä nykyteknologioista, osata ei tartte, kunhan tiedät termit. Koita hilata liksaa ylös ja säästä mutta todennäköisesti et siinä onnistu. Toivo että ei ulkoisteta. Sitten kun ulkoistetaan, ala "client partneiksi" tms. manageriksi inkkareille. Tee itsemurha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä tee töitä vanhentuneilla teknologioilla"

        Ihanaa, nuorta konsulttia liikkeellä.

        Tuo on ihan totta, mutta ongelma on että jotta tämä toteutuisi, pitäisi vaihtaa duunia 2-3 vuoden välein. Kun mittarissa on se 50v niin se on jo melkoinen riski että sitä seuraavaa duunia ei tuukaan. Liksa EI enää nouse loppuvaiheessa, kuten se alussa nousee.

        Käytännössä ikääntyvän (40 ) koodarin edessä on vaihtoehdot:
        a) Erikoistu ja ala itsenäiseksi konsultiksi. Laskuta niin maan perkeleesti niin kauan kuin terveys kestää, säästä kaikki ja heittäydy eläkkeelle kun ei enää kestä.

        b) Ala esimieheksi ja toivo että firma jossa olet ei heitä pihalle. Hilaa liksa tappiin ja säästä, heittäydy eläkkeelle / hanttihommiin kun ne lopulta kuitenkin heittää pihalle

        c) Ala ylätason arkkitehdiksi / käsien heiluttajaksi ja pidä itsesi jotenkin kärryillä nykyteknologioista, osata ei tartte, kunhan tiedät termit. Koita hilata liksaa ylös ja säästä mutta todennäköisesti et siinä onnistu. Toivo että ei ulkoisteta. Sitten kun ulkoistetaan, ala "client partneiksi" tms. manageriksi inkkareille. Tee itsemurha.

        "(40 ) koodarin edessä on vaihtoehdot:
        a) Erikoistu ja ala itsenäiseksi konsultiksi."

        Entä jos ei yrittäjän työ kiinnosta?

        "Ala esimieheksi"

        No ei! Esimiehenä joutuu puuttumaan kaikenlaisiin tyhjänpäiväisiin ihmisten näennäisongelmiin ja esittämään välittävää ja toiset huomioon ottavaa, hyvää esimiestä, mikä ei todellakaan ole.

        Tilannetta huonontaa vielä se, että IT-ala on naisistunut, mikä tarkoittaa aiempaa enemmän henkilöstön välistä kitkaa. Aiemmin oli paremmin ja helpompaa, kun lähes kaikki olivat miehiä. Asiat olivat aiemmin yksinkertaisempia ja selkeämpiä.

        "Ala ylätason arkkitehdiksi / käsien heiluttajaksi ja pidä itsesi jotenkin kärryillä nykyteknologioista, osata ei tartte, kunhan tiedät termit."

        Tässä tehtävässä joutuu nuorempien, kunnianhimosempien ja urallaan nopeasti etenemistä haluavien jatkuvan pommituksen kohteeksi. Tietysti, jos siitä selviää, tämä positio on esitetyistä paras. Lisäksi on silti mahdollista tehdä sitä, mistä oikeasti pitää ja millä on oikeasti väliä, eli ATK:ta.


    • Anonyymi

      Osaamisen ylläpitäminen ei mielestäni se suurin ongelma, vaan terveyden säilyttäminen! Kun käkkii koneen ääressä kaikki päivät ilman rittävää liikuntaa, niin keho rapistuu ja sen seurauksena alkaa mielenterveyskin ja muisti oireilemaan. Ensimmäiset oireet alkavat tällä alalla usein jo ennen neljääkymppiä.

      Tässä joitain selviytymiskeinoja:

      * Hakeutuminen riittävän leppoisaan ylläpitohommaan sellaisen teknologian parissa, jotta tullaan saattohoitaamaan ainakin omaan eläkeikään asti. Edellyttää sopivaa strategista pelisilmää päästä tällaisiin tehtäviin.

      * Hakeutuminen jonkinlaiseksi pikkumanageriksi, jai vastaaviin "paperihommiin". Edellyttää sopivaa luonteenlaatua tai roolin vetämistä - kaikista asiantuntijoista ei ole tähän.

      * Totaalinen alan vaihto tai yrittäjäksi ryhtyminen jonkun inhimillisemmän homman parissa. Edellyttää rohkeutta ja visiota, sekä mahdollisesti lisäkoulutusta.

      * Ahkera säästäminen ja sijoittaminen, jotta pystyy eläköitymään viimeistään viisikymppisenä, kun terveydestä on vielä mahdollisesti jotain jäljellä. Edellyttää pitkäjänteisyyttä ja materialistisesta elintasosta tinkimistä.

      * Sairaseläke tai ennenaikainen kuolema.

      Itselläni ikää noin 40, suhteellisen siedettävä positio isossa talossa, 300 000€ osakesalkku, sekä pieni sivubisnes jonka turvin pystyisin hätätilanteessa kattamaan kaikki elinkustannukseni. Jos jaksan 45-vuotiaaksi alalla, olen tyytyväinen.

      Tunnen vilpitöntä myötuntoa alalla työskenteleviä ystäviäni kohtaan joilta alkaa terveys pettämään, perhettä elätettävänä, eikä vielä minkäänlaista B-suunnitelmaa.

      IT-alan työ ei ole ihmistä varten, pidemmän päälle.

      • Anonyymi

        Hyviä ehdotuksia. Paitsi tietysti tuo "Sairaseläke tai ennenaikainen kuolema.". Sitä pitää välttää. Onnittelut sinulle ajoissa aloitetusta valmistautumisesta, itse en niin ole tehnyt.

        "Tunnen vilpitöntä myötuntoa alalla työskenteleviä ystäviäni kohtaan joilta alkaa terveys pettämään, perhettä elätettävänä, eikä vielä minkäänlaista B-suunnitelmaa."

        Insinööriliitto tms. IT-alan etujärjestön pitäisi erityisesti markkinoida IT-alaa sellaisena, joka tappaa ennenaikaisesti, ellei kiinnitä erityistä huomiota mm. seuraaviin:
        - Omaan terveyteen (IT-alalla selvitäkseen pitää olla hyväkuntoinen ja terve)
        - Omaan talouteen (IT-alalla pitää olla valmis irtisanotuksi YT-neuvotteluiden kautta minä päivänä tahansa)
        - Omaan mielenterveyteen (IT-alalla jatkuvasti menossa olevat YT-neuvottelut aiheuttavat keskinäistä kyräämistä, selkäänpuukottamista, työtovereiden uhraamista, "pahaa katsetta")
        - Omaan osaamiseen (IT-alalla sinut potkitaan ensimmäisenä ulos, jos et osaa viimeisiä tekniikoita eikä sinulla ole näyttöä oppimiskyvystä)
        - Omaan ajankäyttöön (IT-alalla sinun pitää varautua siihen, että opiskelet illat, viikonloput ja kesälomat)

        "IT-alan työ ei ole ihmistä varten, pidemmän päälle."

        Juu ei ole. Ei ainakaan iäkästä ihmistä varten. Yli nelikymppistä, eikä varsinkaan yli kuusikymppistä.

        IT-ala pitäisi uudelleennimetä YT-alaksi. Se on sen ansainnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä ehdotuksia. Paitsi tietysti tuo "Sairaseläke tai ennenaikainen kuolema.". Sitä pitää välttää. Onnittelut sinulle ajoissa aloitetusta valmistautumisesta, itse en niin ole tehnyt.

        "Tunnen vilpitöntä myötuntoa alalla työskenteleviä ystäviäni kohtaan joilta alkaa terveys pettämään, perhettä elätettävänä, eikä vielä minkäänlaista B-suunnitelmaa."

        Insinööriliitto tms. IT-alan etujärjestön pitäisi erityisesti markkinoida IT-alaa sellaisena, joka tappaa ennenaikaisesti, ellei kiinnitä erityistä huomiota mm. seuraaviin:
        - Omaan terveyteen (IT-alalla selvitäkseen pitää olla hyväkuntoinen ja terve)
        - Omaan talouteen (IT-alalla pitää olla valmis irtisanotuksi YT-neuvotteluiden kautta minä päivänä tahansa)
        - Omaan mielenterveyteen (IT-alalla jatkuvasti menossa olevat YT-neuvottelut aiheuttavat keskinäistä kyräämistä, selkäänpuukottamista, työtovereiden uhraamista, "pahaa katsetta")
        - Omaan osaamiseen (IT-alalla sinut potkitaan ensimmäisenä ulos, jos et osaa viimeisiä tekniikoita eikä sinulla ole näyttöä oppimiskyvystä)
        - Omaan ajankäyttöön (IT-alalla sinun pitää varautua siihen, että opiskelet illat, viikonloput ja kesälomat)

        "IT-alan työ ei ole ihmistä varten, pidemmän päälle."

        Juu ei ole. Ei ainakaan iäkästä ihmistä varten. Yli nelikymppistä, eikä varsinkaan yli kuusikymppistä.

        IT-ala pitäisi uudelleennimetä YT-alaksi. Se on sen ansainnut.

        Älä suostu työskentelemään yrityksissä, jotka käyvät YT-neuvotteluja. On olemassa myös yrityksiä, joissa ei ole YT-rallia. Ammattilainen hakeutuu niihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä suostu työskentelemään yrityksissä, jotka käyvät YT-neuvotteluja. On olemassa myös yrityksiä, joissa ei ole YT-rallia. Ammattilainen hakeutuu niihin.

        Harvassa ovat yritykset joissa ei ole YT-neuvoteluja. Kenties joitain pieniä nakkikioskeja, jotka kyykähtävätkin sitten saman tien nurin jos kunnon lama iskee - ei tarvita YT:itä.

        Minulla on aika paljon tuttuja töissä IT-alalla. _Jokaisen_ kaverini _jokaisessa_ tähänastisessa työpaikassa on ollut jossain vaiheessa YT-neuvottelut. Samoin oman työhistorian kaikissa työpaikoissa. En usko että kyse olisi vain huonosta tuurista, kyllä se on alan ominaispiirre.


    • Anonyymi

      Mitähän nämä uudet teknologiat, joita pitää kaiken viikonloppua opiskella, ovat? Itselleni on ihan riittänyt työaika oman osaamiseen täydentämiseen.

      • Anonyymi

        ” Itselleni on ihan riittänyt työaika oman osaamiseen täydentämiseen”

        Hyvä jos näin on. Asia saattaa ilmetä niin että työnantaja saa uuden ison projektin jossa vaaditaan uutta osaamista eikä uudelleenkoulutukseen ole aikaa tai rahaa. Vain parikymppiset vastavalmistuneet kelpaavat. Sitten penkille odottamaan YT-neuvotteluja.


    • Anonyymi

      kehität kerrankin superkoodia jolla moninkertaistat tulovirtasi. Jos koodaat palkkatyönä muille niin sehän ei omaa tilipussia kasvata. Saat vain sovitun pienen kk-palkkasi.

    • Anonyymi

      Muutama vuosi vielä ja sitten eläkepäivien viettoon 40 vuoden uran jälkeen. Koskaan en ole ollut mikään guru, koskaan en ole opiskellut omalla ajalla, enkä oikein tehnyt mitään, mitä yleensä sanotaan it alalla vaadittavan. Jos tekee muutakin kuin koodaa, niin ei tarvitse olla missään tekniikan eturintamassa. Googlella löytyy kivasti valmiita koodinpätkiäkin silloin, kun koodata pitää. Monipuolisuus, olisiko siinä se ohje alalla pysymiseen. Ja sen verran sosiaalinen kannattaa olla, että muut uskaltavat pyytää sinulta apua ja itse uskallat pyytää muilta apua.

      • Anonyymi

        Onnea, olet menestyjä. Hyviä ohjeita.


      • Anonyymi

        Olen 60-v nainen, ollut It-hommissa 30 vuotta, kertaakaan ei ole irtisanottu vaikka monissa YT:ssä on oltu.
        Olen niitä moniosaajia, jotka osaa vähän kaikesta muttei ole guru missään. En kieltäydy mistään vaan teen ne tylsimmätkin hommat. Siitä tuo moniosaaminen, on pakko ollut opetella kaikkea maan ja taivaan välillä. Olen nk. niitä hiljaisia puurtajia, jotka tekevät valittamatta työnsä ja pienellä palkalla, mikä on yksi syy miksi ei ole heitetty vielä pihalle. Aina menee se samaa työtä tekevä isompi palkkainen mies.
        En koe olevaani hitaampi tai tyhmempi kuin nuoremmat. Meidän tiimissä porukan ikäjakauma 25- 63. Toki vuosien varrella on oppinut pitämään isommat mölyt mahassa ja tiimityöskentelekyky 👍.
        Ihminen on sen ikäinen kuinka sen itse kokee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 60-v nainen, ollut It-hommissa 30 vuotta, kertaakaan ei ole irtisanottu vaikka monissa YT:ssä on oltu.
        Olen niitä moniosaajia, jotka osaa vähän kaikesta muttei ole guru missään. En kieltäydy mistään vaan teen ne tylsimmätkin hommat. Siitä tuo moniosaaminen, on pakko ollut opetella kaikkea maan ja taivaan välillä. Olen nk. niitä hiljaisia puurtajia, jotka tekevät valittamatta työnsä ja pienellä palkalla, mikä on yksi syy miksi ei ole heitetty vielä pihalle. Aina menee se samaa työtä tekevä isompi palkkainen mies.
        En koe olevaani hitaampi tai tyhmempi kuin nuoremmat. Meidän tiimissä porukan ikäjakauma 25- 63. Toki vuosien varrella on oppinut pitämään isommat mölyt mahassa ja tiimityöskentelekyky 👍.
        Ihminen on sen ikäinen kuinka sen itse kokee.

        Huhhu, valittamatta ja pienellä palkalla. Yksi strategia se on tämäkin, mutta tosi ammattilainen ottaa kunnon korvauksen osaamisestaan.

        Hyvä että on olemassa myös sinunlaisia työntekijöitä. Monenlaista tekijää tarvitaan kun hommia painetaan yhdessä.

        Hattua nostan että pärjäät 60v tällä alalla! Toivon todella että itselläkin lanttu pelaa 60v asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 60-v nainen, ollut It-hommissa 30 vuotta, kertaakaan ei ole irtisanottu vaikka monissa YT:ssä on oltu.
        Olen niitä moniosaajia, jotka osaa vähän kaikesta muttei ole guru missään. En kieltäydy mistään vaan teen ne tylsimmätkin hommat. Siitä tuo moniosaaminen, on pakko ollut opetella kaikkea maan ja taivaan välillä. Olen nk. niitä hiljaisia puurtajia, jotka tekevät valittamatta työnsä ja pienellä palkalla, mikä on yksi syy miksi ei ole heitetty vielä pihalle. Aina menee se samaa työtä tekevä isompi palkkainen mies.
        En koe olevaani hitaampi tai tyhmempi kuin nuoremmat. Meidän tiimissä porukan ikäjakauma 25- 63. Toki vuosien varrella on oppinut pitämään isommat mölyt mahassa ja tiimityöskentelekyky 👍.
        Ihminen on sen ikäinen kuinka sen itse kokee.

        Miksi ihmeessä olet tehnyt työurasi pienellä palkalla? Eipä vaikuta siltäkään, että esimiehesi tai työnantajasi olisi halunnut kohdella kaikkia tasapuolisesti jos samasta työstä on toiselle työntekijälle maksettu enemmän kuin sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 60-v nainen, ollut It-hommissa 30 vuotta, kertaakaan ei ole irtisanottu vaikka monissa YT:ssä on oltu.
        Olen niitä moniosaajia, jotka osaa vähän kaikesta muttei ole guru missään. En kieltäydy mistään vaan teen ne tylsimmätkin hommat. Siitä tuo moniosaaminen, on pakko ollut opetella kaikkea maan ja taivaan välillä. Olen nk. niitä hiljaisia puurtajia, jotka tekevät valittamatta työnsä ja pienellä palkalla, mikä on yksi syy miksi ei ole heitetty vielä pihalle. Aina menee se samaa työtä tekevä isompi palkkainen mies.
        En koe olevaani hitaampi tai tyhmempi kuin nuoremmat. Meidän tiimissä porukan ikäjakauma 25- 63. Toki vuosien varrella on oppinut pitämään isommat mölyt mahassa ja tiimityöskentelekyky 👍.
        Ihminen on sen ikäinen kuinka sen itse kokee.

        "Olen 60-v nainen ... tekevät valittamatta työnsä ja pienellä palkalla, mikä on yksi syy miksi ei ole heitetty vielä pihalle. "

        Taisit kertoa kaikki syyt, miksei sinua ole heitetty pihalle. Kun tällä alalla tekee työnsä riittävän hyvin, turhia mukisematta ja erittäin pienellä palkalla, niin on parhaat mahdollisuudet pitää työpaikkansa. Sinulla on vielä se etu, että olet nainen, jolloin kenenkään ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että maksaa sinulle pientä palkkaa. Ja toisaalta kukaan ei sinun kuvittele edes pyytävän palkankorotusta, koska olet nainen.


    • Anonyymi

      Itse olen 34v Service Desk -työntekijä ja en todellakaan ole niin tyhmä, että kuvittelisin pääseväni joskus valtion eläkkeelle (eläke on muutenkin pyramidi-huijaus). Ainoastaan pääomaa sijoittamalla voi päästä eläkkeelle, kun itse itselleen säästää. Jos on 50-70 v ja ollut aina töissä ja ei ole yhtään eläkesäästöjä itselleen säästänyt, niin se on täysin oma syy ja silloin pitää katsoa peiliin.

      Itse olen sijoittanut ETF:iin, pankin rahastoihin, osakkeisiin, "korkea"korkotiliin, kultaan ja bitcoineihin. Jos lasketaan nuo kaikki yhteen, niin tällä hetkellä sijoituspääomani arvo on ehkäpä jotain yli 100 k euroa (bitcoin arvokkaimpana). Tarkoitus on yrittää säästää niin paljon, että viimeistään 50-vuotiaana voisi hypätä pois oravanpyörästä tai ainakin downshiftata. Hassuinta on se, että en ole koskaan tienannut mitenkään erityisen paljon, mutta "ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Mutta suosittelen kuitenkin sijoittelemaan ja säästämään rahoja, koska ei eläkejärjestelmään voi yksinkertaisesti luottaa. Kivahan se olisi jossain vaiheessa lähteä autolla/prätkällä päristelemään pitkin Eurooppaa, lähteä ex tempore talvella lämpimään maahan yms...

      • Anonyymi

        Tässä on viisauden sanoja. Hyvä puoli it-alalla onkin, että omia sijotuksia pystyy mukavasti hoitelemaan työpäivän aikana, vaikka kesken etäpalaverin.


      • Anonyymi

        50-vuotiaana huomaat, että elämä meni ohi! Kannattaa unohtaa it-ala ja hankkiä työpaikka, josta maksetaan oikeaa palkkaa. 34-vuotiaana service Deskissä boottailet Windowsia, salli minun nauraa. Hyvät ihmiset, älkää olko kynnysmattoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50-vuotiaana huomaat, että elämä meni ohi! Kannattaa unohtaa it-ala ja hankkiä työpaikka, josta maksetaan oikeaa palkkaa. 34-vuotiaana service Deskissä boottailet Windowsia, salli minun nauraa. Hyvät ihmiset, älkää olko kynnysmattoja.

        Jaa että kannattaa vaihtaa "oikeaan" alaan, elikä sellaiseen, jota ei voi tehdä etänä? :D No ei kai siinä mitään, mutta saattaisinpa olla nyt työtön. Ja miten niin elämä menee ohi? Olen ryypännyt kavereiden kansssa, käynyt monta kertaa ulkomailla, omistan 2 moottoriajoneuvoa ja sen sellaista. Ja rahaa menee silti jatkuvasti sijoituksiin pieni määrä kuussa ja joskus pistän enemmänkin, koska kun on aina säästänyt rahaa, niin voi pistää välillä myös extraa. En näe mitään "elämää" siinä, että tuhlaisin heti kaikki tienaamani rahat johonkin schaibaan...se on elämämkallujen juttua. Mutta aina olen saanut ostaa kaiken tarvitsemani ja omiin harrastuksiin riittää rahaa. Minun puolestani ihmiset voivat tuhlata palkkansa heti kun sen saavat ja voivat sitten kuvitella olevansa "eläneet" oikein kunnolla. Ehkä se kerskakulutus on joillekin sitä oikeaa elämää.


    • Anonyymi

      Lopeta vain huolesi ja elä nyt! Jos velkaa niin maksa pois niin elämä alkaa hymyillä ilman huolta.
      Velka on aina huolenaihe joka vaanii toistuvasti. Velan voittaminen helpottaa 100% ja hengitys kulkee vapaana :D

      VIHJE: Kun velka on maksettu, niin maksa jemma tilille samainen summa/kk ja oletkin voittaja jolla varaa olla ja elää relax! 10 000€ säästöjä alkaa omituisella asenteella puolustamaan joka velkana tuntui hälläväliä?...

    • Anonyymi

      Onko jollekulle tullut jotain päivitettävää tähän littyen?
      Kommentoin aiempaa, erinomaista kirjoitusta:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16612745/miten-selvita-elakkeelle-tasta-tyosta#comment-104600741
      """
      * Hakeutuminen riittävän leppoisaan ylläpitohommaan sellaisen teknologian parissa, jotta tullaan saattohoitaamaan ainakin omaan eläkeikään asti. Edellyttää sopivaa strategista pelisilmää päästä tällaisiin tehtäviin.
      """
      Tämä todellakin vaatii erittäin hyvää strategista pelisilmää ja myös hyvää tuuria. Aina voi tulla joku uusi innokas pikkupomo, joka haluaa päivittää järjestelmän tai vaihtaa sen johonkin muuhun. Tämän liikkeen voi tehdä kuitenkin vasta melko lähellä eläkeikää, ehkä n. 5 vuotta ennen. Miten pärjätä siihen asti?
      Lisäksi pitää pystyä lähes joka päivä pystyä perustelemaan vanhan järjestelmän erinomaisuuden ja sen, että kaikki päivittämisajatukset ovat vaarallisia ajatuksia ja ensimmäinen askel tuhon tiellä. Tällainen vie aikaa ja energiaa ja saattaa vaikuttaa työhyvinvointiin.

    • Anonyymi

      Ei ole nykyään enää "jäähdyttelypaikkoja" ennen eläkeikää, seuraavissa YT:ssä laitetaan heti ulos kun osoitat heikkoutta suoriutua työtehtävissäsi tai muuten tehdään organisaatio uudistus missä wanha lähtee heti.

      Siinä sitten loppuikä työttömyyttä ja lopulta eläkkeelle.

      Siinähän se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe